achnaton بتاريخ: 26 سبتمبر 2006 كاتب الموضوع تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 26 سبتمبر 2006 (معدل) بسم الله الرحمن الرحيم قبل آذن المغرب اليوم .. شاهدت برنامج فى الفضائية يرد فيه الدكتور احمد الطيب على استفسارات المشاهدين .. وللأسف .. لضيق وقت البرنامج .. كانت الردود مختصره .. تكلم عن صلاة من يحمل معه كرسى يحلس عليه فى المسجد ويصلى .. وقال طالما ان المرء قادر على الوقوف فصلاته جالسا حرام .. والفتوى الاشد .. الصلاة فى الارض المغتصبه حرام .. وانا فهمت ان كثير من أراضى الاصلاح الزراعى .. التى إغتصبها المماليك الجدد للأراضى ووزعوها على الفلاحين ..رغم أنف ملاكها .. الصلاة على تلك الاراضى المغتصبه من أصحابها حرام .. ؟!!! فهل يا ترى يقصد الدكتور الطيب هذا .. دى تبقى خيبه كبيره .. لأنها حتجر معاها حاجه تانية مهمه .. منتشرة عندنا فى مصر .. المساكن المغتصبه من الملاك .. التى إغتصبتها القوانين النازية الناصرية من الملاك وسلمتها للسكان .. هل الصلاة .. والصيام .. والزكاه واقامة شعائر الدين فى هذه الشقق المغتصبه .. حرام أيضا ؟؟ والاراضى التى سفحها تتار المماليك الجدد من جدى الشيخ حسن " رحمة الله عليه " واستولى عليها بعد ذلك المقربون والمنافقون .. هل تكون ممارسة شعائر الاسلام فيها حرام ؟؟ ياريت أهل العلم والدين بيننا يتابع هذه الفتوى ويقول لنا ماذا قصد الدكتور الطيب بالارض المغتصبه .. دا معظم أراضى المحروسة مغتصبه .. بل المحروسة نفسها مغتصبه .. ردوا على .. الله يكرمكم ..[/size] تم تعديل 26 سبتمبر 2006 بواسطة achnaton كلمات حق وصيحة فى واد .. إن ذهبت اليوم مع الريح ، فقد تذهب غدا بالأوتاد .. ليس كل من مسك المزمار زمار .. وليس كل من يستمع لتصريحات الحكومة الوردية ..حمار ويا خسارة يامصر .. بأحبك حب يعصر القلب عصر رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
ahm_ali_baba بتاريخ: 27 سبتمبر 2006 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 27 سبتمبر 2006 حتى نتحدث عن طبيعه الاراضى المعتصبه وحرمانيه الصلاة فيها والتمسح بالدين علينا بالبحث عمن اغتصابه تلك الاراضى من أصحابها ووزعها على اتباعه والتاريخ المصرى الذى لا يبكذب ولا بيتجمل بيقول ان محمد على باشا اغتصب اراضى الفلاحين منهم ووزعها على المماليك والباشوات وعمد القرى وشيوخ غفرها والاجانب بدون وجه حق لذلك فرد تلك الاراضى لاصحابها مرة اخرى لا يعد اغتصابا ومن يحكم بصحه صلاة العبد هو من توجه اليه هذة الصلاة وحدة وليس لمن يخضع الدين لنشر أفكارة عموما كلها وجهات نظر تختلف حسب موقعنا منها ولكن يبقى التاريخ شاهدا عليها رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
مصر عشقى بتاريخ: 27 سبتمبر 2006 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 27 سبتمبر 2006 (معدل) حتى نتحدث عن طبيعه الاراضى المعتصبه وحرمانيه الصلاة فيها والتمسح بالدين علينا بالبحث عمن اغتصابه تلك الاراضى من أصحابها ووزعها على اتباعه والتاريخ المصرى الذى لا يبكذب ولا بيتجمل بيقول ان محمد على باشا اغتصب اراضى الفلاحين منهم ووزعها على المماليك والباشوات وعمد القرى وشيوخ غفرها والاجانب بدون وجه حق لذلك فرد تلك الاراضى لاصحابها مرة اخرى لا يعد اغتصابا ومن يحكم بصحه صلاة العبد هو من توجه اليه هذة الصلاة وحدة وليس لمن يخضع الدين لنشر أفكارة عموما كلها وجهات نظر تختلف حسب موقعنا منها ولكن يبقى التاريخ شاهدا عليها يا أنكل .. مال محمد على .. ومال مشكلتنا فى هذا الموضوع ..؟؟ ولو سلمنا جدلا .. أن استرداد الارض المغتصبه يبيح الصلاةعليها .. اننا نتباحث هنا فى هذا الموضوع فى الشقق المغتصبة .. بمعنى أن المالك طالما انه مش مسامح ..