اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

9\9\2011 ,, جُمعة تصحيح المسار !

Recommended Posts

اهداء للحلو اللي حيوحشنا :happy:

http://www.youtube.com/watch?v=hYKa1PKCnZ8

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

• الردود 316
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

المجلس العسكري وحكومه الثوره مش مطلوب منها اقتصاديات او او خلق فرص عمل للشباب او مشاريع استثماريــه وجذب رؤووس الاموال

مطلوب منهم في خلال فتره الــ6 شهور اعادت ترتيب الدوله لتكون دوله دستوريه

برلمان منتخب

رئيس جمهوريه منتخب

في ظل الاعلان الدستوري

وبعد كدا نقول كثر خيرك يا مجلس العسكري والمشير اصيل وابن مصر اللي مش ممكن ينساه التاريخ

لكن المهازل الي تبحصل في المحاكمه . تمنيت ان يكون هرب وترك مصر ويصدر ضده حكم غيابي اشرف للمصريين ان يحاكم ويصدر الحكم بالبراءه اوعدم كفايه الادله. دي حرق دم لام الشهيد .واهانه لكل سلطات الدوله . من قضاء للنيابه للامن للشهود ..

تم تعديل بواسطة وطني حر
رابط هذا التعليق

المجلس العسكري وحكومه الثوره مش مطلوب منها اقتصاديات او او خلق فرص عمل للشباب او مشاريع استثماريــه وجذب رؤووس الاموال

برلمان منتخب

رئيس جمهوريه منتخب

في ظل الاعلان الدستوري

وبعد كدا نقول كثر خيرك يا مجلس العسكري والمشير اصيل وابن مصر اللي مش ممكن ينساه التاريخ

إزاي يا بيه ؟

أولاً الفترة بتاعتهم هاتطول ليمكن سنتين مش 6 شهور ولا حاجه ( ملحوظة فات دلوقت 7 شهور على الحكم العسكري ... و 5 شهور على حكومة شرف )

ثانياً هما مش فيهم وزراء برضوا والمفروض بيفهموا في الإقتصاد ؟ ولا يشوفوا البلد بتغرق والإحتياطي النقدي خلاص قرب يصل إلى مرحلة الخطر ويفضلوا ساكتين ؟

الموضوع في منتهى البساطة .... فإذن لم يكونوا قادرين على فعل شيء فليتركوها لمن يستطيع أن يُديرها

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

برلمان منتخب

رئيس جمهوريه منتخب

في ظل الاعلان الدستوري

الموضوع في منتهى البساطة .... فإذن لم يكونوا قادرين على فعل شيء فليتركوها لمن يستطيع أن يُديرها

الجملة دي سمعتها كتير و مش عارف هما مين دول اللي هيبجيبوا الديب من ديله و هيعرفوا يديروا البلد

حازم الببلاوي اللي طول عمره مصدعنا بنظريات اقتصاديه و كان نازل عمال علي بطال نقد في اي وزير ماليه تجيبه الحكومة اهو المجلس العسكري جابه علشان هيمشي المركب و ما عرفش

الكلام كتير و دايما اللي علي البحر عوام

شكلك كده يا ابو السيد زي عمنا حازم الببلاوي

ربي

ان لم يكن بك علي غضب............. فلا أبالي

غير أن عافيتك هي أوسع لي

رابط هذا التعليق

الجملة دي سمعتها كتير و مش عارف هما مين دول اللي هيبجيبوا الديب من ديله و هيعرفوا يديروا البلد

حازم الببلاوي اللي طول عمره مصدعنا بنظريات اقتصاديه و كان نازل عمال علي بطال نقد في اي وزير ماليه تجيبه الحكومة اهو المجلس العسكري جابه علشان هيمشي المركب و ما عرفش

عندك حق يا اخ دنجل , كلنا سمعنا هذه الكلمة كثيرا , وسنظل نسمعها الى مالا نهاية طالما أننا فى مصر لا نضع الرجل المناسب فى المكان المناسب

ثق تماما أن هناك من يستطيع أن يقدم حلولا , وثق تماما ان هناك مسئولين مبدعين وعندهم حلول غير تقليدية

وتذكر قول رسول الله صلى الله عليه وسلم ( إعملوا فكلا مُيسرا لما خلق له )

