اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

اللهم عليك بالعلمانين و الليبراليين !!!


Ahmed Anwer

Recommended Posts

الاعلام بيجيب الخطايا اللي كل خمس دقايق بيتحفونا بيها رموز التيار ده ويقول لهم كده كخ ماحدش في القرن الواحد وعشرين بيعمل كده !

وحتى لو تساوى الطرفان المفروض دول مفهمين الدنيا انهم ظل الله على الارض يعني انموذج للعفو و مقابلة الاسائة بالاحسان مش هلفطة بالكلام يعقبها تراجع واعتذار عيب كده

طب اية رأيك فى الكذابين اعلام برضو صح

http://www.almasry-alyoum.com/article2.aspx?ArticleID=308807

ياريت نتعلم التسامح يا أرك ونسيب ربنا يتصرف فى الظالمين

تم تعديل بواسطة محمودمصطفى

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق
شارك

  • الردود 79
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

انا بجد مش قادره افهم سيل التبريرات دى ليه

يعنى هو دعى فى صلاه عامه بيصلى فيها وراه كل الناس

هو امام ليهم فى الصلاه يعنى هو عارف كويس قوى مسئوليه الامامه

عايز يدعى على ناس وحشه بتحارب دين الله

طيب ما هى بسيطه يدعى عليهم بصفتهم دى

يقول اللهم عليك بمن يحارب دينك

و اكيد كلنا من وراه هنقول امين

و بالشكل دا دعاؤه هيكون اشمل لانه هيكون بيدعى على كل من يحارب دين الله من اى تيار فكرى بى سواء ليبرالى او غير

لو هو فعلا مش قضيته الليبراليه فى حد ذاتها

لكن يدعى على فصيل سياسى محدد يلم فيهم الباطل و العاطل و يجمعهم كلهم فى سله واحده

و بعدين لما يشتد عليه الهجوم يقول اصل انا اقصد مهم بس الى بيحاربوا دين الله !!!!!!!!!

يعنى ينفع اطلع ادعى على السلفين كلهم بشكل عام دون تحديد و بعدين لما حد يسالنى اقوله انا اقصد المتشددين منهم بس !!!!

معلش دا انا بسميه منطق معوج

موضوع النيه دا بيكون بين العبد و ربه لكن ميتفعش اخد فى وشى جماعه كامله من المجتمع و اجمعهم كلهم فى دعاء واحد و بعدين ارجع و اقول اصل نيتى

نيتك دى تبينها بمنطوقك لان احنا ملناش فى معرفه القلوب

لكن لينا لمنطوق امامنا

و مادمت قصد البعض فلما اجملت ؟

البيان الى طلعه دا حجه عليه مش ليه

دا اساسا لو سلمنا بان الواحد يدعى على مش يدعى لى

EjGPv-c584_381280136.jpg

ما اجمل الانوثه عندما تمتطى صهوه الحياه

رابط هذا التعليق
شارك

وحدوا الصف واستقيموا يرحمكم الله

فتحت ابواب السجون وامتلئت المعتقلات بالثوار

كل طرف اذي الثورة بطريقته وبتخوينه للطرف للتاني وضاع الحلم ان الثورة هتعدل البلد بجد

من عجائب القدر ان الثورة المسلحة الليبية بيحكمها مجلس وطني مدني انتقالي

وثورة مصر السلمية بيحكمها مجلس عسكري

هما هناك التفوا حوالين المجلس الوطني الانتقالي

واحنا هنا عباقرة في تشويه كل من يجرؤ يفكر يوصل للحكم

رابط هذا التعليق
شارك

سؤال بجد عاوز اعرف اجابته

هو ليه بطل يدعي على الليبراليين من ساعتها مادام على حق اوي كده و بيدعي بالنوايا !!

انا احترم اوي اللي يفضل مصر على مبدأه حتى النهاية او يتوقف ويعتذر ويعلن انه اخطأ

انما يتوقف فجأه كده ويمشي جنب الحيط طب ماكان من الاول اكرم لك

مش محتاجة سؤال

اكيد الراجل مرعوب و مانمش بعد الكلام ده

طيب وعزة الله لاقوم عليه طوب الارض

وموعدنا في المحكمة ,,

والله ما حنسامحه دنيا والا آخره الا لو اعتذر

غير كده حيتظبط على كيف كيفه

;)

رابط هذا التعليق
شارك

انا بجد مش قادره افهم سيل التبريرات دى ليه

يعنى هو دعى فى صلاه عامه بيصلى فيها وراه كل الناس

هو امام ليهم فى الصلاه يعنى هو عارف كويس قوى مسئوليه الامامه

عايز يدعى على ناس وحشه بتحارب دين الله

طيب ما هى بسيطه يدعى عليهم بصفتهم دى

يقول اللهم عليك بمن يحارب دينك

و اكيد كلنا من وراه هنقول امين

و بالشكل دا دعاؤه هيكون اشمل لانه هيكون بيدعى على كل من يحارب دين الله من اى تيار فكرى بى سواء ليبرالى او غير

لو هو فعلا مش قضيته الليبراليه فى حد ذاتها

لكن يدعى على فصيل سياسى محدد يلم فيهم الباطل و العاطل و يجمعهم كلهم فى سله واحده

و بعدين لما يشتد عليه الهجوم يقول اصل انا اقصد مهم بس الى بيحاربوا دين الله !!!!!!!!!

يعنى ينفع اطلع ادعى على السلفين كلهم بشكل عام دون تحديد و بعدين لما حد يسالنى اقوله انا اقصد المتشددين منهم بس !!!!

