اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ما رأيك في ما فعله حازم شومان


eslam elmasre

  

22 اصوات

  1. 1. ما رأيك في ما فعله حازم شومان

    • موافق عليه
    • غير موافق
    • لي رأي اخر سأوضحه


Recommended Posts

د حازم شومان يروى أحداث وجوده فى حفلة هشام عباس

للأسف أخي عماد ... ربما لن تجد الكثير من التفاعل مع المقاطع التي تظهر كذب هذا الخبر أيضاً .

فقد استمرأ الاعلام الليبرالي الكذب والتدليس ، وكأن أعراض المشايخ أصبحت له حرماً مستباحاً .

ولكن الذي يحز في النفس أن تجد هذا التجاهل من بعض الزملاء هنا وعدم الالتفات إلى كذب الخبر -مثلما حدث في موضوع الشيخ حازم-

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.php?showtopic=128850

هل من الممكن أن يصل الخلاف في وجهات النظر إلى هذا القدر المفرط من عدم الانصاف ؟ّ!

نسأل الله السلامة ...

تم تعديل بواسطة تامر حسن محمد
رابط هذا التعليق
شارك

  • الردود 60
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

ناس قاعدة بتغني

لما يجي واحد يدخل عليهم مجلسهم عشان ينصحهم يبقى بيقتحم عليهم مجلسهم

الا باه لو كان هاينضم ليهم وهذا لم يحدث لكنه اخذ ينصح فيهم ولما الشباب كلهم كانو موافقين على الغاء الحفلة ايه اللي جابهم اصلا

يعني كدة فيه سر انه يقول لهم كده غلط يبكوا ويتوبوا على ايده من اول وهلة

وكل الشباب وافق على ترك الحفلة الا اثنين وعلى كدة باه الحفلة كملوها ليه بالاثنين دول وبس

كلام بردوا مش منطقي ومش مطلوب مني اصدق روايته لانه بيحكي الحكاية من وجهة نظره ويمكن هو شاف كده او ظن كده لكن الرواية من شخص اخر وضحت امور واكدت احداث ايضا لم ينفيها الداعية

وبعدين كل الاحداث لا تهمني اقتحم استاذن جاء بقصد او بدون قصد

كل اللي يهمني في الموضوع انه يدخل مكان بالنسبة له فسق وعصيان يدعيهم فيه ويحدث فتنة الله اعلم بما كان سيحدث بعدها ويقول انا كانت نيتي خير وكان الاجد له ان ينصح في برنامجه او قناته الفضائية بدال ما يفعل ما فعله

الموضوع بالنسبة لي ليس به كذب او ادعاء بالباطل كما اشار احد الزملاء لكنها احداث حصلت بالفعل اما الكذب فهو ان يقال انه ذهب الى هناك وهو لم يذهب او انه تكلم ونصح ثم يتضح انه لم يتكلم او ينصح

الموضوع بالنسبة لي انتهى عند هذا الحد لانه لا يحتمل اكثر من ذلك وذلك بعد ان كشفنا ايضا ماذا تفعل العضويات الوهمية وكيف يفكر البعض وما هي اساليبهم الساذجة جدا

وهناك من اتفق مع ما فعله وهناك ايضا من لم يتفق مع ما فعله

لكل ما سبق اطلب من الادارة ان تتفضل باغلاق الموضوع

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )



رابط هذا التعليق
شارك

ناس قاعدة بتغني

لما يجي واحد يدخل عليهم مجلسهم عشان ينصحهم يبقى بيقتحم عليهم مجلسهم

الا باه لو كان هاينضم ليهم وهذا لم يحدث لكنه اخذ ينصح فيهم ولما الشباب كلهم كانو موافقين على الغاء الحفلة ايه اللي جابهم اصلا

يعني كدة فيه سر انه يقول لهم كده غلط يبكوا ويتوبوا على ايده من اول وهلة

وكل الشباب وافق على ترك الحفلة الا اثنين وعلى كدة باه الحفلة كملوها ليه بالاثنين دول وبس

كلام بردوا مش منطقي ومش مطلوب مني اصدق روايته لانه بيحكي الحكاية من وجهة نظره ويمكن هو شاف كده او ظن كده لكن الرواية من شخص اخر وضحت امور واكدت احداث ايضا لم ينفيها الداعية

وبعدين كل الاحداث لا تهمني اقتحم استاذن جاء بقصد او بدون قصد

كل اللي يهمني في الموضوع انه يدخل مكان بالنسبة له فسق وعصيان يدعيهم فيه ويحدث فتنة الله اعلم بما كان سيحدث بعدها ويقول انا كانت نيتي خير وكان الاجد له ان ينصح في برنامجه او قناته الفضائية بدال ما يفعل ما فعله

الموضوع بالنسبة لي ليس به كذب او ادعاء بالباطل كما اشار احد الزملاء لكنها احداث حصلت بالفعل اما الكذب فهو ان يقال انه ذهب الى هناك وهو لم يذهب او انه تكلم ونصح ثم يتضح انه لم يتكلم او ينصح

الموضوع بالنسبة لي انتهى عند هذا الحد لانه لا يحتمل اكثر من ذلك وذلك بعد ان كشفنا ايضا ماذا تفعل العضويات الوهمية وكيف يفكر البعض وما هي اساليبهم الساذجة جدا

وهناك من اتفق مع ما فعله وهناك ايضا من لم يتفق مع ما فعله

لكل ما سبق اطلب من الادارة ان تتفضل باغلاق الموضوع

زي بالظبط واحد عزم النية أنه يزني و خلاص و هوه في طريقة و هيرتكتب الفاحشة أهو

قابل واحد ربنا يعتهوله قاله دا حرام و قاله كلمتين و نصحّه ..

في اللحظة دي الولد إستجاب لرأي الراجل دا و مكملش طريقة ..

