اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

فيديو رجم إمرأة وإبنتها حتى الموت هل ممكن نشوف دا فمصر ؟!!!


EsoWay

Recommended Posts

طيب لو حديث رجم الزاني حديث صحيح ؟؟؟ حضرتك تعترض عليه و لا لا ؟؟

صحيح ويخالف كتاب الله

ياريت تجاوبني عشان ارد رد قاطع

إحنا مش لسه قايلين

وما آتاكم الرسول فخذوه وما نهاكم عنه فانتهوا

( {وَمَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَى} (3) {إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى} ..

و دا كلام ربنا أهو ..

أي حاجة الرسول يقوله نقول سمعاً و طاعه ، أي حاجة يقول عليها لا و حرام يبقي سمعاً و طاعه

رابط هذا التعليق
شارك

  • الردود 241
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

البعض يستسهل اذا جاء الحديث ظاهرا مخالف لنص قرانى يلغى الحديث

طيب اذا جاء نصين من القران مخالفين لبعضهماالبعض فى الظاهر هنعمل ايه نلغى واحد منهم ؟

c4832be5eeb0a365c14df83fd90f8827.jpg
رابط هذا التعليق
شارك

طيب لو حديث رجم الزاني حديث صحيح ؟؟؟ حضرتك تعترض عليه و لا لا ؟؟

صحيح ويخالف كتاب الله

ياريت تجاوبني عشان ارد رد قاطع

إحنا مش لسه قايلين

وما آتاكم الرسول فخذوه وما نهاكم عنه فانتهوا

( {وَمَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَى} (3) {إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى} ..

و دا كلام ربنا أهو ..

أي حاجة الرسول يقوله نقول سمعاً و طاعه ، أي حاجة يقول عليها لا و حرام يبقي سمعاً و طاعه

ايه يا عمدة

ماعرفكش كده

ده انا لسه قايل عليك نبيه ولماح وربنا يحرصك

صحيح ويخالف كتاب الله

تجاوبني على السؤال ده وهاتكون اجابتي وراها على طول فوريرة

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )



رابط هذا التعليق
شارك

طيب لو حديث رجم الزاني حديث صحيح ؟؟؟ حضرتك تعترض عليه و لا لا ؟؟

صحيح ويخالف كتاب الله

ياريت تجاوبني عشان ارد رد قاطع

إحنا مش لسه قايلين

وما آتاكم الرسول فخذوه وما نهاكم عنه فانتهوا

( {وَمَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَى} (3) {إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى} ..

و دا كلام ربنا أهو ..

أي حاجة الرسول يقوله نقول سمعاً و طاعه ، أي حاجة يقول عليها لا و حرام يبقي سمعاً و طاعه

ايه يا عمدة

ماعرفكش كده

ده انا لسه قايل عليك نبيه ولماح وربنا يحرصك

صحيح ويخالف كتاب الله

تجاوبني على السؤال ده وهاتكون اجابتي وراها على طول فوريرة

مفيش حاجة إسمها صحيح و في نفس الوقت مُخالف لكتاب الله

ما ينطق عن الهوى أن هو إلا وحي يوحي ..

شوف عمو طارق قال إية

طيب اذا جاء نصين من القران مخالفين لبعضهماالبعض فى الظاهر هنعمل ايه نلغى واحد منهم ؟

مستني إجابتك ..

رابط هذا التعليق
شارك

لو فى ايتين مخالفتين ظاهيرا لبعضهما البعض ماذا نفعل

مثال

( ...... وما كان الله ليطلعكم على الغيب ولكن الله يجتبي من رسله من يشاء فآمنوا بالله ورسله وإن تؤمنوا وتتقوا فلكم أجر عظيم )

من الظاهر ربنا مش هيعرفنا اى شىء من الغيب

طيب

( الـم . غُلِبَتِ الرُّومُ . فِي أَدْنَى الأَرْضِ وَهُم مِّن بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَيَغْلِبُونَ فى بضع سنين ...)

