اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

سنحيا كراماً أم سنحيا خرافاً ؟ !!


Recommended Posts

كفاية مجلس الشعب على الاخوان والسلفيين وغيرهم من المحسوبين خطأ على الدين.. بلاش رئاسة الجمهوريه كمان والا كده يبقى شيلنا الدو وحطينا شاهين ..لا ده ولا ده نافعين ...يعنى شيلنا حسنى مبارك وشلته ومجلسه ، وجبنا الاخوان والسلفيين وشلتهم ومجلسهم

وبكده الثوره عايزه ثوره تانيه يموت فيها باقى الثوار ونخلص من مولد الثوره ودوشته، ولن يبقى منه سوى تاريخ 25 يناير الذى سوف يكون اجازه رسميه فى جميع انحاء البلاد احتفالا بجلوس اخوناالاخوان والسلفيين واتباعهم على العرش

تحياتى

عزيزي شيدوان ... عذرا بس يعني ايه محسوبين خطأ علي الدين !!!

بتهيألي التعبير ده مش مناسب ... انت ممكن تحكم علي أدائهم السياسي وتعترض عليه وتنقضه زي مانت عايز

لكن تحكم علي ايمان شخص ومدي تدينه !!! دي حاجة مايعرفهاش غير ربنا

أنا مش عارف تعبير زي ده تسمح بيه الادارة ولا لأ

وبعدين لا الاخوان ولا السلفيين ولا الليبراليين اللي دخلوا مجلس الشعب دخلوه بالتزوير

دي كانت أول انتخابات نزيهه تشهدها مصر بشهادة العالم كله ... يعني منقدرش تعلق علي اختيارات الشعب

بغض النظر عن انتماءات أي حد فينا ... لكن هيا دي الديموقراطية ... انك تحترم النتائج مهما اختلفت عن رغباتك

العقول الكبيرة تبحث عن الأفكار ..

والعقول المتفتحة تناقش الأحداث ...

والعقول الصغيرة تتطفل علي شؤون الناس ....

رابط هذا التعليق
شارك

  • الردود 113
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

يعنى نقدر نقول اننا طلعنا من الموضوع ده ان ابو اسماعيل مينفعشى حتى يكون بياع بطاطا

ولا حتى ينفع بياع تين شوكى

ده كمان طلع ارهابى متطرف ده غير التدليس والكذب والافتراء على العامه

ده برده غير انه من ضمن شله تنظيم القاعده

ده غير انه سفيه بيسفه عقول العامه

الاغرب انه بيتكلم عن الدين وبينتقض علماء الدين وهو اصلا ولا له اى علاقه بالدين من اساسه

ولا حتى دارس شريعه حتى يتكلم باسم الشرع

ولا دارس علم نفس عشان يعلق على العامه من الناس بتعليق وكأنه المحلل النفسى ال مجبتوش ولاده

ده غير اجاباته ال بيتحفنا بيها عند سؤاله اى سؤال بانه سؤال جميل

ويجاوب ايجابه عليه ملهاش علاقه بالجمال ولا حتى المعيز

يعنى شخص مش فاهم حاجه فى اى حاجه

هينتخب على اى اساس رئيس جمهوريه مش عارف

عبيد وصناع الأصنام يكرهون دوما من يقوم

بتكسيرها

رابط هذا التعليق
شارك

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

سيدى الفاضل ليه بس بتقول كد والله مصدقك

الظاهر انى جت اكحلها عميتها معلش فانا حترمك واقدرك

ايه راى حضرتك فى عنوان الموضوع

لالاسف اثبت التجربة ان الهجوم على الاشخاص والافكار بدون احكام للعقل تولد تعاطف مع الاشخاص الى ان يبان الحق

هقولك حاجة سريعة حبى تولد للمنهج السلفى من كثرة هجوم الجهال عليه ليه انا بقول جهال لانهم ببساطة خلة ا ةاحد زى بيحب القراءة

ماكنش بيقرا ولا يعرف حاجة عن المذهب فهما بدل مايصرفوا الناس عن المذهب عرفهم ايه هو المذهب ----وعجبى

على فكرة كل اهل السنة سلفيين يعنى تصدق ان ده مذهبك وانت مش واخد بالك

عموما انا مش هتكلم هنا على المذهب ليه لان الاستاذ اللى مجرجنى لحد هنا نايم دلوقتى ومصحينى

تحياتى لك

هجوم الجهال عليه

ربنا يسامحك

ليس معنى أنك لم تقرأ ان من قرأوا مايقرب من ضعف عمرك ومن نشأت السلفية أمام أعينهم لايعرفون عن السلفيين ماعرفته انت من خلال قراءة كتاب أو إثنين.

وسلفية ووهابية والملابس الغريبة تلك لم نرها ولم نسمع عنها قبل ريالات الخليج التي اتتنا من الشرق.

ولو وافقنا اليوم على وجود مذهب يسمى سلفي، ووهابي، فبعد قرن أو إثنين سيكون لدينا خمسين مذهب جديد وربما يكون أحدهم بأسم " مذهب الباحث عن الحقيقة " ، يكفيك أن يكونك مذهبك الاسلام وسنة رسوله.

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

استاذى الفاضل Mohammed

مش قصدى انت خالص بالمرة ياريت تيجى على قد هجومك انت بس انت مطلع وتقرا وتناقش غيرك صم اذنه

وبعدين انا قلت عليهم هما لاننى سلفى واقرا فلاى السلفية من قبل حتى قراتى لموضوعات المنتدى قبل حتى اشتراكى معاكو فى هذا

المنتدى المحترم

معلش اذكرلى من اللى قروا اكثر من عمرى من الكتاب الذين يهاجمون السلفية

من مداخلتى مع الفاضل وايت هارت قاللفظ جميل الحجة بالحجة

انت عايز تسميها سلفية وهابية انت حر بس هى مش اسمها كده

قلت من قبل لاستاذ الفاضل ابومحمد وهقول لحضرتك بس متزعليش ( اهل السنة كلهم سلفيين ) ياخذون من القران والسنة

ومن اقوال هولاء:

يعنى ايه انت ممكن تاخد من كلام (الصحابة عمر بن الخطاب وعلى بن ابى طالب -------------

وتاخذ من التابعين ( سعيد بن المسيب وعروةبن الزبير--------------------

وتاخذ منتابعى التابعين ( ابى حنيفة والشافعى وبن حزم ومالك وبن حنبل والليثبن سعد امام اهل مصر----------------

لو اه تبقى سلفى لو لاه تبقى حاجة تانية

ماتيجى نقوم نصلى الفجر احسن

تحياتى

بدون تلاعب في الألفاظ

كل المسلمين سلفيين

و كل المسيحيين سلفيين

وكل اليهود سلفيين

لان الجميع أخذوا ديانتهم ومعتقدهم عن السلف

-------------

زمان كنا نطلق على من يطلق لحيته " سني " وليس سلفي ، حتى أن بعض الأطفال كان يطلق عليهم ذلك لانهم وقت الولادة كان لهم شعر كثيف على الوجه ( اللحية والشارب ).

-------------

كان ألإخوان أول من دق إسفين بتقسيم أبناء الوطن المسلمين إلى إخوان وأي حاجة تانية ثبت بعد ذلك انها من على الرصيف طبقا لمقولة مولانا صبحي صالح

ثم جاء بعدهم الوهابيين والذين -ربما تلطيفا للأجواء أو تمويه حتى لايعرف مصدر دينهم- أطلقوا على أنفسهم سلفيين، والذين إختلفوا في مدى تشددهم أو تسامحهم وجدناهم فرق كثيرة تجتمع تحت مسمى السلفية، ليشقوا الأسفين الثاني بين أبناء الوطن المسلمين.