معلش دا انا بسميه منطق معوج

موضوع النيه دا بيكون بين العبد و ربه لكن ميتفعش اخد فى وشى جماعه كامله من المجتمع و اجمعهم كلهم فى دعاء واحد و بعدين ارجع و اقول اصل نيتى

نيتك دى تبينها بمنطوقك لان احنا ملناش فى معرفه القلوب

لكن لينا لمنطوق امامنا

و مادمت قصد البعض فلما اجملت ؟

البيان الى طلعه دا حجه عليه مش ليه

دا اساسا لو سلمنا بان الواحد يدعى على مش يدعى لى

يعنى ما ينفعش نقولة الله يسامحك او ما شابة

بصراحة الناس دى زهقت من الهجوم عليها ولما تنفس عن ما بداخلها بيكون الهجوم قوى جدآ عليهم

بصي يا ست الكل الناس دى ذي باقى البشر بدون خبرات سابقة يعنى على الفطرة بدون زعل كلنا زى بعض انتم ايضآ مثلهم ولكم اخطاء كثيرة اعلاميآ ان كنتى من التيار الليبرالى مثلآ مثلآ بصريح العبارة الكل فى الهم سواء الفارق انكم معكم صحافة واعلام اما هم معاهم ميكريفون ومستمع النصاحة بقى فى من يقدم عملآ يرضاة العامة بمعنى هم يجلسون مع الناس كل الناس وليس طبقة بعينها المهم من سيكسب فى اقناع الناس بمصالحهم وسيبكو بقى من موضوع الدين دى لعبة ضعيفة علشان المصريين مش عبطة او بريالة عارفين مين بيعطى كلمة متزنة وممكن يحققها ومين اول ما هيقعد على الكرسى هيدلهم بالجزمة واللى سبق أكل النبق المهم الشطارة فى اقناع رجل الشارع اما دون ذلك فالخزى والهزيمة ياريت ما تخديش كلامى ضدك لانى اقصد التهدئة والعمل على اشاعة التسامح بين الجميع لمصلحة الغالبية العظمى من الشعب (اهل الصناديق ) المؤثرين على الاختيار الافضل

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق
شارك

سؤال بجد عاوز اعرف اجابته

هو ليه بطل يدعي على الليبراليين من ساعتها مادام على حق اوي كده و بيدعي بالنوايا !!

انا احترم اوي اللي يفضل مصر على مبدأه حتى النهاية او يتوقف ويعتذر ويعلن انه اخطأ

انما يتوقف فجأه كده ويمشي جنب الحيط طب ماكان من الاول اكرم لك

مش محتاجة سؤال

اكيد الراجل مرعوب و مانمش بعد الكلام ده

طيب وعزة الله لاقوم عليه طوب الارض

وموعدنا في المحكمة ,,

والله ما حنسامحه دنيا والا آخره الا لو اعتذر

غير كده حيتظبط على كيف كيفه

;)

خذها وانا ابن امه ,, اذا حككت القرحة نكأتها !

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق
شارك

انا بجد مش قادره افهم سيل التبريرات دى ليه

يعنى هو دعى فى صلاه عامه بيصلى فيها وراه كل الناس

هو امام ليهم فى الصلاه يعنى هو عارف كويس قوى مسئوليه الامامه

عايز يدعى على ناس وحشه بتحارب دين الله

طيب ما هى بسيطه يدعى عليهم بصفتهم دى

يقول اللهم عليك بمن يحارب دينك

و اكيد كلنا من وراه هنقول امين

و بالشكل دا دعاؤه هيكون اشمل لانه هيكون بيدعى على كل من يحارب دين الله من اى تيار فكرى بى سواء ليبرالى او غير

لو هو فعلا مش قضيته الليبراليه فى حد ذاتها

لكن يدعى على فصيل سياسى محدد يلم فيهم الباطل و العاطل و يجمعهم كلهم فى سله واحده

و بعدين لما يشتد عليه الهجوم يقول اصل انا اقصد مهم بس الى بيحاربوا دين الله !!!!!!!!!

يعنى ينفع اطلع ادعى على السلفين كلهم بشكل عام دون تحديد و بعدين لما حد يسالنى اقوله انا اقصد المتشددين منهم بس !!!!

معلش دا انا بسميه منطق معوج

موضوع النيه دا بيكون بين العبد و ربه لكن ميتفعش اخد فى وشى جماعه كامله من المجتمع و اجمعهم كلهم فى دعاء واحد و بعدين ارجع و اقول اصل نيتى

نيتك دى تبينها بمنطوقك لان احنا ملناش فى معرفه القلوب

لكن لينا لمنطوق امامنا

و مادمت قصد البعض فلما اجملت ؟

البيان الى طلعه دا حجه عليه مش ليه

دا اساسا لو سلمنا بان الواحد يدعى على مش يدعى لى

يعنى ما ينفعش نقولة الله يسامحك او ما شابة

بصراحة الناس دى زهقت من الهجوم عليها ولما تنفس عن ما بداخلها بيكون الهجوم قوى جدآ عليهم

بصي يا ست الكل الناس دى ذي باقى البشر بدون خبرات سابقة يعنى على الفطرة بدون زعل كلنا زى بعض انتم ايضآ مثلهم ولكم اخطاء كثيرة اعلاميآ ان كنتى من التيار الليبرالى مثلآ مثلآ بصريح العبارة الكل فى الهم سواء الفارق انكم معكم صحافة واعلام اما هم معاهم ميكريفون ومستمع النصاحة بقى فى من يقدم عملآ يرضاة العامة بمعنى هم يجلسون مع الناس كل الناس وليس طبقة بعينها المهم من سيكسب فى اقناع الناس بمصالحهم وسيبكو بقى من موضوع الدين دى لعبة ضعيفة علشان المصريين مش عبطة او بريالة عارفين مين بيعطى كلمة متزنة وممكن يحققها ومين اول ما هيقعد على الكرسى هيدلهم بالجزمة واللى سبق أكل النبق المهم الشطارة فى اقناع رجل الشارع اما دون ذلك فالخزى والهزيمة ياريت ما تخديش كلامى ضدك لانى اقصد التهدئة والعمل على اشاعة التسامح بين الجميع لمصلحة الغالبية العظمى من الشعب (اهل الصناديق ) المؤثرين على الاختيار الافضل