وقوانين الظلم نزعت سيطرته وتمتعه بما يملك .. ووزعت عدالةالتتار العسكرية العقارات على السكان ده مش يبقى إغتصاب .. مفيش رضا يا أنكل .. المالك غير راضى .. يبقى الشقه مغتصبه ..!!! واذا كان يا عمنا الفاضل التاريخ لا يكذب ولا يتجمل .. فمن باب اولى نراجع الفصول الاخيره منه .. الاراضى التى استولت عليها عصابة المماليك الجدد .. اللى كانت معسكرات للجيش البريطانى اولا ثم للجيش المصرى .. دى مش ملك الشعب اليتيم ..مين أستولى عليها ومين أغتصبها .. ومين باعها ووزعها دون ان يستفيد صاحبها - الشعب اليتيم - بمليم واحد .. كل مدينه نصر .. وكل الاراضى على جانبى طريق صلاح سالم وطريق النصر هى فى الواقع ملك الشعب اليتيم .. أكلوا مال اليتامى يا انكل .. منطقة مصطفى باشا فى اسكندريه آلت كلها الى جيوب المغتصبين من التتار الجداد .. طبعا عم أخناتون معاه حق يسأل ..ممارسة الشعائر الاسلامية فى الشقق المغتصبه .. حلال أم حرام .. وخلينا فى موضوعنا .. مالناش دعوه بالارض الزراعية .. نفتح لها موضوع آخر .. تم تعديل 27 سبتمبر 2006 بواسطة مصر عشقى رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
ahm_ali_baba بتاريخ: 28 سبتمبر 2006 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 28 سبتمبر 2006 هذا كلام العم اخناتون وانا فهمت ان كثير من أراضى الاصلاح الزراعى .. التى إغتصبها المماليك الجدد للأراضى ووزعوها على الفلاحين ..رغم أنف ملاكها .. الصلاة على تلك الاراضى المغتصبه من أصحابها حرام .. يعنى ما بنتكلمش عن الشقق فقط رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
ahm_ali_baba بتاريخ: 28 سبتمبر 2006 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 28 سبتمبر 2006 تركزت الملكيات الزراعية الكبيرة كما يؤكد المؤرخان الدكتوران رؤوف عباس وعاصم الدسوقي في كتابهما المشترك عن كبار الملاك والفلاحين في مصر 1837 - 1952 في نحو 2740 أسرة، كان متوسط نسبة أفرادها إلى نسبة جميع الملاك تتراوح بين 7.0% و5.0% أما نسبة الملكيات الأجنبية الكبيرة إلى إجمالي الملاك الأجانب، فكانت ثابتة إلى حد كبير فهي 19 في المائة في 1914 ثم أصبحت 16 في المائة في 1950. ويعود هذا التراجع إلى ظروف مصر السياسية بعد معاهدة 1936 وإلغاء الامتيازات الأجنبية في ،1937 ومطالبة القوى السياسية بوضع التشريعات التي تحظر تملك الأجانب لملكيات عقارية كبيرة وقد ورث محمد على من النظم القديمة إهداء معاونية أو من يتوسم فيهم النبوغ فى خدمة دولته الأراضى والأقطاعيات فقد أعطى مصطفي بهجت باشا منحه محمد علي عهدة قريتين يبلغ زمامهما 1800 فدان، ثم منحه عباس باشا 400 فدان أخري. وحامد أبو ستيت وكان ابن فلاح فقير. لكنه تعلم وتوظف وترقي في سلك الوظائف حتي أصبح حاكماً لمحافظة جرجا، ثم محافظة قنا، وكان يمتلك ما يزيد علي 7000 فدان بالإضافة إلي 100 فدان مزروعة نخيلا http://www.coptichistory.org/new_page_167.htm موقع مكتبه الكونجرس الامريكى يتحدث بالفصيل عن كيفيه استيلاء محمد على باشا على اراضى الفلاحين المصريين ولكنى مع الاسف لا استطيع الوصول اليه وأطلب مساعدة السادة الاعضاء فى هذا الخصوص رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
