اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رسالة إلى الأب والزعيم !!!

حشيش

Recommended Posts

عوف

فيه

واحد صاحبى كنت فاكره أمين شرطة

بس طلع بيكتب من الرياض 

الكتابة من الرياض شرف وليست عار

الحمد لله اني لا اكتب من السفارة الامريكية بالقاهرة او باوامر منها ولا احمل جواز سفر امريكي او استرالي

الحمد لله

أنك تكتب من السفارة المصرية فى الرياض

وبأوامر منها

ولا تكتب من السفارة الأمريكية أو بأوامر منها

مصر أكبر من نظام الحكم الفردى الديكتاتورى الإستبدادى

الذى فرضه علينا عسكر حركة يوليو فى الخمسينات

وصار نظاما لحكم مصر

برنامج الرئيس الإنتخابى لإسكان فقراء الشباب ..

سرقه مسؤولون وزارة الإسكان مع المقاولين ..!

رابط هذا التعليق

• الردود 73
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

احذروا الكذب حتى لو كنت مازحا

النفاق أشد من الكذب

من عيوبنا أننا نعرف الحقيقة ولا نعرف كيف نعبر عنها .

لا إلـــــــه إلا اللـــــــه محمــــــــد رســـــــول اللـــــــــه

يقينـــــــي باللــــــه يقينـــــــــــي

رابط هذا التعليق

--وانا شخصياً كنت من المستفيدين من هذه المزايا....

ممكن ممكن لو سمحت من فضلك تقول لنا استفدت منها ايه

بس في المقابل تقول لنا غيرك كام واحد اتضرر منها

رابط هذا التعليق

السيد المحترم عوف

اشكرك جدا على سرد انجازت السيد الرئيس

و لكني سأسالك اسئله بسيطه ارجو من الله ان تكون قادرا على الرد عليها

تعاير المصريين ب ال 60 جنيه مرتب قبل السيد الرئيس

و ماذا هي الرواتب في عهد السيد الرئيس ؟

200 – 300 – 500 جنيه

و ماذا تساوي هذه المبالغ في عصر كيلو اللحمه ب 25 جنيه و اكثر في مصر و سعر الارز بالمبغ بالفلاني و الخبز بالمبلغ العلاني و الزيت و السكر و الشاي و السمن و غيره و غيره ام ان كل هذه الاشياء في نظر السيد الرئيس من الكماليات التي لا نحتاج اليها ؟؟؟؟

في قصه لواحد موظف راح لحسني مبارك او لاي مسئول في مصر و اداله مرتبه 250 جنيه و قاله انا و مراتي و مش عايزين لا نخلف ولا نتنيل اكلنا و شربنا بالمبلغ ده و كمل بيه الشهر قصه مضحكه طبعا و لكنه ضحك كالبكاء

هل تعلم عدد العاطلين عن العمل في عهد السيد الرئيس ؟؟؟

3 مليون شاب و فتاه عاطلين عن العمل هذا العدد مرشح و بكل فخر ليكون الشاب منهم ارهابي او حرامي او قاتل او بلطجي و الفتاه منهن فتاه ليل هل هولاء لا يكونوا ممن يطلق عليهم رعاياك يا مولاي ؟؟؟؟

تمن علينا انت و رئيسك بالكهرباء في كل مكان ؟؟؟؟ و من يدفع تمن هذه الكهرباء هل يدفعها مبارك هذا من ماله الخاص هل شعب اخر غير هذا الشعب المصري هو من يقال له عند دفع فواتير الكهرباء و التليفونات الخياليه ادفع الاول و بعد كده اتظلم ؟؟؟؟

