Ahmed Mohsen بتاريخ: 12 سبتمبر 2004 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 12 سبتمبر 2004 الاخ أحمد محسن كتب:إقتباس الأخ أهلي إتهم الكنيسة المصرية بمساعدة نصاري جنوب السودان والذين - علي حد قوله - يهددون الأمن القومي. بالتالي ماذا تنتظر من أي مواطن مسيحي مصري غيور علي دينه ويحب وطنه؟؟؟ تصحيح ......مواطنى جنوب السودان بلا شك خطر على أمننا القومى ...... خطر من حيث زيادة عدد العاطلين فى البلد ......اللى هى أصلا مش ناقصة ! خطر أمنى ......... لان مشاكلهم مابتخلصش .... و عن تجارب شخصية ! أخطارهم كتيرة ........ و لو ارادنا اننا نعد اخطارهم ........ يبقى عايزين موضوع تانى جديد عشان كده ! تحياتى لكم ........ أخي فيولين، أنا لا أشكك في تأثير مواطني جنوب السودان علي أمن مصر ولم أكن أقصد هذا المعني إطلاقا. كل ما كنت أقصده هو ضرورة الإبتعاد عن إتهام الرموز الدينية لأي عنصر من عناصر الشعب المصري سواء المسيحي أو المسلم، وذلك لعدم إحداث أي نوع من أنواع الفتن. هذا هو كل ما كنت أقصده. نقطة أخري،،، بإفتراض أن ما يقوله الأخ أهلي صحيح، ما الفائدة من ذكره أساسا غير إثارة الحساسيات بيننا وبين إخواننا المسيحيين؟ إذا كانت الكنيسة المصرية تعول مواطني جنوب السودان فبالتأكيد هذا بعلم الحكومة المصرية المسلمة. المشكلة ليست في مسيحي أو مسلم .... المشكلة هي مشكلة أمن مصر ومدي تأثير مواطني الجنوب علي أمن مصر. من يرغب في ذكر أن هؤلاء الجنوبيين هناك من يرعاهم في مصر، فليقل جهات مصرية ترعاهم، ولا يخصص، كي لا يثير المزيد من الحساسيات. هذا رأيي الشخصي الذي يقتنع به عقلي. وإلي الأخ جرامون، أشكرك عي ردك ولكن لي تعقيب بسيط، ليس كل من يختلف معك يحاول تغيير المغزي وراء النقاش لأمور لا تفيد و لن تنفع بشئ أو يحاول تمييع وتعويم المناقشة. الموضوع ببساطة هو إعطاء كل ذي حق حقه. وشكرا الحل لكل مشاكلنا في الحياة هو: "عامل الناس كما تحب أن تعامل" رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
وليد صفوت بتاريخ: 12 سبتمبر 2004 كاتب الموضوع تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 12 سبتمبر 2004 الاخ أحمد محسن كتب: بإفتراض أن ما يقوله الأخ أهلي صحيح، ما الفائدة من ذكره أساسا غير إثارة الحساسيات بيننا وبين إخواننا المسيحيين؟إذا كانت الكنيسة المصرية تعول مواطني جنوب السودان فبالتأكيد هذا بعلم الحكومة المصرية المسلمة. المشكلة ليست في مسيحي أو مسلم .... المشكلة هي مشكلة أمن مصر ومدي تأثير مواطني الجنوب علي أمن مصر. من يرغب في ذكر أن هؤلاء الجنوبيين هناك من يرعاهم في مصر، فليقل جهات مصرية ترعاهم، ولا يخصص، كي لا يثير المزيد من الحساسيات. بالطبع .........أنا عن نفسى لا اذكر اسم الكنيسة فى هذا الموضوع ..........انا حتى لم اذكر كلمة ( نصارى جنوب السودان ) رغم انكم تعلمون تماماً انهم نصارى بالفعل ..........اذ ان الجنوب لا يحتوى الا عليهم..... و لكنى ( كإعتقاد شخصى ) لا اؤمن بانهم قد دخلوا فى الديانة المسيحية عن صدق ....لانهم ليس لهم اى عهد ....هم يدخلون حتى يتكفل الاغنياء من المسيحيين الذين يمولون المنظمات الانسانية المسيحية بهم .....و بصرف مبالغ كبيرة لهم ...... و كثيرين معى يؤمنون بهذا ....... فهم فى نظرى ليسوا مسيحيين ......انهم يلبسون قناع المسيحية .......و تصرفاتهم ليست تصرفات انسان ذو دين أصلاً ........ لهذا لم اذكر الديانة .....ثم بغض النظر عن الديانة .......هم خطر على المصريين بفئتيها المسلمة و المسيحية ........لاننا كما اذكر دوماً ( فى مركب واحد ) . اشكر عزيزى ( إسو ) على لفت انتباهنا الى البرنامج الذى سيذاع على الجزيرة اليوم ........ شكراً يا إسو art:) سوف اتابعه ......و اكمل حديثى بعده ان شاء الله ....... لكم تحياتى....... رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