ربنا هنا عرف المسلمين بحاجة فى الغيب هتيجى فى بضع سنين بعنى من 3-9 سنوات و غيب تانى انهم غلبوا فى ادنى الارض

اذا بنفس منطق من ينكر حديث لان ظاهره مخالف للقران هل نقوم بحذف ايه منهما ؟؟؟

أرجو من الزملاء المعارضين لحد الرجم لانه من وجهه نظرهم مخالف للقران الرد

c4832be5eeb0a365c14df83fd90f8827.jpg
رابط هذا التعليق
شارك

البعض يستسهل اذا جاء الحديث ظاهرا مخالف لنص قرانى يلغى الحديث

طيب اذا جاء نصين من القران مخالفين لبعضهماالبعض فى الظاهر هنعمل ايه نلغى واحد منهم ؟

ما يصحش تقول الكلام ده على القرأن

ومافيش استسهال ولا حاجة دي حاجة باينة زي عين الشمس

القرأن بيقول اجلد الزاني

وبعض الروايات تقول ارجم الزاني

ايه اللبس اللي في الموضوع

ده حد من حدود الله والحدود بالذات لان فيها ازهاق ارواح او ايلام جسدي او قطع اطراف من الضروري ان يشرعها ويذكرها الله في كتابه

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )



رابط هذا التعليق
شارك

البعض يستسهل اذا جاء الحديث ظاهرا مخالف لنص قرانى يلغى الحديث

طيب اذا جاء نصين من القران مخالفين لبعضهماالبعض فى الظاهر هنعمل ايه نلغى واحد منهم ؟

ما يصحش تقول الكلام ده على القرأن

ومافيش استسهال ولا حاجة دي حاجة باينة زي عين الشمس

القرأن بيقول اجلد الزاني

وبعض الروايات تقول ارجم الزاني

ايه اللبس اللي في الموضوع

ده حد من حدود الله والحدود بالذات لان فيها ازهاق ارواح او ايلام جسدي او قطع اطراف من الضروري ان يشرعها ويذكرها الله في كتابه

انا قلت فى الظاهر وكل كلامى فى نفس السياق مخالفين لبعضهم ظاهرا و ليس فى الحقيقة اذا مفيش غلط ان شاء الله

منتظر رد حضرتك فى المداخلة التانية لى

لو فى ايتين مخالفتين ظاهيرا لبعضهما البعض ماذا نفعل

مثال

( ...... وما كان الله ليطلعكم على الغيب ولكن الله يجتبي من رسله من يشاء فآمنوا بالله ورسله وإن تؤمنوا وتتقوا فلكم أجر عظيم )

من الظاهر ربنا مش هيعرفنا اى شىء من الغيب

طيب

( الـم . غُلِبَتِ الرُّومُ . فِي أَدْنَى الأَرْضِ وَهُم مِّن بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَيَغْلِبُونَ فى بضع سنين ...)

ربنا هنا عرف المسلمين بحاجة فى الغيب هتيجى فى بضع سنين بعنى من 3-9 سنوات و غيب تانى انهم غلبوا فى ادنى الارض

اذا بنفس منطق من ينكر حديث لان ظاهره مخالف للقران هل نقوم بحذف ايه منهما ؟؟؟

أرجو من الزملاء المعارضين لحد الرجم لانه من وجهه نظرهم مخالف للقران الرد

و نقطة تانية معلش

مين اللى قال ان لازم اى حد او حكم شرعى يكون فى القران ما احنا وضحنا ان القران و السنة هما جناحى الاسلام

تم تعديل بواسطة طارق مصرى
c4832be5eeb0a365c14df83fd90f8827.jpg
رابط هذا التعليق
شارك

البعض يستسهل اذا جاء الحديث ظاهرا مخالف لنص قرانى يلغى الحديث

طيب اذا جاء نصين من القران مخالفين لبعضهماالبعض فى الظاهر هنعمل ايه نلغى واحد منهم ؟

ما يصحش تقول الكلام ده على القرأن

ومافيش استسهال ولا حاجة دي حاجة باينة زي عين الشمس

القرأن بيقول اجلد الزاني

وبعض الروايات تقول ارجم الزاني

ايه اللبس اللي في الموضوع

ده حد من حدود الله والحدود بالذات لان فيها ازهاق ارواح او ايلام جسدي او قطع اطراف من الضروري ان يشرعها ويذكرها الله في كتابه

أستاذ إسلام مش دا كلام ربنا ..

وما آتاكم الرسول فخذوه وما نهاكم عنه فانتهوا

( {وَمَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَى} (3) {إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى} ..

يبقي الرسول قال يُرجم يبقي نقول سمعاً و طاعه من غير جدا لأن ربنا قال هكرر تاني أهو :

وما آتاكم الرسول فخذوه وما نهاكم عنه فانتهوا

( {وَمَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَى} (3) {إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى} ..

