اغابي بتاريخ: 11 مارس 2011 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 11 مارس 2011 (معدل) لدي اسئلة بسيطة لماذا يستمر تظاهر الاقباط في ماسبيروا بعدما تم الموافقة علي كل طلباتهم وزيادة ؟ بينما اقباط منطقة الزرائب وقفت تظاهرتهم بعدما حدثت لهم مذبحة هل يريد اقباط ماسبيرو مذبحة حتي يقتنعوا لكي يتوقف تظاهرهم ؟!!! لماذا اذا تعاملت الدولة مع الاقباط باللين يزدادون غروراً واستفزازاً ؟ اجاوبلك اسئلتك يااخ كومنج سون السؤال الاول جاوبت عليه ارجع باك - كام مشاركة ليا مع الاخ طارق - احنا عاوزين اجابات وحلول سريعة ومش طبطبة لان من الاخر لما بنسكت فترة على حقنا بتاكل نصيبنا القطة - خلى كل حاجة من الاول بشروط واللى اوله شرط اخره نور منطقة الزرايب كان تدخل الجيش والشرطة لان كانت مش احتجاجات سلمية فى فرق - كان خناقات وتكسير ماهو انا مش هاقولك يعنى ان ال10 مليون مسيحي اللى فى مصر كلهم ملايكة لا - لا لا لا - فيهم العاطل والبلطجى ورض السجون والمهندس والغبي والمجنون والجاهل والدكتور والسباك والصايع والمحترم والزبال ودى بقى حارة الزبالين وماتنساش دول فئة من الناس ما بيعرفوش يتفاهموا بس ليه نوصل الامور لكدا كمان انت عارفة وباكد دول زبالين لا هما متعلمين ولا بيفكو الخط ولا يعرفوا حاجة غير ان ليهم حق هياخدوه بالدراع هاقولك ايه بس ما هو تاريخ اسود ومهبب ولازم يتصفى دلوقتى اما الجماعة بتوع احتجاجات ماسبيرو دول دول ناس مثقفين وواقفين احتجاجات سلمية مش بيكسرو ولا حاجة انا فهمتك الفرق ان اقباط ماسبيرو واقفين سلمية مش محتاجة مدابح - لكن الجماعة بتوع الزرايب دول حاجة غير نكمل بقى جملتك الاخيرة عن ان الدولة متى تعاملت مع الاقباط بلين يزادادون غرورا اقولك انا الاقباط لا يزادزون غرورا ولا واستفزازا وبما انها اهانة لك اقباط مصر على مراى ومسمع الجميع لكن مش مشكلة المسامح كريم طب ممكن سؤال ؟؟ لماذا بقى اذا تعاملت الدولة مع المسلمين بتهاون فى حقوق الاقباط مثل هؤلاء الذين ذبحو ال11 مسيحي فى مغاغة يوم 1 فبراير ثم خروج 2 مسلمين براءة يوم 20 فبراير فى قضية قتل مسيحين ليلة عيد الميلاد 2010 - لماذا يزداد المسلمين عنفا وقوا واحتكارا للارض والوطن وسلب حقوق المسيحين ويقومون بحرق كنيسة للاقباط فى 5 مارس 2011 - وتهجيج المسيحين من منازلهم وحرقها وهذا هو موضوع التوبيك هل نتوقع كل شهر مشكلة جديدة من المسلمين اكثر عنفا ضد المسيحين لماذ هل لان الدولة تتهاون فى عقاب المسلمين جاوب ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ تم تعديل 11 مارس 2011 بواسطة اغابي نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
tarek hassan بتاريخ: 11 مارس 2011 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 11 مارس 2011 (معدل) حكاية بناء بيت ثم تحوله لدار مناسبات ثم لكنيسة غير مرخصة دي حاجه منتشرة في أماكن كتيرة ومنها كنيسة بجوار محل عملي وطبعا لست مكلفا أنا أو غيري بتغيير هذا الوضع حتى لو كنت متضررا من جهة أخرى تعتقلني وتؤذيني لرفضي هذا الوضع المعتصمون المسيحيون لا يريدون الانصراف حتى يقدم من تجرأ على هدم الكنيسة للمحاكمة حتى يشفى الغليل وتهدأ النفس ولكن أنا كمسلم استحق أن تهدأ نفسي بمعرفة مصير إنسانة باسم الدين أو باسم الإنسانية أو باسم أي حاجه شريفة لا ندري عنها شيء بعد أن احتجزتها الكنيسة أتمنى أن يذكر الجانب المسيحي ما له وما عليه هل بعد أن عاثوا في الأرض تخريبا تبرأ منه بعضهم في الأيام الماضية دون حساب أن يطلبوا محاسبة غيرهم أما أنهم يشعرون بأن لهم ميزة ليست للمسلمين كما يقولون : ارفع رأسك فأنت مسيحي مش فاهمة دى لوى دراع - ولا مش هنقدم للمحاكمة اللى حرق الكنيسة الا بشروط كامليا ولا ايه رايك سيادتك يا فندم لا اقولك - بس الاول هاتلنا اللى هدم الكنيسة وبعدين نشوف اذا كان هنعلق كل حكاية قصادها حكاية يعنى هنحط قصاد موضوع كامليا حكاية الاتنين اللى طلعو براءة