تتكلم عن الطاقه التصديريه نكته الموسم زياده الطاقه التصديريه

هل تضحك علينا ام على نفسك ؟؟؟؟ الحمد لله زرت دول الخليج تقريبا و المغرب و تونس و الجزائر و المغرب و بعض دول غرب اوروبا لم اجد منتج مصري واحد يباع اللهم الا في بعض الاسواق الشعبيه الخليجيه و هو عباره عن اسؤا انواع المنتجات تتكلم عن المنتجات الزراعيه التي تفوقت علينا فيها دول مثل تركيا و اسرائيل و حتى سوريا و لبنان و ايران ؟؟؟ هل تتكلم عن المصانع المصريه العملاقه التي لم اجد ولا حتى علبه اريال واحده ولا كاتشاب في دول الخليج صناعه مصريه ؟؟؟؟ بتتكلم عن الصناعات الغذائيه ده حتى الفول يا راجل مبقاش مصري و بقى صناعه سعوديه ؟؟؟؟؟ تحب تتكلم عن ايه عن السياحه 1/3 اثار العالم في مصر و فرحنا ب مش عارف مليار ولا 2 مليار مكاسب من السياحه و فرنسا عندها السياح 50 مليون في السنه بيعملوا ما بين 75 – 100 مليار دولار ؟؟؟؟ تتكلم عن صناعه الاثاث اللي كانت دمياط بتشتهر بيها و تصدرها لكل دول العالم دلوقتي ايه الاحوال صفر على الشمال و خساره للسمعه المصريه ما بعدها خساره .

تســـــقـــــط الامـــــــــم عــــنـــــدمــــــــا تــــحــــرم مــــن حــــق الــــمــــنـــــاقــــشــــه

رابط هذا التعليق

بتتكلم عن ايه ؟؟؟ عن الساحل الشمالي

مليارات من السيوله المصريه من حر مال الشعب مدفونه في اعمده خرسانيه لخدمه كام 2% ولا 5% من الشعب المصري كام واحد في مصر عندهم شاليه في لساحل الشمالي مفخره مصر مبارك ؟؟؟ لو انت عندك شاليه و سيادتك من قاطني الرياض بتروحه كام مره في السنه ؟؟؟ كل اللي عايشين بره مصر بنروح امتى الساحل الشمالي ؟؟؟ مئات المليارات من الجنيهات علشان خاطر سكن لمده شهرين او 75 يوم على الاكثر هي دي مفخره حسني مبارك ؟؟؟

قرى البحر الاحمر و سيناء فعلا مفخره عهد مبارك عهد العري و السكر و العربده عهد روبي و دينا و حسام ابو الفتوح الدعاره و القمار الف لعنه على العهد اللي يكون مفخرته اوض النوم و صالات القمار

عايز تعرف مفخره مصر مبارك

الريان و السعد و الهدى مصر فاكرهم ولا ناسيهم

هديكو و عبد الحميد حسن و لكح و مليارات مصر المحروسه اللي طارت من غير اجنحه بره مصر

علاء مبارك و النهب المنظم لثروات مصر

سكان القبور و العشش هم دول مفخره عصر مبارك

½ الشعب المصري اللي تحت خط الفقر هم دول مفخره مصر مبارك

قتل سليمان خاطر هو مفخره مصر مبارك

عماره هليوبوليس و مدينه نصر هي مفخره مصر مبارك

بانجو سيناء هو مفخره مصر مبارك

خراب الاسكندريه على ايد الجوسقي مفخره مصر مبارك

حبس الصحفيين هو مفخره مصر مبارك

اعتقال الشباب هو مفخره مصر مبارك

الطياره المصريه سنه 86 هي مفخره مصر مبارك

شهداء مصر التلاته هم مفخره مصر مبارك

بيع ثروه مصر للحراميه و اليهود و السماسره هي مفخره مصر مبارك

½ الشعب المصري المصاب بالتهاب الكبد الوبائي و السكر و الضغط و امراض القلب هم مفخره مصر مبارك

كلمه اه اللي مش قادره تطلع من شفاه كل مصري و مصريه هي مفخره مصر مبارك

ضرب المصريين في خيطان بالجزم هة مفخره مصر مبارك

النعوش الطائره من العراق هم مفخره مصر مبارك

صفر المونديال برضه فخر لمصر مبارك

لو عايز تاني فيه و اكتر من كده مليون مره بس انت اطلب

تم تعديل بواسطة egyptforever

تســـــقـــــط الامـــــــــم عــــنـــــدمــــــــا تــــحــــرم مــــن حــــق الــــمــــنـــــاقــــشــــه

