اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تطبيق الفروض الدينية


eslam elmasre

  

10 اصوات

  1. 1. ماذا ترى في تطبيق الفروض الدينية

    • أن تطبق بقانون
      4
    • تترك إختيارية
      5
    • ليس لها مكان في الدولة المدنية
      1
    • لي رأي أخر سأوضحه
      0


Recommended Posts

وإستكمالا للموضوع السابق بخصوص الجزية نطرح هذا التصويت ايضا

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )



رابط هذا التعليق
شارك

وإستكمالا للموضوع السابق بخصوص الجزية نطرح هذا التصويت ايضا

ممكن توضيح

ايه الفروض الدينية المقصودة هنا

الصلاة و الصوم و كده ؟

رابط هذا التعليق
شارك

وإستكمالا للموضوع السابق بخصوص الجزية نطرح هذا التصويت ايضا

ممكن توضيح

ايه الفروض الدينية المقصودة هنا

الصلاة و الصوم و كده ؟

تمام يا فندم

صلاة صوم زكاة

:clappingrose:

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )



رابط هذا التعليق
شارك

وإستكمالا للموضوع السابق بخصوص الجزية نطرح هذا التصويت ايضا

ممكن توضيح

ايه الفروض الدينية المقصودة هنا

الصلاة و الصوم و كده ؟

تمام يا فندم

صلاة صوم زكاة

:clappingrose:

بالنسبة للصوم

فعلى الشرطة ان تقبض علي المجاهرين بالافطار وهو ماتفعله الان لكن بتراخي

اما كون الشخص صائم او لا فهذا ليست مهمة الدولة المهم هو الايجاهر بالافطار

اما الزكاه فياليت فعلاً ان تقوم مؤسسة اسلامية رسمية (الافضل الازهر) بجمعها وصرفها في مصارفها الشرعية

وهذه التجربة طبقت في ماليزيا واتت بنجاح باهر

رابط هذا التعليق
شارك

وإستكمالا للموضوع السابق بخصوص الجزية نطرح هذا التصويت ايضا

ممكن توضيح

ايه الفروض الدينية المقصودة هنا

الصلاة و الصوم و كده ؟

تمام يا فندم

صلاة صوم زكاة

:clappingrose:

بالنسبة للصوم

فعلى الشرطة ان تقبض علي المجاهرين بالافطار وهو ماتفعله الان لكن بتراخي

اما كون الشخص صائم او لا فهذا ليست مهمة الدولة المهم هو الايجاهر بالافطار

اما الزكاه فياليت فعلاً ان تقوم مؤسسة اسلامية رسمية (الافضل الازهر) بجمعها وصرفها في مصارفها الشرعية

وهذه التجربة طبقت في ماليزيا واتت بنجاح باهر

والصلاة عشان يبقي رأيك كامل في الموضوع

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )



رابط هذا التعليق
شارك

اصلا سؤال عجيب يعني هانعين واحد لكل واحد يمشي وراه يشوفه صلى و لا لأ

طب الصلاة ممكن يتابعه راح المسجد و لا لأ

انما الصوم حضرتك تقدر تعرف الصايم من الفاطر ازاي

عن نفسي شايفة

من اهتدى فلنفسه و من ضل فعليها

ما اعتقدش انها تنفع اصلا غير انها تكون نابعة من الشخص نفسه

بس دا ما يمنعش انك تقدم النصيحة

يعني اكيد كلنا بنقرف لما نلاقي واحد شحط ماسك سيجارة و كوباية شاي و قاعد يمزمز فيهم في نهار رمضان

اخرك معاه انك تنصحه

انما تطلع قانون انه لازم يصوم صعبة

اذا كان ربنا بيقول كل عمل ابن ادم له الا الصوم فانه لي و انا اجزي به

و الرسول عليه الصلاة و السلام قال :رب صائم حظه من صيامه الجوع والعطش

رابط هذا التعليق
شارك

وإستكمالا للموضوع السابق بخصوص الجزية نطرح هذا التصويت ايضا

ممكن توضيح

ايه الفروض الدينية المقصودة هنا

الصلاة و الصوم و كده ؟

تمام يا فندم

صلاة صوم زكاة

:clappingrose:

