اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كذب و تضليل حزب المصريين الاحرار

Recommended Posts

السلام عليكم..

فى طريق عودتى للمنزل اليوم... و انا داخل على ميدان الجيزة, بالظبط على آخر كوبرى عباس, فيه يافطة كبيرة جدا على ايدك الشمال للمصريين الاحرار و مكتوب تحت اللوجو بتاع الحزب:

لا علمانية و لا دينية.. مصر مدنية و ديموقراطية

فى الحقيقة مش عارف اسمى ده ايه؟ تدليس؟ كذب؟ تضليل؟ ولا ايه الوصف الدقيق للكلام ده؟

حزب المصريين الاحرار فلق لنا دماغنا بالكلام عن العلمانية و الليبرالية و انهم مش ضد الدين (فى احد الاعلانات التليفزيونية للحزب).. و ان العلمانية حاجة حلوة.. و حتى المدافعين عن الحزب و الكتلة المصرية, بيقولوا ان العلمانية من الاسلام :closedeyes:

يا ريت حد يقول لى رأيه فى الاعلان ده.. خصوصا من المشجعين للمصريين الاحرار و الكتلة المصرية.

رابط هذا التعليق

• الردود 46
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

انا معاك فعلا ان ممارسات الكتلة المصرية عجيبة جدا زي مثلا الصورة دي لاحد المرشحين في باب اللوق شيخ و في المهندسين مش شيخ !

و بعدين كفاية جدا انهم متحالفين مع حزب التجمع سئ السمعة

و المحزن في الموضوع ان في احزاب محترمة جدا زي العدل مثلا مخدتش حقها و كذلك قوائم الثورة مستمرة

و شكرا

رابط هذا التعليق

المفترض ان كل حزب يعرض برنامجه الانتخابى على الشعب

والشعب يختار زى ما بتقولوا وهو صاحب القرار ومش محتاج وصايه من احد كما تقولوا

واعتقد ان مش من ضمن برامج الاحزاب هى الهجوم على الاحزاب الاخرى او ان يكون من ضمن برامجه تشويهه باى صور

فيجب ان يترك الامر برمته للمواطن

ومن مصلحه الكل ان تكون الاحزاب متعدده فى المجلس

لكن حزب بمفرده يسيطر على البرلمان ده مش هيفيد المواطن

واعتقد برده بدل الكلام عن الاحزاب الاخرى ان يكون الهدف هو عرض برنامج الحزب فقط الذى تنتمى اليه كباقى البرامج المتواجده على الساحه

واعتقد برده ان ده اقصاء صريح لحزب منافس او لاحزاب منافسه وفرض اراء على الناس حتى تنتخب تيار معين فقط والباقى لايصلح

عبيد وصناع الأصنام يكرهون دوما من يقوم

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

يا باز افندى انا معنديش اى مشكلة ان اى حزب يطلع و يقول برنامجه زى ما هو عايز..

حتى لو فيه حزب كنسى, برضه معنديش اى مشكلة..

المشكلة هى التضليل و الكذب..

انتا علمانى و برنامجك هو فصل الدين عن الدولة, علشان ساويرس يشرب خمرة براحته و مراته تمشى بهدوم قصيرة او حتى من غير هدوم براحتها..

معنديش مشكلة اطلاقا انك تعلن بصراحة عن ده.. مشكلتى تحديدا هى الكذب و الضحك عالدقون..

حكاية انك تكسب كل الاصوات لصالحك مستحيل.. و لذلك الثبات عالمبادىء هو الاساس و الا هتخسر حتى اللى كانوا بيأيدوك, لانك كده هتبقى على كل لون يا باطسطة.