مصر عشقى بتاريخ: 28 سبتمبر 2006 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 28 سبتمبر 2006 تركزت الملكيات الزراعية الكبيرة كما يؤكد المؤرخان الدكتوران رؤوف عباس وعاصم الدسوقي في كتابهما المشترك عن كبار الملاك والفلاحين في مصر 1837 - 1952 في نحو 2740 أسرة، فقد أعطى مصطفي بهجت باشا منحه محمد علي عهدة قريتين يبلغ زمامهما 1800 فدان، ثم منحه عباس باشا 400 فدان أخري. وحامد أبو ستيت وكان ابن فلاح فقير. لكنه تعلم وتوظف وترقي في سلك الوظائف حتي أصبح حاكماً لمحافظة جرجا، ثم محافظة قنا، وكان يمتلك ما يزيد علي 7000 فدان بالإضافة إلي 100 فدان مزروعة نخيلا http://www.coptichistory.org/new_page_167.htm موقع مكتبه الكونجرس الامريكى يتحدث بالفصيل عن كيفيه استيلاء محمد على باشا على اراضى الفلاحين المصريين ولكنى مع الاسف لا استطيع الوصول اليه وأطلب مساعدة السادة الاعضاء فى هذا الخصوص يا أنكل الموضوع ده خاص بقانون الاسكان وعلاقة المالك بالمستأجر .. ألم تجد مرجع عن هذا الموضوع ..مالنا ومال الارضى الزراعية.. سرقها محمد على ووزع منها كيفما شاء .. يعنى كان فيه حرامى واحد .. أو اسرة واحده .. مش كتيبه كامله واتباعها !!! .. ما احنا قولنا نفتح موضوع جديد لنهب الاراضى .. الزراعيةوغير الزراعية .. وبابا وعد بالاشتراك فى المنتدى عشان يرد على حضرتك بدل ما كل مره يقولى أكتب يابنى لعمك على بابا .. ويا داهيةدقى لوماما اشتركت أيضا ..دى مليانه منك قوى .. بتحسدك على الشقة اللى ايجارها اربعه جنيه الا ربع .. وانت حر معاهم يا انكل .. الوقت من فضلك نخلينا فى موضوع الاسكان .. رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
Alshiekh بتاريخ: 29 سبتمبر 2006 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 29 سبتمبر 2006 تركزت الملكيات الزراعية الكبيرة كما يؤكد المؤرخان الدكتوران رؤوف عباس وعاصم الدسوقي في كتابهما المشترك عن كبار الملاك والفلاحين في مصر 1837 - 1952 في نحو 2740 أسرة، فقد أعطى مصطفي بهجت باشا منحه محمد علي عهدة قريتين يبلغ زمامهما 1800 فدان، ثم منحه عباس باشا 400 فدان أخري. وحامد أبو ستيت وكان ابن فلاح فقير. لكنه تعلم وتوظف وترقي في سلك الوظائف حتي أصبح حاكماً لمحافظة جرجا، ثم محافظة قنا، وكان يمتلك ما يزيد علي 7000 فدان بالإضافة إلي 100 فدان مزروعة نخيلا http://www.coptichistory.org/new_page_167.htm موقع مكتبه الكونجرس الامريكى يتحدث بالفصيل عن كيفيه استيلاء محمد على باشا على اراضى الفلاحين المصريين ولكنى مع الاسف لا استطيع الوصول اليه وأطلب مساعدة السادة الاعضاء فى هذا الخصوص بتحسدك على الشقة اللى ايجارها اربعه جنيه الا ربع .. بلاش افتراء ، دول خمسة جنيه الا ربع :blink: -- {وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11) ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم***************مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)***************A nation that keeps one eye on the past is wise!AA nation that keeps two eyes on the past is blind!A***************رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة***************رابط القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة***************رابط سلسلة كتب عالم المعرفة رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
ahm_ali_baba بتاريخ: 29 سبتمبر 2006 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 29 سبتمبر 2006 4.65 جنيه وعلى المتضرر اللجوء للقضاء :blink: ;) :wub: رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
achnaton بتاريخ: 4 نوفمبر 2006 كاتب الموضوع تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 4 نوفمبر 2006 (معدل) لى يومان .. وانا مطبق المثل القائل " جحا أولى بلحم طوره " فالكمبيوتر النقالى متعب جدا فى الكتابة بالعربى .. و فى جولات الغطس فى بحار النت أمس وأول امس.. قلت لنفسى لماذا لا أستعيد الذكريات وأغطس شوية فى المداخلات بتاعة منتدانا .. وشدتنى فى اول الامر مداخلات الفاضل الاستاذ عادل ابو زيد وموضوعاته .. وقلت لنفسى ااغطس فى موضوع ظريف .. بعنوان " أنا .. وعادل ابوزيد .." وما كدت أقرأ موضوع دائم الحيوية بدأته منذ اكثر من اربع سنوات .. وجدت .. أن بعض الزائرين .. منكبين على قراءة موضوع " العلاقة بين المالك والمستأجر " .. ولايمانى الشديد أن هذا النموذج اللى كتبنا فيه أكثر من اربع سنوات يعتبر نموذجا حيا " للجبن السياسى " وعنوان صريح للظلم الاجتماعى ..