اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مين اللي مايحبش ...................

Ahmed Mohsen

Recommended Posts

مين ما بيحبش ولاده يكونوا احسن منه ....مين ما بيحبش يحقق لأولاده اى حاجه هو اتحرم منها و هو صغير حتى و لو كانت تافهه .....مبن مش بيشوف نفسه فى اولاده .......انا كل سنع اجيب لبناتى جزم بوت علشان كان نفسى و انا صغيره يكون عندى جزمه بوت  cbyb: بس امى كانت شايفاها ما لهاش لازمه  fsh::

:lol:

انا كمان بحب البوتات اوي .. ممكن تعتبريني من بناتك ولو حتى عضوية شرفيه ربنا يخليكي :rolleyes:

رابط هذا التعليق

• الردود 164
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

فريده ... silvreSwan لو سمحتم نلتزم بسياق الموضوع ... ومافيش داعي نقلبه محل " باتا "

إنما قوليلي يا فريده .. لبس البوت بيبقى مريح ؟ أنا كان نفسي وانا صغير ألبس جذمة بوت زي المعلمين بتوع المدبح كده ، وكمان عشان تدفي عضمة السمانة بتاعت رجلي .. بس كنت باتعقد من شكله لما كنت بالأقي ناس لابساه وحطه رجل البنطلون في البوت من فوق وكإنه نازل ترعة ...

خلينا في أم رباط وبلاش فضايح .

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

مين اللى مايحبش .....

طبق بســــــــله ... ياعينى عليه

ولا طبق شوربة عدس مولعه فى يوم برد زمهرير ....

يا روحى ....

:rolleyes:

دنا خليت الموضوع طبيخ خالص ...

رابط هذا التعليق

بس كنت باتعقد من شكله لما كنت بالأقي ناس لابساه وحطه رجل البنطلون في البوت من فوق وكإنه نازل ترعة ...

أظن البوت اخترعوه اصلا عشان الناس اللى بتلبس جونلات بس :P

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

بس كنت باتعقد من شكله لما كنت بالأقي ناس لابساه وحطه رجل البنطلون في البوت من فوق وكإنه نازل ترعة ...

أظن البوت اخترعوه اصلا عشان الناس اللى بتلبس جونلات بس :P

طب الحمد لله إني ماتهورتش في مرة وأشتريت بوت .. وإلا شكلي كان هايبقى أسكتلندي خالص وانا لابس البوت وفوقية الجونلة الأسكتش الشهيرة .. وكان ناقص أمسك قربه وأدور أعزف في الموالد والكرنفالات ...

س س والس ( من فيلم بريف هارت )

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

طب الحمد لله إني ماتهورتش في مرة وأشتريت بوت .. وإلا شكلي كان هايبقى أسكتلندي خالص وانا لابس البوت وفوقية الجونلة الأسكتش الشهيرة .. وكان ناقص أمسك قربه وأدور أعزف في الموالد والكرنفالات ...

س س والس ( من فيلم بريف هارت )

صراحه موضوع الجونله الاسكتلندى ده بيحيرنى جدا !! يعنى ليه يا ترى confused.gif

وهل يمكن ان نستند الى الجونله الاسكتلندى ونقول انها تثبت ان البنطلون مثلا مثلا يعنى مش زى رجالى :P

عديها دى ومحدش يعلّق :lol:

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...