رابط هذا التعليق

عوف

يا عوف

عوف

ما حدش شاف عوف

والله يا بني ربنا هيكرمك اخر كرم

انت استفزتنا كويس جدا علشان نطلع البلاوي وبحق مافيش حد لا افترى ولا تملق

يللا كل واحد منه لله بقى

وش واحد بيلم هدومه وماشي من الياس

تم تعديل بواسطة yasovinas

رابط هذا التعليق

عوف

فيه

بس طلع بيكتب من الرياض 

الحمد لله اني لا اكتب من السفارة الامريكية بالقاهرة او باوامر منها ولا احمل جواز سفر امريكي او استرالي

الحمد لله

وبأوامر منها

لو كنت بالفعل أكتب من السفارة المصرية في الرياض واتلقى أوامراي منها فهذا شرف لي واعظم شرف وليتني كنت جنديا من جنود هذه الكتيبة الامامية التي تتفانى في حب مصر وخدمة أبناء مصر في الخارج

ومع ذلك فهذا غير صحيح انا اكتب انطلاقا من حبي ووطنيتي واعتزازي وفخري ببلدي وانتمائي لها ووفائي لافضالها

المشكلة ليست فيمن يكتب من السفارة مصرية بالرياض، ولكن فيمن يكتب باوامر السفارة الامريكية في القاهرة مقابل حفنة من الدولارات وفي الذي يضع على باب شقته صورة البيت الابيض الامريكي

رابط هذا التعليق

السيد المحترم عوف

200 – 300 – 500 جنيه

و ماذا تساوي هذه المبالغ في عصر كيلو اللحمه ب 25 جنيه و اكثر في مصر و سعر الارز بالمبغ بالفلاني و الخبز بالمبلغ العلاني و الزيت و السكر و الشاي و السمن و غيره و غيره ام ان كل هذه الاشياء في نظر السيد الرئيس من الكماليات التي لا نحتاج اليها  ؟؟؟؟

في قصه لواحد موظف راح لحسني مبارك او لاي مسئول في مصر و اداله مرتبه 250 جنيه و قاله انا و مراتي و مش عايزين لا نخلف ولا نتنيل اكلنا و شربنا بالمبلغ ده و كمل بيه الشهر قصه مضحكه طبعا و لكنه ضحك كالبكاء

3 مليون شاب و فتاه عاطلين عن العمل هذا العدد مرشح و بكل فخر ليكون الشاب منهم ارهابي او حرامي او قاتل او بلطجي و الفتاه منهن فتاه ليل هل هولاء لا يكونوا ممن يطلق عليهم رعاياك يا مولاي ؟؟؟؟

تمن علينا انت و رئيسك بالكهرباء في كل مكان ؟؟؟؟ و من يدفع تمن هذه الكهرباء هل يدفعها مبارك هذا من ماله الخاص هل شعب اخر غير هذا الشعب المصري هو من يقال له عند دفع فواتير الكهرباء و التليفونات الخياليه ادفع الاول و بعد كده اتظلم ؟؟؟؟

هل تضحك علينا ام على نفسك ؟؟؟؟ الحمد لله زرت دول الخليج تقريبا و المغرب و تونس و الجزائر و المغرب و بعض دول غرب اوروبا لم اجد منتج مصري واحد يباع اللهم الا في بعض الاسواق الشعبيه الخليجيه و هو عباره عن اسؤا انواع المنتجات تتكلم عن المنتجات الزراعيه التي تفوقت علينا فيها دول مثل تركيا و اسرائيل و حتى سوريا و لبنان و ايران ؟؟؟ هل تتكلم عن المصانع المصريه العملاقه التي لم اجد ولا حتى علبه اريال واحده ولا كاتشاب في دول الخليج صناعه مصريه ؟؟؟؟ بتتكلم عن الصناعات الغذائيه ده حتى الفول يا راجل مبقاش مصري و بقى صناعه سعوديه ؟؟؟؟؟ تحب تتكلم عن ايه عن السياحه 1/3 اثار العالم في مصر و فرحنا ب مش عارف مليار ولا 2 مليار مكاسب من السياحه و فرنسا عندها السياح 50 مليون في السنه بيعملوا ما بين 75 – 100 مليار دولار ؟؟؟؟ تتكلم عن صناعه الاثاث اللي كانت دمياط بتشتهر بيها و تصدرها لكل دول العالم دلوقتي ايه الاحوال صفر على الشمال و خساره للسمعه المصريه ما بعدها خساره .