بالنسبة للصوم

فعلى الشرطة ان تقبض علي المجاهرين بالافطار وهو ماتفعله الان لكن بتراخي

اما كون الشخص صائم او لا فهذا ليست مهمة الدولة المهم هو الايجاهر بالافطار

اما الزكاه فياليت فعلاً ان تقوم مؤسسة اسلامية رسمية (الافضل الازهر) بجمعها وصرفها في مصارفها الشرعية

وهذه التجربة طبقت في ماليزيا واتت بنجاح باهر

والصلاة عشان يبقي رأيك كامل في الموضوع

الصلاة فرض علي كل مسلم

لكن ان تقوم الدولة بمراقبة التزام المسلمين بها فهذا ماليس لي به من علم شرعي ولا معرفة بالمصالح والمفاسد

فهذه من الاشياء حين تطبق عملياً تحتاج لفتوي مجمع علمي (مثل هيثة كبار العلماء بالازهر) وليس حتى عالم واحد

ومن قال لااعلم فقد افتى

رابط هذا التعليق
شارك

وإستكمالا للموضوع السابق بخصوص الجزية نطرح هذا التصويت ايضا

ممكن توضيح

ايه الفروض الدينية المقصودة هنا

الصلاة و الصوم و كده ؟

تمام يا فندم

صلاة صوم زكاة

:clappingrose:

بالنسبة للصوم

فعلى الشرطة ان تقبض علي المجاهرين بالافطار وهو ماتفعله الان لكن بتراخي

اما كون الشخص صائم او لا فهذا ليست مهمة الدولة المهم هو الايجاهر بالافطار

اما الزكاه فياليت فعلاً ان تقوم مؤسسة اسلامية رسمية (الافضل الازهر) بجمعها وصرفها في مصارفها الشرعية

وهذه التجربة طبقت في ماليزيا واتت بنجاح باهر

مش فاهمة ايه الالية في تطبيق القبض على المجاهرين

يعني الشرطة هاتمشي توقف اي واحد بياكل في الشارع و تشوفه مسلم و لا مسيحي لو مسلم تاخده على القسم؟

صعبة اوي اظن

هو بس اللي ممكن يعملوه اغلاق الزفت القهاوي اللي نفسي انها تبقى محظورة في مصر

رابط هذا التعليق
شارك

وإستكمالا للموضوع السابق بخصوص الجزية نطرح هذا التصويت ايضا

ممكن توضيح

ايه الفروض الدينية المقصودة هنا

الصلاة و الصوم و كده ؟

تمام يا فندم

صلاة صوم زكاة

:clappingrose:

بالنسبة للصوم

فعلى الشرطة ان تقبض علي المجاهرين بالافطار وهو ماتفعله الان لكن بتراخي

اما كون الشخص صائم او لا فهذا ليست مهمة الدولة المهم هو الايجاهر بالافطار

اما الزكاه فياليت فعلاً ان تقوم مؤسسة اسلامية رسمية (الافضل الازهر) بجمعها وصرفها في مصارفها الشرعية

وهذه التجربة طبقت في ماليزيا واتت بنجاح باهر

مش فاهمة ايه الالية في تطبيق القبض على المجاهرين

يعني الشرطة هاتمشي توقف اي واحد بياكل في الشارع و تشوفه مسلم و لا مسيحي لو مسلم تاخده على القسم؟

