شرف الدين بتاريخ: 17 سبتمبر 2011 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 17 سبتمبر 2011 (معدل) يا سبحان الله كل الخناقات دي عشان الضارب ابن رئيس حزب الحرية والعدالة ... وعشان المضروب ( في بعض الروايات ) سب الدين ... ده كل اللي استوقف حضراتكم يعمي مستوقفش حضراتكم مثلا إن ضابط الشرطة بمنتهى السهولة بقى ممكن ينضرب بالقلم وفي الشارع علنا وأدام الناس ... وبعدين الناس تروح تدافع عن اللي ضربه .. بحجة ايه .. ( إن الضابط سب الدين للشاب ). طب لما الشباب كده وعلنا يتجرؤوا على رجال الأمن في الشوارع ويضربوهم بالأقلام وفي الآخر يلاقوا حد يدافع عنهم .. طب المجرمين والبلطجية يعملوا ايه ... أمال الالتراس اللي عددهم بالألاف يعملوا ايه لو الأمن حب يفتشهم وهما داخلين المدرجات وازاي اطلب من ضابط الشرطة انه يشتغل وهو عارف انه في لحظة نرفذة أو زهق ممكن ينضرب بالقلم .. أو يتعمل فيه زي ما سواقين الميكروباص عملوا في ضابط المعادي ( حد فاكره ). الناس اللي بتقول المتهم بريء حتى تثبت إدانته ... لا ده لو فعلا ضرب ضابط الشرطة ( حتى لو ضابط الشرطة سبه ) .. ده مش بريء حتى تثبت إدانته .. ده مذنب ولازم ياخد عقوبة شديدة جدا لتعديه على رجل شرطة ... وحتى في الطبيعة وفي الشرع .. للإخوة اللي بيهمهم الشرع .. ( وإن عاقبتم فعاقبوا بمثل ما عوقبتم به ) .. مش واحد شتمني اقوم نازل فيه ضرب ... ( عملتوا زي واحد بدوي قالي مرة - أنا لو واحد عاكس مراتي هقتله ). لو الشاب ده متعلم ومهذب فعلا ... كان بكل هدوء طلع على قسم الشرطة وقدم بلاغ في الظابط ... ساعتها كان بجد هيبقى عمل حاجة كويسة ... لكن اللي عمله ... تعبير واقعي عن الثقافة السائدة في المجتمع دلوقت ... ( خد حقك بإيدك ). وربنا يهدي. تم تعديل 17 سبتمبر 2011 بواسطة شرف الدين اللهم احفظ مصر من الفتن؛ ما ظهر منها وما بطن اللهم احفظ مصر من الفتن؛ ما ظهر منها وما بطن رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
eslam elmasre بتاريخ: 17 سبتمبر 2011 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 17 سبتمبر 2011 و كمان نربأ بأخونا سمبا عن العنوان المهيج ده و اللي بيثبت واقعة الله اعلم بيها .. فيا ريت اخونا سيمبا يطلب تغيير اسم الموضوع و ما نعملش في المنتدى زي الجرايد الصفرا اللي بتهيج و يوم ما الأولاد يطلعوا ليهم حق مش هنشوف ولا كلمة حق و هيفضل الموضوع وصمة عار للي ما يعرفش و اللي مش هيقرأ الموضوع .. أقترح و أطلب مترجياً تغيير اسم الموضوع لحين ثبوت الواقعة و ليكن مثلاً .. خلاف بين ......... او اتهام ............... و هكذا شكراً اتمني ان اي حد من االافاضل المشرفين يقوم بتغيير العنوان بما يتناسب مع الحدث وتغير العنوان ليه يا سيمبا مش هي دي الحقيقة مش ولاد رئيس حزب العدالة هما اللي ضربوا الضابط مش الموضوع يتكلم عن هذه الحادثة يبقى مافيش احسن من العنون ده تحياتي يا سبحان الله يا عليك يا أخي بجد .. ليه عايزها حضرتك تولع .. العنوان كدا مجرد أي حد يقراه بس خلاص يبقي حاجة أكيدة و فعلاً ضربوه .. و مش كل من هيقرا العنوان هيقرا تفاصيلة علشان يعرف ابعاد اللي حصل .. و يبقي زينا زي الصحف النص كوم . و المحاورات مش كدة بما اني مشترك هنا من 2006 كمان ليه ميكتبش عنوان الموضوع : بعد ثورة 25 يناير : ضابط شرطة يسب الدين علناً في وجه أبناء رئيس حزب الحرية والعدالة و كان الرد قلماً ساخناً ع وجهه ! تكتبه كامل بقا علشان نكون وسطيين و مش متحيزين .. برده لسة الموضوع مجهول و معرفناش لسة الرواية الصحيحة .. يبقي المتهم بريء حتي تثبت إدانته . صح و لا اية ؟ احنا دلوقتي قاعدين نحلل الروايتين لو الخبر صح أو خطأ .. لكننا لا ندين أحد حتى الأن ! الله يباركلك يا أستاذ أسلام احنا في مرحلة ربنا العالم بيها عايزين نتوحد مش نقف لبعض ع الغلطة اهو حادث زي دا هيعدي عدد صفحاته 500 صفحة و سيبنا البلد و عايزين مصر تتغير ! انت قلت رأيك وماقتنعتش به وانا قلت رأيي وانت ماقتنعتش به وبكدة اختلفنا والاختلاف في الرأي لا يفسد لود قضية حتة العنوان بالنسبة لي انتهت عند هذا الحد تحياتي (.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 ) رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
raouf بتاريخ: 17 سبتمبر 2011 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 17 سبتمبر 2011 (معدل) وياريت نقطة حمرا كمان وروحوا قولوا للادارة اني سبيت الدين ممكن اعرف ايه معنى الجملة دى ؟ بحضرتك بتتفاخر بسب الدين مثلا ؟ على فكرة انا نادرا لما اعطى نقط حمراء بس اسلوبك مش كويس فى الرد مين اللى بيعمل ارهاب فكرى ؟ دائما الاختلافات موجودة بين الاعضاء لكن اختلاف باحترام وتفهم وجهة تظر الاخر انا قيمتك احمر علشان الجملة دى "" الظاب سب الدين انه كافر زنديق يا جماعة الشباب عندهم حق انهم يضربوه ده سب الدين لازم يكون عندكم حمية كده مش قلتلكوا هايكفروا اي حد ضدهم؟؟؟ ممكن اعرف امتى حد من الاخوان كمثال كفر حد ؟ انت مش عاجبك كلام ربنا ان اللى يسب الدين يكون كافر ؟ ارجو ان تحسب كلامك قبل ان تكتبه او تقوله على فكرة انا ولا اخوانى ولا سلفى ولا حتى ملتزم دينيا جدا للاسف ولكنى مسلم عادى اغار على دينى ده منتدى العرض منه التحاور ومناقشة واستطلاع وجهة نظر الاخر وليس منتدى دعوى وكل واحد بيدعى لفكره وفكر جماعته وبيدافع عن فكرته تم تعديل 17 سبتمبر 2011 بواسطة raouf إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول اذا جالست الجهال فانصت لهم واذا جالست العلماء فانصت لهم فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
مصطفى يونس بتاريخ: 17 سبتمبر 2011 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 17 سبتمبر 2011 طب مادام الهزار مش عاجبكوا نيجي للجد الجد بيقول ان اللي ما عرفش يربي اولاده غير امين ولا يصلح ان يظل في منصبه و عندي تأصيل لها في التاريخ عندما امر عمر بن الخطاب القبطي ان يدير العصا على صلعة عمرو بن العاص لانه انما ظلمه بسلطان ابيه هذا حكم عمر بن الخطاب على موقف شديد الشبه بالحادثه اللي فوق وفي اي دولة متقدمه حادثة زي دي تسقط صاحبها في الانتخابات لا محاله البنلتي جه لحد رجلي وانا قلت اعديه بس مادامت الحنبله هي قواعد اللعبه يبقى حنبله بحنبله ونبتدي نشتغل الليله على الموضوع ده والله الموفق والمستعان ,, طب لو كان من حركة 6 ابريل كنت هتقول عليه كدا رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
