اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

خلجنة المرأة المصرية


لماضة مصرية جدا

Recommended Posts

استاذ مسافر اتشرف بمواضيعك واحرص دائما على متابعتها

طبعا حضرتك ابن البلد وممكن تكون اكثر من الاخرين درايه بمثل هذا الموضوع. لكن هذا لايمنع انني اختلف مع حضرتك قليلا . لان اغلب عمري على تراب الجزيره العربيه منذ الصبا وشربت عاداتها وتقاليدها .لهذا اعتقد ان من حقي ابدي الراي

الزي العربي او زي نساء الجزيره العربيه يختلف عن ما هو الان في الاسواق . فكانت العبايه العربيــه القديمه هي شبيه بعبايه عرب سيناء

وهناك النقاب او البرقع القطري الاماراتي . صور نساء قطر القديمه وفلوكاراتهم الشعبيه تعكس الزي القديم لك منطقه او اقليم

اللي حصل في السعوديه ودول الخليج على وجه العموم هو التاثر بالماركات العالميه . ودور الازياء الفرنسيــه بدات تدرس الزي العربي ( السعودي ) والذوق العربي وتمييع الزي المحتشم للنقاب والعبايه بما يتماشا مع الموضه.

فهناك العبايه القرنسيــه والعبايه العمانيه . وايضا التطريز وهناك اللبس الاقل حشمه . يوحي بانه مستوحي من ذات التقاليد مثل العبايه الضيقه والمخصره والتنوره المفتوحه للنصف الساقين .. الخ

لهذا نجد ان اللبس موديرن اصبح في دول الخليج اكثر تشابها مع بعضهم . ( الماركات الفرنسيه وحدت اللبس) فلبس المراه السعوديه الموديرن يتفق مع لبس بنت الامارات والمراه القطريه الخ

في مصر وللضروف الاقتصاديه في السابق.. الخ. لم تساير الركب مع الزي العربي..بالعبايه الفرنسيه مثلا والنقاب باشكاله المختلفه .

وبعد تحسن الضروف لاغلب الفتياه المصريه بدانا بتقليد ذلك اللبس ونسب الي الخليج مع انه ليس له من الخليج الا الاسم . شانه في ذلك شأن القهوه العربيــــــــه

في الختام تقبل تقديري

تم تعديل بواسطة وطني حر
رابط هذا التعليق
شارك

اللباس حرية شخصية ... ترتبط بمفهوم الذوق والارتياح للشخص ..

ليه نعتبر ان استيراد الملابس الاوربية حاجة حلوة .. واستيراد الازياء الخليجية تعتبر " خلجنة " ولا زي ما قال زوهيري " قلة ثقافة " ولا زي ما قال واحد " لبس بدو او بربر "

لو الكلام كان عن الهوية .. فاللي ينطبق على الازياء الخليجية ينطبق برضو على الازياء الاوربية بما فيها القميص والبنطلون الا لو كان رفاعة الطهطاوي بيلبس جينز

لو الكلام عن ان الازياء الخليجية تعتبر نوع من التخلف او الرجوع للوراء .. فدي عقدة نقص .. الازياء عمرها ما كانت دليل على التخلف او التقدم .. هي دلالة على الهوية تفتخر فيها الامم .. واليابان تفتخر بازياءها المحلية اللي ممكن نشوفها مضحكة

،، مع اجمــل تحيـــاتي

الســــاري

782283329.png

رابط هذا التعليق
شارك

تعقيب صغير علي كلام مسافر

لا يزال الظاهر يشبه الظاهر حتي يتشابه الباطن

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق
شارك

اللباس حرية شخصية ... ترتبط بمفهوم الذوق والارتياح للشخص ..

ليه نعتبر ان استيراد الملابس الاوربية حاجة حلوة .. واستيراد الازياء الخليجية تعتبر " خلجنة " ولا زي ما قال زوهيري " قلة ثقافة " ولا زي ما قال واحد " لبس بدو او بربر "

لو الكلام كان عن الهوية .. فاللي ينطبق على الازياء الخليجية ينطبق برضو على الازياء الاوربية بما فيها القميص والبنطلون الا لو كان رفاعة الطهطاوي بيلبس جينز

لو الكلام عن ان الازياء الخليجية تعتبر نوع من التخلف او الرجوع للوراء .. فدي عقدة نقص .. الازياء عمرها ما كانت دليل على التخلف او التقدم .. هي دلالة على الهوية تفتخر فيها الامم .. واليابان تفتخر بازياءها المحلية اللي ممكن نشوفها مضحكة

يا ساري حتى لو عكست الموقف و خليت سعودي راجع من السودان ولابس الطقيه السوداني و اللفه اللي عليها

ده يدل على ايه؟

تخيل انت واحد سعودي راجع من اليابان و ماشي في شارع التحليه لابس ياباني

هتقول عليه ايه؟

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

اللباس حرية شخصية ... ترتبط بمفهوم الذوق والارتياح للشخص ..