إذا وضعنا الرجل المناسب فى المكان المناسب فستختفي هذه الجملة من قاموس حيانا

اما ألية إختيار هذا الرجل , فهذه هي أولى واهم واجبات اى حكومة على وجه الأرض

تحياتي لك

تم تعديل بواسطة ابراهيم عبد العزيز

رابط هذا التعليق

استاذي الفاضل dongol

للاسف رصيدي من النقاط الخضراء خلص النهاردة

بجد كلام حضرتك نصا هو اللي كنت عاوزة اقوله

كل شوية ادوها للي يمشيها صح ادوها للي يعرف يديرها

مين دول بالظبط

ما هو دكتور سمير رضوان ياما هنا و ياما هناك و راح ماليزيا عملهم ميزانية فظيعة

و الكل هنا فرح لما اتحط وزير مالية و بعد فترة قلبوا عليه

دكتور حازم الببلاوي علامة اقتصادي و زي ما قولت كان مصدعنا نظريات اقتصادية

اول ما رجله جت في الخية الناس دلوقتي معترضة عليه

و شكلنا مش هايعجبنا حد

طالما احنا قاعدين على الشط و مدلدلين رجلينا و مش عاجبنا اللي مغوط في المايا

كان في موضوع للفاضل سي السيد بيقول فيها ان الكرسي بيغير الناس

و قعدت قولت في نفسي الناس لسا ما لحقتش تحس بالكرسي و حلاوته يعني عشان نقول عليهم كده

بس هو دايما اللي على البر عوام

رابط هذا التعليق

برلمان منتخب

رئيس جمهوريه منتخب

في ظل الاعلان الدستوري

حازم الببلاوى ده علمانى ليبرالي فرز اول كمان ومع ذلك لن يستطيع فعل شئ

ببساطة لأنه لايوجد علماني ليبرالي في طول العالم العربى و الاسلامي استطاع احداث تنمية حقيقية لأن الفكر والنظريات الليبرالية المستورده لاتحدث نهضة ابداً

الواحد منهم خارج السلطة تسمع منه احلى كلام واذا اتى للحكم سيكون مصيره المحتوم مثل الببلاوى تماماً : كلاك في كلام

المشكلة ليست في الاشخاص المشكلة ان الفكر نفسه اثبت فشله على مدار 100 سنة من تجربتة في مصر

رابط هذا التعليق

برلمان منتخب

رئيس جمهوريه منتخب

في ظل الاعلان الدستوري

طب ويا ترى ما سمعتش لمدة 30 سنة جُملة : إنتوا بتقولوا إيه ؟ رئيس تاني غير مبارك ؟ طب إزاي ؟ يا عم البلد دي ما ينفعهاش غير مبارك .. أو إبنه جمال من بعده لإنه إتربى في بيت الرئاسة

يا عزيزي أنا لا اتحدث عن أشخاص ...

أنا أتحدث عن معايير إختيار المسئولين

فلما نفهم سمير رضوان مشي ليه ... والببلاوي جه من بعده ليه ... هاتعرف معنى كلامي ده

لكن طول ما البلد ماشية زي ما كان بيحصل على ايام مبارك تحت مبدأ " جيين الدنيا ما نعرف ليه ولا عاوزين إيه ولا رايحي فين " يبقى هانفضل على الوضع ده

إرجع لكلامي تاني في أول التغيير الوزاري هاتلاقيني إتكلمت عن رؤية وخطة كل وزير .... هو هايقدر يعمل إيه .. وخلال مدة زمنية قد إيه ....

مش وزير بيتحول لموظف حكومي ييجي 8 الصبح ويمشي 2 الضهر فقط

بأختصار ... اللي يقدر يحكما هو كل شخص لدية رؤية واضحة وشفافة يقدر يقنع بها الشعب عشان يتحاسب على كلامه وتفكيرة وخطواتة ...

مش هيصه ولا حد بيحاسب حد ولا حد مين بيعمل إيه

رابط هذا التعليق

وعشان تتأكد إن الواحد الحمد لله ما بيتكلمش من فراغ يا حنظلة ...

