اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

نوارة نجم تسب الشيخ حسان عبر تويتر


الدكتور ياسر

Recommended Posts

الكلام هو فقط الإداة التى نستخدمها للتعبير عن مشاعرنا ... ليه بنعيب على نوع الإداة من غير ما نفكر في المضمون نفسه ونتعامل معاه ونظل فقط نركز على الأداة والإطار والتى تعلن بصوت عالى ان هناك من يعترضون

"إذا رأيت الرجل يدافع عن الحق فيشتم ويسب ويغضب فاعلم أنه معلول النية لأن الحق لا يحتاج إلى هذا، يكفي الحق أن تصدح به، حتى يستجاب له" - الإمام مالك

عن عبد الله بن مسعود رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم:

” ليسَ المؤمِنُ بِطَعّان ولا لعّان ولا فاحِش ولا بَذيء ”

( لا يحب الله الجهر بالسوء من القول إلا من ظلم وكان الله سميعا عليما ( 148 ) إن تبدوا خيرا أو تخفوه أو تعفوا عن سوء فإن الله كان عفوا قديرا ( 149 ) ) النساء

قوله : ( لا يحب الله الجهر بالسوء من القول إلا من ظلم ) يعني : لا يحب الله الجهر بالقبح من القول إلا من ظلم ، فيجوز للمظلوم أن يخبر عن ظلم الظالم وأن يدعو عليه ، قال الله تعالى : " ولمن انتصر بعد ظلمه فأولئك ما عليهم من سبيل " ( الشورى - 41 ) ، قال الحسن : دعاؤه عليه أن يقول : اللهم أعني عليه اللهم استخرج حقي منه ، وقيل : إن شتم جاز أن يشتم بمثله لا يزيد عليه .

لنصلح المشاعر أولا ... ثم بعد ذلك نتكلم عن الحسن من القول ... لننصف المظلوم اولاً ... هذا هو فقه الأولويات

لنتذكر قول الشيخ عفت رحمه الله ... لننظر إلى قلوب الناس أولاً... لإنهم لو وجدوا في مناخ صالح لكانوا صالحين

الاستاذ الفاضل احمد رضوان

بالنسبة للجزء الملون بالاحمر بيقول ان لو الواحد اتشتم يجوز انه يرد بنفس الشتيمة وما يزودش ، انما في وضع نوارة نجم الشيخ حسان لم يسبها اصلا علشان يجوز لها رد السباب

المشكلة ان نوارة نجم غلطت اكثر من غلطة

1- اتهمت الشيخ بالذهاب للعباسية وثبت كذب الاتهام

2- سبته بالفاظ نابية لا تجوز اصلا

3-لم تعتذر حتي الان علي ما بدر منها

مش قادرة افهم ايه المشكلة عند البعض في الاعتراف بخطأها

وكون ليها مواقف كثيرة وطنية مع المصابين واثناء الثورة ، ده مالوش علاقة بأنها غلطت في هذه الجزئية فقط،

اتمني اسمع منها اعتذار

وتقبل تحياتي

انا مش مع كلام نوارة ... انا بأقول كلامها غلط احنا بنعمل ثورة علشان نصحح مش علشان نبرر الغلط وقلت قبل كده مرات كتير مبقدرش اكمل تعليقتها ... بس للأسف هي ما حدش سايبها في حالها ، ونازلين شتيمة فيها من كل شكل ولون وهيه غلبانة جداً ... لسانها زفر بس غلبانه وواقفه بشكل عجيب كتر من الرجاله وتقريباً مفيش مره ما انضربتش في اعتصام او مظاهرة ولعلم حضرتك كل مرة تكتب انها نازلة عايزه تستشهد

انا باقدر موقف المخلصين حتى ولو كانوا بيغلطوا فيه مساحة ليهم لعذرهم ، بس ما اقدرش اقبل موقف المنتمين للشيخ وهم بيسبوا بأقذر الألفاظ واقل شتيمه عندهم بنت الحشاش ومقدرش اقبل موقف الشيخ حسان من الإحداث ... عمر الوقوف فى المنتصف ما كان شهادة حق

ده رأيي ولعلم حضرتك هي نوارة اعتذرت لما عرفت ان الششيخ في المنصورة ... بس طبعاً علشان هابلة كان لازم تحط حته كده تهيج الناس عليها لما قالت انا باعتذر عن شتيمة الشيخ لو ما راحش العباسية واحتفظ بالشتيمة لمرة تانيه ... يعنى بصراحة جت تكحلها عمتها