نورالعين بتاريخ: 17 سبتمبر 2011 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 17 سبتمبر 2011 مما قرأت هنا اتضح ان الناس في الشارع وقفوا بصف الضابط وده اكبر دليل على خطأ الشابين اشعب المصري فعلا لا يستهان به وذكر ايضا انه كانت هناك ضغوط من قيادات أمنية لفض الازمة ولكن الضابط هو من رفض التخلى عن حقه اقرأوا هنا بالتفصيل بدأت نيابة الزقازيق تحقيقاتها فى واقعة اعتداء ابنى الدكتور محمد مرسى، رئيس حزب الحرية والعدالة، بالاعتداء على ضابط شرطة بالضرب المبرح، أثناء قيامه بأداء عمله بميدان سفنكس بمدينة الزقازيق. البداية عندما تلقى اللواء محمد ناصر العنترى، مساعد الوزير، إخطاراً من العميد عصام عامر، مأمور قسم أول الزقازيق، بالواقعة، وتحرر المحضر رقم 9899 جنح القسم لسنة 2011، والذى تضمن أنه أثناء استقلال النقيب محمد فؤاد ضابط بوحدة مرور الشرقية سيارة الونش وبجواره العسكرى سيد السباعى بميدان سنفنكس بمدينة الزقازيق لتنظيم العملية المرورية مساءً، فؤجى بشخصين يستقلان السيارة رقم "873س,ط,ص" وقام أحدهما بسب العسكرى قائلا له، "امشى عدل يا حمار"، فنزل الضابط من الونش وقام بمعاتبتهما فنزل الشخصان من السيارة وقالا للضابط، "إحنا نقصد العسكرى"، فقال لهما الضابط، "وليه بتسب العسكرى؟"، فنشبت مشادة كلامية قام على إثرها ابنا الدكتور مرسى بجذب الضابط من ملابسه وقالا له، "أنت مش عارف إحنا أولاد مين؟"، وقاما بالاعتداء على الضابط، فقام الأهالى بالاعتداء عليهما بالضرب المبرح. أكد شهود العيان أن الضابط نفسه هو الذى قام بإنقاذ الطبيب وشقيقه من أيدى الأهالى، وقام بدفعهما داخل الونش وطلب من العسكرى أن يذهب بهما إلى وحدة المرور المجاورة لمبنى المحافظة حتى يتم إنقاذهما من أيدى الأهالى، وبعدها استقل الضابط تاكسى ولحق بهما إلى وحدة المرور، فى حين تجمهر أكثر من 200 شخص أمام وحدة المرور للتضامن مع الضابط، وهددوا بحرق الوحدة فى حالة عدم حضور الشرطة وتطبيق القانون، محاولين الاعتداء على الدكتور محمد مرسى حال حضوره لوحدة المرور. فقام رجال الشرطة بالسيطرة على الموقف ومنع الأهالى من الاعتداء على الدكتور محمد مرسى وقاموا باصطحاب ابنى الدكتور مرسى لقسم أول الزقازيق لتحرير محضر بالواقعة. فى حين نظم العشرات من الأهالى وشهود الواقعة وقفة أمام قسم أول الزقازيق للتضامن مع الضابط. علم "اليوم السابع"، من مصادر، أن الضابط تعرض لعمليات ضغط من كبار القيادات الأمنية بمديرية أمن الشرقية التى حضرت للقسم بعد علمها بالواقعة للضغط على الضابط للتنازل والتصالح، إلا أنه رفض وطالب بالتمسك بحقه، ولم ينصرف الأهالى من أمام القسم وظلوا حتى الساعة الرابعة من صباح اليوم أمام القسم متضامنين مع الضابط الذى صمم أن يأخذ حقه بالقانون، خاصة بعد أن أقر ابنا الدكتور مرسى فى المحضر أن الضابط نفسه هو الذى أنقذهما من أيدى الأهالى، وتم تحرير محضر بالواقعة يحمل الرقم 9899 جنح قسم أول الزقازيق. وتم حجز الطبيب وشقيقه بالقسم لحين عرضهما على النيابة فى صباح اليوم، السبت، لمباشرة التحقيق بإشراف المستشار طارق أبوزيد المحامى العام الأول لنيابات جنوب الشرقية. فيما ذكر د.محمد مرسى، رئيس حزب الحرية والعدالة، لـ"اليوم السابع"، أن الحادث عارض وأنه حادث مرورى كأى حادث يحدث فى الشارع ولا يتعلق بأبنائه، وحول سب الضابط أو تعدى نجليه على الضابط وقولهم، "أنت مش عارف إحنا أولاد مين؟"