اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

نائب سلفى يتقدم بمشروع تطبيق حد الحرابة.. والأزهر يوافق رسميا


Recommended Posts

كل يوم أتأكد ان السعودية و افغانستان هما جنة ربنا علي الأرض

من الملاحظ مؤخرا ..ميل الفاضل : كاتب المداخله الى الميل كل الميل والبعد عن الموضوعيه

فالتهكم على دول بعينها ومنها دوله رمزا لأمه بعينها ؛ يعد إلتفافا للإساءه الى دين بعينه

وانا وان كنت من دعاة الوسطيه ؛ إلا انى اعتبر هكذا سلوك يعد امرا غير مقبول جملة وتفصيلا .

الزميل الفاضل : نعم للحوار المثمر البناء / لا للتسفيه والإزدراء

وكالريح لا يركن إلي جهه

إلا وهيأ لأخري راحله ...

 

رابط هذا التعليق
شارك

يا جماعة انا ليا وجهة نظر اتمنى ان يتسع صدركم اليها

مشكلة مصر حاليا ليست في القانون ذاته و انما في اجراءات التقاضي القاتلة في بطئها

و في قوانين الضبط و الاحضار

و لن انكر قطعا ان القانون ملئ بالثغرات

دي نقطة

تاني نقطة و انا بفر الردود لقيت اللي معلق على موضوع النفي

موضوع النفي يقابله السجن سيدي الفاضل

بمعنى ان عايزة اقول ايه انا ضد دغدغة المشاعر الدينية للمصريين دون ان يتم تطبيق الشريعة فعلا

و مش شايفة في هذا القانون الا قانون طوارئ اخر

و الصح ان القانون لا يكون بهذا البراح

و انما يتم اعتماد اجراءات ضبط حازمة كالموجودة في الولايات المتحدة و التي اعلم عنها من اقربائي هناك

تفعيل الرقابة على جهازي الشرطة و النيابة (النيابة في مصر فاسدة ) واعادة هيكلتهما

حد الحرابة يستفاد منه في تشريع الاعدام لاعمال البلطجة والاغتصاب

و عقوبات مشدده للسرقة بالاكراه و ترويع الامنين

و في انتظار قرار مجلس الشعب لارى حقا ان كان يسعى الى حلول ام لمسكنات

و شكرا

رابط هذا التعليق
شارك

احنا فعلاً محتاجين لتطبيق القوانين الموجودة بعدل وبشفافية ومحتاجين داخلية وشرطة وطنية مش متآمرة وتشتغل بجد لأمن الوطن مش لمصالح فئة معينة.

ومش متخيل واحنا عندنا ناس بتقف قدام المحاكم تشهد شهادة زور مقابل الفلوس -وبيعتبروها مصدر رزقهم- نصدر قانون زى ده

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق
شارك

للناس اللى معترضه على حد الحرابه

لما حضرتك بتدخل محل وتلاقى مكتوب فيه المحل مراقب بالكاميرات

هل المقصود من الكاميرات واليفط المكتوبه انه يمسك الحرامى بس ولا فى الاساس انه يمنع السرقه ويمنع اى واحد انه يفكر حتى فى انه يسرق

بالظبط حد الحرابه نفس الاسلوب (احترس من السرقه والبلطجه والقتل والاغتصاب علشان ايدك ورقبتك متتقطعش) فهمت يا باشا

انما لما يبقى القانون يديله 6 شهور ولا 3 سنين سجن لناس السجن عندها تغير جو وبيتهم التانى زى البلطجيه وقطاع الطرق

يبقى طبيعى نلاقى نص الشعب بقى بلطجى او بيحاول وربنا يسهله وينجح

رابط هذا التعليق
شارك

برغم إني أؤيد وبكل قوة تطبيق الحدود الرادعة التي جاءت بها الشريعة على كل من يهدد أمن الوطن وسلامة مواطنيه

غير أني أتسائل .. من يطبق الحدود على من

البلكيمي النائب المحترم في حزب النور السلفي واذلي كذب ودلس ودخل الدنيا في بعضها عشان مناخيره

هو نفسه كان من المحركين لطلب تحويل زياد العليمي الى لجنة القيم بالمجلس الموقر

وتوقيعه كان من أوائل الخمسين توقيع لخمسين نائب محترم

انا اخاف بصراحة ان اول واحد يتطبق عليه حد الحرابة هو أنا وامثالي لاننا باختصار ثوار والزمن الذي نعيشه ليس زمن ثوار