يوم 20 فبراير فى حادث مقتل مسيحين ليلة عيد الميلاد بنجع حمادى نشوف دى قصادها دى لان الاتنين قصص متساوية فى الرؤس لكن فى الاول عاوزين نعرف مصير كل من حرض وساهم فى حرق الكنيسة اما بقى بيت يتحول لكنيسة فدى اكيد ليها حلول بعد الثورة انشالله فى قانون العبادة الموحد ما تقلقش كل المشاكل دى يا استاذ طارق حلولها موجودة - هدى اعصابك انت بس مش هازعلك بخصوص بيت يتحول لكنيسة لان خلاص الكنيسة هتتبنى بشكل رسمي جدا ومقنن علشان انا عارفة انك هتكون مبسوط اكتر وقتها - لانك زهقت زينا من التعسف ضد دور العبادة للمسيحين لعلمك بقى موضوع هدم الكنيسة داه وحرقها ده جه بفايدة كبيرة وفى وقت ممتاز علشان كل واحد يعرض مطالبه على مائدة الفرسان المستديرة لنا وطن اذن لنا حقوق شكرا أنا مبسوط منك علشان فيه حوار فلست مع أن يسد أحدنا فم الآخر أو يحاول أن يمنعه من الكلام والتعبير فتكلموا تعرفوا إنما يعرف الناس بكلامهم ولا يضيرني حوارك ده ومش متعصب ولا حاجه وحظك إنني مش بزعل وخدي راحتك ولا يضيرني أيضا أن يكون لك بيتا للعبادة كنيسة وبجوارها دار مناسبات وكل اللي تحبوه وأن تمارسي وذويك شعائرك الدينية بمنتهى الحرية والكرامة فهذا شأنك الموضوع فقط هو أن للجميع حرية العقيدة وحرية الدين وحرية العبادة وليست لفرد دون فرد أو لجماعة دون جماعة ولا ينبغي أن يستبيح أحدا منا الآخر بسبب عقيدته وما الذي يضيرك من فتح ملف كاميليا شحاته طالما أنكم تحصلون على جميع مطالبكم وما الخطأ في ذلك ؟ تم تعديل 11 مارس 2011 بواسطة tarek hassan هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا أو أن اصل لمثالية كلامي ولا يوجد كلام مثالي ولا مثالية لمتكلم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
ريمون بتاريخ: 11 مارس 2011 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 11 مارس 2011 يا ريت تتوجهي بوطنيتك مشكورة بالنصيحة لمن يثيرون الفتنة من ذويكم ويتظاهرون ويقذفون الناس بالحجارة ويتسببون في مقتل 13 وإصابة أكثر من مائة في هذا الوقت العصيب وظروف البلد الصعبة ويعتصمون بلا داع أو سبب مقبول عادل وقد نفذت لهم كل مطالبهم استاذ طارق انا مش عاوز اتجادل مع حضرتك فى تفاصيل لكن اللى حصل يوميها ان بعض المسيحيين من الزرايب طلعوا على الاتوستراد و قطعوه بكياس مليانا ازايز بلاستك و ولعوا فيها كاسلوب احتجاج همجى على حرق الكنيسه و انا كمسيحى بستنكر التصرف ده بشده فالمسيحيين ولاد المسيح مش بلطجيه قام طلع شباب من الناحيه التانيه يحدفوا عليهم طوب و ااشتغلت معركه بالطوب لفتره و بعد كده طلعت اشاعه ان المسيحيين طالعين على مسجد السيده عائشه علشان يحرقوه زى ما الكنيسه اتحرقت راح طلع عدد من المسلمين و هاجم الزرايب و حرق بيوت و محلات و مصانع الجيش اتدخل و ضرب نار على الاتنين مات حوالى 13 فرد و اتصاب اكتر من 140 فى الاحداث دى الوقائع على الارض ان البيوت و المحلات و المصانع اللى اتحرقت بتاعت مسيحيين و ان اغلب الضحايا من المسيحيين لازم كلنا يكون عندنا موضوعيه اكتر. فبعض الاخوه مستكترين ان بعض المسيحيين يتظاهروا بشكل سلمى فى ماسبيرو علشان الكنيسه اللى اتهدمت و مش شايفين اى مشكله ان بعض المسلمين يهاجموا الزرايب علشان "اشاعه" ان المسيحيين هيحرقوا جامع قليل من الموضوعيه ستهدم فجوه كبيره بالنسبه لسؤال حضرتك الناس عند ماسبيرو عايزه ايه؟ هديك سبب واحد. اللى حرق و هدم الكنيسه يتحاكم و كمان اللى حرض. عدل و الا مش عدل؟ واكيد فيه جيل أوصافه غير نفس الاوصاف إن شاف يوعى وإن وعي ما يخاف http://www.youtube.com/watch?v=-ngd0DARowQ رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