، قال مرسى، "ليس من طبعنا ولا أخلاقنا أن نقول هذا ولا نستخدم هذه الطريقة التى كنا نستنكرها على أى أحد يستخدمها ومازلنا نستنكرها وليس من طباعنا التكبر أو التعالى"، مضيفا أن الحادث ليس له قيمة ولا يزيد عن كونه مخالفة مرورية. يأتى هذا فى الوقت الذى حاول فيه كثير من الأهالى، بمن فيهم قيادات أمنية فى الشرقية، تسوية الأمر والتصالح بين الضابط وابنى مرسى، إلا أن الضابط رفض وتم التحقيق. وكشف مسئولون فى حزب الحرية والعدالة وجماعة الإخوان بالشرقية، أن الضابط "سب الدين" فى الشارع، وأن ابنى مرسى لم يتعرضا للضابط من تلقاء نفسيهما ونفيا ما جاء فى محضر الضابط. رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
MohamedAli بتاريخ: 17 سبتمبر 2011 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 17 سبتمبر 2011 مما قرأت هنا اتضح ان الناس في الشارع وقفوا بصف الضابط وده اكبر دليل على خطأ الشابين اشعب المصري فعلا لا يستهان به وذكر ايضا انه كانت هناك ضغوط من قيادات أمنية لفض الازمة ولكن الضابط هو من رفض التخلى عن حقه اقرأوا هنا بالتفصيل بدأت نيابة الزقازيق تحقيقاتها فى واقعة اعتداء ابنى الدكتور محمد مرسى، رئيس حزب الحرية والعدالة، بالاعتداء على ضابط شرطة بالضرب المبرح، أثناء قيامه بأداء عمله بميدان سفنكس بمدينة الزقازيق. البداية عندما تلقى اللواء محمد ناصر العنترى، مساعد الوزير، إخطاراً من العميد عصام عامر، مأمور قسم أول الزقازيق، بالواقعة، وتحرر المحضر رقم 9899 جنح القسم لسنة 2011، والذى تضمن أنه أثناء استقلال النقيب محمد فؤاد ضابط بوحدة مرور الشرقية سيارة الونش وبجواره العسكرى سيد السباعى بميدان سنفنكس بمدينة الزقازيق لتنظيم العملية المرورية مساءً، فؤجى بشخصين يستقلان السيارة رقم "873س,ط,ص" وقام أحدهما بسب العسكرى قائلا له، "امشى عدل يا حمار"، فنزل الضابط من الونش وقام بمعاتبتهما فنزل الشخصان من السيارة وقالا للضابط، "إحنا نقصد العسكرى"، فقال لهما الضابط، "وليه بتسب العسكرى؟"، فنشبت مشادة كلامية قام على إثرها ابنا الدكتور مرسى بجذب الضابط من ملابسه وقالا له، "أنت مش عارف إحنا أولاد مين؟"، وقاما بالاعتداء على الضابط، فقام الأهالى بالاعتداء عليهما بالضرب المبرح. أكد شهود العيان أن الضابط نفسه هو الذى قام بإنقاذ الطبيب وشقيقه من أيدى الأهالى، وقام بدفعهما داخل الونش وطلب من العسكرى أن يذهب بهما إلى وحدة المرور المجاورة لمبنى المحافظة حتى يتم إنقاذهما من أيدى الأهالى، وبعدها استقل الضابط تاكسى ولحق بهما إلى وحدة المرور، فى حين تجمهر أكثر من 200 شخص أمام وحدة المرور للتضامن مع الضابط، وهددوا بحرق الوحدة فى حالة عدم حضور الشرطة وتطبيق القانون، محاولين الاعتداء على الدكتور محمد مرسى حال حضوره لوحدة المرور. فقام رجال الشرطة بالسيطرة على الموقف ومنع الأهالى من الاعتداء على الدكتور محمد مرسى وقاموا باصطحاب ابنى الدكتور مرسى لقسم أول الزقازيق لتحرير محضر بالواقعة. فى حين نظم العشرات من الأهالى وشهود الواقعة وقفة أمام قسم أول الزقازيق للتضامن مع الضابط. علم "اليوم السابع"، من مصادر، أن الضابط تعرض لعمليات ضغط من كبار القيادات الأمنية بمديرية أمن الشرقية التى حضرت للقسم بعد علمها بالواقعة للضغط على الضابط