ليه نعتبر ان استيراد الملابس الاوربية حاجة حلوة .. واستيراد الازياء الخليجية تعتبر " خلجنة " ولا زي ما قال زوهيري " قلة ثقافة " ولا زي ما قال واحد " لبس بدو او بربر "

لو الكلام كان عن الهوية .. فاللي ينطبق على الازياء الخليجية ينطبق برضو على الازياء الاوربية بما فيها القميص والبنطلون الا لو كان رفاعة الطهطاوي بيلبس جينز

لو الكلام عن ان الازياء الخليجية تعتبر نوع من التخلف او الرجوع للوراء .. فدي عقدة نقص .. الازياء عمرها ما كانت دليل على التخلف او التقدم .. هي دلالة على الهوية تفتخر فيها الامم .. واليابان تفتخر بازياءها المحلية اللي ممكن نشوفها مضحكة

يا ساري حتى لو عكست الموقف و خليت سعودي راجع من السودان ولابس الطقيه السوداني و اللفه اللي عليها

ده يدل على ايه؟

تخيل انت واحد سعودي راجع من اليابان و ماشي في شارع التحليه لابس ياباني

هتقول عليه ايه؟

لقد ذكرنا من قبل اشارة بن خلدون بهذا الخصوص......و فعلا اتخاذنا اﻻزياء الغربية (الجنز-السموكن -التي شيرت ال...خ)يدل اننا داخليا (منبهرين رغم كرهنا لهم بهم في الملبس والماكل والمشرب-ربما اننا مهزومون داخليا شعرنا او لم نشعر) لكننا نخجل من ان نلبس لبسا (افغانيا او هنديا او افريقيا-وانا ذلك الشخص) ﻻننا لسنا منبهرين بهم و نراهم اقل من الناحية الحضارية و في البلاد العربية غالبا (عدا دول الخليج و المغرب) اصبحت تخجل من ملابسها التاريخية-بسبب اﻻستعمار الفرنسي والبريطاني واصبحت هذه الملابس-فلكلورية تستخدم للمناسبات او للاضحاك (مما نفر اﻻجيال الجديدة منها) و هذه خطة جهنمية غربية...و حتى الطربوش اﻻحمر الذي كان يلبسه الملك و المواطن اصبح ارتداؤة مثير للسخرية.......فقد قرأت (و نسيت المصدر للحقيقة) ان اﻻنقليز مثلا كانوا وراء (نشر) شخصية ((كشكش)) للريحاني بمصر ...للرزء بشخصية (ابن البلد و الفلاح)فبينما يضحك الناس على تصرفاته اﻻ انه في (اللاوعي ..خاصة المتشكل للجيل الجديد) يحتقر كل ما تمثله تلك الشخصية واصبح وصف الشيء بالبلدي او فلاح شتيمة -وان كانت خاصة باﻻتراك -حسب ما رايت بالمسلسلات-و شخصية الكسار و غوار بالشام ال...خ ((طبعا ﻻ اقصد ان الغرب وراء ذلك بشكل ممنهج كامل بل -ربما كان لهم زرع البذرة او رعايتها او تشجيعها)) اما عندنا في الخليج --فيكاد الجيل الجديد يمسخ مسخا شديدا (فما كنت اعلم ان طائفة اﻻيمو موجودة و حتى الثياب العربية التقليدية دخلت صرعات غريبة سريالية و تكعيبية )

فالى اين ذاهبون؟؟؟؟؟

:Zamalek: راية في البلكونه...

شاره عالعربية....

زملكاوي عيلتي كلها زملكاويه :dance:  

 

 

رابط هذا التعليق
شارك

اللباس حرية شخصية ... ترتبط بمفهوم الذوق والارتياح للشخص ..

ليه نعتبر ان استيراد الملابس الاوربية حاجة حلوة .. واستيراد الازياء الخليجية تعتبر " خلجنة " ولا زي ما قال زوهيري " قلة ثقافة " ولا زي ما قال واحد " لبس بدو او بربر "

لو الكلام كان عن الهوية .. فاللي ينطبق على الازياء الخليجية ينطبق برضو على الازياء الاوربية بما فيها القميص والبنطلون الا لو كان رفاعة الطهطاوي بيلبس جينز

لو الكلام عن ان الازياء الخليجية تعتبر نوع من التخلف او الرجوع للوراء .. فدي عقدة نقص .. الازياء عمرها ما كانت دليل على التخلف او التقدم .. هي دلالة على الهوية تفتخر فيها الامم .. واليابان تفتخر بازياءها المحلية اللي ممكن نشوفها مضحكة

يا ساري حتى لو عكست الموقف و خليت سعودي راجع من السودان ولابس الطقيه السوداني و اللفه اللي عليها