الزوار Guest Mohd Gramoun بتاريخ: 12 سبتمبر 2004 الزوار تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 12 سبتمبر 2004 وإلي الأخ جرامون،أشكرك عي ردك ولكن لي تعقيب بسيط، ليس كل من يختلف معك يحاول تغيير المغزي وراء النقاش لأمور لا تفيد و لن تنفع بشئ أو يحاول تمييع وتعويم المناقشة. الموضوع ببساطة هو إعطاء كل ذي حق حقه. وشكرا الأخ احمد.... بل الشكر لك أيضا علي محاولتك التمركز حول صلب الموضوع رغم أنك تمسكت بأحد فرعياته التي أعتبرها هامشية و التي أيضا اعتبرها البعض الآخر شيئا أساسيا لا يمكن مواصلة الحوار حول المشكلة بدون الإنتهاء من تلك الجزئية.. عموما لقد عهدنا علي البعض و أكرر البعض (البعض في العربية تعني من الثلاث إلي التسع) قد دأب علي تغيير الموضوع و الهدف في أي نقاش لأهداف معروفة و مكشوفة.... لكني لم أقصدك لشخصك أو حتي لقلمك فلا زلت جديد بالنسبة لي وأتمني أن ينتفض قلمك و فكرك لنري موضوعات تنهض بنا للأمام. أخيرا أكرر لك لم يكن خلاف بيني و بين أي أحد حول ما قاله الأخ أهلي 2004 و تركنا .. لكنه حول أسلوب النقاش و إيضاح حقيقة صغيرة في فكرتها و كبيره جدا في أهميتها و هي أنه من السهل البسيط التركيز علي نقطة في حوار طويل عريض و من ثم محاولة الخروج بكل هذا الحوار من تحت باب المناقشة من خلال تلك النقطة. مرة اخري نطوي هذه النقطة السوداء لنعود لصفحات النقاش البيضاء... رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
ahli2004 بتاريخ: 15 سبتمبر 2004 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 15 سبتمبر 2004 بسم الله الرحمن الرحيم فوجئت بسيل من الردود على كلمه كتبتها و نظرا لانشغالي مقدرتش ارد بسرعه احب في الاول اوضح كلمه على مسئوليتي انا قصدت بيها اني سمعتها بوداني من البوابين في منطقه الزيتون و مصر الجديده و ان الكلمه دي انا بس مسئول عنها علشان هي لا هتتنشر في جريده او مجله و ده قصدي من كلمه على مسئوليتي مش اي معنى تاني يعني مش هينفع حتى اني اروح اشهد بيها في المحكمه الا لو معايا كام بواب من دول اما بالنسبه للبينه على من ادعى فانا هاسال اللي طلب البينه سؤال انت هتعرف منين ان العقد اللي انا هاجيبه سليم ؟ و هتعرف منين انه يخص واحد من كنيسه السيده العذراء ؟ و هتعرف منين اني الشقه محل العقد يسكنها مغول العصر الحديث ؟ انا مقلتش الكلام ده علشان احاكم حد انا الكلام اللي قلته كان علشان نصحى من الغيبوبه و نفوق مهما كان مين بيسكنهم كنيسه جوامع حكومه معارضه اغنياء فقرا المهم نفوق قبل ما مينفعش الندم . اما بالنسبه لموضوع المطالبه باثبات ان الكنيسه هي اللي جايباهم دايما كانوا بيقولوا في اللغه العربيه البعره تدل على البعير انا هاسالكم سؤال عقلاني جدا و ناخده بالمنطق فين بيشتغل هولاء المغول ؟ اتحدى لو لقيته مسلم واحد بيشغل عنده هولاء المغول طب ليه ؟ و اشمعنى المسيحيين بس ؟ السؤال التاني ليه الكنيسه المصريه محتضنه الناس دي بالشكل ده ؟ اللي مش مصدق يروح يوم الجمعه او الاربعاء قدام كنيسه السيده العذراء بالزيتون هتلاقي حوالي 7 - 8 باصات مليانه من المغول دول في رحله تعريفيه بالاثار المقدسه المسيحيه في مصر و كله على حساب الكنيسه فياترى ليه ؟ طبعا انا مش هاعرف اجيب اثباتات للحاجات دي بس اللي مش مصدق يروح و يتفرج و هيلاقي العجب باصات مكيفه اكل و شرب و هدايا علشان المغول رايحين الرحله التعريفيه فالعقل بيقول ايه ؟ اللي يفسحني اكيد الاول ياكلني مينفعش اكون مش لاقي اكل و اروح اتفسح و المنطقي انه اللي معاه فلوس يفسحني ياما من باب اولى يشغلني قبل ما يفسحني ياما بلاش و مادام وصلنا لمرحله الفسح يبقى اكيد مرحله الاكل و الشرب عدت من زمان . كلمه اخيره احب اوضحها للزميل اللي قال مهاجمه الرموز الدينيه المسيحيه يا سيدي الفاضل كل دول بشر لما اقول ان فلان الفلاني مهما كن درجته في الكنيسه بيساعد المغول دول فانا باهاجم الشخص مش الكنيسه و مش الدين المسيحي فزي ما احنا سمحنا لنفسنا اننا نهاجم حسني مبارك و زي ما انا اعتقد انه لو شيخ الازهر غلط او حتى اكبر امام للمسلمين غلط نقدر نهاجمه و نقوله ده غلط فمافيش فرق بين الموضوع الغلط غلط . يا جماعه ياريت الموضوع ميضيعش زي ما ضاع في مصراوي في خلاف على الشخصيه المقدسه و مهاجمه الاشخاص تبقى مهاجمه للدين و الكلام الفاضي ده و في الاخر يموت الموضوع و نلاقي في الاخر التتار فوق دماغنا . للذكرى شهر اغسطس شهد اول مره في تاريخ مصر اضطرابات يقوم بها لاجئون الى مصر !!!!!!!!! و طبعا كان اللاجئون هم نصارى جنوب السودان الطيبين الغلابه و الحمد لله 100 منهم خلوا المهندسين تنام من المغرب من الخوف ربنا يستر عليكي يا مصر و يجعله عامر رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
al_barad3y بتاريخ: 15 سبتمبر 2004 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 15 سبتمبر 2004 يا استاذ اهلى مش كنت تقول من الاول انه كلام بوابين مكنش حصل سوء التفاهم ده مع بقيه الاعضاء hpc:!: رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
وليد صفوت بتاريخ: 15 سبتمبر 2004 كاتب الموضوع تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 15 سبتمبر 2004 كلام منطقى جدا يا أهلى .......... انا كمان ياما بشوف جيوش منهم راكبين الباصات و فى كتير من الاوقات بيبقى معاهم هدايا بالهبل .......... و مش معنى الكلام ده اننا بنهاجم رجال الدين بصفتهم الدينية ..... hpc:!: لأ طبعاً و أهلى 2004 جاوب على النقطة دى ....... تحياتى ......... رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
جـورج بتاريخ: 15 سبتمبر 2004 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 15 سبتمبر 2004 احب في الاول اوضح كلمه على مسئوليتي انا قصدت بيها اني سمعتها بوداني من البوابين في منطقه الزيتون و مصر الجديده اول مـره اعرف ان البوابين اصبحوا مصدر موثوق به لتلقى المعلومات انا هاسالكم سؤال عقلاني جدا و ناخده بالمنطق فين بيشتغل هولاء المغول ؟ اتحدى لو لقيته مسلم واحد بيشغل عنده هولاء المغول طب ليه ؟ كويس انك قلت انهم بيشتغلوا .. يعنى مش عايشين على الاعانات اذا كان هذا الجنوبى حصل على عمل يبقى من حقه ان يسكن و ان يتفسح .. ايه المانع ؟ و كله على حساب الكنيسه حاجه غريبه يا سيد اهلى انك بتقول ان الجنوبيين كلهم نصارى مع ان الجميع يعرف ان ده كلام مش دقيق و ان فيهم مسلمين و فيهم وثنيين و اذا كانوا نصارى فيبقى من حقهم ان يروحوا الكنيسه و وياخدوا هدايا كمان مع انى مش قادر اعرف ازاى انت شفت الاتوبيسات و اللى فيها و شفت ان كل واحد فيهم واخد هديه طيب يا سيدى اذا كانوا بيشتغلوا و بيتفسحوا و كله على حساب الكنيسه يعنى انت مش دافع حاجه من جيبك .. يبقى ايه اللى مزعلك ؟ للذكرى شهر اغسطس شهد اول مره في تاريخ مصر اضطرابات يقوم بها لاجئون الى مصر يا سيداهلى المظاهرات اللى خرجت فى شهر اغسطس كانت امام منظمه غوث اللاجئين يعنى المنظمه دى و اللى هى تابعه للامم المتحده هى المسئوله عنهم و عن حضورهم الى مصر و عن اعاشتهم و ليس الكنيسه المصريه و مظاهراتهم كانت لمطالبتهم بسرعه الخروج من مصر كما وعدتهم تلك المنظمه ده بالاضافه الى ان فيه منهم من شرق السودان يعنى مسلمين من دارفور و مناطق اخرى يعنى باختصار انت اتهمت الكنيسه المصريه ( بعيدا عن القداسه و مهاجمه الدين و الاشخاص ) اتهمت انت الكنيسه بموضوع لا يخصها وحدها و حتى اذا كانت الكنيسه تقوم برعايه مجموعه منهم باعتبارهم نصارى فهذا يتم من اموال التبرعات و ليس من اموال دافعى الضرائب المصريين .. مش كده ولا ايـه ؟ رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
الزوار Guest Mohd Gramoun بتاريخ: 15 سبتمبر 2004 الزوار تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 15 سبتمبر 2004 طيب يا سيدى اذا كانوا بيشتغلوا و بيتفسحوا و كله على حساب الكنيسه يعنى انت مش دافع حاجه من جيبك .. يبقى ايه اللى مزعلك ؟حتى اذا كانت الكنيسه تقوم برعايه مجموعه منهم باعتبارهم نصارى فهذا يتم من اموال التبرعات و ليس من اموال دافعى الضرائب المصريين .. مش كده ولا ايـه ؟ يبقي السؤال.... مصادر تمويل الكنيسه و أوجه الإنفاق... قانون المحاسبة الإسلامي..... أين هو..... في الطريق بإذن الله رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
Scorpion بتاريخ: 15 سبتمبر 2004 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 15 سبتمبر 2004 ربنا يدينا طولة العمر.... عزيزي جورج.... لقد أسمعت لو ناديت حيآ... عارف .. كان نفسي كلامنا يغير حاجة .. يعمل حاجة ... لكن للأسف ما فيش فايدة .... اشوف وشكم بخير وشوش مجموعة عمالة تتنطط و تقول هيييييييييييييه ..... كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر "صلاح جاهين" رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
ahli2004 بتاريخ: 16 سبتمبر 2004 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 16 سبتمبر 2004 باين ان الموضوع هيروح كالعاده لناحيه تانيه و ننسى المهم يا سيد جورج موضوع البوابين اللي مزعلك و بتشك انه مصدر للمعلومات موثوق منه هو الطريق الوحيد لمعرفه ساكني احدى العمارات لان دي شغلته و عارف عقد الايجار طالع باسم مين و مين اللي بيدفع اما موضوع الهديا فانا قلتلك و قلت للناس كلها كل يوم اربعاء و جمعه روح اقف قدام كنيسه السيده العذراء بالزيتون و اتفرج بنفسك و قولي رايك ايه اما من ناحيه الشغل فانا قلتها قبل كده في مصراوي يا سيدي الفاضل متوسط الدخل الشهري ليهم 600 جنيه يعني مش ارخص من المصري تقدر تقولي ليه بيتم تشغيلهم و المصري لا ؟ اذا كانوا كلهم بيشتغلوا يقى ايه السبب ؟ اوعى تقولي كفاءه علشان زي ما انت عارف و كلنا عارفين قصه محمد على مع السودانيين لما حاول يجندهم و صرف نظر لما لقى الواحد منهم لما بيبرد بيكسر خشب البندقيه و يوله بيه نار علشان يتدفا يعني كميه غياء لا مثيل لها ثانيا غير متعلمين بالمره ثالثا اغلى من المصريين فالسؤال البسيط من اجبر رجال اعمال مصر انهم يشغلوا المغول دول في الوقت اللي بنلاقيهم فيه بيقولوا للموظف المصري ياما نتاخد نصف مرتبك ياما على بيتكم ؟؟؟ اما المصيبه الكبيره فهي موضوع مادام من التبرعات يبقى مافيش مشكله لا انا اقولك فيها مشكله مش من حق الكنيسه او اكبر واحد في الكنيسه انه بدفع فلوس تبرع لغير مصري مادام فيه مسيحي مصري واحد مش لاقي شغل او اكل يا راجل اتقي الله انزل من بعد الجيزه هتلاقي قرى باكملها فيها 5000 و 10000 مسيحي بيموتوا من الجوع يبقى مين الاولى مغول العصر ولا شعب الكنيسه ؟؟؟؟ القاعده القانونيه بتقول ( ماقلتش الاسلاميه علشان محدش يزعل ) اموال الاوقاف الاسلاميه و الكنسيه تخضع لرقابه الحكومه العمليه مش صرف على البحري و لا حد عارف حاجه . اما موضوع المهندسين فاذا كنت انت و انا افترض فيكانك مواطن مصري مثقف ماشفتش فيها مشكله يبقى عليه العوض و منه العوض في مصر يا سيدي الفاضل مصر طول عمرها بعيد عن مشاكل اللاجئين دي النهارده اشتكوا من منظمه غوث اللاجئين بكره قبيله الدنكا هتحارب قبيله مش عارف ايه في موقعه الزيتون بالايدي و بكره بالاسلحه البيضاء و بعد كده يحصل زي رواندا و الكونغو و قبل ما تقول الموضوع ده في الاحلام اسأل اي واحد عندهم مشكله لاجئين هيقولك الموضوع بيبدا كده و بينتهي بمفاوضات الامم المتحده و التقسيم و القوات الدوليه . مغول العصر استعرضوا القوه و فازوا في المعركه اطردوا مغول العصر من مصر \ اليوم الطرد وسيله غدا لا وسيله الا القتل اللهم قد بلغت اللهم فاشهد رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
تصحيح بتاريخ: 16 سبتمبر 2004 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 16 سبتمبر 2004 (معدل) الموضوع ليس موضوع تأشيرات دخول بين البلدين أو اقامه .. ولكن هناك اتفاقية الحريات الاربعة وهى موضوعة من قبل ولكن كانت مجمده ... الى حين ميسره .. حيث أن موضوع التقارب بين مصر والسودان .. يضع الغرب نصب عينيه ألا يتم بأى شكل من الاشكال .. وكلما حدث أى تقارب .. تخرج الازمات فورا .. وفيما يلى آخر ما تقرر .. [ السودان يقرر معاملة المصريين القادمين اليه مثل معاملة مواطنيه ..واصدرت الحكومة السودانية قرارا يعفى بموجبه جميع المواطنين المصريين القادمين الى السودان من كافة القيود والاجراءات والرسوم الهجرية الخاصة بالدخول والخروج والاقامة والتنقل المتعلقة بالاجانب على ان يعامل المواطن المصرى ذات المعاملة الخاصة بالمواطن السودانى . ] وقال عبدالرحيم محمد حسين وزير الداخلية السودانى أن هذا الاعفاء لا يسرى على الذين يحملون جوازات سفر مصرية من غير الجنسية المصرية ويأتى هذا القرار انفاذا للاتفاقية الموقع عليها من قبل حكومتى البلدين والخاص بحرية التنقل والاقامة والعمل والتملك . [اتفاقية الحريات الاربعة] الاخوة الافاضل من اللناحية القانونية لا غبار علي عمل المواطن السوداني بمصر أو المصري بالسودان حسب الاتفاقيات المعمول بها فعلا و للاخوة الكرام الذين يتهجمون علي الاخوة السودانيين بتعميم مقيت أدعو الله ان يهديهم صواب السبيل و يرزقهم ثمن رحلة للسودان ليري بعينيه كم هو حجم الترحيب الذي سيتلقاه .... و كم كان ما يعتقده في اخوة لنا مجرد خيال ساذج سطحي