وقلت بدلا من كتابه موضوع جديد .. الحق ما فكرت فيه بهذا الموضوع ..وبذلك أكون قد لميت شمل الموضوعات ذات الهدف الواحد .. بدأنا هذا الموضوع فى 17 فبراير 2002 عتدما أثار وزير الاسكان السابق محمد ابراهيم سليمان موضوع قانون جديد لحمايةى الثروى العقاريةالمصرية .. وكان الموضوع بعنوان .. " لا يا وزير الاسكان .. كفاية اوصياء " قلت فيه الكثير وزاد الاستاذ عادل الفكر بما قال ..ونشوف سوا : .. لا ياوزير الإسكان - كفاية أوصياء وكان هناك موضوع آخر يخص ايضا الاسكان خاص بانهيار العمارات بالمحروسة وكان الموضوع بتاريخ 17.2.02 بعنوان : انهيار العمارات فى مصر المحروسة, وقوانين الأسكان المحبوسة 26.1.04 مسألة الإيجارات القديمة .. وثروة مصر العقارية 29.01.04 قانون الإيجارات .. والعهد اللى فات http://www.egyptiantalks.org/invb/index.ph...c=14632&hl= ( أكمل باذن الله بعد قليل ) تم تعديل 11 نوفمبر 2006 بواسطة achnaton كلمات حق وصيحة فى واد .. إن ذهبت اليوم مع الريح ، فقد تذهب غدا بالأوتاد .. ليس كل من مسك المزمار زمار .. وليس كل من يستمع لتصريحات الحكومة الوردية ..حمار ويا خسارة يامصر .. بأحبك حب يعصر القلب عصر رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
achnaton بتاريخ: 9 نوفمبر 2006 كاتب الموضوع تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 9 نوفمبر 2006 (معدل) [size=5]ونجيب من الآخر .. ونقول .. ان هذا الموضوع معروض للنقاش ..من زمن بعيد .. واثناء هذا النقاش خرج علينا قاض شريف .. رحمه الله واسكنه جنانه .. كان مرا فى احكامه .. ولا يخشى فى الحق لومة لائم .. واصدر يوما حكما دستوريا باعادة جزء من حقوق ملاك الوحدات الادارية .. وتم بناء على هذا الحكم تعديل القانون.. وصدر قانون جديد يحدد العلاقة بين المالك والمستأجر والقيمةالايجارية بالنسبة للوحدات الادارية ..بزيادة القيمة الايجارية حسب عمر العقار والغى التوريث للأستثمار .. ونادى فى حكمة بضرورة تعديل قانون الاسكان بالنسبة للوحدات السكنية .. هذا الرجل الشريف ..والقاضى النزيه بكل أسف مات .. لحق بالضمير الذى سبقه الى هذا المصير فى عهد المماليك الجدد .. وياريت احد الاخوة العاملين بالقانون بمصر يجيب لنا المذكرة التفسيرية لهذا الحكم الذى اصبح قانون . وكنت اتصور أن الصين سوف تتوج زيارة السيد رئيس الجمهورية لها .. بالتدخل لحل مشكلة الاسكان ..كما فعلت من تركيا .. فقد ضخت استثمارا واحدا لتركيا بالمليارات لانشاء مصنع للسيارات .. بداية سيارات اتوبيس صينى .. صورة طبق الاصل لاحد الاتوبيسات الاوربية .. استوردت واحد منه .. وفكته قطعة قطعة وقلدته بادق نسخة..وخرجت به الى العالم بنصف سعر الاتوبيس الاوربى ..واحتج الاتحاد الاوربى على التقليد .. ومركز التوزيع الكبير فى تركيا ..ولذا قرروا انشاء مصنع ضخم فى تركيا لانتاج السيارات بما فيها هذا الاتوبيس ..وانشاء مصنع يتطلب انشاء مساكن للعاملين ..10% من الصين.. والباقى من الاتراك .. فانعش المشروع صناعةالبناء ..وبدء الكثيرين من الاتراك المغتربين فى الدول الاوربية فى العوده لبلادهم للمساهمه فى الانشاء والتعمير .. احنا كمصريين لنا فى الخارج اكثر من 750 الف عالم .. بما تحوى كلمة عالم من معانى .. مغتربين فى العالم .. افتحوا لهم ابواب العودة للوطن .. ودعوا مجموعة منهم تضع الحل المناسب لانقاذ ثروة مصر العقارية .. واعيدو حقوق الملاك فى استغلال استثماراتهم .. فليس من المعقول ولا المقبول أن ترث ارملة شقة عن جدها اللى مات من سنوات .. ايجارها عشرة جنيه ..