لنرى في النهاية ابناء الوطن مقسمين إلى:

إخوان

سلفيين

مسيحيين ويطلق عليهم النصارى على الرغم من انهم أقسموا انهم ليسوا نصارى

من على الرصيف وهم كل من لاينتمي للفصيلين الأولين ويطلق عليهم أحيانا العلمانيين الكفرة أو الليبراليين الخوارج وما إلى ذلك

إذن فلا تحاول ياصديقي أن تقنعني بأنني سلفي لانني لست ملتحيا، ولا أعترف بأن اللحية فرض على المسلم، ولا أقتنع بفرضية النقاب بل وأحاربه، وهي ليست من شروط السلفية الوهابية

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

new-egypt.gif

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
***************
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
***************
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

***************

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق
شارك

يعنى نقدر نقول اننا طلعنا من الموضوع ده ان ابو اسماعيل مينفعشى حتى يكون بياع بطاطا

ولا حتى ينفع بياع تين شوكى

ده كمان طلع ارهابى متطرف ده غير التدليس والكذب والافتراء على العامه

ده برده غير انه من ضمن شله تنظيم القاعده

ده غير انه سفيه بيسفه عقول العامه

الاغرب انه بيتكلم عن الدين وبينتقض علماء الدين وهو اصلا ولا له اى علاقه بالدين من اساسه

ولا حتى دارس شريعه حتى يتكلم باسم الشرع

ولا دارس علم نفس عشان يعلق على العامه من الناس بتعليق وكأنه المحلل النفسى ال مجبتوش ولاده

ده غير اجاباته ال بيتحفنا بيها عند سؤاله اى سؤال بانه سؤال جميل

ويجاوب ايجابه عليه ملهاش علاقه بالجمال ولا حتى المعيز

يعنى شخص مش فاهم حاجه فى اى حاجه

هينتخب على اى اساس رئيس جمهوريه مش عارف

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انت فين ياستاذ متعب عملت الموضوع وطلعت تجرى وجاى فى الاخر تلم على الجهاز

واحشاااااااااااااانى ياراجل

تين شوكى طيب ممكن تين عادى اصلى بحبه قووووى كده انا ممكن ماختروش معلش معلش اتاكد شوكى ولاعادى علشان ده صوت انتخابى ياعالم

طلع ارهابى طيب بيستخدم ايه فى عملياته الارهبية ( اه افتكرت انا قلت قبل كده لاستاذ ابو محمد انه هيحارب امريكا بلاسلحة الللولبية الخزعبيلة---)

ده معه كمان قنابل فسفور تصدق هو اللى كان بيرميها على المتظاهرين فى محمد محمود زى الكتور المخبول اما كان بيقول عارفه ولالاه

لو مش عارف دور عليه وهات لينا الكليب بتاعه

انت عارف لما بيتكلم بيكون والله قاعد على القاعدة صح معاك حق ضمن تنظيم القاعدة وايه كمان

معلش يعنى ايه سفيه ( اه عرفت يعنى عنده فى جنابه سفة مش ضلوع ) ده طلع كمان سمكة ( فى البحر سمكة) ايه كمان

ده بقى بجد انت معاك حق هو ميعرفش فى الدين حاجة ضارب دقن وحافظ كلمتين بيهجص بيهم على الناس

لاكمان دى بيلبس جلاليب

اه اجابته انا بقى بغشها منه واجى الزقها هنا فى باب الابتسمات ههههههههههههههه

انا اسف انا ارد على كلمك بالمثل فانت ترى كل كلامنا وشايف كل حاجة وعارف ايه اللى اتقال

وعامل نفسك لسى جى من بره

بس حابب اقولك ان اعصابى فووتة فلو مش عاجبك رد من اللى قلته سامحنى لغاية اما اروح لدكتور نفسى يعالجنى من

موضع سنحيا خرافا شوفنت التهيس وصل لغاية فين

ماء ماء ماماء ماء ماء

هروح اشرب شوية مياه واظبط زواياى نفوخى وراجعلك ياكبير

تحياتى

بدأ الاسلام غريبا وسيعود غريبا كما بدأ فطوبى للغرباء

" اللهم انى اشكو اليك ضعف قوتى و قلة حيلتى و هوانى على الناس انت رب المستضعفين و انت ربى الى من تكلنى؟ الى بعيد يتجهمنى ؟ ام الى عدو ملكته امرى؟! ان لم يكن بك على غضب فلا ابالى اعوذ بنور وجهك الذى اضاءت له الظلمات و صلح عليه امر الدنيا و الاخرة من ان تنزل بى غضبك او يحل على سخطك لك العتبى حتى ترضى و لا حول ولا قوة الا بك"

قادم قادم يا إسلام حاكم حاكم يا قرآن

رابط هذا التعليق
شارك

( كجلمد سيل حطه السيل من على ) بيت من ابيات امرو القيس تعرفه ولا لاه

بيت الدقن قصدي الشعر بالمنظر ده .... انا عن نفسي ما أعرفوش ولا عاوز أعرفه ...

إنت كرهتني في إمروء القيس يا باحث حرام عليك ....

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق
شارك

بالأمس حلمت بحازم صلاح أبو إسماعيل

عمرو عزت

لا أذكر شيئا من هذا الحلم إلا إنني رأيته، واسع الابتسامة التي تشد لحيته إلى الجانبين في بذلة رسمية، وكان يقودني إلى داخل مكان خافت الأنوار.

لا أعتقد أنه ملهى ليلي والعياذ بالله، لكنه يشبه مكانًا ما رأيته في فيلم «ركلام» للفنانة غادة عبد الرازق التي تعتبر نفسها من الإخوان وتؤيدهم، وإن كنت أشك أن فيلمًا كفيلمها ذلك يرضيهم أو يرضي الشيخ حازم صلاح أبو إسماعيل.

وفي الواقع لم يرضني أيضًا الفيلم لأسباب أخرى، منها كونه فيلمًا هادفًا مملاً يحمل رسالة اجتماعية تعليمية ذكرتني بالبرنامج الانتخابي لأبو إسماعيل. ويبدو أن خيوط الحلم تتكشف الآن شيئًا فشيئًا.

في «ركلام» كل البنات اللاتي تعملن في الملاهي الليلية بهدف إمتاع الزبائن، بأشكال مختلفة، هن ضحايا المجتمع والظروف السيئة التي شدتهم رغمًا عنهم إلى ذلك المصير. وكذلك الجمهور الذي يعده الشيخ حازم صلاح أبو إسماعيل بأن يشده «ببطء» إلى الشريعة الإسلامية، التي يعتبرها في رأس الأولويات وفي أول أهداف برنامجه الانتخابي، لكن نظرًا للظروف السيئة التي شدت الشعب إلى طريق آخر صار قبول إلزامات الشريعة صعبًا عليه وليس من المستطاع الآن تطبيقها، لكنه يعد بالمضي نحوها و«الأمور ستمشي ببطء يناسب طاقة الناس ويناسب حياة الناس ويناسب قدرة الناس ويناسب حب الناس للإقبال على ربهم».

في النص السابق المنقول نصًا عن البرنامج الانتخابي على الموقع الرسمي كأن أبو إسماعيل يهدهد «الناس» محاولاً تخفيف الصورة الحقيقة. فهناك أناس يؤيدون أبو إسماعيل وسينتخبونه وسيسيرون معه في الطريق الذي يرمي إليه وربما يسبقونه ويشدونه، لكن هناك أناس آخرون يحتاجون إلى وقت وصبر وسيتم «جرهم» إلى الشريعة ببطء وبدلع وبكل الأشكال الحلوة، لكن «أبو إسماعيل» يقول بحزم في برنامجه إن أمر الشريعة لا فصال ولا جدال فيه. ولكن في برنامج انتخابي آخر الفصال وآخر كلام بين رغبات الراغبين في الوصول إلى الدولة الإسلامية وبين تخوفات الآخرين هو الوعد بـ«البطء»، لكن سنصل في النهاية على كل حال.

أتذكر الآن مشهدًا للممثل فتحي عبد الوهاب وهو يؤدي دور عضو في جماعة إسلامية يذكر إلى الكباريه في فيلم «كباريه» بنية تفجير نفسه هناك، لكنه يجد البارمان الذي يصلي ويتمنى التوبة والذي استمع إلى نصيحة «فتحي» واستجاب لها وعزم على التوبة فعلاً، فيتصل بأمير الجماعة يطلب منه وقف العملية لأن الرفق والنصيحة لا يزالا حلاً قبل العنف.