الي أبعد الحدود و ضرر نشره أشد منه وطأة عدت من السودان الاثنين الماضي فقط بعد زيارة عمل قصيرة ليست الاولي .. و قد أعاد لي الفندق جواز السفر بدون التسجيل كأجنبي حيث ان الاتفاقيات الاربعة تم تنفيذها فعليا قابلنت بالفندق الذي اقيم به و الفنادق الاخري عدد كبير من المستثمرون المصريين يشترون مساحات شاسعة من الاراضي ( فهل ينعتهم السودانيون بالمغول أو التتار الجدد ) اتقوا الله معلومة من عقر دارها لا يوجد من يحب المصريين مثلما يحبهم السودانيين لا داعي لاثارة نعرات مذمومة تؤدي للتشرذم في وقت نحتاج فيه الوحدة أخي الفاضل : أقرأ هذا الموضوع http://www.egyptiantalks.org/invb/index.ph...topic=2339&st=0] تم تعديل 16 سبتمبر 2004 بواسطة تصحيح فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنَا عَلَيْهِمْ أَبْوَابَ كُلِّ شَيْءٍ حَتَّى إِذَا فَرِحُوا بِمَا أُوتُوا أَخَذْنَاهُمْ بَغْتَةً فَإِذَا هُمْ مُبْلِسُونَ رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
وليد صفوت بتاريخ: 16 سبتمبر 2004 كاتب الموضوع تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 16 سبتمبر 2004 عزيزى ( تصحيح ) ........ لا تجعل التفكير المصرى العاطفى يسيطر عليك ........ احنا كمصريين نحب السودانيين حباً جماً .......لانهم يمثلون امتداداً طبيعى للشعب المصرى ........ و لكن ......... تقول ايه فى قبائل جنوب السودان ؟؟ الذين لا يمثلون اى امتداد للشعبين المصرى و السودانى ....... يا عزيزى ....انزل الشارع المصرى .....و انظر الى تعاملاتهم مع الناس ....... أنظر الى همجيتهم اللا محدودة ......... هم يعيشون فى عصور الظلام ......بلا شك هم لا سصلحون للتعايش معنا ( كمقيمين ) ...... و انا أظنك تتكلم عن اهل الشمال ...........فهم كما قلت امتداد طبيعى لمصر ...... تحياتى......... رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
Contra Mundum بتاريخ: 16 سبتمبر 2004 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 16 سبتمبر 2004 شكرا للسيد الفاضل تصحيح على الاشارة لوصلة موضوع على قدر عال من الاهمية. وانا ارى ان الموضوع يناقش من وجهة نظر اقتصادية او سياسة اواجتماعية وكيفية تطويعها لخدمة المصلحة المصرية اولا و اخيرا والاراء بين الرفض و القبول طالما بنيت على هذه الاسس لها حظ عال من الوجاهة بغير محاولة لى عنق الموضوع وعصره ليخرج علينا بناحية دينية تتطور فيما بعد لاشياء اخرى .. كلنا عارفين قصه محمد على مع السودانيين لما حاول يجندهم و صرف نظر لما لقى الواحد منهم لما بيبرد بيكسر خشب البندقيه و يوله بيه نار علشان يتدفا يعني كميه غياء لا مثيل لها من الضرورة توخى الحذر الشديد قبل وصف مجموعة من البشر او اى ethnic group بالفاظ ونعتها بصفات تحمل بين طياتها عنصرية بغيضة .... رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
تصحيح بتاريخ: 17 سبتمبر 2004 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 17 سبتمبر 2004 عزيزى ( تصحيح ) ........لا تجعل التفكير المصرى العاطفى يسيطر عليك ........ احنا كمصريين نحب السودانيين حباً جماً .......لانهم يمثلون امتداداً طبيعى للشعب المصرى ........ و لكن ......... تقول ايه فى قبائل جنوب السودان؟؟ الذين لا يمثلون اى امتداد للشعبين المصرى و السودانى ....... يا عزيزى ....انزل الشارع المصرى .....