اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

هل أنت راضِ عما حدث اليوم من رد فعل البرلمان على أحداث مجزرة بور سعيد ؟

18 اصوات

1. 1. هل أنت راضِ عما حدث اليوم من رد فعل البرلمان على أحداث مجزرة بور سعيد ؟

• نعم
      5
    • لا
      13

Recommended Posts

كلام جميل يا استاذ رؤوف واعتبرني معاك

نتظاهر في ميدان التحرير ولا نذهب الى محمد محمود ونصطدم بيهم

لكن مش ملاحظ ان 6 ابريل اعلنت انها ف الميدان وبس وكمان الالتراس في عزاء كبير بالنادي .. هتقول امال مين هناك

هناك مئات الشباب الموجوع بجد على فراق صديق عزيز وحاسس انه اتهان واريح يرد الصفعة لمن خانوه وباعوه وقتلوه

وبالتالي انا لايمكن اجلدهم او اطلب منهم العقل والحكمة والرزانة

لكن ممكن اطلب من الكبار العقلاء اصحاب الرأي والفكر ان يجتهدوا في تهدأة هؤلاء

بص بقى للعكس اللي حاصل

واحد زي عم صفوت حجازي بيحط ع النار بنزين ويقول ايه ويسخن ع الشباب

صفوت حجازى على قناة النهار || ادعو الى حل الالتراس .. لم يشارك التراس الاهلى والذمالك فى الثورة .. اخشى ان تتحول مصر فيما بعد الى تكوين ميليشيات مسلحة تسمى التراس الاهلى او التراس الاسماعيلى او التراس الذمالك .. واناشد المصريين بعدم النزول الان الى ميدان التحرير ولو حتى للفرجة

بذمتك ده كلام عاقلين قاعدين ف بيوتهم وسط عيالهم

شكرا

رابط هذا التعليق

كلام جميل يا استاذ رؤوف واعتبرني معاك

نتظاهر في ميدان التحرير ولا نذهب الى محمد محمود ونصطدم بيهم

لكن مش ملاحظ ان 6 ابريل اعلنت انها ف الميدان وبس وكمان الالتراس في عزاء كبير بالنادي .. هتقول امال مين هناك

هناك مئات الشباب الموجوع بجد على فراق صديق عزيز وحاسس انه اتهان واريح يرد الصفعة لمن خانوه وباعوه وقتلوه

وبالتالي انا لايمكن اجلدهم او اطلب منهم العقل والحكمة والرزانة

لكن ممكن اطلب من الكبار العقلاء اصحاب الرأي والفكر ان يجتهدوا في تهدأة هؤلاء

بص بقى للعكس اللي حاصل

واحد زي عم صفوت حجازي بيحط ع النار بنزين ويقول ايه ويسخن ع الشباب

صفوت حجازى على قناة النهار || ادعو الى حل الالتراس .. لم يشارك التراس الاهلى والذمالك فى الثورة .. اخشى ان تتحول مصر فيما بعد الى تكوين ميليشيات مسلحة تسمى التراس الاهلى او التراس الاسماعيلى او التراس الذمالك .. واناشد المصريين بعدم النزول الان الى ميدان التحرير ولو حتى للفرجة

بذمتك ده كلام عاقلين قاعدين ف بيوتهم وسط عيالهم

شكرا

شوف يا استاذ حنظله

من زمان ومصر فيها مشجعين للكورة مابدءناش نسمع عن مصايب وخناقات واصابات وشماريخ وقرف الا بعد ما وجد ما يسمى التراس

ولو تعرف هو تقليد غبى لمشجعين متعصبين لاندية اوربية

لو تعرف الاتراس ولاءهم لناديهم اكثر من ولاءهم لبلدهم او لربهم

موضوع الدكتور صفوت اذا قال انهم لم يشاركوا فى الثورة فاصدقه عارف ليه ؟ لان الدكتور صفوت من قادة ثورة 25 يناير المدفونين اللى مش عايز جاه ولا حكم ولا غيره

ش

واعتصم فى الميدان من اول يوم ومن اوائل من قادوا المظاهرات ومش عايز اقول يعرف مين اللى شارك حتى لو بالشكل

الالتراس من الارث الغبى اللى تركه لنا مبارك

فبدلا من استغلال طاقات الشباب واموالهم فى شىء مفيد يتم الهاءهم فى السفر والترحال لتشجيع فريق وغيره والهاءهم عما هو اهم بكثير