وتؤجرها مفروشة بخمسة آلاف جنيه .. يأخذ منها المالك عشرة جنيهات لا غير وهى قيمة الناتج من رفع الايجار الى الضعف للتأجير مفروش .. حوش يا رب حوش ..[/size] تم تعديل 11 نوفمبر 2006 بواسطة achnaton كلمات حق وصيحة فى واد .. إن ذهبت اليوم مع الريح ، فقد تذهب غدا بالأوتاد .. ليس كل من مسك المزمار زمار .. وليس كل من يستمع لتصريحات الحكومة الوردية ..حمار ويا خسارة يامصر .. بأحبك حب يعصر القلب عصر رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
ماو بتاريخ: 20 يناير 2007 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 20 يناير 2007 الدكتورة درية شرف الدين إستضافت الاقتصادى الهمام ومعجزة القرن الحادى والعشرين فى تفسير أسباب فقر الملايين .. وانتشار حالة الكساد منذ فترة فى كل البلاد .. وحزنت جدا لضياع وقتى فى سماع كلام هذا الوزير .. ويبدو انه بيقرأ كثير وحتى الآن .. فى كتب واحاديث جده الباشا رحمة الله عليه .. وقبل ما ينتهى البرنامج طلبت خالى بالتليفون فهو أستاذى وهو اللى سقانى حب مصر .. وسألته عن جدود الوزير بطرس غالى اللى بيقول أن لهم قوانين من بداية القرن العشرين مازالت سارية فى علاقة المالك والمستأجر .. وكان تصريحة هذا عندما تكلم عن الضريبة العقارية اللى ناوى يجمعها من الملاك .. وسألته الدكتورة درية .. والمساكن ذات الايجارات القديمة .. فقال لها .. لا ..لا .. لن ندخل فى هذه المتاهة .. دول مليون ونص شقة .. صحيح ايجارها بسيط ولكن مشاكلها كتير واحنا مش فاضين ندور من اللى قاعد فى الشقة ودفع خلو ولا لأه .. بيستهبل وفاكر أن الشعب الحالى زى شعب زمان .. خالى قال لى ردا على سؤالى .. ما تشغلش بالك يا ابنى .. ماهى دى مودة السادة الوزراء .. منتظرين التوجيهات .. وقص عليه حكاية جد السيد الوزير اللى كان رئيس نظار مصر سنة 1909 .. إستعان به السير جورست خليفة كرومر المندوب السامى البريطانى لإبطاء تعليم الشبان المصريين لأن الجهل اكبر مساعد للمحتل .. وصادف ايامها أن شركة قناة السويس الاجنبية تقدمت بالتماس للخديوى عباس الثانى لمد امتياز قناة السويس .. والخديوى ارسل المشروع للجمعية التشريعية ( مجلس النواب ) لتبت فيه .. ودارت مناقشة حامية بين بطرس باشا وعلى الشمسى باشا واسماعيل اباظه أيد فيها بطرس باشا المشروع وطالب بمد الامتياز .. وكانت حكاية تناولتها ايامها الصحافة بجديه .. وانتهى الامر الى اغتيال الباشا على يد ابراهيم الوردانى فى 20 فبراير 1910 .. المهم .. حفيده بقى .. وزير المالية الحالى حدد فى هذا اللقاء ان عدد المساكن المتضرر ملاكها من قوانين الاسكان التى اصدرتها حركة الضباط بقيادة الزعيم الملهم عبد الناصر الذى خفض الايجارات عدة مرات واسقط عن عقود الايجار الصفة المدنية .. وعندما يصرح وزير مسئول مشكلة ظلم الملاك هذه حجمها مليون ونص مالك .. فهى لا تستحق ان سيادته يبحث لها عن حل .. ولا ادرى الرقم ده جابه منين .. وسبق لوزير الاسكان الاسبق " الكفراوى أن حدد الشقق المغلقة لأن إيجارها ملالبم اكثر من 2 مليون شقة .. فكم عدد الشقق الساكنه وبيدفع الساكن جنيها قليلة إيجار .. رغم أن الجنيه النهارده يجيب رغيفين عيش !! من كام سنه اصدر ت المحكمة الدستورية العليا حكما رفع ايجار الوحدات الادارية .. لا قامت ثورة ولا مظاهرات .. واذا كان العدد مليون ونصف تبقى سهلة الغاء القوانين الناصرية بالنسبة لهم لن يودى الى ثورة احد .. واتساءل .. كيف نعدل ونسرع فى تعديل مواد الدستور متجاهلين جرح الدستور الكبير المتمثل فى طلم العلاقة بين المالك والمستأجر .. ولماذ لا يسترد عقد الايجار صفته السابقة ويخضع للقانون المدنى .. يعيش الانسان فى ظل العداله والحرية نشيطا منتجا ... أما أسير الاستبداد وقوانين الطوارئ فيعيش خاملا خامدا ضائع القصد رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