للأسف الشديد يا أخ (مصر للجميع) كلامك كله تركيز على جوانب معينة ومشكلات موجودة من قبل الولاية الميمونة للسيد الرئيس وبعضها جاء نتيجة الزيادة السكانية الرهيبة التي تأكل الأخضر واليابس فما ذنب السيد الرئيس في ذلك

رايت عشر معشار الكوب الفراغ في الكوب، وتركت 99 في المائة من الانجازات العملاقة وكانها لم تحدث

هل هذا هو العدل

هل تستحق منك مصر هذه الاهانات والاتهامات

رابط هذا التعليق

عوف

فيه

بس طلع بيكتب من الرياض 

الحمد لله

وبأوامر منها

لو كنت بالفعل أكتب من السفارة المصرية في الرياض واتلقى أوامراي منها فهذا شرف لي واعظم شرف وليتني كنت جنديا من جنود هذه الكتيبة الامامية التي تتفانى في حب مصر وخدمة أبناء مصر في الخارج

ومع ذلك فهذا غير صحيح انا اكتب انطلاقا من حبي ووطنيتي واعتزازي وفخري ببلدي وانتمائي لها ووفائي لافضالها

المشكلة ليست فيمن يكتب من السفارة مصرية بالرياض، ولكن فيمن يكتب باوامر السفارة الامريكية في القاهرة مقابل حفنة من الدولارات وفي الذي يضع على باب شقته صورة البيت الابيض الامريكي

:lol: :D ;) lo:: lo:: cl: mfb: mfb:

No Comment

الحل لكل مشاكلنا في الحياة هو:

"عامل الناس كما تحب أن تعامل"

رابط هذا التعليق

السيد المحترم عوف

200 – 300 – 500 جنيه

و ماذا تساوي هذه المبالغ في عصر كيلو اللحمه ب 25 جنيه و اكثر في مصر و سعر الارز بالمبغ بالفلاني و الخبز بالمبلغ العلاني و الزيت و السكر و الشاي و السمن و غيره و غيره ام ان كل هذه الاشياء في نظر السيد الرئيس من الكماليات التي لا نحتاج اليها  ؟؟؟؟

للأسف الشديد يا أخ (مصر للجميع) كلامك كله تركيز على جوانب معينة ومشكلات موجودة من قبل الولاية الميمونة للسيد الرئيس وبعضها جاء نتيجة الزيادة السكانية الرهيبة التي تأكل الأخضر واليابس فما ذنب السيد الرئيس في ذلك

رايت عشر معشار الكوب الفراغ في الكوب، وتركت 99 في المائة من الانجازات العملاقة وكانها لم تحدث

هل هذا هو العدل

هل تستحق منك مصر هذه الاهانات والاتهامات

معلش بقي مش قادر أسكت

وعلي راي مدحت شلبي :

يا خراااااااااااااابي

يا أستاذ عوف،

إنت بتتكلم علي أساس إيه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بقي كل المصايب دي وغيرها في رأيك عشر معشار الكوب الفراغ في الكوب !!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ظ

وبقي كل المصايب دي سببها الزيادة السكانية !!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

يا أستاذ عوف ....... ألا تعلم أن الصين هي أعلي دولة في الكثافة السكنية في العالم ؟؟؟؟؟ علي حسب كلامك .... المفروض إن الصين تبقي أسوأ دولة في العالم ومليئة بالمشاكل - عفوا قصدي المصايب - وكل حاجة وحشة في العالم .....

يا تري حضرتك شايف إن هو ده اللي حاصل والا شايف إن الصين دلوقتي بقت من القوي العظمي في العالم ؟؟؟؟؟؟؟؟

وأخيرا علي رأي عمنا سي السيد ........

أنا رايح آخد حباية الضغط وامرارة والسكر والزايدة وكل حاجة .....

