اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

لأ مفيش........

هشام الجنيدى

Recommended Posts

انتا منين ؟؟؟

انا من هناك

وانا من هنا .......

تعرف زمان ....كان هنا هوه هناك وكان هناك هوه هنا

لمن خلاص هنا معدش خلاص هناك وهناك معدش خلاص هنا

فهمت حاجه؟؟؟

قصدك ايه...؟؟؟!

مفيش لزوم ......

بس قول؟.......

بكره تفهم عالهموم.....

بكره امتا؟؟

لما كل الناس تقوم.....يعنى تنسا

انسا ليه ؟؟

اصل كل الناس فى بلدك خم نوم.........

لأ وضّح ولا جاى تعيش عليا ......ولا مسطول مالحشيش

وطى صوتك

ليه انتا خايف ؟

مانتا شايف

انتا قصدك عالشاويش ؟!

ايوه طبعا ...ولا انتا يعنى طالبه معاك نخش فى سين وجيم

لا يا عم الطيب احسن.. نمشى احسن فى السليم

مين هناك؟...... استنا عندك mc:

اظن عاجبك؟

سبنى اخلّص بس صبرك

فين بطاقتك mc: ؟؟

جوه جيبى

لأظريف طلعها منه وانتا شرحه هات بطاقتك

بطاقتى باشت فى الغسيل

انتو يوم ابوكو اسود بس من النوع التقيل mc:

استنا بس

مفيش تفاهم mc:

منتا برده كنت شاب زمان وفاهم

خد سيجاره

انجر مد

من جنيه لحد عشره انا مستعد

ولا حد شاف ولا حد درى

وان انسألت قول حاولت ومنى جرى ;)

حاضر يا بيه

يبقا اتفقنا .....

ناولنى

عد

سلام مربع للباش شاويش

يعيش شاويشنا .. clp:: ..شاويشنا يعيش

قصدك تقول شاويش بلدنا

اكيد بلدنا ولا انتا يعنى عايزنا نلبس مصيبه تانيه تهمتها اكبر من الحشيش ;)

تهمه تانيه mf) .....تهمة ايه؟؟؟!

لأ ....مفيش.................. cl:

تم تعديل بواسطة هشام الجنيدى

انما الامم الاخلاق ما بقيت .............. فان همو ذهبت اخلاقهم ذهبوا

...................................................................!

وعلمتنى الحياه اضحك لأحبابى

واضحك كمان للعدو علشان يشوف نابى

واخده كمان بالحضن لو خبط على بابى

فيحس انى قوى وميشفش يوم ضعفى.......

قناتى ع اليوتيوب ....

صفحتى ع الفيس بوك .....

رابط هذا التعليق

لأ مفيش

إنّ القلوب إذا هوت أوراقها        فالمال لا يحيى ربيعاً ذهبا

رابط هذا التعليق

ميهمنيش............................. tot:: tot::

قناتى ع اليوتيوب ....

صفحتى ع الفيس بوك .....

رابط هذا التعليق

من الحاجات اللى تضايق فى المنتدى هو تجاهل الأعضاء الغريب للمواهب المخيفة هنا .... معظم مواضيع الأدب و الفنون بتلاقيها مفيهاش ردود أو رد واحد مثلا و شكرا ... أنا مش عارف هل هى مشكلة اشراف أو مشكلة اهتمام الأعضاء .. على العموم أنا بس حبيت ألفت النظر مش أكتر

نيجى بقى للتحفة الأدبية بتاعة الأخ هشام الجنيدى .... فى بعض الناس لما نقرا كتاباتهم نقول الناس دى بتكتب ليه ... و فى ناس زى هشام كده لما نقرا كتاباتهم نقول ... هى الناس دى كتاباتها مش بتتنشر ليه ... مش بيكتبوا كتير ليه ...

