اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

نائب سلفى يتقدم بمشروع تطبيق حد الحرابة.. والأزهر يوافق رسميا


Recommended Posts

أنا موافق مليون المية وأبصم بالعشرة .. خلي الكلاب ترتدع ويعرفوا إن الله حق

وتزامن مشروع القانون ده مع مشروع اخر أعدتة اللجنة التشريعية بمجلس الشعب يقضي بإعدام كل من يمارس اعمال البلطجة أو السرقة بالإكراة أو القتل المقترن بسرقة .. وبرضوا الأزهر وافق على القانون .. ويارب يصدروه بسرعة خلي البلد تنضف

وياريت يقترن ده كله بتنظيف قانون إجراءات التقاضي اللي القضية فيه بتقعد سنين لحد الجاني ما يتعاقب او المجني عليه ياخد حقة .

تقدم النائب عادل يوسف العزازى، عن حزب النور بمشروع قانون تطبيق "حد الحرابة"، حيث تم تحويل المشروع من قبل رئيس المجلس إلى لجنة الاقتراحات والشكاوى، وتمت دعوة الأزهر الشريف للحضور، وأناب الإمام الأكبر الدكتور أحمد الطيب، شيخ الأزهر، كلا من الدكتور رأفت عثمان عضو مجمع البحوث الإسلامية، والدكتور نصر فريد واصل، مفتى الجمهورية الأسبق، والدكتور عبد الدايم نصير، مستشار شيخ الأزهر، ومحمد عبد السلام المستشار القانونى لشيخ الأزهر.

ووافق الأزهر الشريف على تطبيق حد الحرابة بما جاء فى مشروع القانون، الذى ينص على الآتى: المادة الأولى: أن يتبع القانون المقترح قانون العقوبات الجنائية ويتولى القضاء جميع القضايا المنظورة فى هذا الشأن، وتنص المادة الثانية: المقصود بحد الحرابة المجاهدة بأخذ المال أو القتل أو أى نوع من أنواع الجناية، معتمدا على القوة كأن يشهر السلاح، أو يغالبه على نزع ممتلكاته فى مكان يبعد فيه عن الغوث، سواء كان ذلك فى العمران أو خارجه، وسواء كان الجانى واحداً أو مجموعة وكذلك الذين يعتدون بإفساد الممتلكات العامة.

وتنص المادة الثالثة: تقع العقوبة الواردة فى هذا القانون على كل من شارك فى الجريمة إذا كان بالغاً عاقلاً حتى لو باشر بعضهم، وكان الآخرون عونا لهم، المادة الرابعة: يحق للشرطة التعامل مع هؤلاء المحاربين بعد إنذارهم، فيحق لهم استخدام القوة حسب ما يقتضيه الحال، حتى لو أدى ذلك إلى إطلاق النار عليهم أو قتلهم.

كما تنص المادة الخامسة: من استسلم منهم أو وقع جريحا لا يجوز الإجهاز عليه بالقتل، كما لا يجوز إيقاع أى نوع من أنواع الأذى عليهم، بل يقبض عليهم ويحرر بذلك محضراً، ويسلم للنيابة لتتولى التحقيق معه، المادة السادسة: من تثبت إدانته بعد التحقيق وثبوت الأدلة أمام القضاء لا يجوز العفو عنه لأحد مهما كان، بل يجب إقامة الحد عليه، المادة السابعة: تكون عقوبة هؤلاء المحاربين بعد ثبوت التهمة على النحو الآتى: إذا كانت الجريمة هى القتل وجب الإعدام قتلاً، وإذا كانت الجريمة الاستيلاء على المال أو الممتلكات قطعت أيديهم وأرجلهم من خلاف، وإذا صاحبت الجريمة قتلا واستيلاء على المال قتلوا وصلبوا حسب ما يراه القاضى ويقدره، وإذا كان مجرد إلقاء الرعب على الآمنين دون الجناية على نفس أو مال حبسوا حتى تظهر توبتهم.

وتنص المادة الثامنة :إذا قبض على الجناة ووجد معهم ممتلكات، فإن عرف أصحابها ردت إليهم أو إلى ورثتهم، وإن لم يعرف أصحابها وضعت فى خزانة الدولة، وأنفقت فى المصالح العامة، وتنص المادة التاسعة: وأما الأموال التى استولوا عليها ثم أتلفوها فإنهم يغرمون لأصحابها، وللقاضى الحق فى الحجز على ممتلكاتهم وأموالهم مدة مناسبة يردون فيها ما أتلفوه أو قيمته، وإلا باع هذه الممتلكات الخاصة بهم والمحجوز عليها فى مزاد علنى لتحصيل حقوق المجنى عليهم.