كدا الراجل كسب ثواب و اللي كان هيزني برده كسب ثواب و لعلها تكون أول خطوه للتوبه ..

و الراجل دا كان سبب بس في هداية الشخص التاني ..

دا تعليقي علي الجملة المظلله بالأحمر ..

الباقي زي ما قلتلك يا أستاذ إسلام

هوه إستشهد بالبودي جارد و الإدارة و الناس اللي كانت موجوده كلهم

و قال انهم مصورين الحادثة بالموبايلات .. و أقسم بالله أكتر من مرة علي كدا ..

القسم بالله مش امر سهل خاصة لو كان من رجل دين ..

يبقي لو هوه كاذب ننتظر أحد الافراد اللي كانوا حاضرين يطلع يقول عكس كدا ..

رابط هذا التعليق
شارك

يا إخواننا إتقوا الله فى نقل الخبر

هذا مصدر أخر للخبر من اليوم السابع

http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=533758&SecID=12&IssueID=0

و الواضح إنه مر بالصدفة و رأى هذا المنظر رقص عارى للفتيات على المسرح و هذا لم يره من قبل

و حيث أن من واجبه كداعية أن ينصح بالمعروف فذهب و طلب أن ينصح الشباب من باب الأمر بالمعروف لكن القائمين على الحفل رفضوا

بالتالى فعل ما فى وسعه و ترك الحفل

لكن الأعلام الخبيث يستخدم ألفاظ مثل إقتحام و ما إلى ذلك فيوحى إلى القارئ أن هؤلاء يتربصون بتصرفات الناس و الحياة العامة

و أتحدى أى شخص يمكن أن يرى إحدى قريباته تفعل ذلك و يقف ساكنا يتفرج بل و يرى حوله من يهلل و يصفق إلا إذا كان ....................

و هدانا الله و إياكم إلى الخير

أخوكم

بردوا مالوش دعوة ومش من حقه يفعل ذلك وحقه الوحيد انه يقول رأيه في برنامجه فقط لا غير لكن يعتلي المسرح ويقول انا بأمر بالمعروف وبنهى عن المنكر

ايه اللي وداه اصلا وايه اللي نزله اصلا

ياريت يتعلم من الداعية السوري بتاع امبارح

السؤال هو

هل ما قام به تصرف صحيح من الناحية الشرعية أو لا؟

و الأجابة نعم

لقول الرسول صلى الله عليه و سلم : (من رأى منكم منكرا فلغيره بيده فإن لم يستطع فبلسانه فإن لم يستطع فقلبه و ذلك أضعف الأيمان)

أما إذا حكمت على الأمر بالهوى الشخصى الغير موافق للشرع فسترفضه

مفيش شرع يقول انك تقتحم على الناس تجمعاتهم ثم تقول انا ادعوهم للمعروف وانهاهم عن المنكر

يعني ينفع الاقي زحمة على خمارة اقوم داخل اشوف ايه سبب الزحمة دي اقوم الاقي نفسي بدعوهم للمعروف وانهاهم عن المنكر

لفت نظرك زحمة ولما نزلت وجدت ان الزحمة دي بسبب حفلة غنائية

التصرف الطبيعي انك تاخد بعضك وتمشي من المكان مش توعظلي فيهم وتقولي انا بنفذ تعاليم ديني

طب نتخيل العكس كده حصل وجاء هشام عباس واقتحم محاضرة للشيخ وقاله ايه اللي انتوا بتعملوه ده قام قعد يغنيلهم في المكان ويفرض وجهة نظره وقناعاته عليهم

اكيد هايموتوه ضرب بالنعال لانه اقتحم عليهم تجمعهم

ياريت يخليه في حاله احسن لان كل الناس عارفة هي بتعمل ايه ومش مستنين شومان ده يجيلهم ينصحهم

يروح ينصح نفسه اولى

مرة ثانية أقول لا تحكم على الأمر باهوى الشخصى أو رأيى هو ده و إلا لا يوجد مجال للنقاش

أما إذا كان لديك دليل من القرأن أو فعل و أقوال الرسول فقدمه

و لكن أنا أعطيك مثال مختلف تخيل إنك فى مكان و فيه أحد يدخن و أنت تكره التدخين فستطلب منه أن يتوقف أو تنصرف

كذلك فيه حفل راقص وفيه من إفساد الشباب فى منطقتك

فبدورك إذا أرت الخير للشباب من الأفساد فتسدى لهم النصيحة و إذا لم يتقبلوها فستنصرف

لو تخيلت نفسي في مكان به واحد يدخن هاطلب منه ان يطفيء سيجارته واذا لم يلتزم ساطلب له البوليس وممكن من غير ما اطلب منه ان يطفئها سأطلب له البوليس مباشرة لانه يخالف القانون

وكثيرا ما نشاهد افراح في الشوارع بها راقصات ومغنيات وتدخين مخدرات وشرب بيرة وخمور لكن نأخذ جانبا ونمشي في شارع اخر لان هذا ليس شأني ولكن شأنهم هم وكل واحد متعلق من عرقوبه زي ما المثل بيقول

وكما نقل لنا الاستاذ محمد ارى ان هذا الشيخ بتصرفاته الغير مسؤولة قد يحدث فتنة في البلد بتدخله السافر في امر لا ناقة له فيه ولا جمل والمفروض اقصى ما يفعله هو اعراضه عن ذلك الحفل لا اقتحامه له

بإختصار

لا تعليق

هشام عباس ينفى اقتحام أحد الشيوخ لحفلته الغنائية بالمنصورة

http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=534569

هدانا الله إلى الحق

مهندس محمد (أبو يوسف)

ٍٍسبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

رابط هذا التعليق
شارك

بإختصار

لا تعليق

هشام عباس ينفى اقتحام أحد الشيوخ لحفلته الغنائية بالمنصورة

http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=534569

هدانا الله إلى الحق

جزاك الله خيراً .