تم تعديل بواسطة ViralMind
رابط هذا التعليق

مهى الاخوان بتهلل على الفاضى

وعملوا ضجه جامده انهم اكتسحوا الانتخابات بالباطل طبعا

بس الحقيقه ان ده هو بعينه التضليل لان محصلشى

رغم ان الجيش صادر الاف الصناديق ال كانت ضدهم بدون فرز اصلا وده ال قاله قاضى

ومع ذالك لم يفوز بالاكتساح المعلن الكازب ده

ونسبته ضعيفه جدا بالمقارنه للاحزاب الاخرى

تعالوا نشوف النسبه الحقيقه الخاليه من التلفيق والتدليس

post-59804-0-68363600-1322936537_thumb.j

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

اتفق مع viralmind المشكلة سيدي ليست فكرهم لكن التضليل في عرض فكرهم

يعني انا معنديش مشكلة ان حد يكلم عن الزواج المدني او الشواطئ او خلافو بس يقول رأيو بأمانة و اللي حيعملو فعلا لو وصل للحكم و انا اسمع و اخد الايجابيات و السلبيات و انتخب على الاساس دا

لاني استحالة الاقي المتوافق معايا بنسبة 100 %

و الاختلاف بيجي حسب اولويات الفرد يعني في انسان معندوش استعداد يضحي بالحرية الفردية مهما كان البرنامج الاقتصادي رائع و في العكس

وو في اللي عايز الانفتاح الاقتصادي مهما اختلف مع الليبرالية في بعض المفاهيم

وفي اللي عايز الاشتراكية و مش حاسس انها شمولية

كل دا مش مشكلة ابدا لكن المشكلة في اللي بيكدب و يغير كلامه مع اني ببقى عايزة اعرف مميزاته و عيوبة مع بعض

و الشخص الكداب من اولها اكيد مش حيبقى امين مع الشعب و لا يتصرف بشفافية

و شكرا

رابط هذا التعليق

بشمهندسة نور..

الموضوع ليس له علاقة بمناقشة مفهوم العلمانية فى حد ذاته او اى لبس فى فهمه و شرحه..

الموضوع ببساطة عن ان حزب المصريين ينكر صفة العلمانية عنه, كأنها سبة او شتيمة (فى الواقع هى كذلك), على الرغم من انه حزب قائم على مبادىء العلمانية.

تم تعديل بواسطة ViralMind
رابط هذا التعليق

استاذ ViralMind

انا مستغرب بصراحة من نظرتك الضيقة جدا للكلام

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

اللي أبشع وأقذر من كده إعلان حزب الوفد الجديد ...

شيء قذر

لو إخترت حزب الوفد .. يبقى بتختار الديمقراطية .. مش المجهول

بتختار الوحدة الوطنية مش الفتنة

بتختار تبقى مصر جاذبة للإستثمار مش دولة منبوذة

وغيرة وغيره

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

العلمانية من ويكييديا

تعني اصطلاحاً فصل الدين والمعتقدات الدينية عن السياسة، وقد تعني عدم قيام الحكومة أو الدولة بإجبار أي أحد على اعتناق وتبني معتقد أو دين أو تقليد معين لأسباب ذاتية غير موضوعية.

العلمانية من اجوبة جوجل

1-العلماني هو الذي يقول ان العالم اتى بالصدفه دون خالق ولا يعترف بالاديان والعلماني هو ملحد

حالياً نجد البعض يقول انا علماني لكن مؤمن بالله وهذا فقط تستر واختباء وراء الستار اما في الحقيقة فهو ملحد

2-العلمانى ببساطة شديدة هو الشخص الذى ينسب أى شىء يحدث لسبب علمى ويرفض تماما الأشياء الغيبية التى يعجز العلم عن تفسيرها مثل الروح الملائكة الجن وهكذا ومعظمهم لا يعترف بوجود الله

فهل تنكر للمعنى ام لخرق المعنى

رابط هذا التعليق

محدش يعنى علق على النتيجه المشبوهه ال بيهللوا بيها بالباطل دى

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

العلمانية من ويكييديا

تعني اصطلاحاً فصل الدين والمعتقدات الدينية عن السياسة، وقد تعني عدم قيام الحكومة أو الدولة بإجبار أي أحد على اعتناق وتبني معتقد أو دين أو تقليد معين لأسباب ذاتية غير موضوعية.