وتنص المادة العاشرة: من تاب من هؤلاء الجناة وسلم نفسه للعدالة فإنه يسقط فى حقه حد الحرابة، ولكن تبقى حقوق المجنى عليهم ولهم الحق فى المطالبة بها من ضمان الأموال إذا كانت الجناية معلقة بالأموال، أو يخيرون بين القصاص أو الدية أو العفو إذا كانت الجناية هى القتل، المادة الحادية عشر: ينشر هذا القانون فى الجريدة الرسمية ويعمل به فى حينها

.

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق
شارك

هي حدود ربنا بقت عهود ظلام ؟

أنا مش عارف بصراحة الناس دي جاية منين ولا بأي شريعة تحكم ؟

يعني بلطجي مجرم تجرد من أنسانيتة وقطع الطريق على واحد وسرقه وقتله .. ده أسمي عليه أو أقول حقوق إنسان ؟ ولا أطبق عليه القانون بمنتهى القسوة عشان يبقى عبرة لمن يعتبر ؟

طب يارب واحد من دول تحصل له حادثة فظيعة من اللي تشيب الشعر دي ونشوف هايتكلم عن حقوق الإنسان والكنتالوب وابو فروه والمصطلحات المكلكعة دي

حقوقيون يفتحون النار على مشروع حد الحرابة.. خليل: العقوبات البدنية تسىء لمصر وتشجع الحركات العنصرية ضد الإسلام.. وأبوسعدة: القانون يخالف الإعلان الدستورى.. وعيد:القانون سيجعل مصر فى صدارة ممالك الظلام

لم أرى خير من مقولة ديفيد كاميرون رئيس وزراء بريطانيا الذي قال : عندما يتعلق الأمر بالامن القومي لبلدي بريطانيا .. فلا أحد يُحدثني عن حقوق الإنسان "

مين قال إننا عاوزين نظلم حد ؟

مين قال إننا عاوزين نطبق قوانين طواريء سيئة السُمعة يُظلم فيها كل بريء ؟

إحنا عاوزين عدل ربنا .. اللي أساساً الأديان والشرائع السماوية نزلت على الأرض عشان صيانة الدين والنفس والعرض والمال والأرض

فلما ده كله يبقى مهدد .. نرجع نتكلم عن رافة ورحمة وحقوق إنسان ؟

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق
شارك

موافق علي ايه يا سي السيد ... علي قطع اليد اليمني مع القدم اليسري او العكس كعقاب

بكده يعني كل شيء حيتصلح ؟؟؟

و لو بريء و متلفقاله تهمة ...

و لو حرامي فعلآ ايه اللي حيبقي منه للمجتمع بعد كده يعمله ..

انا مش فاهم بجد ... انا مش مصدق بجد

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر


"صلاح جاهين"


رابط هذا التعليق
شارك

موافق علي ايه يا سي السيد ... علي قطع اليد اليمني مع القدم اليسري او العكس كعقاب

بكده يعني كل شيء حيتصلح ؟؟؟

و لو بريء و متلفقاله تهمة ...

و لو حرامي فعلآ ايه اللي حيبقي منه للمجتمع بعد كده يعمله ..

انا مش فاهم بجد ... انا مش مصدق بجد

لأ يا ريس

المباديء لا تتجزأ .. إقرا الكلام تاني يا رفيق سكوب هاتلاقيني بأتكلم عن قطاع الطرق والحرامية اللي إنتشروا على الطرق وبيخطفوا الناس

وبعدين القواعد الشرعية هي اللي بتقول إن الشك يُفسر لصالح المتهم ..

يا كامل .. لا يشعر بالنار الا من أكتوى بها ... حصلت حادثة في منطقتي السكنية في مصر مؤخراً .. طفل خطفه واحد كلب وطلب فدية من أهله .. ولما حس إنهم توصلوا له .. خنق الولد يا كامل ورماه في الزبالة

واعترف بكده ... تفتكر ده لو محامي شاطر جاب له 5 سنين سجن .. هل هذا يطفي نار العائلة المكلومة ؟

ده مش تأليف يا كامل .. إرجع كده لكل الشرائع والأديان .. هاتلاقيها بتتكلم عن نفس العقوبات تقريباً عمن يُفسدون في الأرض ويقتلون اعظم شيء خلقه الله وهي الروح البشرية

على فكرة .. النهاردة بالصدفة إتحكم على المجرم اللي قتل المرحومة مروة الشربيني في ألمانيا لأن شكل حجابها إستفزه راح قاتلها .. إتحكم عليه بالسجن مدى الحياة ...

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق
شارك

الغريب بقى يا كيمو لما تلاقي عقوبة الحقن بغاز سام في امريكا .. أو الإعدام لجرايم زي تجارة المخدرات في الصين أو تخيل تُهم الفساد زي اللي حصل في مسئولي المصنع اللي خلطوا بودرة الميلامين بلبن الأطفال والحليب المجفف من كام سنة وكلهم إتحكم عليهم بالإعدام في الصين رجالاً ونساءً ..