و انظر الى تعاملاتهم مع الناس ....... أنظر الى همجيتهم اللا محدودة ......... هم يعيشون فى عصور الظلام ......بلا شك هم لا سصلحون للتعايش معنا ( كمقيمين ) ...... و انا أظنك تتكلم عن اهل الشمال ...........فهم كما قلت امتداد طبيعى لمصر ...... تحياتى......... شمال ايه و قبائل جنوب ايه و عاطفي ايه .. مجرد لخبطة هل تم فعلا تقسيم السودان الي شمال وجنوب دون أن ندري أم هي مجرد امنيات؟ عجبي,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, أقرا موضوع وحدة مصر و السودان الذي تمت كتابته منذ أكثر من عامين ثم اترك تلك العنصرية الغريبة علي ثقافتنا نحن المصريين .. ثم اقرأ الاتفاقيات الاربعة .. ثم أنطر بعمق فيما تكتب .... وأخيرا التفت نحو مصلحة مصرمن وازع تقوي الله .. . فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنَا عَلَيْهِمْ أَبْوَابَ كُلِّ شَيْءٍ حَتَّى إِذَا فَرِحُوا بِمَا أُوتُوا أَخَذْنَاهُمْ بَغْتَةً فَإِذَا هُمْ مُبْلِسُونَ رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
وليد صفوت بتاريخ: 17 سبتمبر 2004 كاتب الموضوع تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 17 سبتمبر 2004 عزيزى ( تصحيح ) ........لا تجعل التفكير المصرى العاطفى يسيطر عليك ........ احنا كمصريين نحب السودانيين حباً جماً .......لانهم يمثلون امتداداً طبيعى للشعب المصرى ........ و لكن ......... تقول ايه فى قبائل جنوب السودان؟؟ الذين لا يمثلون اى امتداد للشعبين المصرى و السودانى ....... يا عزيزى ....انزل الشارع المصرى .....و انظر الى تعاملاتهم مع الناس ....... أنظر الى همجيتهم اللا محدودة ......... هم يعيشون فى عصور الظلام ......بلا شك هم لا سصلحون للتعايش معنا ( كمقيمين ) ...... و انا أظنك تتكلم عن اهل الشمال ...........فهم كما قلت امتداد طبيعى لمصر ...... تحياتى......... شمال ايه و قبائل جنوب ايه و عاطفي ايه .. مجرد لخبطة هل تم فعلا تقسيم السودان الي شمال وجنوب دون أن ندري أم هي مجرد امنيات؟ عجبي,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, أقرا موضوع وحدة مصر و السودان الذي تمت كتابته منذ أكثر من عامين ثم اترك تلك العنصرية الغريبة علي ثقافتنا نحن المصريين .. ثم اقرأ الاتفاقيات الاربعة .. ثم أنطر بعمق فيما تكتب .... وأخيرا التفت نحو مصلحة مصرمن وازع تقوي الله .. . لخبطة !!!! قصدك تقول ان كلامى ( لخبطة ) ......... مممممممم........... طيب على العموم متشكر على الادب و الذوق العاليين اللى بانوا من كلامك ...... واضح ان الكلام حياخد شكل عاطفى و انفعالى ............ كعادتنا ................نحن المصريين .......... تحياتى......... رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
وليد صفوت بتاريخ: 17 سبتمبر 2004 كاتب الموضوع تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 17 سبتمبر 2004 (معدل) طيب خلينا نسأل سؤال واضح ........ هل القبائل اللى بتسكن فى الجنوب السودانى لها عادات متشابهة مع أهل الشمال ... سأعطى مثل ...... هنا فى مصر ......تجد ان اهل الريف غير أهل الصعيد .......و لكن هل يعنى هذا ان عاداتهم متباينة ؟؟؟؟؟ فى الهند مئات القبائل و مئات العادات و الخصائص المختلفة ......فاذا انتقلت من مدينة لآخرى تجد انك كأنك انتقلت الى بلد آخر.... هو ده اللى انا اقصده ......فاذا ذهب احدنا الى السودان ........سيجد انه بمجرد انه انتقل من الشمال الى الجنوب ....فكأنه انتقل من بلد الى بلد آخر تماماً....... أما من قال أقرأ الموضوع بمبدأ ( تقوى الله ) ..........فأنا الحقيقة مش عارف هو عايز يقول ايه بالضبط .........حدش منكم يفهمنى ؟؟؟ تحياتى للجميع.... تم تعديل 17 سبتمبر 2004 بواسطة Violinking رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