بجد تحفة رائعة يا هشام ... منسابة .. تلقائية ... مثال لما يسمى بالسهل الممتنع ... منعرفش احنا اللى بنقراها ولا انت اللى بتقرانا بيها ... سهل ممتنع ... تقراها تحس انه كلام أسهل منه مفيش ... لكن النوع ده بالذات بيبقى من أصعب الكتابات ... لا لشيء الا لأنه مش بس محتاج لموهبة ... كمان محتاج لروح مميزة ... روح دمها خفيف .... بتضحك فى المصائب ضحكها فى الأفراح ....

كلامك بيفكرنى بلمحة من كتابات أحمد فؤاد نجم ... لمحة مش أكتر ... لأن شخصيتك فارضة نفسها فى الكلام بشكل مخيف ...

طبعا كمان واضح توظيفك لكتير من التعبيرات الجديدة على العامية .. زى "تعيش عليا " و "طالبة معاك" ... كمان واضح جدا احترامك للعامية نفسها اللى انت بتكتب بيها ... فى ناس تكتب بالعامية فتحس انها كتبت كلام مبتذل .. وفى ناس بتكتب بالعامية كلام بيبقى أرقى من الفصحى أحيانا ... و بأمانة عاميتك راقية جدا

عجبنى قوى انسياق الأفكار ... تداعى غريب ... و نسيج محكم حتى بعض السطور اللى طالت شوية كانت بتلحقها المقاطع السريعة المفاجئة ...

وطبعا عجبتنى الفكرة نفسها .. و طريقة المعالجة القاسية الكوميدية ... خفة دم ولاد البلد ... اللى ممكن يعدوا و يطنشوا و يتغاضوا ... لكن فاهمين كل حاجة و مينفعش ينضحك عليهم ...

لكن ليا ملاحظة .. أنا شايف انها مهمة قوى فى رأيى ... بص يا اتش .. مهم جدا انك تولى اهتمام بطريقة تنسيق الكتابة نفسها ... الفراغات اللى بين بعض الأسطر مش متناسقة .. متنساش ان النوع ده من الكتابات مهم فيه الطريقة اللى الناس هتقراه بيها .. فمهم قوى التنسيق ... و علاماته برضه من نقط أو فصلات أو كده ... كمان بصراحة معجبنيش خالص استخدامك للصور التعبيرية بتاعة المنتدى .. دى مش مشاركة عادية .. دى تحفة فنية ... فحرام يبقى فيها وشوش تعبر عن انفعالات انت بالفعل معبر عنها بالكلام ...

استمر بجد ... لأن انت شوقتنا للى ممكن تكتبه أكتر ... ونفسنا نقرا تانى ليك ... بجد انت مش موهوب ... لأ فى رأيى انت محترف ... و انا بجد حبيت كتاباتك دى جدا

تم تعديل بواسطة مهيب

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>حين يصبح التنفس ترفـاً .. و الحزن رفاهية .. والسعادة قصة خيالية كقصص الأطفال</span>

رابط هذا التعليق

انا اشكرك جدا جدا جدا يا اخ مهيب لانك بجد اديتنى اكتر من حقى بكتير

ده مش تواضع بس رحم الله امرء عرف قدر نفسه

وبالنسبه للنقد فى استخدام الصور التعبيريه فانا بس كنت خايف ان

بس الشعور ميوصلش زى ما انا كنت عايز فقلت اضيف بعض التعبيرات

الى ممكن تساعد على فهم وجهه نظرى المتواضعه

اما الفواصل والمسافات بين السطور فانا بكتب هنا مش من فتره كبيره فتلاقينى مش متمكن لسه من الكتابه والمسافات الى مش متساويه دى نتيجه انى قمت ببعض التعديلات بعد كتابتى للنص

ومخدتش بالى من انى بوظت المسافات ......