يعتبر قطاعًا من الإسلاميين، منهم الإخوان، أن رئيسًا إسلاميًا سيكون بمثابة تفجير ذاتي للمشروع الإسلامي لأسباب متعددة. ستمتزج صعوبة إدارة ملفات المرحلة الصعبة مع التخوفات الداخلية والخارجية من الإسلاميين بالإضافة لحالة الاستقطاب والصراع التي ستجتاح ساحة السياسة، أكثر مما تجتاحها الآن.

يكاد برنامج الشيخ حازم صلاح أبو إسماعيل أن يكون كله محاولة لنفي هذه الفكرة بأسباب مختلفة، والباقي هي مجرد كليشيهات مكررة عن الإصلاح والنهضة مطعمة بـالهجايص من القول، والتي لا تميز برنامجه وحده لكي نكون منصفين، ولكنها في برنامجه تتخلى عن التنميق والتجميل والكلام الكبير وتستلهم نصيحة سعيد صالح في «العيال كبرت» وتكلّم الناس بالشعبي السَلِس والمتخيل الفانتازي من عالم السياسة عبر مقاطع مفرّغة من وعظاته ومحكياته السياسية.

لماذا حازم صلاح أبو إسماعيل؟ لماذا حلمت به أعني. كنت قبل أن أنام أواصل التفكير في مقالي السابق - يمكنك الوصول إليه عبر الضغط على اسمي في أعلى يمين الصفحة- وفيما قلته عن كون الثورة هي «حركة ضد السلطة التي تعترض الرغبة». ولذلك أعتبر أبو إسماعيل مرشحًا ثوريًا فعلاً، يعبر عن الرغبة الأكثر أصالة وعمقا في «المشروع الإسلامي» ذا الميل «السلفي/ الشعبي» الذي لم يتم تهذيبه في المحاضن الإصلاحية للإخوان، رغم كون أبو إسماعيل عضوًا سابقًا في الجماعة إلا أنه نموذجًا للاختراق السلفي الشعبوي للانضباط الإخواني الذي يمارس الآن الحركة ضد سلطة الإخوان التي تريد قيادة مشروع «التدرج» نحو الحلم الكبير.

ولذلك من المفهوم أن يمثل الذعر منه تحديدًا شعورًا أصيلاً لدى أفراد وفئات وجماعات لا تريد أن يتم جرها من شعرها ببطء أو بسرعة إلى أي اتجاه. ولذلك أجد بعضهم يفكر في أن الحماسات المتفرقات لمرشحين مختلفين لا تعبر عن رغبتهم الأكثر أصالة في الانتخابات القادمة، رغبتهم في التوحد والتصويت ضد مرشح وضد مشروعه يعبر عنهم أكثر. وكان حازم صلاح أبو إسماعيل بما يمثله هو ذلك المرشح الذين يريدون أن يٌضيفون إليه أصواتًا سلبية. هل يمكن فعلاً أن نبتكر طريقة للتصويت بشكل سلبي ينتقص من أصوات أحد المرشحين؟.

المرة السابقة التي جربت فيها مصر من وعدها بالكرامة وجرها من شعرها نحو الاشتراكية العربية، لا أدري أكان ذلك ببطء أو بسرعة، فإنه في سعيه لشد الناس إلى الهدف البعيد حرمهم من الحرية، فتم توريثهم من ضابط إلى ضابط وانتهينا إلى وضع تشتعل فيه ثورة شعبية فيسقط ضابط ويتولى إدارة انتقالنا إلى الحرية، مجلس ضباط، أين ذهبت الاشتراكية والعدالة الاجتماعية والكرامة والوحدة العربية؟ اسألوا الضباط.

لا أنكر أنني تشاءمت من رؤية جرافيتي لجمال عبد الناصر في وسط القاهرة كُتب تحته عبارة «الشعب هو القائد والمعلم». أنا لا أحب الذين يريدون سوق الناس لا إلى الاشتراكية ولا إلى الوحدة العربية ولا إلى الشريعة الإسلامية. ولا أريد الشعب قائدًا ومعلمًا.

هل هي مفارقة أن من يريدون المضي بسرعة أو بطء في مشروعات مستقبلية باسم الشعب وشرعيته، سواء الثورية أو الانتخابية.هم في الوقت نفسه يدعون أن الناس لم تهضم مشروعاتهم جيدًا وتحتاج إلى البطء والرفق واللين، وهي أشياء تتطور فيما بعد إلى وصاية ورعاية وتسلط؟.

لا يعود الشعب معلمًا ولا قائدًا بعد أن يعطي صوته للشموليين الاستبداديين، باسم الشريعة أو العدالة الاجتماعية أو الاستقرار، إنهم عادة ما يستمعون إليه مرة واحدة ثم يسيرون بالتفويض إلى طريقهم، ويجلس الشعب في مقعد التلميذ الذي سيحميه الأستاذ وحكومته وإعلامه من المؤامرات والأفكار الهدامة وسيجعله بالرفق واللين والدلع أحيانا يهضم «المشروع الإسلامي السلفي الجميل» أو سيضطر بالقوة والبطش والحزم مرات أخرى أن يجبره على ابتلاعه وتجرعه أو طفحه بالسم الهاري.

«سنحيا كرامًا» - شعار حملة أبو إسماعيل- يبدو مسخرة بالنسبة لمعارضيه الذين يفكرون في كرامتهم وهم يتم جرهم أو سحلهم «ببطء» إلى تلك «الكرامة» التي لا يريدونها. هل سيكون ذلك مؤلمًا أكثر من السحل السريع الذي قام به جمال عبد الناصر نحو الكرامة؟.

لماذا لا نجرب مرة حكامًا يتواضعون في طموحاتهم ويفكرون في إدارة ملفات السياسة والاقتصاد التي لابد أن تجمعنا، وفيما عدا ذلك «يحلّوا عنا» و يدعونا وشأننا نحيا كما يبدو لنا؟.

http://www.almasryalyoum.com/node/726216

03zjkty10.jpg

رابط هذا التعليق
شارك

سمعت المقطعين .. مقطع التعليق على كلام ابو اسماعيل ، ومقطع الرد على التعليق

هما مثال واضح للتدليس الذى يُمارس على الشعب المصرى ، باستغلال ضحالة ثقافته .. أنا أتكلم عن الثقافة وليس العلم .. فأغلبنا هنا من غير المتخصصين فى الاقتصاد ، ولكن من المفروض أن يكون عندنا الحد الأدنى من الثقافة الاقتصادية والثقافة الهندسية والثقافة الطبية إلى آخره

أول تدليس مارسه علينا الشيخ هو استعماله لاصطلاح "ميزانية" بدلا من اصطلاح "موازنة" .. وله بعض العذر فى هذا .. فهذا ليس عيبه هو فقط بل هو عيب فى استخدامنا للغة العربية .. ففى الانجليزية مثلا هناك كلمة Budget وكلمة Balance Sheet نحن نستعمل كلمة "ميزانية" للتعبير عن كليهما .. وربما يكون القصور فى اللغة نفسها التى ندعى أنها "أغنى لغات العالم" لأننا أسرى صيغة "أفعل التفضيل" للتعبير عن خصائصنا ..