"دمت ذخرا لنا يا أستاذ عوف" مقولة مأثورة علي لسان السيد الرئيس حفظه الله ورعاه محمد حسني مبارك

الحل لكل مشاكلنا في الحياة هو:

"عامل الناس كما تحب أن تعامل"

رابط هذا التعليق

اعترف لك ان هذه البلاوي اكثرها متواجد من قبله

بس سؤالي يا اخ عوف

و عمل فيها ايه الريس

اذا كان محلش اي مشكله من اللي انا قلتهالك دي يبقى عمل ايه لمصر

لو جم قالوا ان معدل التضخم في مصر بقى 0 % و متوسط الرواتب زاد و الاسعار قلت من غير ما المواطن يحس بكده يبقى ولا كاننا عملنا حاجه

اذا لم يستطع الرئيس ان يحل هذه المشاكل فما الفارق بينه و بين اي واحد يمسك البلد

برضه التقدم العلمي هيساعده انه يعمل محطات كهرباء و انترنت و موبايل

يا راجل شوف احنا فين و اي دوله خليجيه فين

رابط هذا التعليق

اهو انت قلتها

لو أننا عاملنا حكامنا كما يعامل مواطني دول الخليج حكامهم وأدركنا أن الحاكم هو نعمة من الله على عباده وأن وجود الحكم والأمن نعمة لا تدانيها نعمة لانها تقي المجتمع من الفوضى، لو أننا فعلنا ذلك لنزلت علينا بركات السماء كما نزلت على دول الخليج، ولكن كيف يمكن أن تأتينا البركة ونحن لا هم لنا ولا عمل الا سب الرئيس وأسرته والتطاول عليهم تحت شعار الديمقراطية

المأزق والفقر الذي نحن فيه هو حصاد ما تزرعه الالسنة والأقلام والكيبوردات الحاقدة.

رابط هذا التعليق

بعد كل الكلام اللي الناس كلهم قالوه برضه مافيش فايده ؟؟؟

انا هقولك حاجه واحده بس قالها الرسول عليه الصلاة والسلام

حذفت

جملة من المداخلة

ويرجى من الأخ mwefy

الإلتزام بشروط الحوار

والبعد عن توجيه أى انتقاد لشخص المحاور

حتى لو اختلفت معه

وشكرا

رجب

تم تعديل بواسطة ragab2

اذا لم تستحي فأفعل ما شئت

رابط هذا التعليق

يا جماعة انتم بتتناقشوا فى ايه بالضبط؟؟

فيه حد عاقل عنده شك فى ان عصر الرئيس مبارك هو اسوأ عهد من 5000 سنة؟؟!!

يا اخوانا يكفى الرئيس فخرا انه هزمنا كلنا

وحولنا من رجالة الى مخلوقات أخرى لا يصح تسميتها

بجد انا كل يوم وفى كل موقف اشعر ان الرئيس بيهزمنى

هى دى الكلمة الصحيحة فعلا يا جماعة

الرئيس هزم حضارة 5000 سنة بالنقاط

وفى 24 جولة بس

رابط هذا التعليق

اهو انت قلتها

لو أننا عاملنا حكامنا كما يعامل مواطني دول الخليج حكامهم وأدركنا أن الحاكم هو نعمة من الله على عباده وأن وجود الحكم والأمن نعمة لا تدانيها نعمة لانها تقي المجتمع من الفوضى، لو أننا فعلنا ذلك لنزلت علينا بركات السماء كما نزلت على دول الخليج، ولكن كيف يمكن أن تأتينا البركة ونحن لا هم لنا ولا عمل الا سب الرئيس وأسرته والتطاول عليهم تحت شعار الديمقراطية

المأزق والفقر الذي نحن فيه هو حصاد ما تزرعه الالسنة والأقلام والكيبوردات الحاقدة.

الأخ العزيز (مصر للجميع)....أحييك fty:: fty:: :o على ما تفضلت بسرده كشاهد على الكارثة التى حلت بمصر منذ أن حكمها مبارك وأسرته وحتى أكون منصفاً منذ قيام ثورة الكاكى على رأى أخونا العزيز رجب سنة 1952 .......سنوات تلتها سنوات من الهزائم والإنكسارات لم يذق فيها المصريين طعم الفرحة إلا عندما نصرنا الله فى 10 رمضان / 6 اكتوبر 1973 ......شكراً لك على سردك الحقائق التى يعلمها كل المصريين باستثناء عوف الذى بالفعل بدأت أشك أنه مصرى (قد يكون خليجى يجيد اللغة المصرية والله أعلم) ويكتب هنا فقط ليسخر منا.....أما إن كان مصرياً فهو حتماً من طبقة ال1% الشديدة الثراء الذين لا يعرفون شيئاً عن مشاكل المصريين إلا من خلال ما يقرأه فى صحف المعارضة و محاورات المصريين