العلمانية من اجوبة جوجل

1-العلماني هو الذي يقول ان العالم اتى بالصدفه دون خالق ولا يعترف بالاديان والعلماني هو ملحد

حالياً نجد البعض يقول انا علماني لكن مؤمن بالله وهذا فقط تستر واختباء وراء الستار اما في الحقيقة فهو ملحد

2-العلمانى ببساطة شديدة هو الشخص الذى ينسب أى شىء يحدث لسبب علمى ويرفض تماما الأشياء الغيبية التى يعجز العلم عن تفسيرها مثل الروح الملائكة الجن وهكذا ومعظمهم لا يعترف بوجود الله

يا ريت تقرى صفحة العلمانية كلها الموجودة باللغة الانجليزية, و ليس مجرد اقتطاف كلمات قليلة فقط.

شكرا :give_rose:

رابط هذا التعليق

السلام عليكم..

فى طريق عودتى للمنزل اليوم... و انا داخل على ميدان الجيزة, بالظبط على آخر كوبرى عباس, فيه يافطة كبيرة جدا على ايدك الشمال للمصريين الاحرار و مكتوب تحت اللوجو بتاع الحزب:

فى الحقيقة مش عارف اسمى ده ايه؟ تدليس؟ كذب؟ تضليل؟ ولا ايه الوصف الدقيق للكلام ده؟

حزب المصريين الاحرار فلق لنا دماغنا بالكلام عن العلمانية و الليبرالية و انهم مش ضد الدين (فى احد الاعلانات التليفزيونية للحزب).. و ان العلمانية حاجة حلوة.. و حتى المدافعين عن الحزب و الكتلة المصرية, بيقولوا ان العلمانية من الاسلام :closedeyes:

يا ريت حد يقول لى رأيه فى الاعلان ده.. خصوصا من المشجعين للمصريين الاحرار و الكتلة المصرية.

اخي فيرالميند..مش شايف انك تحاملت شوية في تسمية الموضوع لمجرد ان دي رؤيتك الشخصية للامور؟ اولا كلنا متفقين ان للاسف كلمة علمانية لا تحظي بقبول بين المصريين و ذلك نظرا للتشويه الدائم لها حتي لما رجب طيب اردوغان رئيس الحكومة ذات المرجعية الاسلامية اتكلم عنها انقلب عليه ذات التيار اللي كان بيحتفي بيه..طييب ما المصريين الاحرار بردو بيقولواانهم مع المادة التانية . هل كدة هو حزب ديني او بيلعب على الونجين؟؟ هل لما احاول ارضي جميع الاراء و بصورة صريحة و معلنة ابقي مضلل و مدلس؟؟ بقول لده متزعلش بلاش علمانية و بقول للاخر مش دينية و بقول للاتنين تبقي مصريه ديمقراطية مدنية بالقانون فوقي و فوقك يبقي دة تضليل؟؟ هو في حد بيعمل اعلان عن التضليل؟؟ ان كانت دي رؤيتك للامور فارجو الا تجلعها قاعدة للاحتكام(دة عتاب على فكرة ).

ثانيا بالرغم من ان المهندس نجيب ساويروس مؤسس الحزب الا انه رفض يتراسه عشان الاتهامات من عينة حزب الكنيسة. بل بالعكس انضم للحزب مصريين مسلمين اغلبهم معروف للمجتمع و مشهود لهم بالنزاهة و الوطنية ..تفتكر هو محتاج يعمل حزب عشان يشرب خمرة براحته او مراته تلبس قصير!! حضرتك متعرفش مثلا مبادرة موبنيل لتوفير فرص عمل للشباب..السوال اللي نفسه نجاوبه بضمير ليه المهندس نجيب ساويرس اللي بيتعرض دايما لحملات تشويه دونا عن غيره من الاقباط رجال الاعمال..هي حاجة واحدة مالهاش تاني..انه بيحاول يكون له دور سياسي وطني و مش عايز يمشي جنب الحيط..

ثالثا..الاخت الفاضلة الزهراء ..دي اسمها الكتلة المصريه تضم حوالي 70 ائتلاف ما بين احزاب سياسية و قوي ثوريه ..طبيعي انك تلاقي فيهم المهندس و الشيخ و الفلاح..يعني مثلا في بلدنا معلقين صورة للحاج فلان..هل الكتلة مافيهاش غير دكاترة الجامعات و حملة المؤهلات..يا جماعة المظاهر مينفعش تكون حكم للامور . قد اكون بلحية و انافق الاخرين و قد اكون غير متدين و لكن ضميري حي و العكس صحيح ..