إنه قصور واضح فى استعمالنا للغتنا .. تماما كالقصور فى استخدام كلمة "إدارة" للتعبير عن مصطلحين مختلفين فى اللغة الانجليزية وهما مصطلح Management ومصطلح Administration ويضاف إليهما مصطلح ثالث وهو مصطلح Department .. كلها فى اللغة العربية يُعبر عنها بكلمة واحدة .. "إدارة" ... هل رأيتم مدى غنى لغتنا العربية التى قال عنها طه حسين (العلمانى الفاسد) إنها يسر لا عسر ولنا أن نضيف إليها ما نحتاجه من كلمات لم تكن مستعملة فى العصر القديم ؟

ثانى تدليس نستطيع اكتشافه بمقارنة ما قاله الشيخ حازم وما قاله الرد على التعليق

قال الشيخ حازم بالحرف :

بدأت أدرس الميزانية الاسرائيلية ست سنوات متتالية .. ست سنوات لم أترك سنة أجيب الميزانية واقعد أقراها ، وإذا بدخل الزراعة الاسرائيلية يساوى أكثر من كل الدخل القومى المصرى

ويقول "رد" حملته الانتخابية على التعليق :

الخلاصة من معنى كلام أ. حازم : أن دخل إسرائيل من الزراعة التى تحقق لها الاكتفاء الذاتى وتصدر منها للخارج بالطرق المباشرة والغير مباشرة أكبر من صافى الدخل المصرى كله القادم من الخارج (الدخل المصرى من النقد الأجنبى)

سأقف هنا لأسأل حضراتكم ، وأسأل صاحب الرد على التعليق ، وأسأل البعض من مريدى الشيخ الذين يهزون الرؤوس ويمصمصون الشفاة لكل ما يمدح الشيخ .. أسأل .. هل "كل الدخل القومى المصرى" تساوى "صافى الدخل المصرى كله القادم من الخارج"

سؤال إدارى موجه إلى الفاضل "متعب":

ماذا تقصد من الموضوع ؟ .. الشيخ حازم كمرشح للرئاسة .. أم تقصد انتخابات الرئاسة عموما فى ظل حكم المجلس الأعلى للقوات المسلحة ؟ .. أم تقصد تدليس المرشحين على الناخبين ؟

بالفعل يا استاذ ابو محمد

هناك خلط بين الميزانية والموازنة

الميزانية تتكلم وترصد احداث الماضي وبياناتها تاريخية

اما الموازنة فتتكلم عن المستقبل وهي تنبؤية ومنها التخطيطي ومنها المعياري

اما بالنسبة للموازنة العامة للدولة فهي تعارف على تسميتها هكذا سواء الخاصة بفترة سابقة او فترة لاحقة

اما بالنسبة لما يقوله حازم فهو اعتقد يتكلم عن القيمة المضافة للدخل القومي من الزراعة لاسرائيل اكبر من القيمة المضافة للاتصاد المصري من الخارج

وطبعا الكلمة مطاطة لان القيمة المضافة لاي اقتصاد تتجزأ الى اجزاء فاي جزء يتكلم عنه

مثلا هل اضاف دخل قناة السويس ام انه يقصد القيمة المضافة من تصدير السلع المنتجة في مصر والمفروض ان تكون المقارنة في نفس الشيء

يعني اقارن بين دخل الزراعة في مصر واسرائيل

لكن ما ينفعش اقارن بين دخل مصر من البترول ودخل اسرائيل من الزراعة لان هاتبقى المقارنة مضحكة وكما قلت مدلسة وتنم عن جهل على اعتبار ان من يقرأون له سيسلمون له ويمصمصون شفاههم تعجبا من الحكم اللي بتشر منه

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )



رابط هذا التعليق
شارك

سمعت المقطعين .. مقطع التعليق على كلام ابو اسماعيل ، ومقطع الرد على التعليق

هما مثال واضح للتدليس الذى يُمارس على الشعب المصرى ، باستغلال ضحالة ثقافته .. أنا أتكلم عن الثقافة وليس العلم .. فأغلبنا هنا من غير المتخصصين فى الاقتصاد ، ولكن من المفروض أن يكون عندنا الحد الأدنى من الثقافة الاقتصادية والثقافة الهندسية والثقافة الطبية إلى آخره

أول تدليس مارسه علينا الشيخ هو استعماله لاصطلاح "ميزانية" بدلا من اصطلاح "موازنة" .. وله بعض العذر فى هذا .. فهذا ليس عيبه هو فقط بل هو عيب فى استخدامنا للغة العربية .. ففى الانجليزية مثلا هناك كلمة Budget وكلمة Balance Sheet نحن نستعمل كلمة "ميزانية" للتعبير عن كليهما .. وربما يكون القصور فى اللغة نفسها التى ندعى أنها "أغنى لغات العالم" لأننا أسرى صيغة "أفعل التفضيل" للتعبير عن خصائصنا ..

إنه قصور واضح فى استعمالنا للغتنا .. تماما كالقصور فى استخدام كلمة "إدارة" للتعبير عن مصطلحين مختلفين فى اللغة الانجليزية وهما مصطلح Management ومصطلح Administration ويضاف إليهما مصطلح ثالث وهو مصطلح Department .. كلها فى اللغة العربية يُعبر عنها بكلمة واحدة .. "إدارة" ... هل رأيتم مدى غنى لغتنا العربية التى قال عنها طه حسين (العلمانى الفاسد) إنها يسر لا عسر ولنا أن نضيف إليها ما نحتاجه من كلمات لم تكن مستعملة فى العصر القديم ؟

ثانى تدليس نستطيع اكتشافه بمقارنة ما قاله الشيخ حازم وما قاله الرد على التعليق

قال الشيخ حازم بالحرف :

بدأت أدرس الميزانية الاسرائيلية ست سنوات متتالية .. ست سنوات لم أترك سنة أجيب الميزانية واقعد أقراها ، وإذا بدخل الزراعة الاسرائيلية يساوى أكثر من كل الدخل القومى المصرى

ويقول "رد" حملته الانتخابية على التعليق :

الخلاصة من معنى كلام أ. حازم : أن دخل إسرائيل من الزراعة التى تحقق لها الاكتفاء الذاتى وتصدر منها للخارج بالطرق المباشرة والغير مباشرة أكبر من صافى الدخل المصرى كله القادم من الخارج (الدخل المصرى من النقد الأجنبى)

سأقف هنا لأسأل حضراتكم ، وأسأل صاحب الرد على التعليق ، وأسأل البعض من مريدى الشيخ الذين يهزون الرؤوس ويمصمصون الشفاة لكل ما يمدح الشيخ .. أسأل .. هل "كل الدخل القومى المصرى" تساوى "صافى الدخل المصرى كله القادم من الخارج"

سؤال إدارى موجه إلى الفاضل "متعب":

ماذا تقصد من الموضوع ؟ .. الشيخ حازم كمرشح للرئاسة .. أم تقصد انتخابات الرئاسة عموما فى ظل حكم المجلس الأعلى للقوات المسلحة ؟ .. أم تقصد تدليس المرشحين على الناخبين ؟

التدليس والتزوير ياحج

المحامى المشهور والطاهر متهم بالتزوير والتدليس فى عام 2008

ده خبر من الاهرام المصريه وقتها

http://www.ahram.org.eg/Archive/2008/6/16/FILE1.HTM

يا خبر مش فايت

مش كسلي ومهمل وبس لأ

ده كمان طلع مزور

انا عاصرت موضوع تجار العملة بتاع ابوه وزكي بدر والهيص دي لكن ماعرفتش اجيب حاجة من النت

عفريت انت يا بزبوز

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )



رابط هذا التعليق
شارك

سمعت المقطعين .. مقطع التعليق على كلام ابو اسماعيل ، ومقطع الرد على التعليق

هما مثال واضح للتدليس الذى يُمارس على الشعب المصرى ، باستغلال ضحالة ثقافته .. أنا أتكلم عن الثقافة وليس العلم .. فأغلبنا هنا من غير المتخصصين فى الاقتصاد ، ولكن من المفروض أن يكون عندنا الحد الأدنى من الثقافة الاقتصادية والثقافة الهندسية والثقافة الطبية إلى آخره

أول تدليس مارسه علينا الشيخ هو استعماله لاصطلاح "ميزانية" بدلا من اصطلاح "موازنة" .. وله بعض العذر فى هذا .. فهذا ليس عيبه هو فقط بل هو عيب فى استخدامنا للغة العربية .. ففى الانجليزية مثلا هناك كلمة Budget وكلمة Balance Sheet نحن نستعمل كلمة "ميزانية" للتعبير عن كليهما .. وربما يكون القصور فى اللغة نفسها التى ندعى أنها "أغنى لغات العالم" لأننا أسرى صيغة "أفعل التفضيل" للتعبير عن خصائصنا ..