جـورج بتاريخ: 17 سبتمبر 2004 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 17 سبتمبر 2004 هو ده اللى انا اقصده ......فاذا ذهب احدنا الى السودان ........سيجد انه بمجرد انه انتقل من الشمال الى الجنوب ....فكأنه انتقل من بلد الى بلد آخر تماماً....... لو الرئيس البشير سمع كلامك ده سيطالب باعدامك فورا فى اقرب ميدان عام لان كلامك عكس ماتنادى به الحكومه السودانيه ودخلت بسبه فى حرب اهليه اكلت الاخضر و اليابس حتى لا ينفصل الجنوب عن الشمال اما لو كان حظك كويس و وصل كلامك لجورج بوش فاكيد حيطلب لك جائزه نوبل للسلام لان كلامك هو نفس ما تقوله جماعات المتمردين فى الجنوب و تقوم امريكا بدعمهم بحجه ان الجنوب يتميز بخلفيه افريقيه تختلف تماما عن الشمال و بذلك فمن حقهم الانفصال عن الشمال الذى يفرض عليهم بالقوه عاداته و معتقداته يعنى الاختيار لك الاعدام على يـد البشير او جائزه نوبل للسلام رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
تصحيح بتاريخ: 17 سبتمبر 2004 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 17 سبتمبر 2004 (معدل) يعنى الاختيار لك الاعدام على يـد البشير او جائزه نوبل للسلام مبروك ,,,,,,,,,,,,,,,,,, تم تعديل 17 سبتمبر 2004 بواسطة تصحيح فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنَا عَلَيْهِمْ أَبْوَابَ كُلِّ شَيْءٍ حَتَّى إِذَا فَرِحُوا بِمَا أُوتُوا أَخَذْنَاهُمْ بَغْتَةً فَإِذَا هُمْ مُبْلِسُونَ رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
وليد صفوت بتاريخ: 17 سبتمبر 2004 كاتب الموضوع تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 17 سبتمبر 2004 و انتوا رأيكم ايه يا جماعة ؟؟؟؟؟ :D انا شايف ان تذكرة الطيارة لحد السودان ارخص بكتير من طيارة أمريكا :D :D رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
دكتور عادل الليثي بتاريخ: 17 سبتمبر 2004 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 17 سبتمبر 2004 لا أعتقد أن اختلاف العادات والتقاليد والديانة ممكن أن يكونوا أسباب حقيقية ... لحرب .... بهدف الانفصال ولكن يمكن البحث عن الأسباب في الدول المجاورة ومصالحها في ذلك مصالح الدول الدول الكبرى إمكانية الحكومة السودانية في تحقيق الرخاء والعدل على كامل التراب السوداني أعتقد أنها زي أي مشكلة كلاسيكية مشاكل داخلية ... تلعب عليها أطراف خارجية ..... <span style='color: #800080'><span style='font-size: 36px;'><span style='font-family: Arial'> عقول لا ذقون</span></span></span> رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
Recommended Posts
انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد
يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق
انشئ حساب جديد
سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .
سجل حساب جديدتسجيل دخول
هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.
سجل دخولك الان