صعبة اوي اظن

هو بس اللي ممكن يعملوه اغلاق الزفت القهاوي اللي نفسي انها تبقى محظورة في مصر

القبض علي المجاهرين بالافطار يتم في مصر من زمان

لكن الشرطة في الفترة الاخيرة كانت تطبقة بتراخي لأن حسني مبارك في اواخر حكمة كان نظامه ضعيف جداً وفاقد لأي شرعية وكان يخاف من منظمات حقوق الانسان الدولية

http://www.shorouknews.com/ContentData.aspx?id=101168

رابط هذا التعليق
شارك

وإستكمالا للموضوع السابق بخصوص الجزية نطرح هذا التصويت ايضا

ممكن توضيح

ايه الفروض الدينية المقصودة هنا

الصلاة و الصوم و كده ؟

تمام يا فندم

صلاة صوم زكاة

:clappingrose:

بالنسبة للصوم

فعلى الشرطة ان تقبض علي المجاهرين بالافطار وهو ماتفعله الان لكن بتراخي

اما كون الشخص صائم او لا فهذا ليست مهمة الدولة المهم هو الايجاهر بالافطار

اما الزكاه فياليت فعلاً ان تقوم مؤسسة اسلامية رسمية (الافضل الازهر) بجمعها وصرفها في مصارفها الشرعية

وهذه التجربة طبقت في ماليزيا واتت بنجاح باهر

والصلاة عشان يبقي رأيك كامل في الموضوع

الصلاة فرض علي كل مسلم

لكن ان تقوم الدولة بمراقبة التزام المسلمين بها فهذا ماليس لي به من علم شرعي ولا معرفة بالمصالح والمفاسد

فهذه من الاشياء حين تطبق عملياً تحتاج لفتوي مجمع علمي (مثل هيثة كبار العلماء بالازهر) وليس حتى عالم واحد

ومن قال لااعلم فقد افتى

يعني حضرتك عندك علم شرعي بالصوم وبالزكاة

لكن الصلاة ليس لك علم شرعي بها

تمام

وصلت الرسالة

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )



رابط هذا التعليق
شارك

يقول الله سبحانه وتعالى في الحديث القدسي: كل عمل ابن آدم له إلا الصوم فإنه لي وأنا أجزي به

ولنقرأ قوله تعالى: { لا إكراه في الدين قد تبين الرشد من الغي }

أمور العبادات هي أمر شخصي جدا بين العبد وربه لأنه لايعلم السرائر إل الله

هناك من يصلي بالمسجد وهناك من يصلي بمنزله وهناك من يقيم الليل.

لم نرى ابو بكر قد حارب من اجل فرض الصلاة او الصوم ، بل حارب من رفضوا دفع الزكاة

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

new-egypt.gif

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
***************
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
***************
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

***************

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق
شارك

كتب mohamedali

لكن ان تقوم الدولة بمراقبة التزام المسلمين بها فهذا ماليس لي به من علم شرعي ولا معرفة بالمصالح والمفاسد

الموضوع سهل جدا

جانب بلادنا بلد تسمي المملكة العربية السعودية لديها هيئة تسمي هيئة الامر بالمعروف والنهي عن المنكر تقوم بضرب الناس المتقاعصون عن اداء الصلاة في المساجد واكيد لهم مرجعية دينية في هذا الامر وطبعا دول ناس ثقات ودي تجربة عملية نشاهدها يوميا فهل تود ان تكون مصر هكذا ام ترفض ذلك الامر

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )



رابط هذا التعليق
شارك

كتب mohamedali

لكن ان تقوم الدولة بمراقبة التزام المسلمين بها فهذا ماليس لي به من علم شرعي ولا معرفة بالمصالح والمفاسد

الموضوع سهل جدا

جانب بلادنا بلد تسمي المملكة العربية السعودية لديها هيئة تسمي هيئة الامر بالمعروف والنهي عن المنكر تقوم بضرب الناس المتقاعصون عن اداء الصلاة في المساجد واكيد لهم مرجعية دينية في هذا الامر وطبعا دول ناس ثقات ودي تجربة عملية نشاهدها يوميا فهل تود ان تكون مصر هكذا ام ترفض ذلك الامر

هو مش التوبيك دا عن مصر و لا انا فهمت غلط؟

لو عن مصر فا ايه دخل السعودية او غيرها في الحوار اصلا

و بعدين انا عايشة في السعودية من 2003 و ما شوفتش حد ماسك عصيان و ماشي يلف ورا الناس يضربهم