إنه قصور واضح فى استعمالنا للغتنا .. تماما كالقصور فى استخدام كلمة "إدارة" للتعبير عن مصطلحين مختلفين فى اللغة الانجليزية وهما مصطلح Management ومصطلح Administration ويضاف إليهما مصطلح ثالث وهو مصطلح Department .. كلها فى اللغة العربية يُعبر عنها بكلمة واحدة .. "إدارة" ... هل رأيتم مدى غنى لغتنا العربية التى قال عنها طه حسين (العلمانى الفاسد) إنها يسر لا عسر ولنا أن نضيف إليها ما نحتاجه من كلمات لم تكن مستعملة فى العصر القديم ؟

ثانى تدليس نستطيع اكتشافه بمقارنة ما قاله الشيخ حازم وما قاله الرد على التعليق

قال الشيخ حازم بالحرف :

بدأت أدرس الميزانية الاسرائيلية ست سنوات متتالية .. ست سنوات لم أترك سنة أجيب الميزانية واقعد أقراها ، وإذا بدخل الزراعة الاسرائيلية يساوى أكثر من كل الدخل القومى المصرى

ويقول "رد" حملته الانتخابية على التعليق :

الخلاصة من معنى كلام أ. حازم : أن دخل إسرائيل من الزراعة التى تحقق لها الاكتفاء الذاتى وتصدر منها للخارج بالطرق المباشرة والغير مباشرة أكبر من صافى الدخل المصرى كله القادم من الخارج (الدخل المصرى من النقد الأجنبى)

سأقف هنا لأسأل حضراتكم ، وأسأل صاحب الرد على التعليق ، وأسأل البعض من مريدى الشيخ الذين يهزون الرؤوس ويمصمصون الشفاة لكل ما يمدح الشيخ .. أسأل .. هل "كل الدخل القومى المصرى" تساوى "صافى الدخل المصرى كله القادم من الخارج"

سؤال إدارى موجه إلى الفاضل "متعب":

ماذا تقصد من الموضوع ؟ .. الشيخ حازم كمرشح للرئاسة .. أم تقصد انتخابات الرئاسة عموما فى ظل حكم المجلس الأعلى للقوات المسلحة ؟ .. أم تقصد تدليس المرشحين على الناخبين ؟

التدليس والتزوير ياحج

المحامى المشهور والطاهر متهم بالتزوير والتدليس فى عام 2008

ده خبر من الاهرام المصريه وقتها

http://www.ahram.org.eg/Archive/2008/6/16/FILE1.HTM

يا خبر مش فايت

مش كسلي ومهمل وبس لأ

ده كمان طلع مزور

انا عاصرت موضوع تجار العملة بتاع ابوه وزكي بدر والهيص دي لكن ماعرفتش اجيب حاجة من النت

عفريت انت يا بزبوز

بما إن الفاضل "الباحث عن الحقيقة" قد صرف النظر - مشكورا - عن فتح فرع لحملة الشيخ حازم فى "المحاورات" ، فياريت يعنى لو ما فيهاش غلاسة يسأل لنا فى الفرع الرئيسى : "هل سمعوا عن قضية رفعها الشيخ على جريدة الأهرام من تلات اربع سنين كده وطالب بتعويض ورد شرف ؟"

لو ده حصل يبقى الأخ "متعب" مدين باعتذار على رؤوس الأشهاد للشيخ ومريديه

واللى مكسل يدوس على اللينك أنا باقول نجيب له الأهرام لحد هنا

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
*********************************
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق
شارك

"هل سمعوا عن قضية رفعها الشيخ على جريدة الأهرام من تلات اربع سنين كده وطالب بتعويض ورد شرف ؟"

هههههههه

انته بتجيب اسئله ملفته الى حد كبير جدا ولم تخطر عى احد من المشاركين بالموضوع !!!

فعلا شىء عجيب . أزاى فاتتنى الحكايه دى ؟

وياترى فى رد من انصار النصاب ده على الكلام ده . ولا هنسمع اى كلام فى طحينه زى مامتعودين منهم

امبارح كنت مسافر. وبعدين ركنت على قهوة اضرب حجرين معسل وكبايه شاى .

وكان فى برنامج لعمر اديب شغال وواحده اتصلت بيه وقالتله ازيك ياعمر عامل ايه .

البلد اتخطفت ياعمر وربنا . ومش عارفين هيودونا فين

المهم راجل كبير قاعد علق تعليق ملفت جدا على الاتصال ده .

وعلى اداء مجلس الشعب والجماعات دى . اختصر تعليق لو انفك يعمل كتير قوى

قال . انتوا منتظريين ايه من شويه مجرمين وحبسجيه غير الاداء ده . الناس دى طول عمرها بتحارب عشان الوصول للحكم

عشان يسرقوا مصر مش عشان جهاد وسلامه وانتى فين ياجهاد وانا هنا ياسلامه

وقال كمان ان المفروض مبارك ينضم لجرايمه ان سلم مصر للناس دى ويتحاكم عليها وتعد من ضمن جرايم كبرى له

الحقيقه اصبحت واصله قوى للشارع الحقيقه دى . يعنى مش بس واصله لينا هنا فى الحوارات بس . ده الشارع بيقول ده .

وناس برده بسيطه يعنى

اولا اصبح باين قوى للكل ان لا اخوان ولا سلف عندهم اى مبدء بيرسوا عليه او بيتفقوا عليه مطلقا غير مبدء واحد انهم ازاى يسرقوا مصر . ده ال بيتقفوا عليه . اما الباقى بيع رسمى . الاخوان باعت عمر المختار . قصدى عمر عبد الرحمن

والسلفين باعوا سيد بلال واختهم كاميليا ال وجعوا دمغنا بيها اد كده وفى الاخر باعوها

البيع مبدء واضح عندهم وبيشتروا بس مصالحهم ومش مهم انته او غيرك يقول ايه عليهم . معندهمشى ريحته اصلا

نيجى بقى للحرامى والنصاب ابو اسماعيل ده

كان وقع فى ايدى فيديو من فترة ان شاء الله احاول اجيبه

الفيديو بيقول ان الزبون ده منضم لتنظيم القاعده . يعنى ارهابى رسمى . ده ال عاوزينه يمسك مصر

ومعندوش اى مانع فى قتل البشر ايا ان كانوا

حتى النصابين ومخبرين امن الدوله زمايله استغربوا حتى من اداءه .

تعالوا نشوفهم الاول وهما متعجبين من تصرفاته . ودول اقرب الناس له يعنى

اتسلوا فى الفيديو ده على ما اجيب ليكوا الفيدو بتاع انضمامه للمنظمات الارهابيه

http://www.youtube.com/watch?v=4CogGvJ8R30

عبيد وصناع الأصنام يكرهون دوما من يقوم

بتكسيرها

رابط هذا التعليق
شارك

ابن شقيق حازم ابو اسماعيل لما اتمسك فى بور سعيد ب 6 سيوف و 48 خنجر

قال دى مقتنيات شخصيه وحجات نادره هههههههههه

على اساس ان الحجات النادره اصبحت حكر على السيوف والخناجر

ماهى الحضاره الفرعونيه ال عوزين تهدموها فى مصر نادرة برده

ولا نادره اتجوزت !!!!

عبيد وصناع الأصنام يكرهون دوما من يقوم

بتكسيرها

رابط هذا التعليق
شارك

سمعت المقطعين .. مقطع التعليق على كلام ابو اسماعيل ، ومقطع الرد على التعليق

هما مثال واضح للتدليس الذى يُمارس على الشعب المصرى ، باستغلال ضحالة ثقافته .. أنا أتكلم عن الثقافة وليس العلم .. فأغلبنا هنا من غير المتخصصين فى الاقتصاد ، ولكن من المفروض أن يكون عندنا الحد الأدنى من الثقافة الاقتصادية والثقافة الهندسية والثقافة الطبية إلى آخره

أول تدليس مارسه علينا الشيخ هو استعماله لاصطلاح "ميزانية" بدلا من اصطلاح "موازنة" .. وله بعض العذر فى هذا .. فهذا ليس عيبه هو فقط بل هو عيب فى استخدامنا للغة العربية .. ففى الانجليزية مثلا هناك كلمة Budget وكلمة Balance Sheet نحن نستعمل كلمة "ميزانية" للتعبير عن كليهما .. وربما يكون القصور فى اللغة نفسها التى ندعى أنها "أغنى لغات العالم" لأننا أسرى صيغة "أفعل التفضيل" للتعبير عن خصائصنا ..