لسه أمبارح على العديد من المواقع الألكترونية قرأت خبر إن وزارة المالية وضعت خطة وعممتها على صورة قرارات لترشيد الأنفاق الحكومي

أقسم بالله أكتر من 10 سنين بأتكلم في الموضوع ده

ولحد أيام فاتت قولت إن إذا كنا مش عارفين نزود الإيرادات .. فعلى الأقل نقفل حنفية الأنفاق اللي شغالة ليل نهار على الفاضي

ودي مش عبقرية مني أو شيء فلته ...

لكنه مبدأ إقتصادي معروف

لما سألوا أردوغان عن سر نهضة تركيا جاوب إجابة عجيبة جداً وقال : السبب إني حاربت الفساد وجففت منابعه ...

رابط هذا التعليق

عندك حق يا اخ دنجل , كلنا سمعنا هذه الكلمة كثيرا , وسنظل نسمعها الى مالا نهاية طالما أننا فى مصر لا نضع الرجل المناسب فى المكان المناسب

ثق تماما أن هناك من يستطيع أن يقدم حلولا , وثق تماما ان هناك مسئولين مبدعين وعندهم حلول غير تقليدية

وتذكر قول رسول الله صلى الله عليه وسلم ( إعملوا فكلا مُيسرا لما خلق له )

إذا وضعنا الرجل المناسب فى المكان المناسب فستختفي هذه الجملة من قاموس حيانا

اما ألية إختيار هذا الرجل , فهذه هي أولى واهم واجبات اى حكومة على وجه الأرض

تحياتي لك

انا و الله متأكد ان مصر فيها كفاءات فظيعة في كل المجالات مش في الاقتصاد بس

انا بس اللي منرفذني ان الناس مفرغة نفسها للنقد و مفيش حاجة عاجباها

اللي الناس بتنادي بيه النهارده علشان المجلس يمسكه منصب معين ديتها اسبوعين بس يقعدهم علي الكرسي و تلاقي نفس الناس بتنادي انه يغور في ستين داهية و يسيبها للي يعرف يديرها

و ما حدش عارف هو مين ده اللي هيعرف يديرها

البلد الغريبه دي بقي فيها ثمانين مليون خبير اقتصادي شغالين من منازلهم

و احسن واحد فيهم مش عارف يظبط ميزانية بيتهم

بس سبحان الله لما توصل لنقد وزير ولا مسئول يتحول بقدرة قادر لخبرة فظيعة في النقد

ربي

غير أن عافيتك هي أوسع لي

رابط هذا التعليق

استاذي الفاضل dongol

للاسف رصيدي من النقاط الخضراء خلص النهاردة

بجد كلام حضرتك نصا هو اللي كنت عاوزة اقوله

كل شوية ادوها للي يمشيها صح ادوها للي يعرف يديرها

مين دول بالظبط

ما هو دكتور سمير رضوان ياما هنا و ياما هناك و راح ماليزيا عملهم ميزانية فظيعة

و الكل هنا فرح لما اتحط وزير مالية و بعد فترة قلبوا عليه

دكتور حازم الببلاوي علامة اقتصادي و زي ما قولت كان مصدعنا نظريات اقتصادية

اول ما رجله جت في الخية الناس دلوقتي معترضة عليه

و شكلنا مش هايعجبنا حد

طالما احنا قاعدين على الشط و مدلدلين رجلينا و مش عاجبنا اللي مغوط في المايا

كان في موضوع للفاضل سي السيد بيقول فيها ان الكرسي بيغير الناس

و قعدت قولت في نفسي الناس لسا ما لحقتش تحس بالكرسي و حلاوته يعني عشان نقول عليهم كده

بس هو دايما اللي على البر عوام

خلاص يا ستي يبقي ليه عندك نقطة خضرة بس ما تنسيش

ربي

غير أن عافيتك هي أوسع لي

رابط هذا التعليق

انا و الله متأكد ان مصر فيها كفاءات فظيعة في كل المجالات مش في الاقتصاد بس

انا بس اللي منرفذني ان الناس مفرغة نفسها للنقد و مفيش حاجة عاجباها

اللي الناس بتنادي بيه النهارده علشان المجلس يمسكه منصب معين ديتها اسبوعين بس يقعدهم علي الكرسي و تلاقي نفس الناس بتنادي انه يغور في ستين داهية و يسيبها للي يعرف يديرها

