اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

خبر لاتعليق علية


ذهبية

Recommended Posts

هل المعترضون معترضين على الموقف علشان نيكول سابا ست أم ست لبنانيه أم ست لبنانيه حلوه أم على الأجر أم على الغناء كمبدأ؟

بمعنى هل لو كان هاني شاكر هو اللي بيغني الحفل ده كان حيبقى فيه نفس الإعتراض؟

شكرا

انا هاتكلم عن نغسى وعن طريقتى فى الحياة

الاعتراضات كالتالى

اولا المرحلة العمرية للشباب الحضور يجب ان يتم اختيار مطربيها بدقة لانهم يصبحون قدوة يعنى بصراحة لو جابوا المطرب الكبير محمد زوهيرى او هانى شاكر او محمد منير ولا هاعترض ابدا الا فى موضوع الاجر وان فيه حاجات اهم دلوقتى تقدر تقوم بيه المدرسة ده اولا

ثانيا فيه مطربات وممثلين معروفين بالاسم يا محمد ومعروف هما انتشروا واتشهروا بايه صح ؟ يعنى ممكن افوتها لو جابوا انغام لو جابوا ديانا حداد

لكن يجيبوا نيكول سابا ومن سنتين يجيبوا دينا فى حفلة فى مدرسة طيب يبقى نستنى السنة الجاية مدرسة عندنا فى التجمع تجيب فرقة استربتيز وتلخص

معنديش مشكلة يجيبوا نيكول سابا واللى هما عايزينه بس فى نادى ليلى مثلا معروف ان الحضور من البالغين يعنى مسئولين عن تصرفاتهم ساعتها هاقول لكم دينكم ولى دين لو قررت الحضور اتحمل عقاب ربنا

متفق معايا ولا مختلف يا صديقى ؟

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

129042712.jpg

رابط هذا التعليق
شارك

  • الردود 63
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الأيام الأكثر مشاركة

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

من كام سنة اتعملت حفلة مماثلة فى احدى مدارس القاهرة الخاصة و احيتها الراقصة دينا

فطبعا حلو انها جات على اد تلك المطربة

انا مش ضد الحفلات لكنى كنت اود ان تاخذ الحفلة منحى اخر

بمعنى ان دول طلبة لسه فى مرحلة التكوين يعنى ممكن تكون الحفلة موسيقية فيها مختلف الانواع منها

حفل للموسيقى العربية للتعرف على تراثنا و نعلم النشئ يحبه

اغانى فيها اعتناء باللفظ و الجملة الموسيقية

فكرتونى بفيلم رمضان مبروك أبو العلمين حمودة

تحياتى

" ربي أوزعني أن أشكر نعمتك التي أنعمت علي وعلى والدي وأن أعمل صالحا ترضاه وأصلح لي في ذريتي إني تبت اليك وإني من المسلمين "

رابط هذا التعليق
شارك

هل المعترضون معترضين على الموقف علشان نيكول سابا ست أم ست لبنانيه أم ست لبنانيه حلوه أم على الأجر أم على الغناء كمبدأ؟

بمعنى هل لو كان هاني شاكر هو اللي بيغني الحفل ده كان حيبقى فيه نفس الإعتراض؟

شكرا

انا هاتكلم عن نغسى وعن طريقتى فى الحياة

الاعتراضات كالتالى

اولا المرحلة العمرية للشباب الحضور يجب ان يتم اختيار مطربيها بدقة لانهم يصبحون قدوة يعنى بصراحة لو جابوا المطرب الكبير محمد زوهيرى او هانى شاكر او محمد منير ولا هاعترض ابدا الا فى موضوع الاجر وان فيه حاجات اهم دلوقتى تقدر تقوم بيه المدرسة ده اولا

ثانيا فيه مطربات وممثلين معروفين بالاسم يا محمد ومعروف هما انتشروا واتشهروا بايه صح ؟ يعنى ممكن افوتها لو جابوا انغام لو جابوا ديانا حداد

لكن يجيبوا نيكول سابا ومن سنتين يجيبوا دينا فى حفلة فى مدرسة طيب يبقى نستنى السنة الجاية مدرسة عندنا فى التجمع تجيب فرقة استربتيز وتلخص