اغابي بتاريخ: 11 مارس 2011 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 11 مارس 2011 (معدل) أغابي أنا معاكي انك مستاءة من هدم الكنيسة و لكي كل الحق وأي انسان به ذرة انسانية يسيئه الظلم اللي ربنا سبحانه و تعالى حرمه على نفسه بس انتي مش واخدة بالك من حاجة كلنا قبل الثورة كانت حقوقنا مسلوبة و لما استردناها أو لنقل بدأنا في استردادها فأننا نستردها معا يا أختي الغالية الحكاية ماعادتش مسلم و مسيحي يا أغابي الحكاية ان المصريين بيستردوا حقوقهم و اوعي تنخدعي بمن يحاولون تأجيج الفتنة ----------- اختى الغالية واستاذتى الفاضلة انت بتقولى ليا انا الكلام داه ما تقوليه لكومنج سون وطارق حسن انا اول مرة اشارك نهاردة لكن هما نازلين بالحامى من اول يوم فى التوبيك كان فين ردك عليهم شكرا تم تعديل 11 مارس 2011 بواسطة اغابي نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
باهى الطائر الحزين بتاريخ: 11 مارس 2011 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 11 مارس 2011 (معدل) الفاضله / أغابى اسمحى لى ان افند اقوال حضرتك دون الاشاره اليها احيانا متزنه احيانا مختلطه واخرى حياديه قرأتُ فى هذا الموضوع بأستفاضه،وكنت افضل عدم الكلام به فى الظرف الراهن،لكنه فتح واود ان اقول لحضرتك ولكل اخواننا من الاقباط الشرفاء شركائنا فى الثوره والعمل والنضال،وبالطبع فى جنى ثمار الثوره،ان قدر لها ان تُأتى ثمارها الموضوع ليس كذلك على المطلق،كان خلافات بين عائلتين كان من الممكن ان يكونوا مسلمون ومسلمون او اقباط واقباط،كما لم لا نتخيل ان تكون بين مسلمون واقباط والنفس البشريه،خلقت على فطره واحده،والاختلاف وارد حتى بين الاخوه بعضهم بعضا،لم يكن هناك تهجير ولا ارهاب بل كانت مشكله مثل اى مشكله تقع بين عائلتين فى محافظات الوجه القبلى،وعندما يكون هناك تخيل من عائله ان لها ثأرا عند على عائله اخرى،فأنهم يفكرون بأخذه من الرأس الكبيره او اشرفهم او كبيرهم او الاكبر قدرا وتعليما ومنصبا كى يوجعوهم اشد وجع،والحاصل ان هذه العائله هداها تفكيرها العقيم الى اضرام النار بالكنيسه،كونها رمزا للاخر،بالطبع هم مخطئون مذنبون بل مجرمون فى حق الاقباط اولا،وفى حق الاسلام الذى نهى عن ذلك وامن الاقباط فى مصر بل وصاهرهم ثانيا،ثم فى حق انفسهم اخير وليس اخرا،هم مجموعه من الجهلاء الذين صنعهم النظام البائد،حينما غيب بل وحارب رجال الدين،ومنع التوازن الطبيعى الذى فطر {الله} الناس عليه من خير وشر وحلال وحرام وترك هؤلاء الناس لاصحاب الاجندات الخاصه،للتلاعب فأفكارهم وبث الضغينه والحقد بين اطياف الامه الواحده.فهم لا يتورعوا فى فعل اى شئ للوصول الى اهدافهم بأى شئ من اساليبهم الرخيصه،حتى وان كان على حساب بث الفتنه الدينيه،وهنا اود لفت نظرك الى ان الشئ ينطبق على الجانبين المسلمون والاقباط،فى كلاهما بهم اصحاب اجندات خاصه،والاحرى بنا فى هذه المرحله الضيقه والحساسه التى تمر بها البلاد،ان لا نصعد مطالبنا،ولا نشتت اذهان المخلصين ولا نقلل من جهد العاملين،حتى تستقيم الامور،وترسو سفينه الوطن على بر الامان ثم نجلس ونتحاور ونتناقش على مائده المفاوضات،ونصل الى حلول ترضى الاطراف جميعا،الان وقت العمل وليس وقت المطالب، ولا تصعيد ولا خلاف ولا اتهمات متبادله وكلن سوف يحاسب على ما فعله،{ولا تزرو وازره وزر اخرى}تأكدى لن يضيع حق ابدا سواء كان لقبطى او مسلم،فلندع السلفيه والرده الان جانبا،وما لا يدرك كله لا يترك كله،قرأتُ احاديث اهل القريه من مسلمون واقباط،وكادت عيناى ان تفيض من الدمع على ما بينهم من ود وتراحم واخوه وسماحه،وكيف ان الكثير من العائلات المسلمه فتحت بيوتها للاخوان الاقباط واستضافوهم،بل ودعوهم الى فتح الكنيسه واقامه شعائرهم وهم فى حراستهم،فى المقابل هو نفس الذى حصل فى ميدان التحرير،نحن نسيج واحد فى هذا البلد العظيم منذ اربعه عشرا قرنا،ولا ولن يفرق قله من المرتزقه الاوباش اصحاب الاجندات المصعدين بغيه تفشى التسيب والفوضى فى البلاد الامنه{ادخلوا مصر ان شاء الله امنين} هم قله وسوق يدحرهم المولى كما دحر كل الذين اردوا لها سوء،فليحفظ {الله} الوطن الدين {لله} والوطن للجميع،وكانت خطبه الجمعه اليوم فى مسجد عمرو بن العاص،والتى القاها الشيخ الفاضل و الجليل : محمد حسان فى هذا القبيل،واعتقد ان جميع اطياف المسلمون يقدرونه ويجلونه. ودى / احترامى تم تعديل 11 مارس 2011 بواسطة طائر الليل الحزين وكالريح لا يركن إلي جهه إلا وهيأ لأخري راحله ... رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
