اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ظهور السيدة العذراء بين الحقيقة والخيال


se_ Elsyed

Recommended Posts

للأسف

مسلمون ومسيحيون

فالدروشة والتطرف والتعصب أمراض موجودة على الجانبين

صحيح

مش كلنا مصريين؟

يبقي لازم مشاكلنا تبقى واحدة

أنا معاك فى ده

بس مش مع الزميل اللى قال أن المسلمين بيعملوا العقل لا مش كلهم وألا ماكنش يبقى فية الجماعات اللى بيطيعوا أميرهم طاعه عمياء لو حد حاول يفكر يتقال له لا تجادل يأخى مع علمى أن جزء كتير من اللى بيعتمدوا عليه بنأ على تفسير لأيات القرأن و الأحاديث حسب فهمهم و ده الأختلاف .

أما بالنسبة للقسس لأ هما ملهومش تقديس لكن بيبقى نوع من الماشورة وطبعا زى ماقولت لما بيصلى لينا بيبقى نوع تقدر تقول مساعدة لينا زى كده ما حد يروح يدعى ليك مع العلم أنه المفترض أنه بيبقى أكثر تدينا منا و ألتزاما يعنى أكثر تقربا لله لو حبيت تفهمها كده و مش معنا أنه يصل ليا أنا خطييا أتغفرت و ألا مكانش حد غلب لكن لازم أن الواحد يلتزم و يبعد عن الخطية و زى ما بنقول نجاهد الخطية اللى بتحكى علية ده كان فى العصور الوسطى و صكوك الغفران و سيطرت الكنيسة الكثالوكية وده اللى بيخلى كل الناس بتقول أن رجال الدين تكون علاقاتهم بالناس من الناحية الدينية لكن لا يمكن تكون بالسياسة و الحكم

أما أولادك فمن حقك تقول لهم اللى بتقول ده فى المنتدى من أن العقيدة عندك و الدين الأسلامى لا يؤمن بالكلام ده و ده مش حقيقى وليك كل الحق لكن ما لكش الحق أنك تقول لحد مؤمن بعيدة تانية أت متخلف و.....

حكيلك حكاية يمكن مش مناسبة أوى بس يعنى بتوضح فكرتى بنتى كان لها صحبات مسلمين من العمارة اللى جنبنا و كانت وقتها بتاعة تسع سنين و البنات دول كانوا من بيت متزمت شوية (مامتهم منقبة) وبعدين فى يوم جات بنتى زعلانه جدا و قالت ليا فلانة و فلانة قالوا ليا عشان أنا مسيحية حدخل النار تفتكر أنا رديت عليها أية قلت لها يا حبيبتى لآه ده مش حقيقى هما بس يمكن فاهمين دينهم غلط و بعدين ده دينهم و هما حرين فية و ميخصناش فى حاجة و شوية كلام من الأنجيل و أنتهى الموضوع و رجعوا يلعبوا مع بهض تانى و على فكرة بنتى بعديها بكام يوم قالت ليا أن مامتهم زعقت لهم عشان عملوا كده كمراعة لمشاعر بنتى وده اللى أقصده أنك حر تقول لولادك اللى أنت عايزة لكن مش حر أنك تقول نفس الكلام لأصحاب الديانات التانية

تم تعديل بواسطة miramikhail
رابط هذا التعليق
شارك

  • الردود 183
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أعتقد أن ما حدث يعكس بصورة واضحة مستوي تفكيرنا ومستوي ايماننا مسلمون ومسيحيون ...

لقد ضعف ايماننا لدرجة أصبحنا نجري فيها وراء الأوهام والخزعبلات مع كامل احترامي للجميع .. من منا مازال يبحث عن معجزة تثبت له أنه علي الحق ...

وهل وصلنا لدرجة من التشكيك في ايماننا حتي نطلب من الله معجزة من السماء .. لقد انقطع حبل المعجزات بظهور النبي الكريم محمد صلي الله عليه وسلم ...

فهل مازال هناك أحد ينتظر معجزة حتي يتأكد أنه علي الدين الحق!!! ... مع كامل احترامي للمسيحين فأنا لا أصدق كل ما قيل ..

كما أنني لن أصدق ان جاء أحد من المسلمين وقال مثلا ً أن النبي محمد صلي الله عليه وسلم قد ظهر علي مأذنة المسجد الحرام أو المسجد الأقصي ...

يجب أن يكون ايمان كل منا ثابت وقوي وراسخ .. وما ظهرت من معجزات وقت ظهور الرسل الكرام يكفي ....

وان كان هناك أي شك لدي أي شخص وأنه مازال في انتظار معجزة ما تظهر حتي يتأكد أنه علي الحق ... فعليه أن يعيد التفكير مرة أخري ..

هل هو علي الحق !!! أم أن هناك حقا ً خطأ ما يستوجب معه إعادة التفكير...

خالص تحياتي

تم تعديل بواسطة INVESTOR

العقول الكبيرة تبحث عن الأفكار ..

والعقول المتفتحة تناقش الأحداث ...

والعقول الصغيرة تتطفل علي شؤون الناس ....

رابط هذا التعليق
شارك

الإخوة المسلمون

أعتقد أنه لن يجدى الحوار فى هذا الموضوع

و لن تستطيع أن تغير قناعة المسيحى بأن ما حدث هو ظهور...فهذه عقيدته.

و أعتقد أن إستنكار فكرة (نحن وهم) أيضا ليس له ما يبرره.

لأن هذه هى الحقيقة

نحن مسلمون لنا عقيدتنا

وهم مسيحيون لهم عقيدتهم

فلنشغل أنفسنا بما هو أهم.

و إن كان الغرض محاربة تغييب العقل فأعتقد أنكم إخترتم نقطة غير مناسبة للبداية.

و إن كان الخوف من التأثير على الأطفال و العامة من المسلمين فهذا ما يمكن أن نناقشه كشأن خاص بالمسلمين دون التعرض لنقدهم فى إعتقادهم أن ما حدث كان ظهورا.

تم تعديل بواسطة tantrum
رابط هذا التعليق
شارك

استاذنا الفاضل سى السيد

بعد كل الردود المنفعلة والردود المتعقلة احييك على الموضوع وعلى ابقاء الحوار قائم لتلك الحظة

رأيي المتواضع فى هذا الموضوع

اذا كان ظهور السيدة العزراء جزء من العقيدة المسيحية بنفس الكيفية فانا من انصار غلق النقاش وان لم يكن هناك تعارض مع احد قوانين المنتدى يتفح موضوع اخر حول حوار الديانات (انا شخصيا لن اشارك لعدم معرفتى بالعقائد الاخرى)

اما ان كان لا

وهذا ما تنشده فى الحوار والتناقش فيه من باب اننا جميعا مصريون من وطن واحد وحتى ان تحولنا للاحنا وانتم فمكانه السيدة العزراء معروفه ولا تخفى على احد ولن نرضى مطلقا ان يتم استغلال اسمها الكريم فى اى شيئ

كنت سأكتب رد طويلا ولكنى وجدت انه مجرد كلمات مبعثرة بجانب هذا الرد

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.ph...st&p=550042

خالص تحياتى لكاتبه

رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ

من فقد الله ماذا وجد

رابط هذا التعليق
شارك

المقدمات الصحيحة .... تقود إلى نتائج صحيحة ...