هو زمن تحالفات وتكتيكات بين من يرفعون لافتة الاسلام عاليا ولا يطبقونه واقعا على انفسهم هم أولا

وبما إن الاعضاء المخلصون في المجلس العسكري والاعضاء المخلصون في التيار الذي يمتهن الاسلام وضعوا أيدهم سويا

اظن اني ساعارض وبشدة أن يخرج مثل هذا القانون إلى النور في المستقبل المنظور

وسوف نتذكر سويا هذه الكلمات بعد انتهاء المسخرة السياسية التي نسميها انتخابات الرئاسة

رابط هذا التعليق
شارك

للناس اللى معترضه على حد الحرابه

لما حضرتك بتدخل محل وتلاقى مكتوب فيه المحل مراقب بالكاميرات

هل المقصود من الكاميرات واليفط المكتوبه انه يمسك الحرامى بس ولا فى الاساس انه يمنع السرقه ويمنع اى واحد انه يفكر حتى فى انه يسرق

بالظبط حد الحرابه نفس الاسلوب (احترس من السرقه والبلطجه والقتل والاغتصاب علشان ايدك ورقبتك متتقطعش) فهمت يا باشا

انما لما يبقى القانون يديله 6 شهور ولا 3 سنين سجن لناس السجن عندها تغير جو وبيتهم التانى زى البلطجيه وقطاع الطرق

يبقى طبيعى نلاقى نص الشعب بقى بلطجى او بيحاول وربنا يسهله وينجح

لو شايف إنه عادى أرفع عليك قضية وب 100 جنيه أجيب واحد من اللى واقفين أمام المحكمة يشهدوا عليك إنك ثبتنى فى الطريق وسرقتنى وتاخد حكم ويطبق عليك القانون وتقطع إيدك ورجلك من خلاف أو تصلب فى جذع نخلة أو تقتل أو تنفى من الأرض يبقى زى الفل, يلا بينا.

آه بالمناسبة...

أحب أوضح إنى مسلم والحمدلله وموحد بالله ولا أنكر حد الحرابة ولا أرفضه, وإنما أرفض تطبيقه فى الظروف الحالية, وكما قال الإخوان والسلفيين لما تم سؤالهم عن تطبيق الحدود وقالوا ده بعد 20 سنة مثلاً لما الناس تبقى لاقية وتاكل وتشرب.

تم تعديل بواسطة محمد عبدالعزيز

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق
شارك

للناس اللى معترضه على حد الحرابه

لما حضرتك بتدخل محل وتلاقى مكتوب فيه المحل مراقب بالكاميرات

هل المقصود من الكاميرات واليفط المكتوبه انه يمسك الحرامى بس ولا فى الاساس انه يمنع السرقه ويمنع اى واحد انه يفكر حتى فى انه يسرق

بالظبط حد الحرابه نفس الاسلوب (احترس من السرقه والبلطجه والقتل والاغتصاب علشان ايدك ورقبتك متتقطعش) فهمت يا باشا

انما لما يبقى القانون يديله 6 شهور ولا 3 سنين سجن لناس السجن عندها تغير جو وبيتهم التانى زى البلطجيه وقطاع الطرق

يبقى طبيعى نلاقى نص الشعب بقى بلطجى او بيحاول وربنا يسهله وينجح

لو شايف إنه عادى أرفع عليك قضية وب 100 جنيه أجيب واحد من اللى واقفين أمام المحكمة يشهدوا عليك إنك ثبتنى فى الطريق وسرقتنى وتاخد حكم ويطبق عليك القانون وتقطع إيدك ورجلك من خلاف أو تصلب فى جذع نخلة أو تقتل أو تنفى من الأرض يبقى زى الفل, يلا بينا.

آه بالمناسبة...

أحب أوضح إنى مسلم والحمدلله وموحد بالله ولا أنكر حد الحرابة ولا أرفضه, وإنما أرفض تطبيقه فى الظروف الحالية, وكما قال الإخوان والسلفيين لما تم سؤالهم عن تطبيق الحدود وقالوا ده بعد 20 سنة مثلاً لما الناس تبقى لاقية وتاكل وتشرب.