وبانتظار تعليقات الذين هاجموا الشيخ حازم على ذلك .

رابط هذا التعليق
شارك

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

new-egypt.gif

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
***************
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
***************
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

***************

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق
شارك

يعني الرجل بيعترف بصوته انه دخل المكان و قعد يكلّم الشباب

امال فين الانكار بقى انه ماراحش اصلا؟؟

ده دخل و كلم الشباب و كانوا خارجين معاه كمان

و قال ان ادارة الجامعة نزلوا الفرقة الموسيقية و البنات من ع المسرح

مش قال الكلام ده بلسانه؟؟

حتى كلام هشام عباس اللي احد الزملاء استشهد بيه بيقول فيه انه ما شافش حاجة

و قال جايز يكون ده حصل قبل ما يطلع ع المسرح

حنمسك في كلام واحد بيقول ما شافش؟؟

و نسيب كلام الرجل نفسه اللي قال رحت و دخلت و اتكلمت؟؟؟!!!

هو الحقيقة بينكر كلمة " اقتحام "

جايز يكون متصور الاقتحام بمعنى آخر ؟؟

كلمة اقتحام كما افهمها هو دخول الشخص مكان ليس له التواجد فيه

و البقاء فيه رغم ذلك

اما تعليقي على كلامه

كالعادة لف و دوران

و كلام محفوظ و ممل و مكرر برتابة

و امثلته و تشبيهاته بعيدة كل البعد عن الدقة

فهو يشبه حاضري الحفلة بمصابي السرطان!!!

و طبعا قصة التخصص الأزلية

والمثير حقا للدهشة

انه لما قال له انت مش طبيب

قال له يعني حافهم زي وليم هارفي؟؟

و لفت نظري الاحساس بالدونية

يعني هو معتبر انه حتى في تخصصه لن يفهم كما فهم الطبيب الانجليزي اللي اسس علم وظائف الاعضاء!!!!:blink:

الفكرة مش بس تقديس السلف في العلوم الشرعية

لا

ده تقديس للأسلاف في كل النواحي و شتى المجالات

ألا يذكرنا ذلك بقوله تعالى :

( بل نتبع ما ألفينا عليه آباءنا)

هو احساس بعدم الثقة ان لنا عقول نفهم بهما كما الاباء و الأجداد

هل هو حقا يعتقد ان ما فهمه وليم هارفي المتوفي سنة 1657

افضل مما يمكن ان يفهمه هو كطبيب سنة 2011 ؟؟؟!!!

النقطة دي ينبغي ان نفرد لها موضوعا مستقلا

ما لفت نظري ايضا هو مدى انبهاره بإعجاب الشباب به و التفافهم حوله

و لا أعلم ان كان ذلك مجرد عُجب بالنفس

أم انه اراد ايصال رسالة واضحة

كثيرا ما نراها هذه الأيام

ان فكرهم موجود و مسيطر حتى على الشباب داخل حفلة الغناء !!!

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق
شارك

بإختصار

لا تعليق

هشام عباس ينفى اقتحام أحد الشيوخ لحفلته الغنائية بالمنصورة

http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=534569

هدانا الله إلى الحق

جزاك الله خيراً .

وبانتظار تعليقات الذين هاجموا الشيخ حازم على ذلك .

و انا كمان فى انتظار اللى هاجموه بدون ان يتركوا حتى احتمال ان يكون الخبر مفبركا

c4832be5eeb0a365c14df83fd90f8827.jpg
رابط هذا التعليق
شارك

بعض وسائل الاعلام الليبرالي أسهمت في هدم نفسها بنفسها في أعين المصريين وذلك بتبنيها لسياسة الكذب والتدليس والتهويل ضد كل ما يتعلق بالاسلاميين .

فحتى رجل الشارع البسيط لديه من الوعي ما يمكنه من التفريق بين الغث والسمين .

تم تعديل بواسطة تامر حسن محمد
رابط هذا التعليق
شارك

الاعلام الليبرالي أسهم في هدم نفسه بنفسه في أعين المصريين وذلك بتبنيه لسياسة الكذب والتدليس والتهويل ضد كل ما يتعلق بالاسلاميين .

فحتى رجل الشارع البسيط لديه من الوعي ما يمكنه من التفريق بين الغث والسمين .

أسعد الله صباحك يا باشمهندس

حضرتك لسه مصر ان الخبر كاذب

حتى بعد ما الدكتور حازم قال بنفسه انه كان هناك و تحدث بالفعل مع الشباب؟؟؟!!!!

و الا حتى الاتصال التليفوني متفبرك

و الصوت متركب؟؟؟

تحياتي

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق
شارك

الاعلام الليبرالي أسهم في هدم نفسه بنفسه في أعين المصريين وذلك بتبنيه لسياسة الكذب والتدليس والتهويل ضد كل ما يتعلق بالاسلاميين .

فحتى رجل الشارع البسيط لديه من الوعي ما يمكنه من التفريق بين الغث والسمين .

أسعد الله صباحك يا باشمهندس

حضرتك لسه مصر ان الخبر كاذب

حتى بعد ما الدكتور حازم قال بنفسه انه كان هناك و تحدث بالفعل مع الشباب؟؟؟!!!!

و الا حتى الاتصال التليفوني متفبرك

و الصوت متركب؟؟؟

تحياتي

وأسعد الله صباحكم بكل خير .

عندما أتحدث عن الكذب والتدليس والتهويل ، أقصد به اسلوب صياغة وسائل الاعلام للخبر .

لم ننكر أن الدكتور حازم كان هناك وتحدّث مع الشباب كما ذكرتي .