طالما وُجد إعتقاد بالإيمان ببركات الأولية دوناً عن الله ... بالرغم من إنهم ماتوا ولا يملكون لأنفسهم ضراً ولا نفعاً وكل دورهم في حياتنا إننا نسير على خطاهم ونقتدي بهم فقط بعيداً عن الأعتراف بإن لهم قدرة - حاشا لله - كقدرة الله مثل شفاء المريض أو نجاح شخص ما أو زيادة البركة والزرق ...

لو في كده

يبقى أبشروا بمجتمع جاهل يعود للخلف ولا يتقدم إلى الأمام ..... بل والاكثر إنه مجتمع " متواكل " ومستني العدرا تنجح إبنه والحُسين يلاقي له شغل والبدوي يشفي مراته وماري جرجس تخلي مراته قادره على الحمل عشان نفسه في عيال ( الغريبة قليل لما بأشوف راجل هو اللي بيروح للأولية عشان يتعالج وكإن الست دايماً هي اللي الشاسية عندها يبقى معووج والعيب منها ) ...

بل والأكثر من ذلك هناك الكثيرون ممن يتوجهون تجاه قبر الولي ليدعو بإسم الولي ويجعلونه واسطه بينهم وبين الله بل وينذروا له النذور من دون الله ( عِجل السيد البدوي ... وخروف الحُسين )

من سنيتن كنت قاعد مع عضو المجلس المحلي في المنطقة بتاعتنا وهو زميل دراسه وصديق طفوله .. وهو مسيحي على فكره وبيننا من المودة ما لا يحتاج إلى اي كلام ... فمش عارف جت سيرة الأوليه إزاي ...

فقال لي أنا شوفت معجزة بعيني ... قلت له شوفت إيه ؟

قال لي طفل صغير من قرايبنا ... بيلعب بأنبوبة اللاصق سريع المفعول اللي بنسميه في مصر " أمير " أو " هوفو " ... فالأنبوبة كلها أتفضت في عينه وعنيه الأتنين قفلت ... لفوا بيه على الدكاترة ما عرفوش يفتحوا عينه ويرجعوها زي الأول ...روحنا بيه مش عارف دير ايه واللهم صلي عالنبي ( دي من عندي بقى ) الواد رجع زي الفل ...

وخد بقى الاف القصص من مسلمين برضوا عن الست أم أبراهيم اللي كان معاها 4 عيال وما بتخلفش :roseop: ... فراحت ولعت دستة شمع للحُسين ورجعت زي الفل وجابت 6 في بطن واحده ...

أتفضلوا معانا ( ما جاء في جريدة المصري اليوم )

--------------------------------------------------------------------------------

«العدرا» هى الأمل لـ«أم محمد» فى شفاء ابنها: ما فيش وراه أب يسنده ولا خال يخاف عليه

كتب أحمد محجوب ٢/ ١/ ٢٠١٠

وسط زحام التقارير والتغطيات الصحفية والإعلامية بشكل عام حول قضية «ظهور العدرا»، اختفى المصرى البسيط الذى ذهب لمشاهدة الظهور ومشكلاته التى يأمل فى حل لها من عند «العدرا». «وسط الزحمة»، تحاول إلقاء الضوء على هؤلاء الناس الذين لم يعد أمامهم حل سوى انتظار العون والخلاص من السيدة العذراء، المصريون البسطاء الذين توارثوا التبرك بالأولياء والقديسين من الآباء والأجداد جيلا بعد جيل. لا يعنينا كثيرا الدخول فى نقاش حول ما إذا كانت العدرا قد ظهرت فعليا أم لا، فهو جدل قد بدأ ولن ينتهى طالما هناك اختلافات بين البشر فى طرق التفكير، اللاعب الرئيسى فى هذا الملف هو الإنسان بمشكلاته التى ينتظر حلها.

لم يكن أمامها حل آخر، الزوج ألقى بها فى بيت الأب، والإخوة لا يفكرون إلا فى «الطين» الذى حرمت من خيره. أما الابن فهو طفل لا حول له ولا قوة، ليس لصغر سنه فقط، لكن لأن المرض استوطن جسده الضعيف. كانت سامية أو «أم محمد» كما تحب أن يناديها الجميع واحدة من آلاف الأمهات فى طابور الانتظار على باب الرحمة أمام معهد ناصر، هناك حيث يرقد وحيدها مصابا بمرض نادر أدى لتآكل عظام الركبة.

حملت سامية همومها إلى الدكتور هشام عبدالباقى، استشارى جراحة العظام، نصحها الرجل بالتوجه إلى معهد ناصر، فالعين بصيرة والركبة تحتاج إلى علاج طويل ينتهى بجراحة مكلفة. ذهبت سامية إلى المستشفى، وهناك وبعد «مرمطة» البحث عن «واسطة» واتصالات من «الحبايب والمعارف» حصلت أم محمد على «دور» لصغيرها فى المعهد الكبير. هناك هدأت قليلا وبدأ مشوارها مع العلاج.

«قالوا أم النور زارت مصر، وأمى الله يرحمها كانت بتصوم سبت النور والجمعة العظيمة، وسمعت من الناس أنها بتاخد بخاطر الغلابة، ودا ابنى ماليش غيره قلت أروح أقولها «يا ستنا مدد لأجل ابنى اللى ما فيش وراه أب يسنده ولا خال يصرف عليه».

تحكى سامية: «إحنا أصلا من مغاغة، جيت لما قالوا ما فيش علاج لابنك، قلبى كلنى وبعت كل حاجة ومنهم لله إخواتى خدوا ورثى وجوزى سابنا وهج». باعت أم محمد كل شىء تملكه تقريبا، لم يبق عليها إلا «الهدمة» وقليل من الأمل. فى المعهد سمعت عن «التجلى» فأنصتت لهمسات الممرضات، وحواديت الزائرين حتى عرفت بالخبر الذى بدا لها يقينا .

تحركت «أم محمد» بحثا عن أم النور ليلاً فى شوارع العاصمة. سائق ميكروباص ذهب بها إلى شبرا، ودلها «أولاد الحلال الغلابة» على الكنيسة بمنطقة مسرة، حاولت الوصول إلى نقطة ترى منها ما سمعته من إحدى الزائرات عن «هالة النور» فلم تر شيئا، حاولت مرة أخرى أن ترى «أم النور» فلم تفلح.