اكيد ينفع

لكن المسامحه بتيجى بعد اقرار الخطا اولا

فى فرق ان انا اقول هو اخطا و انا لا اوافقه فيما قال و لكن اتمنى على المتضررين من دعاؤه ان يعلى قيمه التسامح و يسامحوا

و بين ان انا افضل اجيب من الشرق و من الغرب علشان اجدله مخرج انه مش غلطان

النقط لما بتتحط على الحروف مبتزعلش

موضوع ان الكل ليه اخطاء دا اكيد

لكن حضرتكتفتكر انهم بيعملوا كدا

يعنى مثلا لما يلاقوا حد من التيار الليبرالى اخطا بيقولولوا المسامح كريم برضه

اما موضوع الميديا فمعلش انا مش معاك فيه

لان صحيح فى قنوات كتير ممكون محتكره للفكر الليبرالى

لكن ايضا فى قنوات اكتر و اكتر بتعتبر مقفوله بالضبه و المتاح للفكر السلفى

بالعكس انت ممكن تلاقى قناه عاديه حتى لو توجهاتها ليبراليه تستضيف اقطاب سلفيه

لكن استحاله تلاقى على قنوات السلفين انهم استضافوا اى وجهه ليبرالى معروف

و بالتالى فالاعلام اجمالا ليس حكرا لفئه دون غيرها

و لكن التصنيف دا ممكن يكون على مستوى القنوات ذاتها

لكن المحصله النهائيه التساوى فى التاثير

و ضيف على ذلك بالنسبه للسلفين منابر المساجد الى مسيطرين عليها و المؤتمرات الى بيعملوها

و كل دى منوسائل الاعلام برضه

علشان كدا انا مش شايفه انهم مظلومين اعلاميا ابدا

او انهم مش عارفين يعبروا عن نفسهم

بالعكس

موضوع وعى الشعب المصرى معلش انا مش معى حضرتك فيه ميه بالميه

لان احنا شعب متدين بالفطره

و ضيف على ذلك نسبه الاميه و الفقر المنتشران و قله الثقافه

هتلاقى انه ممكن انه ينضحك على شريحه ذات قوه عدديه لا يستهان بيها

انا مش اخده الكلام ضدى و لا حاجه

و كل سنه و حضرتك و الاسره الكريمه بخير

EjGPv-c584_381280136.jpg

ما اجمل الانوثه عندما تمتطى صهوه الحياه

رابط هذا التعليق
شارك

بدون الدخول في تفاصيل ودجل عقيم ويصبح الموضوع عشرين صفحة بلافائدة

أين ومتى دعى رسول الله صلى الله عليه وسلم على طائفة بعينها أو على اشخاص باسمائهم

ارجو ان نحاول البحث باجتهاد وصدق عن الاجابة

رمضان كريم عليكم جميعا وعيد فطر سعيد

:clappingrose:

رابط هذا التعليق
شارك

من امتى منابر المساجد تستخدم للدعاء على الناس أى ان كانت توجهاتهم

ربنا يسامحه بقى

بس طبعا يستاهل القضيه

أولا أهلا ومرحبا بك بين أخوتك فى محاورات المصريين

ونتمنى لك أن تجدي ماتبحثين عنه في المنتدي وأن تثري المنتدي بآراك وأفكارك.

ثانيا ردا على سؤالك عن متى إستخدمت المنابر للدعاء على الناس ، أقول حدث هذا بعد أن إعتلى السلفيين المنابر ، فاستخدموها للدعاء على مخالفيهم واستخدموها للسخرية من رموز الأزهر وعلماء الإسلام الذين لاينتمون للسلفية ولايرتدون ملابس السلفية.

نحن في محنة حقيقية

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

new-egypt.gif

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
***************
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
***************
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

***************

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق
شارك

انا بجد مش قادره افهم سيل التبريرات دى ليه

يعنى هو دعى فى صلاه عامه بيصلى فيها وراه كل الناس

هو امام ليهم فى الصلاه يعنى هو عارف كويس قوى مسئوليه الامامه

عايز يدعى على ناس وحشه بتحارب دين الله

طيب ما هى بسيطه يدعى عليهم بصفتهم دى

يقول اللهم عليك بمن يحارب دينك

و اكيد كلنا من وراه هنقول امين

و بالشكل دا دعاؤه هيكون اشمل لانه هيكون بيدعى على كل من يحارب دين الله من اى تيار فكرى بى سواء ليبرالى او غير

لو هو فعلا مش قضيته الليبراليه فى حد ذاتها

لكن يدعى على فصيل سياسى محدد يلم فيهم الباطل و العاطل و يجمعهم كلهم فى سله واحده

و بعدين لما يشتد عليه الهجوم يقول اصل انا اقصد مهم بس الى بيحاربوا دين الله !!!!!!!!!

يعنى ينفع اطلع ادعى على السلفين كلهم بشكل عام دون تحديد و بعدين لما حد يسالنى اقوله انا اقصد المتشددين منهم بس !!!!