اغابي بتاريخ: 11 مارس 2011 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 11 مارس 2011 (معدل) أنا مبسوط منك علشان فيه حوار فلست مع أن يسد أحدنا فم الآخر أو يحاول أن يمنعه من الكلام والتعبير فتكلموا تعرفوا إنما يعرف الناس بكلامهم ولا يضيرني حوارك ده ومش متعصب ولا حاجه وحظك إنني مش بزعل وخدي راحتك ولا يضيرني أيضا أن يكون لك بيتا للعبادة كنيسة وبجوارها دار مناسبات وكل اللي تحبوه وأن تمارسي وذويك شعائرك الدينية بمنتهى الحرية والكرامة فهذا شأنك الموضوع فقط هو أن للجميع حرية العقيدة وحرية الدين وحرية العبادة وليست لفرد دون فرد أو لجماعة دون جماعة ولا ينبغي أن يستبيح أحدا منا الآخر بسبب عقيدته وما الذي يضيرك من فتح ملف كاميليا شحاته طالما أنكم تحصلون على جميع مطالبكم وما الخطأ في ذلك ؟ يا اخى انت بتتكلم مع واحدة عايشة ليها 10 سنين وسط المسلمين فى الكويت ومش بشوف مسيحي واحد لا فى شغلى كلهم مسلمين وجيرانى فى عمارتى مسلمين ومصريين كمان وكمان اصحابي ومعارفى فين المسيحين اللى بشوفهم فى الكويت انا عشرتى كلها وذكرياتى معاكم انتم وبس يعنى بجد بجد عشرتى كلها معاكم - لكن عمرى ما سمعت منهم اسلوب الكلام اللى حضرتك بتتكلم بيه داه وموضوع كامليا لا يضرنى اى شيء لكن اللى ضايقنى انكم بدل ما تقول حضرتك اه غلطانين اللى حرقوا الكنيسة - لا ما هنش عليك تقول كلمة حق لا اتهربت منها بتذكيرنا بموضوع اخر نظام ندارى ردنا من داه بداه - ما هو لو فتحنا الملفات القديمة احنا ملفاتنا فى المعاناه كتير اوى اوى انت حرق دمك موضوع كامليا انا عندى موضوعات اكتر بكتير واصعب بكتير يا استاذ طارق وانا ما كنتش حابة ابدا افتح كلام فى الموضوع داه احتراما لدماء شهداء الثورة وعلشان هما شايفينا دلوقتى وارواحهم حوالينا لكن انت استفزتنى جدا وهو داه اللى خلانى ادخل واشارك وارد عليكم وهارد كل كلمة وكل حرف ومش هاسيب اى مشاركة بدون رد كلمة الحق لازم اقولها شكرا تم تعديل 11 مارس 2011 بواسطة اغابي نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
اغابي بتاريخ: 11 مارس 2011 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 11 مارس 2011 (معدل) على فكرة يا استاذ طارق انت فرحان بمشاركتى ومش بتزعل مع اني انا زعلانة لانى متاكدة انى هازعل منى ناس كتير علشان كدا وحياه اولادى ما بحب اشارك فى الموضوعات دى خالص حفاظا على مشاعر اخوانى المسلمين لانى عصبية جدا فاخاف الفظ لفظ او كلمة تزعل حد منى يتبـــــــــــع :closedeyes: تم تعديل 11 مارس 2011 بواسطة اغابي نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
عبير يونس بتاريخ: 11 مارس 2011 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 11 مارس 2011 أغابي أنا معاكي انك مستاءة من هدم الكنيسة و لكي كل الحق وأي انسان به ذرة انسانية يسيئه الظلم اللي ربنا سبحانه و تعالى حرمه على نفسه بس انتي مش واخدة بالك من حاجة كلنا قبل الثورة كانت حقوقنا مسلوبة و لما استردناها أو لنقل بدأنا في استردادها فأننا نستردها معا يا أختي الغالية الحكاية ماعادتش مسلم و مسيحي يا أغابي الحكاية ان المصريين بيستردوا حقوقهم و اوعي تنخدعي بمن يحاولون تأجيج الفتنة ثأركم يا اقباط مصر مع أمن الدولة الخائن و أعوانه و ليس مع إخوانكم المسلمين اختى الغالية واستاذتى الفاضلة انت بتقولى ليا انا الكلام داه ما تقوليه لكومنج سون وطارق حسن انا اول مرة اشارك نهاردة لكن هما نازلين بالحامى من اول يوم فى التوبيك كان فين ردك عليهم شكرا انتي حبيبتي و صاحبتي و تهميني عشان كده باوجه الكلام ليكي انتي تحديدا أحيانا كتيرة عدم الرد لا يعني الموافقة و لكن أضطر كثيرا للصمت تجنبا للدخول في جدل نحن في غنى عنه في هذه الأوقات العصيبة نحن لسنا في موقع دفاع و هجوم و انحياز في صف أحد دون الآخر من زمان قلت كلنا في مركب واحد و دلوقتي بأكرر كلنا في مركب واحد و المركب بتغرق يا جماعة بتغرق والله لا حول ولا قوة إلا بالله يارب سترك الذي لا ينكشف أعد شحن طاقتك حدد وجهتك و اطلق قواك رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