إنه قصور واضح فى استعمالنا للغتنا .. تماما كالقصور فى استخدام كلمة "إدارة" للتعبير عن مصطلحين مختلفين فى اللغة الانجليزية وهما مصطلح Management ومصطلح Administration ويضاف إليهما مصطلح ثالث وهو مصطلح Department .. كلها فى اللغة العربية يُعبر عنها بكلمة واحدة .. "إدارة" ... هل رأيتم مدى غنى لغتنا العربية التى قال عنها طه حسين (العلمانى الفاسد) إنها يسر لا عسر ولنا أن نضيف إليها ما نحتاجه من كلمات لم تكن مستعملة فى العصر القديم ؟

ثانى تدليس نستطيع اكتشافه بمقارنة ما قاله الشيخ حازم وما قاله الرد على التعليق

قال الشيخ حازم بالحرف :

بدأت أدرس الميزانية الاسرائيلية ست سنوات متتالية .. ست سنوات لم أترك سنة أجيب الميزانية واقعد أقراها ، وإذا بدخل الزراعة الاسرائيلية يساوى أكثر من كل الدخل القومى المصرى

ويقول "رد" حملته الانتخابية على التعليق :

الخلاصة من معنى كلام أ. حازم : أن دخل إسرائيل من الزراعة التى تحقق لها الاكتفاء الذاتى وتصدر منها للخارج بالطرق المباشرة والغير مباشرة أكبر من صافى الدخل المصرى كله القادم من الخارج (الدخل المصرى من النقد الأجنبى)

سأقف هنا لأسأل حضراتكم ، وأسأل صاحب الرد على التعليق ، وأسأل البعض من مريدى الشيخ الذين يهزون الرؤوس ويمصمصون الشفاة لكل ما يمدح الشيخ .. أسأل .. هل "كل الدخل القومى المصرى" تساوى "صافى الدخل المصرى كله القادم من الخارج"

سؤال إدارى موجه إلى الفاضل "متعب":

ماذا تقصد من الموضوع ؟ .. الشيخ حازم كمرشح للرئاسة .. أم تقصد انتخابات الرئاسة عموما فى ظل حكم المجلس الأعلى للقوات المسلحة ؟ .. أم تقصد تدليس المرشحين على الناخبين ؟

التدليس والتزوير ياحج

المحامى المشهور والطاهر متهم بالتزوير والتدليس فى عام 2008

ده خبر من الاهرام المصريه وقتها

http://www.ahram.org.eg/Archive/2008/6/16/FILE1.HTM

يا خبر مش فايت

مش كسلي ومهمل وبس لأ

ده كمان طلع مزور

انا عاصرت موضوع تجار العملة بتاع ابوه وزكي بدر والهيص دي لكن ماعرفتش اجيب حاجة من النت

عفريت انت يا بزبوز

بما إن الفاضل "الباحث عن الحقيقة" قد صرف النظر - مشكورا - عن فتح فرع لحملة الشيخ حازم فى "المحاورات" ، فياريت يعنى لو ما فيهاش غلاسة يسأل لنا فى الفرع الرئيسى : "هل سمعوا عن قضية رفعها الشيخ على جريدة الأهرام من تلات اربع سنين كده وطالب بتعويض ورد شرف ؟"

لو ده حصل يبقى الأخ "متعب" مدين باعتذار على رؤوس الأشهاد للشيخ ومريديه

واللى مكسل يدوس على اللينك أنا باقول نجيب له الأهرام لحد هنا

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

رجاء احب الرد على كلامى اقروا المداخلة لالاخر

الاستاذالفاضل ( متعب و اخرون ) معلش انتو بقيتوا كتير قووووووووووى بس ربنا يعينا عليكموا

الخبر صحيح منشور فى جريدة الاهرام صحيح صحيح منشور شايفه قدامى هكدب عنيى ياناس لاه

هى الاهرام ده مش برضه كانت بتاعة اسامة سرايا بتاع تزوير الصورة العظيمة لقائد الضربة الجوية

وهو يتقدم زعماء العالم والمنطقة اسد جسور بيجرى قدامهم

طيب الكلام ده حصل فى 2008 من اربع سنين يعنى محدض كان يعرف حازم قوووووى يعنى لو راح وقالهم الكلامده مش مظبوط وعايز اعمل تكذيب محدش هيعبروه

ده حتى لو رفع قضية برضه محدش هينشره ولو انتشر هيبقى فى سطريينمش زى ماهو منور الصفحة فى الخبر الاول

وممكنيكون رد عليهيم بس برضه فى جريدة تانية ليه لاننا ولغاية النهاردة الجرايد لما بتغلط مابتصححش الا لما

يبقى فى ضغط قوى معنهدهم دم مش برضه ده من الاعلام الفاسد اللى انتو بتطالبه تحرروره واحنا كمان معاكوا ان شاء الله

الجرليد التانية محندهاش ارشيف بالسنين زى موسسة الاهرام

طيب انا ماقولتيش لسه على اهم احتمال هو ايه ؟؟؟؟

ان الشيخ حازم لما خسر القضية ( بيخسر هو عادى برضه مابيفوز على طوووول )لحسن انتو شايفين ان احنا شايفنه ملاك او نبى

صاحب القضية تنازع معهوقال الكلام

وياتى السؤال الاهم الاهم الاهم

الراجل زور ماترفعش عليه قضية ليه واتحكم فيها طيب انا معاكو لالاخر القضية اترفعت مثلا مثلا مثلا والراجل خد حكم ( بقى سوابق ) مش عارف والله ده انتو كنتوا ساعها جرستونا وانا ماكنتش هدافع عنه ولا هنتخبه ولا وجعت قلبى وصوابعى وانا باكتب المداخلة

طيب اتعملت القضية مثلا مثلا مثلا والراجل خد براءة امال الاهرام ماقلتيش ليه احنا كنا بهجص وظلمنا الراجل

كلام جرايد ليس له من دليل شغل بهرات وحبهان ومستكة

تحياتى

بدأ الاسلام غريبا وسيعود غريبا كما بدأ فطوبى للغرباء

" اللهم انى اشكو اليك ضعف قوتى و قلة حيلتى و هوانى على الناس انت رب المستضعفين و انت ربى الى من تكلنى؟ الى بعيد يتجهمنى ؟ ام الى عدو ملكته امرى؟! ان لم يكن بك على غضب فلا ابالى اعوذ بنور وجهك الذى اضاءت له الظلمات و صلح عليه امر الدنيا و الاخرة من ان تنزل بى غضبك او يحل على سخطك لك العتبى حتى ترضى و لا حول ولا قوة الا بك"

قادم قادم يا إسلام حاكم حاكم يا قرآن

رابط هذا التعليق
شارك

( كجلمد سيل حطه السيل من على ) بيت من ابيات امرو القيس تعرفه ولا لاه

بيت الدقن قصدي الشعر بالمنظر ده .... انا عن نفسي ما أعرفوش ولا عاوز أعرفه ...

إنت كرهتني في إمروء القيس يا باحث حرام عليك ....

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الاستاذ الفاضل سى السيد

انت بتقرا كل حرف وكل كلمة تحياتى لك اخى الحبيب

فانت من يفندون الكلام

معلش يااستاذى انا غلطت مرتين

مرة اولى لما مارجعتيش حروفى ومداخلتى لان انا بكتب مداخلات فى نفس الوقت فى كذا موضوع انت بتحاربوا بكل شراسة فى مواضيع كتيرة تاتون من الماضى البعيد مواضيع اتقفلت وابترجعوها مش انت طبعا ده الاستاذة الاخرين ( وش حسن الهلالى ارجع ارجع ارجع الى الماضى--)

مرة تانية انى خليتك تكره امرو القيس ده راجل جبار انا فاكر ابيات من اللى كانا بندرسها فى ثانوى للفاضل شوقى ضيف

كان فى كتاب تقريبا اسمه ( شوقى شاعر العصر الحديث --)

بس معلش معلش معلش معلش ارجع حبه تانى

تحياتى

تم تعديل بواسطة الباحث عن الحقيقة

بدأ الاسلام غريبا وسيعود غريبا كما بدأ فطوبى للغرباء

" اللهم انى اشكو اليك ضعف قوتى و قلة حيلتى و هوانى على الناس انت رب المستضعفين و انت ربى الى من تكلنى؟ الى بعيد يتجهمنى ؟ ام الى عدو ملكته امرى؟! ان لم يكن بك على غضب فلا ابالى اعوذ بنور وجهك الذى اضاءت له الظلمات و صلح عليه امر الدنيا و الاخرة من ان تنزل بى غضبك او يحل على سخطك لك العتبى حتى ترضى و لا حول ولا قوة الا بك"