معلش دا انا بسميه منطق معوج

موضوع النيه دا بيكون بين العبد و ربه لكن ميتفعش اخد فى وشى جماعه كامله من المجتمع و اجمعهم كلهم فى دعاء واحد و بعدين ارجع و اقول اصل نيتى

نيتك دى تبينها بمنطوقك لان احنا ملناش فى معرفه القلوب

لكن لينا لمنطوق امامنا

و مادمت قصد البعض فلما اجملت ؟

البيان الى طلعه دا حجه عليه مش ليه

دا اساسا لو سلمنا بان الواحد يدعى على مش يدعى لى

يعنى ما ينفعش نقولة الله يسامحك او ما شابة

بصراحة الناس دى زهقت من الهجوم عليها ولما تنفس عن ما بداخلها بيكون الهجوم قوى جدآ عليهم

بصي يا ست الكل الناس دى ذي باقى البشر بدون خبرات سابقة يعنى على الفطرة بدون زعل كلنا زى بعض انتم ايضآ مثلهم ولكم اخطاء كثيرة اعلاميآ ان كنتى من التيار الليبرالى مثلآ مثلآ بصريح العبارة الكل فى الهم سواء الفارق انكم معكم صحافة واعلام اما هم معاهم ميكريفون ومستمع النصاحة بقى فى من يقدم عملآ يرضاة العامة بمعنى هم يجلسون مع الناس كل الناس وليس طبقة بعينها المهم من سيكسب فى اقناع الناس بمصالحهم وسيبكو بقى من موضوع الدين دى لعبة ضعيفة علشان المصريين مش عبطة او بريالة عارفين مين بيعطى كلمة متزنة وممكن يحققها ومين اول ما هيقعد على الكرسى هيدلهم بالجزمة واللى سبق أكل النبق المهم الشطارة فى اقناع رجل الشارع اما دون ذلك فالخزى والهزيمة ياريت ما تخديش كلامى ضدك لانى اقصد التهدئة والعمل على اشاعة التسامح بين الجميع لمصلحة الغالبية العظمى من الشعب (اهل الصناديق ) المؤثرين على الاختيار الافضل

اكيد ينفع

لكن المسامحه بتيجى بعد اقرار الخطا اولا

فى فرق ان انا اقول هو اخطا و انا لا اوافقه فيما قال و لكن اتمنى على المتضررين من دعاؤه ان يعلى قيمه التسامح و يسامحوا

و بين ان انا افضل اجيب من الشرق و من الغرب علشان اجدله مخرج انه مش غلطان

النقط لما بتتحط على الحروف مبتزعلش

موضوع ان الكل ليه اخطاء دا اكيد

لكن حضرتكتفتكر انهم بيعملوا كدا

يعنى مثلا لما يلاقوا حد من التيار الليبرالى اخطا بيقولولوا المسامح كريم برضه

اما موضوع الميديا فمعلش انا مش معاك فيه

لان صحيح فى قنوات كتير ممكون محتكره للفكر الليبرالى

لكن ايضا فى قنوات اكتر و اكتر بتعتبر مقفوله بالضبه و المتاح للفكر السلفى

بالعكس انت ممكن تلاقى قناه عاديه حتى لو توجهاتها ليبراليه تستضيف اقطاب سلفيه

لكن استحاله تلاقى على قنوات السلفين انهم استضافوا اى وجهه ليبرالى معروف

و بالتالى فالاعلام اجمالا ليس حكرا لفئه دون غيرها

و لكن التصنيف دا ممكن يكون على مستوى القنوات ذاتها

لكن المحصله النهائيه التساوى فى التاثير

و ضيف على ذلك بالنسبه للسلفين منابر المساجد الى مسيطرين عليها و المؤتمرات الى بيعملوها

و كل دى منوسائل الاعلام برضه

علشان كدا انا مش شايفه انهم مظلومين اعلاميا ابدا

او انهم مش عارفين يعبروا عن نفسهم

بالعكس

موضوع وعى الشعب المصرى معلش انا مش معى حضرتك فيه ميه بالميه

لان احنا شعب متدين بالفطره

و ضيف على ذلك نسبه الاميه و الفقر المنتشران و قله الثقافه

هتلاقى انه ممكن انه ينضحك على شريحه ذات قوه عدديه لا يستهان بيها

انا مش اخده الكلام ضدى و لا حاجه

و كل سنه و حضرتك و الاسره الكريمه بخير

قبل الرد كل سنة وانتى طيبة والاسرة الكريمة ودى وردة منى بمناسبة العيد مافيش هنا كعك :clappingrose: ههههههههههههههههه

انا أعيش بمصر ولم اشاهد تغيير كبير بين الان والامس فى التعاطى بين السلفين فيما يخص الحكم لكن هناك من يشعل دائمآ فتيل الازمات خدى عندك قطع الاذن رغم انها كذب للان نتكلم عنها كحقيقة اليس هذا من المعيب على التيارات المنافسة لهم العسكر بيلعبو لعبة كبيرة يطلقون بالونات اختبار ومن ثم يدرسون ردة الفعل ويحصدون المكاسب انها لعبة الساسة المخضرمين او الفاهمين واعتقد ان التيارات الليبرالى والعلمانى غير مؤهلين للسياسة حتى الان ناهيكى عن السلفيين الذى نزل عليهم انهيار النظام الفاسد كالصاعقة أذآ لا بد من الوقوف والتمعن من يطلق الشائعات على الاخر ومن يستفيد منها لو ركذنا شوية هنعرف نحل اللغز بس نقول اية هدوم جديدة علينا او الجلابية لسة واسعة (الحرية ) نحن لا زلنا بجميع مستوياتنا ومثقفينا لم نعى الى الان الدرس من ثورة ال25 يناير وكلنا نحاول الظهور بالصورة اقصد التيارات السياسية ونسو وتناسو ان هناك من يتابع الحركة رغم انك تتهمينهم بالجهل والامية يا عزيزتى الامية فى قراءة الكتاب لكن فى الحياة المصلحة هى من تتحكم بمعنى هل تصدقى عالم فزياء كان لة معكى تجربة ان يغير لكى الحياة وهو من ساعد سابقآ فى تعكيرها ام تصديقين رجل عادى مثلى ليس لة شهرة او صابقة اتهام وبعد الثورة جلس معكى على مستواكى ايآ كان ووعدك بانة سيقدم لكى الخدمات بقدر استطاعتة وانتى لم تجربية هل ستختارى من جربتى علمة وكلامة المعسول ام من كان معكى ونزل من البرج العاجى ويحل مشاكل الناس البسطاء والأغنياء والمتعلمين والجهلة والاميين ... نحن نحتاج الى العمل لا الى الكلام نحن نحتاج الى من نثق بة لا الى من لة سوابق دة طبعآ رآي الشارع وانا عايش بقى فى الشارع بين الناس .. كل سنة وانتى طيبة

