اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

بشري نقل الكفالة قبل انتهاء سنتين

Recommended Posts

القرار تاريخه قديم والامضاء مش موجودة ؟؟

عموما ماهو فيه ناس كثيرة شغاله ف أماكن نطاقها مش اخضر وده مشكلة يعني لازم تنقل كفالة ع نطاق أخضر واصلا في شركات نطاق أخضر بتقولك لو نقلت لك نطاقي هيتغير احنا ماصدقنا اننا اخضرينا

ربنا يسهل

رابط هذا التعليق

عموما ماهو فيه ناس كثيرة شغاله ف أماكن نطاقها مش اخضر وده مشكلة يعني لازم تنقل كفالة ع نطاق أخضر واصلا في شركات نطاق أخضر بتقولك لو نقلت لك نطاقي هيتغير احنا ماصدقنا اننا اخضرينا

ربنا يسهل

انا الصراحة نظري علي قدي مجبش التاريخ . بس حتي لو تاريخه قديم هتبقي بادرة كويسة لو فعلوه فعليا . وغصب عن الشركات هتنقل للموظفين الي محتاجينهم علي كفالتها وتعيين سعوديين عشان تفضل في الاخضر

رابط هذا التعليق

ربنا يسهل

انا الصراحة نظري علي قدي مجبش التاريخ . بس حتي لو تاريخه قديم هتبقي بادرة كويسة لو فعلوه فعليا . وغصب عن الشركات هتنقل للموظفين الي محتاجينهم علي كفالتها وتعيين سعوديين عشان تفضل في الاخضر

شوف اللي انا مقتنع به انهم كبداية لازم يمسكوا الاول اللي عليهم بلاغات هروب ودول كثير قوووووووووي واللي جايين تهريب ودول كثير قوووووووووي واللي مخالفين يعني بتأشيرة عمرة وهربان واللي ف جده اكيد عارف الكلام ده

لان اهم مشكلة عندهم حاليا مش السعودة لا الناحية الامنية لان اللي هربان من كفيله او جاي تهريب واليمنيين كثير جدا كده واللي مخالف تاشيرة العمرة دول ممكن يعملوا اي شئ عشان يجيب مصاريفه والكلام ده يشمل كل الجنسيات

الخطوة الثانية كضغط ع الشركات للسعودة هي ان لازم تبقى شغال عند كفيلك لكن للاسف ده له مردود سلبي جداااااااااااااااا

وانا كان مبعوت ليا برقية عاجل جدا تم توزيعها بالايميلات ان التجار ف غرفة التجارية ف الرياض بعتوا البرقية ده لامارة الرياض ،عشان يشتكوا من الاضرار الاقتصادية اللي وقعت عليهم والكل ملاحظ ان تكلفة اداء اي خدمة حاليا بدات ترتفع لان تكلفة العامل زادت وده هيكون له تاثير ع كل حاجه

--------------------------

عموما احنا كمصريين ليس أمامنا الا ان ننتظر ونشاهد مايحدث لان للاسف زمااااااااان كان ممكن نقارن بين ما نعانيه هنا من ضغوط وبين ضغوط مصر لكن الان للاسف الشديد ضغوط مصر زادت عن الاول

ربنا يسترها

رابط هذا التعليق

ربنا يسترها والله الحال في مصر بقي زي الزفت

وليا واحد صحبي شغال في الدمام الشركة بتاعتهم مشت كل الي مش علي الكفالة

والخبر بقة الظازة واحد صحبي راح ينقل كفاله انهاردة قالوله ان نقل الكفالة موقوف بقاله يومين

رابط هذا التعليق

ربنا يسترها والله الحال في مصر بقي زي الزفت

وليا واحد صحبي شغال في الدمام الشركة بتاعتهم مشت كل الي مش علي الكفالة

والخبر بقة الظازة واحد صحبي راح ينقل كفاله انهاردة قالوله ان نقل الكفالة موقوف بقاله يومين

لسه كنت هقولك انا سمعت انهم وقفوا نقل الكفالة

عموما هو الهدف أمني وسياسي اكثر منه تنظيم لسوق العمالة لان فيه قلاقل كثير وللاسف بيتاخد كثير ف الرجلين

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...