المهم .. فيه نوع من الغضب فى نفوس نواره وزملائها من الشيوخ ومستنيين انهم يدعموهم مش يسيبوهم لقدرهم في الشارع وده اللى مكبر الجرح فى النفوس ومحسسهم بالظلم والحسرة

اخيرا لكل الناس هنا انا لا احب السباب ولا اشجع عليه ولا اشجع على سوء الخلق ... وانما انا انظر للقلوب والأعمال فاعذر من ضحى من اجلنا وان اساء لي شخصياً ... واترك له مساحة للعودة

لسانها زفر بس غلبانة

يعنى لما الكلب يعوى وينبح ندلعة ونقولة يا قطة ولا نقولة يا كلب بطل عيب دمغنا وجعنا

علشان انا ضحيت ونزلت التحرير زى كل الناس اطلب من المحاورات تحط صورتة فى صدر كل الصفحات ولما واحد صديق لي يصاب او يستشهد اطلب من كل من يخالفنى الرآي ان يسكت وان لم يفعل اسبة

ليس لأحد فضل على أحد الجميع يدرك ان مصر اكبر من ان نختذلها فى شخص ولو الكلام دة مش مظبوط نبقى نضع ابطال اكتوبر فى وزارة تحكم مصر

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق
شارك

  • الردود 45
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الكلام هو فقط الإداة التى نستخدمها للتعبير عن مشاعرنا ... ليه بنعيب على نوع الإداة من غير ما نفكر في المضمون نفسه ونتعامل معاه ونظل فقط نركز على الأداة والإطار والتى تعلن بصوت عالى ان هناك من يعترضون

"إذا رأيت الرجل يدافع عن الحق فيشتم ويسب ويغضب فاعلم أنه معلول النية لأن الحق لا يحتاج إلى هذا، يكفي الحق أن تصدح به، حتى يستجاب له" - الإمام مالك

عن عبد الله بن مسعود رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم:

” ليسَ المؤمِنُ بِطَعّان ولا لعّان ولا فاحِش ولا بَذيء ”

( لا يحب الله الجهر بالسوء من القول إلا من ظلم وكان الله سميعا عليما ( 148 ) إن تبدوا خيرا أو تخفوه أو تعفوا عن سوء فإن الله كان عفوا قديرا ( 149 ) ) النساء

قوله : ( لا يحب الله الجهر بالسوء من القول إلا من ظلم ) يعني : لا يحب الله الجهر بالقبح من القول إلا من ظلم ، فيجوز للمظلوم أن يخبر عن ظلم الظالم وأن يدعو عليه ، قال الله تعالى : " ولمن انتصر بعد ظلمه فأولئك ما عليهم من سبيل " ( الشورى - 41 ) ، قال الحسن : دعاؤه عليه أن يقول : اللهم أعني عليه اللهم استخرج حقي منه ، وقيل : إن شتم جاز أن يشتم بمثله لا يزيد عليه .

لنصلح المشاعر أولا ... ثم بعد ذلك نتكلم عن الحسن من القول ... لننصف المظلوم اولاً ... هذا هو فقه الأولويات

لنتذكر قول الشيخ عفت رحمه الله ... لننظر إلى قلوب الناس أولاً... لإنهم لو وجدوا في مناخ صالح لكانوا صالحين

الاستاذ الفاضل احمد رضوان

بالنسبة للجزء الملون بالاحمر بيقول ان لو الواحد اتشتم يجوز انه يرد بنفس الشتيمة وما يزودش ، انما في وضع نوارة نجم الشيخ حسان لم يسبها اصلا علشان يجوز لها رد السباب

المشكلة ان نوارة نجم غلطت اكثر من غلطة

1- اتهمت الشيخ بالذهاب للعباسية وثبت كذب الاتهام

2- سبته بالفاظ نابية لا تجوز اصلا

3-لم تعتذر حتي الان علي ما بدر منها

مش قادرة افهم ايه المشكلة عند البعض في الاعتراف بخطأها

وكون ليها مواقف كثيرة وطنية مع المصابين واثناء الثورة ، ده مالوش علاقة بأنها غلطت في هذه الجزئية فقط،