يبقي مينفعش أقول حديث صحيح و مخالف للقرآن يا فندم

رابط هذا التعليق
شارك

لو فى ايتين مخالفتين ظاهيرا لبعضهما البعض ماذا نفعل

مثال

( ...... وما كان الله ليطلعكم على الغيب ولكن الله يجتبي من رسله من يشاء فآمنوا بالله ورسله وإن تؤمنوا وتتقوا فلكم أجر عظيم )

من الظاهر ربنا مش هيعرفنا اى شىء من الغيب

طيب

( الـم . غُلِبَتِ الرُّومُ . فِي أَدْنَى الأَرْضِ وَهُم مِّن بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَيَغْلِبُونَ فى بضع سنين ...)

ربنا هنا عرف المسلمين بحاجة فى الغيب هتيجى فى بضع سنين بعنى من 3-9 سنوات و غيب تانى انهم غلبوا فى ادنى الارض

اذا بنفس منطق من ينكر حديث لان ظاهره مخالف للقران هل نقوم بحذف ايه منهما ؟؟؟

أرجو من الزملاء المعارضين لحد الرجم لانه من وجهه نظرهم مخالف للقران الرد

ما كان الله ليطلعكم على الغيب مشروطة بلكن التي جاءت بعدها ويفهم من ذلك ان مش أي واحد يحكي لنا غيبيات نصدقه لكن الغيب مكشوف بارادة الله لمن اجتباهم الله من رسله ويكشف من الغيب ما يريده الله عز وجل لرسله

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )



رابط هذا التعليق
شارك

لو فى ايتين مخالفتين ظاهيرا لبعضهما البعض ماذا نفعل

مثال

( ...... وما كان الله ليطلعكم على الغيب ولكن الله يجتبي من رسله من يشاء فآمنوا بالله ورسله وإن تؤمنوا وتتقوا فلكم أجر عظيم )

من الظاهر ربنا مش هيعرفنا اى شىء من الغيب

طيب

( الـم . غُلِبَتِ الرُّومُ . فِي أَدْنَى الأَرْضِ وَهُم مِّن بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَيَغْلِبُونَ فى بضع سنين ...)

ربنا هنا عرف المسلمين بحاجة فى الغيب هتيجى فى بضع سنين بعنى من 3-9 سنوات و غيب تانى انهم غلبوا فى ادنى الارض

اذا بنفس منطق من ينكر حديث لان ظاهره مخالف للقران هل نقوم بحذف ايه منهما ؟؟؟

أرجو من الزملاء المعارضين لحد الرجم لانه من وجهه نظرهم مخالف للقران الرد

ما كان الله ليطلعكم على الغيب مشروطة بلكن التي جاءت بعدها ويفهم من ذلك ان مش أي واحد يحكي لنا غيبيات نصدقه لكن الغيب مكشوف بارادة الله لمن اجتباهم الله من رسله ويكشف من الغيب ما يريده الله عز وجل لرسله

ممتاز

الشرط بلكن عائد على انه يجتبى من رسله ما يشاء زى حضرتك ما اوضحت انه يعلم رسله الغيب

بس ارجع واقولك فى الايه الاولى ان ربنا خاطب المؤمنين بانه هو الله عز وجل لا يطلعهم على الغيب

و فى الايه الاخرى الله بنفسه عز وجل اخبر المؤمنين بامرين من الغيب غلبة الروم بعد سنين و حدد المدة و انها فى ادنى الارض

ربنا لم يخبر سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم على الخصوص فى هذه الجزئية بل قالها على المشاع لكل المسلمين مخالفة لظاهر نص الاية الاولى التى تنفى نفى مطلق تعريف المسلمين بالغيب

تم تعديل بواسطة طارق مصرى
c4832be5eeb0a365c14df83fd90f8827.jpg
رابط هذا التعليق
شارك

البعض يستسهل اذا جاء الحديث ظاهرا مخالف لنص قرانى يلغى الحديث

طيب اذا جاء نصين من القران مخالفين لبعضهماالبعض فى الظاهر هنعمل ايه نلغى واحد منهم ؟

ما يصحش تقول الكلام ده على القرأن

ومافيش استسهال ولا حاجة دي حاجة باينة زي عين الشمس

القرأن بيقول اجلد الزاني

وبعض الروايات تقول ارجم الزاني

ايه اللبس اللي في الموضوع

ده حد من حدود الله والحدود بالذات لان فيها ازهاق ارواح او ايلام جسدي او قطع اطراف من الضروري ان يشرعها ويذكرها الله في كتابه

أستاذ إسلام مش دا كلام ربنا ..