ولكن (الدكتور حازم كان هناك) تختلف عن (الدكتور حازم اقتحم المكان)

كما أن (الدكتور حازم تحدّث مع الشباب) تختلف عن (الدكتور حازم صرخ في الشباب)

حازم شومان يقتحم حفل أكاديمية النيل صارخًا : الغناء حرام

اقتحم الداعية السلفي حازم شومان حفل أكاديمية النيل الغنائي للمطرب هشام عباس بمناسبة تخريج الدفعة الثالثة معترضا على إقامة الحفلة داعيا الطلاب ترك مثل تلك الحفلات والعذوف عنها مطلقا صارخا في الطلاب تلك الحفلات حرام شرعًا.

من جهته أكد أحد طلاب الأكاديمية لـ ''مصراوي'' استجابة بعض الطلاب لدعوة الشيخ إلا أنهم لم يغادروا الحفل في حين كثير منهم لم يستجيبوا لشومان مندهشين قدومه من الأساس وتواجده بالأكاديمية.

فيما لم تفلح محاولات أمن الأكاديمية و بعض رجال الحراسات الخاصة في عدول الشيخ حازم عن دعوته الأمر الذي أدى إلى تدخل الدكتور محمد عبدالغفار نائب رئيس الأكاديمية ومناقشة الشيخ لأكثر من نصف ساعة ليذهبا بعدها خارج الأكاديمية لتقام الحفلة بعد أن تأخرت أكثر من نصف ساعة.

http://www.masrawy.com/news/Egypt/Politics/2011/November/15/4592814.aspx

ولكي تعرفي تأثير هذه الصياغات الخبيثة على ردود أفعال قرّاء الخبر ، تابعي التعليقات :

إسلوب بلطجة وعودة إلى شريعة الغاب

للاسف الشديد الشيوخ فى الفترة الاخيرة بيتبعوا اسلوب من اللى يسبق بتصرفات غريبة

واكثر شدة و متزمتة علشان اخبارة تيجى فى التليفزيون والاخبار و الجرائد

اصبح الاسلوب دة دعاية عنة قبل ما يكون نصح وارشاد

مين قال للشيوخ دى ان النصيحة بالصوت العالى و التصرفات العشوائية دى

هل دى تجربة علشان نتفاجا فى الفترة المقبلة اى اى بنت مش ملتزمة ممكن تتشد فى الشارع و يرجعوها بيتها

وان محلات شارع الهرم اللى كل يوم بيتكلموا عنها هتتكسر بايديهم على اعتبار ان من راى منكم منكر فيغيرة بيدة

انا لا اختلف مع ان دة غلط وان الغناء حرام و ان التبرج حرام و ان وان

لكن ان يقوم كل شخص باخذ حقة بايدة او ان ينفذ شريعة ربنا بصوت العالى

يبقى البلد رايحة سكة مظلمة

انا بعرف ضعيف الحجة والعلم من القوي من نبرة صوته وكلما على صوته كلما قلت وضعفت حجته

وشومان صوته عالي اوي وهو بيتكلم

بالنسبة لتصرفه فهو تصرف همجي جدا وسيواجه بامتعاض الكثير منا ولن ينال استحسان غالبيتنا لان هذه الدعوى ليس بالحسنى ولكنها بالصوت العالي الذي لا يجيد غيره

على العموم كل ده متوقع ودى صوره من اللى كان بيحصل ايم التكفير والهجره نفس التصرفات ونفس الوصايا على الشعب وادخال الشرع فى السؤال بغباء وواحد يقول انا المهندس والتانى يقول دكتور يعنى مفلروض انهم متعلميين وذوو مستوى عالى لكن طريقة التفكير والاستفاده باى حاجه والسبوبه الواضحه ورا كل اللى بيحصل وياما هنشوف ايام سوده من افكار متصلبه وخرجت من الكهوف لتدمير بلادنا

وعلى فكره مجرد التفكير فى التصويت هو مش منطقى لان ده ممكن بعد انشاءالله منبقى طالبان وافغانستان نبقى ندى سؤال زىده

رابط هذا التعليق
شارك

الاعلام الليبرالي أسهم في هدم نفسه بنفسه في أعين المصريين وذلك بتبنيه لسياسة الكذب والتدليس والتهويل ضد كل ما يتعلق بالاسلاميين .

فحتى رجل الشارع البسيط لديه من الوعي ما يمكنه من التفريق بين الغث والسمين .

أسعد الله صباحك يا باشمهندس

حضرتك لسه مصر ان الخبر كاذب

حتى بعد ما الدكتور حازم قال بنفسه انه كان هناك و تحدث بالفعل مع الشباب؟؟؟!!!!

و الا حتى الاتصال التليفوني متفبرك

و الصوت متركب؟؟؟

تحياتي

الاعلام الليبرالي أسهم في هدم نفسه بنفسه في أعين المصريين وذلك بتبنيه لسياسة الكذب والتدليس والتهويل ضد كل ما يتعلق بالاسلاميين .

فحتى رجل الشارع البسيط لديه من الوعي ما يمكنه من التفريق بين الغث والسمين .

أسعد الله صباحك يا باشمهندس

حضرتك لسه مصر ان الخبر كاذب

حتى بعد ما الدكتور حازم قال بنفسه انه كان هناك و تحدث بالفعل مع الشباب؟؟؟!!!!

و الا حتى الاتصال التليفوني متفبرك

و الصوت متركب؟؟؟

تحياتي

وأسعد الله صباحكم بكل خير .

عندما أتحدث عن الكذب والتدليس والتهويل ، أقصد به اسلوب صياغة وسائل الاعلام للخبر .

لم ننكر أن الدكتور حازم كان هناك وتحدّث مع الشباب كما ذكرتي .

ولكن (الدكتور حازم كان هناك) تختلف عن (الدكتور حازم اقتحم المكان)

كما أن (الدكتور حازم تحدّث مع الشباب) تختلف عن (الدكتور حازم صرخ في الشباب)

حازم شومان يقتحم حفل أكاديمية النيل صارخًا : الغناء حرام

اقتحم الداعية السلفي حازم شومان حفل أكاديمية النيل الغنائي للمطرب هشام عباس بمناسبة تخريج الدفعة الثالثة معترضا على إقامة الحفلة داعيا الطلاب ترك مثل تلك الحفلات والعذوف عنها مطلقا صارخا في الطلاب تلك الحفلات حرام شرعًا.