«الزحمة كانت شديدة والناس ما بترحمش حد، كله عاوز يشوف ستنا مريم، أنا ما عرفتش أشوفها بس قعدت مع الناس أقول زى ما بيقولوا يا عدرا يا أم النصارى.. اظهرى على المنارة». على الرصيف جلست سامية، كان جسدها فى مسرة وعينها على المنارة وقلبها فى غرفة بمعهد ناصر.

الأم الباحثة عن الشفاء فى باحة الكنيسة لم تتأكد من الأمل بعد، فالعذراء لم تظهر لها، والملايين الذين يلوحون لسماء الليل ربما يرون ما لا ترى. قررت أم محمد أن تبحث عن بركة أخرى، عادت إلى المعهد فى انتظار أمل «الحكما»، وكانت تبحث عن أى شىء يشير لها إلى الطريق.

اطمأنت سامية على طفلها وقررت أن الوقت قد حان لزيارة «ابن بنت النبى، جابر الناس وحاميهم.. قلت أروح أقوله ابن سامية عيان يا سيدنا.. ادعيله وخد بيده دا عيل لسه ما عملش حاجة فى الدنيا». كان طيف الخلاص يجول بخاطرها فبعد «مشوار أم النور» قررت أن تتجه نحو قبلة أخرى للغلابة، وهناك أمام ضريح الإمام الحسين وقفت محشورة وسط الزائرين وبكت.

طواف أم محمد لم يظهر له أثر طبى حتى الآن، فمازال المرض يأكل عظام الصبى، وما زال الأب بعيدا والخال بخيلا، والدنيا تبدو وكأنها ضد الغلابة.

عادل يبحث عن البركة وصلاح حال الأولاد

كتب سارة نورالدين ٢/ ١/ ٢٠١٠

لم تكن قصته طويلة بقدر ما تمثله من تجسيد للمجتمع المصري، رجل بسيط لم تهمه المسافات كثيرا، فقطعها مسافرا لهدف كان يحلم به منذ أن ولد. «عادل جرجس» رجل بسيط من صعيد مصر يبلغ من العمر ٥٠ عاماً، أجبرته ظروف عمله على الانتقال من محافظة بنى سويف إلى محافظة البحر الأحمر، انتقل مع أسرته إليها، وعلى الرغم من أن المسافة بينها وبين القاهرة تقدر بأكثر من ٦ ساعات سفر، فإنه لم يهتم بذلك فور سماعه خبر «ظهور العذراء» فى كنيسة الوراق، شمال غرب القاهرة.

جاء عادل إلى القاهرة مرتين فى أسبوع واحد بعد سماعه الخبر فى أحد البرامج التليفزيونية، فى المرة الأولى أتى بمفرده، وفى المرة الثانية جاء مع زوجته وابنته الكبرى نيفين، يقول عادل: «الثقافة مهمة جدا، مشكلة البلد كلها دلوقتى فى إن الجيل اللى طالع مبيقراش، كله بقى عايز الحاجة السهلة، النت بيجيب كل حاجة دلوقتى، ومحدش بقى مهتم بالمعرفة، حتى العيال فى المدارس طالعين مبيعرفوش يقروا».

أضاف أنه وسط زحام الجماهير أمام كنيسة العذراء، لم يكن أحد يعرف من يقف بجواره، وهل كان مسلما أم مسيحيا إلا عندما ينادى أحدهم على الآخر، كان بجواره محمد وأحمد وحسن ومصطفى وسيد، وغيرهم كثيرون. وأكد: «مصر دى بلد الرسالات، والسيدة العذراء والسيد المسيح بيحبوا مصر جدا وليها منزلة خاصة عند كل الأنبياء من أول سيدنا إبراهيم لحد الفتح الإسلامى على يد سيدنا عمرو بن العاص، وإحنا كلنا عايشين فى مصر زيينا زى بعض، واللى بيهاجم المسيح أو الإسلام بيهاجم مصر كلها، والمتطرف ده مش فاهم ومبيعرفش يفكر».

وأوضح أنه جاء إلى القاهرة بحثا عن البركة التى حلت بالمكان إثر ظهور السيدة العذراء فيه، قائلا: «أنا جيت كل المسافة دى وقاعد فى فندق صغير فى رمسيس عشان بس تحصلى البركة، ويتصلح حالنا وحال أولادنا، جيت المرة الأولى لوحدى ولما رجعت وحكيت اللى انا شفته لأسرتى قرروا إنهم لازم ييجو، فضلنا سهرانين ليلة بحالها من ١٢ بالليل لحد ٥ الصبح منتظرين ظهورها».

انتظار وانتظار قضته الأسرة بالكامل فى باحة الكنيسة، كانت الزوجة والابنة تتمنيان رؤية البركة التى ستحل على المكان وتنالان قسطا ولو بسيطا منها، كان الوقوف متعبا، لكن شعورهما به وسط الجموع التى تجمهرت أمام الكنيسة أثار سعادتهم جميعا، وأكثر ما أثار الفرحة داخلهم هو تأكدهم إن «مصر لسه بخير» وقال: «إحنا كمصريين العالم كله بيبصلنا على إن كتير مننا فقراء أو طبقة متوسطة، بس إحنا أغنياء ببلدنا وبالمبادئ اللى جوانا واللى اتربينا عليها، والأصيل بيفضل أصيل طول عمره، الأصول عمرها ما تتغير».

«محمد» تمنى شفاعتها.. و«منى» تأمل فى ابتعاد شر الوباء عن أولادنا

كتب نيرة الشريف ٢/ ١/ ٢٠١٠

«مدد يا عدرا يا أم النور.. مدد يا عدرا» هذه هى الكلمات التى رددها محمد السيد على- ١٨ سنة- عامل بشركة ورق- عندما تراءت له العذراء أمام كنيستها بحى الزيتون.. محمد ظل مرابطا أمام الكنيسة مع بعض أصدقائه لمدة ٤ أيام ينتظرون أن تتجلى لهم. ويقول محمد: «فى الأول مكنتش مصدق بس كنت باجى مع أصحابى على أمل أنها تظهر.. وبنتمنى أنه تظهر فعلا.. لغاية لما شفتها بجد فى شكل نور.. لقيت نفسى بقولها «مدد».. اتمنيت حياة أفضل ومستقبل كويس، اتمنيت أنه تشفع لى من ذنوبى.. حسيت وقتها إن دعائى مستجاب وإن أمنياتى هتتحقق!».