للتنازل والتصالح، إلا أنه رفض وطالب بالتمسك بحقه، ولم ينصرف الأهالى من أمام القسم وظلوا حتى الساعة الرابعة من صباح اليوم أمام القسم متضامنين مع الضابط الذى صمم أن يأخذ حقه بالقانون، خاصة بعد أن أقر ابنا الدكتور مرسى فى المحضر أن الضابط نفسه هو الذى أنقذهما من أيدى الأهالى، وتم تحرير محضر بالواقعة يحمل الرقم 9899 جنح قسم أول الزقازيق. وتم حجز الطبيب وشقيقه بالقسم لحين عرضهما على النيابة فى صباح اليوم، السبت، لمباشرة التحقيق بإشراف المستشار طارق أبوزيد المحامى العام الأول لنيابات جنوب الشرقية. فيما ذكر د.محمد مرسى، رئيس حزب الحرية والعدالة، لـ"اليوم السابع"، أن الحادث عارض وأنه حادث مرورى كأى حادث يحدث فى الشارع ولا يتعلق بأبنائه، وحول سب الضابط أو تعدى نجليه على الضابط وقولهم، "أنت مش عارف إحنا أولاد مين؟"، قال مرسى، "ليس من طبعنا ولا أخلاقنا أن نقول هذا ولا نستخدم هذه الطريقة التى كنا نستنكرها على أى أحد يستخدمها ومازلنا نستنكرها وليس من طباعنا التكبر أو التعالى"، مضيفا أن الحادث ليس له قيمة ولا يزيد عن كونه مخالفة مرورية. يأتى هذا فى الوقت الذى حاول فيه كثير من الأهالى، بمن فيهم قيادات أمنية فى الشرقية، تسوية الأمر والتصالح بين الضابط وابنى مرسى، إلا أن الضابط رفض وتم التحقيق. وكشف مسئولون فى حزب الحرية والعدالة وجماعة الإخوان بالشرقية، أن الضابط "سب الدين" فى الشارع، وأن ابنى مرسى لم يتعرضا للضابط من تلقاء نفسيهما ونفيا ما جاء فى محضر الضابط. هذه الديباجة هي ديباجة ثابتة لكل المحاضر التى يتهم فيها شرطي مواطن بالتعدي عليه واتذكر منذ سنوات قام ضابط امن دولة بضرب قاضي بالحذاء في الشارع وكانت هذه هي ديباجة المحضر ونفس البهارات ان القاضي الوحش هجم على الضابط المسلح بطبنجة لعبه فما كان من الضابط المسكين الا ان استسلم للهجوم والاهالي هم من قاموا بانقاذ الضابط وكادوا ان يفتكوا بالمجرم لولا ان الضابط رحيم القلب رفض ان يتم المساس بهم فنحن في بلد ديمقراطي العادي ان يصفع المواطن الشرير الضابط المسكين على قفاه ! ويقوله كلم المواطن عدل رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
نورالعين بتاريخ: 17 سبتمبر 2011 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 17 سبتمبر 2011 ده كان زمااااااااااان النهاردة الشعب كان واقف قدام المديرية ونازل في الشرطة كلها بهدلة وموقف زي كده اظن انه غير مفبرك وخصوصا ان من حق اي طرف تكذيبه وخاصة الاهالى نفسهم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
MohamedAli بتاريخ: 17 سبتمبر 2011 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 17 سبتمبر 2011 ده كان زمااااااااااان النهاردة الشعب كان واقف قدام المديرية ونازل في الشرطة كلها بهدلة مش زمان ولا حاجة الشرطة الان عائدة اشرس من الاول ومسلحة بقانون طوارئ تم توسيع اختصاصاتة ليشمل الشعب كله وترك الشعب ليقوم بشغب هو بمزاج ورغبة الشرطة والنظام تمهيداً لأن يخرج جزء اخر من الشعب يطالب بالامن بأي ثمن وعشان نقول ولا يوم من ايامك يامخلوع هؤلاء ذئاب وثعالب على رأي الشيخ حازم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