اللي شوفته اغلاق للمحلات وقت الصلاة

و عربيات عليها شعار الهيئة ماشية بميكرفونات بتقول الصلاة يا مؤمنين

حاجه كمان كنت عايشة في القصيم و هناك لازم نقاب

اثناء حملي كنت باتعب من النقاب و باشيله

لحقتنا عربية من عربيات الهيئة و الشيخ اتكلم مع جوزي بمنتهى الادب و قاله خاليها تغطي وشها

قاله تعبانة و مش قادرة تحطه على وشها

قاله سلامتها و مشي و سابنا

لا ضربنا و لا جرجر جوزي على التوقيف و لا حاجه خالص

يبقى فين بقى دا من جملة حضرتك الي انا مكبراها دي؟

رابط هذا التعليق
شارك

انا مع تطبيقها بالقانون

و ادي كلام الشيخ القرضاوي

حتى إن قسم العبادات من الفقه ليس بعيدًا عن السياسة، فالمسلمون مُجْمِعُون على أن ترك الصلاة، ومنع الزكاة، والمجاهرة بالفطر في رمضان، وإهمال فريضة الحج مما يوجب العقوبة، و التعزير

الرباط الخاص بي

رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ

رابط هذا التعليق
شارك

كتب mohamedali

لكن ان تقوم الدولة بمراقبة التزام المسلمين بها فهذا ماليس لي به من علم شرعي ولا معرفة بالمصالح والمفاسد

الموضوع سهل جدا

جانب بلادنا بلد تسمي المملكة العربية السعودية لديها هيئة تسمي هيئة الامر بالمعروف والنهي عن المنكر تقوم بضرب الناس المتقاعصون عن اداء الصلاة في المساجد واكيد لهم مرجعية دينية في هذا الامر وطبعا دول ناس ثقات ودي تجربة عملية نشاهدها يوميا فهل تود ان تكون مصر هكذا ام ترفض ذلك الامر

هو مش التوبيك دا عن مصر و لا انا فهمت غلط؟

لو عن مصر فا ايه دخل السعودية او غيرها في الحوار اصلا

و بعدين انا عايشة في السعودية من 2003 و ما شوفتش حد ماسك عصيان و ماشي يلف ورا الناس يضربهم

اللي شوفته اغلاق للمحلات وقت الصلاة

و عربيات عليها شعار الهيئة ماشية بميكرفونات بتقول الصلاة يا مؤمنين

حاجه كمان كنت عايشة في القصيم و هناك لازم نقاب

اثناء حملي كنت باتعب من النقاب و باشيله

لحقتنا عربية من عربيات الهيئة و الشيخ اتكلم مع جوزي بمنتهى الادب و قاله خاليها تغطي وشها

قاله تعبانة و مش قادرة تحطه على وشها

قاله سلامتها و مشي و سابنا

لا ضربنا و لا جرجر جوزي على التوقيف و لا حاجه خالص

يبقى فين بقى دا من جملة حضرتك الي انا مكبراها دي؟

هو النقاب عليه خلاف فا ما اعتقدش ابدا حد حيفرضه بالغصب علي الناس انما الموضوع بيتكلم علي الفرائض اللي ما عليهاش خلاف

رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ

رابط هذا التعليق
شارك

كتب mohamedali

لكن ان تقوم الدولة بمراقبة التزام المسلمين بها فهذا ماليس لي به من علم شرعي ولا معرفة بالمصالح والمفاسد

الموضوع سهل جدا

جانب بلادنا بلد تسمي المملكة العربية السعودية لديها هيئة تسمي هيئة الامر بالمعروف والنهي عن المنكر تقوم بضرب الناس المتقاعصون عن اداء الصلاة في المساجد واكيد لهم مرجعية دينية في هذا الامر وطبعا دول ناس ثقات ودي تجربة عملية نشاهدها يوميا فهل تود ان تكون مصر هكذا ام ترفض ذلك الامر