ده يدل على ايه؟

تخيل انت واحد سعودي راجع من اليابان و ماشي في شارع التحليه لابس ياباني

هتقول عليه ايه؟

لقد ذكرنا من قبل اشارة بن خلدون بهذا الخصوص......و فعلا اتخاذنا اﻻزياء الغربية (الجنز-السموكن -التي شيرت ال...خ)يدل اننا داخليا (منبهرين رغم كرهنا لهم بهم في الملبس والماكل والمشرب-ربما اننا مهزومون داخليا شعرنا او لم نشعر) لكننا نخجل من ان نلبس لبسا (افغانيا او هنديا او افريقيا-وانا ذلك الشخص) ﻻننا لسنا منبهرين بهم و نراهم اقل من الناحية الحضارية و في البلاد العربية غالبا (عدا دول الخليج و المغرب) اصبحت تخجل من ملابسها التاريخية-بسبب اﻻستعمار الفرنسي والبريطاني واصبحت هذه الملابس-فلكلورية تستخدم للمناسبات او للاضحاك (مما نفر اﻻجيال الجديدة منها) و هذه خطة جهنمية غربية...و حتى الطربوش اﻻحمر الذي كان يلبسه الملك و المواطن اصبح ارتداؤة مثير للسخرية.......فقد قرأت (و نسيت المصدر للحقيقة) ان اﻻنقليز مثلا كانوا وراء (نشر) شخصية ((كشكش)) للريحاني بمصر ...للرزء بشخصية (ابن البلد و الفلاح)فبينما يضحك الناس على تصرفاته اﻻ انه في (اللاوعي ..خاصة المتشكل للجيل الجديد) يحتقر كل ما تمثله تلك الشخصية واصبح وصف الشيء بالبلدي او فلاح شتيمة -وان كانت خاصة باﻻتراك -حسب ما رايت بالمسلسلات-و شخصية الكسار و غوار بالشام ال...خ ((طبعا ﻻ اقصد ان الغرب وراء ذلك بشكل ممنهج كامل بل -ربما كان لهم زرع البذرة او رعايتها او تشجيعها)) اما عندنا في الخليج --فيكاد الجيل الجديد يمسخ مسخا شديدا (فما كنت اعلم ان طائفة اﻻيمو موجودة و حتى الثياب العربية التقليدية دخلت صرعات غريبة سريالية و تكعيبية )

فالى اين ذاهبون؟؟؟؟؟

اتفق جدا مع ساري و مسافر و احترم ارائهم

خلينا ننزل الشارع كدة و نشوف كام بنت لبسة بدي وجينز و كام لبسة عباية و نفكر شوية احنا خايفين من ايه ؟ امي و جدتي و كانو بيلسبو عبايات و جدي كان بيلبس جلاليب فيها ايه ليه تبقى علامة تخلف

انا مؤمنه بشئ مهم جدا اللبس لازم يستر عيب الجسم و يظهره في صورة جيدة او يحجبة تماما و يلائم العمل

يعني الفلاخ في الغيط اكيد العمة حتريحه و تحميه من الشمس و الجلبية اللي تحتها سروال ابيض اريحله مع حركته الكتيرة و استر ليه

وعلى فكرة في السعودية العجاج بيبقى صعب جدا فالغطرة بتحميه من الشمس و التراب فدا لطبيعة البلد اكتر

و انا كفتاه بستغرب جدا من بعض البنات اللي تلبس بديهات و لبس اوربي يبقى شكلها فيه سئ جدا شكل جسمها لا يلائم و مع كدة حتلبسه لرغم ان العباية تلائم جسمها اكتر و شكلها احلى و يدي هيبة و يريحها اكتر يعني فعلا الجيبة الجينز دي متعبه جدا لكن العباية اريح كتير

و البنطلون يتلبس في حالة الحركة العنيفة لو هى مهندسة مدني او حاجة

يبقى ليه نحط مقياس تخلف و تقدم حسب نوع التقليد و نضيق على نفسنا وللأسف التقليد امتد لتقليد اشياء مستهجنة في الغرب زي البنطلون السائط اللي بيضايق ناس كتير خاصة في المسجد او و انت نازل من مكروباس او اي حركة عنيفة

هل يعني دا ثورة على الملابس الاوربية و الامريكية ؟ لأ طبعا

لكن اللبس يكون على حسب النشاط وجسم الانسان و طبيعته لان فعلا ممكن يكون طقم شيك جدا و يظهر الفتاه انها بدينة و بشعه وممكن تكون عباية بسيطة و تبين البنت جميلة جدا و كذا بالنسبة للرجال البنطلون الضيق و الساقط مقرف جدا وكمان البدي الرجالي كتير بيبقى مقرف لكن البنطلون الواسع و القميص او التيشيرت المناسب ليك يديك هيبة و احترام

ودا مجرد رأي شكرا لكم

رابط هذا التعليق
شارك

موضوع رائع يا ريهام

كالعادة يعني :closedeyes:

تعرفي السؤال ده كنت دايما باسأله لبابا الله يرحمه

احنا ايه الزي بتاعنا؟؟

في مرحلة المراهقة و محاولة تحديد الذات و البحث عن هوية

ونظرا لنشأتي في مجتمع غير بلدي

كنت دايما أشوف الكل متميز بأزياء و تفاصيل معينة كده في بيوتهم و حياتهم اليومية

و احنا لأ!!!