اتمني اسمع منها اعتذار

وتقبل تحياتي

انا مش مع كلام نوارة ... انا بأقول كلامها غلط احنا بنعمل ثورة علشان نصحح مش علشان نبرر الغلط وقلت قبل كده مرات كتير مبقدرش اكمل تعليقتها ... بس للأسف هي ما حدش سايبها في حالها ، ونازلين شتيمة فيها من كل شكل ولون وهيه غلبانة جداً ... لسانها زفر بس غلبانه وواقفه بشكل عجيب كتر من الرجاله وتقريباً مفيش مره ما انضربتش في اعتصام او مظاهرة ولعلم حضرتك كل مرة تكتب انها نازلة عايزه تستشهد

انا باقدر موقف المخلصين حتى ولو كانوا بيغلطوا فيه مساحة ليهم لعذرهم ، بس ما اقدرش اقبل موقف المنتمين للشيخ وهم بيسبوا بأقذر الألفاظ واقل شتيمه عندهم بنت الحشاش ومقدرش اقبل موقف الشيخ حسان من الإحداث ... عمر الوقوف فى المنتصف ما كان شهادة حق

ده رأيي ولعلم حضرتك هي نوارة اعتذرت لما عرفت ان الششيخ في المنصورة ... بس طبعاً علشان هابلة كان لازم تحط حته كده تهيج الناس عليها لما قالت انا باعتذر عن شتيمة الشيخ لو ما راحش العباسية واحتفظ بالشتيمة لمرة تانيه ... يعنى بصراحة جت تكحلها عمتها

المهم .. فيه نوع من الغضب فى نفوس نواره وزملائها من الشيوخ ومستنيين انهم يدعموهم مش يسيبوهم لقدرهم في الشارع وده اللى مكبر الجرح فى النفوس ومحسسهم بالظلم والحسرة

اخيرا لكل الناس هنا انا لا احب السباب ولا اشجع عليه ولا اشجع على سوء الخلق ... وانما انا انظر للقلوب والأعمال فاعذر من ضحى من اجلنا وان اساء لي شخصياً ... واترك له مساحة للعودة

لسانها زفر بس غلبانة

يعنى لما الكلب يعوى وينبح ندلعة ونقولة يا قطة ولا نقولة يا كلب بطل عيب دمغنا وجعنا

علشان انا ضحيت ونزلت التحرير زى كل الناس اطلب من المحاورات تحط صورتة فى صدر كل الصفحات ولما واحد صديق لي يصاب او يستشهد اطلب من كل من يخالفنى الرآي ان يسكت وان لم يفعل اسبة

ليس لأحد فضل على أحد الجميع يدرك ان مصر اكبر من ان نختذلها فى شخص ولو الكلام دة مش مظبوط نبقى نضع ابطال اكتوبر فى وزارة تحكم مصر

فيه كتير من اتباع الشيوخ ينطبق عليهم وصفك ده اللى مكتوب فوق ولا يتورعون عن السب بأقسى الشتائم ، واحده زى نوارة ممكن الواحد يلتمثلها عذر لكن المتمسحين في الدين وهم منه ابعد ما يكونوا .... ليس لهم عندى اي عذر

ونشوفهم مواقف الرجال في فيديو من اتباع الشيوخ علشان نعرف الفرق بين نوارة البنت اللى بميت راجل وامثال هؤلاء الذين وصفتهم انت ونشوف مين المتخاذل ومين الإنتهازي ونشوف ليه الشباب غاضبين عليهم

http://www.youtube.com/watch?v=5BUtMBy_cnU&feature=player_detailpage

تم تعديل بواسطة احمد رضوان

لك الله يا مصر

مدونتى : حكايات عابر سبيل

radws.blogspot.com

رابط هذا التعليق
شارك

لم نرى هذا الغضب العارم وهذه السفاله والوضاعه من ميشيلياته تجاه فتاه الشرقيه التى اغتصبها ابنه واتهمته فى بلاغ رسمى بذالك

الزميل الفاضل باز افندي

احب انبهك لخطورة الكلام اللي بتقوله وانت مش واخد بالك ، طالما لم يثبت علي الرجل الجريمة وليس عندك شهود ، يبقي اللي بتقوله ده قذف ،