وعلى باب كنيسة السيدة العذراء بالزيتون كان عم رفيق-٤٥ سنة- جالسا على الرصيف يتطلع إلى السماء.. عم رفيق ما زال محتفظا بلهجته الصعيدية وبارتدائه الجلباب والعمة، فبدا وكأنه قد أتى من بلدته بالمنيا بالأمس فقط وليس منذ نحو ١٠ سنوات. ترك بلدته بحثا عن فرصة عمل فى العاصمة وجدها فى الفاعل ويقول عنها: «شغلانة متعبة لكن بتكسّب وأنا راضى.. رزقها بيكفينى وبيكفى الولاد». واختار أن يكون محل سكنه بجوار كنيسة السيدة العذراء بحى الزيتون حتى يعيش ببركتها كما قال. ويضيف: «أنا مكنتش بتمنى أكتر من إنى أشوفها بعينى.. مكنتش عايز أكتر من كده وكنت عارف إن بركتها هتحل على حياتى بعدها».

لم تختلف عنه كثيرا «أم عماد» التى أتت بأطفالها الثلاثة لكى يروا السيدة العذراء.. أتت من المنيا مع زوجها منذ ٧ سنوات بحثا عن فرصة عمل وحياة أفضل..عمل زوجها بوابا فى إحدى العمارات بحى الزيتون.. لم يزد دخله الشهرى الثابت عن ١٠٠ جنيه وهو ما لا يكفى بطبيعة الحال وكما تقول أم عماد «العيش الحاف.. لكن الإكراميات بتمشى الشهر». وتضيف قائلة «ما اتمنيتش غير الستر وإن رزقنا يزيد.. بس فى الآخر كفاية علينا رؤيتها، وكفاية إن الولاد يشوفوها ويعيشو ببركتها».

«تمنيت رؤية العدرا فى شكل نور.. واتمنيت الستر وأن يكفينا شر الحاجة والجوع.. أى أمنية هتتمناها والعدرا قدامك هتتحقق.» هكذا أكد وجيه سعيد- ٢٣ سنة- الشاب الريفى الذى ترك أهله وقريته ليبحث عن فرصة عمل فى العاصمة لم يكن الحصول عليها سهلا على الإطلاق.. إلى أن أصبح عاملا فى إحدى الشركات براتب ٣٠٠ جنيه شهريا.

يضيف وجيه «أنا كان نفسى أشوف العدرا.. ومن ساعة ما سمعت بظهورها بدأت أروح كل الأماكن اللى بتظهر فيها لغاية ما شفتها فى كنيسة الزيتون.. وكل اللى كنت بقوله وقتها «مدد يا عدرا يا أم النور، وكل اللى اتمنيته الستر».

أما منى نان- ٤٧ سنة- موظفة- فكان كل ما تمنته «أن يبعد عن ولادنا شر الوبا والمرض اللى ظاهر دلوقتى» وهو ما قالته بمجرد أن تراءت لها السيدة العذراء، وتضيف منى قائلة: «أحنا خايفين على الولاد أوى ومش بنزلهم من البيت ولا بيروحوا حتى المدرسة.. والعلاج اللى الحكومة هتجيبه بيخوفونا منه.. يعنى نسيب ولادنا يموتوا من المرض نفسه ولا ينضروا بدواه؟ يمكن العدرا تبعده عننا وعن ولادنا.. اتمنيت كمان إنى أخف من مرض عرفت أنه عندى ومش حمل علاجه».

أما أحلام فتحى- ٣٤ سنة- ربة منزل- فتمنت أن ترى السيدة العذراء.. وعندما سمعت أنها تظهر لمحبيها فى هذا الوقت -على حد قولها- وفى عدة أماكن كانت تأتى للكنيسة بشكل يومى عساها تراها.. وكل ما كانت تتمناه هو الستر وأن يزيد راتب زوجها لأن البيت والأولاد الثلاثة مصدر دخلهم الوحيد هو راتب الزوج فى ظل أنها لا تعمل. تقول أحلام»: راتب زوجى على أى حال هو راتب موظف.. أحيانا كثيرة لا يكفى مصروفات البيت والأولاد.. لكن كل ما نتمناه هو الستر وأن «تبتعد شرور الأمراض الجديدة دى عن ولادنا».

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق
شارك

أستاذ سى السيد لية ما فيش أمور وسط عندك

فية ناس ممكن تؤمن بالأشياء الخارقة للعقل (معجزات أو شفاعة ...لحد الحسد) لكن ده ما يتحكمش فى حياتها يعنى أية يعنى أنا بعمل اللى عليا فى كل حاجة و بعدين أقول يا ست ياعدرا ساعدينى فى الموضوع الفلانى بس مش نايمة فى بتنا و قعده أصلى و ما بعملش حاجة و عايزة القديسين و الأولية يساعدونى كده يبقى أعتقد ده السليم .

و على فكرة أنا مش متضايقة أنك فتحت الموضوع و بذات بعد ما غيرت العنوان لكن أنا بيبقى أعتراضى على بعض الكلمات الغير مناسبة

رابط هذا التعليق
شارك

أنا بعمل اللى عليا فى كل حاجة و بعدين أقول يا ست ياعدرا ساعدينى فى الموضوع الفلانى

عظيم جداً

طب مين اقرب يا مدام ميرا .... ربنا ولا العدرا ؟

ومين صاحب القدرة ومالك المُلك : ربنا ولا الحُسين ؟

يعني هو ربنا محتاج واسطه عشان أطلب منه مساعده ؟

فهمتي قصدي حضرتك ؟

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق
شارك

طب مين اقرب يا مدام ميرا .... ربنا ولا العدرا ؟

أنا عارفة أنت تقصد أية بس بص دية حاجة داخل فية جزء شخصى و تجارب شخصية صعب أوصل لك المفهوم واضح لكن مها طبعا الواحد بيدعوا ربنا بس بيبقى فية قديس أو الست العدرا كده قريبين له و بيطلب مساعدتهم . وده معنى الشفاعة عندنا .

هى دية نقطة من النقط اللى ممكن نتفق أننا لن نتفق فية وده المبدأ اللى أتعودت عليه من صغرى لما كنا نتناقش أنا و أصحابى المسلمين زمااااااااان أيام ما كان كل واحد بيعبر عن رأية و بنوصل لنقط تلاقى و نقط أختلاف لايمكن نتفق فية وألا كان كل الناس بقى لهم نفس العقيدة أو الدين ده حتى الفكر السياسى بتلاقى واحد يمين أوى وواحد شمال أوى وواحد لأوى كده ولا أوى كده.