وده اللي خللاني اتأثر جدا بالهنود اللي محتفظين بهويتهم جدا

ده اقتباس يتعلق بكلامنا كنت كتبته في موضوع ماذا تعرف عن الموسيقى الهندية

يعني احنا بنلبس زي اوروبا

و لبسنا في الريف و الصعيد انقرض من زمان

كله بقى يلبس زي القاهرة و الاسكندرية

و لأن اللهجة المصرية سهلة للعرب كلهم و الكل بيفهمهما

كنت حاسة انها عادية مش متميزة

و كنت و لا زلت أعشق اللهجة السورية

برغم أن صديقاتي السوريات كانوا بيتكلموا معايا مصري و بيبقوا مبسوطين جدا

ده كان في المراهقة طبعا

لكن لما كبرت اكتشفت حاجة حلوة اوي

لو شفنا سوريا و لبنان و الأردن و فلسطين حنلاقيهم كلهم يشبهوا بعض و كلهم اسمهم شوام

و لو شفنا السعودية و الكويت و الامارات و قطر و البحرين و عمان و كلهم يشبهوا بعض و كلهم اسمهم خليجيين

العراق مثلا عشان مشتركة مع ايران و الكويت و سوريا و كردستان نلاقيها خليط من الثلاثة

يعني تقدر تقول خليجية و شامية و فارسية و كردية مع بعض

لو شفنا ليبيا و تونس و الجزائر و المغرب كلهم يشبهوا بعض و كلهم اسمهم المغرب العربي

الأفارقة

شرق آسيا

أوروبا

اللاتينيين (أمريكا الجنوبية)

و غيرهم

لكن مصر ما لهاش زي

آه و الله

لا في طبيعتها و لا في لهجتها و لا في تاريخها

بجد متقدرش تحطها مع أي تصنيف من اللي فاتوا

حاجة فريدة فعلا

دلوقت بأبص على كل الثقافات دي و أنا مصرية بكل فخر

الخلاصة

أن مصر فريدة و ملهاش زي

عشان كده لا يمكن حصرنا في زي معين أو تفاصيل حياتية معينة

اذا كنا ممكن نصنف الدول لأبراج

فأنا أعتقد إن مصر برج الجوزاء

متعددة الشخصيات و الثقافات بس تصبغهم بطابعها هي

فيها فوضى كبيرة لكن فوضى خلّاقة

مزاجية جدا ويوم فوق و يوم تحت

توحي بإنها ضعيفة لكن اللي يقرب منها تقرقشه

برجي و أنا عارفاه بقى يا جماعة

:closedeyes:

مش عارفة اذا كده بعدت عن هدف موضوعك

بس هو ده مفهومي عن عدم وجود زي قومي زي بقية الدول

ببساطة

لأننا مختلفون

smk:

موووووووووووووووووووووش برجك لوحدك انا و زوجى جوزاااااااااااااااااء

بس انا البرج نفسه زى الكتاب مبيقول

تحياتى لغاااية مكمل قراية

تم تعديل بواسطة عطر الجنة

" ربي أوزعني أن أشكر نعمتك التي أنعمت علي وعلى والدي وأن أعمل صالحا ترضاه وأصلح لي في ذريتي إني تبت اليك وإني من المسلمين "

رابط هذا التعليق
شارك

موضوع رائع يا ريهام

كالعادة يعني :closedeyes:

تعرفي السؤال ده كنت دايما باسأله لبابا الله يرحمه

احنا ايه الزي بتاعنا؟؟

في مرحلة المراهقة و محاولة تحديد الذات و البحث عن هوية

ونظرا لنشأتي في مجتمع غير بلدي

كنت دايما أشوف الكل متميز بأزياء و تفاصيل معينة كده في بيوتهم و حياتهم اليومية

و احنا لأ!!!