ويستوي في القذف كونك اتهمت رجل او امراة،

القذف من اكبر الكبائر

وعقوبته في الاسلام جلد 80 جلدة

قال تعالي "إذ تلقونه بألسنتكم وتقولون بأفواهكم ما ليس لكم به علم وتحسبونه هينا وهو عند الله عظيم ( 15 ) ولولا إذ سمعتموه قلتم ما يكون لنا أن نتكلم بهذا سبحانك هذا بهتان عظيم ( 16 ) يعظكم الله أن تعودوا لمثله أبدا إن كنتم مؤمنين (17)"

فإن قذف المسلم واتهامه بارتكاب فاحشة الزنا كبيرة من كبائر الذنوب، فقد جاء في الصحيحين وغيرهما أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: اجتنبوا السبع الموبقات، قالوا يا رسول الله: وما هن؟ قال: الشرك بالله، والسحر، وقتل النفس التي حرم الله إلا بالحق، وأكل الربا، وأكل مال اليتيم، والتولي يوم الزحف، وقذف المحصنات المؤمنات الغافلات.

ومن قذف مسلماً بريئاً فقد استحق حد القذف وهو الجلد ثمانين جلدة، قال الله تعالى: وَالَّذِينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ ثُمَّ لَمْ يَأْتُوا بِأَرْبَعَةِ شُهَدَاء فَاجْلِدُوهُمْ ثَمَانِينَ جَلْدَةً وَلَا تَقْبَلُوا لَهُمْ شَهَادَةً أَبَدًا وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ* إِلَّا الَّذِينَ تَابُوا مِن بَعْدِ ذَلِكَ وَأَصْلَحُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ [النور:4-5]، وسواء كان الاتهام لرجل أو امرأة، وسواء كان بالتصريح أو التلويح... على الراجح من أقوال أهل العلم.

فقد روى الإمام مالك في الموطأ أن رجلاً عرَّض بآخر فقال: والله ما أبي بزان ولا أمي بزانية... فاستشار في ذلك عمر رضي الله عنه أصحابه فقال قائل: مدح أباه وأمه... وقال آخرون: قد كان لأبيه وأمه مدح غير هذا، نرى أن تجلده الحد فجلده عمر الحد ثمانين.

http://www.islamweb.net/fatwa/index.php?page=showfatwa&Option=FatwaId&Id=49205

تم تعديل بواسطة ام سلمي

رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ

رابط هذا التعليق
شارك

الكلام هو فقط الإداة التى نستخدمها للتعبير عن مشاعرنا ... ليه بنعيب على نوع الإداة من غير ما نفكر في المضمون نفسه ونتعامل معاه ونظل فقط نركز على الأداة والإطار والتى تعلن بصوت عالى ان هناك من يعترضون

"إذا رأيت الرجل يدافع عن الحق فيشتم ويسب ويغضب فاعلم أنه معلول النية لأن الحق لا يحتاج إلى هذا، يكفي الحق أن تصدح به، حتى يستجاب له" - الإمام مالك

عن عبد الله بن مسعود رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم:

” ليسَ المؤمِنُ بِطَعّان ولا لعّان ولا فاحِش ولا بَذيء ”

( لا يحب الله الجهر بالسوء من القول إلا من ظلم وكان الله سميعا عليما ( 148 ) إن تبدوا خيرا أو تخفوه أو تعفوا عن سوء فإن الله كان عفوا قديرا ( 149 ) ) النساء

قوله : ( لا يحب الله الجهر بالسوء من القول إلا من ظلم ) يعني : لا يحب الله الجهر بالقبح من القول إلا من ظلم ، فيجوز للمظلوم أن يخبر عن ظلم الظالم وأن يدعو عليه ، قال الله تعالى : " ولمن انتصر بعد ظلمه فأولئك ما عليهم من سبيل " ( الشورى - 41 ) ، قال الحسن : دعاؤه عليه أن يقول : اللهم أعني عليه اللهم استخرج حقي منه ، وقيل : إن شتم جاز أن يشتم بمثله لا يزيد عليه .