وما آتاكم الرسول فخذوه وما نهاكم عنه فانتهوا

( {وَمَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَى} (3) {إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى} ..

يبقي الرسول قال يُرجم يبقي نقول سمعاً و طاعه من غير جدا لأن ربنا قال هكرر تاني أهو :

وما آتاكم الرسول فخذوه وما نهاكم عنه فانتهوا

( {وَمَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَى} (3) {إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى} ..

يبقي مينفعش أقول حديث صحيح و مخالف للقرآن يا فندم

بص يا استاذ عماد

عشان نخلص من النفق المظلم وقد تفهمت موقفك

اي حديث مخالف لكتاب الله انا لا اؤمن به لان عندي كتاب الله اقوى وادق ولا ينازعه دليل

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )



رابط هذا التعليق
شارك

البعض يستسهل اذا جاء الحديث ظاهرا مخالف لنص قرانى يلغى الحديث

طيب اذا جاء نصين من القران مخالفين لبعضهماالبعض فى الظاهر هنعمل ايه نلغى واحد منهم ؟

ما يصحش تقول الكلام ده على القرأن

ومافيش استسهال ولا حاجة دي حاجة باينة زي عين الشمس

القرأن بيقول اجلد الزاني

وبعض الروايات تقول ارجم الزاني

ايه اللبس اللي في الموضوع

ده حد من حدود الله والحدود بالذات لان فيها ازهاق ارواح او ايلام جسدي او قطع اطراف من الضروري ان يشرعها ويذكرها الله في كتابه

أستاذ إسلام مش دا كلام ربنا ..

وما آتاكم الرسول فخذوه وما نهاكم عنه فانتهوا

( {وَمَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَى} (3) {إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى} ..

يبقي الرسول قال يُرجم يبقي نقول سمعاً و طاعه من غير جدا لأن ربنا قال هكرر تاني أهو :

وما آتاكم الرسول فخذوه وما نهاكم عنه فانتهوا

( {وَمَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَى} (3) {إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى} ..

يبقي مينفعش أقول حديث صحيح و مخالف للقرآن يا فندم

بص يا استاذ عماد

عشان نخلص من النفق المظلم وقد تفهمت موقفك

اي حديث مخالف لكتاب الله انا لا اؤمن به لان عندي كتاب الله اقوى وادق ولا ينازعه دليل

و هي دي اللي بدور عليها ..

شكراً علي إجابتك يا فندم :give_rose:

تعرف انا إجابة السؤال دا كانت ممكن تسهرني للصبح و مكنتش هروح الشغل بكرة بسببة ..

عندي فضول غريب إني أعرف الإجابة من حضرتك ..

و سيادتك تفضلت مشكوراً جبتها من الأخر القرآن و بس ، أي حديث مُخالف مع القرآن لا أعتد به ..

رابط هذا التعليق
شارك

واضح ان الاصابه بالبازافرنيا وصلت يافنان

حاكم الاصابه بالمرض ده خصصت فقط لعقول الجاهليه . أما ال عنده حصانه ربنا معاه

نخشخش فى الموضوع بقى

الموضوع معقد جدا على فكرة والفتوى مفقوده ومحتاجه وسطيه فى العدل والانصاف

والسؤال المعروض . هل ممكن ده يحصل فى مصر

والاجابه ال شفتها من متابعه الموضوع من البعض ان ممكن يحصل بس مش دلوقتى يعنى على ما يطبعوا الناس بالحكم

وده هيودينا فى سكه تانيه خالص . هل ال يزنى فى الفترة دى على ما يطبعوا الناس بالحكم عادى ولا يقام عليه حد من حدود الله !!!!!!!!!!