قادم قادم يا إسلام حاكم حاكم يا قرآن

رابط هذا التعليق
شارك

انت بتحاربوا بكل شراسة فى مواضيع كتيرة

إنتوا اللي هما مين ؟

قصدي إحنا مين ؟

إحنا الكفرة اللي بنحارب المؤمنين من أمثال حضرتك ؟

شوف يا أخ باحث .... طول ما في عقليات زي حضرتك بتفكر بنفس الأسلوب .... يبقى الخطأ سيتسمر والنار الداخلية ستأكل أصحاب هذا التفكير

لأن ببساطة يا عزيزي .. لا أنت أكتر مني إسلاماً .. ولا أنا ادعي ذلك .. أو إحنا زي ما بتقول

فخد الأمور ببساطة والاهم خد نفس عميق قبل ما تكتب وتُخطيء حتى في الأيات القرأنية بشكل متكرر ... والمفرد بتخليه جمع والجمع بييجي مع المفرد

الحياة أسهل من كده بكتير والحياة قائمة على الإختلاف مش الحرب وإنتم وإحنا وهما وهنً

راجع كده على سبيل المثال لا الحصر أخر مداخلة لك وقولي رأيك فيها إيه وفي صياغتها وفي الأخطاء اللي فيها

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الاستاذ الفاضل سى السيد

انت بتقرا كل حرف وكل كلمة تحياتى لك اخى الحبيب

فانت من يفندون الكلام

معلش يااستاذى انا غلطت مرتين

مرة اولى لما مارجعتيش حروفى ومداخلتى لان انا بكتب مداخلات فى نفس الوقت فى كذا موضوع انت بتحاربوا بكل شراسة فى مواضيع كتيرة تاتون من الماضى البعيد مواضيع اتقفلت وابترجعوها مش انت طبعا ده الاستاذة الاخرين ( وش حسن الهلالى ارجع ارجع ارجع الى الماضى--)

مرة تانية انى خليتك تكره امرو القيس ده راجل جبار انا فاكر ابيات من اللى كانا بندرسها فى ثانوى للفاضل شوقى ضيف

كان فى كتاب تقريبا اسمه ( شوقى شاعر العصر الحديث --)

بس معلش معلش معلش معلش ارجع حبه تانى

بالراحة وبالهداوة وعلى الأقل إرحم أعصابك ونفسك شوية .. مرة أخرى إحنا مش في حرب

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق
شارك

طيب ما تجيب العكس ياسيد الباحث

زى ما قال عمك الحاج ابو محمد

يعنى هات مثلا قضيه رفعها النصاب ده على الجريده وبصفه خاصه يعنى انهم بيتكلموا على واحد لو وزنه يعنى

عمل ده

ولا برده طحينه وعسل ابيض

عبيد وصناع الأصنام يكرهون دوما من يقوم

بتكسيرها

رابط هذا التعليق
شارك

هى الاهرام ده مش برضه كانت بتاعة اسامة سرايا بتاع تزوير الصورة العظيمة لقائد الضربة الجوية

وهو يتقدم زعماء العالم والمنطقة اسد جسور بيجرى قدامهم

طيب الكلام ده حصل فى 2008 من اربع سنين يعنى محدض كان يعرف حازم قوووووى يعنى لو راح وقالهم الكلامده مش مظبوط وعايز اعمل تكذيب محدش هيعبروه

ده حتى لو رفع قضية برضه محدش هينشره ولو انتشر هيبقى فى سطريينمش زى ماهو منور الصفحة فى الخبر الاول

وممكنيكون رد عليهيم بس برضه فى جريدة تانية ليه لاننا ولغاية النهاردة الجرايد لما بتغلط مابتصححش الا لما

يبقى فى ضغط قوى معنهدهم دم مش برضه ده من الاعلام الفاسد اللى انتو بتطالبه تحرروره واحنا كمان معاكوا ان شاء الله

الجرليد التانية محندهاش ارشيف بالسنين زى موسسة الاهرام

طيب انا ماقولتيش لسه على اهم احتمال هو ايه ؟؟؟؟

ان الشيخ حازم لما خسر القضية ( بيخسر هو عادى برضه مابيفوز على طوووول )لحسن انتو شايفين ان احنا شايفنه ملاك او نبى

صاحب القضية تنازع معهوقال الكلام

وياتى السؤال الاهم الاهم الاهم

الراجل زور ماترفعش عليه قضية ليه واتحكم فيها طيب انا معاكو لالاخر القضية اترفعت مثلا مثلا مثلا والراجل خد حكم ( بقى سوابق ) مش عارف والله ده انتو كنتوا ساعها جرستونا وانا ماكنتش هدافع عنه ولا هنتخبه ولا وجعت قلبى وصوابعى وانا باكتب المداخلة

طيب اتعملت القضية مثلا مثلا مثلا والراجل خد براءة امال الاهرام ماقلتيش ليه احنا كنا بهجص وظلمنا الراجل

كلام جرايد ليس له من دليل شغل بهرات وحبهان ومستكة

تحياتى

ماهو علشان كل الممكنات والمستكة والحبهان وباقى البهارات دى ، أنا طلبت منك يا سيدى الباحث أن تتصل بالفرع الرئيسى للحملة الذى لا يترك شاردة أو واردة مما ينشر عن فضيلته إلا ويسارع بالرد والتفنيد والتبرير .. والتمرير كمان ..

معلش استحمل الغلاسة شوية كمان واعمل اتصالاتك وشوف لنا أصل وفصل الحكاية دى .. دى فيها رقاب حتطير وأول رقبة حتطير هى رقبة حبيبك "متعب" .. إنت ما تعرفش الجماعة بتوع الادارة .. دول شلةأشاكيف أنا عارفهم

بس قبل ما تخطف رجلك للفرع الرئيسى عاوز أرد على ملحوظة انت قلتها ، وهى حكاية إن ("إنتم" بقيتوا كتير وربنا يقوينا عليكم)

شوف يا عزيزى الباحث .. راجع كده التوبيك ده (وماتنساش التوبك الكبير الطويل العريض المثبت بتاع فضيلة الشيخ الرئيس) من أولهم .. وشوف تطورهم .. واحسب عدد المؤيدين وعدد المعارضين .. حتلاقى إن الموضوع المثبت كان تقريبا ملكية خاصة أو وضع يد أو حكر على المؤيدين .. بس المشكلة إن اللى رايح واللى جاى بيبص عليى مواضيع فضيلته .. فالناس "التانيين" لقوا إن الحكاية بقت عاملة زى ما يكون واحدة ماسكة ابنها وحطاه تحت رجلها زى دكر البط وعايزة تسقيه شربة زيت خروع غصب عنه ....... مش برضه الواد المسكين ده من حقه يفلفص ؟

مش حأخرك عن المشوار .. ومستنيك هنا زى انت ما بتستنانى هناك :)

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
*********************************
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق
شارك

انت بتحاربوا بكل شراسة فى مواضيع كتيرة

إنتوا اللي هما مين ؟

قصدي إحنا مين ؟

إحنا الكفرة اللي بنحارب المؤمنين من أمثال حضرتك ؟

شوف يا أخ باحث .... طول ما في عقليات زي حضرتك بتفكر بنفس الأسلوب .... يبقى الخطأ سيتسمر والنار الداخلية ستأكل أصحاب هذا التفكير

لأن ببساطة يا عزيزي .. لا أنت أكتر مني إسلاماً .. ولا أنا ادعي ذلك .. أو إحنا زي ما بتقول

فخد الأمور ببساطة والاهم خد نفس عميق قبل ما تكتب وتُخطيء حتى في الأيات القرأنية بشكل متكرر ... والمفرد بتخليه جمع والجمع بييجي مع المفرد

الحياة أسهل من كده بكتير والحياة قائمة على الإختلاف مش الحرب وإنتم وإحنا وهما وهنً