مين مايحبش يفتح صفحة اضافة رد ويكتب موضوع او يكتب رد ويلون الخط ويدور في الوشوش الصفرا اللي علي جنب دى وبعدين يضيف مداخله ,وبعدين يلاقي كلمه مكتوبه غلط او لونين مامشيوش مع بعض او نسي حاجه , فيعدّل المشاركه وبعدين يدوس اخبرنى بجديد هذا الموضوع ( او كما قال الاخ مودست :D )وبعدين يقفل الصفحه ويدخل موضوع تانى لمحه وهو معدى علي شريط العنوان المتحرك rs: وبعدين يفضل يقرا ويرد ثم يقفل المنتدى ويروح ups:

~~~

مين مايحبش كوز العسل البنى اللي كان بيتباع زمان :blink: طيب مين قال انه مايحبش البصاره والكشك :) طيب مين قال انه ميحبش يبقي واقف بعد يوم طويل وآخر النهار والشمس ماشيه والمغرب بتدن والمواصلات زحمه ويفضل واقف مستنى ومش عاوز يزاحم وبعد شويه يركب في كرسي جمب الشباك ويقعد يفكر في الدنيا :)

تم تعديل بواسطة c'est la vie

ألقاك في عصف الذهول المر ..

تجتاز الفجاج السود , مخبولاً شقيا ..

مالذي سدد في قلبك سكيناً ..

وبعينيك سؤالاً .. أخرس الدمعة ..

وحزناً آبديا ..

{ فاروق شــوشة }..

رابط هذا التعليق

السلام عيلكم ورحمه الله وبركاته

مين راح جامع السلطان حسن و ماوقعش فى غرامه؟؟
هو فعلا تحفة معمارية وشاهد على عصر جميل على الأقل فى العمارة.

أحييك على الحس المعماري الراقي..جامع السلطان حسن هذا

يعتبر الChef-d'oeuvre للعمل المعماري الإسلامي...يجتمع فيه الوظيفية

و الرمزية بحرفية و طلاقة: وظيفة المسجد و المدرسة و مفاهيم الإساسية

في الدين الإسلامي مطبقة رمزيا في المعمار ..لذا هو يماثل في أهميته

الهرم و لكن على مستوى العمارة الإسلامية..

زميل لي سافر للحصول على درجة الدكتوراه من جامعة أوروبية,,فقال له

المشرف المختار كيف تأتي هنا للدراسة و عندك في بلدك عمارة الهرم و السلطان حسن..

عندما زار ابو العماره فى امريكا وهو لويس سوليفان مصر وزار بالتحديد

جامع السلطان حسن قال لم اشاهد فى حياتى افضل من تحفتين معماريتين وهما تاج محل وجامع

السلطان حسن ومن المعروف ان المصمم العبقرى المسلم استخدم نسب القطع الذهبى وهى النسب

المثلى الثى ترتاح اليها العين وقد حصلت على المساقط الافقيه للجامع والقطاعات الراسيه

فى مناطق محتلفه ولكننى للاسف الشديد لم ازر الجامع على الطبيعه وانا متاْكد من انى

سوف اعجب به.

-بالمناسبه مين مايحبش الملوحه والرنجه والفسيخ بالبصل الاخضر

او من غير ..والعيش البلدى السخن الطازة..

وبعدين معاكى بس يا سي لا فى؟ . h): .لازم يعنى الزعل ده

استكمالا للموضوع .من منكم لايحب صوت الشيخ عبد الباسط عبد الصمد وهو ملعلع

وخاصه فى ليله صيف وياسلام لو فى منطقه شعبيه فى احد ليالى رمضان كسوق

الميدان بالاسكندريه و الاضواء فى كل مكان اما السوق لمن لايعرفه من غير الاسكندرانيه فهو

سوق طويل يبداْ من المنشيه ويمر بمنطقه بحرى وبه ماشاء الله من خيراته ومع كونه فى منطقه حيه

شعبيه لاتعرف النوم ومع صوت الشيخ عبد الباسط وهو ملعلع تحس بالامان والدفْ وربما يحس المغتربون بهذا

الوضع اكثر من غيرهم فنحن نعيش فى اماكن هادئه جدا. h): . وانا اموت فى الجو البلدى الشعبى الدافئ

مين صاحب الموضوع ده قلبت علينا المواجع ياعم احمد محسن..الله يجازيك خيرا h):

اَلَا يَعلَمُ مَن خَلَقَ وَهُوَ اَللَّطِيفُ الخَبِير    ُ  