هو مش التوبيك دا عن مصر و لا انا فهمت غلط؟

لو عن مصر فا ايه دخل السعودية او غيرها في الحوار اصلا

و بعدين انا عايشة في السعودية من 2003 و ما شوفتش حد ماسك عصيان و ماشي يلف ورا الناس يضربهم

اللي شوفته اغلاق للمحلات وقت الصلاة

و عربيات عليها شعار الهيئة ماشية بميكرفونات بتقول الصلاة يا مؤمنين

حاجه كمان كنت عايشة في القصيم و هناك لازم نقاب

اثناء حملي كنت باتعب من النقاب و باشيله

لحقتنا عربية من عربيات الهيئة و الشيخ اتكلم مع جوزي بمنتهى الادب و قاله خاليها تغطي وشها

قاله تعبانة و مش قادرة تحطه على وشها

قاله سلامتها و مشي و سابنا

لا ضربنا و لا جرجر جوزي على التوقيف و لا حاجه خالص

يبقى فين بقى دا من جملة حضرتك الي انا مكبراها دي؟

طبعا الموضوع لا يخص السعودية لكن انا بساعد الزميل اللي قال انه ماعندوش علم شرعي بالنسبة لموضوع الصلاة فقلت له ماقلته من باب المساعدة فقط لا غير

بالنسبة للهيئة طبعا انا لا اتجني عليهم وطبعا حضرتك عارفة ان الموضوع بسيط خالص اني اعمل بحث واجيب لحضرتك تجاوزات لهم

بالنسبة لموضوع اغلاق المحلات للصلاة

بفرض اني ما قفلتش محلي وذهبت للصلاة وفضلت اصلي بطريقتي باي طريقة اصلي في البيت او في المحل او اذهب للمسجد متأخر

او علي اقصي تقدير مابصليش خالص (ده مثل لتفتكري بتكلم عن نفسي ) تفتكري الهيئة هاتسيبني في حالي وتلتزم بالنصح فقط ام ستستخدم معي اسلوب اخر

مضطر اني اركز علي الجزئية دي لانها ذات ارتباط لانها تجربة نشاهدها وتقريبا تجربة وحيدة

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )



رابط هذا التعليق
شارك

كتب mohamedali

لكن ان تقوم الدولة بمراقبة التزام المسلمين بها فهذا ماليس لي به من علم شرعي ولا معرفة بالمصالح والمفاسد

الموضوع سهل جدا

جانب بلادنا بلد تسمي المملكة العربية السعودية لديها هيئة تسمي هيئة الامر بالمعروف والنهي عن المنكر تقوم بضرب الناس المتقاعصون عن اداء الصلاة في المساجد واكيد لهم مرجعية دينية في هذا الامر وطبعا دول ناس ثقات ودي تجربة عملية نشاهدها يوميا فهل تود ان تكون مصر هكذا ام ترفض ذلك الامر

هو مش التوبيك دا عن مصر و لا انا فهمت غلط؟

لو عن مصر فا ايه دخل السعودية او غيرها في الحوار اصلا

و بعدين انا عايشة في السعودية من 2003 و ما شوفتش حد ماسك عصيان و ماشي يلف ورا الناس يضربهم

اللي شوفته اغلاق للمحلات وقت الصلاة

و عربيات عليها شعار الهيئة ماشية بميكرفونات بتقول الصلاة يا مؤمنين

حاجه كمان كنت عايشة في القصيم و هناك لازم نقاب

اثناء حملي كنت باتعب من النقاب و باشيله

لحقتنا عربية من عربيات الهيئة و الشيخ اتكلم مع جوزي بمنتهى الادب و قاله خاليها تغطي وشها

قاله تعبانة و مش قادرة تحطه على وشها

قاله سلامتها و مشي و سابنا

لا ضربنا و لا جرجر جوزي على التوقيف و لا حاجه خالص

يبقى فين بقى دا من جملة حضرتك الي انا مكبراها دي؟

طبعا الموضوع لا يخص السعودية لكن انا بساعد الزميل اللي قال انه ماعندوش علم شرعي بالنسبة لموضوع الصلاة فقلت له ماقلته من باب المساعدة فقط لا غير