لنصلح المشاعر أولا ... ثم بعد ذلك نتكلم عن الحسن من القول ... لننصف المظلوم اولاً ... هذا هو فقه الأولويات

لنتذكر قول الشيخ عفت رحمه الله ... لننظر إلى قلوب الناس أولاً... لإنهم لو وجدوا في مناخ صالح لكانوا صالحين

الاستاذ الفاضل احمد رضوان

بالنسبة للجزء الملون بالاحمر بيقول ان لو الواحد اتشتم يجوز انه يرد بنفس الشتيمة وما يزودش ، انما في وضع نوارة نجم الشيخ حسان لم يسبها اصلا علشان يجوز لها رد السباب

المشكلة ان نوارة نجم غلطت اكثر من غلطة

1- اتهمت الشيخ بالذهاب للعباسية وثبت كذب الاتهام

2- سبته بالفاظ نابية لا تجوز اصلا

3-لم تعتذر حتي الان علي ما بدر منها

مش قادرة افهم ايه المشكلة عند البعض في الاعتراف بخطأها

وكون ليها مواقف كثيرة وطنية مع المصابين واثناء الثورة ، ده مالوش علاقة بأنها غلطت في هذه الجزئية فقط،

اتمني اسمع منها اعتذار

وتقبل تحياتي

انا مش مع كلام نوارة ... انا بأقول كلامها غلط احنا بنعمل ثورة علشان نصحح مش علشان نبرر الغلط وقلت قبل كده مرات كتير مبقدرش اكمل تعليقتها ... بس للأسف هي ما حدش سايبها في حالها ، ونازلين شتيمة فيها من كل شكل ولون وهيه غلبانة جداً ... لسانها زفر بس غلبانه وواقفه بشكل عجيب كتر من الرجاله وتقريباً مفيش مره ما انضربتش في اعتصام او مظاهرة ولعلم حضرتك كل مرة تكتب انها نازلة عايزه تستشهد

انا باقدر موقف المخلصين حتى ولو كانوا بيغلطوا فيه مساحة ليهم لعذرهم ، بس ما اقدرش اقبل موقف المنتمين للشيخ وهم بيسبوا بأقذر الألفاظ واقل شتيمه عندهم بنت الحشاش ومقدرش اقبل موقف الشيخ حسان من الإحداث ... عمر الوقوف فى المنتصف ما كان شهادة حق

ده رأيي ولعلم حضرتك هي نوارة اعتذرت لما عرفت ان الششيخ في المنصورة ... بس طبعاً علشان هابلة كان لازم تحط حته كده تهيج الناس عليها لما قالت انا باعتذر عن شتيمة الشيخ لو ما راحش العباسية واحتفظ بالشتيمة لمرة تانيه ... يعنى بصراحة جت تكحلها عمتها

المهم .. فيه نوع من الغضب فى نفوس نواره وزملائها من الشيوخ ومستنيين انهم يدعموهم مش يسيبوهم لقدرهم في الشارع وده اللى مكبر الجرح فى النفوس ومحسسهم بالظلم والحسرة

اخيرا لكل الناس هنا انا لا احب السباب ولا اشجع عليه ولا اشجع على سوء الخلق ... وانما انا انظر للقلوب والأعمال فاعذر من ضحى من اجلنا وان اساء لي شخصياً ... واترك له مساحة للعودة

لسانها زفر بس غلبانة

يعنى لما الكلب يعوى وينبح ندلعة ونقولة يا قطة ولا نقولة يا كلب بطل عيب دمغنا وجعنا

علشان انا ضحيت ونزلت التحرير زى كل الناس اطلب من المحاورات تحط صورتة فى صدر كل الصفحات ولما واحد صديق لي يصاب او يستشهد اطلب من كل من يخالفنى الرآي ان يسكت وان لم يفعل اسبة

ليس لأحد فضل على أحد الجميع يدرك ان مصر اكبر من ان نختذلها فى شخص ولو الكلام دة مش مظبوط نبقى نضع ابطال اكتوبر فى وزارة تحكم مصر

فيه كتير من اتباع الشيوخ ينطبق عليهم وصفك ده اللى مكتوب فوق ولا يتورعون عن السب بأقسى الشتائم ، واحده زى نوارة ممكن الواحد يلتمثلها عذر لكن المتمسحين في الدين وهم منه ابعد ما يكونوا .... ليس لهم عندى اي عذر

ونشوفهم مواقف الرجال في فيديو من اتباع الشيوخ علشان نعرف الفرق بين نوارة البنت اللى بميت راجل وامثال هؤلاء الذين وصفتهم انت ونشوف مين المتخاذل ومين الإنتهازي ونشوف ليه الشباب غاضبين عليهم

http://www.youtube.com/watch?v=5BUtMBy_cnU&feature=player_detailpage

ههههههههههههههههه ممكن اي حد يربى ذقنة ويقول الكلام دة وأكثر وممكن تعرف ان أمن الدولة عندة الكثير من هذة النوعيات كانت بتخترق الجماعات وممكن تعمل زي ما هو عايز او الموقف عايز