و ما حدش عارف هو مين ده اللي هيعرف يديرها

البلد الغريبه دي بقي فيها ثمانين مليون خبير اقتصادي شغالين من منازلهم

و احسن واحد فيهم مش عارف يظبط ميزانية بيتهم

بس سبحان الله لما توصل لنقد وزير ولا مسئول يتحول بقدرة قادر لخبرة فظيعة في النقد

اعذر الناس يا أخ دنجل

فكل ذلك ناتج عن إنعدام الثقة فى أى نظام حكم , وإنعدام الثقة هذا تسبب فيه النظام البائد الذي ظل على مدار ثلاثون عاما يعد ولا يفي بوعوده

ويخدع المواطن المصري بارقام وتقارير كاذبة عن حالة الإقتصاد وعن نسبة النمو ومع ذلك كان الشعب المصري ينخفض مستواه المعيشي عاما بعد أخر , فأصبح هذا المواطن المصري نتيجة لذلك يشكك فى كل شىء ولا يثق فى الحكومة ابدا

وهذه حالة عارضة ستاخذ وقتها وستبدأ فى الخفوت تدريجيا حتى تختفي تماما وذلك عندما تاتي حكومة وطنية يشعر المواطن انها تعمل فعلا لصالحه وانها تضحع مصلحة مصر فوق أى إعتبار

عندها وعندها فقط سيطمئن قلب المواطن فيبدا فى تفويض الامر لحكومته وينصرف هو لاداء أعماله

تم تعديل بواسطة ابراهيم عبد العزيز

رابط هذا التعليق

برلمان منتخب

رئيس جمهوريه منتخب

في ظل الاعلان الدستوري

طب ويا ترى ما سمعتش لمدة 30 سنة جُملة : إنتوا بتقولوا إيه ؟ رئيس تاني غير مبارك ؟ طب إزاي ؟ يا عم البلد دي ما ينفعهاش غير مبارك .. أو إبنه جمال من بعده لإنه إتربى في بيت الرئاسة

يا عزيزي أنا لا اتحدث عن أشخاص ...

أنا أتحدث عن معايير إختيار المسئولين

فلما نفهم سمير رضوان مشي ليه ... والببلاوي جه من بعده ليه ... هاتعرف معنى كلامي ده

لكن طول ما البلد ماشية زي ما كان بيحصل على ايام مبارك تحت مبدأ " جيين الدنيا ما نعرف ليه ولا عاوزين إيه ولا رايحي فين " يبقى هانفضل على الوضع ده

إرجع لكلامي تاني في أول التغيير الوزاري هاتلاقيني إتكلمت عن رؤية وخطة كل وزير .... هو هايقدر يعمل إيه .. وخلال مدة زمنية قد إيه ....

مش وزير بيتحول لموظف حكومي ييجي 8 الصبح ويمشي 2 الضهر فقط

بأختصار ... اللي يقدر يحكما هو كل شخص لدية رؤية واضحة وشفافة يقدر يقنع بها الشعب عشان يتحاسب على كلامه وتفكيرة وخطواتة ...

مش هيصه ولا حد بيحاسب حد ولا حد مين بيعمل إيه

بصراحة مش فاهم وجهة نظرك و ايه اللي دخل ابو علاء و جمال في الموضوع اللي احنا بنتكلم فيه

بخصوص سمير رضوان انا عايز افكرك ان المجلس كان عايز يخليه بس ما قدرش بسبب جماعة النقاد اللي ماليين البلد اللي ما كانش عاجبهم ان الراجل كان في لجنة السياسات

اه لو كل واحد في البلد دي يحط لسانه في بقه لمده سنه واحدة بس و يبطل يمارس هوايته في نقد خلق الله و هو ما يعرفش اللي بيدور في الكواليس

و الله هنكسب كتير في السنة دي

ربي

غير أن عافيتك هي أوسع لي

رابط هذا التعليق

إنت اللي كتبت الجُملة دي يا دنجل .. صح ؟

وأنا رديت وقولت لك إن دي كلها مقولات لتكسير مجاديف الشعب .. ولترسيخ إن ما فيش عندنا كفاءات غير الكام غسم الموجودين دول واللي الحاكم دايماً بيختارهم عشان أهل ثقة مش اهل أمانة أو كفاءة