اخيرا انا لست من المصريين الاحرار و لا اقوم بعمل دعائي لهم ..لكن انا اويد كل من يعمل لصالح الوطن و كنت اتمني ان تكون كل الاحزاب كتلة واحدة مصرية ..لان ببساطة مصر واحدة..تحياتي لكم جميعا

تم تعديل بواسطة jonathan

"هَا أَنَا مَعَكَ، وَأَحْفَظُكَ حَيْثُمَا تَذْهَبُ، وَأَرُدُّكَ إِلَى هذِهِ الأَرْضِ، لأَنِّي لاَ أَتْرُكُكَ حَتَّى أَفْعَلَ مَا كَلَّمْتُكَ بِهِ" (سفر التكوين 28: 15)

رابط هذا التعليق

معناها عند اى مواطن عادى مش عارف ايه الفرق بين العلمانية و المدنية و الليبرالية ...الخ

اننا مش هنبقى زى تركيا مسموح عندنا زواج المسلمة من المسيحى يعنى دولة لا تاخد بشرع الله

و مش هنبقى زى السعودية نفرض الحجاب و نضرب الناس فى الشوارع و مفيش خروج على ولى الامر و لو ظالم

معلش التيارات الاسلامية هى من وشهت معنى كلمة مدنية الدولة و الا للجاوا لهذه الكلمة فاختاروا اسهل الطرق احنا هنبقى مصريين و على فكرة انا مع الثورة مستمرة يعنى مش من انصار الحزب

لكنها بصراحة رؤية سياسية احييه عليها

رابط هذا التعليق

العلمانية من ويكييديا

العلمانية من اجوبة جوجل

طيب يا اختي نور العيون..انا ارفض تماما فكرة ان العالم اتي بالصدفة و اؤمن تماما بالمعجزات و ان هناك ظواهر فوق ادراك العقل البشري و بتالي هى ذات طابع يحمل القدرة الالهية المطلقة. ايضا ارفض خلط الدين بالسياسة و ارفض الدوله التي تقوم على اساس ديني ..ابقي اسمي ايه؟؟ ما هو دة اللي الكتلة بتنادي بيه ..يا جماعة الدين لله و الوطن للجميــــــــع

"هَا أَنَا مَعَكَ، وَأَحْفَظُكَ حَيْثُمَا تَذْهَبُ، وَأَرُدُّكَ إِلَى هذِهِ الأَرْضِ، لأَنِّي لاَ أَتْرُكُكَ حَتَّى أَفْعَلَ مَا كَلَّمْتُكَ بِهِ" (سفر التكوين 28: 15)

رابط هذا التعليق

السلام عليكم..

اخي فيرالميند..مش شايف انك تحاملت شوية في تسمية الموضوع لمجرد ان دي رؤيتك الشخصية للامور؟ اولا كلنا متفقين ان للاسف كلمة علمانية لا تحظي بقبول بين المصريين و ذلك نظرا للتشويه الدائم لها حتي لما رجب طيب اردوغان رئيس الحكومة ذات المرجعية الاسلامية اتكلم عنها انقلب عليه ذات التيار اللي كان بيحتفي بيه..طييب ما المصريين الاحرار بردو بيقولواانهم مع المادة التانية . هل كدة هو حزب ديني او بيلعب على الونجين؟؟ هل لما احاول ارضي جميع الاراء و بصورة صريحة و معلنة ابقي مضلل و مدلس؟؟ بقول لده متزعلش بلاش علمانية و بقول للاخر مش دينية و بقول للاتنين تبقي مصريه ديمقراطية مدنية بالقانون فوقي و فوقك يبقي دة تضليل؟؟ هو في حد بيعمل اعلان عن التضليل؟؟ ان كانت دي رؤيتك للامور فارجو الا تجلعها قاعدة للاحتكام(دة عتاب على فكرة ).