رابط هذا التعليق
شارك

انا متابع الموضوع من أوله بصراحة وشفت طبعا الخبط والرزع اللى حصل ده .. بس انا حاسس ان فى حلقة مفقودة فى النص .. يعنى بعقيدتى وخلفيتى الإسلامية شايف موضوع سين سين مفيهوش إساءة لإخواتنا المسيحيين ولا هجوم على العقيدة بس الردود اللى شفتها من إخواتى المسيحيين بدون استثناء بتقول ان الموضوع ده بيمس معتقد عندهم .. بدءا من الردود العنيفة جدا حتى الردود الهادئة جدا .. شايف ان فى حلقة مفقودة وأتمنى حد يوضحها ..

رابط هذا التعليق
شارك

انا متابع الموضوع من أوله بصراحة وشفت طبعا الخبط والرزع اللى حصل ده .. بس انا حاسس ان فى حلقة مفقودة فى النص .. يعنى بعقيدتى وخلفيتى الإسلامية شايف موضوع سين سين مفيهوش إساءة لإخواتنا المسيحيين ولا هجوم على العقيدة بس الردود اللى شفتها من إخواتى المسيحيين بدون استثناء بتقول ان الموضوع ده بيمس معتقد عندهم .. بدءا من الردود العنيفة جدا حتى الردود الهادئة جدا .. شايف ان فى حلقة مفقودة وأتمنى حد يوضحها ..

الحلقه المفقوده فى رأيى ...ممكن تكون الحساسيه الشديده والمفرطه... التى تتولد.. لما تيجى تناقش احد ما.. ديانته غير ديانتك .. وتكون المناقشه دى فى حاجه تخص معتقده ..حتى لو انت مش شايفها انها فعلا فى معتقده .. خصوصا لو كان هذا الشخص معتز بدينه... ومتمسك به لدرجة الالتصاق ..وطبعا منقدرش نغفل ان فيه حلقه مفقوده تانيه .. الا وهى النار اللى تحت الرماد ..والاحتقان الصامت.. والغضب والصرخات المكتومه .. لدى البعض من كلا الديانتين .. والتى منها ما هو مبنى على احداث ووقائع .. والتى منها ما هو مفتعل وبفعل فاعل...فاعل يتمناها فتنة ونار تتأجج ..بلا انطفاء وبلا خمود

يمكن عشان كده انا ذات نفسى.... رغم ان عندى لسه خواطر كثير حول الموضوع ده .. الا اننى أثرت السكوت والصمت .. مع المتابعه ..حتى لا أقع فى الشرك ((الفخ)) .. وأجد نفسى((وبحسن نيه)) ممن ينفخون فى الجمر الملتهب ..فيزيدوه إتقادا :lol:

تم تعديل بواسطة التونسى

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق
شارك

.

الزملاء الأفاضل

أستأذنكم فى إغلاق الموضوع مؤقتاً لالتقاط الأنفاس وإعادة قراءة المداخلات من بدايتها بهدوء وتأنٍ بعد أن أدلى الجميع برأيه.

سيتم التشاور بين الزملاء فى فريق الإشراف فى إمكانية إعادة فتح الموضوع من عدمه وسيتم نشر ما يتم التوصل إليه هنا بإذن الله

شكرا

الإدارة

[وسط]!Question everything

[/وسط]

رابط هذا التعليق
شارك

  • بعد 2 أسابيع...

الأفاضل ..

تم إعادة فتح الموضوع للمناقشة بعد أن تم تنقيحه وحذف ما استوجب الحذف منه ..

نرجوا تناول الموضوع من حيث أراد كاتبه وعدم تشتيته أو الابتعاد به عن فكرته الأساسية وأيضا عدم تحويله لمحكمة عقائدية!

الإدارة

[وسط]!Question everything

[/وسط]

رابط هذا التعليق
شارك

فى جمله تكررت كثيرا فى هذا الموضوع و هى ان الحمام لا يطير ليلا

و كانت تكرر كانها من المسلمات

للاسف هذه المقوله غير صحيحه

و اسمحوا لى نقل هذا الكلام من موقع متخصص فى تربيه الحمام

و نفس الكلام وجدته ايضا فى مواقع اجنبيه

و نقلى هذا لتصويب المعلومه ليس الا

يعتبر نش الحمام (تطييره)امتع جزء فى هواية الحمام فسعادة الغاوى وهو يقوم بتطيير حمامة ويراه امامه يشق عنان السماء ويذهب يمينا وشمالا لا تضاهيها سعادة ولكن النش الليلى امتع من هذا بمراحل كثيرة

لان الحمام الذى يطير ليلا ليس كأى حمام بل يستلزم تدريب خاص وطويل حتى تصل بحمامك الى هذة المهارة الخاصة فالحمام عادة يطير نهارا وللوصول بة الى الطيران الليلى يوجه الكثير من الصعوبات مثل خوف الحمام نفسه وعدم استعدادة للطيران الليلى

الجوارح الليلية مثل البوم

وجود عوائق فى مجال الطيران والنزول(المبانى العالية-هوائيات التليفزيون واطباق الاستقبال

عدم وجود اضائه كافية للقلاع والهبوط

كيفية تعويد وتدريب الحمام على الطيران الليلى

الحمام اساسا يطير تماسى فنقوم بالقرص علية تدريجيا واطالة مدة الطيران الى ما بعد غروب الشمس

يوما بعد يوم تذداد مدة الطيران عامة ومدة الطيران بعد غروب الشمس

نقوم بتاخير الفتح على الحمام مرة كل اربعة او خمسة ايام الى اذان المغرب

فيكون الحمام معتاد على الطيران لمدة ساعة مثلا فعندما نطيرة قبل المغرب بساعة يكون موعد نزولى مع اذان المغرب وعندما يبدأ طيرانه المغرب يكون امامة تقريبا ساعة وينزل فيطير مدة جيدة بعد الغروب وهكذا تدريجيا حتى تحدث تغيرات لعيون الحمام فيصبح النهار والليل متساويان فى الروءية ويمكنك بعد مدة(شهر تقريبا)من الفتح على الحمام فى اى وقت من ليل او نهار وتستمتع بالمتعة المتناهية وهى انك لا ترى حمامك من فوقك ولكن تسمع صوت طيرانهم فقط

معلومة لهواة المعارك الجوية

الفرد الذى يطير ليلا لا يمكن ان يحط على غية اخرى ليلا او نهارا

تدريب الحمام الاولة لانه معتاد على التغميق علية بعد المغرب عادة

قد يكون هناك خسائر فى اثناء فترى التدريب الاولى لهذا يجب اخذ الحذر اللازم حتى لا تفقد حمامك

من يفقد حمام عن طريق البومة او غيرها فلا يدعو على ولكن يتذكر انه (لا يفوز باللذات الا كل مغامر)واليكم الصور حتى تتاكدو من امكانية النش الليلى للحمام فهناك الكثيرين ممن لا يصدقون ان الحمام يطير ليلا بسهولة