وكأن مشاكل مصر مستعصية ومصر كلها عقمت إنها تنجب حد يجيب الديب من ديله

اه لو كل واحد في البلد دي يحط لسانه في بقه لمده سنه واحدة بس و يبطل يمارس هوايته في نقد خلق الله و هو ما يعرفش اللي بيدور في الكواليس

و الله هنكسب كتير في السنة دي

قول والله العظيم إنت مقتنع بالكلام ده ؟

طب بلاش نحط جزمة في بؤنا لمدة سنه ... تيجي نحطها لمدة 30 سنة ؟ كانت النتيجة إيه ؟

وبعدين هو الناس هما اللي بيديروا البلد بلسانهم ولا الحكومة بأفعالها ... الحكومة اللي أياً كانت بقى لها 8 شهور وغرقتنا وعلى حسب كلامهم قربنا نفلس

أستنى صحيح .. إحنا مش حطينا لساننا في بؤنا أيام أحمد شفيق وجابوا حكومة ثورة .... اللي هما كانوا حكومة مبارك برضوا بس راحوا أستحموا لبسوا هدوم تانية ؟

ومش حطينا لسانا في بؤنا لمدة 6 شهور وهما سايبين المجالس المحلية زي ما هي ؟

أهي صحيح .. مش إحنا كلنا لسه حاطين لساننا في بؤنا وسايبين الحكومة تشتغل على العشوائيات في النظافة ... إيه رأيك إنت في الزبالة اللي قربت توصل لساننا اللي في جوه بؤنا وقافلين عليه ؟

وإيه رأيك في قانون الإنتخابات الجديد .. ولا نحط لساننا في بؤنا برضوا ونسيبهم يشتغلوا ؟

عفواً أنا شخصياً لن اضع لساني في فمي وأصمت أمام أي فساد

--------

بالمناسبة يا ريم

هو والدك العزيز ما حطش لسانه في بؤه ليه وساب الحكومة تشتغل على المخالفات اللي شافها في منطقكتم ؟

رابط هذا التعليق

بخصوص سمير رضوان انا عايز افكرك ان المجلس كان عايز يخليه بس ما قدرش بسبب جماعة النقاد اللي ماليين البلد اللي ما كانش عاجبهم ان الراجل كان في لجنة السياسات

لم يذكر من بعيد ولا قريب إنه إتشال عشان كن في لجنة السياسات

لكنه البيه إتشال لإنه ضرب أخماس في أسداس وفشل يعالج العجز في الموازنة الا بالأقتراض من صندوق النقد الدولي ولما جهز الموازنة بكده .. المشير بنفسه رفضها .. ورفده

رابط هذا التعليق

والدي العزيز شاف فساد ظاهر قدام عينه و ملموس مش مجرد تكهنات و بالتالي كان لازم يتحرك و يعمل اللي عليه بالفعل مش مجرد كلام

مباني مخالفة هاتضر ساكنيها و العمارات اللي جنبها فا لازم تحرك ايجابي من السكان و دا اللي حصل

يعني الحوار على عينك يا تاجر

زي موضوع قانون الانتخابات بالظبط في اخطاء و بالتالي لازم ناس تتحرك عشان تصحح الغلط و الحمدلله كتير من القوى السياسية واقفة للموضوع دا

انما تعالى حضرتك بالنسبة لوزارة المالية حضرتك و انا و غيرنا من الناس لا نعرف ايه اللي داخل و لا ايه اللي خارج و لا نعرف مطلوب ايه و لا غيره و بالتالي طالبنا بناس محترمة تيجي تشوف و كان اولا دكتور سمير رضوان اللي استبشرنا بيه خير قعد اللي قعده و مشي و اتقال عليه احلى كلام

لما تم الاعلان عن دكتور حازم الببلاوي هللتوا هنا و حضرتك اول واحد فرحت بيه دلوقتي حضرتك بنتنقده و تقول عليه الكراسي بتغير الناس و بصراحة مش عارفه حضرتك بنيت تصورك دا على اساس ايه

