اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

دعوة للنقاش بخصوص السرقات بالمملككة

Recommended Posts

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

سؤالي هل السرقة فث السعودية فعلا بقت ظاهرة غير مسيطر عليها ؟

انا بقالي اكثر من خمس سنوات بالمملكه منها 4 سنوات بالدمام وسنه بالرياض

وخلال الخمس سنوات دي اتسرقت شقتي مرتين

اول مرة كانت في الدمام وكنت قاعد في شقة عزاب لوحدي ورجعت في يوم من الشغل ولقيت باب الش3ة مكسور بس الشقة مكنش فيها حاجة تتسرق

المرة التانية ودي كانت من شهر تقريبا وانا قاعد في شقة عائلية انا وزوجتي وفي عمارة علي الشارع العام يموميها جيت من شغلي ووديت زوجتي عن معارف لينا وؤجعت من ش5لي علي الشقة لقيت باب الشقة مكسمر ومسروق 3 لابتوب وشوية حاحات تانية وشقة جاري مكسورة ومسروق تليفزيون ال سي دي وبلغت الشرطة ورفعوا البصمات وولا حياه لمن تنادي لحددلوقتي

وقبل كدا لقيت باب عربيتي قزاز الهواية مكسورة ومرةلقيت الباب فية اثار فتح بالعنف

فهل الكلام دا بيحصل معايا انا بس ولا بقت ظاهرة

رابط هذا التعليق

انا شخصيا نادرا لما اسمع عن سرقات شقق خصوصا ان اي عمارة فيها بواب ...فمش بسهولة موضوع السرقة دا ابدا

المنتشر هوا سرقة السيارات وكمان في الغالب بيكون علشان التفحيط بالسيارة مش اكتر

اما الشقق دي غريبة صراحة

رابط هذا التعليق

واضح ان اللصوص متتبعين حضرتك من الدمام للرياض :happy:

انا كمان اول مرة اسمع عن سرقة الشقق اللى اسمع عنه شوية هو سرقة السيارات او سرقة شئ من السيارة

بس يمكن حضرتك مش بتختار مكان السكن كويس يعني يمكن تكون بتسكن في مناطق عشوائية ودا سبب تعرضك للسرقة

سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَبِحَمْدِكَ أَشْهَدُ أَنْ لا إِلهَ إِلأَ انْتَ أَسْتَغْفِرُكَ وَأَتْوبُ إِلَيْكَ

رابط هذا التعليق

واضح ان اللصوص متتبعين حضرتك من الدمام للرياض :happy:

انا كمان اول مرة اسمع عن سرقة الشقق اللى اسمع عنه شوية هو سرقة السيارات او سرقة شئ من السيارة

بس يمكن حضرتك مش بتختار مكان السكن كويس يعني يمكن تكون بتسكن في مناطق عشوائية ودا سبب تعرضك للسرقة

والله انا بجد مش عارف هيه بتمشي معايا كدا ليه

وانا مش ساكن في منطقة عشوائية ولا حاجة انا سكن في ام الحمام في عمارة علي شارع التلاتين يعني علي الشارع الرئيسي

بس انا مش عارف الحظ بقه عامل شغلة معايا

واخرها انهارة رايح اجدد الرخصة بتاعتي طلعت لقيت واحد شاقق لي كفر السيارة

رابط هذا التعليق

انا شخصيا نادرا لما اسمع عن سرقات شقق خصوصا ان اي عمارة فيها بواب ...فمش بسهولة موضوع السرقة دا ابدا

المنتشر هوا سرقة السيارات وكمان في الغالب بيكون علشان التفحيط بالسيارة مش اكتر

اما الشقق دي غريبة صراحة

كلام حضرتك مظبوط يا استاذ حسام بالنسبة لسرقات السيارات

انما بالنسبة لسرقة الشقق انا في واحد اعرفه برضة ساكن في المنفوحة وحصل معاة نفس الموقف بس من حوالي 3 سنين اوحاجة زي كدا

ووانا في الدمام سمعت عن سرقة بطريقة غريبة بيجي علي البيوت الي في الدور الارضي وراكب لها مكيف شباك من غير شبكة جديد ويزقوا المكيف لجوة ويدخلوا من فتحة المكيف

يعني لاقدر الله لو في حد قاعد تحت المكيف يبقي عليه العوض

رابط هذا التعليق

انا معاك فى كل كلمه قولتها يااستاذ احمد

ودليل على كلامك انى سيارتى اتسرقت من قدام المنزل بشارع سلطانه بالرياض من اسبوع مش محتويات السياره لا لا لا السياره كلها رايح الشغل الصبح ملقتش السياره بجد احساس لا احسد عليه وعلى فكره السياره فيها جهاز انذار ومقفوله وكل حاجه بس راحت فلوسك ياصابر

ربنا يحمينا من كل شر ويرجعلنا السيارة علشان الواحد من غيرها متبهدل واكتر حاجه تزعل ان السياره اقسط لسه بدفع اقساطها

رابط هذا التعليق

انا معاك فى كل كلمه قولتها يااستاذ احمد

ودليل على كلامك انى سيارتى اتسرقت من قدام المنزل بشارع سلطانه بالرياض من اسبوع مش محتويات السياره لا لا لا السياره كلها رايح الشغل الصبح ملقتش السياره بجد احساس لا احسد عليه وعلى فكره السياره فيها جهاز انذار ومقفوله وكل حاجه بس راحت فلوسك ياصابر

ربنا يحمينا من كل شر ويرجعلنا السيارة علشان الواحد من غيرها متبهدل واكتر حاجه تزعل ان السياره اقسط لسه بدفع اقساطها

لا حول ولا قوة الا بالله

والله حاسس بيك وربنا يخلف عليك خير منها وقول دايما الدعاء دا في المصيبة

اللهم اجرني في مصيبتي واخلفني خيرا منا ...

بس عادة الي اعرفة في سرقات العربيات انها بترجع بعد فترة لان 90% من سرقات السيارات بتبقي عشان التفحيط والكلام الخايب دا فان شاء الله تلاقيها قريب

وربنا يعوض عليك ..

رابط هذا التعليق

موضوع السرقة في السعودية منتشر جدا في الرياض انا اتسرقت شقتي مرة وسيارتي مرة مش بس فحطو بيها لاء سرقوا كل حاجة منها الكاسيت حتى مساند الكراسي واغلب الاشخاص الي اعرفهم تعرضوا للسرقة اما للسيارة او سرقة الموبيل من اليد اثناء الكلام السرقة منشرة جدا هذه الايام اخر سرقة ذهب فريق كامل للعب الكورة في نادي المللك فهد ووضعوا الموبيلات كلها في سيارة واحدة لانها موديل جديد وصعب سرقتها رجعوا بعد المبارة وجدوالزجاج مكسور والموبيلات تقريبا كانت 8 مسروقة وكلها اي فون سامسونج اس 3

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...