صورة الحمام بعد النزول الى ضهر الغية

للاسف لم استطع ارفاق الصور لمشكله الصور فى المنتدى

و لكن من الممكن البحث فى النت تحت عنوان النش الليلى

EjGPv-c584_381280136.jpg

ما اجمل الانوثه عندما تمتطى صهوه الحياه

رابط هذا التعليق
شارك

فى جمله تكررت كثيرا فى هذا الموضوع و هى ان الحمام لا يطير ليلا

و كانت تكرر كانها من المسلمات

للاسف هذه المقوله غير صحيحه

و اسمحوا لى نقل هذا الكلام من موقع متخصص فى تربيه الحمام

و نفس الكلام وجدته ايضا فى مواقع اجنبيه

و نقلى هذا لتصويب المعلومه ليس الا

يعتبر نش الحمام (تطييره)امتع جزء فى هواية الحمام فسعادة الغاوى وهو يقوم بتطيير حمامة ويراه امامه يشق عنان السماء ويذهب يمينا وشمالا لا تضاهيها سعادة ولكن النش الليلى امتع من هذا بمراحل كثيرة

لان الحمام الذى يطير ليلا ليس كأى حمام بل يستلزم تدريب خاص وطويل حتى تصل بحمامك الى هذة المهارة الخاصة فالحمام عادة يطير نهارا وللوصول بة الى الطيران الليلى يوجه الكثير من الصعوبات مثل خوف الحمام نفسه وعدم استعدادة للطيران الليلى

الجوارح الليلية مثل البوم

وجود عوائق فى مجال الطيران والنزول(المبانى العالية-هوائيات التليفزيون واطباق الاستقبال

عدم وجود اضائه كافية للقلاع والهبوط

كيفية تعويد وتدريب الحمام على الطيران الليلى

الحمام اساسا يطير تماسى فنقوم بالقرص علية تدريجيا واطالة مدة الطيران الى ما بعد غروب الشمس

يوما بعد يوم تذداد مدة الطيران عامة ومدة الطيران بعد غروب الشمس

نقوم بتاخير الفتح على الحمام مرة كل اربعة او خمسة ايام الى اذان المغرب

فيكون الحمام معتاد على الطيران لمدة ساعة مثلا فعندما نطيرة قبل المغرب بساعة يكون موعد نزولى مع اذان المغرب وعندما يبدأ طيرانه المغرب يكون امامة تقريبا ساعة وينزل فيطير مدة جيدة بعد الغروب وهكذا تدريجيا حتى تحدث تغيرات لعيون الحمام فيصبح النهار والليل متساويان فى الروءية ويمكنك بعد مدة(شهر تقريبا)من الفتح على الحمام فى اى وقت من ليل او نهار وتستمتع بالمتعة المتناهية وهى انك لا ترى حمامك من فوقك ولكن تسمع صوت طيرانهم فقط

معلومة لهواة المعارك الجوية

الفرد الذى يطير ليلا لا يمكن ان يحط على غية اخرى ليلا او نهارا

تدريب الحمام الاولة لانه معتاد على التغميق علية بعد المغرب عادة

قد يكون هناك خسائر فى اثناء فترى التدريب الاولى لهذا يجب اخذ الحذر اللازم حتى لا تفقد حمامك

من يفقد حمام عن طريق البومة او غيرها فلا يدعو على ولكن يتذكر انه (لا يفوز باللذات الا كل مغامر)واليكم الصور حتى تتاكدو من امكانية النش الليلى للحمام فهناك الكثيرين ممن لا يصدقون ان الحمام يطير ليلا بسهولة

صورة الحمام بعد النزول الى ضهر الغية

للاسف لم استطع ارفاق الصور لمشكله الصور فى المنتدى

و لكن من الممكن البحث فى النت تحت عنوان النش الليلى

جزاكى الله خيرا يا سيدتى الفاضلة على هذه المعلومات القيمة.

فى الحقيقة... لم أعرف من قبل ان الحمام "لا" يطير ليلا... حيث كنت أرى غيات الحمام فى صغرى... و كانوا يجمعون الحمام حتى بعد العشاء... و كان اصحاب الغيات غالبا ما يبدأون بارسال الاشارات عن طريق الراية.. من بعد صلاة المغرب... و طبعا عن طريق "التصفير".. انهم يطلقوا صفارات يعنى...

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق
شارك

الاخت فلانه شكرا على المشاركه المفيده و هنا علينا لفت نظر المشاركين لشئ مهم

هناك مدخلان للامر

مدخل عقلى استقرائى

و مدخل لاهوتى غيبى

.

.

.الى اخر المداخلة

السلام عليكم ورحمة الله....

أخى الفاضل otaka...

بأشكر حضرتك على مداخلتك الرائعة وبأعتذر عن التأخير فى الرد....ولكنه حُكم السادة المشرفين بقى :h!!!h: .....واسمح لى أضيف اليها بعض النقاط التى توضح وجهة نظرى...

من المعلوم أن غالبية الديانات السماوية وغير السماوية تنطوى على مفهومين أساسيين ، أولهما عالم الغيب...، وثانيهما :عالم الشهادة.

وعالم الغيب : كما يدل عليه إسمه هو عالم ماوراء الطبيعة ، أى كل ماكان خافياً عن حواسنا الخمس ..فنحن لا نراه ولا نسمعه ولا نشم رائحته ولا نلمسه ولا نتذوقه بحواسنا المختلفة....

ومن هنا يُعد من الأمور المغيبة أو الغيبية التى لا يمكن إدراكها إدراكاً حسياً مباشراً ، ولكننا نتلقاها من خلال الوحى الآلهى فى الكتب السماوية ، ومن ثَم ، فإنها تندرج ضمن أمور العقيدة والمعتقدات ....فإما أن نُسلم بها ضمن تسليمنا بكل أمور الدين الذى نعتنقه وإما أن نرفضها فنخرج بذلك عن هذا الدين ، ولذلك يقول الفقهاء " إن من أنكر معلوماً من الدين بالضرورة فقد كفر ".

هذه الأمور الغيبية تتمثل فى الايمان بوجود الإله الخالق للكون ، وبوجود الملائكة ، وبوجود الجن ، وبوجود الشياطين ، وبوجود الروح ، وبوجود القدر خيره وشره.

طيب لو انتقلنا الى المفهوم الاخر وهو عالم الشهادة: نجد أنه عالم المحسوسات ، أى العالم الذى يمكن إدراكه بالمحسوسات المختلفة كالبصر والسمع...الى أخره ، ومجال هذه الحواس هو مجال العالم الطبيعى ( وليس ماوراء الطبيعة كما كان الحال فى عالم الغيب ).....هنا يكون المجال لعلومنا الدنيوية ، من علوم فيزيائية أو علوم إنسانية وغيرها من العلوم اللأخرى .