scaner بتاريخ: 4 فبراير 2007 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 4 فبراير 2007 بسم الله الرحمن الرحيم انا وصلت للمنتدى بالصدفة وانا ابحث فى النت عن طريقة لطرد احد المستأجرين المغتصبين للاملاك ويريد ربع الملك لاسترد مالى وجهة نظرى كمالك من الآخر انتظروا الحل بعد ثلاثة او اربعة اجيال ( حوالى 90 سنه بس ) يكون كل السكان القانون القديم وورثتهم رحلوا إلى القبر إن شاء الله ولا يكون لأحفاد الاحفاد الحق فى البقاء فى العين موضوع النزاع ويسمح فى هذه الحالة لأحفاد احفاد المالك ان يؤجروها قانون جديد ويتأمر كمان ويلهف ثلاثة ارباع مرتب حفيد حفيد المستأجر الأصلى ابنك او حفيدك سيحصد ما زرعته ومن يزرع الشوك لا يحصد إلا الشوك الله يبارك لكل مستأجر قانون قديم فى السحت الذى يأكله هو واهله الله يبارك لكل مستأجر قانون قديم فى دعاء الارامل والورثة عليهم بسم الله الرحمن الرحيم وَلَا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْيَاءَهُمْ وَلَا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ الله يبارك لكم فى السكن الحرام والمال الحرام والسكن المغتصب الله لا يبارك لكل مستأجر يعلم ان ما يدفعه مقابل سكنه لا يساوى قيمته احنا اصلنا ملاك مفتريين :angry: حسبنا الله ونعم الوكيل الحديث الشريف يعطينا مثالا لمن يستبيح حق اخيه حدثنا يحيى بن يحيى التميمي أخبرنا أبو معاوية عن هشام بن عروة عن أبيه عن زينب بنت أبي سلمة عن أم سلمة قالت قال رسول الله صلى الله عليه وسلم إنكم تختصمون إلي ولعل بعضكم أن يكون ألحن بحجته من بعض فأقضي له على نحو مما أسمع منه فمن قطعت له من حق أخيه شيئا فلا يأخذه فإنما أقطع له به قطعة من النار و حدثناه أبو بكر بن أبي شيبة حدثنا وكيع ح و حدثنا أبو كريب حدثنا ابن نمير كلاهما عن هشام بهذا الإسناد مثله صحيح مسلم لن يصدر القانون ولا ولن يجرؤ احد على الاقتراب من الدرج الموجود به القانون او ذكره على لسانه انا قلت لكم ما الذى سيحدث ومسيرى افكركم بعد 90 سنه ولو مالحقتش هنا يبقى نتقابل امام الله ونشوف من اللى له حق هانفرض جدلا زى ما اخواننا المحامين يقولوا اننا امام الله وانك يا عم المستأجر على حق وان المالك لا شىء له عندك ولا انت لك عنده حاجة كنت بتدفع له الايجار ومن شرع القانون هو من يتحمل إثم كل المستأجرين طيب ولو كان بقى المالك على حق وكنت تشترك فى الإثم وعليك فرق إيجار شوف انت بقى هايبقى كام الف او كام مليون على حسب كل شقة وفرق قيمة السعر يعنى انت قاعد فى شقة فى الزمالك مثلا وبتدفع 5 او 6 جنيه بالكثير والشقة تساوى 5000 جنيه , هاتجيبهم منين وانت بلبوس زى باقى البشر ساعتها يا عالم إتقوا الله الملك ملكنا شئتم ام ابيتم ولا حق لكم مهما كانت مدة بقائكم ولا ولن يكون لكم حق ولن تشاركونا فى ما نملك حسبنا الله ونعم الوكيل وهو نعم المولى ونعم النصير ] رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
ماو بتاريخ: 6 فبراير 2007 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 6 فبراير 2007 (معدل) السادة وزراء مصر المختصين بأمر الثروة العقارية فى مصر .. السيد رئيس وزارة مصر المحروسة باذن الله .. السادة أعضاء مجلسى الشعب والشورى .. قال لنا كبارنا فى نصائح .. " اللى عاوز يبقشش يدفع من جيبة ... واللى صعبان عليه السكان الغلابا فى المساكن القديمة بعقود مدنية منذ قيام النظام الناصرى .. اتقوا الله فيما تتخذونه من قرارات .. العدل واضح للعيان .. وابناء واحفاد الملاك الذين ماتوا قهرا بعد أذلتهم القوانين الناصرية .. واصبح المالك يرى الساكن وهو يتصرف فى الشقة استئجاره وكأنه مالك لها .. يعيش من ريع تأجيرها .. او من مستحقات المالك من ايجار عادل .. وهذا الكلام قاله وزير الأسكان الحالى والسابق .. قال أنه سيعيد حقوق الملاك المظلومين لهم .. ولكن وزير المالية يعلن صراحة أن الحكومة ستدفن رأسها فى الرمال .. وسوف تتحاشى شغل نفسها فى موضوع يهم فقط مليون ونصف شقه يعلم الله ابعادها ..