عقلى الباطن: كان فيه واحد زمان بيكتب هنا من سلطنة عمان وكان دايماً يقول حضرة صاحب السمو والعظمة السلطان قابوس بن سعيد...نسيت اسمه....حاسس إنه هوه عوف بشحمه ولحمه بس غير إسمه وبيعمل كده علشان يخلينا نطلع كل المصايب اللى فى مصر بحسن نية ويتلذذ هو بذلك cld: 

أَلا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ

رابط هذا التعليق

اهو انت قلتها

سبحانك ياربى

طب ماهو برضه تماشيا مع منطق حضرتك يبقى إللى بيطالبوا بالتغيير بيطالبوا بيه علشان هو نعمه ، وإللى بيظهر المساوئ بيظهرها علشان منعت النعمه

وأى حد عايز يحكم البلد مش هايقول غير عليا النعمه أنا نعمه وإللى يكرهها يعمى

إذا كان كل المناقشه أصلا بتدور حول ما إذا كنا فى نعمه ينبغى إستمرارها وعدم البطر عليها ولا نستكفى بهذا القدر من النعمه ونشوف نعمه بديله

طب وليه كمان بالمره ـ زى ما حضرتك عايز تخرسنا يعنى ـ ما نلغى أى جزء من أجهزه الرقابه فى البلد قد ينزلق للحد المهين الشائن الذى يظهر فيه أيه مثالب للنعمه

وأعتقد إن كل إنجازات النعمه إلى حضرتك ذكرتها كان ينقصها شئ م عارف إزاى غفلت عنه وهو أنه طوال عهد النعمه الشمس كانت بتشرق كل وم 365 يوم وأحيانا كمان 366 يوم فى السنه

بسم الله الرحمن الرحيم ـ وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْراً أَن يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَن يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالاً مُّبِيناً ـ صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

شكرا يا اخ عوف cld:

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

نيجى بقى للكلام المهم ..

أولا:

معالجة حضرتك للمسألة تفتقر إلى الموضوعية .. فكونك تعتقد أن المحاورات تمثل كل فئات المصريين فهذا خطأ .. فادح .. لأننا هنا نمثل "فئة" "صغيرة" من "مثقفى" مصر على "الإنترنت" .. ليس بيننا فلاح لا يعلم الكتابة وليس بيننا عامل محارة وليس بيننا سواق ميكروباص وليس بيننا متسول وليس بيننا عامل بوفيه وليس بيننا مزارع وليس بيننا ..... إلخ تلك الفئات التى تمثل أكثر من 80 % من سكان مصر .. والتى مثلها عبد الناصر فى مجلس الشعب بــ 50 % فقط .. والود وده لو كانت 100%! فما بنيته على هذا الأساس .. باطل من الأساس .. وكونك لا تستوعب هذا .. وتبنى عليه كل آرائك .. فتلك مشكلتك .. أما إن كنت تعلم هذا .. فهنا أجد ما يدعم كلامى باتهامك بتضييع أوقاتنا فى كلام &&&&&&

ثانيا:

حب حضرتك وتأييدك "للحقبة" المباركية من تاريخ مصر غير مبنى على أسس موضوعية ودعائم يمكنك الاستناد إليها فى مناقشاتك .. فأنت كمن يجادل من أجل المجادلة .. او لمجرد انه وجد من يسمح له بالكلام .. أو حتى من منطلق خالف تعرف .. إقنعنى يا سيدى بأدلة ..

ثالثا:

بدلا من انتهاج أسلوب موضوعى .. تفضلت حضرتك بتوزيع &&&ك على الزملاء .. ساردا مرتباتهم .. وأماكن معيشتهم .. تحويشات عمرهم .. وحاجات كده غريبة أول مرة أراها فى المحاورات .. يا سيدى ربنا يعطيك ويبقى عندك زيهم .. لكن مش دول اللى ممكن تبنى عليهم استنتاجاتك وتحليلك للأمور .. وهذا إنما يدل على فقدانك لدليل قوى يدعم موقفك ..