بالنسبة للهيئة طبعا انا لا اتجني عليهم وطبعا حضرتك عارفة ان الموضوع بسيط خالص اني اعمل بحث واجيب لحضرتك تجاوزات لهم

بالنسبة لموضوع اغلاق المحلات للصلاة

بفرض اني ما قفلتش محلي وذهبت للصلاة وفضلت اصلي بطريقتي باي طريقة اصلي في البيت او في المحل او اذهب للمسجد متأخر

او علي اقصي تقدير مابصليش خالص (ده مثل لتفتكري بتكلم عن نفسي ) تفتكري الهيئة هاتسيبني في حالي وتلتزم بالنصح فقط ام ستستخدم معي اسلوب اخر

مضطر اني اركز علي الجزئية دي لانها ذات ارتباط لانها تجربة نشاهدها وتقريبا تجربة وحيدة

استاذ اسلام انا هنا مش بدافع عن الهيئة عشان تقولي اجيب صور لتجاوزاتهم

و ان كان في تجاوزات فا هما بشر مش ملايكة يعني

و عموماانا باشهد باللي باشوفه

ايوة زمان كانوا بيخبطوا على البيوت وقت الفجر عشان يصحوا الناس و دا حصل مع جوزي بس كان مجرد تذكير بالصلاة لكن ما حدش ضربه عشان كده نهائي

بس حاليا ما فيش الكلام دا

و ممكن حضرتك تسأل الناس الي عايشين في السعودية

بقالي هنا 8 سنين ما شوفتش حاجه من دي

و بعدين جملة حضرتك بنشوفها بشكل يومي دي منافية للحقيقة عشان كده كان تعقيبي لتوضيح الامر لحضرتك

رابط هذا التعليق
شارك

السلام عليكم

الاخوه الكرام جزاكم الله خيرا

يا اسلام الامر بالمعروف و النهى عن المنكر جزء اصيل فى الاسلام و ايات القرأن موجوده

فضلا عن السنه النبويه الصحيحه ثم اعمال الخلفاء و اشهرهم الفاروق عمر صاحب الدره الشهيره.

هل الخلاف على مبدأيه و فرضيه الحسبه كما افهم من موضوعك ام عن طريقه تطبيقها

و هل هى تناسب المجتمع المصرى المسلم ام لا ؟

طبعا الحسبه فرض عين يجب تطبيقه فى المجتمع المسلم و هناك من العلماء من رأى انها

فرض كفايه اى يقوم بها البعض بدل الكل الا انها فى النهايه يجب تطبيقها فى المجتمع المسلم

و على حسب ما قرأت وعلمت لم يوجد مجتمع مسلم منذ المصطفى صلى الله عليه و سلم الى انهيار الخلافه

لم يطبق الحسبه باختلاف قوه او ضعف تلك الدوله الحاكمه .

ارى انك تتكلم كثيرا عن السعوديه و ذلك من خلال السماع او النت و لكن يا اسلام

من رأى ليس كمن سمع

انا اؤيد الاخت الفاضله بينك روز فى ما تقوله و تجربتى 16 عام اغلبها فى الرياض

التى تمثل قمه المجتمع المحافظ فى السعوديه خصوصا فى القصيم و لم ارى من يضرب او يؤذى

فى ما يخص الصلاه تحديدا و الامر الان صار اهون من ذى قبل و قلت الهيئه فى توجدها بسبب

الضغوط الخارجيه من حقوق انسان و من يتربص بالمملكه لمكانتها الدينيه لوجود الحرمين فيها .

خيريه هذه الامه يا اسلام مرتبطه بالامر بالمعروف و النهى عن المنكر حسب كلام القرأن

و لعن الله كفار بنى اسرائيل على لسان داود و عيسي بن مريم لانهم كانوا لا يتناهون عن منكر فعلوه

كما ذكر القرأن ايضاو للحديث بقيه .