وهل حدود الله محتاجه وقت عشان نطبقه . والوقت ده اد ايه . انا شايف ان ده لو حصل فى مصر الشعب هو ال هيقيم عليهم الحد ده

والتساؤلات كتير جدا فى المجال ده ومحتاجين فتوى وسطيه له

بمعنى

بالنسبه للشهود الاربعه على الحدث

.لازم يتأكدوا من انه

كما قال النبي صلى الله عليه وسلم (( كالمرود في المكحلة و الرشاء في البئر )) و تأكدوا تماما من وجوه مرتكبيها

هل لو حضروا الشهود بعد خلاص عمليه الزنى لايقيم عليهم الحد ولو شهدوا انها جريمه زنى شهادتهم باطله رغم ان الزنى تم بالفعل بس هما جاؤا بعد جريمه الزنى مباشرة . وهما على السرير . هنا وضعهم ايه

وهل السعوديه انتهت منها جريمه الزنى ؟ وغيرها وغيرها . او حدت منها

وهل كل الاحاديث التى جاءت بالبخارى ومسلم كلها صحيحه . ؟

أم ان هناك احاديث سميت بالترهيب مثلا من الحدث وما الى ذالك من مسميات

على سبيل المثال وليس الحصر فى الاحاديث القدسيه . يوجد حديث معناه . اذنب عبدى فعلم لن له رب يغفر الذنوب فاستغفرنى فغفرت له ثم عاد واذنب وعلم ان له رب الى نهايه الحديث اعمل ما شئت فقد غفرت لك . فهل يأخذ الحديث بمعناه أم ان الهدف منه انه يبين مدى ورحمه الخالق . أى لايؤخد بمضمونه ولاكنه ياخذ بجوهره

والزانى محل الموضوع فين فى الموضوع ولا هو زنى وهرب .

طيب ما الكل يزنى ويهرب ويبقى كده مفيش تطبيق لشرع الله !!!!!!!

وفقدت اذن جزئيه السمع والطاعه . هنا هنقول هيكون عقابه بالاخرة . طيب ما الكل هيعاقب فى الاخرة

وهل ترك الناس لعقاب الاخرة يخالف شرع الله ؟

التساؤلات كتيرة جدا ووسطيه الامور هنا محتاجه فتوى كامله من اصحابها ؟

عبيد وصناع الأصنام يكرهون دوما من يقوم

بتكسيرها

رابط هذا التعليق
شارك

لو فى ايتين مخالفتين ظاهيرا لبعضهما البعض ماذا نفعل

مثال

( ...... وما كان الله ليطلعكم على الغيب ولكن الله يجتبي من رسله من يشاء فآمنوا بالله ورسله وإن تؤمنوا وتتقوا فلكم أجر عظيم )

من الظاهر ربنا مش هيعرفنا اى شىء من الغيب

طيب

( الـم . غُلِبَتِ الرُّومُ . فِي أَدْنَى الأَرْضِ وَهُم مِّن بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَيَغْلِبُونَ فى بضع سنين ...)

ربنا هنا عرف المسلمين بحاجة فى الغيب هتيجى فى بضع سنين بعنى من 3-9 سنوات و غيب تانى انهم غلبوا فى ادنى الارض

اذا بنفس منطق من ينكر حديث لان ظاهره مخالف للقران هل نقوم بحذف ايه منهما ؟؟؟

أرجو من الزملاء المعارضين لحد الرجم لانه من وجهه نظرهم مخالف للقران الرد

ما كان الله ليطلعكم على الغيب مشروطة بلكن التي جاءت بعدها ويفهم من ذلك ان مش أي واحد يحكي لنا غيبيات نصدقه لكن الغيب مكشوف بارادة الله لمن اجتباهم الله من رسله ويكشف من الغيب ما يريده الله عز وجل لرسله

ممتاز

الشرط بلكن عائد على انه يجتبى من رسله ما يشاء زى حضرتك ما اوضحت انه يعلم رسله الغيب

بس ارجع واقولك فى الايه الاولى ان ربنا خاطب المؤمنين بانه هو الله عز وجل لا يطلعهم على الغيب

و فى الايه الاخرى الله بنفسه عز وجل اخبر المؤمنين بامرين من الغيب غلبة الروم بعد سنين و حدد المدة و انها فى ادنى الارض

ربنا لم يخبر سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم على الخصوص فى هذه الجزئية بل قالها على المشاع لكل المسلمين مخالفة لظاهر نص الاية الاولى التى تنفى نفى مطلق تعريف المسلمين بالغيب