نورالعين بتاريخ: 17 سبتمبر 2011 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 17 سبتمبر 2011 لا اتفق معك ولا مع الشيخ الشرطة كانت عايزة رد شرف مش اكتر زي ما فيهم السيئيين والقتلة اللى نطالب بمحاكمتهم فيهم الاكثر كمان من الشرفاء اللى لازم كلنا نحترمهم لانهم جزء لا يتجزأ منا ومش لازم ابدا نحكم على الجميع انهم ذئاب قانون الطوارئ كان مطبق سواء تحت اسم محاكمات عسكرية او غيره وسينتهى العمل به بعد استقرر البلد ان شاء الله وكما ترى للان لم نسمع عن اي اعتقاالات مما كان يحدث من قبل ما اراه ان الشرطة فعلا تغيرت وتبحث عن ارضاء المواطنيين ولكن مع توفير الاحترام لهم كضباط وهذا حقهم وهذا ما فعله الاهالى عندما وجدوا تعدى الشابين على الضابط الشعب المصري ليس غبيا ويفهم متى ومع من يكون رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
Simba بتاريخ: 17 سبتمبر 2011 كاتب الموضوع تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 17 سبتمبر 2011 لا اتفق معك ولا مع الشيخ الشرطة كانت عايزة رد شرف مش اكتر زي ما فيهم السيئيين والقتلة اللى نطالب بمحاكمتهم فيهم الاكثر كمان من الشرفاء اللى لازم كلنا نحترمهم لانهم جزء لا يتجزأ منا ومش لازم ابدا نحكم على الجميع انهم ذئاب قانون الطوارئ كان مطبق سواء تحت اسم محاكمات عسكرية او غيره وسينتهى العمل به بعد استقرر البلد ان شاء الله وكما ترى للان لم نسمع عن اي اعتقاالات مما كان يحدث من قبل ما اراه ان الشرطة فعلا تغيرت وتبحث عن ارضاء المواطنيين ولكن مع توفير الاحترام لهم كضباط وهذا حقهم وهذا ما فعله الاهالى عندما وجدوا تعدى الشابين على الضابط الشعب المصري ليس غبيا ويفهم متى ومع من يكون bv:- bv:- bv:- كلام حسام follow me رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
abobakr بتاريخ: 17 سبتمبر 2011 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 17 سبتمبر 2011 وياريت نقطة حمرا كمان وروحوا قولوا للادارة اني سبيت الدين ممكن اعرف ايه معنى الجملة دى ؟ بحضرتك بتتفاخر بسب الدين مثلا ؟ على فكرة انا نادرا لما اعطى نقط حمراء بس اسلوبك مش كويس فى الرد مين اللى بيعمل ارهاب فكرى ؟ دائما الاختلافات موجودة بين الاعضاء لكن اختلاف باحترام وتفهم وجهة تظر الاخر انا قيمتك احمر علشان الجملة دى "" الظاب سب الدين انه كافر زنديق يا جماعة الشباب عندهم حق انهم يضربوه ده سب الدين لازم يكون عندكم حمية كده مش قلتلكوا هايكفروا اي حد ضدهم؟؟؟ ممكن اعرف امتى حد من الاخوان كمثال كفر حد ؟ انت مش عاجبك كلام ربنا ان اللى يسب الدين يكون كافر ؟ ارجو ان تحسب كلامك قبل ان تكتبه او تقوله على فكرة انا ولا اخوانى ولا سلفى ولا حتى ملتزم دينيا جدا للاسف ولكنى مسلم عادى اغار على دينى ده منتدى العرض منه التحاور ومناقشة واستطلاع وجهة نظر الاخر وليس منتدى دعوى وكل واحد بيدعى لفكره وفكر جماعته وبيدافع عن فكرته الحقيقة انا مش عارف ارد عليك اقول ايه ده انت طلعتني سبيت الدين ومش عاجبني كلام ربنا ان اللي يسب الدين كافر وعلى فكرة انا بحاسب على كلامي جداا واسال اي حد هنا على كلامي وشكرا مرة تانية على النقطة الحمرا وعلى تكفيري عايزة تبكي ياما على حالي؟؟ ابكي على حالي وشوفي ملامحي ابكي على حالي وانا جندي مقتول برصاص الصهاينة على الحدود ابكي على حالي لما هان عليهم دمي وتعب جدود الجدود ابكي على حالي لما مدوا ايدهم لليهود ابكي على حالي في الوضع الحالي رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