fatfouta بتاريخ: 11 مارس 2011 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 11 مارس 2011 بعد خروج الاقباط من كنيسة مارى جرجس بطنطا فوجئوا بتواجد عدد كبير من المسلمين امام الكنيسة يوزعون عليهم الوروود رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
fatfouta بتاريخ: 11 مارس 2011 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 11 مارس 2011 رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
tarek hassan بتاريخ: 11 مارس 2011 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 11 مارس 2011 (معدل) يا ريت تتوجهي بوطنيتك مشكورة بالنصيحة لمن يثيرون الفتنة من ذويكم ويتظاهرون ويقذفون الناس بالحجارة ويتسببون في مقتل 13 وإصابة أكثر من مائة في هذا الوقت العصيب وظروف البلد الصعبة ويعتصمون بلا داع أو سبب مقبول عادل وقد نفذت لهم كل مطالبهم استاذ طارق انا مش عاوز اتجادل مع حضرتك فى تفاصيل لكن اللى حصل يوميها ان بعض المسيحيين من الزرايب طلعوا على الاتوستراد و قطعوه بكياس مليانا ازايز بلاستك و ولعوا فيها كاسلوب احتجاج همجى على حرق الكنيسه و انا كمسيحى بستنكر التصرف ده بشده فالمسيحيين ولاد المسيح مش بلطجيه قام طلع شباب من الناحيه التانيه يحدفوا عليهم طوب و ااشتغلت معركه بالطوب لفتره و بعد كده طلعت اشاعه ان المسيحيين طالعين على مسجد السيده عائشه علشان يحرقوه زى ما الكنيسه اتحرقت راح طلع عدد من المسلمين و هاجم الزرايب و حرق بيوت و محلات و مصانع الجيش اتدخل و ضرب نار على الاتنين مات حوالى 13 فرد و اتصاب اكتر من 140 فى الاحداث دى الوقائع على الارض ان البيوت و المحلات و المصانع اللى اتحرقت بتاعت مسيحيين و ان اغلب الضحايا من المسيحيين لازم كلنا يكون عندنا موضوعيه اكتر. فبعض الاخوه مستكترين ان بعض المسيحيين يتظاهروا بشكل سلمى فى ماسبيرو علشان الكنيسه اللى اتهدمت و مش شايفين اى مشكله ان بعض المسلمين يهاجموا الزرايب علشان "اشاعه" ان المسيحيين هيحرقوا جامع قليل من الموضوعيه ستهدم فجوه كبيره بالنسبه لسؤال حضرتك الناس عند ماسبيرو عايزه ايه؟ هديك سبب واحد. اللى حرق و هدم الكنيسه يتحاكم و كمان اللى حرض. عدل و الا مش عدل؟ بالنسبة للرواية أنا هسلم بصحة روايتك يا أستاذ : ريمون رغم إن فيه روايات أخرى وفيها عربات أسلحة وضرب نار ومستشفيات فيها مصابون بطلقات نارية هل تم القبض على هؤلاء وأولئك ممن أثاروا الشغب وتسببوا في قتل أرواح وإصابات أليس هذا أولى من الثأر لحوائط وجدران وعد المجلس بإصلاح ما فسد منها بالكامل وأحسن وتعهد بمحاسبة من أخطأ وبالنسبة لبتوع ما سبيروا مش أهل القرية يا أستاذ ريمون اللي عايزين يرجعوا لبلدهم زي ما قالت الفاضلة أغابي ولكنهم محتجون كما عبرت يريدون تسليم ومحاكمة جيرانهم في القرية من المسلمين اللي ربما تعلم أسبابهم التي لم يعرضها أحد ولم يستطع في ظل الحالة الثائرة من الطرف الآخر طيب هل قبضت الدولة على كل من أثار شغبا أو حرق سيارات أو مبان حتى يقال لها الآن الآن الآن وإلا ..... في ظل ظروف الدولة المعقدة الخطأ هو أن البعض أثار الاحتقان من هنا وهناك ولستم بريئون كل البراءة في كل الحمد لله أنه لم يصب أحد منكم بأذى والكنيسة الغير مرخصة ستبني على نفقة الدولة وستكون رسمية أما العدل فلا اعتراض لي عليه كما عبرت مرارا وتكرارا العدل اللي بينظر للمواضيع من جميع أطرافها وبيطبق على الجميع ولا يستثني أحدا حتى لو لم يخرج ولم تتح له الفرصة إعلاميا للتعبير عن نفسه تحياتي وشكرا تم تعديل 11 مارس 2011 بواسطة tarek hassan هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا أو أن اصل لمثالية كلامي ولا يوجد كلام مثالي ولا مثالية لمتكلم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