لما نتكلم عن بنت لها شهرة واسعة وقليلة الادب وكلبة ياريت متأخذكش العزة بالاسم وتغلط بدون دليل على اعراض الشيوخ رغم عدم سلفيتى لكنى ارفض ان يسب شيخ فى حضرتى من اي كائن كان دة المفروض على كل انسان بيحترم نفسة وانا اطلقت كلمة او وصف كلبة على انسانة تعيب فى شرف انسان وتكذب علية وكلمة او وصف كلبة قليل على من يتهم انسان زورآ وبهتانآ

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق
شارك

الكلام هو فقط الإداة التى نستخدمها للتعبير عن مشاعرنا ... ليه بنعيب على نوع الإداة من غير ما نفكر في المضمون نفسه ونتعامل معاه ونظل فقط نركز على الأداة والإطار والتى تعلن بصوت عالى ان هناك من يعترضون

"إذا رأيت الرجل يدافع عن الحق فيشتم ويسب ويغضب فاعلم أنه معلول النية لأن الحق لا يحتاج إلى هذا، يكفي الحق أن تصدح به، حتى يستجاب له" - الإمام مالك

عن عبد الله بن مسعود رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم:

” ليسَ المؤمِنُ بِطَعّان ولا لعّان ولا فاحِش ولا بَذيء ”

( لا يحب الله الجهر بالسوء من القول إلا من ظلم وكان الله سميعا عليما ( 148 ) إن تبدوا خيرا أو تخفوه أو تعفوا عن سوء فإن الله كان عفوا قديرا ( 149 ) ) النساء

قوله : ( لا يحب الله الجهر بالسوء من القول إلا من ظلم ) يعني : لا يحب الله الجهر بالقبح من القول إلا من ظلم ، فيجوز للمظلوم أن يخبر عن ظلم الظالم وأن يدعو عليه ، قال الله تعالى : " ولمن انتصر بعد ظلمه فأولئك ما عليهم من سبيل " ( الشورى - 41 ) ، قال الحسن : دعاؤه عليه أن يقول : اللهم أعني عليه اللهم استخرج حقي منه ، وقيل : إن شتم جاز أن يشتم بمثله لا يزيد عليه .

لنصلح المشاعر أولا ... ثم بعد ذلك نتكلم عن الحسن من القول ... لننصف المظلوم اولاً ... هذا هو فقه الأولويات

لنتذكر قول الشيخ عفت رحمه الله ... لننظر إلى قلوب الناس أولاً... لإنهم لو وجدوا في مناخ صالح لكانوا صالحين

الاستاذ الفاضل احمد رضوان

بالنسبة للجزء الملون بالاحمر بيقول ان لو الواحد اتشتم يجوز انه يرد بنفس الشتيمة وما يزودش ، انما في وضع نوارة نجم الشيخ حسان لم يسبها اصلا علشان يجوز لها رد السباب

المشكلة ان نوارة نجم غلطت اكثر من غلطة

1- اتهمت الشيخ بالذهاب للعباسية وثبت كذب الاتهام

2- سبته بالفاظ نابية لا تجوز اصلا

3-لم تعتذر حتي الان علي ما بدر منها

مش قادرة افهم ايه المشكلة عند البعض في الاعتراف بخطأها

وكون ليها مواقف كثيرة وطنية مع المصابين واثناء الثورة ، ده مالوش علاقة بأنها غلطت في هذه الجزئية فقط،

اتمني اسمع منها اعتذار

وتقبل تحياتي

انا مش مع كلام نوارة ... انا بأقول كلامها غلط احنا بنعمل ثورة علشان نصحح مش علشان نبرر الغلط وقلت قبل كده مرات كتير مبقدرش اكمل تعليقتها ... بس للأسف هي ما حدش سايبها في حالها ، ونازلين شتيمة فيها من كل شكل ولون وهيه غلبانة جداً ... لسانها زفر بس غلبانه وواقفه بشكل عجيب كتر من الرجاله وتقريباً مفيش مره ما انضربتش في اعتصام او مظاهرة ولعلم حضرتك كل مرة تكتب انها نازلة عايزه تستشهد