ما حدش إتكلم يا أخي ولا حقوق إنسان ولا حروق إنسان

وكأن في أفعال لما تأتي من بعضهم .. يبقى عليهم الصلاة والسلام وهو ده العدل ويا سلام على الحنية

ولما تأتي من اخرين ... تبقى الهمجية والظلامية والمهلبية ....

ووصل الأمر إن الاخت بي بي ( بيرجيت باردو ) اللي عمرها ما اتكلمت عن قتل البني أدمين اللي بيحصل كل يوم حول العالم ..... تتكلم وتنادي بتخليص الخرفان المسكينة اللي بيدبحوها المسلمين في عيد الأضحى وعاوزه تعاقبنا كمان .. أو نخدر الخرفان الأول عشان ما تحسش أو نسلخ وبعدين ندبح زي بوحه

وبعدين يا جدع غنت أنا باتكلم عن بلطجية وقاطعي طريق ومجرمين أراري .. إنت مالك إنت ؟. ولا بتفكر تشتغل في المافيا يا سنيور ؟

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق
شارك

لأ يا ريس

المباديء لا تتجزأ .. إقرا الكلام تاني يا رفيق سكوب هاتلاقيني بأتكلم عن قطاع الطرق والحرامية اللي إنتشروا على الطرق وبيخطفوا الناس

وبعدين القواعد الشرعية هي اللي بتقول إن الشك يُفسر لصالح المتهم ..

يا كامل .. لا يشعر بالنار اللي من أكتوى بها ... حصلت حادثة في منطقتي السكنية في مصر مؤخراً .. طفل خطفه واحد كلب وطلب فدية من أهله .. ولما حس إنهم توصلوا له .. خنق الولد يا كامل ورماه في الزبالة

واعترف بكده ... تفتكر ده لو محامي شاطر جاب له 5 سنين سجن .. هل هذا يطفي نار العائلة المكلومة ؟

ده مش تأليف يا كامل .. إرجع كده لكل الشرائع والأديان .. هاتلاقيها بتتكلم عن نفس العقوبات تقريباً عمن يُفسدون في الأرض ويقتلون اعظم شيء خلقه الله وهي الروح البشرية

على فكرة .. النهاردة بالصدفة إتحكم على المجرم اللي قتل المرحومة مروة الشربيني في ألمانيا لأن شكل حجابها إستفزه راح قاتلها .. إتحكم عليه بالسجن مدى الحياة ...

يبقي يتطبق عليه القانون الموجود و يتعدم .... مش اروح ادور علي احكام جديدة و ادور ازاي اطبقها ( و اللي بمحامي شاطر برضه مش حيقطعوا حاجة ) .. اللي يطبق حد الحرابة ممكن يطبق احكام القانون برضه ..

القوانين موجودة و رادعة يا سي السيد ... المهم في تفعيلها بحق و حقيقي مش البحث عن "البعبع" اللي حنخوف بيه المجرمين ..

لأنه بكده يبقي ما نقفش عند حد الحرابة بس .. نحط كمان الباقي .. الرجم و قطع الرقبة .. و الجزية ... و الجواري اللي طلبوها اوليردي في تونس ... و اللي حتوصلنا ان شاء الله ... الخ الخ

ربنا يدينا طولة العمر ...

تم تعديل بواسطة Scorpion
اضافة ما بين القوسين

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر


"صلاح جاهين"


رابط هذا التعليق
شارك

لأ يا ريس

المباديء لا تتجزأ .. إقرا الكلام تاني يا رفيق سكوب هاتلاقيني بأتكلم عن قطاع الطرق والحرامية اللي إنتشروا على الطرق وبيخطفوا الناس

وبعدين القواعد الشرعية هي اللي بتقول إن الشك يُفسر لصالح المتهم ..

يا كامل .. لا يشعر بالنار اللي من أكتوى بها ... حصلت حادثة في منطقتي السكنية في مصر مؤخراً .. طفل خطفه واحد كلب وطلب فدية من أهله .. ولما حس إنهم توصلوا له .. خنق الولد يا كامل ورماه في الزبالة

واعترف بكده ... تفتكر ده لو محامي شاطر جاب له 5 سنين سجن .. هل هذا يطفي نار العائلة المكلومة ؟

ده مش تأليف يا كامل .. إرجع كده لكل الشرائع والأديان .. هاتلاقيها بتتكلم عن نفس العقوبات تقريباً عمن يُفسدون في الأرض ويقتلون اعظم شيء خلقه الله وهي الروح البشرية

على فكرة .. النهاردة بالصدفة إتحكم على المجرم اللي قتل المرحومة مروة الشربيني في ألمانيا لأن شكل حجابها إستفزه راح قاتلها .. إتحكم عليه بالسجن مدى الحياة ...

يبقي يتطبق عليه القانون الموجود و يتعدم .... مش اروح ادور علي احكام جديدة و ادور ازاي اطبقها .. اللي يطبق حد الحرابة ممكن يطبق احكام القانون برضه ..