باهى الطائر الحزين بتاريخ: 11 مارس 2011 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 11 مارس 2011 (معدل) على الرغم من التوازن فى اقوال بعض الاطراف ارى ان الموضوع سوف ينحرف فى صراعات شخصيه واقترح : غلق الموضوع،وانهاء الجدل الدائر بلا هدف واتسائل لما سمحت الاداره اصلا به،فى الظروف الراهنه فى الوقت الذى لم تسمح فيه بتناول الحياة الشخصيه لوزيرا سابقا.؟؟؟؟!!! مع شديد احترامى لصاحب الموضوع الكاتب،وجميع من شارك به. تم تعديل 11 مارس 2011 بواسطة طائر الليل الحزين وكالريح لا يركن إلي جهه إلا وهيأ لأخري راحله ... رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
tarek hassan بتاريخ: 11 مارس 2011 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 11 مارس 2011 (معدل) على فكرة يا استاذ طارق انت فرحان بمشاركتى ومش بتزعل مع اني انا زعلانة لانى متاكدة انى هازعل منى ناس كتير علشان كدا وحياه اولادى ما بحب اشارك فى الموضوعات دى خالص حفاظا على مشاعر اخوانى المسلمين لانى عصبية جدا فاخاف الفظ لفظ او كلمة تزعل حد منى يتبـــــــــــع :closedeyes: الحمد لله إن الإدارة لم تتدخل وسبونا نهدأ لوحدنا وعموما أنا أختلف مع حضرتكولك احترامك عند الجميع وكما اتفقنا في أشياء وارد إننا نختلف واختلافي مع حضرتك زي اختلافي مع أي حد تاني في المنتدى والجميع لهم تقديرهم واحترامهم تحياتي أستاذة أغابي تم تعديل 11 مارس 2011 بواسطة tarek hassan هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا أو أن اصل لمثالية كلامي ولا يوجد كلام مثالي ولا مثالية لمتكلم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
capitshino بتاريخ: 11 مارس 2011 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 11 مارس 2011 الفاضل طارق حسن الفاضلة اغابى الواحد لما شاف اللى انتو كاتبينه هنا ... قلق جدا على مصر ارجو منك ان تراجعو انفسكم فى تلك اللحظات الصعبة . اللهم احفظ مصر من كل سوء .. اللهم من اراد مصر والمصريين بسوء فاجعل كيده فى نحره . رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
tarek hassan بتاريخ: 11 مارس 2011 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 11 مارس 2011 (معدل) على الرغم من التوازن فى اقوال بعض الاطراف ارى ان الموضوع سوف ينحرف فى صراعات شخصيه واقترح : غلق الموضوع،وانهاء الجدل الدائر بلا هدف واتسائل لما سمحت الاداره اصلا به،فى الظروف الراهنه فى الوقت الذى لم تسمح فيه بتناول الحياة الشخصيه لوزيرا سابقا.؟؟؟؟!!! مع شديد احترامى لصاحب الموضوع الكاتب أنا لا أؤيد هذا التصرف فإنه يرجع بنا للوراء ولا يخدم قضايانا المشتركة فنحن في عصر جديد وأسلوب الأعلاق هذا لن يجدي بل العكس والتحاور بيننا هو الأنفع وعموما أنا وضحت وجهة نظري بالكامل في مشاركات متعددة وشكرا تم تعديل 11 مارس 2011 بواسطة tarek hassan هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا أو أن اصل لمثالية كلامي ولا يوجد كلام مثالي ولا مثالية لمتكلم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
باهى الطائر الحزين بتاريخ: 11 مارس 2011 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 11 مارس 2011 (معدل) على الرغم من التوازن فى اقوال بعض الاطراف ارى ان الموضوع سوف ينحرف فى صراعات شخصيه واقترح : غلق الموضوع،وانهاء الجدل الدائر بلا هدف واتسائل لما سمحت الاداره اصلا به،فى الظروف الراهنه فى الوقت الذى لم تسمح فيه بتناول الحياة الشخصيه لوزيرا سابقا.؟؟؟؟!!! مع شديد احترامى لصاحب الموضوع الكاتب أنا لا أؤيد هذا التصرف فإنه يرجع بنا للوراء ولا يخدم قضايانا المشتركة فنحن في عصر جديد وأسلوب الأعلاق هذا لن يجديبل العكس والتحاور بيننا هو الأنفع من حق حضرتك القبول او الرفض تم تعديل 11 مارس 2011 بواسطة طائر الليل الحزين وكالريح لا يركن إلي جهه إلا وهيأ لأخري راحله ... رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