سيدنا عمر بن الخطاب رضى الله عنه عطل حد السرقة في عام الرماد

رابط هذا التعليق
شارك

هذا القانون يجب أن يسبقه تطهير القضاء واستقلاله وتطهير الداخلية وتطبيق الحد الأدنى والحد الأقصى للأجور وعزل كبار المفسدين فى الدولة من مناصبهم ومحاسبتهم وبعد ذلك نطبق حد الحرابة.

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق
شارك

موافق على ايه ياسيد السيد

والموافقين دول موافقين على ايه

موافقين على تجزئه الاسلام !!!

هناخد منه ال يتماشى مع امنناومجالسنا ومكاسبنا ونترك الباقى ؟

ولا هناخد من القران جزء القتل وخلاص على كده

ولا هنطبق الحد ده فقط عشان يبقى على نفس نهج تطبيق قانون الطوارىء ؟

ونرجع لعنب ديبه . ان تطبيق قانون الطوارىء لايطبق على المجرمين بل يطبق على الهتيفه فقط والمجرمين اللصوص طايحين فى البلد بدون عقاب أو حتى عمل حساب للقانون نفسه من قبل هؤلاء . هنزيد عليه هنا بقى حد الحرابه عشان يبقى وسيله تنكيل اكتر لمن يعترض عليهم

انا كمان موافق على تطبيق شرع الله بس كامل مش نجزء منه ال يخدم السلطه قبل الشعب

واحنا عارفين كلنا ان مفيش بلطجيه ولا حراميه فى مصر وعارفين كويس ان رموز النظام هى ال بتقوم بده بكل اجهزتها الامنيه

مش كان اولى بالعرض انهم يقيموا دوله الاسلام ال قالوا عليها قبل الانتخابات ووصولهم الى البرلمان .

امال كانت اسلاميه اسلاميه وخلاص

وبعد ما وصلنا بنطالب بتطبيق حد واحد من حدود الله تحت مسمى الحد من البلطجه .

الاسلام برىء من الهجص ده براءة الذئب من دمى بن يعقوب

الاسلام عمل منظومه كامله متكامله لحياه كريمه يسودها العدل فى كل الاتجاهات وليس فى اتجاه واحد او نتسارع لتجزئته بالشكل ده

منذ ان قامت الثورة والمسيرات لاتنقطع يوما واحد فقط عن المطالبه بالقصاص ال شرعه نفس الاسلام وتغاضوا عنه جميعا من من كانوا يطالبون بشرع الله

يعنى ترك القاتل حلال وانما البلطجه هى بس ال حرام ويطبق عليها حدود الله !!!

والازهر ليه لم يوافق هو الاخر على حد القصاص من القتله ولا القتله عند الازهر خمس نجوم

يتبع

عبيد وصناع الأصنام يكرهون دوما من يقوم

بتكسيرها

رابط هذا التعليق
شارك

هى السعوديه هى الاخرى بتطبق شرع الله ولا بتتغنى بتطبيقه فقط ؟

ولما هى بتطبق شرع الله فين العدل ال أقاموه فيها فى حين ان نسبه الفقر انتشرت بشكل هايل فيها وهى دوله غنيه وانتاجها من البترول يكفى يعيش نص القارة وليس فقط السعوديه ومع ذالك هناك ناس بتاكل لحوم حمير وناس بترمى الخرفان ال بتفيض من اكلهم

علاوة على ازمه السكن هناك . اكتر من 45 فى الميه منهم لايمتلكون سكن ده غير عنوسه وبطاله وفقر وصل لعنان السماء بين طبقات منهم معدومه هى الاخرى

يبقى تجزئه الاسلام هنا الاسلام برىء منها لانه اساسه العدل بين الناس وعدم تكذيب الدين بالشكل ده من قبل القائمين على الحكم الاسلامى

ولذاك اعتبر الاسلام ترك افراد جوعى وضائعين هو تكذيب للدين مباشر

{أرأيت الذي يكذب بالدين * فذلك الذي يدع اليتيم* ولا يحض على طعام المسكين}

مشكله الفقر يجب ان تكون فى مقدمه المشكلات ويتم علاجها مبدئيا . لان الفقر شبه بالكفر والرسول لم يستعذ بشىء غير من الفقر وشبه هو نفسه بالكفر . ( كاد الفقر ان يكون كفرا ) وده من احاديث الرسول

وقال ايضا فى حديث اخر ( إني أعوذ بك من الكفر والفقر ) أى هنا فى تساوى واضح بين الاتنين