معنديش مشكلة يجيبوا نيكول سابا واللى هما عايزينه بس فى نادى ليلى مثلا معروف ان الحضور من البالغين يعنى مسئولين عن تصرفاتهم ساعتها هاقول لكم دينكم ولى دين لو قررت الحضور اتحمل عقاب ربنا

متفق معايا ولا مختلف يا صديقى ؟

ما هي المشكله يا رءوف انك حتلاقي الاعتراضات اسبابها مختلف

ناس حتعترض على الغناء بشكل عام

و ناس حتعترض على غناء واحده ست بيعتبروها لعوب (المعايير مختلفه طبعا)

و ناس حتعترض على الغناء في المدرسه

يعني مش حنخلص و نوصل لأي نتيجه

اتفق معك في موضوع دينا ده..الرقص شيئ مش مناسب اطلاقا في المدارس

انما الغناء امر مختلف (وطبعا هنا ستتباين الآراء)

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

مربط الفرس فى الموضوع ده هل هاتدخل بنتك أو ابنك مدرسة زى دى? . . الاجابة بنعم أو لا كفاية أوى

( كفى بالمرء إثماً أن يحدث بكل ماسمع )

رابط هذا التعليق
شارك

مربط الفرس فى الموضوع ده هل هاتدخل بنتك أو ابنك مدرسة زى دى? . . الاجابة بنعم أو لا كفاية أوى

بعيدا عن الحلال و الحرام

معايير العيب تختلف كما كتب الزميل محمد سابقا

فالمصافحه باليد بين الذكر و الأنثى تعتبر عيبا عند بعض الطوائف و أمر بديهي جدا عند آخرين

و لبس المايوه للبنات في حمامات السباحه في الانديه غير مسموح و غير اخلاقي عند البعض و امر طبيعي جدا لدى البعض الآخر

و العكس صحيح ايضا ..فالمشي حافيا او الخروج للشارع بالبيجاما مثلا يعد عيبا عند طوائف و طوائف أخرى تراه امرا يحدث بشكل يومي

و بالتالي حضور حفل به مغنيه بتغني ...امر يعد كارثي للبعض و أمر طبيعي جدا للبعض الآخر

و كل ده في مصر على فكره

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

مربط الفرس فى الموضوع ده هل هاتدخل بنتك أو ابنك مدرسة زى دى? . . الاجابة بنعم أو لا كفاية أوى

بعيدا عن الحلال و الحرام

معايير العيب تختلف كما كتب الزميل محمد سابقا

فالمصافحه باليد بين الذكر و الأنثى تعتبر عيبا عند بعض الطوائف و أمر بديهي جدا عند آخرين

و لبس المايوه للبنات في حمامات السباحه في الانديه غير مسموح و غير اخلاقي عند البعض و امر طبيعي جدا لدى البعض الآخر

و العكس صحيح ايضا ..فالمشي حافيا او الخروج للشارع بالبيجاما مثلا يعد عيبا عند طوائف و طوائف أخرى تراه امرا يحدث بشكل يومي

و بالتالي حضور حفل به مغنيه بتغني ...امر يعد كارثي للبعض و أمر طبيعي جدا للبعض الآخر

و كل ده في مصر على فكره

نحن نتكلم عن الفئة العامة في المجتمع

لكن لو نريد تعويم الموضوع حتى لانعرف الخطأ من الصواب بادعاء ان كل شئ نسبي (الطريقة الليبرالية التقليدية لتحليل الحرام :P )

فممكن ضرب الاف الامثلة

تعاطي المخدرات يعتبر امر بديهي بالنسبة لبعض اوساط الشباب

حمل سلاح امر عادي عند بعض الاوساط الشعبية

شرب الخمر امر بديهي عند بعض المهن

الرشوة امر يكاد يكون هو القاعدة في التعاملات في المصالح الحكومية

وكله ده في مصر

لكن يظل الخمر والمخدرات والرشوة هي امور خاطئة وهذا هو الاسلام الذي قيمه ثابتة ولاتتغير

رابط هذا التعليق
شارك

مربط فرس تانى في الموضوع

هل من بين المشاركين في الموضوع من له ابناء أو بنات في تلك المدرسة؟

ولو كانت الإجابة بنعم فماذا فعلت أو فعلتي؟

ولو الإجابة بلا ، يبقى مدرستهم وعيالهم وهم أحرار ، يمكن عاداتهم غير عادانكم ويمكن ثقافتهم غير ثقافاتكم ، يمكن هم منفتحين أكثر من اللازم وانتم منغلقين أكثر من اللازم ، هناك حد ادنى وحد أعلى وكل واحد يختار مايناسبه فيما بين الحدين.