The pessimist sees difficulty in every opportunity. The optimist

sees the opportunity in every difficulty.

Winston Churchill

رابط هذا التعليق

طيب مين قال انه ميحبش يبقي واقف بعد يوم طويل وآخر النهار والشمس ماشيه والمغرب بتدن والمواصلات زحمه ويفضل واقف مستنى ومش عاوز يزاحم وبعد شويه يركب في كرسي جمب الشباك ويقعد يفكر في الدنيا 

أحلى نشاط بعمله بعد يوم عصيب فى الكلية victory.gif

و على فكرة ......... العادة دى علمتنى الصبر ...... الصبر ........... الصبر ...........

لحاااااااااااااااااااااد لما يجى اتوبيس فاضى اركبه .......... يا سلاااااااااااااااام

متعة biggrin.gif

رابط هذا التعليق

ان المصمم العبقرى المسلم استخدم نسب القطع الذهبى وهى النسب المثلى الثى ترتاح اليها العين

هذه أول مرة أعرف أنها انتقلت للعمارة الإسلامية,,هل ممكن أن تزيد لنا المعلومة ,,

في أي مكان بالضبط من جامع السلطان حسن طبقت النسبة؟

تم تعديل بواسطة G.G
situations r a matter of mind, if u don't mind, they don't matter
رابط هذا التعليق

انا حالة خاصة

انا مبحبش السمك ولا الجمبري ولا اللحمة ولا الفراخ

والبامية و الكوسة ولا اللملوخية و و و و

انا انسان بقولى عايش على الفول والطعمية و الكشرى (ده جوة مصر برة مصر ربنا ا يحرمنى من المطبخ الايطالي موووووش عاوز ححححححد يقولى هندى)

مش حاجة دينية زي الناس في الشغل فاكرة

هى اقرب ما تكون نفسية

حاولت بس مش قادر

اه وكمان مابحبش سي عبد الحليم حافظ بس دي حالة سياسية اصبت بها بعد سماعى صورة صورة صورة

رابط هذا التعليق

اة

كمان موضوع البوت ده حساس معايا شوية

كرهت شكله

مش طايقه يا بشر و بالذاااااااااااات بوت السفتى للى انا لابسه ها الحين

ربنا ما يوريكو البوز الحديد لا مؤاخذة بياكل فى رجل الواحد

للدرجة انى كنت 43 دلوقتى 41

ايام و بتعدى

وعلى راى الشاعر

يا حلو بانت لبتك بعد ما دابت قشرتك

بمناسبة اللب و السودانى وراس السنة

رابط هذا التعليق

لحاااااااااااااااااااااد لما يجى اتوبيس فاضى اركبه .......... يا سلاااااااااااااااام

متعة biggrin.gif

انت بعد كده ما لكش الا انك تركب اتوبيس 888 مش عارف بيودي فين انت ماتركبش اتوبيس فاضي تاني (سامع يا ولد)وش عماد حمدي في الخطايا

كفاية الموبايل اللي ضيعتة :P :rolleyes: :lol: bk:

رابط هذا التعليق

انا بقى لقيت حاجه كلنا بنحبها و واحشانا قوي ..

مين ما بيحبش :

فيروز

لايت هاوس

رجب

Disapointed

حشيش

الافوكاتو

كفايه

......

مش عايز انسى حد ، ربنا يرجعهم لنا بالسلامه ...

الماتش متباع

رابط هذا التعليق

وبعدين معاكى بس يا سي لا فى؟ :rolleyes:  .  .لازم يعنى الزعل ده

أه , ايه البوكس ده :P ربنا مايجيبش زعل ولا حاجه والا البساريا بئي وأم الخلول :P والرنجه المدخنه ياختى عليها :)

ياااه الشيخ عبد الباسط عبد الصمد والحصرى , اذاعة القرآن الكريم والناس كلها نايمه , فعلاً قمة الدفء والاطمئنان النفسي :P

violinking

أحلى نشاط بعمله بعد يوم عصيب فى الكلية

و على فكرة ......... العادة دى علمتنى الصبر ...... الصبر ........... الصبر ...........

متعة