باهى الطائر الحزين بتاريخ: 11 مارس 2011 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 11 مارس 2011 الفاضله / أغابى اسمحى لى ان افند اقوال حضرتك دون الاشاره اليها احيانا متزنه احيانا مختلطه واخرى حياديه قرأتُ فى هذا الموضوع بأستفاضه،وكنت افضل عدم الكلام به فى الظرف الراهن،لكنه فتح واود ان اقول لحضرتك ولكل اخواننا من الاقباط الشرفاء شركائنا فى الثوره والعمل والنضال،وبالطبع فى جنى ثمار الثوره،ان قدر لها ان تُأتى ثمارها الموضوع ليس كذلك على المطلق،كان خلافات بين عائلتين كان من الممكن ان يكونوا مسلمون ومسلمون او اقباط واقباط،كما لم لا نتخيل ان تكون بين مسلمون واقباط والنفس البشريه،خلقت على فطره واحده،والاختلاف وارد حتى بين الاخوه بعضهم بعضا،لم يكن هناك تهجير ولا ارهاب بل كانت مشكله مثل اى مشكله تقع بين عائلتين فى محافظات الوجه القبلى،وعندما يكون هناك تخيل من عائله ان لها ثأرا عند على عائله اخرى،فأنهم يفكرون بأخذه من الرأس الكبيره او اشرفهم او كبيرهم او الاكبر قدرا وتعليما ومنصبا كى يوجعوهم اشد وجع،والحاصل ان هذه العائله هداها تفكيرها العقيم الى اضرام النار بالكنيسه،كونها رمزا للاخر،بالطبع هم مخطئون مذنبون بل مجرمون فى حق الاقباط اولا،وفى حق الاسلام الذى نهى عن ذلك وامن الاقباط فى مصر بل وصاهرهم ثانيا،ثم فى حق انفسهم اخير وليس اخرا،هم مجموعه من الجهلاء الذين صنعهم النظام البائد،حينما غيب بل وحارب رجال الدين،ومنع التوازن الطبيعى الذى فطر {الله} الناس عليه من خير وشر وحلال وحرام وترك هؤلاء الناس لاصحاب الاجندات الخاصه،للتلاعب فأفكارهم وبث الضغينه والحقد بين اطياف الامه الواحده.فهم لا يتورعوا فى فعل اى شئ للوصول الى اهدافهم بأى شئ من اساليبهم الرخيصه،حتى وان كان على حساب بث الفتنه الدينيه،وهنا اود لفت نظرك الى ان الشئ ينطبق على الجانبين المسلمون والاقباط،فى كلاهما بهم اصحاب اجندات خاصه،والاحرى بنا فى هذه المرحله الضيقه والحساسه التى تمر بها البلاد،ان لا نصعد مطالبنا،ولا نشتت اذهان المخلصين ولا نقلل من جهد العاملين،حتى تستقيم الامور،وترسو سفينه الوطن على بر الامان ثم نجلس ونتحاور ونتناقش على مائده المفاوضات،ونصل الى حلول ترضى الاطراف جميعا،الان وقت العمل وليس وقت المطالب، ولا تصعيد ولا خلاف ولا اتهمات متبادله وكلن سوف يحاسب على ما فعله،{ولا تزرو وازره وزر اخرى}تأكدى لن يضيع حق ابدا سواء كان لقبطى او مسلم،فلندع السلفيه والرده الان جانبا،وما لا يدرك كله لا يترك كله،قرأتُ احاديث اهل القريه من مسلمون واقباط،وكادت عيناى ان تفيض من الدمع على ما بينهم من ود وتراحم واخوه وسماحه،وكيف ان الكثير من العائلات المسلمه فتحت بيوتها للاخوان الاقباط واستضافوهم،بل ودعوهم الى فتح الكنيسه واقامه شعائرهم وهم فى حراستهم،فى المقابل هو نفس الذى حصل فى ميدان التحرير،نحن نسيج واحد فى هذا البلد العظيم منذ اربعه عشرا قرنا،ولا ولن يفرق قله من المرتزقه الاوباش اصحاب الاجندات المصعدين بغيه تفشى التسيب والفوضى فى البلاد الامنه{ادخلوا مصر ان شاء الله امنين} هم قله وسوق يدحرهم المولى كما دحر كل الذين اردوا لها سوء،فليحفظ {الله} الوطن الدين {لله} والوطن للجميع،وكانت خطبه الجمعه اليوم فى مسجد عمرو بن العاص،والتى القاها الشيخ الفاضل و الجليل : محمد حسان فى هذا القبيل،واعتقد ان جميع اطياف المسلمون يقدرونه ويجلونه. ودى / احترامى ارجو ان لا نغفل كلام البعض وكالريح لا يركن إلي جهه إلا وهيأ لأخري راحله ... رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