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

new-egypt.gif

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
***************
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
***************
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

***************

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق
شارك

مربط الفرس فى الموضوع ده هل هاتدخل بنتك أو ابنك مدرسة زى دى? . . الاجابة بنعم أو لا كفاية أوى

بعيدا عن الحلال و الحرام

معايير العيب تختلف كما كتب الزميل محمد سابقا

فالمصافحه باليد بين الذكر و الأنثى تعتبر عيبا عند بعض الطوائف و أمر بديهي جدا عند آخرين

و لبس المايوه للبنات في حمامات السباحه في الانديه غير مسموح و غير اخلاقي عند البعض و امر طبيعي جدا لدى البعض الآخر

و العكس صحيح ايضا ..فالمشي حافيا او الخروج للشارع بالبيجاما مثلا يعد عيبا عند طوائف و طوائف أخرى تراه امرا يحدث بشكل يومي

و بالتالي حضور حفل به مغنيه بتغني ...امر يعد كارثي للبعض و أمر طبيعي جدا للبعض الآخر

و كل ده في مصر على فكره

كل دى نعم? !!

( كفى بالمرء إثماً أن يحدث بكل ماسمع )

رابط هذا التعليق
شارك

مربط الفرس فى الموضوع ده هل هاتدخل بنتك أو ابنك مدرسة زى دى? . . الاجابة بنعم أو لا كفاية أوى

بعيدا عن الحلال و الحرام

معايير العيب تختلف كما كتب الزميل محمد سابقا

فالمصافحه باليد بين الذكر و الأنثى تعتبر عيبا عند بعض الطوائف و أمر بديهي جدا عند آخرين

و لبس المايوه للبنات في حمامات السباحه في الانديه غير مسموح و غير اخلاقي عند البعض و امر طبيعي جدا لدى البعض الآخر

و العكس صحيح ايضا ..فالمشي حافيا او الخروج للشارع بالبيجاما مثلا يعد عيبا عند طوائف و طوائف أخرى تراه امرا يحدث بشكل يومي

و بالتالي حضور حفل به مغنيه بتغني ...امر يعد كارثي للبعض و أمر طبيعي جدا للبعض الآخر

و كل ده في مصر على فكره

كل دى نعم? !!

رد قصير يدل على عدم الاستيعاب

ححاول اشرحلك لاحقا ما صعب عليك استيعابه

تحياتي

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

مربط الفرس فى الموضوع ده هل هاتدخل بنتك أو ابنك مدرسة زى دى? . . الاجابة بنعم أو لا كفاية أوى

بعيدا عن الحلال و الحرام

معايير العيب تختلف كما كتب الزميل محمد سابقا

فالمصافحه باليد بين الذكر و الأنثى تعتبر عيبا عند بعض الطوائف و أمر بديهي جدا عند آخرين

و لبس المايوه للبنات في حمامات السباحه في الانديه غير مسموح و غير اخلاقي عند البعض و امر طبيعي جدا لدى البعض الآخر

و العكس صحيح ايضا ..فالمشي حافيا او الخروج للشارع بالبيجاما مثلا يعد عيبا عند طوائف و طوائف أخرى تراه امرا يحدث بشكل يومي

و بالتالي حضور حفل به مغنيه بتغني ...امر يعد كارثي للبعض و أمر طبيعي جدا للبعض الآخر

و كل ده في مصر على فكره

نحن نتكلم عن الفئة العامة في المجتمع

لكن لو نريد تعويم الموضوع حتى لانعرف الخطأ من الصواب بادعاء ان كل شئ نسبي (الطريقة الليبرالية التقليدية لتحليل الحرام :P )

فممكن ضرب الاف الامثلة

تعاطي المخدرات يعتبر امر بديهي بالنسبة لبعض اوساط الشباب

حمل سلاح امر عادي عند بعض الاوساط الشعبية

شرب الخمر امر بديهي عند بعض المهن

الرشوة امر يكاد يكون هو القاعدة في التعاملات في المصالح الحكومية

وكله ده في مصر

لكن يظل الخمر والمخدرات والرشوة هي امور خاطئة وهذا هو الاسلام الذي قيمه ثابتة ولاتتغير