ش

تحياتى لك

تم تعديل بواسطة raouf

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

رابط هذا التعليق

أكثر نائب تحدث بكلام يليق بعظم كارثة بورسعيد في رأي هو النائب عمرو حمزاوي

فلم يقول خطبة عصماء غير قابلة للتطبيق على الأرض لكي يدغدغ مشاعر المواطنين بها

عمرو حمزاوي :نحن كبرلمان لا يقتصر دورنا على إصدار التوصيات , بل أن لنا دور تشريعي ودور رقابي

أولا : بأن نبدأ فورا في وضع التشرعيات لتعجيل نقل السلطة من المجلس العسكري الذي فقد شرعيته لأنها كانت قائمة على شرط عصمة دماء المصرين وهذا لم يتحقق

ثانيا : نحن لا نناشد الحكومة بالقيام بعملية تطهير وإعادة هيكلة الجهاز الأمني , بل يجب أن نضع نحن قانونا يقضي بإصلاح الاجهزة وتطهيرها من الفساد .

تم تعديل بواسطة ابراهيم عبد العزيز

رابط هذا التعليق

أبو إسماعيل يوجه رسالة الى البرلمان :

رسالة هامة إلى مجلس الشعب العزيز في توقيت مهم وخطير

إنكم اليوم باعتباركم في بدء الممارسة تحوزون لدى الشعب منتهى موضع أمله ولكن لأن البلد في حالة ثوران وليست في حالة عادية فما أسرع أن يتقلب الناس بعد القليل جداً من الممارسة دون أن يُعطوا الفرصة الكافية الواسعة لكم للأداء المريح ، لذلك فإنه ما لم يكن المجلس والشارع على تناغم حقيقي فورا فإن الأمر يوشك بالإفلات ، ولذلك أنتم اليوم في أشد الخطر فالوقت أمامكم ليس بالفسيح فإذا ما استقر ذلك في وجداننا من باب الإخلاص فاعلموا أن أقصى ما نخشاه هو أن تكرَّس الصورة الآتية أمام الناس : أن يُدفع مجلس الشعب إلى أن تكون صورته أنه يمارس الدفاع عن ما " تم " اكتسابه للبلد دستوريا ، ويُدفع الشارع في نفس الوقت إلى غير ذلك وهو المطالبة بما " لم يتم " اكتسابه بعد دستوريا ، فيقع الشرخ الشديد بتغاير الوجهتين ولا يعود لمجلس الشعب ذات الرصيد لدى الناس ، ولذلك فإنكم إذا ما تبنيتم اليوم مطلب الشارع وهو ؛ الدفع إلى تقريب الاستقرار الدستوري للبلاد – وعذركم واضح أن هذا لضغط الشارع وضغط المخاوف التي نحذرها جميعا وخوف الانفلات – فإنكم بذلك ستحتوون الشارع فيمكنكم حين إذن أن تقودوا الشارع بالفعل بكفاءة واقتدار ، وبناءا عليه فإني أري أن لا تقفوا عند حدود المحاسبة على ما وقع من أحداث ؛ فإن ذلك الآن إنما هو دون المستوي المستلزم بكثير جدا ، بل ويُخشى منه أن يؤدي إلى إفلات الوضع من أيديكم كليا بل وربما يكرس المواجهة بينكم وبين الشارع العاصف ويكون ذلك هو قمة الكارثة التي يجب أن نحذرها جميعا وندعو بكل ما نملك أن لا تقع أبدا ، وإنما عليكم أن تشتغلوا لا بما وقع من قبل وإنما بما لم يقع بعد فهو عين النقطة التي لا بديل لكم على أن تكون هي ما تشتغلون به وهي سد المنافذ أمام ما يُخشى من مخاطر الساعات القادمة إذا ما انفلتت الجماهير وهذا لا يتأتي منكم إلا بأن تستبقوا انفلات الجماهير لتهدئتها بقطع خطوات حقيقية نحو الاستقرار الدستوري تُشعرهم بتقريب السفينة من الأمان الحقيقي ولا تغفلوا عن خطورة ذلك حتي تُفلت اللحظات الغالية التي إن أفلتت لا تعود أبدا وبذلك فإن الدفع نحو التقدم الدستوري نحو الاستقرار النهائي هو الضرورة التي لا بديل عنها اليوم والله معكم.