القوانين موجودة و رادعة يا سي السيد ... المهم في تفعيلها بحق و حقيقي مش البحث عن "البعبع" اللي حنخوف بيه المجرمين ..

لأنه بكده يبقي ما نقفش عند حد الحرابة بس .. نحط كمان الباقي .. الرجم و قطع الرقبة .. و الجزية ... و الجواري اللي طلبوها اوليردي في تونس ... و اللي حتوصلنا ان شاء الله ... الخ الخ

ربنا يدينا طولة العمر ...

حد الحرابة ليس فقط تقطيع ودم وذبح،

الإيذاء البدني واحدة من العقوبات، والعقوبة ( الحضارية ) البديلة هي النفي ( الإعتقال ).

ولكن للأسف لاينظر إلا إلى الجانب الدموي فقط في العقوبات ( للتشفي ).

﴿ إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلَافٍ أَوْ يُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ذَلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا وَلَهُمْ فِي الْآَخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ (33) المائدة ﴾

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

new-egypt.gif

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
***************
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
***************
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

***************

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق
شارك

يا ريت الناس اللي متحمسه لحد الحرابة تفتكر ان فى اكتر من 12 الف اتحاكموا عسكريا و أتحكم على كتير منهم ظلم. ايه موقفك لما يتنفذ فيهم حد الحرابة و نقطع فى جتتهم ؟

رابط هذا التعليق
شارك

لأ يا ريس

المباديء لا تتجزأ .. إقرا الكلام تاني يا رفيق سكوب هاتلاقيني بأتكلم عن قطاع الطرق والحرامية اللي إنتشروا على الطرق وبيخطفوا الناس

وبعدين القواعد الشرعية هي اللي بتقول إن الشك يُفسر لصالح المتهم ..

يا كامل .. لا يشعر بالنار اللي من أكتوى بها ... حصلت حادثة في منطقتي السكنية في مصر مؤخراً .. طفل خطفه واحد كلب وطلب فدية من أهله .. ولما حس إنهم توصلوا له .. خنق الولد يا كامل ورماه في الزبالة

واعترف بكده ... تفتكر ده لو محامي شاطر جاب له 5 سنين سجن .. هل هذا يطفي نار العائلة المكلومة ؟

ده مش تأليف يا كامل .. إرجع كده لكل الشرائع والأديان .. هاتلاقيها بتتكلم عن نفس العقوبات تقريباً عمن يُفسدون في الأرض ويقتلون اعظم شيء خلقه الله وهي الروح البشرية

على فكرة .. النهاردة بالصدفة إتحكم على المجرم اللي قتل المرحومة مروة الشربيني في ألمانيا لأن شكل حجابها إستفزه راح قاتلها .. إتحكم عليه بالسجن مدى الحياة ...

يبقي يتطبق عليه القانون الموجود و يتعدم .... مش اروح ادور علي احكام جديدة و ادور ازاي اطبقها .. اللي يطبق حد الحرابة ممكن يطبق احكام القانون برضه ..

القوانين موجودة و رادعة يا سي السيد ... المهم في تفعيلها بحق و حقيقي مش البحث عن "البعبع" اللي حنخوف بيه المجرمين ..

لأنه بكده يبقي ما نقفش عند حد الحرابة بس .. نحط كمان الباقي .. الرجم و قطع الرقبة .. و الجزية ... و الجواري اللي طلبوها اوليردي في تونس ... و اللي حتوصلنا ان شاء الله ... الخ الخ

ربنا يدينا طولة العمر ...

حد الحرابة ليس فقط تقطيع ودم وذبح،

الإيذاء البدني واحدة من العقوبات، والعقوبة ( الحضارية ) البديلة هي النفي ( الإعتقال ).

ولكن للأسف لاينظر إلا إلى الجانب الدموي فقط في العقوبات ( للتشفي ).

﴿ إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلَافٍ أَوْ يُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ذَلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا وَلَهُمْ فِي الْآَخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ (33) المائدة ﴾

سبحان الله

فالحكمة هي الخزي لهم في الدنيا

ليعتبر غيرهم

و أعتقد أن اختلاف العقوبات يتبع حجم الجريمة التي تم ارتكابها

نحتاج لمثل هذا الحد ليعود الأمان لمصر

و أما عن تخوفك يا سكوب من باقي الحدود

فأقدره بالطبع

و أخشى معك ممن سيطبقونه

أن يستخدموه لتصفية حسابات

و لكن صدقني

لم تشرع الحدود اصلا إلا للتخويف من العقوبة

فهي للردع أصلا

و أرى أنها لوطبقت مرات قليلة لدينا

من جهة سيادية عادلة

طبعا بعد تحقيقات و محاكمات

ستقل - و لن نقول ستختفي- تلك الجرائم بحد كبير

لكن لا أحبذ نهائيا

أن تتم الموافقة عليه و نحن لازلنا في هذه الفوضى

نعرف أولا شكل الدولة و الدستور و الحاكم

ثم نبدأ في التقدم بمشاريع للقوانين

و أما عن موافقة الأزهر حاليا فلا تعني لي شيئا

لازال الأزهر يلزمه تطهيرا

فهو معتل منذ زمن و أصابه الضعف و الوهن

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق
شارك

لأ يا ريس

المباديء لا تتجزأ .. إقرا الكلام تاني يا رفيق سكوب هاتلاقيني بأتكلم عن قطاع الطرق والحرامية اللي إنتشروا على الطرق وبيخطفوا الناس