ومشاكلها واحنا مش فاضين !!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ رغم ان هذا ليس من حقه فالعدالها لها رجالها الذين يخافون الله .. نداء لاهل العدل .. كما فعل المرحوم المستشار محمد عوض المر مع الوحدات الادارية .. أعيدوا للعقود صفتها المدنية ودعوا القضاء يقول كلمته .. بعد الغاء القوانين الناصرية الظالمه ...وليس من المعقول او المقبول أن تطالب الحكومة بقيمة ايجارية للمساكن التى تبنيها طبقا للظروف الاقتصادية الحالية .. وتبقشش على مجموعة آخرى من جيوب الملاك .. لا نطالب الا بعدل الله .. ارجعوا الى القيمة الايجارية فى عقد الايجار وحددوا سعر الذهب أيامها وسعره اليوم وحددوا الايجار .. وهذا الحل عرضه بعض المشاركين معنا .. وبعض الصحف المصرية .. فيه شقة الوقت فى نص البلد او الزمالك 5 غرف وحممان بايجار لا يشترى كيلو واحد لحمه .؟؟ تم تعديل 23 فبراير 2007 بواسطة ماو يعيش الانسان فى ظل العداله والحرية نشيطا منتجا ... أما أسير الاستبداد وقوانين الطوارئ فيعيش خاملا خامدا ضائع القصد رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
scaner بتاريخ: 23 فبراير 2007 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 23 فبراير 2007 (معدل) ده فعلا شر البلية ما يضحك البهوات اللى عدلوا القوانين وافتوا بعدم دستوريه توريث عقد الايجار للحفيد برضه ماهانش عليهم يسيبوا التعديل بدون خرم - آسف أقصد ثغره - تؤدى إلى نسف الحكم من اساسه - آل ايه من حق الحفيد ان يمتد له عقد الايجار من الجد إذا كان مقيم ومستقر بالشقه من سنوات ......... إلخ *****************************وبرضه اهه استثمار ماهم لو ربنا فتح عليهم حايهبروا نصف ثمن الشقه غصب عن عين ام المالك لو حبم يتازلوا عنها لحرامى جديد والمالك مضطر يقبل اهه اللى ييجى منهم احسن منهم بدل ماهى عاملة زى ...... زى ؟؟ زى ايه ماهى فعلا بيت وقف لا وايه ده كمان الحفيد يصبح مستأجر اصلى فى هذه الحالة ويورثها لأولاده واحفاده كمان الله يقصف عمرهم جميعا يعنى أنا اعتذر بصراحه لأنى كنت متفائل ومتخيل ان ممكن الحق يرجع لإحفاد اصحابه بعد ييجى 90 سنه بس كده انا إطمأنيت انه مش راجع مش راجع إلا لو جت شوطة من عند ربنا زى انفلوانزا الطيور ( إن شاء الله جاية جاية ) واللا دور كوليرا حلو كده ياخدهم جماعة إن شاء الله (والنبى حد يقول آمين ) أرجع وأقول ما فيش حاجة ممكن تتعمل إلا حاجتين 1- تجيب كام جيركن بنزين وتولع فى العمارة وماتنساش تقفل عليهم الباب بالجنزير وانت خارج وتروح تجهز شنطة السجن 2- تقول حسبنا الله ونعم الوكيل وتأكد ان الله ما هو بظلام للعبيد وحقنا اللى مش عارفين ناخده فى الدنيا هانأخذه اضعاف مضاعفة عند الحق الذى لا يضيع عنده حق حسبنا الله ونعم الوكيل فى كل مستأجر قانون قديم حسبنا الله ونعم الوكيل فى من يمنع صدور القانون حسبنا الله ونعم الوكيل فى كل من يعرقل عودة الحق لأصحابه حسبنا الله ونعم الوكيل فى من وضع القانون من اساسه واغتصب حق الناس حسبنا الله ونعم الوكيل فى كل ظالم تم تعديل 24 فبراير 2007 بواسطة folana رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