هناك فرق بين الاطلاع على الغيب وبين الاخبار بالغيب

يعني مايجيش واحد يقولي انا ربنا بيطلعني على الغيب وبعرف المستخبي هاقوله انت كداب لان ربنا لا يطلع احد على الغيب الا من يجتبيه من رسله ومش كل الرسل ربنا بيطلعهم على الغيب لكن من اجتباهم المولى عز وجل وليس كل الغيب بالطبع

لكن لم ينكر المولى عز وجل اخباره لنا بالغيب

وهناك فرق كبير بينهما

ومافيش تناقض لا ظاهري ولا باطني في الايات

ومافيش ايه بتقول وما كان الله ليخبركم بالغيب

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )



رابط هذا التعليق
شارك

بصراحة انا مستمتع جدا بهذا الحوار الشيق والمحترم في قضية دينية هامة جدا وشغلتني ومازالت تشغلني كثيرا

- فطالما شغلني موضوع الرجم ،وطالما سألت نفسي هل هذا الأمر الخطير يمكن ان ينسخ لفظا.. ولماذا هذا الامر الخطير الذي ينسخ لفظا ، ولماذا ترك الجلد ولم ينسخ لفظا بل الأمر الأخطر وهو الرجم الذي ينسخ لفظا

- هذه التساؤلات جعلتني في الفترة الاخيرة احاول قرأة ما قيل في موضوعين متعلقين بهذا الموضوع

وهما 1- الناسخ والمنسوخ ....'وهل فعلا مسألة الناسخ والمنسوخ هي مسألة مخسومة أم يجب إعادة بحثها

2- مسألة بعض الاحاديث المروية في البخاري .... هل يمكن ان يكون صحيح البخاري... صحيح بنسبة 100 ٪ يعني هل لا توجد به نسبة خطأ ولو 1 ٪ او اكثر قليلا

لان هذا الموضوع حتما لابد ان يتعرض لهاتين المسألتين

- علي اي حال أود ان اشكر الافاضل طارق مصري ، وعمدة

صراحة مجهود مميز وبحث واجابات وافية ولكن مازلنا في البداية واتمنى ألا تبخلوا علينا باستمرار هذا الجهد

- كما أود أن أشكر الفاضل إسلام المصري .. على مداخلاته المميزة والمحددة وهي تعود بنا إلا حواراته الممتعة المركزة التي تهدف إلى التعرف والوصول إلى الحقيقة بعيدا عن الإنتصار للرأي وهزيمة الطرف الاخر ، وحقيقة اجد اسئلته وجيهة وتستحق عناء البحث والرد

- قبل ما أنسى أرجو من الأفاضل المشاركين الاجابة على سؤال الفاضلة " مغتربة" لانه سؤال مهم

- وباذن الله اشارك معكم غدا في هذا الموضوع ، وأكرر شكري لكم جميعا على معلوماتكم واسئلتكم اسأل الله تعالى أن تكون في ميزان حسناتكم

7looo.comd8cb1a261f.gif

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق
شارك

واضح ان الاصابه بالبازافرنيا وصلت يافنان

حاكم الاصابه بالمرض ده خصصت فقط لعقول الجاهليه . أما ال عنده حصانه ربنا معاه

نخشخش فى الموضوع بقى

الموضوع معقد جدا على فكرة والفتوى مفقوده ومحتاجه وسطيه فى العدل والانصاف

والسؤال المعروض . هل ممكن ده يحصل فى مصر

والاجابه ال شفتها من متابعه الموضوع من البعض ان ممكن يحصل بس مش دلوقتى يعنى على ما يطبعوا الناس بالحكم

وده هيودينا فى سكه تانيه خالص . هل ال يزنى فى الفترة دى على ما يطبعوا الناس بالحكم عادى ولا يقام عليه حد من حدود الله !!!!!!!!!!

وهل حدود الله محتاجه وقت عشان نطبقه . والوقت ده اد ايه . انا شايف ان ده لو حصل فى مصر الشعب هو ال هيقيم عليهم الحد ده

والتساؤلات كتير جدا فى المجال ده ومحتاجين فتوى وسطيه له

بمعنى

بالنسبه للشهود الاربعه على الحدث

.لازم يتأكدوا من انه

كما قال النبي صلى الله عليه وسلم (( كالمرود في المكحلة و الرشاء في البئر )) و تأكدوا تماما من وجوه مرتكبيها