مفيش حاجه اسمها الفئه العامه في المجتمع يا سيدي

الا اذا كنت تعتقد ان ما تعيشه انت هو الفئه العامه في المجتمع

و ده بينطبق على كل انسان

و تشبيهك لعادات الطبقات الاجتماعيه المتباينه بالمخدرات و الرشوه و الخمر (المحرم دينيا) تشبيه فاسد

تحياتي

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

اللي مش عاجبه الحفلة ما يروحش ويستنكر ويشجب لكن لا يتعدي حدوده ويفرض قناعاته علي الاخر

اللي مش عاجبه اغاني الانحلال في التلفزيون يغير المحطة وما يهجمش علي القناة ويحاول يغلقها بالقوة

اتحدي ان غالبية المعترضين علي المغنية دي انهم يعني عاملين نفسهم ماشافهواش البته وعاملين نفسهم وعاظ

دع الخلق للخالق وعيش برؤيتك ولا تفرضها علي عباد الله عشان تعدي ايامك علي خير لانك بالطريقة دي مش هاتشوف خير

انا بالنسبة لي القانون هو الذي يمنعها او لا يمنعها

ولي حرية الاختيار اشاهدها او اعرض عنها

القانون فقط

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )



رابط هذا التعليق
شارك

مربط الفرس فى الموضوع ده هل هاتدخل بنتك أو ابنك مدرسة زى دى? . . الاجابة بنعم أو لا كفاية أوى

بعيدا عن الحلال و الحرام

معايير العيب تختلف كما كتب الزميل محمد سابقا

فالمصافحه باليد بين الذكر و الأنثى تعتبر عيبا عند بعض الطوائف و أمر بديهي جدا عند آخرين

و لبس المايوه للبنات في حمامات السباحه في الانديه غير مسموح و غير اخلاقي عند البعض و امر طبيعي جدا لدى البعض الآخر

و العكس صحيح ايضا ..فالمشي حافيا او الخروج للشارع بالبيجاما مثلا يعد عيبا عند طوائف و طوائف أخرى تراه امرا يحدث بشكل يومي

و بالتالي حضور حفل به مغنيه بتغني ...امر يعد كارثي للبعض و أمر طبيعي جدا للبعض الآخر

و كل ده في مصر على فكره

كل دى نعم? !!

رد قصير يدل على عدم الاستيعاب

ححاول اشرحلك لاحقا ما صعب عليك استيعابه

تحياتي

هو الفهم والاستيعاب فى نظرك هو طول الرد ? لا متشكر مش عايز شرح سيبنى على قد فهمى النسبى . .

عن نفسى اجابتى على سؤالى . . لأ ( ببساطه ) و اجابة على مربط الفرس الثانى اللى أثارة الفاضل محمد هو انه لن ابقى ابنى او بنتى فى مدرسة كهذه .

مادفعنى لاختيار بلد عربى بدلا من الهجرة لكندا او استراليا الا اضطر لاضافة فصل فى نظرية النسبية لابرر لنفسى قبول ذلك لأولادى يوما ما مجبرا او مختارا

فاذا حدث فى مصر ذلك . . يبقى عليه العوض ومنه العوض فى البلد دى وشبابها

معرفش ليه افتكرت هشام الجخ . . يمكن لان شعره ابيض وأسود مفيهوش رمادى

بيقول :

( وبلدنا بكر بتغتصب . . يابلاد ما ليها الا العجب ) . . الواقع ان ثقافتنا حامل سفاحا ومدارسنا منتهكة اخلاقيا وسلوكيا وتربويا وعلميا . . هاتعمل سعادتك اية عشان تغير هذا الواقع? ولا نظرية النسبية شايفاه عادى?