رابعا:

ونصيحة من أخ أعتقد إنه كبير .. حضرتك ممكن تكتب فى الموضوعات التى يمكنك "الإضافة" إليها وليس التى يمكنك "الكتابة" فيها .. فوقتنا والله ثمين .. ولأننا هنا لنستفيد .. لا لنجادل ونجادل ونجادل ..

تحياتى للجميع

[وسط]!Question everything

[/وسط]

رابط هذا التعليق

وأدركنا أن الحاكم هو(((( نعمة من الله ))))على عباده وأن وجود الحكم والأمن نعمة لا تدانيها نعمة لانها تقي المجتمع من الفوضى، لو أننا فعلنا ذلك ((((لنزلت علينا بركات السماء )))) كما نزلت على دول الخليج، ولكن كيف يمكن أن تأتينا البركة ونحن لا هم لنا ولا عمل الا سب الرئيس وأسرته والتطاول عليهم تحت شعار الديمقراطي

ة

المأزق والفقر الذي نحن فيه هو ((((حصاد ما تزرعه الالسنة والأقلام والكيبوردات الحاقدة)))).

بعتبر أن الجزء ده .. هو أخطر مايمثل أفكار البعض مثل العضو عوف ... وهو أكثر مايمثل ذروة الأستفزاز

وذلك ............. لأن ممكن أفهم حماس العضو لفترة حكم مبارك ... يمكن فعلا حقق له ذلك العصر استقرارة المنشود على المستوى الشخصى ... وده فعلا حيكون موجود لشريحة من المجتمع ... سواء عن الأستفادة عن طريق غير مشروع .. أو مثل أى نظريه ... يحدث أن يحصل البعض (نسبه لايعتد بها) من أستقرار نسبى .. ويكون أستقرار فى شكلة الطبيعى

لكن أن يفسر هذا التفسير عن طريق العنايه الألهية .. وأن هذا الحاكم فى صف الله وأنه مبارك وأن مصيبتنا ومصيبة بلدنا هى فى أننا لسنا من مريدي ذلك الحاكم مع وضوح الشمس انه مسنود من الله .. وأن كل المصايب أننا لانشكر اللة على تلك النعمة .... هذا خلل فى الفكر والتفكير .. من قبل العضو .. ومنحنى خطر .. يمكن أن ينزلق فيه ... نسبه ليست بالقليله من الشعب المصرى عند توجيه الكلام ده أليها .. وذلك لأن الغالبية البسيطة من الشعب المصرى .. ((تتكل )) وتعتمد فى أسلوب حياتها على فكره كله من عند ربنا وأحنا مش هنعترض على حكم ربنا ... ومعنى ذلك أن كلام العضو هو كنخر السوس ....

ومعنى ذلك هو تنزيه هذا (الرئيس) ... والعيب فينا .. وأحنا نروح نصلح نفسنا وبعدين ... ربنا يسهل ونستاهل نكون محكومين .... حسبى الله ونعمه الوكيل .... ياسيد عوف .. الشخص اللى بتتكلم عنه دة .. مش أكتر من (((موظف))) برتبه المسئول الأول فى الدولة .. الناس نسيت أنه موظف من الهالة (الضوئيه) اللى بتتصدر أخبارة ... لكن هو عنده وظيفة .. وبيأخذ مرتب .. وعمولات وبدلات .. من أموالنا ... والمفروض يقوم بوظيفتة .. مثله مثل اى موظف على أكمل وجه ... وأن أخل بتلك الوظيفة .. أو أستغل منصبة .. يحق محاسبتة .. من الشعب أو ممثليه

أخيرا ... أعتقد ... مثل ماذكر أسو أن هذا الموضوع ماهوالا فخ ... لعبثيه الحوار ... وفرجه من لاشغله له

تفزع ياقلبى ... تكبر بي هالغربة

ماتعرفنى بلادى ..

خدنى ... خدنى على بلادى

..................................................

فَصَبرٌ جَمِيلٌ

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...