احياناً لما بكون في الموقف دة افضل ماشيه بطريقه عكسيه علي امل انى الحق المكروباص قبل مايكون اتملا يعنى لكن مييين .. بالاضافه لحاجه تانيه بتفرسنى اوى ساعات الاقي العربيه بتقف في مكان معين وانا مثلاً جمبها بمسافه فأروح للمكان الى العربيات بتقف فيه فتقوم اول عربيه جايه رايحه في المكان اللى كنت واقفه فيه قبل كده ..اتفرس انا بئي . :lol: .

ولا انكر انى لما بكون مستعجله او ايام الامتحانات باضطر اسفه انى احاول الوقوف علي استحياء في الزحام علي امل الوصل لكرسي فاضي او حتى اقف.ولقد اثبت نجاحاً منقطع النظير في الحصول علي كرسي فاضي بعد مالحقت الميكروباص ووقفت اول واحده قدام الباب والغريب انه بالرغم ان الناس كانت بتركب وهو مصر انه يمشي برضه (وش بيضحك لحسن تخطيت عدد الوجوة والمداخله مش راضيه تطلع"هنا بئي وش بيعيط )

طب مين مايحبش يركب الاتوبيس النهرى او المعديه في الصيف او الشتا ويتفرج علي البحر وجماله والسما وهيا صافيه والبحر صافى وبالذات بليل وتعدي باخرة فيها فرح ..احساس جميل فعلاً bk:

تم تعديل بواسطة c'est la vie

ألقاك في عصف الذهول المر ..

تجتاز الفجاج السود , مخبولاً شقيا ..

مالذي سدد في قلبك سكيناً ..

وبعينيك سؤالاً .. أخرس الدمعة ..

وحزناً آبديا ..

{ فاروق شــوشة }..

رابط هذا التعليق

إقتباس

ان المصمم العبقرى المسلم استخدم نسب القطع الذهبى وهى النسب المثلى الثى ترتاح اليها العين

,,كنت أظن نسبة القطع الذهبي قاصرة على الفن و العمارة الإغريقية و من بعدها عصور النهضة..

أما العمارة الإسلامية كانت أظنها تعتمد بالأحرى على الأشكال الcentralized تأثرا بمبدأ التوحيد..

هذه أول مرة أعرف أنها انتقلت للعمارة الإسلامية,,هل ممكن أن تزيد لنا المعلومة , أستاذ فالكون,

في أي مكان بالضبط من جامع السلطان حسن طبقت النسبة؟

شكرا 

لا يا جى جى لم تكن هذه النسبه مقصوره على فن وعماره اوروبا فقط فقدعرفها العرب ايضا ولكن

استخدامها كان بصوره اكبر واعم بالعماره الاغريقيه وماخلفها من بعد وربما تعرفين ان الاغريق بالذات

كانوا مولعين بدراسه النسب الجماليه وهذا يظهر بوضوح فى تماثيلهم الانيقه التى تجسد جسم الانسان

باعتبار ان جسم الانسان يمثل احسن النسب الجماليه بالنسبه لهم بعكس الرومان فقد غلبت

روح الحرب والقوه على مقاييس الجمال فكثيرا من تماثيل الرومان تمثل مصارعا قوى البنيه يحمل

سيفه واسفله اسد مقتول مثلا..اما الاغريق فقد اخذوا 200 عاما واكثر لدراسه افضل النسب الجماليه

لتصميم تاج العامود الدورى..

اما الجديد ان قدماء المصريين ايضا عرفوا هذه النسبه من 4600 عاما واستخدموا المستطيل الذهبى

لبناء الهرم فاذا حسبتى المسافه المائله من القمه وحتى منتصف القاعده ثم قسمتيها على المسافه العموديه

من القمه وحتى القاعده فالنتيجه هى تقريبا 1.6 وهى النسبه الذهبيه وهناك من الاوربيين مما يحاولون

ان ينفوا ان قدماء المصريين قد عرفوا هذه العلاقه بقولهم انها تمت بمحض الصدف..

لايوجد معمارى فى الدنيا الا ودرس ماده تاريخ العماره ودرس العماره فى العصور المختلفه

بدءا من العصر الحجرى عندما كانت العماره هى ماْوى من عناصر الطبيعه ومن الوحوش ثم

عماره قدماء المصريين ثم عماره الاغريق ممثله فى البارثنون والارخثيون بهضبه الاكروبوليس

وبعدها العماره الرومانيه فاوروبا القديمه ثم عصر النهضه ثم العماره الحديثه ويدرس المعمارى