يبقى هنا مش هنقيم جانب دون الاخر لان الاسلام جاء بمنهج كامل متكامل للحياة واهتم بالجوانب الماديه للعيشه حتى يحق القول اننا كبشر نستحق ان نكون خليفه الله فى الارض

يبقى من الدواسه . من البدرون يعنى

عيشنى عيشه تليق بى كأنسان وبعدين حاسبنى وقيم الحدود وهنا الجميع يرحب بشرع الله كمنظومه للحياه

غير كده . يبقى ده مش اسلام اصلا ولا يمت بأى صله لجميع الشرائع السماويه

عبيد وصناع الأصنام يكرهون دوما من يقوم

بتكسيرها

رابط هذا التعليق
شارك

الرباط الخاص بي

في خطوة جديدة لوضع حد لعمليات البلطجة التي استشرت في الآونة بمصر، أيد علماء أزهريون إصدار مشروع قانون جديد لتطبيق حد الحرابة على البلطجية والسطو المسلح وقاطعي الطرق في مختلف المحافظات المصرية.

وقال العلماء في تصريحات لـ"العربية.نت": "نحن مع إصدار هذا القانون لأنه سيردع المجرمين ويحد من حالة الانقلات الأمني التي مازالت منتشرة".

وكان النائب السلفي عن حزب النور، عادل عزاوي، قد تقدم أول من أمس بمشروع قانون لتطبيق حد الحرابة على البلطجية، وناقشته لجنة الاقتراحات والشكاوى وطالب ممثل وزير العدل بعض التعديلات على المشروع تتعلق بمفاهيم وألفاظ في مواده.

الأزهر مع تطبيقه

ولقي مشروع القانون استحساناً لدى مؤسسة الأزهر، أعلى هيئة دينية في مصر، حيث أناب د. أحمد الطيب شيخ الأزهر، عدداً من مستشاريه على رأسهم د. عبدالدايم نصير ود. نصر فريد واصل مفتي مصر الأسبق، ود. محمد رأفت عثمان عضو مجمع البحوث الإسلامية، ومحمد عبدالسلام المستشار القانوني لشيخ الأزهر، لحضور جلسات مناقشة مشروع القانون في مجلس الشعب.

وقال الشيخ محمود عاشور، وكيل الأزهر السابق، لـ"العربية.نت": "نحن مع تطبيق حد الحرابة لأنه يتفق مع الشريعة الإسلامية، وهو مشروع طيب ومتوافق مع أحكام الله، وإذا طُبق فسيحدّ من معدلات الجريمة والبلطجة التي انتشرت في مصر أخيراً".

وحول ردّ فعل الخارج ونظرتهم لمصر، وما قد يقال من أن مصر ستتحول إلى دولة دينية، قال الشيخ محمود عاشور: "لا يحق للخارج أن يتدخل في شؤوننا، كما لا نتدخل في شؤونهم، ولا نسألهم كيف تحققون الأمن في بلادكم".

وقال الشيخ شوقي عبداللطيف، وكيل وزارة الأوقاف المصرية: "إن تطبيق حد الحرابة مطلب عادل ويتواءم مع الشريعة، وما أحوجنا إلى تطبيق الشريعة في ظل هذه الظروف التي نمر بها".

وأكد د. نادر عبدالخالق، النائب عن حزب النور السلفي، لـ"العربية.نت": "نحن دعونا إلى القانون لكن تطبيقه أو إقراره بأي كيفية هو مسؤولية مجلس الشعب والحكومة".

ورداً عما قد يثار من أن مصر قد تتجه إلى أن تكون دولة دينية من خلال مثل هذه القوانين قال: "لا توجد دولة دينية في الإسلام، فالدولة الدينية هي الدولة الثيوقراطية التي يتحكم فيها كهنة الكنيسة في أمور الدولة السياسية، وقد كانت هذه الدولة في أوروبا بالعصور الوسطى ولا محل لها الآن، ولكن في الإسلام الحكم قائم على المساواة والعدل والرحمة، ولو طُبق حد الحرابة على مرتكب جريمة البلطجة أو قطع الطرق للسطو المسلح فلن نجد من يفعل ذلك".

ووفقاً لمشروع القانون فإن حد الحرابة يُطبق على جرائم المجاهرة بأخذ المال أو القتل أو أي جناية تعتمد على القوة بإشهار السلاح أو نزع الممتلكات في مكان بعيد عن إمكانية الإغاثة، سواء كان ذلك داخل العمران أو خارجه، وسواء كان الجاني فرداً أو مجموعة، وكذلك الذين يفسدون الممتلكات العامة.