محمد حازم صلاح أبو إسماعيل

الساعة السابعة يوم الأحد ٥ فبراير ٢٠١٢

رابط هذا التعليق

شوف يا استاذ حنظله

من زمان ومصر فيها مشجعين للكورة مابدءناش نسمع عن مصايب وخناقات واصابات وشماريخ وقرف الا بعد ما وجد ما يسمى التراس

موضوع الدكتور صفوت اذا قال انهم لم يشاركوا فى الثورة فاصدقه عارف ليه ؟ لان الدكتور صفوت من قادة ثورة 25 يناير المدفونين اللى مش عايز جاه ولا حكم ولا غيره

واعتصم فى الميدان من اول يوم ومن اوائل من قادوا المظاهرات ومش عايز اقول يعرف مين اللى شارك حتى لو بالشكل

فبدلا من استغلال طاقات الشباب واموالهم فى شىء مفيد يتم الهاءهم فى السفر والترحال لتشجيع فريق وغيره والهاءهم عما هو اهم بكثير

تحياتى لك

تاني يا استاذ رؤوف

تاني الايمان بالاشخاص اكثر من محاولة مخاطبة العقل والمنطق

يا اخي صفوت ليس ملك منزل من السماء ..يعني ممكن يغلط ..عادي

انت ليه بتظن ان الالتراس شويه عيال خايبه مش عارفه تشغل وقت فراغها بايه

انت تعرف حد منهم

بصراحة

لاني اعرف كتير منهم كليات قمة وناس تؤمن بالعمل التطوعي ومنهم منخرطين في جميعة رسالة مثلا وغيرها

يعني مش شرط كلهم يكونوا دبلوم وعاطلين عن العمل

.. وحتى نظرتنا للعاطل والدبلوم محتاجه تتغير شويه لانها استعلائية في كثير من الاحيان

هنرجع تاني نقول البنت صاحبة العبايه ام كباسين ايه اللى وداها هناك

تقصد طول عمرنا بنشجع كورة بشكل راقي وحضاري وبعض ظهور الشيطان الرجيم الالتراس حياتنا باظت

ياراجل

بذمتك انت كلماتك دي خرجت بعد تمحيص وتدبر مش في لحظة انفعال او انبهار بالشيخ

يعني انت لم تشاهد مئات المباريات التي تحمل العنف والشغب في عصور مصر كلها

طيب تشاهد مباراة الاهلي والمحلة الاخيرة .. لم تشاهد مباراة الزمالك وموقعة الجلابية

اهو ده عنف كروي وشغب ملاعب برضه

يفرق ايه عن مذبحة بورسعيد

ممكن تفكر تاني وتقول لي

او بلاش..اقول لك انا .. يفرق ان كارهي الثورة عاوزين يأدبوا شعب مصر الذي ثار على اسياده

والتأديب في مواقف ومحطات ومذابح كثير لن استعرضها معك الان

لكن الهجوم الان والذبح موجه لشباب مصر الالتراس بسبب انهم قوة فاعلة منظمة بتحب بعضها وبتشتم العسكر في المدرجات

واضرب المربوط يخاف السايب

طب ممكن اسألك سؤال وليك الحرية في عدم الاجابة

انت كنت في التحرير في الايام ال18الاولى او الايام دي بشكل مستمر او متقطع

شكرا

رابط هذا التعليق

شوف يا استاذ حنظله

تحياتى لك

تاني يا استاذ رؤوف

تاني الايمان بالاشخاص اكثر من محاولة مخاطبة العقل والمنطق

يا اخي صفوت ليس ملك منزل من السماء ..يعني ممكن يغلط ..عادي

اتفق معك يغلط اه لكن لن يكذب وبصراحة ولا فصيل ولا موضوع ذكر سابقا ان الالتراس نزل الثورة

انت ليه بتظن ان الالتراس شويه عيال خايبه مش عارفه تشغل وقت فراغها بايه

انت تعرف حد منهم

بصراحة

لا اعرف احدا لكن اعرف مما اره من شكلهم وهوايتهم

كلنا نتفرج على الكرة وبنشجع فرقنا وبنشجع منتخاباتنا لكن انى اكون عيل باخد مصروفى من ابويا علشان اجيب شماريخ واتنطط ورى فريقى فى كل سفرية حتى فى ايام الاختبارات تبقى تسمى هيافة مش اكثر مفيش مانع تحضر ماتش لما يكون فى مدينتك لكن يكون واجب تحضر كل الماتشات وتتخانق وتتبهدل لتشجيع فريق بيلعب كرة صدقنى هيافة ولا ارضاها لابنى ولا انت بالتاكيد