وده اللي خللاني اتأثر جدا بالهنود اللي محتفظين بهويتهم جدا

ده اقتباس يتعلق بكلامنا كنت كتبته في موضوع ماذا تعرف عن الموسيقى الهندية

يعني احنا بنلبس زي اوروبا

و لبسنا في الريف و الصعيد انقرض من زمان

كله بقى يلبس زي القاهرة و الاسكندرية

و لأن اللهجة المصرية سهلة للعرب كلهم و الكل بيفهمهما

كنت حاسة انها عادية مش متميزة

و كنت و لا زلت أعشق اللهجة السورية

برغم أن صديقاتي السوريات كانوا بيتكلموا معايا مصري و بيبقوا مبسوطين جدا

ده كان في المراهقة طبعا

لكن لما كبرت اكتشفت حاجة حلوة اوي

لو شفنا سوريا و لبنان و الأردن و فلسطين حنلاقيهم كلهم يشبهوا بعض و كلهم اسمهم شوام

و لو شفنا السعودية و الكويت و الامارات و قطر و البحرين و عمان و كلهم يشبهوا بعض و كلهم اسمهم خليجيين

العراق مثلا عشان مشتركة مع ايران و الكويت و سوريا و كردستان نلاقيها خليط من الثلاثة

يعني تقدر تقول خليجية و شامية و فارسية و كردية مع بعض

لو شفنا ليبيا و تونس و الجزائر و المغرب كلهم يشبهوا بعض و كلهم اسمهم المغرب العربي

الأفارقة

شرق آسيا

أوروبا

اللاتينيين (أمريكا الجنوبية)

و غيرهم

لكن مصر ما لهاش زي

آه و الله

لا في طبيعتها و لا في لهجتها و لا في تاريخها

بجد متقدرش تحطها مع أي تصنيف من اللي فاتوا

حاجة فريدة فعلا

دلوقت بأبص على كل الثقافات دي و أنا مصرية بكل فخر

الخلاصة

أن مصر فريدة و ملهاش زي

عشان كده لا يمكن حصرنا في زي معين أو تفاصيل حياتية معينة

اذا كنا ممكن نصنف الدول لأبراج

فأنا أعتقد إن مصر برج الجوزاء

متعددة الشخصيات و الثقافات بس تصبغهم بطابعها هي

فيها فوضى كبيرة لكن فوضى خلّاقة

مزاجية جدا ويوم فوق و يوم تحت

توحي بإنها ضعيفة لكن اللي يقرب منها تقرقشه

برجي و أنا عارفاه بقى يا جماعة

:closedeyes:

مش عارفة اذا كده بعدت عن هدف موضوعك

بس هو ده مفهومي عن عدم وجود زي قومي زي بقية الدول

ببساطة

لأننا مختلفون

smk:

موووووووووووووووووووووش برجك لوحدك انا و زوجى جوزاااااااااااااااااء

بس انا البرج نفسه زى الكتاب مبيقول

تحياتى لغاااية مكمل قراية

و نا كمان جوزاء-عام اﻻرنب بالصيني (فايه مميزات الجوزاء اصلي جاهل ابراج-بدون ادعاء الغيب و خلافه)

:Zamalek: راية في البلكونه...

شاره عالعربية....

زملكاوي عيلتي كلها زملكاويه :dance:  

 

 

رابط هذا التعليق
شارك

السلام عليكم..

لا اخفى على حضرتك انى اندهشت شوية من عنوان الموضوع, و كمان من نظرتك للمرأة المصرية اللى بتلبس العباية على انها نوع من "الخلجنة".. و هذا الانطباع ربما ينتاب حضرتك نظرا لوجودك فى الخليج.

لا اعتقد اطلاقا ان المرأة المصرية تتخلجن, لان العباية موجودة فى مصر منذ عدة عقود, و ليس لها علاقة بالخليج, باستثناء ان بعض الموديلات المنتشرة فى الخليج بتنزل مصر.. لا اكثر ولا اقل.

فى رأيى ان الناس بتتقدم مش بتتأخر.. و حتى الست الخليجية نفسها بتكون لابسة اشيك لبس تحت العباية, لانها بتكون فى الغالب زهقت من العباية, من كتر الكبت اللى موجود عندهم باسم الدين, و اللى بكل اسف بيجيب نتايج عكسية, بنشوفها "احيانا" فى تصرفات بعض الخليجيين سواء هنا فى القاهرة او لندن او باريس..

بالنسبة للزى و الفلكلور.. مش مهمين قوى زى اهمية الروح المصرية اللى حضرتك ذكرتيها.. و كمان القيم المصرية زى الشهامة و المروئة و الجدعنة.. حاجات جميلة اهم بكتير من اى مظاهر او زى لا يكون له اى قيمة قياسا باخلاق ضائعة و مفاهيم هشة لا اساس لها.

مهم قوى عندى انى اتعرف انى مصرى من تصرفاتى و مواقفى و روحى المميزة, احسن ما اتعرف بلبس او زى.. لان قضية القيم و المبادىء اكثر خطورة بكثير من اى مظاهر بالية, لا تعبر فى كثير من الاحيان عن المضمون, بالظبط زى مثال الخليج.

تم تعديل بواسطة ViralMind
رابط هذا التعليق
شارك

السلام عليكم..