هل لو حضروا الشهود بعد خلاص عمليه الزنى لايقيم عليهم الحد ولو شهدوا انها جريمه زنى شهادتهم باطله رغم ان الزنى تم بالفعل بس هما جاؤا بعد جريمه الزنى مباشرة . وهما على السرير . هنا وضعهم ايه

وهل السعوديه انتهت منها جريمه الزنى ؟ وغيرها وغيرها . او حدت منها

وهل كل الاحاديث التى جاءت بالبخارى ومسلم كلها صحيحه . ؟

أم ان هناك احاديث سميت بالترهيب مثلا من الحدث وما الى ذالك من مسميات

على سبيل المثال وليس الحصر فى الاحاديث القدسيه . يوجد حديث معناه . اذنب عبدى فعلم لن له رب يغفر الذنوب فاستغفرنى فغفرت له ثم عاد واذنب وعلم ان له رب الى نهايه الحديث اعمل ما شئت فقد غفرت لك . فهل يأخذ الحديث بمعناه أم ان الهدف منه انه يبين مدى ورحمه الخالق . أى لايؤخد بمضمونه ولاكنه ياخذ بجوهره

والزانى محل الموضوع فين فى الموضوع ولا هو زنى وهرب .

طيب ما الكل يزنى ويهرب ويبقى كده مفيش تطبيق لشرع الله !!!!!!!

وفقدت اذن جزئيه السمع والطاعه . هنا هنقول هيكون عقابه بالاخرة . طيب ما الكل هيعاقب فى الاخرة

وهل ترك الناس لعقاب الاخرة يخالف شرع الله ؟

التساؤلات كتيرة جدا ووسطيه الامور هنا محتاجه فتوى كامله من اصحابها ؟

جيت متأخر يا فندم الموضوع بقي منهي خلاص و الأستاذ إسلام تفضل مشكوراً بالإجابة ..

و جاب من الأخر ..

ونترك الموضوع كما هو بدون حذف من الإدارة الموقره للزائر أو العضو ليحكم بنفسه ..

سهره سعيدة .. :)

رابط هذا التعليق
شارك

البعض يستسهل اذا جاء الحديث ظاهرا مخالف لنص قرانى يلغى الحديث

طيب اذا جاء نصين من القران مخالفين لبعضهماالبعض فى الظاهر هنعمل ايه نلغى واحد منهم ؟

ما يصحش تقول الكلام ده على القرأن

ومافيش استسهال ولا حاجة دي حاجة باينة زي عين الشمس

القرأن بيقول اجلد الزاني

وبعض الروايات تقول ارجم الزاني

ايه اللبس اللي في الموضوع

ده حد من حدود الله والحدود بالذات لان فيها ازهاق ارواح او ايلام جسدي او قطع اطراف من الضروري ان يشرعها ويذكرها الله في كتابه

أستاذ إسلام مش دا كلام ربنا ..

وما آتاكم الرسول فخذوه وما نهاكم عنه فانتهوا

( {وَمَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَى} (3) {إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى} ..

يبقي الرسول قال يُرجم يبقي نقول سمعاً و طاعه من غير جدا لأن ربنا قال هكرر تاني أهو :

وما آتاكم الرسول فخذوه وما نهاكم عنه فانتهوا

( {وَمَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَى} (3) {إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى} ..

يبقي مينفعش أقول حديث صحيح و مخالف للقرآن يا فندم

بص يا استاذ عماد

عشان نخلص من النفق المظلم وقد تفهمت موقفك

اي حديث مخالف لكتاب الله انا لا اؤمن به لان عندي كتاب الله اقوى وادق ولا ينازعه دليل

و هي دي اللي بدور عليها ..

شكراً علي إجابتك يا فندم :give_rose:

تعرف انا إجابة السؤال دا كانت ممكن تسهرني للصبح و مكنتش هروح الشغل بكرة بسببة ..

عندي فضول غريب إني أعرف الإجابة من حضرتك ..

و سيادتك تفضلت مشكوراً جبتها من الأخر القرآن و بس ، أي حديث مُخالف مع القرآن لا أعتد به ..