وبعدين القواعد الشرعية هي اللي بتقول إن الشك يُفسر لصالح المتهم ..

يا كامل .. لا يشعر بالنار اللي من أكتوى بها ... حصلت حادثة في منطقتي السكنية في مصر مؤخراً .. طفل خطفه واحد كلب وطلب فدية من أهله .. ولما حس إنهم توصلوا له .. خنق الولد يا كامل ورماه في الزبالة

واعترف بكده ... تفتكر ده لو محامي شاطر جاب له 5 سنين سجن .. هل هذا يطفي نار العائلة المكلومة ؟

ده مش تأليف يا كامل .. إرجع كده لكل الشرائع والأديان .. هاتلاقيها بتتكلم عن نفس العقوبات تقريباً عمن يُفسدون في الأرض ويقتلون اعظم شيء خلقه الله وهي الروح البشرية

على فكرة .. النهاردة بالصدفة إتحكم على المجرم اللي قتل المرحومة مروة الشربيني في ألمانيا لأن شكل حجابها إستفزه راح قاتلها .. إتحكم عليه بالسجن مدى الحياة ...

يبقي يتطبق عليه القانون الموجود و يتعدم .... مش اروح ادور علي احكام جديدة و ادور ازاي اطبقها .. اللي يطبق حد الحرابة ممكن يطبق احكام القانون برضه ..

القوانين موجودة و رادعة يا سي السيد ... المهم في تفعيلها بحق و حقيقي مش البحث عن "البعبع" اللي حنخوف بيه المجرمين ..

لأنه بكده يبقي ما نقفش عند حد الحرابة بس .. نحط كمان الباقي .. الرجم و قطع الرقبة .. و الجزية ... و الجواري اللي طلبوها اوليردي في تونس ... و اللي حتوصلنا ان شاء الله ... الخ الخ

ربنا يدينا طولة العمر ...

حد الحرابة ليس فقط تقطيع ودم وذبح،

الإيذاء البدني واحدة من العقوبات، والعقوبة ( الحضارية ) البديلة هي النفي ( الإعتقال ).

ولكن للأسف لاينظر إلا إلى الجانب الدموي فقط في العقوبات ( للتشفي ).

﴿ إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلَافٍ أَوْ يُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ذَلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا وَلَهُمْ فِي الْآَخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ (33) المائدة ﴾

قرأت فتاوى توضح ترتيب العقوبة حسب المشروع المقدم و لكن لو نظرنا لظاهر النص فقط سيظهر ان الله سبحانه حدد العقوبات و ترك لنا الاختيار من بينها بصيغة أو

و لو الامر كذلك فيجب اختيار عقوبة من هذه العقوبات تناسب الوقت

و الهدف من النفى

- الالم النفسى للمذنب لبعده عن اهله وارضه

- ابتعادة عن مكان المعصية و مسبباتها لتكون فرصة لمراجعه النفس

- عدم القدرة على الايذاء بالنفى فى مكان ناء او مكان يكون فيه تحت السيطرة

و النفى لا يناسب الوقت الحاضر

الان اين سينفى ؟

لو فى مصر ستنتفى الالم النفسى من بعد الاهل و ايضا الابتعاد عن مكان المعصية بسبب المحمول و النت و وسائل السفر المتاحة جدا و الرخيصة

بالاضافة للوضع الامنى المتردى جدا الذى يجعل النفى لمنطقة نائية فرصة للمجرم ان يعثو فسادا بصورة اكبر مستغلا الغياب الامنى

و لو النفى خارج مصر

ما هى الدولة التى ستستقبل من مصر مجرميها ليعيشوا على ارضها ؟؟؟!!!

c4832be5eeb0a365c14df83fd90f8827.jpg
رابط هذا التعليق
شارك

لأ يا ريس

المباديء لا تتجزأ .. إقرا الكلام تاني يا رفيق سكوب هاتلاقيني بأتكلم عن قطاع الطرق والحرامية اللي إنتشروا على الطرق وبيخطفوا الناس

وبعدين القواعد الشرعية هي اللي بتقول إن الشك يُفسر لصالح المتهم ..