تم تعديل بواسطة abaomar

<strong class='bbc'><strong class='bbc'>وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا</strong></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>يَعْمَلُ </span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'><strong class='bbc'>الظَّالِمُونَ</strong></span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ</span></strong><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p class='bbc_center'><span style='font-size: 18px;'><strong class='bbc'>(24) إبراهيم </strong></span></p>

رابط هذا التعليق
شارك

السلام عليكم

الاخوه الكرام جزاكم الله خيرا

يا اسلام الامر بالمعروف و النهى عن المنكر جزء اصيل فى الاسلام و ايات القرأن موجوده

فضلا عن السنه النبويه الصحيحه ثم اعمال الخلفاء و اشهرهم الفاروق عمر صاحب الدره الشهيره.

هل الخلاف على مبدأيه و فرضيه الحسبه كما افهم من موضوعك ام عن طريقه تطبيقها

و هل هى تناسب المجتمع المصرى المسلم ام لا ؟

طبعا الحسبه فرض عين يجب تطبيقه فى المجتمع المسلم و هناك من العلماء من رأى انها

فرض كفايه اى يقوم بها البعض بدل الكل الا انها فى النهايه يجب تطبيقها فى المجتمع المسلم

و على حسب ما قرأت وعلمت لم يوجد مجتمع مسلم منذ المصطفى صلى الله عليه و سلم الى انهيار الخلافه

لم يطبق الحسبه باختلاف قوه او ضعف تلك الدوله الحاكمه .

ارى انك تتكلم كثيرا عن السعوديه و ذلك من خلال السماع او النت و لكن يا اسلام

من رأى ليس كمن سمع

انا اؤيد الاخت الفاضله بينك روز فى ما تقوله و تجربتى 16 عام اغلبها فى الرياض

التى تمثل قمه المجتمع المحافظ فى السعوديه خصوصا فى القصيم و لم ارى من يضرب او يؤذى

فى ما يخص الصلاه تحديدا و الامر الان صار اهون من ذى قبل و قلت الهيئه فى توجدها بسبب

الضغوط الخارجيه من حقوق انسان و من يتربص بالمملكه لمكانتها الدينيه لوجود الحرمين فيها .

خيريه هذه الامه يا اسلام مرتبطه بالامر بالمعروف و النهى عن المنكر حسب كلام القرأن

و لعن الله كفار بنى اسرائيل على لسان داود و عيسي بن مريم لانهم كانوا لا يتناهون عن منكر فعلوه

كما ذكر القرأن ايضاو للحديث بقيه .

كلامك جميل يا ابو عمر

لكن بردو ماردتش علي دي

بالنسبة لموضوع اغلاق المحلات للصلاة

بفرض اني ما قفلتش محلي وذهبت للصلاة وفضلت اصلي بطريقتي باي طريقة اصلي في البيت او في المحل او اذهب للمسجد متأخر

او علي اقصي تقدير مابصليش خالص (ده مثل لتفتكري بتكلم عن نفسي ) تفتكري الهيئة هاتسيبني في حالي وتلتزم بالنصح فقط ام ستستخدم معي اسلوب اخر

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )



رابط هذا التعليق
شارك

بالنسبة لموضوع اغلاق المحلات للصلاة

بفرض اني ما قفلتش محلي وذهبت للصلاة وفضلت اصلي بطريقتي باي طريقة اصلي في البيت او في المحل او اذهب للمسجد متأخر

او علي اقصي تقدير مابصليش خالص (ده مثل لتفتكري بتكلم عن نفسي ) تفتكري الهيئة هاتسيبني في حالي وتلتزم بالنصح فقط ام ستستخدم معي اسلوب اخر

ممكن سؤال.. فعلا للمعرفة

هل اذا صدر قانون من مجلس الشعب يفرض اغلاق المحلات في موعد الصلاة

هنلتزم به ام لا؟

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
×
×
  • أضف...