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق
شارك

من امتى منابر المساجد تستخدم للدعاء على الناس أى ان كانت توجهاتهم

ربنا يسامحه بقى

بس طبعا يستاهل القضيه

أولا أهلا ومرحبا بك بين أخوتك فى محاورات المصريين

ونتمنى لك أن تجدي ماتبحثين عنه في المنتدي وأن تثري المنتدي بآراك وأفكارك.

ثانيا ردا على سؤالك عن متى إستخدمت المنابر للدعاء على الناس ، أقول حدث هذا بعد أن إعتلى السلفيين المنابر ، فاستخدموها للدعاء على مخالفيهم واستخدموها للسخرية من رموز الأزهر وعلماء الإسلام الذين لاينتمون للسلفية ولايرتدون ملابس السلفية.

نحن في محنة حقيقية

فعلا غريبة جدا كرههم لشيوخ الازهر ولما تيجى تنتقد شيخ من شيوخهم يقولو لحوم العلماء مسمومة وطب وشيوخ الازهر عليها مايونيز ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

sara_88

رابط هذا التعليق
شارك

فعلا غريبة جدا كرههم لشيوخ الازهر ولما تيجى تنتقد شيخ من شيوخهم يقولو لحوم العلماء مسمومة وطب وشيوخ الازهر عليها مايونيز ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

فهمان خاطئان لعبارة ( لحوم العلماء مسمومة ) ..

العبارة الشهيرة : " لحوم العلماء مسمومة " ذكرها ابن عساكر - رحمه الله - في كتابه " تبيين كذب المفتري " ( ص 29 ) ، وفهم منها البعضُ فهمين خاطئين دعاهما إلى السخرية منها ، وعدم قبولها :

الفهم الأول : أن العلماء معصومون من الخطأ ، لايُستدرك عليهم . وهذا ما لم يفهمه عاقل يعي أن العلماء بشر كغيرهم ، وإن فُضّلوا بحمل ميراث الأنبياء عليهم السلام . ولكن يكون الاستدراك عليهم بعلم وأدب .

الفهم الثاني : أن هذا يدعو إلى التهوين من غيبة غير العلماء ! وهذا أيضًا خطأ على قائل العبارة أو من يستشهد بها . ولتوضيح المقصد الصحيح من هذه العبارة ، وأنها لا تعني الفهمين السابقين ؛ أحببتُ أن أنقل كلمات متفرقة من شرح "رياض الصالحين " للشيخ ابن عثيمين – رحمه الله - .

- قال – رحمه الله – في شرح حديث " يا عبادي إني حرمتُ الظلم .. " : ( إن غيبة العلماء تُقلل من شأن العلم الذي في صدورهم ، والذي يعلمونه الناس ، فلا يَقبل الناس ما يأتون به من العلم ، وهذا ضرر على الدين ) . ( 2/122) .

- وقال : ( الكلام في أهل العلم جرح في العلماء وجرح فيما يحملونه من الشريعة، لأن الناس لن يثقوا بهم إذا كثر القول فيهم والخوض فيهم، ولهذا يجب عند كثرة الكلام وخوض الناس في أمر من الأمور أن يحرص الإنسان على كف لسانه، وعدم الكلام إلا فيما كانت مصلحته ظاهرة، حتى لو سئل فإنه يقول: نسأل الله الهداية: نسأل الله أن يهدي الجميع ) .

( منقول)

اختى الفاضلة... الحق يقال انى لم اسمع من احد من شيوخ السلفيين تجريحا في احد من علماء الازهر بل العكس تماما فما اسمعه منهم دوما هو اجلالهم لهذا الصرح العظيم (( الازهر الشريف)) قد يكونوا قد انتقدوا الضعف الواضح حاليا للازهر و عدم قيامه بدوره المنوط به .. ولكن ان يصل الامر الى الكراهية .. لااظن ذلك اختى الفاضلة..

تم تعديل بواسطة ياسر حفنى

وَاتَّقُوا يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ

رابط هذا التعليق
شارك

فعلا غريبة جدا كرههم لشيوخ الازهر ولما تيجى تنتقد شيخ من شيوخهم يقولو لحوم العلماء مسمومة وطب وشيوخ الازهر عليها مايونيز ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

فهمان خاطئان لعبارة ( لحوم العلماء مسمومة ) ..

العبارة الشهيرة : " لحوم العلماء مسمومة " ذكرها ابن عساكر - رحمه الله - في كتابه " تبيين كذب المفتري " ( ص 29 ) ، وفهم منها البعضُ فهمين خاطئين دعاهما إلى السخرية منها ، وعدم قبولها :

الفهم الأول : أن العلماء معصومون من الخطأ ، لايُستدرك عليهم . وهذا ما لم يفهمه عاقل يعي أن العلماء بشر كغيرهم ، وإن فُضّلوا بحمل ميراث الأنبياء عليهم السلام . ولكن يكون الاستدراك عليهم بعلم وأدب .