يا كامل .. لا يشعر بالنار اللي من أكتوى بها ... حصلت حادثة في منطقتي السكنية في مصر مؤخراً .. طفل خطفه واحد كلب وطلب فدية من أهله .. ولما حس إنهم توصلوا له .. خنق الولد يا كامل ورماه في الزبالة

واعترف بكده ... تفتكر ده لو محامي شاطر جاب له 5 سنين سجن .. هل هذا يطفي نار العائلة المكلومة ؟

ده مش تأليف يا كامل .. إرجع كده لكل الشرائع والأديان .. هاتلاقيها بتتكلم عن نفس العقوبات تقريباً عمن يُفسدون في الأرض ويقتلون اعظم شيء خلقه الله وهي الروح البشرية

على فكرة .. النهاردة بالصدفة إتحكم على المجرم اللي قتل المرحومة مروة الشربيني في ألمانيا لأن شكل حجابها إستفزه راح قاتلها .. إتحكم عليه بالسجن مدى الحياة ...

يبقي يتطبق عليه القانون الموجود و يتعدم .... مش اروح ادور علي احكام جديدة و ادور ازاي اطبقها .. اللي يطبق حد الحرابة ممكن يطبق احكام القانون برضه ..

القوانين موجودة و رادعة يا سي السيد ... المهم في تفعيلها بحق و حقيقي مش البحث عن "البعبع" اللي حنخوف بيه المجرمين ..

لأنه بكده يبقي ما نقفش عند حد الحرابة بس .. نحط كمان الباقي .. الرجم و قطع الرقبة .. و الجزية ... و الجواري اللي طلبوها اوليردي في تونس ... و اللي حتوصلنا ان شاء الله ... الخ الخ

ربنا يدينا طولة العمر ...

حد الحرابة ليس فقط تقطيع ودم وذبح،

الإيذاء البدني واحدة من العقوبات، والعقوبة ( الحضارية ) البديلة هي النفي ( الإعتقال ).

ولكن للأسف لاينظر إلا إلى الجانب الدموي فقط في العقوبات ( للتشفي ).

﴿ إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلَافٍ أَوْ يُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ذَلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا وَلَهُمْ فِي الْآَخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ (33) المائدة ﴾

بصراحه انا شايف ان تطبيق حد الحرابه بحذافيره ليس وقته الان ((ولكن لا انكره أو أنفيه)) لان الدوله وولى الامر ملزومين برعاية من قام عليه الحد من ماكل ومشرب واعاشه .. واعتقد ظروفنا الاقتصاديه حاليا لا تسمح بعبء جديد.. انا شايف ان المجرمين شديدى الخطوره من البطجيه ((الرؤوس الكبيره)) تتعدم فورا وعلنى او حتى تتسجل فيديو تتعرض وده للردع .. والبلطجيه الاقل خطوره يتلموا فى معتقلات جوا الصحرا .. ويقوموا باعمال ما من زراعه وصناعه وخلافه عشان ميبقوش عبء ... والله اعلم

تم تعديل بواسطة محمود البصيلى

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق
شارك

بصراحه انا شايف ان تطبيق حد الحرابه بحذافيره ليس وقته الان ((ولكن لا انكره أو أنفيه)) لان الدوله وولى الامر ملزومين برعاية من قام عليه الحد من ماكل ومشرب واعاشه .. واعتقد ظروفنا الاقتصاديه حاليا لا تسمح بعبء جديد.. انا شايف ان المجرمين شديدى الخطوره من البطجيه ((الرؤوس الكبيره)) تتعدم فورا وعلنى او حتى تتسجل فيديو تتعرض وده للردع .. والبلطجيه الاقل خطوره يتلموا فى معتقلات جوا الصحرا .. ويقوموا باعمال ما من زراعه وصناعه وخلافه عشان ميبقوش عبء ... والله اعلم

مظنش الموضوع هيكون سىء بالشكل ده يا أ-محمود

علشان الحكاية تكون ارهاق لخزينة الدولة لازم يكونوا بالاف او حتى مئات اللى هيطبق عليهم القانون و اظن و الله اعلم لو طبق القانون عللاى واحد او اتنين او تلاتة على اقصى تقدير مع الوجود الامنى فى الشارع و كل سنة و انت طيب هتلاقى الاشكال القذرة دى تلم نفسها إن شاء الله

c4832be5eeb0a365c14df83fd90f8827.jpg
رابط هذا التعليق
شارك

لا أؤيد تطبيق حد الحرابة فقط بل أؤيد تطبيق كل الحدود بلا أى استثناء ..

هذا أمر ليس خاضع للإختيار , الحدود ثابتة بنص القرءان و السنة وإنكارها

والإستهجان بها يعد رد لأمر إلهى .. معلش أوامر ربنا لا تحتمل الهزار ..

يقول الله سبحانه في ثلاث آيات متتاليات في المائدة ..

وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ

وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْظالمون

وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْفاسقون

الحق هو أن نبحث عن الحاكم العادل ليقيم العدل لا ان نلغى ما شرع الله

لعدم وجود من يحكم بالعدل ..

الحدود يتم درءها بالشبهات وهى للردع وليست للتشفي وإراقة الدماء ..

والحدود لها ضوابط شرعية دقيقة تجعل تطبيق بعضها أقرب للمستحيل ..

اكرر هى للردع و الردع فقط ..

((ولكم في القصاص حياة يا اولى الألباب لعلكم تتقون))

تخيلوا لو علم السارق قبل سرقته بما ينتظره إن تمت إدانته كم سيفكر قبل ان يقدم على

سرقته ..

تخيلوا لو يعلم الزانى قبل ان يزنى ويخرب بيوت الناس و يهتك أعراضهم بما ينتظره من عقاب الله

الرادع في الدنيا كم سيفكر قبل ان يقدم على جريمته ..

((ألا يعلم من خلق وهو اللطيف الخبير ))..

تم تعديل بواسطة الدكتور ياسر

وَاتَّقُوا يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ

رابط هذا التعليق
شارك

كل يوم أتأكد ان السعودية و افغانستان هما جنة ربنا علي الأرض

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر


"صلاح جاهين"


رابط هذا التعليق
شارك

هو النائب السلفى ماطلبش بتشريع حاجة من عندو

الكلام دة ربنا سبحانه وتعالى شرعه فى أعظم الدساتير ألا وهو القران الكريم من أكتر من 1400 سنة

بسم الله الرحمن الرحيم( إنما جزاء الذين يحاربون الله ورسوله ويسعون في الأرض فسادا أن يقتلوا أو يصلبوا أو تقطع أيديهم وأرجلهم من خلاف أو ينفوا من الأرض ذلك لهم خزي في الدنيا ولهم في الآخرة عذاب عظيم )

فعقوبة القتل ومن بعدها الصلب ومن بعدهما قطع الايدى والارجل وبعد ذلك كله النفى يكون بحسب الجرم الذى ارتكبه الجانى وذلك يرجع لتقدير القاضى نفسه

هو الموضوع ممكن يكون غريب علينا شوية لإننا ما بنطبقش الشريعة الاسلامية فى بلدنا

لكن موضوع الاستغراب ووجهات النظر والتحليلات العقلية دى ممكن نستخدمها فى أى حاجة ما وردتش فى شرع ربنا

رأيى ان لو الموضوع دة اتطبق يبقى مش هانلاقى ولا بلطجى فى بلدنا فى أقل من سنة

وماحدش يقدر يقول ان تطبيق الحدود فى السعودية مش جايب نتيجة..حد عارف لو الحدود ما اتطبقتش كان هايبقى الحال ايه

وانا شايف برضو ان اللى يخاف من تطبيق الموضوع دة هو البلطجى أو اللى ناوى يبقى بلطجى

رابط هذا التعليق
شارك

أتى احد الولاة إلى سيدنا عمر بن الخطاب يسألة - يتاكد منه يعني - كيف يتصرف مع السارق

فقال له عمر : تُقطع يده

لكن

وخدوا بالكم من لكن لأن ديننا مش دين حدود فقط

وأكمل سيدنا عمر وقال له : لكن لو جائني فقير يشكي الفقر فسأقطع يدك

عشان كده تاريخياً إن في عصر الرسول ومن بعده الخلفاء الراشدين الأربعة تكاد تكون حالات الحدود تعد على اليد

فهل يُعقل إن إقامة الحدود أو بمعنى اخر تكييفها مع العصر الذي نعيش فيه تُخيف الأمنين والناس العاديين اللي بيخافوا على مالهم ونفسهم وعرضهم ودينهم ؟

أما الخوف من خطأ التطبيق .... فهو خطأ في غير محلة زي اللي خايف يسقط لو دخل الإمتحان فبيفضل كده على البر ومتردد ...

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق
شارك

نحن هنا لا نحكي عن اساطير خيالية أو نريد الزمن أن يقف عند فترة معينة وخلاص

أبداً .. لكننا نحكي عن حقائق مثبتة تاريخياً

على سبيل المثال

أنا بأعتبر إن عصر الامويين كان فيه كثير من المظالم وسفك الدماء ويكفي أن نذكر إسم الحجاج إبن يوسف الثقفي .... اللي كان رمز البطش والعنف وحكم العراق لفترة

وكانت الزكاة اللي بتجمع من العراق حوالي 128 مليون درهم

وبالرغم من البطش والعنف وامن الدولة بتاع الحجاج .. فإن الزكاة من نفس البلد أنخفضت إلى 18 مليون في ظل حكم الحجاج .. تخيلوا ؟

وبعدها بشهور تولى الخليفة العادل عمر بن عبد العزيز أمور الخلافة .. ونفس البلد دفعت عن طيب خاطر 138 مليون درهم