مش القرأن وبس يا عمدة

لا

القرأن وما يتفق معه من السنة القولية

تفرق كتير جدا جدا جدا

وكمان عندك السنة العملية المتواترة والتي لا تحتاج لروايات

لازم نبقى محددين في كلامنا عشان ده كلام ربنا هايحسبنا عليه

تم تعديل بواسطة eslam elmasre

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )



رابط هذا التعليق
شارك

والموضوع ده فيه بعض احاديث انا اؤمن بها لانها تتفق مع كتاب الله وليس كل

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.php?showtopic=73477&st=0&p=445744&fromsearch=1entry445744

تحياتي لحضرتك

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )



رابط هذا التعليق
شارك

يا جماعه الناس مش زي بعضها

فيه ناس لازم تفهم علشان تصدق و تقتنع

و فيه ناس ممكن تصدق بدون تفكير

و فيه ناس مابتصدقش خالص

المهم ان الناس مش زي بعض

و انا عن نفسي لما بقتنع بأمر معين لا يمكن ان يتغير الا اذا كان هناك امر اكثر اقناعا يخالفه

فعلى سبيل المثال و بعد قراءات مكثفه و طويله لم اقتنع ان حديث رضاعة الكبير حديث صدر من رسول الله

بعد كل تبريرات و شرح السلفيين

و بالتالي اراه مخالفا للقرآن و الفطره و الأخلاق القويمه

اذا هو غير صحيح بالنسبة لي مهما قيل فيه و عليه

الخلاصه

هناك طرف يرفض بعض الأحاديث التي يقال عليها صحيحه لخوفه على رسول الله من ان يتم نسب كلام لم يقله اليه

و طرف آخر يخشى فتح هذا الباب للحفاظ على موروث الأحاديث من التلاعب

يعني الطرفين نيتهم طيبه و بدون تكفير

تحياتي

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

هذا الرأى مبني على أن عقوبة الرجم - عقلا و منطقا - لا يمكن أن تضاعف و لا أن تنصف و فى القرآن الكريم يضاعف العذاب لزوجات الرسول كيف يضاعف الرجم ؟ و فى حالات أخرى ينصف العذاب كيف بنصف الرجم ؟

هل هناك نصف رجم أو ضعف رجم ؟

أستاذ طارق ،

أنت علقت على نصف السؤال وأهملت النصف الأهم ، كيفية تنصيف عقوبة الرجم هذا إن كان الله قد شرع الرجم كحد من حدوده

يعني الحجة على عدم شرعية الرجم هي في المضاعفة أو التنصيف

طب إيه الرأي في حد القتل

هل فيه نصف قتل أو مضاعفة قتل ؟؟

الفاضل طارق مصري

الفاضل عمدة

بالله عليكم بطلوا تردوا

إنتوا مش واخدين بالكوا إنتوا مش بتحاولوا تشرحوا حديث

إنتوا بتحاولوا تشرحوا إن فيه حاجة اسمها حديث أصلا

الأستاذ اسلام بيقول السنة شارحة لنصوص القرآن و ليست مكملة

طب على ما قسم كدة

ما هو نص القرآن في

في سجود السهو اللي السنة شرحته و اللي إنت بتطبقه في صلاتك إلا إذا كنت أصلا مش معترف بسجود السهو

طب صلاة الضحى

طب صلاة الوتر

طب صلاة الجنازة

طب صيام الاثنين و الخميس

طب فضل صيام يوم عرفة

طب تحري هلال رمضان

طب الطواف حول الكعبة عكس عقارب الساعة

طب دعاء دخول المسجد

طب غسل الميت

طب العقيقة

طب تحنيك المولود

طب

طب

مفيش وقت كفاية

و على رأي عبقرينو المحاورات

مش المفترض انهم يقولوا مثلا لايجوز بصحيح الكتاب والسنه وقال فلان عن فلان وبحديث رسمى

ولا احنا اصبحنا قدام كوميديا العصر والظهر

الراجل ده أعجوبة و الله و تفوق على علماء الحديث في كافة العصور طول عمرنا نعرف حاجة اسمها حديث صحيح أو حديث حسن او حديث ضعيف لكن حديث رسمي دي سبق يستحق التسجيل باسم صاحبه الغيور جدا على دينه في موسوعة (دين)ز ريكوردز

يا أستاذنا الفاضل س س قولتك لو قدرنا نقعد لآخر الأسبوع من غير ما نختلف ممكن الجمعة الجاية إن شاء الله يكون فيها أمل

و بدون تشاؤم و لاحاجة بس بعد 6 صفحات من الخلاف الغير مبرر انا واثق إن يوم الجمعة هيكون مثل هذا الموضوع خناقات بين الأحزاب و بعضها

و لكي الله يا مصر

 

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

×
×
  • أضف...