MohamedAli بتاريخ: 17 سبتمبر 2011 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 17 سبتمبر 2011 ما اراه ان الشرطة فعلا تغيرت وتبحث عن ارضاء المواطنيين ولكن مع توفير الاحترام لهم كضباط اتمنى ذلك فهذا سيعود على الجميع بالخير لكن سأحتفظ برأيك هذا لأننا سنحتاجة قريباً رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
MohamedAli بتاريخ: 17 سبتمبر 2011 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 17 سبتمبر 2011 وشكرا مرة تانية على النقطة الحمرا وعلى تكفيري سؤال لو حبيت ترد رد لو مش عايز انت حر هو انت ليه اي حد في المنتدى يناقشك لازم تتهمه انه بيكفرك ؟ وكل مره اعيد قراءة ما كتبة من تحاورة واجد انها مجرد خيالات ولايوجد كلمة تكفير واحده رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
abobakr بتاريخ: 17 سبتمبر 2011 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 17 سبتمبر 2011 يا استاذ محمد اقراء ردي واقراء رده عايزة تبكي ياما على حالي؟؟ ابكي على حالي وشوفي ملامحي ابكي على حالي وانا جندي مقتول برصاص الصهاينة على الحدود ابكي على حالي لما هان عليهم دمي وتعب جدود الجدود ابكي على حالي لما مدوا ايدهم لليهود ابكي على حالي في الوضع الحالي رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
abobakr بتاريخ: 18 سبتمبر 2011 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 18 سبتمبر 2011 متهيألي واضح من ردي وكلامي اني اقصد ان امين حزب الحرية والعدالة بيبرر الضرب بانهم ضربوه عشان سب الدين بقوله لو حد من الادرارة سالك اديته نقطة حمرا ليه قوله عشانه سب الدين مجرد تهكم ده دخل طلعني سبيت الدين ومش عاجبني حكم ربنا في سب الدين يبقى اقوله ايه؟؟ عايزة تبكي ياما على حالي؟؟ ابكي على حالي وشوفي ملامحي ابكي على حالي وانا جندي مقتول برصاص الصهاينة على الحدود ابكي على حالي لما هان عليهم دمي وتعب جدود الجدود ابكي على حالي لما مدوا ايدهم لليهود ابكي على حالي في الوضع الحالي رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
abobakr بتاريخ: 18 سبتمبر 2011 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 18 سبتمبر 2011 (معدل) يا استاذ محمد علي مستني ردك هل ردي كان فيه سب للدين ولا اعتراض على شرع ربنا؟؟؟ ولما واحد يدخل يقولي انت بتتفاخر بسب الدين ومش عاجبك شرع ربنا ده تكفير ولا مش تكفير تم تعديل 18 سبتمبر 2011 بواسطة bakarbeko عايزة تبكي ياما على حالي؟؟ ابكي على حالي وشوفي ملامحي ابكي على حالي وانا جندي مقتول برصاص الصهاينة على الحدود ابكي على حالي لما هان عليهم دمي وتعب جدود الجدود ابكي على حالي لما مدوا ايدهم لليهود ابكي على حالي في الوضع الحالي رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