الفهم الثاني : أن هذا يدعو إلى التهوين من غيبة غير العلماء ! وهذا أيضًا خطأ على قائل العبارة أو من يستشهد بها . ولتوضيح المقصد الصحيح من هذه العبارة ، وأنها لا تعني الفهمين السابقين ؛ أحببتُ أن أنقل كلمات متفرقة من شرح "رياض الصالحين " للشيخ ابن عثيمين – رحمه الله - .

- قال – رحمه الله – في شرح حديث " يا عبادي إني حرمتُ الظلم .. " : ( إن غيبة العلماء تُقلل من شأن العلم الذي في صدورهم ، والذي يعلمونه الناس ، فلا يَقبل الناس ما يأتون به من العلم ، وهذا ضرر على الدين ) . ( 2/122) .

- وقال : ( الكلام في أهل العلم جرح في العلماء وجرح فيما يحملونه من الشريعة، لأن الناس لن يثقوا بهم إذا كثر القول فيهم والخوض فيهم، ولهذا يجب عند كثرة الكلام وخوض الناس في أمر من الأمور أن يحرص الإنسان على كف لسانه، وعدم الكلام إلا فيما كانت مصلحته ظاهرة، حتى لو سئل فإنه يقول: نسأل الله الهداية: نسأل الله أن يهدي الجميع ) .

( منقول)

اختى الفاضلة... الحق يقال انى لم اسمع من احد من شيوخ السلفيين تجريحا في احد من علماء الازهر بل العكس تماما فما اسمعه منهم دوما هو اجلالهم لهذا الصرح العظيم (( الازهر الشريف)) قد يكونوا قد انتقدوا الضعف الواضح حاليا للازهر و عدم قيامه بدوره المنوط به .. ولكن ان يصل الامر الى الكراهية .. لااظن ذلك اختى الفاضلة..

ما معنى أن "لحوم العلماء مسمومة"؟؟

معناها أنه لا يجوز (غيبة العلماء) كما تقول يا أستاذ ياسر؟

يعني حضرتك تقصد إن الغيبة على إطلاقها وفي حق أي أحد..وضد لحم أي أحد..هي من الأمور الجائزة في الإسلام؟!!!!!!!!!!!

بالتأكيد لا

والكلام كله متناقض ولا يجوز أن يصدر عن نبي الإسلام (أكمل الخلق وأتمه) مثل هذا الكلام المتناقض

وبالتأكيد هذه الأحاديث ما هي إلا سهام تطلق على المخالف..هكذا استخدمت طيلة التاريخ الإسلامي

فلو خالفت عالما في رأيه وأعلنت ذلك في الناس تبقى بتأكل لحمه ولحوم العلماء مسمومة!!

وإذا كشفت عن دواعي أو أسباب (ليست علمية) تقف وراء بعض الفتاوى والانحيازات (وهذا طبيعي لأن العلماء بشر والبشر كله ضعف) قيل لك أنت تأكل لحوم العلماء المسمومة!!

هل تريد مثالا لما أقول :

الفتاوى التي تطلق يد الرجل في الطلاق والزواج بلا حدود ولا قيود عندما تكتشف أن من أطلق هذه الفتاوى فقيه مزواج

والفتاوى التي تطلق يد الحاكم في الاستبداد بشعبه عندما تكتشف أن من أطلقها - ودائما من يطلقها- هو من المقربين من السلطة

لحوم العلماء يا صديقي ليست مسمومة

كل اللحم البشري مسموم وحرامعلى آكله وذابحه ومقتنيه

وهناك من العلماء من يأكلون هذه اللحوم المسمومة وتلغ أفواههم في هذا الدم

رابط هذا التعليق
شارك

يعني حضرتك تقصد إن الغيبة على إطلاقها وفي حق أي أحد..وضد لحم أي أحد..هي من الأمور الجائزة في الإسلام؟!!!!!!!!!!!

بالتأكيد لا

اخي الكريم أثر الطائر كل عام وانت بخير اولا

- بالنسبة لردك المقتبس اعلاه...فهو لم يرد في مداخلة الاخ ياسر ...فمن قال ان الغيبة على اطلاقها جائز وفي اي أحد

فهو اوضح الفهم الخاطئ للعبارة وهو في الاقتباس ادناه ومع ذلك انت ايضا فسرت العبارة بتفسيرها الخاطئ رغم التوضيح

فهمان خاطئان لعبارة ( لحوم العلماء مسمومة ) ..

الفهم الثاني : أن هذا يدعو إلى التهوين من غيبة غير العلماء ! وهذا أيضًا خطأ على قائل العبارة أو من يستشهد بها . ولتوضيح المقصد الصحيح من هذه العبارة ، وأنها لا تعني الفهمين السابقين ؛ أحببتُ أن أنقل كلمات متفرقة من شرح "رياض الصالحين " للشيخ ابن عثيمين – رحمه الله

ثانيا من قال ان النبي عليه الصلاة والسلام قال هذا الحديث لم يدعي احد في هذه المناقشة ذلك...

7looo.comd8cb1a261f.gif

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق
شارك

فعلا غريبة جدا كرههم لشيوخ الازهر ولما تيجى تنتقد شيخ من شيوخهم يقولو لحوم العلماء مسمومة وطب وشيوخ الازهر عليها مايونيز ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

فهمان خاطئان لعبارة ( لحوم العلماء مسمومة ) ..