وانا بضم صوتى لصوتك ان اعضاء المنتدى مبيهتموش بالقدر المطلوب بالمواهب الى موجوده هنا وان النقد لم يعد موجود بصوره فعليه مع ان النقد من اهم اسباب رقى الادب

فانا عن نفسى بوجه دعوه للنقد البناء الى باذن الله يساعدنا على الارتقاء بثقافتنا وكلمتنا الى احنا بنتمنى انها توصل لعين واذن كل شخص على وجه الارض بالنصح والارشاد والتعليم

واشكرك جدا على اهتمامك بكتاباتى وارجو لك التوفيق من الله

وشكرااااااااااااااااااااا

تم تعديل بواسطة هشام الجنيدى

قناتى ع اليوتيوب ....

صفحتى ع الفيس بوك .....

رابط هذا التعليق

لا تتواضع عزيزي هشام مهيب عندة حق في كل كل كلمة قالها وأنا قصدت اقول

لأ مليش .... دعوة لحسن يجلنا الشاويش تاني ويضربنا ومايخليش

تحياتي لك واورح الدعابة الجميلة التي تتميز بها جميع كتاباتك

كنتي فين يا لحمة

لما كنت أنا جزار

رابط هذا التعليق

شكرا يا اخ عابر سبيل

واتمنى ان اقراء لك قريبا ان شاء الله

وانا فهمت المزحه على كل حال وبحيي فيك الروح المرحه :P

قناتى ع اليوتيوب ....

صفحتى ع الفيس بوك .....

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      خرج الصربى ميلتون سريدوفيتش ميتشو المدير الفنى الأسبق لنادى للزمالك والمنتخب الزامبى الحالى من بوابة القلعة عرض المقال كاملاً
    • 3
      مفيش فى الدولة حد فوق القانون ولا فوق الحق ربنا يحميك يا ريس و يقويك على كل من يريد الشر لـ مصرسواء كان إرهابى أو فاسد أو لص بيسرق حقوق الناس و حقوق الدولة ربنا ينصرك و يبارك فيك . هكذا تكون دولة العدل  اللي شفته بعيني في الأيام اللي فاتت أسعدني كثيرا وأنا بشوف قوة الدولة وسيطرتها واستردادها للأملاك العامة وأخذها على يد المغتصبين والحرامية 
    • 2
      الفيديو ده بيفكرنى بالاغنية اللى كان بيغنيها يونس شلبى هو و سعيد صالح فى العيال كبرت... https://www.youtube.com/watch?v=0oS1RxdDmKY
    • 16
      انا عملت الكشف الطبي وتحليل الفايروس بتاريخ 28/6 ولغاية دلوقتي التأشيرة مطلعتش وكنت كل ما اكلم المكتب يقولوا لسه الجواز في القنصلية ومن كام يوم قالولي راجع المستشفي اللي عملت فيها الكشف مبعتوش الشهادة الصحية وقالوا الجواز خرج من القنصلية وكلمت المستشفي قالوا الشهادة اتبعتت وانا فعلا كنت شايف الشهادة طلعت في موقع انجاز ودلوقتي انا مش عارف اي حاجة في اي حاجة وكلمت مكتب السفريات بيقولوا الجواز دخل القنصلية تاني بس مش عارف كلامهم صح ولا لا
    • 21
      بص يا محمود يا شاعر الموضوع لا هو ديكتاتوريه ولا تكبر ولا قلة أدب الخلاف ديني بحت (و كلامي مش عليك بكل حال من الاحوال) انت مجرد متعاطف مخدوع بدموع التماسيح احنا شايفين (او انا على الأقل) ان الناس دي مش كفار بس.....لأ دول اشد كفرا من الكفار و اشد تدميرا للاسلام من ابو لهب وابو جهل و الصليبيين و التتار و المغول ووووو كلهم مجتمعين ناس بتكره كل من يخالفها و تبغضه و بهدلت سمعة و كرامة و شرف رسول الله كرهت الناس في الاسلام و المسلمين بسبب فكرهم الكريه التافه عايزنا نتحاور مع ناس درجة خلافنا ا
  • أضف...