راجع كده على سبيل المثال لا الحصر أخر مداخلة لك وقولي رأيك فيها إيه وفي صياغتها وفي الأخطاء اللي فيها

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الاستاذ الفاضل سى السيد

انت بتقرا كل حرف وكل كلمة تحياتى لك اخى الحبيب

فانت من يفندون الكلام

معلش يااستاذى انا غلطت مرتين

مرة اولى لما مارجعتيش حروفى ومداخلتى لان انا بكتب مداخلات فى نفس الوقت فى كذا موضوع انت بتحاربوا بكل شراسة فى مواضيع كتيرة تاتون من الماضى البعيد مواضيع اتقفلت وابترجعوها مش انت طبعا ده الاستاذة الاخرين ( وش حسن الهلالى ارجع ارجع ارجع الى الماضى--)

مرة تانية انى خليتك تكره امرو القيس ده راجل جبار انا فاكر ابيات من اللى كانا بندرسها فى ثانوى للفاضل شوقى ضيف

كان فى كتاب تقريبا اسمه ( شوقى شاعر العصر الحديث --)

بس معلش معلش معلش معلش ارجع حبه تانى

بالراحة وبالهداوة وعلى الأقل إرحم أعصابك ونفسك شوية .. مرة أخرى إحنا مش في حرب

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الاخ الفاضل سى السيد

احب اشكر حضرتك جدا على تصحيح الكلمات المقر جمع والحمع مفرد بجد بجد انا ورايا رجال يدققون وطالما ان حضرتك فيك الصفة فاكيد هتبقى معاى على طول فى كل مداخلاتى وده يخلينى اعمل ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مدقيش فى الجمع والمفردوالفرق بين البء والتاء علشان انت هتصحلى

تحياتى لك على قرائتك المتانية

بس انا عندى مشكلة فعلا ربنا يبارك فيها الفاضلة المتميزة جدا (حكم عادل ) الفاضلة عبير الشرقاوى لانها صلحت لى الاية

وانا شكرتها على الملاء وده اللى خليك تعرف بس انا غلطت واللى خلينى اشكرها على الملاء لانها صلحت من سكوات وبعتلى رسالة

تحياتى لها للمرة الثانية

نرجع بقى ياستاذى لمداخلتك

انت بتسال عن انتوا اللى هما اللبراليون والعلمانين والمسلمين اللى شايفينا هنرجعهوم يركبوا جمال واللى شايفين زى حضرتك انا احنا بنكفر المجتمع

فى فكر تكفيرى اه فى فكر تكفيرى ---طيب كوجود دلوقتى فى مصر طبعا لا طب ليه لان الجماعة الاسلامية وتنظيمات الجهاد والشوقيونوكتير قوووووى --------------------

اعلنوا توبتهم عن استخدام السلاح وانخرطوا فى المجتمع فى منتصف التسعينات والايام دى بقوى كمان يعملوا احزاب شوف ازاى

ياراجل الناس مرجعيتهم اتغيرت بيعملوا احزاب اشى خيال ياناس

انا والله عمرى ماقلت اننى اكثر اسلاما منك ( القلوب بين ايدى الرحمن يقلبوهما كيفما يشاء ) اللهم يثبتنا ويثبتك على الحق ويرزقنى ويرزقك البصيرة للتعرف والتعرف على الحق قول امين

التدقيق الاملائى معلش ياولاد جرس الحصة ضرب الحصة الجاية هتبقى املاء

هحاول اشرب شوية سينا كولا علشان ده المشروب السمى بتاع مكفهرى الوجه على راى الفاضل Mohammed واهداء شوية علشان محدش واخد منها حاجة

ياهنوصل ياهنوصل للحق ان شاء الله ( الباحث عن الحقيقة )

اه نسيت تقريبا فى مغالطات املائية فى الكلام بس انا مذكرتيش ايات ( ياريت تبقى تصلحها)

تحياتى

بدأ الاسلام غريبا وسيعود غريبا كما بدأ فطوبى للغرباء

" اللهم انى اشكو اليك ضعف قوتى و قلة حيلتى و هوانى على الناس انت رب المستضعفين و انت ربى الى من تكلنى؟ الى بعيد يتجهمنى ؟ ام الى عدو ملكته امرى؟! ان لم يكن بك على غضب فلا ابالى اعوذ بنور وجهك الذى اضاءت له الظلمات و صلح عليه امر الدنيا و الاخرة من ان تنزل بى غضبك او يحل على سخطك لك العتبى حتى ترضى و لا حول ولا قوة الا بك"

قادم قادم يا إسلام حاكم حاكم يا قرآن

رابط هذا التعليق
شارك

مش حأخرك عن المشوار .. ومستنيك هنا زى انت ما بتستنانى هناك

وربنا انته راجل عسل ابيض

بس قولى ياحج

انته نقلت الخبر وصورت الجريده ال نشرت الخبر ازاى

انا حاولت ومعرفتش

حاجه غريبه فعلا

اصل انا مش بعرف يعنى فى الحجات دى . انا كبيرى اعرف الصندوق ال انا بكتب فيه ده

ممكن اعرف السر عشان اصطاد اخبار مصورة بدل ما اجيب رابط واظبط الحكايه

عبيد وصناع الأصنام يكرهون دوما من يقوم

بتكسيرها

رابط هذا التعليق
شارك

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عزيزى الفاضل ابو محمد الاستاذ متعب

والله العظيم انا مش مشترك فى حملة الشيخ بس مش عارف ظروفى والله منعانى ان اشترك وكان هيبقى وسام على صدرى مش هخبيه ولا ادريه

طيب ماتجوب على السوال وتريحونى

هو حد ادانه واتحكم عليه فى قضية تزوير ولا اترفعت عليه قضية ولا ايه ؟؟؟؟

وعموا انا والله مش عندى اكونت على الفيس بوك والله مش مشترك على الفيس ولا تويتر

تصدقوا بالله العظيم انا اول مرة فى حياتى اشترك فى منتدى انا متابعكوا من زمان زى ماقلت بس اول مرة ادخل واشترك

وبعدين انا قلت قبل كده الاستاذ متعب عمل الموضوع علشان يشتت انتبهنا بس سبحان الله وعسى ان تكرهوا شيئا وهو خير لكم احنا بنرد هن وهناك وفى اى مكان

على فكرة ان انبسطت لما شوفتك هناك مستنيك تانى هناك

يدوب الحق اعمل مداخلة هناااااااك

مع السلامة يااستاذ بزبوز مع السلامة يااستاذ ابو محمد

تحياتى

بدأ الاسلام غريبا وسيعود غريبا كما بدأ فطوبى للغرباء

" اللهم انى اشكو اليك ضعف قوتى و قلة حيلتى و هوانى على الناس انت رب المستضعفين و انت ربى الى من تكلنى؟ الى بعيد يتجهمنى ؟ ام الى عدو ملكته امرى؟! ان لم يكن بك على غضب فلا ابالى اعوذ بنور وجهك الذى اضاءت له الظلمات و صلح عليه امر الدنيا و الاخرة من ان تنزل بى غضبك او يحل على سخطك لك العتبى حتى ترضى و لا حول ولا قوة الا بك"

قادم قادم يا إسلام حاكم حاكم يا قرآن

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

  • الموضوعات المشابهه

    • 3
      عندما منع جمال عبد الناصر أغنية " مصر تتحدث عن نفسها " دون إبداء الأسباب ، حاول الشعب المصرى أن يستنتج الأسباب ، كان أحد التفسيرات التى ظهرت بيننا أن جمال عبد الناصر عندما لم يستطع أن يسرق التاريخ الفرعونى وينسبه لنفسه - لبعد الفترة الزمنية ، فقرر أن يلغى التاريخ المصرى القديم ، وكانت هذه الأغنية تذكر الشعب بتاريخه . ولكن عندما منع أغنية " مصر التى فى خاطرة " لم نستطع فى ذلك الوقت أن نفهم السبب . فالأغنية تتكلم عن شعب مصر وحبه للبلد ، وحوار بين مصر والمصريين . ولكن الآن ظهر تفسير قد يكون مناسب
×
×
  • أضف...