وخلال 30 شهر فقط وصلت الأمبراطورية الإسلامية اللي كان المسيحيين واليهودة يعيشون فيها عصرهم الذهبي مع المسلمين جنباً إلى جنب في ظل العدل والمواطنة ... بسبب إن الحاكم بدأ بنفسه وطبق العدل على نفسه ولم يُنظر او يخطب خطب عصماء .. بل بدأ بنفسه وعاش عيشة البسطاء ومن ثم أنتشر العدل في الأرض

إذن العدل هو أساس أي ملك

ولا عدل اكثر من حماية المجتمع من الطبقة المفسدة

ولا عدل أكثر من إن المجتمع كله يقف في وجة قاطعي الطرق وتجار السلاح والمخدرات

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق
شارك

أتى احد الولاة إلى سيدنا عمر بن الخطاب يسألة - يتاكد منه يعني - كيف يتصرف مع السارق

فقال له عمر : تُقطع يده

لكن

وخدوا بالكم من لكن لأن ديننا مش دين حدود فقط

وأكمل سيدنا عمر وقال له : لكن لو جائني فقير يشكي الفقر فسأقطع يدك

عشان كده تاريخياً إن في عصر الرسول ومن بعده الخلفاء الراشدين الأربعة تكاد تكون حالات الحدود تعد على اليد

فهل يُعقل إن إقامة الحدود أو بمعنى اخر تكييفها مع العصر الذي نعيش فيه تُخيف الأمنين والناس العاديين اللي بيخافوا على مالهم ونفسهم وعرضهم ودينهم ؟

أما الخوف من خطأ التطبيق .... فهو خطأ في غير محلة زي اللي خايف يسقط لو دخل الإمتحان فبيفضل كده على البر ومتردد ...

نحن هنا لا نحكي عن اساطير خيالية أو نريد الزمن أن يقف عند فترة معينة وخلاص

أبداً .. لكننا نحكي عن حقائق مثبتة تاريخياً

على سبيل المثال

أنا بأعتبر إن عصر الامويين كان فيه كثير من المظالم وسفك الدماء ويكفي أن نذكر إسم الحجاج إبن يوسف الثقفي .... اللي كان رمز البطش والعنف وحكم العراق لفترة

وكانت الزكاة اللي بتجمع من العراق حوالي 128 مليون درهم

وبالرغم من البطش والعنف وامن الدولة بتاع الحجاج .. فإن الزكاة من نفس البلد أنخفضت إلى 18 مليون في ظل حكم الحجاج .. تخيلوا ؟

وبعدها بشهور تولى الخليفة العادل عمر بن عبد العزيز أمور الخلافة .. ونفس البلد دفعت عن طيب خاطر 138 مليون درهم

وخلال 30 شهر فقط وصلت الأمبراطورية الإسلامية اللي كان المسيحيين واليهودة يعيشون فيها عصرهم الذهبي مع المسلمين جنباً إلى جنب في ظل العدل والمواطنة ... بسبب إن الحاكم بدأ بنفسه وطبق العدل على نفسه ولم يُنظر او يخطب خطب عصماء .. بل بدأ بنفسه وعاش عيشة البسطاء ومن ثم أنتشر العدل في الأرض

إذن العدل هو أساس أي ملك

ولا عدل اكثر من حماية المجتمع من الطبقة المفسدة

ولا عدل أكثر من إن المجتمع كله يقف في وجة قاطعي الطرق وتجار السلاح والمخدرات

إيه الروعة دى يا س س ؟!؟

تستحق 100 نقطة خضراء ..

للأسف انتهى رصيدى ..

وَاتَّقُوا يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ

رابط هذا التعليق
شارك

كل يوم أتأكد ان السعودية و افغانستان هما جنة ربنا علي الأرض

طبعا السعودية مش جنة الله في ارضه لاننا للاسف لا نطبق الشريعة 100% .. لو طبقناها بحذافيرها كانت هتبقى الدنيا عسل مصفى

احنا بنسدد ونقارب .. وعشان كدا والحمدلله بننعم بالبلد دي بالرخاء والامان .. يمكن فوق ما تتصور

:closedeyes:

،، مع اجمــل تحيـــاتي

الســــاري

782283329.png

رابط هذا التعليق
شارك

فى روايه ..

ان سيدنا عمر امسك بسارق

فسأله عند من تعمل

فقال الرجل عند فلان

ذهب به الى رب العمل

ثم قال له :

ان سرق هذا قطعت يدك انت !

من يريد تطبيق الحدود '

فليدأ برأس الأهرامات ؛

والذين نهبوا المليارات

كما فعل النبى مع المرآة

من اشراف قريش ...

واقسم لو فعلتها فاطمه

وكانت قرة عينه ' لقطع يدها .

وكالريح لا يركن إلي جهه

إلا وهيأ لأخري راحله ...

 

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
×
×
  • أضف...