( كفى بالمرء إثماً أن يحدث بكل ماسمع )

رابط هذا التعليق
شارك

اللي مش عاجبه الحفلة ما يروحش ويستنكر ويشجب لكن لا يتعدي حدوده ويفرض قناعاته علي الاخر

اللي مش عاجبه اغاني الانحلال في التلفزيون يغير المحطة وما يهجمش علي القناة ويحاول يغلقها بالقوة

اتحدي ان غالبية المعترضين علي المغنية دي انهم يعني عاملين نفسهم ماشافهواش البته وعاملين نفسهم وعاظ

دع الخلق للخالق وعيش برؤيتك ولا تفرضها علي عباد الله عشان تعدي ايامك علي خير لانك بالطريقة دي مش هاتشوف خير

انا بالنسبة لي القانون هو الذي يمنعها او لا يمنعها

ولي حرية الاختيار اشاهدها او اعرض عنها

القانون فقط

الله يفتح عليك

و هذا هو التدخل الساذج و الممل في قيم و اخلاقيات و شئون الآخرين و فرض الوصايه المرضي

فأنت تريد فرض اخلاقياتك (على افتراض انها هي الأصح و الأحق) على الجميع و من يخالفها يعد من الفاسدين

ربنا يهدي الجميع يا ريس

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

مربط الفرس فى الموضوع ده هل هاتدخل بنتك أو ابنك مدرسة زى دى? . . الاجابة بنعم أو لا كفاية أوى

بعيدا عن الحلال و الحرام

معايير العيب تختلف كما كتب الزميل محمد سابقا

فالمصافحه باليد بين الذكر و الأنثى تعتبر عيبا عند بعض الطوائف و أمر بديهي جدا عند آخرين

و لبس المايوه للبنات في حمامات السباحه في الانديه غير مسموح و غير اخلاقي عند البعض و امر طبيعي جدا لدى البعض الآخر

و العكس صحيح ايضا ..فالمشي حافيا او الخروج للشارع بالبيجاما مثلا يعد عيبا عند طوائف و طوائف أخرى تراه امرا يحدث بشكل يومي

و بالتالي حضور حفل به مغنيه بتغني ...امر يعد كارثي للبعض و أمر طبيعي جدا للبعض الآخر

و كل ده في مصر على فكره

كل دى نعم? !!

رد قصير يدل على عدم الاستيعاب

ححاول اشرحلك لاحقا ما صعب عليك استيعابه

تحياتي

هو الفهم والاستيعاب فى نظرك هو طول الرد ? لا متشكر مش عايز شرح سيبنى على قد فهمى النسبى . .

عن نفسى اجابتى على سؤالى . . لأ ( ببساطه ) و اجابة على مربط الفرس الثانى اللى أثارة الفاضل محمد هو انه لن ابقى ابنى او بنتى فى مدرسة كهذه .

مادفعنى لاختيار بلد عربى بدلا من الهجرة لكندا او استراليا الا اضطر لاضافة فصل فى نظرية النسبية لابرر لنفسى قبول ذلك لأولادى يوما ما مجبرا او مختارا

فاذا حدث فى مصر ذلك . . يبقى عليه العوض ومنه العوض فى البلد دى وشبابها

معرفش ليه افتكرت هشام الجخ . . يمكن لان شعره ابيض وأسود مفيهوش رمادى

بيقول :

( وبلدنا بكر بتغتصب . . يابلاد ما ليها الا العجب ) . . الواقع ان ثقافتنا حامل سفاحا ومدارسنا منتهكة اخلاقيا وسلوكيا وتربويا وعلميا . . هاتعمل سعادتك اية عشان تغير هذا الواقع? ولا نظرية النسبية شايفاه عادى?

الحل الوحيد المناسب لحالتك من وجهة نظري المتواضعه هو الا تختلط بمن تراه مخالف لأفكارك و قيمك و اخلاقياتك

فهذا افضل لك

و له ايضا بكل تأكيد

تحياتي

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

هل المعترضون معترضين على الموقف علشان نيكول سابا ست أم ست لبنانيه أم ست لبنانيه حلوه أم على الأجر أم على الغناء كمبدأ؟

بمعنى هل لو كان هاني شاكر هو اللي بيغني الحفل ده كان حيبقى فيه نفس الإعتراض؟

شكرا

انا هاتكلم عن نغسى وعن طريقتى فى الحياة

الاعتراضات كالتالى

اولا المرحلة العمرية للشباب الحضور يجب ان يتم اختيار مطربيها بدقة لانهم يصبحون قدوة يعنى بصراحة لو جابوا المطرب الكبير محمد زوهيرى او هانى شاكر او محمد منير ولا هاعترض ابدا الا فى موضوع الاجر وان فيه حاجات اهم دلوقتى تقدر تقوم بيه المدرسة ده اولا

ثانيا فيه مطربات وممثلين معروفين بالاسم يا محمد ومعروف هما انتشروا واتشهروا بايه صح ؟ يعنى ممكن افوتها لو جابوا انغام لو جابوا ديانا حداد