من جهته أكد أحد طلاب الأكاديمية لـ ''مصراوي'' استجابة بعض الطلاب لدعوة الشيخ إلا أنهم لم يغادروا الحفل في حين كثير منهم لم يستجيبوا لشومان مندهشين قدومه من الأساس وتواجده بالأكاديمية.

فيما لم تفلح محاولات أمن الأكاديمية و بعض رجال الحراسات الخاصة في عدول الشيخ حازم عن دعوته الأمر الذي أدى إلى تدخل الدكتور محمد عبدالغفار نائب رئيس الأكاديمية ومناقشة الشيخ لأكثر من نصف ساعة ليذهبا بعدها خارج الأكاديمية لتقام الحفلة بعد أن تأخرت أكثر من نصف ساعة.

http://www.masrawy.com/news/Egypt/Politics/2011/November/15/4592814.aspx

ولكي تعرفي تأثير هذه الصياغات الخبيثة على ردود أفعال قرّاء الخبر ، تابعي التعليقات :

إسلوب بلطجة وعودة إلى شريعة الغاب

للاسف الشديد الشيوخ فى الفترة الاخيرة بيتبعوا اسلوب من اللى يسبق بتصرفات غريبة

واكثر شدة و متزمتة علشان اخبارة تيجى فى التليفزيون والاخبار و الجرائد

اصبح الاسلوب دة دعاية عنة قبل ما يكون نصح وارشاد

مين قال للشيوخ دى ان النصيحة بالصوت العالى و التصرفات العشوائية دى

هل دى تجربة علشان نتفاجا فى الفترة المقبلة اى اى بنت مش ملتزمة ممكن تتشد فى الشارع و يرجعوها بيتها

وان محلات شارع الهرم اللى كل يوم بيتكلموا عنها هتتكسر بايديهم على اعتبار ان من راى منكم منكر فيغيرة بيدة

انا لا اختلف مع ان دة غلط وان الغناء حرام و ان التبرج حرام و ان وان

لكن ان يقوم كل شخص باخذ حقة بايدة او ان ينفذ شريعة ربنا بصوت العالى

يبقى البلد رايحة سكة مظلمة

انا بعرف ضعيف الحجة والعلم من القوي من نبرة صوته وكلما على صوته كلما قلت وضعفت حجته

وشومان صوته عالي اوي وهو بيتكلم

بالنسبة لتصرفه فهو تصرف همجي جدا وسيواجه بامتعاض الكثير منا ولن ينال استحسان غالبيتنا لان هذه الدعوى ليس بالحسنى ولكنها بالصوت العالي الذي لا يجيد غيره

على العموم كل ده متوقع ودى صوره من اللى كان بيحصل ايم التكفير والهجره نفس التصرفات ونفس الوصايا على الشعب وادخال الشرع فى السؤال بغباء وواحد يقول انا المهندس والتانى يقول دكتور يعنى مفلروض انهم متعلميين وذوو مستوى عالى لكن طريقة التفكير والاستفاده باى حاجه والسبوبه الواضحه ورا كل اللى بيحصل وياما هنشوف ايام سوده من افكار متصلبه وخرجت من الكهوف لتدمير بلادنا

وعلى فكره مجرد التفكير فى التصويت هو مش منطقى لان ده ممكن بعد انشاءالله منبقى طالبان وافغانستان نبقى ندى سؤال زىده

و ده تاكيد لكلام الشيخ حازم فى الفيديو اللى ا-عبير بستشهد به انه بيقول : ماجاء فى الصحيفة كذب و ماكنت اتخيل ان فى صحف بتكدب الكدب ده

يا أ-عبير حضرتك ست العارفين ان ممكن موقف يحصل احكيه لكى بصياغة تستحسنى الموقف و ممكن احكية بصياغة اخرى تستهجنية و ممكن احكية بصياغة تالته تجلعك فى حيرة مش عارفه صح ولا غلط و هو هو نفس الموقف و هكذا , و اظن مش محتاجين توضيح اكتر بعد تفصيل المهندس تامر

ملحوظة : كلامى عام عن موضوع الشيخ حازم و اى موقف اخر يتحيز فيه الاعلام ضد التيار الاسلامى

تم تعديل بواسطة طارق مصرى
c4832be5eeb0a365c14df83fd90f8827.jpg
رابط هذا التعليق
شارك

يا باشمهندس

لما تدخل مكان مش من حقك تتواجد فيه يبقى ايه؟

مش اقتحام؟؟؟

و الا هو الاقتحام كان يبقى مفروض بالرشاشات و البنادق الآلية ؟؟؟!!!

لا هو طالب في الجامعة و لا من العاملين فيها و لا من منظمي الحفل و لا حتى من الحضور

يبقى بيعمل ايه هناك؟؟؟

ده مكان خاص مش عام على ما أعتقد يعني

يعني مش أي حد ماشي في الشارع من حقه يدخله ( بدليل ان فيه امن على الباب)

يبقى لما هو يدخل ده ما يبقاش اقتحام؟؟؟

اوافق حضرتك لو ناس قاعدين يغنوا في حديقة عامة و مفتوحة مثلا

ساعتها يبقى وجوده طبيعي

و مفيش مانع لو مارس ما يعتقده من أمر بالمعروف و نهي عن المنكر

(بالحسنى طبعا)

أما دخول مكان خاص بلا حق

قهو اقتحام

و لا كلمة أخرى تليق في هذا المقام

وتصرف الامن بإدخاله تصرف غير صحيح

و خيانة للأمانة الوظيفية ( و لا الغناء - لو سلمنا بحرمته - أشد حرمة من خيانة الأمانة؟!)