إن المنطقة الفاصلة بين العالمين السابقين ، أى بين عالم الغيب وعالم الشهادة ، هى التى تحدث البلبلة ، وهى التى تُغرى ذوى التفكير الخرافى بأن يخلطوا فيها بين عالمى الغيب والشهادة ...

فالإيمان بالغيبيات هو إيمان عقائدى أنبئتنا به الكتب السماوية ضمن مجال العقيدة والمعتقدات ، أما الجانب الثانى وهو جانب المحسوسات فى عالم المشاهدة ، فنحن نعرفه من خلال حواسنا وإدراكتنا المختلفة ، ومن ثَم لا جدال فيه .....ولكن الجدال كل الجدال يقع عندما يحب البعض أن يخلط بين الحابل والنابل ....أى بين عالم الغيب وعالم الشهادة .......عندئذ ينقسم الناس إلى مُصدق ومُكذب ، ولا يستطيع أى من المصدقين أو المكذبين أن يقيم الحُجة أو البرهان على صحة وجهة نظره ...اللهم إن كان لديه "نص مقدس" من الوحى الآلهى لا يدعم وجهة نظره فقط بل عليه أن يفسر أيضا لمَ كان التجلى أو الظهور ( العذراء أو الزهراء ) ضرورياً أو حتمياً هنا والأن .....

فما لم يكن هناك نص صريح وقاطع يوضح هذه الأمور ، فلا يستطيع أحد من البشر أياً كانت مكانته أن يؤكد أو ينفى هذا الظهور أو التجلى .....بل ان الأخطر من ذلك أن نحاول أن نقيم مصداقية الديانات أو العقائد على بعض الأمور التى تقع بين الحقيقة والوهم ...فنُعرض هذه الديانات والمعتقدات برُمتها للتصديق أو التكذيب فنفتح الباب أمام الشكوك فى صرح العقيدة كلها.

وتظل المسألة جدلية إلى مالانهاية ...ولا ينتج عنها سوى استثارة مزيد من الأحقاد والشكوك بين مؤيد ومعارض ...وبين مصدق ومكذب....ومزيد من

الفتن فى داخل الديانة الواحدة بمذاهبها المختلفة أو بين دين ودين أخر

ندعوا الله ان يزيح الغمة عن ابناء هذا الوطن ....

إن الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم....

خالص مودتى

{ لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ }

رابط هذا التعليق
شارك

انا متابع الموضوع من أوله بصراحة وشفت طبعا الخبط والرزع اللى حصل ده .. بس انا حاسس ان فى حلقة مفقودة فى النص .. يعنى بعقيدتى وخلفيتى الإسلامية شايف موضوع سين سين مفيهوش إساءة لإخواتنا المسيحيين ولا هجوم على العقيدة بس الردود اللى شفتها من إخواتى المسيحيين بدون استثناء بتقول ان الموضوع ده بيمس معتقد عندهم .. بدءا من الردود العنيفة جدا حتى الردود الهادئة جدا .. شايف ان فى حلقة مفقودة وأتمنى حد يوضحها ..

الحلقة المفقودة هي أن عقيدة المسلمين تخبرهم في نص القرآن الكريم:

قال تعالى

بسم الله الرحمن الرحيم

﴿ لا إكراه في الدين ﴾

﴿ لكم دينكم ولي دين ﴾
صدق الله العظيم

ولكننا مُصِريين إننا نمشي المسحيين على عبادة وتقديس ربهم حسب معتقداتهم ولكن بالطريقة اللي تريحنا احنا وتقنعنا احنا وترضينا احنا ..

وجهة نظري الشخصية إننا ننشغل في عيوبنا احنا كمسلمين اقتداء بقول الرسول صلى الله عليه وسلم (طوبى لمن شغلة عيبه عن عيوب الناس), وإن حتى عقلاء المسليمن مش صحيح لهم مجادلة أبناء أي دين خصوصا لو من أهل الكتاب في مدى صحة معتقدهم وعدم توافقها مع منطق العقيدة الإسلامية.

رأيي الشخصي إن منتدى محترم زي ده ممكن ينتقص من قيمته كمنارة لصوت الحق بتركه اصحاب أي دين بأن يجادل أبناء دين آخر في معتقدهم. مع توضحي إني استعملت فعل يجادل to Argue وليس يناظر to debate, وذلك لان امتلاك العقل لا يستلزم امتلاك العلم البيّن.

ولأن راي الدين الاسلامي أن المجادلة هي مجلس لغو ومدخل للفتنة بين المسلمين و إضعاف قلوبهم ويأثم من يجلس فيها فأنا أنأى بنفسي كمسلم من أي مداخلة أخري في هذا الموضوع.

---------------

مع شكر واجب لأختي فولانة لبيانها للفرق بين علم الغيب وعلم الشهادة وعالميهما. فهي امتلكت العقل والعلم للرد وأغبطها على علمها. ولا ينفي عقل وعلم أختي فولانة أن حرية اشراك من لا ناقة له ولا جمل في العلم وربما في العمل هي ما دفعتني لنعت الموضوع بالمجادلة وتأكيدي على أنها مدخل من مداخل زيادة وهن المسلمين .. عشان هيكون فيه رد زي رد حضرتك وعشرة مقابلهم بلا سند أو بيان.

تم تعديل بواسطة MaYousof
رابط هذا التعليق
شارك

انا مش بحب اتدخل فى موضوع الديانة هذا على الاطلاق

و لكن هذا الموضوع استفزنى الى اقصى درجة

و احب ان اعلق عليه و اعزروا ركاكة حديثى

يا سيدتى الفاضلة.. ايمانك بظهورها هذا امر يخصك, و نحن نحترمه بشده - بغض النظر عن مدى منطقيته.

حريتك فى اعتقاد ما تشائين هى حرية قد منحها الله لك.. و ليس لاحد فضل عليك فى هذا غير الله.

اشكر سيادتك جدا على هذا الكلام لو حضرتك مقتنع بيه بجد

ربما وضع المسيحيين فى مصر يعطيهم بعض المميزات, لانهم اهل مصر.. و لكن تظل الحرية مقيدة بحرية الاخرين... و بحرية المجتمع أيضا و مبادئه. من حقك ان تعبدى من تشائين.. و لكن ليس من حقك ان تروجى لما تعبدين بصورة زائدة عن الحد! و ليس من حقك ان تشغلى بال المجتمع بما تفعلين!