MohamedAli بتاريخ: 18 سبتمبر 2011 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 18 سبتمبر 2011 (معدل) يا استاذ محمد علي مستنكي ردك هل ردي كان فيه سب للدين ولا اعتراض على شرع ربنا؟؟؟ ولما واحد يدخل يقولي انت بتتفاخر بسب الدين ومش عاجبك شرع ربنا ده تكفير ولا مش تكفير يااستاذ بكار انا لن اعلق لكن مااعرفة ان الباشمهندس رؤوف رجل فاضل لا يكفر احد هذا محال المفروض نتأني في هذا الموضوع لأنه ليس سهل ان نتهم كل من يناقشك انه يكفرك ولا يمكن ان يكون يقصد هذا ابداً ابداً استهدى بالله والموضوع بسيط وهو مجرد اختلاف في الاراء والاستاذ رؤف كان يسألك لا اكثر تحياتى تم تعديل 18 سبتمبر 2011 بواسطة MohamedAli رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
abobakr بتاريخ: 18 سبتمبر 2011 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 18 سبتمبر 2011 (معدل) طيب راجع كلامه تاني ممكن اعرف ايه معنى الجملة دى ؟بحضرتك بتتفاخر بسب الدين مثلا ؟ واحد بيقولك انك سبيت الدين وبتفاخر ده تكفير ولا للا وكمان بتفاخر انت مش عاجبك كلام ربنا ان اللى يسب الدين يكون كافر ؟ واحد بيقولك مش عاجبك كلام ربنا ده تكفير ولا لا؟؟؟ مع اني قلت في رد من الردود نيجي لرأي العلماء انا عمري ما هاختلف على رأيهم ده كلامي عن كلام العلماء امال كلام ربنا هاقول ايه عليه؟؟ لو سمحت يا استاذ محمد بجداعتبر تفكيري محدود ومش بهزر على فكرة بس فهمني لو كلام الاخ رؤف مش تكفير يبقى ايه؟؟ تم تعديل 18 سبتمبر 2011 بواسطة bakarbeko عايزة تبكي ياما على حالي؟؟ ابكي على حالي وشوفي ملامحي ابكي على حالي وانا جندي مقتول برصاص الصهاينة على الحدود ابكي على حالي لما هان عليهم دمي وتعب جدود الجدود ابكي على حالي لما مدوا ايدهم لليهود ابكي على حالي في الوضع الحالي رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
abobakr بتاريخ: 18 سبتمبر 2011 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 18 سبتمبر 2011 انا مستني ردك عشان مش اكون مبالغ برد فعلي عايزة تبكي ياما على حالي؟؟ ابكي على حالي وشوفي ملامحي ابكي على حالي وانا جندي مقتول برصاص الصهاينة على الحدود ابكي على حالي لما هان عليهم دمي وتعب جدود الجدود ابكي على حالي لما مدوا ايدهم لليهود ابكي على حالي في الوضع الحالي رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
capitshino بتاريخ: 18 سبتمبر 2011 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 18 سبتمبر 2011 طيب راجع كلامه تاني ممكن اعرف ايه معنى الجملة دى ؟بحضرتك بتتفاخر بسب الدين مثلا ؟ واحد بيقولك انك سبيت الدين وبتفاخر ده تكفير ولا للا وكمان بتفاخر انت مش عاجبك كلام ربنا ان اللى يسب الدين يكون كافر ؟ واحد بيقولك مش عاجبك كلام ربنا ده تكفير ولا لا؟؟؟ مع اني قلت في رد من الردود نيجي لرأي العلماء انا عمري ما هاختلف على رأيهم ده كلامي عن كلام العلماء امال كلام ربنا هاقول ايه عليه؟؟ لو سمحت يا استاذ محمد بجداعتبر تفكيري محدود ومش بهزر على فكرة بس فهمني لو كلام الاخ رؤف مش تكفير يبقى ايه؟؟ ده سؤال ممكن حضرتك تجاوب عليه ب لا . تحياتى رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
Recommended Posts
انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد
يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق
انشئ حساب جديد
سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .
سجل حساب جديدتسجيل دخول
هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.
سجل دخولك الان