الاعمده وتيجانها واطرزها من الدورى والايونى والكورنثى الخ.. ولاتنسى ان مصر الاسلاميه

كانت فى يوم ما حكومه يونانيه على تربه مصريه وتاثر بهم المصريين على مدى عقود طويله

ولما جاء المعمارى المسلم كان على علم بعلوم الاخرين مما سبقوه بجانب تميزه فى علوم الرياضيات

والتشكيل المعمارى

فقد عرف المعمارى المسلم فن الاتزان البصرى فاذا كانت المئذنه ناحيه الشمال فلابد من شئ يساندها

من الناحيه اليمين حتى تتزن الواجهه لمن ينظر اليها من بعد وفن السيمتريه بدون ملل وكنت قد

حضرت محاضره للدكتور ابوستيت استاذ العماره فى جامعه الاسكندريه وكان يدرس ايضا

بالفنون الجميله قسم العماره ماده تاريخ العماره وتحدث عى الفن المعمارى الاسلامى فى محاضره

رائعه وحصلت على المساقط الافقيه والمقاطع وكنت مهتما بالموضوع رغم اننى لست معماريا

وبالطبع فانه من الظلم اننا نتهم المعماريين المسلمين بانهم لم يكونوا على علم بالقطع الذهبى ويكفى

النظر الى واجهه اى مسجد كى يحس الانسان بمدى اتزانها وانسجامها ثم بعد ذلك تخصصت فى

الرياضيات ودرست هذه النسب بصوره مختلفه واعمق وحساب هذه النسبه والتى يرمز لها احيانا

بحرف الفاء اللاتينى ( الفاي) ولكنى اجد صعوبه فى كتابه الرموز الرياضيه بالمحرر العربى

وارجو ان لايحدث لخبطه عند النقل فالارقام اليمين تصبح شمال وهكذا

حساب قيمه الفاى =

ذكر جاردنر عام 1961 قيمه فاى

بالاسكيتش المعروف عن ايكليد 300Euclid قبل الميلاد

A|---------------phi-------------------|C-------1-----|B

نسبه فاى = اْ ب مقسومه على اْج = اْ ج مقسومه على ج ب

او اسهل بالانجليزيه

phi = AC/CB=AB/AC

وبالتعويض

phi = (phi + 1) / phi

وبضرب طرفى المعادله ب فاى للتخلص من المقام

phi) Sq -phi-1 =0)

هذه معادله من الدرجه الثانيه ويستلزم الامر ان تكون قيمه فاى اكبر من الواحد

phi = 1/2( 1 + squrt 5 ) = 1.61803

المعمارى العربى فقد حسبها كمتتابعه ولها ايضا علاقه بمتتابعات

فيبانوتشى Fibonacci Sequence كالاتى

فلو قلنا انه لدينا عددين وليكن 1 و 1 فمجموعهما 2

طيب لو كتبناالعدد هكذا ::: واحد, واحد ,اثنين

فلو جمعنا اخر رقمين فى كل مره فسيكون 2+1 مجموعهما 3

وبتكرار ذلك سنحصل على الارقام

1 1 2 3 5 8 13 21 34 55 89

and so on......

ثم بقسمه كل رقم على مايسبقه يكون

3/2=1.5; 5/3=1.67; 8/5=1.6;

13/8=1.625; 21/13=1.615; 34/21=1.619; 55/34=1.618; 89/55=1.618

and so on.......

فالنسبه الغالبه فهى 1.6 دائما وهى التى اعتمدها الرياضى المسلم..

اما النسبه الحسابيه الدقيقه فهى:::

phi = 1/2( 1 + squrt 5 ) = 1.618033988749894848204586834365638117720

ويمكن ايضا حسابها عن طريق infinite series

ولكنها طريقه معقده شويه وتصلح فقط للمتعمقين فى الموضوع وليس للعامه

وجدت بعض امثله للعماره الاسلاميه التى قام المعمارى المسلم بتطبيق نسب القطع الذهبى لكن هناك مثال

واضح لجامع القيروان وبه قام الباحثان بحساب هذه النسبه من واقع المسقط الافقى

www.nexusjournal.com/Boumaz.html

وشكرا.. وكل عام وانتى بخير

..............................................

كلمه صغيره على الماشى للاخت سى لا فى ::

أه , ايه البوكس ده  ربنا مايجيبش زعل ولا حاجه والا البساريا بئي