هو المفروض انا امسك النهاردة بكرة الصبح اطلع قرارات و لا في دراسة الموقف و المام بالجوانب دي وزارة و وزارة سيادية ش بقالة الراجل يدخل النهاردة يقلبها من بقالة على ناصية شارع لهايبر ماركت

اقول لحضرتك على مثال تاني يا استاذ احمد

لما اتعين المحافظ الجديد في اسكندرية دكتور اسامة الفولي طلعت مظاهرات ضده و كلام كتير اتقال المجتمع السكندري رافض كل من ينتمى للحزب الوطني و قلبوا الدنيا على الراجل و نزل يتكلم معاهم المتظاهرين امام المقر اللي قاعد فيه و كانوا هايضربوه و اضطر يهرب منهم و الا كانوا هايقطعوه

الراجل بصراحة دلوقتي تعالى شوف التعليقات كلها على الل بيعمله في اسكندرية ايه

الفترة اللي فاتت كان بيدرس الموقف و ايه المطلوب و ايه اللي عاوز تدخل سريع و ايه اللي متأخر شوية و هكذا

النهاردة النهاردة خلاص قربوا يخلصوا على التعديات الموجودة في اغلب المناطق و حملات الازالة شغالة يوميا و الله العظيم خبر امبارح بالليل قريته الحملات نازلة نص الليل تشيل المخالفات

الباعة الجائلين في برج العرب بيلموا حاجتهم بعد انذار المحافظة ليهم

يعني الراجل بدأ يبان شغله

تخيل حضرتك بقى لو هو مشي يوم ما اتجمعوا عليه و انسحب كان هايبقى ايه الوضع

المقصود من الكلام اننا ندي الناس فرصة قبل ما نحكم عليهم

لاننا لما يجي رئيس جديد مش بعد شهرين تلاتة هانقول اه شوفتوا طلع زفت و لازم يتغير و ي هي نفس الدماغ و نفس الدارة و تربية مبارك و باقي الكلام اللي بيتقال حاليا هانصبر عليه 4 سنين بحالهم يا استاذ احمد

رابط هذا التعليق

مهمة التامين على القوى السياسيه معناها اتففضلوا الصينية مش كده !

ايدك بتوجعك اوي ياااض يا مورررسي :happy:

رابط هذا التعليق

لم يذكر من بعيد ولا قريب إنه إتشال عشان كن في لجنة السياسات

لكنه البيه إتشال لإنه ضرب أخماس في أسداس وفشل يعالج العجز في الموازنة الا بالأقتراض من صندوق النقد الدولي ولما جهز الموازنة بكده .. المشير بنفسه رفضها .. ورفده

الكلام ده غلط مليون في الميه و يا ريتك كنت تقري الجرايد و الجماعة بتوع ابريل كانوا بيقولوا عليه ايه قبل ما يتشال

ربي

غير أن عافيتك هي أوسع لي

رابط هذا التعليق

بيان حركه شباب 6 إبريل بخصوص التأكيد على سلميه المظاهرات يوم الجمعه القادمه

بسم الله الرحمن الرحيم

ما ضاع حق وراءه مطالب هكذا كان شعارنا من أول يوم خرجنا فيه إلى جميع

ميادين التحرير بمصر ,حق مشروع لكل مواطن أن يطالب بجميع حقوقه المشروعه بطريقة لا تضر بأحد ولا بالصالح العام,ومن هذا المنطلق فإن حركة شباب 6 أبريل تؤكد على إلتزامها بمبدأ اللاعنف وتدعو جميع الفصائل السياسية إلى الإلتزام بذلك وتؤكد الحركة على أنها ستقف وبكل حزم لأي من عمليات التخريب التي سوف تستهدف المظاهرات السلمية المشروعة يوم 9/9 ,وتؤكد الحركة أيضا على أنها سوف تستخدم أقصى درجات ضبط النفس مع أي إستفزازات تجاه الحركة . التزاما بمبدأ اللاعنف الذى إنتهجته من أول ظهورها

الذي ميز الثوره المصريه هو اتسامها بالسلميه واننا نؤكد تمسكنا بالسلميه لأقصى درجه إن شباب مصر الواعد سيظل دوما في خدمه هذا الوطن و لن ندخر جهدا او عملا لرفع إسم مصر عاليا

شباب 6 أبريل

شباب بيحب مصر بجد

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...