ثانيا بالرغم من ان المهندس نجيب ساويروس مؤسس الحزب الا انه رفض يتراسه عشان الاتهامات من عينة حزب الكنيسة. بل بالعكس انضم للحزب مصريين مسلمين اغلبهم معروف للمجتمع و مشهود لهم بالنزاهة و الوطنية ..تفتكر هو محتاج يعمل حزب عشان يشرب خمرة براحته او مراته تلبس قصير!! حضرتك متعرفش مثلا مبادرة موبنيل لتوفير فرص عمل للشباب..السوال اللي نفسه نجاوبه بضمير ليه المهندس نجيب ساويرس اللي بيتعرض دايما لحملات تشويه دونا عن غيره من الاقباط رجال الاعمال..هي حاجة واحدة مالهاش تاني..انه بيحاول يكون له دور سياسي وطني و مش عايز يمشي جنب الحيط..

ثالثا..الاخت الفاضلة الزهراء ..دي اسمها الكتلة المصريه تضم حوالي 70 ائتلاف ما بين احزاب سياسية و قوي ثوريه ..طبيعي انك تلاقي فيهم المهندس و الشيخ و الفلاح..يعني مثلا في بلدنا معلقين صورة للحاج فلان..هل الكتلة مافيهاش غير دكاترة الجامعات و حملة المؤهلات..يا جماعة المظاهر مينفعش تكون حكم للامور . قد اكون بلحية و انافق الاخرين و قد اكون غير متدين و لكن ضميري حي و العكس صحيح ..

اخيرا انا لست من المصريين الاحرار و لا اقوم بعمل دعائي لهم ..لكن انا اويد كل من يعمل لصالح الوطن و كنت اتمني ان تكون كل الاحزاب كتلة واحدة مصرية ..لان ببساطة مصر واحدة..تحياتي لكم جميعا

سيدي الفاضل انت لم تلاحظ الصور الصورتين لنفس الشخص لكن في المناطق الفقيرة يقول انه شيخ و في المهندسين لا يقول ذلك

رابط هذا التعليق

العلمانية من ويكييديا

العلمانية من اجوبة جوجل

طيب يا اختي نور العيون..انا ارفض تماما فكرة ان العالم اتي بالصدفة و اؤمن تماما بالمعجزات و ان هناك ظواهر فوق ادراك العقل البشري و بتالي هى ذات طابع يحمل القدرة الالهية المطلقة. ايضا ارفض خلط الدين بالسياسة و ارفض الدوله التي تقوم على اساس ديني ..ابقي اسمي ايه؟؟ ما هو دة اللي الكتلة بتنادي بيه ..يا جماعة الدين لله و الوطن للجميــــــــع

تبقي اسمك مصري

كل ما كان يحدث لن يحدث بعد حسم نتائج الانتخابات

وانا مثلي مثل كثيرين نفهم تماما ما معنى العلمانية كما كانت ستطبق في بلد مرجعيته اسلامية

ولست في حاجة لقراءة الصفحات الانجليزية لمعرفة الكلمة بالطريقة اللوندية

ومن ثم اطالب بشنق الكتلة في ميدان عام لانها تجرأت وقالت العلمانية

ولست ممن يتأثر بمثل هذه الزوابع التى سنشاهد كيف ستهدأ تماما عندما لا تكون هناك مصالح من احداثها

رابط هذا التعليق

المفترض ان كل حزب يعرض برنامجه الانتخابى على الشعب

والشعب يختار زى ما بتقولوا وهو صاحب القرار ومش محتاج وصايه من احد كما تقولوا

واعتقد ان مش من ضمن برامج الاحزاب هى الهجوم على الاحزاب الاخرى او ان يكون من ضمن برامجه تشويهه باى صور

فيجب ان يترك الامر برمته للمواطن

مين البزبوز افندى ؟؟؟

انت الل بتقول الكلام ده ؟؟؟

طيب تحب اجيب لك اقتباس من مداخلاتك عكس الكلام ده !!!!!

وانت ماسك الاخوان تقطيع وسلخ

﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...