العبارة الشهيرة : " لحوم العلماء مسمومة " ذكرها ابن عساكر - رحمه الله - في كتابه " تبيين كذب المفتري " ( ص 29 ) ، وفهم منها البعضُ فهمين خاطئين دعاهما إلى السخرية منها ، وعدم قبولها :

الفهم الأول : أن العلماء معصومون من الخطأ ، لايُستدرك عليهم . وهذا ما لم يفهمه عاقل يعي أن العلماء بشر كغيرهم ، وإن فُضّلوا بحمل ميراث الأنبياء عليهم السلام . ولكن يكون الاستدراك عليهم بعلم وأدب .

الفهم الثاني : أن هذا يدعو إلى التهوين من غيبة غير العلماء ! وهذا أيضًا خطأ على قائل العبارة أو من يستشهد بها . ولتوضيح المقصد الصحيح من هذه العبارة ، وأنها لا تعني الفهمين السابقين ؛ أحببتُ أن أنقل كلمات متفرقة من شرح "رياض الصالحين " للشيخ ابن عثيمين – رحمه الله - .

- قال – رحمه الله – في شرح حديث " يا عبادي إني حرمتُ الظلم .. " : ( إن غيبة العلماء تُقلل من شأن العلم الذي في صدورهم ، والذي يعلمونه الناس ، فلا يَقبل الناس ما يأتون به من العلم ، وهذا ضرر على الدين ) . ( 2/122) .

- وقال : ( الكلام في أهل العلم جرح في العلماء وجرح فيما يحملونه من الشريعة، لأن الناس لن يثقوا بهم إذا كثر القول فيهم والخوض فيهم، ولهذا يجب عند كثرة الكلام وخوض الناس في أمر من الأمور أن يحرص الإنسان على كف لسانه، وعدم الكلام إلا فيما كانت مصلحته ظاهرة، حتى لو سئل فإنه يقول: نسأل الله الهداية: نسأل الله أن يهدي الجميع ) .

( منقول)

اختى الفاضلة... الحق يقال انى لم اسمع من احد من شيوخ السلفيين تجريحا في احد من علماء الازهر بل العكس تماما فما اسمعه منهم دوما هو اجلالهم لهذا الصرح العظيم (( الازهر الشريف)) قد يكونوا قد انتقدوا الضعف الواضح حاليا للازهر و عدم قيامه بدوره المنوط به .. ولكن ان يصل الامر الى الكراهية .. لااظن ذلك اختى الفاضلة..

استاذى التباس الفهم من الواضح جدا زى ماذكرتة من الاخوة اللي بيرددو العبارة لانى سمعتها اكتر من 1000000 مرة

اما عن كراهية شيوخ الازهر فا دى مش مجرد انتقاد وخصوصا المفتى

ممكن اعرف الانتقاد زى ماحضرتك ذكرت علشان ضعف الازهر ولا علشان المفتى صوفي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

حاجة اخيره لية دايما الانتقاد دايما لشيوخ الازهر ولايقبل انتقاد اي شيخ اخر ؟

في شيخ قال عبارة في منتهى البشاعة اعذرنى مش هقدر اكتبها ولااقول اسم الشيخ

ولما انتقد الدنيا قامت ومقعدتش دة تسمية حضرتك اية؟

وطبعا اتقالت الجملة الشهيرة لحوم العلماء

معلومة انا شلت كلمة كراهية وخليتها انتقاد زى ماحضرتك قلت مع انى متاكدة انها مش انتقاد

sara_88

رابط هذا التعليق
شارك

فعلا غريبة جدا كرههم لشيوخ الازهر ولما تيجى تنتقد شيخ من شيوخهم يقولو لحوم العلماء مسمومة وطب وشيوخ الازهر عليها مايونيز ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

فهمان خاطئان لعبارة ( لحوم العلماء مسمومة ) ..

العبارة الشهيرة : " لحوم العلماء مسمومة " ذكرها ابن عساكر - رحمه الله - في كتابه " تبيين كذب المفتري " ( ص 29 ) ، وفهم منها البعضُ فهمين خاطئين دعاهما إلى السخرية منها ، وعدم قبولها :

الفهم الأول : أن العلماء معصومون من الخطأ ، لايُستدرك عليهم . وهذا ما لم يفهمه عاقل يعي أن العلماء بشر كغيرهم ، وإن فُضّلوا بحمل ميراث الأنبياء عليهم السلام . ولكن يكون الاستدراك عليهم بعلم وأدب .

الفهم الثاني : أن هذا يدعو إلى التهوين من غيبة غير العلماء ! وهذا أيضًا خطأ على قائل العبارة أو من يستشهد بها . ولتوضيح المقصد الصحيح من هذه العبارة ، وأنها لا تعني الفهمين السابقين ؛ أحببتُ أن أنقل كلمات متفرقة من شرح "رياض الصالحين " للشيخ ابن عثيمين – رحمه الله - .

- قال – رحمه الله – في شرح حديث " يا عبادي إني حرمتُ الظلم .. " : ( إن غيبة العلماء تُقلل من شأن العلم الذي في صدورهم ، والذي يعلمونه الناس ، فلا يَقبل الناس ما يأتون به من العلم ، وهذا ضرر على الدين ) . ( 2/122) .

- وقال : ( الكلام في أهل العلم جرح في العلماء وجرح فيما يحملونه من الشريعة، لأن الناس لن يثقوا بهم إذا كثر القول فيهم والخوض فيهم، ولهذا يجب عند كثرة الكلام وخوض الناس في أمر من الأمور أن يحرص الإنسان على كف لسانه، وعدم الكلام إلا فيما كانت مصلحته ظاهرة، حتى لو سئل فإنه يقول: نسأل الله الهداية: نسأل الله أن يهدي الجميع ) .