حضرتك بتفرض هنا ان العذراء لم تظهر مع وجود بعض المسلمين من رأو هذا فأعتقد ان هذا كلام مرسل و ان من الافضل لسيادتك ان تذهب الى الوراق او اسيوط او اى مكان قيل لسيادتك ان العذراء ظهرت به و اسأل الاخوة المسلمين اللى شافوها هناك و بعد كده شوف إذا كان هذا ترويج او لا و اذا كان زياده على اللزوم ولا ده اقل من الحقيقة ( على فكرة انا شفتها بأسيوط )و عندى جار مسلم رأى تجلى يوم الثلاثاءالعظيم فى شبرا و هو اللى حكى لى و لو سيادتك تريد مقابلته شخصيا لا مانع عندى و ارجوا ان لا يكون رفض سيادتك المطلق سببه تعصب دينى او ما شابه و لكن من اجل المصلحة العامة فبرجاء من سيادتك بحث الموضوع جيدا قبل ابداء الرأى خصوصا فى معتقدات الغير

اما عن موضوع التشكيك.. فصدقينى التشكيك يأتى من المنطق قبل ان يكون من الدين! لقد قرأت مقالة فى جريدة لوس أنجلوس تايمز.. و هى جريدة واسعة الانتشار فى كاليفورنيا و امريكا.. و كان المقال عن الظهور فى الوراق و عن "تخلف المصريين البؤساء" اللذين يبحثون عن اى متنفس لحل مشاكلهم.. و حزنت كثيرا لما قرأته.

علما بأن من حق اى شخص يعبر عن رأيه حتى سيادتك و انا ايضا و لهذا اعتقد ان هذا كلام مرسل برجاء وضع الرابط و إلا كلام سعادتك هيكون كأن لم يكن

ثم من يقول انه هيموجرام ( صح الكلمه دى )؟؟؟

ليه الامن ما كسرش هذا الجهاز اللى بيخلى الطرق زحمه و ناس بتجرى فى كل حتة و عاملين نفسهم ( المسحيين طبعا ) ان عندهم معجزة و كلام الخزعبلات ده و الواد اللى بيطير الحمام بالليل ( على فكرة ما فيش حمام بيطير بالليل ) اللى جه على برنامج العاشرة مساء ( فى الاخر السيده العذراء مقدسة عند جميع الاديان و الله قادر على كل شئ ففى سؤال يطرح نفسة بشدة هل ارادة الله لاظهار العذراء او ملاك او اى رسول مستطاعه ام لا ؟؟؟؟ هل نستطيع الاجابة عن هذا السؤال بلا اعتقد لا كلنا هنجيب بأن الله قادر على كل شئ

طيب يوم الثلاثاء العظيم الذى يقال فيه ان العذراء ظهرت فى كل مكان ده حتى على السحاب ؟؟؟ ممكن حد يفهمنى عمل ووظيفة الهيموجرام ده ( لو الاسم صح ) و بيعمل ايه و حدوده و لو كان ليزر برضوا عمله ايه

طيب انا عندى فكرة ليه ما يكونش قمر صناعى من امريكا ( اللى مكتوب فى جرايدها ان المصريين بؤساء )

الكلام كثير جدا المهم الدليل فين

و كل انسان حر فيما هو معتقد حتى لو معتقده هذا خطأ فقط تذكروا ان الغير مستطاع عند الناس مستطاع عند الله

و فى النهاية شكرا لسعه صدركم

لا تفكر بالامر كثيرا و دع الامر لمن بيده الامر

يستجيب لك الرب فى يوم شدتك ينصرك اسم إله يعقوب

رابط هذا التعليق
شارك

و الآن و بعد أن هدأت النفوس ... و انتهت سلسلة ظواهر ظهور طيف السيدة العذراء و عدنا جميعآ الي حياتنتا العادية بدون اي تغيير يذكر فيها ...

فلم يكف الكاذب عن كذبه .. و لا الشرير عن عنفه .. و لا السارق عن سرقاته ...

لم تدفعنا تلك الظاهر ان نقوم بأي تغيير يذكر في حياتنا ....

تلآن ربما الكلام سيكون له وقع آخر .. ربما الحديث عن معجزات مسموح له ببعض من اعمال العقل ...

و عندما نتكلم عن المعجزات فسيكون بالطبع من وجهة نظر دينية بحتة .. و ليست علمية ... فالعلم لا شك يغلق باب الحوار منذ البداية ...

المعجزة ما هي ببساطة الا فعل خارق لقوانين الطبيعة التي تحكم الكون .. و بما ان تلك القوانين من خلق الله .. لذا فمن المنطق انه يسمح بحدوثها في اضيق الحدود و في حالات استثنائية .. لأنها مثلما ذكرنا تخرق القوانين التي خلقها هو شخصيآ ...

في حالتنا نحن البشر علي كوكب الأرض ... تلك القوانين هدفها تدبير حياة الأنسان .. مكافأة المؤمن التقي في الحياة .. و معاقبة المسيء ..

حالة ارسالة الله للأنبياء و الرسل هي حالة استثنائية ... و بالتالي فمن الطبيعي ان يؤيدهم بامكانية القيام بمعجزات لتكون سلاحآ اضافيآ يعينهم .. و لكنها ليست سلاحآ اساسيآ لنشر دعوتهم ...

بل السيد المسيح نفسه لم يستخدم المعجزات لأقناع الناس ...بل كان يصنعها من قبيل التحنن عالبشر ... بدليل ان الالآف الذين حضروا معجزاته لم يتحولوا تلقائيآ لمؤمنين به.. و هذا ما يخبرنا به الكتاب المقدس ...بل كان عندما يطلبون منه معجزة لأستعراض قدراته كان يرفض و يقول " جيل فاسق و شرير يطلب آية و لا تعطي له آية"

أعطيت أيضآ ملكة صنع المعجزات لتلاميذ السيد المسيح لأنهم خرجوا للبشارة بلا قوة .. و لا مال .. و لا حتي ثقافة عالية لدي أغلبهم .. هم من كانوا مجرد صيادين حتي فترة مضت ...فكانت المعجزات بتأييد الروح القدس أبسط سلاح في ايديهم ... لكن تاريخ الكنيسة مع ذلك لا يقول لنا أن المسيحية انتشرت في العالم بسبب تلك المعجزات ...

نأتي الي عصرنا الحالي الذي لا نجد فيه حالات استثنائية تستدعي كسر قوانين الله بالمعجزات .. فالأدينة موجودة بالفعل في جميع ارجاء الأرض ... و فكرة التوحيد متغلغلة في الغالبية العظمي من قاطني الكوكب ... اذن الأصرار علي استجلاب المعجزات يعني اننا لا نثق في قوانين الله ..

لا يعني هذا انني لا أؤمن بوقوع معجزات .. و لكنها لا يجب ان تحتل في نفوسنا و فكرنا موقعآ مركزيآ .. كما لو كانت القاعدة في التعامل مع الرب القدير و ليس استثناء نادر ...

لحظة تجميع افكار و لي عودة

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر


"صلاح جاهين"


رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

×
×
  • أضف...