و يجب ان تتم معاقبتهم على ذلك

المفترض بهم الحفاظ على الأمن و عدم ادخال من ليس له حق الدخول

و هو كمان دخوله نوع من التحايل و ليس من حقه

( بكلامه هو و مش افتراء مني انه انتهز فرصة ان الأمن سلموا عليه و رحبوا بيه)

ده مش تحايل؟

و بتزعلوا لما نقول ان السلفية يتبعون منهج الغاية تبررالوسيلة

تحياتي

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق
شارك

يا باشمهندس

لما تدخل مكان مش من حقك تتواجد فيه يبقى ايه؟

مش اقتحام؟؟؟

و الا هو الاقتحام كان يبقى مفروض بالرشاشات و البنادق الآلية ؟؟؟!!!

لا هو طالب في الجامعة و لا من العاملين فيها و لا من منظمي الحفل و لا حتى من الحضور

يبقى بيعمل ايه هناك؟؟؟

ده مكان خاص مش عام على ما أعتقد يعني

يعني مش أي حد ماشي في الشارع من حقه يدخله ( بدليل ان فيه امن على الباب)

يبقى لما هو يدخل ده ما يبقاش اقتحام؟؟؟

اوافق حضرتك لو ناس قاعدين يغنوا في حديقة عامة و مفتوحة مثلا

ساعتها يبقى وجوده طبيعي

و مفيش مانع لو مارس ما يعتقده من أمر بالمعروف و نهي عن المنكر

(بالحسنى طبعا)

أما دخول مكان خاص بلا حق

قهو اقتحام

و لا كلمة أخرى تليق في هذا المقام

وتصرف الامن بإدخاله تصرف غير صحيح

و خيانة للأمانة الوظيفية ( و لا الغناء - لو سلمنا بحرمته - أشد حرمة من خيانة الأمانة؟!)

و يجب ان تتم معاقبتهم على ذلك

المفترض بهم الحفاظ على الأمن و عدم ادخال من ليس له حق الدخول

و هو كمان دخوله نوع من التحايل و ليس من حقه

( بكلامه هو و مش افتراء مني انه انتهز فرصة ان الأمن سلموا عليه و رحبوا بيه)

ده مش تحايل؟

و بتزعلوا لما نقول ان السلفية يتبعون منهج الغاية تبررالوسيلة

تحياتي

معلش يا عبير اسمحيلي ارد انا مش متابعه الموضوع من الاول

بس خليني اسلم معاكي بخطأه ( في الوسيله) فهو ليس بشر وليس ملاك او رسول وخطأه لا يحسب لا علي السلفية ولا

السلفيين ولا يجب علينا ان نتعامل مع الدعاه علي انهم ملائكه

رابط هذا التعليق
شارك

يعني الرجل بيعترف بصوته انه دخل المكان و قعد يكلّم الشباب

امال فين الانكار بقى انه ماراحش اصلا؟؟

ده دخل و كلم الشباب و كانوا خارجين معاه كمان

و قال ان ادارة الجامعة نزلوا الفرقة الموسيقية و البنات من ع المسرح

مش قال الكلام ده بلسانه؟؟

حتى كلام هشام عباس اللي احد الزملاء استشهد بيه بيقول فيه انه ما شافش حاجة

و قال جايز يكون ده حصل قبل ما يطلع ع المسرح

حنمسك في كلام واحد بيقول ما شافش؟؟

و نسيب كلام الرجل نفسه اللي قال رحت و دخلت و اتكلمت؟؟؟!!!

هو الحقيقة بينكر كلمة " اقتحام "

جايز يكون متصور الاقتحام بمعنى آخر ؟؟

كلمة اقتحام كما افهمها هو دخول الشخص مكان ليس له التواجد فيه

و البقاء فيه رغم ذلك

اما تعليقي على كلامه

كالعادة لف و دوران

و كلام محفوظ و ممل و مكرر برتابة

و امثلته و تشبيهاته بعيدة كل البعد عن الدقة

فهو يشبه حاضري الحفلة بمصابي السرطان!!!

و طبعا قصة التخصص الأزلية

والمثير حقا للدهشة

انه لما قال له انت مش طبيب

قال له يعني حافهم زي وليم هارفي؟؟

و لفت نظري الاحساس بالدونية

يعني هو معتبر انه حتى في تخصصه لن يفهم كما فهم الطبيب الانجليزي اللي اسس علم وظائف الاعضاء!!!!:blink:

الفكرة مش بس تقديس السلف في العلوم الشرعية

لا

ده تقديس للأسلاف في كل النواحي و شتى المجالات

ألا يذكرنا ذلك بقوله تعالى :

( بل نتبع ما ألفينا عليه آباءنا)

هو احساس بعدم الثقة ان لنا عقول نفهم بهما كما الاباء و الأجداد

هل هو حقا يعتقد ان ما فهمه وليم هارفي المتوفي سنة 1657

افضل مما يمكن ان يفهمه هو كطبيب سنة 2011 ؟؟؟!!!

النقطة دي ينبغي ان نفرد لها موضوعا مستقلا

ما لفت نظري ايضا هو مدى انبهاره بإعجاب الشباب به و التفافهم حوله

و لا أعلم ان كان ذلك مجرد عُجب بالنفس

أم انه اراد ايصال رسالة واضحة

كثيرا ما نراها هذه الأيام

ان فكرهم موجود و مسيطر حتى على الشباب داخل حفلة الغناء !!!