لكن يجيبوا نيكول سابا ومن سنتين يجيبوا دينا فى حفلة فى مدرسة طيب يبقى نستنى السنة الجاية مدرسة عندنا فى التجمع تجيب فرقة استربتيز وتلخص

معنديش مشكلة يجيبوا نيكول سابا واللى هما عايزينه بس فى نادى ليلى مثلا معروف ان الحضور من البالغين يعنى مسئولين عن تصرفاتهم ساعتها هاقول لكم دينكم ولى دين لو قررت الحضور اتحمل عقاب ربنا

متفق معايا ولا مختلف يا صديقى ؟

ما هي المشكله يا رءوف انك حتلاقي الاعتراضات اسبابها مختلف

ناس حتعترض على الغناء بشكل عام

و ناس حتعترض على غناء واحده ست بيعتبروها لعوب (المعايير مختلفه طبعا)

و ناس حتعترض على الغناء في المدرسه

يعني مش حنخلص و نوصل لأي نتيجه

اتفق معك في موضوع دينا ده..الرقص شيئ مش مناسب اطلاقا في المدارس

انما الغناء امر مختلف (وطبعا هنا ستتباين الآراء)

وهى نيكول سابا مغنية برضه يا عم محمد اومال ام كلثوم تبقى ايه

شكلك مابتكلش ايس كريم كيمو bnd5::

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

129042712.jpg

رابط هذا التعليق
شارك

هل المعترضون معترضين على الموقف علشان نيكول سابا ست أم ست لبنانيه أم ست لبنانيه حلوه أم على الأجر أم على الغناء كمبدأ؟

بمعنى هل لو كان هاني شاكر هو اللي بيغني الحفل ده كان حيبقى فيه نفس الإعتراض؟

شكرا

انا هاتكلم عن نغسى وعن طريقتى فى الحياة

الاعتراضات كالتالى

اولا المرحلة العمرية للشباب الحضور يجب ان يتم اختيار مطربيها بدقة لانهم يصبحون قدوة يعنى بصراحة لو جابوا المطرب الكبير محمد زوهيرى او هانى شاكر او محمد منير ولا هاعترض ابدا الا فى موضوع الاجر وان فيه حاجات اهم دلوقتى تقدر تقوم بيه المدرسة ده اولا

ثانيا فيه مطربات وممثلين معروفين بالاسم يا محمد ومعروف هما انتشروا واتشهروا بايه صح ؟ يعنى ممكن افوتها لو جابوا انغام لو جابوا ديانا حداد

لكن يجيبوا نيكول سابا ومن سنتين يجيبوا دينا فى حفلة فى مدرسة طيب يبقى نستنى السنة الجاية مدرسة عندنا فى التجمع تجيب فرقة استربتيز وتلخص

معنديش مشكلة يجيبوا نيكول سابا واللى هما عايزينه بس فى نادى ليلى مثلا معروف ان الحضور من البالغين يعنى مسئولين عن تصرفاتهم ساعتها هاقول لكم دينكم ولى دين لو قررت الحضور اتحمل عقاب ربنا

متفق معايا ولا مختلف يا صديقى ؟

ما هي المشكله يا رءوف انك حتلاقي الاعتراضات اسبابها مختلف

ناس حتعترض على الغناء بشكل عام

و ناس حتعترض على غناء واحده ست بيعتبروها لعوب (المعايير مختلفه طبعا)

و ناس حتعترض على الغناء في المدرسه

يعني مش حنخلص و نوصل لأي نتيجه

اتفق معك في موضوع دينا ده..الرقص شيئ مش مناسب اطلاقا في المدارس

انما الغناء امر مختلف (وطبعا هنا ستتباين الآراء)

وهى نيكول سابا مغنية برضه يا عم محمد اومال ام كلثوم تبقى ايه

شكلك مابتكلش ايس كريم كيمو bnd5::

يعني لو استبدلنا نيكول بام كلثوم ...تفتكر الناس كلها حتوافق؟؟؟

بالطبع لأ

ارضاء الجميع غايه لا يمكن الوصول اليها يا رءوف

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

و هذا هو التدخل الساذج و الممل في قيم و اخلاقيات و شئون الآخرين و فرض الوصايه المرضي

فأنت تريد فرض اخلاقياتك (على افتراض انها هي الأصح و الأحق) على الجميع و من يخالفها يعد من الفاسدين

ربنا يهدي الجميع يا ريس

فرض الرأي أو الوصاية ... تدخل مرضي و ساذج .. متفق 100 % ... ده لوحده كفاية لو طلعنا بيه من الموضوع

لكن فرض أخلاقيات أو التدخل في أخلاقيات ... عبارة مطاطية .. أخشى ألا توصلنا إلى اتفاق ...