لاني اعرف كتير منهم كليات قمة وناس تؤمن بالعمل التطوعي ومنهم منخرطين في جميعة رسالة مثلا وغيرها

يعني مش شرط كلهم يكونوا دبلوم وعاطلين عن العمل

.. وحتى نظرتنا للعاطل والدبلوم محتاجه تتغير شويه لانها استعلائية في كثير من الاحيان

ازيدك من الشعر بيت معظمهم من اولاد الطبقة العليا ايضا ومستريحين ماليا جدا علشان يقدروا يصرفوا المصاريف دى وموضوع العمل التطوعى مش هافتى فيه لكن مثلهم مثل الاف الشباب اللى بيعمل بالعمل التطوعى ولم يكن من الالتراس

طبعا انت عارف ان العمل التطوعى بمعناه اللى اعرفه منتشر فى مصر على مستوى طبقة معينة وهى الطبقة العليا وفوق المتوسطة ايضا

هنرجع تاني نقول البنت صاحبة العبايه ام كباسين ايه اللى وداها هناك

تقصد طول عمرنا بنشجع كورة بشكل راقي وحضاري وبعض ظهور الشيطان الرجيم الالتراس حياتنا باظت

ياراجل

بذمتك انت كلماتك دي خرجت بعد تمحيص وتدبر مش في لحظة انفعال او انبهار بالشيخ

يعني انت لم تشاهد مئات المباريات التي تحمل العنف والشغب في عصور مصر كلها

طيب تشاهد مباراة الاهلي والمحلة الاخيرة .. لم تشاهد مباراة الزمالك وموقعة الجلابية

انا اهلاو ومتعصب للاهلى كمان شفت بقى لكن تعصبى ده عمرى ما وقعنى ولا حتى فى خلاف مع اى من اقاربى او اصدقاءى او غيرهم وطول ما انا فى مصر مرات عديدة اذهب لمشاهدة المباريات فى الاستاد وموضوع العنف فى مصر لا يتعدى السب وقذف زجاجات مياه او طوب لكن قتل والكلام ده لم اتوقعه ابدا

اهو ده عنف كروي وشغب ملاعب برضه

يفرق ايه عن مذبحة بورسعيد

ممكن تفكر تاني وتقول لي

او بلاش..اقول لك انا .. يفرق ان كارهي الثورة عاوزين يأدبوا شعب مصر الذي ثار على اسياده

والتأديب في مواقف ومحطات ومذابح كثير لن استعرضها معك الان

اتفق معك ودى وجهة نظرى بس بشوية اضافات اللى عامل كده الشرطة مش الجيش

بالعكس فكر فيها هاتعرف ان فيه صراع خفى بين الجيش والشرطة الموالية لمبارك

وللاسف الصراع ده جاى على الشعب المطحون وشبابه

حاجة عايز الفت ليها نظرك مش غريب ان كل وزير داخلية ييجى يقول احنا مش بنضرب خرطوش ومفيش اوامر والكلام ده ؟ عارف ليه ؟ لان فعلا مفيش اوامر من الوزير لكن اعوان مبارك من القيادات متوسطة الرتبة مازالت تعمل فى الخفاء وللاسف صعب جدا تمسك عليهم حاجة لانهم مافيا وفى نفس الوقت ماتقدرش ترفدهم لاسباب كثيرة

صدقنى الموضوع معقد وملخصه حرب طاحنة من الشرطة لاسقاط البلد فى مستنقع وافشال الثورة والمجلس بيحاول على قدر الامكان لكن ضوط خارجية ومبارك وكلابه والشرطة مكتفاه وبتلففه حوالين نفسه

لكن الهجوم الان والذبح موجه لشباب مصر الالتراس بسبب انهم قوة فاعلة منظمة بتحب بعضها وبتشتم العسكر في المدرجات

واضرب المربوط يخاف السايب

طب ممكن اسألك سؤال وليك الحرية في عدم الاجابة

انت كنت في التحرير في الايام ال18الاولى او الايام دي بشكل مستمر او متقطع

للاسف استاذ حنظلة انا خارج مصر منذ قيام الثورة

شكرا

ردى بالاحمر على حضرتك

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...