وأم الخلول  والرنجه المدخنه ياختى عليها 

برضه فكرتينى بحاجه خطيره ..ام الخلول دى بقى مالهاش حل وباحبها جدا لكنها مش موجوده ;) rs:

هنا فى امريكا ..الحاجه الوحيده التى لم اجدها فى امريكا.وعملت عليها حاوى .تخيلى

الظاهر ياسى لافى انتى مستاصدانى :)

عموما...كل سنه وانتى طيبه

اَلَا يَعلَمُ مَن خَلَقَ وَهُوَ اَللَّطِيفُ الخَبِير    ُ  

The pessimist sees difficulty in every opportunity. The optimist

sees the opportunity in every difficulty.

Winston Churchill

رابط هذا التعليق

إسمحولي أستعمل تعبير أكره فيي بعض الحالات بدل مابحبش علشان حاسس إنه ده الأنسب للتعبير عن إلي هاقولة:

أكره في المغنيين:

هاني شاكر- فريد الأطرش- صباح الشعنونة- أم كلثوم- وديع الصافي- محمد رشدي-(مغني كده مالوش لازمة كان بيغني أغنية كيدنا العوازل كان بيحط كيلو شحم على دماغة)- (جميع المغنيين الخليجين بأغنيهم)-شعبان عبد الرحيم (كارثة الغناء)- علاء زلزلي.

أكره في اللبس:

البدل الصيفي مش عارف ليه شكلها بينرفزني.

أكره في الأكل (كتييييييييييييييييير):

الجرجير- البتنجان بكافة أشكالة- الكوارع- الكوسا- السلطة-شوربة اللحمة- المواسير و مشتقاتها- الفشة (الرئة)- الطحال- القلب- الكرشة- لحمة الراس- القلقاس.

أكره في الممثلين:

محمود ياسين- إسماعيل ياسين- عادل إمام- حاتم ذو الفقار- يونس شلبي- محمد هنيدي - دلال عبد العزيز.

أكره بشكل عام:

الأطفال عندي إبن أختي كرهني في نفسي كمان- إلي يتكلم بغير لهجته- الهنود و الصينين- القنوات الفضائية اللبنانية.

نيجي بأه لبند أحب:

أحب في المغنيين:

عمرو دياب- جورج وسوف- عبد الحليم حافظ - عمر خيرت (عارف إنه مش مغني)- إيهاب توفيق - حكيم.

أحب في الأكل:

الملوخية- الحمام- الأرانب- البط- الفراخ- محشي الكرنب و ورق العنب- السبانخ و الخبيزة- العدس- الجمبري- مكرونة بشاميل- الحواوشي- البطاطس المحمرة- السجق- الفتة.

أحب في الممثلين:

أحمد السقا- كمال الشناوي- هاني رمزي- منى زكي- حنان ترك- يسرا- نور الشريف- أحمد زكي(ممثل جبار ربنا يشفيه)- محمود حميدة.

أحب بشكل عام:

أهلي- مصر- عمرو خالد- وجدي غنيم- رمضان.

قال تعالى : { قٍلً يّا عٌبّادٌيّ الَّذٌينّ أّسًرّفٍوا عّلّى" أّنفٍسٌهٌمً لا تّقًنّطٍوا مٌن رَّحًمّةٌ اللَّهٌ إنَّ اللَّهّ يّغًفٌرٍ الذٍَنٍوبّ جّمٌيعْا إنَّهٍ هٍوّ الًغّفٍورٍ الرَّحٌيمٍ } الزمر : 53

( نحن قوم أعزنا الله بالإسلام, و مهما إبتغينا العزة في غيره أذلنا الله )

رابط هذا التعليق

• بعد 1 سنة...

بمناسبة ما كتبناه في موضوع "ورط اللي بعدك بسؤال"

عن محمد منير تذكرت هذا الموضوع وفضلت ادور عليه ادور عليه ادور علية ادورررررر،،،،،،،،،،،،،،،

لغاية ما وجدته وقريته كووووله تاني :blush: وابتسمت كثيرا :angry2: وضحكت :wub: تكرارا ومرارا :) على هذه المداخلات اللذيذه والتعليقات الجميله :P

وقلت لازم نرجع نفتكرة كلنا تاني

ها مين قال بيحب ايه ؟؟؟؟ mfb:

رابط هذا التعليق

يا سلام عليك يا ياسو قلبت و دورووورت و طلعت لينا مواضيع قديمة علشان نعرف المحاوراتية اللي قبلنا قالوا ايه عبقري يا ابني والله ( بس انا معرفش انت عندك كام سنة انا عندي 34 لو انت اكبر من كدة قول علشان اعرف ) المهم