لا اخفى على حضرتك انى اندهشت شوية من عنوان الموضوع, و كمان من نظرتك للمرأة المصرية اللى بتلبس العباية على انها نوع من "الخلجنة".. و هذا الانطباع ربما ينتاب حضرتك نظرا لوجودك فى الخليج.

لا اعتقد اطلاقا ان المرأة المصرية تتخلجن, لان العباية موجودة فى مصر منذ عدة عقود, و ليس لها علاقة بالخليج, باستثناء ان بعض الموديلات المنتشرة فى الخليج بتنزل مصر.. لا اكثر ولا اقل.

فى رأيى ان الناس بتتقدم مش بتتأخر.. و حتى الست الخليجية نفسها بتكون لابسة اشيك لبس تحت العباية, لانها بتكون فى الغالب زهقت من العباية, من كتر الكبت اللى موجود عندهم باسم الدين, و اللى بكل اسف بيجيب نتايج عكسية, بنشوفها "احيانا" فى تصرفات بعض الخليجيين سواء هنا فى القاهرة او لندن او باريس..

بالنسبة للزى و الفلكلور.. مش مهمين قوى زى اهمية الروح المصرية اللى حضرتك ذكرتيها.. و كمان القيم المصرية زى الشهامة و المروئة و الجدعنة.. حاجات جميلة اهم بكتير من اى مظاهر او زى لا يكون له اى قيمة قياسا باخلاق ضائعة و مفاهيم هشة لا اساس لها.

مهم قوى عندى انى اتعرف انى مصرى من تصرفاتى و مواقفى و روحى المميزة, احسن ما اتعرف بلبس او زى.. لان قضية القيم و المبادىء اكثر خطورة بكثير من اى مظاهر بالية, لا تعبر فى كثير من الاحيان عن المضمون, بالظبط زى مثال الخليج.

عزيزي ... يظهر انك بتبص على الخليج من البلكونة

حضرتك وضعت افتراض ان العباءة هنا كبت .. واستنتجت بالتالي و زي ما لمحت بكلامك انه يخفي بلاوي ومظاهر بالية ودنيا متلتلة

!!

يعني حضرتك اول اربع سطور من ردك اتفق معاها .. بس بعدها بقيت زي اللي بيقول لصاحبة الموضوع .. احنا مش بنستورد العباءة من الخليج .. ده لباس اصلي عندنا .. بس الفرق بيننا وبينهم ان العباءة بمصر تتلبس عن اقتناع وروح جميلة ومش عارف ايه .. وفي الخليج بتتلبس كبت بس

ووضعت مثال غريب انه عشان الواحدة في الخليج تبقى متشيكة تحت العباءة فده بسبب الكبت

كانه المفروض تخرج الواحدة بهدوم وحشة تحت العباءة عشان تبقى مش مكبوتة

او كأنك بتقول ان الشياكة + العباءة لا يجتمعان الا لمن في داخله نفاق اجتماعي

ودللت على كلامك بتصرفات ( بعض ) الشباب او البنات بالقاهرة او لندن او باريس.. واشكرك على عدم التعميم على اي حال

بس تصرفات كل شخص ترجع اليه .. مش بسبب الزي الوطني بتاعه .. مهو ممكن تشوف زي ما قال الكثير من الاخوة هنا عباءات تكون بوادي والاحتشام بوادي تاني

وفي قلب مدننا الخليجية مش بلندن او باريس

لو افترضنا على سبيل المثال ان كلامك صحيح في حالة السعودية .. ممكن تفسر انتشار العباءة في دول الخليج بسبب ايه ..؟؟ كبت برضو ..؟؟

ما اعتقدش في الامارات في كبت او في الكويت

وان كان قصدك كبت من ناحية المجتمع .. فعلى كده ممكن نتصور ان كل محجبة في اي مكان بالدنيا تتحجب عن كبت مش عن اقتناع

ونقول وقتها بسبب ضغوط اسرية او مجتمعية

!!

،، مع اجمــل تحيـــاتي

الســــاري

782283329.png

رابط هذا التعليق
شارك

ده كلام يا ساري؟

يعني لو جبتلك صورة لبنانيه بالمايوه من 100 سنه هل ينفع نعمم و نقول ان ده زي اللبنانيات زمان؟

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

موضوع جميل جداً يا ريهام

و إستمتعت بقراة جميع الآراء

موضوع العبايات السوداء أو الخليجيه كما يسميها البعض و انتشارها في مصر ليس بحديث يا ريهام

أنا شايفه إن ممكن حتى نعتبره تطور للملايا اللف بتاعة زمان في مصر

صحيح في فتره زمنيه كبيره بعد إختفاء العبايه اللف .. لكن كمان العباءه الحاليه ليست مستحدثه بنسبة 100 % هي بس تطورت فأصبحت على ما هي عليه إنهرضه في مصر