بصرف النظر عن صحة الخبر من عدمه و إن كنت أعتقد إنه صحيح لكن ليس بنفس الصورة المتداولة فى الأعلامأريد أن أرد على بعض النقاط:

أولا: لفظ إقتحام فى الخبر يوحى للقارئ أن الشخص إستخدم القوة فى دخول المكان و هو المعنى القريب و هذا ما فهمه أغلب القراء و ليس كما تقولين إنه دخل مكان ليس مناسب له فلابد من توضيح هذا الأمر لتجنب الألتباس

ثانيا:أن الرجل دخل المكان بدون ترتيب و لا سابق نية لكن وجد زحام مرورى عند المكان و إستفسر عنه و وازع حبه للدين تقدم للنصح

ثالثا: لم يتقبل منه النصح فغادر بكل أدب و إحترام فلم نجد أنه سفه أحدا أو شتمه

رابعا: أن الأعلام له دور فى تضخيم المشكلة بمعنى لو أن شخصا عاديا ليس معروفا إعلاميا قام بمثل ما فعله لم يهتم الأعلام بنشر الخبر و هذا لأن معظم أجهزة الأعلام من المهاجمين للأسلاميين و يتصيدون لهم الحوادث البسيطة

خامسأ: الأدعاء بأن الأسلاميين بأنهم يقدسون السلف فى العوم الشرعية فالأفضل قول إتباع السلف و هم بدورهم أكثر الناس إتباعا للقرأن و سنة الرسول صلى الله عليه و سلم فهم يعملون تحت قوله تعالى (وما أتاكم الرسول فخذوه و ما نهاكم عنه فانتهوا) و هذا هو الضابط فإذا إختلف المعاصرون مع الأقدمون فى حكم شرعى يقدم حكم الأقدمون فهم أقرب للرسول صلى الله عليه و سلم و أعلمهم بالمقصود و قد زكاهم الرسول بقوله (خير القرون قرنى ثم الذين يلونهم ثم الذين يلونهم) و هم الثلاث القرون الأولى المفضلة عند أهل السنة (300 عام من عهد الرسول صلى الله عليه و سلم)

سادسا: الأستشهاد بالأية الكريمة( بل نتبع ما ألفينا عليه آباءنا) ليس فى محله فالقاصى و الدانى يعلم أنها نزلت فى الكفار ليبرروا إعراضهم عن الحق و شتان بين إتباع الحق و البعد عنه ولذلك الأية كاملة ما قال الله تعالى (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللّهُ قَالُوا بَل نَتَّبِعُ مَا أَلفَينَا عَلَيهِ آبَآءَنَا أَوَ لَو كَانَ آبَآؤُهُم لاَ يَعقِلُونَ شَيئاً وَلاَ يَهتَدُونَ)

سابعا: قولك لفت نظرك إنبهاره بإعجاب الشباب به و التفافهم حوله هذا تقدير شخصى لأن الداعية المخلص لا ينظر لنتيجة دعوته كما حدث مع نبى الله نوح فقد دعا قومه لعبادة الله (ألف سنة إلا خمسين عاما) فلا كل و لا مل من عبادتهم و فى نهاية 950 سنة كانت نتيجة دعوته ( وما أمن معه إلا قليل)

و أخيرأ: أقول رفقا بالدعاة إلى الله فلا شك أنهم أعلم منا بكتاب الله و سنة نبيه فلا نسئ الظن بهم و هم يتحملون مشقة و أذى الناس و مع ذلك يصبرون إبتغاء مرضاة الله و عملا بقوله {فَاصْبِرْ كَمَا صَبَرَ أُوْلُوا الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ}الأحقاف

أخوكم

مهندس محمد (أبو يوسف)

ٍٍسبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

رابط هذا التعليق
شارك

معنى اقتحام في قاموس المعاني. قاموس عربي عربي

اقتحام:

1 - مصدر اقتحمَ.

2 - (القانون) دخول غير قانونيّ إلى أملاك الغير.

3 - (سك) دخول موقع حصين بقوّة واندفاع "قامت القوَّات الأمريكيّة باقتحام مدينة البصرة العراقيّة".

المعجم: اللغة العربية المعاصر - [ ابحث عن هذه الكلمة في غوغل ]

اقتحام - اِقْتِحامٌ:

[ق ح م]. (مصدر اِقْتَحَمَ).

1."وَقَعَ اقْتِحَامُ سَفِينَةٍ فِي الخَلِيجِ" : مُهاجَمَتُهَا.

2."اُسْتُخْدِمَتْ دَبَّابَاتُ الاقْتِحام فِي الْمَعْرَكَةِ" : دَبَّاباتُ الهُجُومِ وَالتَّوَغُّلِ.

المعجم: الغني - [ ابحث عن هذه الكلمة في غوغل ]

اقتحام البيت:

دخول البيت ونحوه فجأة وبعنف من غير إذن ساكنة

المعجم الوسيط

( اقتحم ) النجم غاب وسقط والمكان دخله عنوة والأمر العظيم رمى بنفسه فيه بغير روية ويقال اقتحم فلان عقبة أو وهدة رمى بنفسه على شدة يريد اجتيازها وتخطيها وفي التنزيل العزيز ) فلا اقتحم العقبة ( والشيء ازدراه

( انقحم ) في الأمر قحم

المسؤولين عن الامن دخلوه و هم المخول لهم بالسماح بالدخول وعدم السماح (و دول شرطة مش طلبه عنده فى المسجد )يعنى دخل باحترام بدون مشاكل و بعد استئذان مستحيل يسمى اقتحام

اعتقد ان فى تحامل من جانب ا-عبير فى الموضوع ده

c4832be5eeb0a365c14df83fd90f8827.jpg
رابط هذا التعليق
شارك

يا باشمهندس

لما تدخل مكان مش من حقك تتواجد فيه يبقى ايه؟

مش اقتحام؟؟؟

و الا هو الاقتحام كان يبقى مفروض بالرشاشات و البنادق الآلية ؟؟؟!!!