باهى الطائر الحزين بتاريخ: 11 مارس 2011 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 11 مارس 2011 انا مصرى مصرى زى كل المصريين .. مصر حببتى ونور العين وقد،نداها روحى فيها.. مين فى الدنيا زيها مين مصر الغاليه مالناش غيرها .. مصر اللى اتربينا فخرها مصر الطيبه هى حببتى .. اللى المولى معاها سترها وقد نداها،روحى فداها .. مين فى الدنيا زيها مين مصر الشعب سماحه وزوق .. مصر الرايه العاليه لفوق مفتوح ببها لكل احببها .. شهد ده نيلها تدوقه تروق وقد نداها روحى فداها .. مين فى الدنيا زيها مين مصر الناس الحلوه بجد .. اللى قلبها كلها ود وقد نداها روحى فداها .. مين فى الدنيا زيها مين الكلمات المعبره لمواطن مصرى بسيط قرأتها له فى جريدة المساء بتاريخ 5 مارس 2011 اسمه : سعيد ابراهيم السيد سالم،وكلها صدق وتلقائيه وعفويه مواطن مصري اهديها لقلوبكم وكالريح لا يركن إلي جهه إلا وهيأ لأخري راحله ... رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
باهى الطائر الحزين بتاريخ: 11 مارس 2011 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 11 مارس 2011 انا على علم بل على قناعه بمقصد حضراتكم : الكريم والنبيل والهدف الاسمى الان ان نتوحد حتى تزول الغمه عن بلدنا الحبيبه،والمحاطه حاليا بالمخاطر من كل جانب على الصعيدين الداخلى و الخارجى،وهناك من يتربصون ليفتكون بها وبنا جميعا المطلوب التهدئه الان وبعد ان تستقر الاوضاع نتفاوض ونتحاور بشكل ديموقراطى،واظنكم لا تعارضون فى حقوق الغير،وان كللآ ينال حقه فلنتقبل بعضنا الان على ما فينا من عيوب تشوبنا جميعا،فلسنا بملائكه وفى حالة التصعيد،لن يهنئ مسلم ولا قبطى،بالعيش او الامن والامان على نفسه او اولاده او اهل بيته او امواله،او حتى دينه وعقيدته التريث ياقوم التريث ياقوم التريث ياقوم وليراجع كلانا مواقفه وافكاره ويتجنب الميول والاهواء والهوى والغى والضلال وليكشف المولى عنا الغمه ويفرج الكرب امين وكالريح لا يركن إلي جهه إلا وهيأ لأخري راحله ... رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
aimen بتاريخ: 11 مارس 2011 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 11 مارس 2011 http://www.almasryalyoum.com/node/349168 أدت قيادات الجماعة الإسلامية و«الإخوان»، صلاة العشاء داخل الكنيسة الإنجيلية فى أسيوط، فى سابقة هى الأولى من نوعها، بينما أجرى قائد الجيش الثالث الميدانى ومدير أمن السويس، زيارة إلى كنيسة مريم بحى الأربعين فى المحافظة، فى إطار مساعى وأد الفتنة بين المسلمين والمسيحيين. نظمت الكنيسة الإنجيلية الثانية فى أسيوط، مؤتمرها الأول بعنوان «مصريون متنوعون ووطن واحد»، ودعت إليه قيادات الجماعة الإسلامية والإخوان المسلمين ومشايخ الطرق الصوفية وشباب ثورة 25 يناير والجمعية الوطنية للتغيير والقوات المسلحة. فى بداية اللقاء أدى المسلمون صلاة العشاء داخل الكنيسة الإنجيلية وسط جموع غفيرة من المسيحيين. حذر القس رضا ثابت، راعى الكنيسة الإنجيلية الثانية، من أن «فلول هذا النظام البائد تحاول إثارة فتنة جديدة، كى تضيع علينا فرحتنا بالثورة البيضاء». فى السويس، قام اللواء أركان حرب صدقى صبحى سيد، قائد الجيش الثالث الميدانى، يرافقه اللواء أسامة الطويل، مدير أمن السويس، وعدد من القيادات الشعبية بزيارة إلى كنيسة مريم بحى الأربعين، التى ازدحمت بالمصلين، الذين استقبلوا الحاضرين بالهتافات. وأكد قائد الجيش الثالث أن القوات المسلحة هى قوات كل المصريين. رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
Recommended Posts
انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد
يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق
انشئ حساب جديد
سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .
سجل حساب جديدتسجيل دخول
هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.
سجل دخولك الان