توجد عناصر أساسية ( أخلاقية ) في رأيي تدعوني للتعبيرعن رأيي في انتقاد هذه الحفلة :

الأول : أخلاقيات طبيعة المكان .. احياء حفلة في مدرسة في المنصورة .. داخل مدرسة ... في ما نسميه الأقاليم .. حتى لو مدرسة تسمى دولية

الثاني : أخلاقيات طبيعة المستمع ... طلبة داخل مدرسة و ليس شباب في نادي ..

الثالث : أخلاقيات طبيعة الزمان .. أيهما أولى نعلمه بالفن للأجيال في هذا التوقيت الذي يتجمع فيه أقرانهم في التحرير ..

الرابع : أخلاقيات طبيعة الفن المقدم للطلبة و من تقدمه .. و هي لا تخفى على عاقل .. و الجميع يعرف هذه الفنانة و نوع الفن الهابط الذي تقدمه

لذلك طرحت رأيي بالرفض على أساس تناقض أخلاقيات طبيعة المستمع و المكان والزمان

مقابل أخلاقيات فن نيكول سابا ... التي تغنت برائعتها ( التوتو ني ) حد مصدق إنها غنت وأبدعت وهي جالسة كما في الصورة المنقولة

أتفق مع عدم فرض الرأي او الوصاية

أتفق مع احترام المكان و الزمان

أتفق مع احترام المستمع تحديدا طلبة في مدرسة

أتفق مع احترام الفن الراقي و الهادف و ليس الهابط والهايف

تم تعديل بواسطة عادل أبو عمر

 

رابط هذا التعليق
شارك

اشكر كل الاخوة اللى شاركوا فى التعليق على اختلاف الاراء لكن هناك اشياء ثابتة مفيش خلاف عليها

مدرسة يعنى اية كلمة مدرسة؟؟؟ دة مكان خصص لتلقى العلم هل العلم انى اعمل حفلة اجيب فية مطربة اغراء فى الحالة دى مفيش فيها اختيار و لا حرية

او

ان دة صح و لا غلط

دى فيها تحقيق مين اللى سمح بدة و ازاى دة تم تحت و سمع و بصر المسؤلين

ان يكون هذا هو النشاط الصيفى للمدرسة فهذا الهدف منة مش تحقيق ربح دة تحطيم جيل بحالة بالذات

اختيار تلك المرحلة السنية الحرجة و اختيار تلك المطربة بالذات ليس فية حسن نية بالمرةةة

فية اختلاف فى الرؤية بين من يوافق ومن يرفض دة برةةة فى حفلة فى مصيف فى نادى فى مسرح

لكن مدرسةةةةةة

اسفة جداااا على من قال انها حرية من حقك تروح ام لا

لا مش حرية ابداااا دة وقاحة

لما ابنى او بنتى تشوف دة فى مدرسة

امال المفروض انة يشوفة فى نادى او مسرح او كبارية بقى

ازاى اقدر امنع ابنى من انة يشوف المناظر دى فى التليفزيون و هى بتيجى لحد عندة فى المكان اللى المفروض يتعلم فية الاخلاق

هل المدراس الخاصة ملهاش رابط و لا ضابط هل من حقها انها تعمل ما تريدة بهذة الطريقة

انا فعلا خايفة على ولادى و ولاد مصر لو كان التعليم بالشكل دة

يبقى حال البلد هيكون اية بعد كدةةة

[على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء

أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء

بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب

وبحبها وهي مرمية جريحة حرب

بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء

واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء

واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب

وتلتفت تلاقيني جنبها في الكرب

والنبض ينفض عروقي بألف نغمة وضرب

على اسم مصر

رابط هذا التعليق
شارك

بعيدا عن الحلال و الحرام

أرى أن هذه الجملة تشير إلى السبب الرئيسي في اختلاف وجهات النظر .