لا هو طالب في الجامعة و لا من العاملين فيها و لا من منظمي الحفل و لا حتى من الحضور

يبقى بيعمل ايه هناك؟؟؟

ده مكان خاص مش عام على ما أعتقد يعني

يعني مش أي حد ماشي في الشارع من حقه يدخله ( بدليل ان فيه امن على الباب)

يبقى لما هو يدخل ده ما يبقاش اقتحام؟؟؟

اوافق حضرتك لو ناس قاعدين يغنوا في حديقة عامة و مفتوحة مثلا

ساعتها يبقى وجوده طبيعي

و مفيش مانع لو مارس ما يعتقده من أمر بالمعروف و نهي عن المنكر

(بالحسنى طبعا)

أما دخول مكان خاص بلا حق

قهو اقتحام

و لا كلمة أخرى تليق في هذا المقام

وتصرف الامن بإدخاله تصرف غير صحيح

و خيانة للأمانة الوظيفية ( و لا الغناء - لو سلمنا بحرمته - أشد حرمة من خيانة الأمانة؟!)

و يجب ان تتم معاقبتهم على ذلك

المفترض بهم الحفاظ على الأمن و عدم ادخال من ليس له حق الدخول

و هو كمان دخوله نوع من التحايل و ليس من حقه

( بكلامه هو و مش افتراء مني انه انتهز فرصة ان الأمن سلموا عليه و رحبوا بيه)

ده مش تحايل؟

و بتزعلوا لما نقول ان السلفية يتبعون منهج الغاية تبررالوسيلة

تحياتي

معلش يا عبير اسمحيلي ارد انا مش متابعه الموضوع من الاول

بس خليني اسلم معاكي بخطأه ( في الوسيله) فهو ليس بشر وليس ملاك او رسول وخطأه لا يحسب لا علي السلفية ولا

السلفيين ولا يجب علينا ان نتعامل مع الدعاه علي انهم ملائكه

كلامك مضبوط و ع العين و الراس

همة فعلا مش ملايكة

و مش من العدل اعتبارهم كذلك

و كمان مش من العدل الاستماتة في الدفاع عنهم

مش عيب اننا نقول غلط

و الموضوع يخلص و انتهينا

مش نقعد ندور على تبريرات للغلط

و الا انتي مش معايا؟

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق
شارك

الزملاء الأفاضل

لو رجعتوا لمداخلاتي حتشوفوا ان ده رأيي الخاص

و مفهومي للكلمة

و مع ذلك أشكر حضرتك يا أستاذ طارق على التأصيل اللغوي للكلمة

و ان كنت لا أقبل تبرير الخطأ للداعية

كما لا أقبل بوصف رأيي بالتحامل

حيث لا تربطني أي صلة بالمذكور

و لا عداء بيني و بينه

و لم أكن أعرفه أصلا قبل هذه الواقعة

اعتراضي على فعله و ليس على شخصه

و لازلت أرفض اقتحام خصوصيات الأماكن أو الأشخاص

و أعتقد ان الكلمة هنا لا تعني القوة

هو اقتحام معنوي لقيمة معنوية هي الخصوصية

تحياتي و احترامي الشديد لاختلافنا في الرأي

:clappingrose:

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق
شارك

يا باشمهندس

لما تدخل مكان مش من حقك تتواجد فيه يبقى ايه؟

مش اقتحام؟؟؟

و الا هو الاقتحام كان يبقى مفروض بالرشاشات و البنادق الآلية ؟؟؟!!!

لا هو طالب في الجامعة و لا من العاملين فيها و لا من منظمي الحفل و لا حتى من الحضور

يبقى بيعمل ايه هناك؟؟؟

ده مكان خاص مش عام على ما أعتقد يعني

يعني مش أي حد ماشي في الشارع من حقه يدخله ( بدليل ان فيه امن على الباب)

يبقى لما هو يدخل ده ما يبقاش اقتحام؟؟؟

اوافق حضرتك لو ناس قاعدين يغنوا في حديقة عامة و مفتوحة مثلا

ساعتها يبقى وجوده طبيعي

و مفيش مانع لو مارس ما يعتقده من أمر بالمعروف و نهي عن المنكر

(بالحسنى طبعا)

أما دخول مكان خاص بلا حق

قهو اقتحام

و لا كلمة أخرى تليق في هذا المقام

وتصرف الامن بإدخاله تصرف غير صحيح

و خيانة للأمانة الوظيفية ( و لا الغناء - لو سلمنا بحرمته - أشد حرمة من خيانة الأمانة؟!)

و يجب ان تتم معاقبتهم على ذلك

المفترض بهم الحفاظ على الأمن و عدم ادخال من ليس له حق الدخول

و هو كمان دخوله نوع من التحايل و ليس من حقه

( بكلامه هو و مش افتراء مني انه انتهز فرصة ان الأمن سلموا عليه و رحبوا بيه)

ده مش تحايل؟

و بتزعلوا لما نقول ان السلفية يتبعون منهج الغاية تبررالوسيلة

تحياتي

معلش يا عبير اسمحيلي ارد انا مش متابعه الموضوع من الاول

بس خليني اسلم معاكي بخطأه ( في الوسيله) فهو ليس بشر وليس ملاك او رسول وخطأه لا يحسب لا علي السلفية ولا

السلفيين ولا يجب علينا ان نتعامل مع الدعاه علي انهم ملائكه

كلامك مضبوط و ع العين و الراس

همة فعلا مش ملايكة

و مش من العدل اعتبارهم كذلك

و كمان مش من العدل الاستماتة في الدفاع عنهم

مش عيب اننا نقول غلط

و الموضوع يخلص و انتهينا

مش نقعد ندور على تبريرات للغلط

و الا انتي مش معايا؟

اعتقد انه توضيح اكثر من اعتباره تبرير لسبب ان التبرير يعتمد علي اهواء شخصية ولا يعتمد علي نقل

اخبار كما فعل الاعضاء الافاضل

واعتقد او الاولي مواجهة التهويل

تحياتي لحضرتك

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

×
×
  • أضف...