لكن وجودها قديم .. يمكن الجديد حالياً إنها كانت مقتصره على السيدات الكبار في السن .. لكن حالياً بتشوفي بنات في الجامعه لابسين العبايه

يعني تقدري تقولي ان التغيير اللي حصل في مصر ليس هو انتشار العباءه السوداء بحد ذاتها بقدر ما هو إقبال صغيرات السن عليها و خروجها من دائرة الإقتصار على كبيرات السن

***********

أنا عندي قناعه إني لازم أكون مرتاحه للهدوم إللي بلبسها .. يعني لازم أحب القطعه دي علشان أعرف ألبسها

يمكن لحد فتره قريبه كنت بلبس العبايه هنا بس و لما أنزل مصر ألبس ملابسي العاديه الملونه بما يتناسب مع حجابي .. لكن ألوان مختلفه و موديلات متنوعه

و ده لأني كنت بفضل لبس العبايه في البدايه هنا لأنه بيبقى غير مميز .. يعني لما تلبسي ملون في مجتمع فيه 80% مثلاً منه لابسين عبايات بتبقي مـُـلفته

و ده إحساس مش بحبه .. حتى لو العبايه وقتها مكنتش بحبها قوي لكن إني أكون مختلفه كده عن الأغلبيه إحساس مش حلو أبداً

ده كان السبب في البدايه .. لكن مع الوقت بدأت أرتاح فيها أكتر و لقيت إني ممكن أكون لابسه عبايه و في نفس الوقت محتفظه بقدر كبير من الشياكه برضه و في نفس الوقت كمان محافظه على الحشمه المتفقه مع حجابي .. يعني من الآخر حبيتها

لما وصلت لمرحلة الإقتناع بالعبايه كلبس مش لمجرد إني أبقى مش مختلفه أو مش ملفته كنت لما برجع مصر بلبس ملابسي المعتاده الملونه و منوعه

و ده كان لقناعه إن الناس في مصر بتعتبر العبايه ملابس السيدات الكبار قوي في السن يعني سن والدتي مثلاً و الخمسينات و ما أكبر

لكن من سنتين بس كانت الأجازه في مصر بالنسبه لي مفاجأه

كنت بروح الجامعه ألاقيها فيها نسبه كبيره من البنات لابسين عبايات

و في الكورسات برضه البنات لابسين العبايات

و حتى الشكل العام في الشارع بقت فيه نسبه مش قليله من بنات صغيرين في السن بداية من ال18 و انتي طالعه و العشرينات و اوائل الثلاثينات أغلبهم بعاباءات

بس تلاحظي إنه مش بالنسبه لهم زي ثابت

يعني ممكن أشوف البنت دي انهرضه في الجامعه بالعبايه و بكره نفس البنت بملابس عاديه

ده شجعني الحقيقه إني ألبس العبايه كمان في مصر لأنها كده أصبحت فيها كل المميزات .. بتعجبني و مريحه و مناسبه لحجابي و مبقتش منتقده بإعتبارها لبس عمر الخمسينات مثلا

و برضه ده مايمنعش إني مرات أنوع و البس ملابس عاديه

علشان كده قلت لك في البدايه إن التغيير اللي طرأ على مصر مش انتشار العبايه في حد ذاته .. لكن تداولها بين البنات و السيدات الصغيريين و عدم إقتصارها على كبار السن فقط

و ده طبعاً ساعد عليه جداً تطور العبايه .. دخول التطريز عليها .. إنها بقت موديلات مختلفه .. و رغم وجود المخصر و الضيق و اللي مينفعش يتلبس فوقه طرح أصلاً إلا إن كمان سهل جداً تلاقي عبايه شيك و موديلات مختلفه و في نفس الوقت مش مخصره أو مش ضيقه يعني مناسبه للمحجبات

...

أما بالنسبه لموضوع السؤال عن زي معين يميز المصري .. أو يعني مثلاً زي شعبي لمصر ..

الفكره و الله يا ريهام جميله جداً بس ممكن تكون موجوده على مستويات غير مملابس الخروج

يعني مثلاً عندك العبايات البيتي النسائي اللي بيبقى فيها شغل شبه فرعوني

و في حالياً شئ زي كده تلاقيه متوفر في الأسواق تحت مسمى عبايات كتان

زي كده مثلاً

gallery_1237987444.jpg?1301715915

و ده مثال آخر

%20%D8%AA%D8%B5%D9%85%D9%8A%D9%85%20%D9%81%D8%B1%D8%B9%D9%88%D9%86%D9%8A%20%D9%82%D8%B7%D8%B9%D8%AA%D9%8A%D9%86%20%D8%AA%D8%B7%D8%B1%D9%8A%D8%B2%20%D8%B4%D9%83-120x120.jpg

و في بعض أنواع الحلي للنساء برضه اللي بتتميز بطابع مصري مينفعش تشوفي واحده لابساها إلا و تقولي دي مصريه

زي مثلاً :

11665alsh3er.gif

و ده برضه على سبيل المثال و الأمثله متعدده

و بالنسبه للملابس الرجالي مش عارفه بصراحه ممكن الطابع المصري تقرأيه في إيه

لو عندك إنتي بقى أمثله قولي لنا

تحياتي لكِ و للموضوع المميز

n4hr_13490737523.jpg

رابط هذا التعليق
شارك

السلام عليكم..