فريق يجعل الحلال والحرام نصب عينيه في أمره كله .

وفريق آخر يفضّل أن يبقى النقاش بعيداً عن مسألة الحلال والحرام .

لأننا إذا ضبطنا أقوالنا وأفعالنا بميزان الشرع ، لقلنا بلا أدنى شك بحرمانية حضور هذه الحفلة من هذا الشباب المسلم والنظر إلي هذه المغنية المتبرجة ، ولما احتجنا إلى الدوران في حلقات جدليّة مفرغة من نسبية العادات واختلاف الثقافات .

بسم الله الرحمن الرحيم : (( وما كان لمؤمن ولا مؤمنة إذا قضى الله ورسوله أمرا أن يكون لهم الخيرة من أمرهم ومن يعص الله ورسوله فقد ضل ضلالا مبينا ( 36 )الاحزاب )

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

  • الموضوعات المشابهه

    • 1
      زمان كان موظفي الحكومة من حقهم "الاستمارة"  من أحد المحلات الكبرى  مثل بيع المصنوعات او عمر افندي او بنزايون  هذه الاستمارة اظنها كانت تسمح بالشراء في حدود ما يقابل نسبة من المرتب  و يتم تحصيلها على اقساط من المرتب.  هذه الأيام  لو قدر لك ان تكون أمام التليفزيون لفترة طويلة. ستجد كمية كبيرة من الاعلانات للكثير من السلع  و من هذه الاعلانات ما يروج للشقق الفاخرة و المنتجعات الساحلية … هذه لا تهمني في هذا الموضوع  اللي يشتري بالتقسيط في منتجع ساحلي بالملايين. هو حر  اللي معاه قرش محيره … أكيد
    • 17
      بسم الله الرحمن الرحيم تناول الاعلام من يومين واليوم حكاية الفتاة التي اعتدى عليها شاب بالضرب امام احد المولات في القاهرة..واول من تناول الموضوع وائل الابراشي وتناوله بمهنية فائقة مما دعى المسئولين بالشرطة بعدما قيل لاهل الفتاة ان الشكوى خاصتهم قد تم حفظها فاذا بها تعاد ويتم التحقيق فيها ويتم القبض على الجاني. كل هذا الامر عادي لكن الجديد اليوم ان نفس الفتاة استضافتها المذيعة..ريهام سعيد..في برنامجها-عرفت من الفيس- وبسرعة فتحت القناة برضه ده الى الان امر عادي.،لكن المفاجاة ان الست والاعداد ب
    • 2
      http://www.youtube.com/watch?v=AX3U-BGDedc
    • 1
      أصدرت المحكمة الماليزية العليا الأربعاء 10-12-2008 حكما بالسجن 12 عاما والجلد على طالب سعودي بتهمة حيازة 2.57 كيلو غرام من القنب المحظور دوليا. وكان الطالب السعودي - 21 عاما - والذي يدرس إدارة الأعمال في جامعة ماليزية خاصة، قد قبض عليه في نوفمبر/تشرين الثاني 2006م، وذلك أثناء خروجه من أمام المجمع السكني "سايبر هايتس فيلا" في مقاطعة سيبانج وفي حوزته كمية من القنب (نبته مخدرة). وقضت المحكمة بجلد الطالب 3 جلدات بـ"الروتان" (عصا مصنوعة من القصب). كما حكم القاضي بسجنه 3 أعوام أخرى و10 جلدات أخرى لحي
    • 0
      قبل وفاة الرسول صلى الله عليه وآله وسلم كانت حجة الوداع، وبعدها نزل قول الله عز وجل ( اليوم أكملت لكم دينكم وأتممت عليكم نعمتي ورضيت لكم الاسلام دينا ( فبكي أبو بكر الصديق عند سماعه هذه الآيه.. فقالوا له ما يبكيك يا أبو بكر أنها آية مثل كل آيه نزلت علي الرسول .. فقال : هذا نعي رسول الله ... وعاد الرسول صلى الله عليه وسلم .. وقبل الوفاه بـ 9 أيام نزلت آخر ايه من القرآن ( واتقوا يوما ترجعون فيه الي الله ثم توفي كل نفس ما كسبت وهم لا يظلمون( .. وبدأ الوجع يظهر علي الرسول صلى الله عليه وسلم
×
×
  • أضف...