انا باقدر موقف المخلصين حتى ولو كانوا بيغلطوا فيه مساحة ليهم لعذرهم ، بس ما اقدرش اقبل موقف المنتمين للشيخ وهم بيسبوا بأقذر الألفاظ واقل شتيمه عندهم بنت الحشاش ومقدرش اقبل موقف الشيخ حسان من الإحداث ... عمر الوقوف فى المنتصف ما كان شهادة حق

ده رأيي ولعلم حضرتك هي نوارة اعتذرت لما عرفت ان الششيخ في المنصورة ... بس طبعاً علشان هابلة كان لازم تحط حته كده تهيج الناس عليها لما قالت انا باعتذر عن شتيمة الشيخ لو ما راحش العباسية واحتفظ بالشتيمة لمرة تانيه ... يعنى بصراحة جت تكحلها عمتها

المهم .. فيه نوع من الغضب فى نفوس نواره وزملائها من الشيوخ ومستنيين انهم يدعموهم مش يسيبوهم لقدرهم في الشارع وده اللى مكبر الجرح فى النفوس ومحسسهم بالظلم والحسرة

اخيرا لكل الناس هنا انا لا احب السباب ولا اشجع عليه ولا اشجع على سوء الخلق ... وانما انا انظر للقلوب والأعمال فاعذر من ضحى من اجلنا وان اساء لي شخصياً ... واترك له مساحة للعودة

لسانها زفر بس غلبانة

يعنى لما الكلب يعوى وينبح ندلعة ونقولة يا قطة ولا نقولة يا كلب بطل عيب دمغنا وجعنا

علشان انا ضحيت ونزلت التحرير زى كل الناس اطلب من المحاورات تحط صورتة فى صدر كل الصفحات ولما واحد صديق لي يصاب او يستشهد اطلب من كل من يخالفنى الرآي ان يسكت وان لم يفعل اسبة

ليس لأحد فضل على أحد الجميع يدرك ان مصر اكبر من ان نختذلها فى شخص ولو الكلام دة مش مظبوط نبقى نضع ابطال اكتوبر فى وزارة تحكم مصر

فيه كتير من اتباع الشيوخ ينطبق عليهم وصفك ده اللى مكتوب فوق ولا يتورعون عن السب بأقسى الشتائم ، واحده زى نوارة ممكن الواحد يلتمثلها عذر لكن المتمسحين في الدين وهم منه ابعد ما يكونوا .... ليس لهم عندى اي عذر

ونشوفهم مواقف الرجال في فيديو من اتباع الشيوخ علشان نعرف الفرق بين نوارة البنت اللى بميت راجل وامثال هؤلاء الذين وصفتهم انت ونشوف مين المتخاذل ومين الإنتهازي ونشوف ليه الشباب غاضبين عليهم

http://www.youtube.com/watch?v=5BUtMBy_cnU&feature=player_detailpage

ههههههههههههههههه ممكن اي حد يربى ذقنة ويقول الكلام دة وأكثر وممكن تعرف ان أمن الدولة عندة الكثير من هذة النوعيات كانت بتخترق الجماعات وممكن تعمل زي ما هو عايز او الموقف عايز

لما نتكلم عن بنت لها شهرة واسعة وقليلة الادب وكلبة ياريت متأخذكش العزة بالاسم وتغلط بدون دليل على اعراض الشيوخ رغم عدم سلفيتى لكنى ارفض ان يسب شيخ فى حضرتى من اي كائن كان دة المفروض على كل انسان بيحترم نفسة وانا اطلقت كلمة او وصف كلبة على انسانة تعيب فى شرف انسان وتكذب علية وكلمة او وصف كلبة قليل على من يتهم انسان زورآ وبهتانآ

احييك تنكر السباب ولا تتورع عنه ... كبر مقتاً عند الله

لك الله يا مصر

مدونتى : حكايات عابر سبيل

radws.blogspot.com

رابط هذا التعليق
شارك

نواره سوقيه

لكنها لم تسب الشيخ حسان سباب صريح على حد علمي

و عموما وقت الغضب الشيخ حسان نفسه سب الدكتور عمرو خالد

و لم يلومه او يعاتبه احدا من محبيه

بل دافعوا عنه

هي الدنيا كده

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

×
×
  • أضف...