لا اخفى على حضرتك انى اندهشت شوية من عنوان الموضوع, و كمان من نظرتك للمرأة المصرية اللى بتلبس العباية على انها نوع من "الخلجنة".. و هذا الانطباع ربما ينتاب حضرتك نظرا لوجودك فى الخليج.

لا اعتقد اطلاقا ان المرأة المصرية تتخلجن, لان العباية موجودة فى مصر منذ عدة عقود, و ليس لها علاقة بالخليج, باستثناء ان بعض الموديلات المنتشرة فى الخليج بتنزل مصر.. لا اكثر ولا اقل.

فى رأيى ان الناس بتتقدم مش بتتأخر.. و حتى الست الخليجية نفسها بتكون لابسة اشيك لبس تحت العباية, لانها بتكون فى الغالب زهقت من العباية, من كتر الكبت اللى موجود عندهم باسم الدين, و اللى بكل اسف بيجيب نتايج عكسية, بنشوفها "احيانا" فى تصرفات بعض الخليجيين سواء هنا فى القاهرة او لندن او باريس..

بالنسبة للزى و الفلكلور.. مش مهمين قوى زى اهمية الروح المصرية اللى حضرتك ذكرتيها.. و كمان القيم المصرية زى الشهامة و المروئة و الجدعنة.. حاجات جميلة اهم بكتير من اى مظاهر او زى لا يكون له اى قيمة قياسا باخلاق ضائعة و مفاهيم هشة لا اساس لها.

مهم قوى عندى انى اتعرف انى مصرى من تصرفاتى و مواقفى و روحى المميزة, احسن ما اتعرف بلبس او زى.. لان قضية القيم و المبادىء اكثر خطورة بكثير من اى مظاهر بالية, لا تعبر فى كثير من الاحيان عن المضمون, بالظبط زى مثال الخليج.

سيدي رغم اتفاقي معك في بعض النقاط الا اني ضد موضوع الكبت دا شكلا وموضوعا

يعني هو لو الواحد لبست شيك تحت العباية يبقى كبت ؟

عارف حضرتك الستات دي بتعمل كدة ليه ؟ دي بتتزين لجوزها و دا انا بحترمه جدا في الخليجيات انها بتهتم بجوزها من الناحية دي

ولو طبقت نقطة الكبت دي حلاقي هنا في مصر مصيبة اكبر ست تخرج اخر شياكة و ميبقلهاش نفس تلبس حلو في البيت يعني عكست الايه و خربت بيتها

بالنسبة بقى لستات الخليج مش كلهم بيقلعو الحجاب برا و في منهم اصلا اللي ما بيحبوش السياحة

بس بامانه شديدة ولو اني اعتقد انها ثقافة مجتمع و تربية بنات على الاهتمام بالزوج مش موضوع كبت لو الست تتخير بين انها تتزين في الشارع او في البيت يا ريت يبقى في البيت عشان الخيانة تقل

ودا مجرد رأي

شكرا بك

رابط هذا التعليق
شارك

ده كلام يا ساري؟

يعني لو جبتلك صورة لبنانيه بالمايوه من 100 سنه هل ينفع نعمم و نقول ان ده زي اللبنانيات زمان؟

انت ابعت لي الصورة اول يا مسيو وبعدين احكم بمعرفتي

wst::

لا طبعا مفيش تعميم .. بس فيه غالب

فيه سعوديين كثير عمرهم ما لبسوا ثياب الا بالمناسبات الرسمية .. بس هل ده دليل ان الثوب مش هو الهوية الرسمية الاولى .للمواطن السعودي ؟؟

العباءة كانت مسيطرة على الاقاليم العربية والاسلامية قبل الاستعمار وحركات التحرر .. نشوف ده بوضوح بالافلام اللي تتكلم عن ثورة 1919 .. مش عند الكل طبعا .. بس الاغلب

ونفس الشي بنشوفه بالمسلسلات السورية مثل مسلسل باب الحارة ..

وبايران ومن قبل الثورة الخمينية

بعدين ماله اللبس اللي جبت صوره عشان تقارنه بالمايوه كدا .. ازياء من قبل 100 سنة هايكون خارج من جيفنشي ولا كرستيان ديور .. ؟؟

طبيعي انه يكون بدائي حبتين .. وما تطورش وما دخلتلوش خطوط الموضة العصرية

،، مع اجمــل تحيـــاتي

الســــاري

782283329.png

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
×
×
  • أضف...