مين ما بيحبش القاهرة بالليل

والقاعدة على الكورنيش وشوية شباب مصري اصيل

مين مبيحبش الدرة المشوي

البحر موعدنا ...........وشاطئنا العواصف جازف فقد بعد القريب ومات من ترجوه واشتد المخالف لن يرحم الموج الجبان ولن ينال الأمن خائف القلب تسكنه المواويل الحزينة ......... والمدائن للصيارف خلت الاماكن للقطيعة من تعادي أو تخالف جازف ولا تأمن لهذا الليل أن يمضي ولا أن يصلح الاشياء تالف هذا طريق البحر ................لا يفضي لغير البحر والمجهول قد يخفى لعارف جازف فان سدت جميع طرائق الدنيا امامك فاقتحمها ولا تقف كي لا تموت وانت واقف

محمد ابراهيم ابو سنة

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      منقول ‏" كتر الكلام اليومين دول عن سوء أداء وإدارة الاقتصاد المصري وقرب انهياره ، والكلام انحصر حوالين كذا نقطة 1-الديون المصرية ونسبتها إلى الدخل القومي والموازنة الحكومية 2-الإفراط في الإنفاق على البنية التحتية 3-المناخ الاستثماري في مصر ------------------------------------------------- هما دول أكتر 3 نقط الناس بتتكلم عليها  اولا : لازم نفهم الفرق بين الحقيقة،وبين الحقيقة الملونة،يعني انت ممكن تعرض حقيقة متجردة، وممكن تعرض نفس الحقيقة بس تلونها عشان تحقق هدفك من عرضها ---------
    • 2
      كتاب ابلة نظيرة حد فاكر الكتاب ده من اوائل كتب المطبخ في مصر حاولت احط رابط التحميل لكن المنتدي بيقولي غير مسموح لك باضافة رابط لموقع آخر
    • 1
      للاسف انا لغايه دلوقتي مش فاهمه سبب قلبته عليا بسبب اني روحت شقتي اجيب حاجات ليا ولا بسبب اني لم انتظر رده بالموافقه ومفهم الناس كلها ازاي تخرج من غير ما تستني ردي وغلط في والدي واتكلم عن الاصول بشده وبالرغم انه ولا اهله يعرفوا الاصول وناس حقيره وماديه جدا وبالذات مرات الاب وشخصيه بتغير لدرجه بتفرح لما جوزي يبقي مش موجود او موجود وهما كلهم موجودين وحتي اني اقعد معاه براحتنا مافيش ولما كنت بتكلم مافيش اي رد فعل غير هتمنعيني من اخواتي  لوقتي خلاص لينا فوق الست شهور مافيش اي كلام ولو حصل اي كل
    • 1
      هالة صدقي عن رجاء الجداوي : مش سريرها اللي عطل انقاذكم المفروض أن الاطباء من صفوة المجتمع وهم كذلك  لكن لا يمنع أن يكون هناك خارجون عن النص ... ولا يمنع وجود بعض المغرضين ومن لهم مطالب فئوية ........ومن هم ناقمين على الدولة .... ومن هم صانعوا الفتنة بالتعاون مع قناة الجزيره  نعم فقدنا اطباء والعالم كله فيه ضحايا من الاطباء اكتر مننا  الله يرحم الجميع  المطالب الفئوية في الوقت دا خيانة للامانة وللوطن الاتصال بالجزيرة والتحدث من خلالها خيانة  التلويح بالاستقالات
    • 2
      أضاعُوني وأيَّ فَتىً أضاعوا      ليومِ كريهةٍ  وسدادِ ثَغــرِ  وخـلوني  لمعترك المنايا        وقد شرعت أسنتها بنحري  كأني لم أكن فيهم وسيطا       ولم تكن نسبتي في آل عمرو  أجرر في الجوامع كل يوم       ألاَ لله مَظلَمَتِي وصَـــبري عسى الملك المجيب لمن دعاه     ينجّيني فيعلمَ كيف شكري  فأجزيَ بالكرامة أهل ودّي      وأورثَ بالضغائن أهلَ وترِي اكيد هذه الابيات تمثل لكل واحد منا مواقف في حياته  موقف خذلان تخلي ندم حسرة الم بؤس  اعيش هذه الحاله لا لشيء الا لتذكر امور فاتتني ك
  • أضف...