( منقول)

اختى الفاضلة... الحق يقال انى لم اسمع من احد من شيوخ السلفيين تجريحا في احد من علماء الازهر بل العكس تماما فما اسمعه منهم دوما هو اجلالهم لهذا الصرح العظيم (( الازهر الشريف)) قد يكونوا قد انتقدوا الضعف الواضح حاليا للازهر و عدم قيامه بدوره المنوط به .. ولكن ان يصل الامر الى الكراهية .. لااظن ذلك اختى الفاضلة..

استاذى التباس الفهم من الواضح جدا زى ماذكرتة من الاخوة اللي بيرددو العبارة لانى سمعتها اكتر من 1000000 مرة

اما عن كراهية شيوخ الازهر فا دى مش مجرد انتقاد وخصوصا المفتى

ممكن اعرف الانتقاد زى ماحضرتك ذكرت علشان ضعف الازهر ولا علشان المفتى صوفي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

حاجة اخيره لية دايما الانتقاد دايما لشيوخ الازهر ولايقبل انتقاد اي شيخ اخر ؟

في شيخ قال عبارة في منتهى البشاعة اعذرنى مش هقدر اكتبها ولااقول اسم الشيخ

ولما انتقد الدنيا قامت ومقعدتش دة تسمية حضرتك اية؟

وطبعا اتقالت الجملة الشهيرة لحوم العلماء

معلومة انا شلت كلمة كراهية وخليتها انتقاد زى ماحضرتك قلت مع انى متاكدة انها مش انتقاد

بما اننا ناس عقلاء وبندور على حقيقة الاختلاف ومين احسن من التانى لية ما بندورش على المستفيد من كل هذا اللغط انا بصراحة مش شايف لزمة للموضوع اصلآ لا السلفى بيكرة الاخوانى ولا العكس كلهم يتبعون منهج واحد والاسلام عباءتة واسعة للكل كفكر اما السؤال اللي مش عتيز يخرج من دماغى بقى بتاع الناس بتوع الموالد لما يتحدو مع الفكر العلمانى او اليبرالى دى بقى واسعة شوية ومتدخلش على دماغ مكلفة زينا كدة ومتظبطة من شرب العرق سوس والكنافة هههههههههههههههه اية لم الشامى على المغربى ؟

لو الموضوع دة بقى مناورة سياسية وكلام من دة يبقى محدش يخبط لا فى السلفيين ولا الاخوان علشان دى كدة لعبة سياسية ولا حلال للبعض وحرام لغيرهم ؟؟

الفضائح للتيار الليبرالى بداية من ممدوح حمزة وتمويلة للتحرير هو من اعطى الفرصة لقطاع بالدولة لكشفة وتوقيفة فجرآ مع الممثلة بسمة ودة رد من الجهات العسكرية ياترى يقدرو يعملو كدة مع شيوخ الأخوان او السلفيين بما ان السلفيين تعبينهم ؟؟ الرد يكون اية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق
شارك

اللهم عليك بالسلفين (الغير مهذبين منهم) و أخذهم أخذ عزيز مقتدر... فهم من اهم اسباب ضعف و امتهان دينك و تشويهه

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

أسأل الله ان يؤلف بين قلوبنا جميعا , فقد اصبحنا بالفعل في محنة حقيقية ستكون مصر هي الخا سر الاكبر فيها, اصبحنا اعداءا متنافرين يسب بعضنا بعضا و يدعو بعضنا علي بعض .. من المستفيد مما يحدث غير اعدائنا من اليهود و الغرب ؟؟ اين العقلاء ؟؟ اننا نسير مع الاسف بخطوات ثابتة نحو فتنة هى اشد من الفتنة الطائفية .. ها هم المسلمون المصريون يتفرقون الى ليبرالى و علمانى وسلفى واخوانى و صوفي و .......(( إنا لله وإنا إليه راجعون )) .

تم تعديل بواسطة ياسر حفنى

وَاتَّقُوا يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ

رابط هذا التعليق
شارك

ولو كل سنة والجميع بالف خير

:clappingrose: :clappingrose: :clappingrose:

sara_88

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

  • الموضوعات المشابهه

    • 0
      عرض الصفحة
    • 0
      فى 15 مايو 1926 تقدم أحد طلبة القسم العالى بالأزهر ببلاغ إلى النائب العام يتهم فيه د.طه حسين أنه ألف كتابا سمعرض المقال كاملاً
    • 0
      قبل نحو 20 عاما أطلق الكاتب الساخر الكبير أحمد رجب هذا الدعاء اللهم عجرم نساءنا بالفعل تكتشف أن النسبة الكعرض المقال كاملاً
    • 0
      لا أدرى السبب الحقيقى الذى جعلنى فى طفولتى أتخيل مصر بملامح صلاح جاهين على عكس السائد دائما فى وجدان المصريينعرض المقال كاملاً
    • 0
      خطبة عن العمل في الإسلام بعنوان (عليك بالعمل ولا تكن من الهمل) للشيخ محمد نبيه يوضح فيها تعريف العمل لغة واصطلاحا ويبين أهمية العمل في الإسلام وما هي أنواع العمل وأخلاقه والحكمة من مشروعيته.   العمل في الإسلام ذُكِر العمل في الكثير من النصوص الدينيّة التي وَرَدت في القرآن الكريم والسنّة النبويّة على حدٍّ سواء، حيث قال الله -عزّ وجلّ – في كتابه الكريم: (هُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ ذَلُولًا فَامْشُوا فِي مَنَاكِبِهَا وَكُلُوا مِن رِّزْقِهِ ۖ وَإِلَيْهِ النُّشُورُ). (سورة الملك:
×
×
  • أضف...