طبيعة العقوبات

وتتنوع العقوبات في المشروع بين الإعدام قتلاً إذا كانت الجريمة هي القتل، وقطع الأيدي والأرجل من خلاف إذا كانت الجريمة متعلقة بالاستيلاء على المال أو الممتلكات، وإذا اقترنت بالقتل تكون العقوبة هي القتل أو الصلب، حسب ما يرى القاضي، أما إذا كانت مجرد إلقاء الرعب على الآمنين فيتم حبس الجاني حتى يتوب.

وتقع العقوبات على كل من شارك في الجريمة إذا كان بالغاً عاقلاً حتى لو باشر بعضهم الجريمة وكان الآخرون عوناً لهم، ويحق للشرطة التعامل مع هؤلاء بالقوة بعد إنذارهم، حتى لو انتهى الأمر بإطلاق الرصاص عليهم، أما من يستسلم أو يقع جريحاً فلا يجوز الإجهاز عليه بالقتل أو إيقاع الأذى به، وإذا تم القبض على الجناة ومعهم ما استولوا عليه يرد إلى أصحابه أو ورثتهم، وإذا لم يتم التعرف إليهم توضع الأموال في خزانة الدولة.

ووفقاً للائحة البرلمان إذا وافقت لجنة الاقتراحات والشكاوى على القانون تتم إحالته إلى لجنة الشؤون الدستورية والتشريعية لإعداد تقرير قبل مناقشته في جلسة عامة للمجلس لتحديد مصيره إما بإقراره أو رفضه

يتبع

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )



رابط هذا التعليق
شارك

من الطبيعي وبعد ان تواجد السلفيين في مجلس الشعب ان نبدأ في سماع مثل هذه الدعاوي وهذه الافكار وان تقفز على السطح

علينا الان مناقشة هذا الطرح كما يناقشه مجلس الشعب

الاسئلة الان هي

هل الحدود تعبدية ام فرضية ؟

هل القانون يفرض لمجرد انه قانون ام لابد من تفعيله ؟

هل فرض الحدود سيؤدي حتما الى القضاء على الجرائم الانسانية ؟

هل من المنطقي ان تفرض القناعات الدينية على الاخر ؟

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )



رابط هذا التعليق
شارك

الفاضل اسلام المصري

تم دمج موضوع حضرتك كمداخلات لموضوع الفاضل سي السيد الذي يحمل نفس الخبر و العنوان

نشكرحسن تفهم حضرتك

عن فريق التنسيق والاشراف

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق
شارك

الفاضل اسلام المصري

تم دمج موضوع حضرتك كمداخلات لموضوع الفاضل سي السيد الذي يحمل نفس الخبر و العنوان

نشكرحسن تفهم حضرتك

عن فريق التنسيق والاشراف

معلش

اصل كنت مش متابع المنتدى في الفتر السابقة

تحياتي

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )



رابط هذا التعليق
شارك

اعتقد ان الفرق بين العبادة والقانون هي ان العباد تكون طواعية وعن قناعة

اما القانون فيطبق بالقوة على كل مخالف

ماهية الحدود

هل هي تعبدية ام فرضية ؟

وماذا عن درأ الحدود بالشبهات

انا قاضي وعرضت عليّ قضية لص شاهده شاهدين يسرق

ثم سألته هل سرقت فرد وقال لم اسرق

هنا لا يستطيع القاضي ان يحكم على السارق بقطع يده ابدا حتى لو شاهده سكان مصر جميعا وشهدوا عليه

في ذات الوقت لو تقدم رجل من تلقاء نفسه وشهد على نفسه بانه سارق دون شهود فالقاضي يطبق فيه الحد

هذا دعاني لسؤالي السابق هل الحدود تعبدية ام فرضية؟

وفي ظل وجود محامي الاسترزاق سيعطل هذا القانون بالطبع بكلمة واحدة وهي عدم الاعتراف ثم يضطر القاضي للجوء الى القانون التعزيري والذي يعطيه المجال لتطبيقه وفق الاسس والقواعد المحددة له

انا اعتقد ان الحدود تعبدية اكثر منها قانونية مثلها مثل الصلاة والصيام وخلافه

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )



رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
×
×
  • أضف...