ماو بتاريخ: 23 فبراير 2007 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 23 فبراير 2007 ده فعلا شر البلية ما يضحك البهوات اللى عدلوا القوانين وافتوا بعدم دستوريه توريث عقد الايجار للحفيد برضه ماهانش عليهم يسيبوا التعديل بدون خرم - آسف أقصد ثغره - تؤدى إلى نسف الحكم من اساسه - أرجع وأقول ما فيش حاجة ممكن تتعمل إلا حاجتين 1- تجيب كام جيركن بنزين وتولع فى العمارة وماتنساش تقفل عليهم الباب بالجنزير وانت خارج وتروح تجهز شنطة السجن 2- تقول حسبنا الله ونعم الوكيل وتأكد ان الله ما هو بظلام للعبيد وحقنا اللى مش عارفين ناخده فى الدنيا هانأخذه اضعاف مضاعفة عند الحق الذى لا يضيع عنده حق حسبنا الله ونعم الوكيل فى كل مستأجر قانون قديم حسبنا الله ونعم الوكيل فى من يمنع صدور القانون حسبنا الله ونعم الوكيل فى كل من يعرقل عودة الحق لأصحابه حسبنا الله ونعم الوكيل فى من وضع القانون من اساسه واغتصب حق الناس حسبنا الله ونعم الوكيل فى كل ظالم [size="5"]الموضوع يمكن تلخيصه فى مطلب واحد ... العقود القديمة حررت وتتمتع بحماية القانون المدنى المصرى .. ومن حق الملاك ان يطالبوا بتطبيق نصوص مواد القانون المدنى .. بعيدا عن قوانين ناصر .. وفى الوقت الذى اممت فيه قوانين ناصر المصانع والشركات ايامها وسرقتها من اصحابها .. بيبعوها فى الوقت الحاضلا بتراب الفلوس لانها مسروقة من اصحابها .. واخشى يطق فى دماغ الحكومة الاستيلاء على العقارات القديمة لصيانتها وبعدها تشوف مستثمر يشيل الجمل بما حمل .. زى اللى بتفكر فيه حاليا لشراء مبانى واراضى جامعة اسكندرية لبناء جامعة جديدة خارج كردون المدينة .. ويبقى النهب مزودج .. بيع .. وهدم .. وشراء وبناء وعقود بتتحرر فى العمليتين .. وأسأل جحا حيودى الشيلة فين .. ؟؟ يعيش الانسان فى ظل العداله والحرية نشيطا منتجا ... أما أسير الاستبداد وقوانين الطوارئ فيعيش خاملا خامدا ضائع القصد رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
scaner بتاريخ: 7 مارس 2007 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 7 مارس 2007 واخشى يطق فى دماغ الحكومة الاستيلاء على العقارات القديمة لصيانتها وبعدها تشوف مستثمر يشيل الجمل بما حمل المصيبه انها طقت فعلا فى دماغ الناهبين النابهين ولكن بطريق غير مباشر ولكن يؤدى إلى نفس النتيجة بألاعيب قانون الرهن العقارى ومشروع قانون اتحاد الشاغلين الذى سيخصم قيمة الصيانة من الايجار - شوف بقى لو غيرت مواسير الصرف للعمارة يتخصم ايجار كام سنه !!!!!!!!!!!!! يعنى علشان ينظفوا انفسهم من المجارى مثلا يسكنوا مجانا مدى الحياة وطبعا بناء على القوانين الجائرة لهم الحق فى التنازل واخذ خلو من المستثمر الذى سيهدم العقار ويولع المالك (سابقا) رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
dawn walker بتاريخ: 18 مايو 2009 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 18 مايو 2009 حسبكم الله ونعم الوكيل knowledge is power رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
نبيل محيسن بتاريخ: 29 مايو 2009 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 29 مايو 2009 التشريع العادل لحل مشكلة الايجارات القديمة ووضع صيغة ايجارية عادلة بين المالك والمستاجر تجدوها فى مشاركتى " نهاية مشكلة الاسكان الان " ولا يعرنكم راى البعض والبعض يتكلم كناقد وليس كا قاضى ومستعد تماما للمناقشة الجادة والاقتصاد لا يعرف العاطفه والفتوى لا تعرف الهوى رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
Recommended Posts
انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد
يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق
انشئ حساب جديد
سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .
سجل حساب جديدتسجيل دخول
هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.
سجل دخولك الان