اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أنا الحصان

Recommended Posts

"حاسس اني حصان بيجري في سبق. و مطلوب منه يجري بأقصى سرعة. من غير ما يعرف بيجري ليه او هيوصل لفين" دا اقتباس من مسلسل رافت الهجان- صالح مرسي. و في الحقيقة السياق اللي وردت فيه العبارة مش بعيد اوي عن اللي عاوز اتكلم فيه. المفروض ان الجاسوس تعب من غربيه و من حياة التخفي اللي عايشها. كان بيقول لضابط الاستخبارات انه معدش عارف هدف واضح او خط نهاية لشغله معاهم. انا بأه حاسس زي صاحبنا بالزبط. و برغم اني عارف ان مش دا المكان اللي ابعت فيه مشاركتي. لكن الحقيقه انا ارتحت لقراية مشاركاتكم. و شايف انكم يمكن تكونو افضل ناس اسالهم السؤال دا، لانكم فنانين. او يعني عندكم حته خيال صغيرة اد كدهه. و دا لأني راجل خيالي، او يعني "مش واقعي" زي مراتي مابتقول. يا ترى انا بس اللي حاسس كدا؟ يعني الاحساس دا نتيجه ضعف مثلا؟ ولا هي حاله عامة؟ مش هوجع دماغكم اكتر من كدا. لكن على الله حد يديني اجابه شافيه. تم تعديل بواسطة حسـام المصـري

i am a big cat in a small cage

رابط هذا التعليق

الفاضل حسام المصرى

أولا مرحبا بك و شكرا لإطرائك محاورات المصريين و أنا نفسى أشعر بسعادة طاغية عندما أجد نفسى مجموعة من خيرة مثقفى مصر.

مشاركتك يا سيدى الفاضل يمكن أن نضعها فى أماكن كثيرة فى محاورات المصريين و لكن إسمح لى أن أعقب على مشاركتك بما أظنه فصل الخطاب و ليتك تتصفح موضوع بعيدا عن السياسة فى باب السياسة الداخلية و كانت قد بدأته الفاضلة شعنونة (و هى طبيبة و أنصح بالبحث عن موضوعاتها و مشاركاتها)

رأى ياسيدى الفاضل أن ما تشعر به و نشعر به هى أعراض الحياة فىظل الإستبداد حتى من صغار الموظفين.

تصفح الموضوع الذى ذكرته لك و دعنا نستكمل الحوار

و مرحبا بك مرة أخرى

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

الأخ الفاضل عادل ابو زيد.. اشكرك في البداية على اهتمامك بالرد. لقد قرأت الموضوع الذي اشرت اليه. و في الواقع [آآآه من هذا الواقع] فإن الفكرة قد راودتني من قبل. و لكن بصراحة شديدة فإنني اراها مثل افكار اخونا عمرو خالد. فيها الكثير من الحماس و الأمل، لكن لا مستقبل لها. إن هذه الأفكار "الثورية" ان صح التعبير لا يمكن بأي حال أن تجد متنفساً او مجالا للتطبيق في بلد مثل بلدنا. مع شديد الأسف فقد أصبحنا كمصريين نعاني حالة من البلادة و السلبية و اللامبالاة، نتيجة العجز امام النظام الحاكم و الظروف الاقتصادية، و ربما الصهيونية العالمية و الامبريالية الغربية، و غيرها الكثير من مصطلحات تتردد كثيرا دون أن نفهم المقصود منها، لكن الاكيد انها تشير إلى عقبات جديدة حقيقيه في الطريق. المهم أن الأمر في النهاية يوصلك دائما لنفس السؤال و نفس الجواب. انا مثلا اعمل الان خارج مصر في احدى الدول ""الشقيقه"" [آآآآه اخرى من الاشقاء] و يراودني حلم العودة الى بلدي كل صباح و مساء. و اتساءل باستمرار عن جدوى اقامتي هنا. و عن فرص عودتي الى مصر. و الاجابه واحدة دائما.. لا جدوى من الاقامة هنا، و لا امل في العودة الى مصر في ظل الظروف الحالية. على الاقل وجودي هنا يوفر حياة كريمة لي و لزوجتي رغم بعدي عنها و حرماني من رؤيتها.

لا أريد أن ازيد فالجرح عميق لا شفاء منه. كما لم انس انني بين ادباء، و أن ليس هذا المكان المناسب لمثل هذه المواضيع.

جزيل الشكر لاهتمامك بالرد. و اتمنى لك كل التوفيق.

رابط هذا التعليق

اخى حسام المصرى (وااااااااااااااه من المصرى )عمال يلف فى دوامه والله اعلم امتى يفوق ويعيش شويه والموضوع حاجه من اتنين .......

يا اما هيغرق فى الدوامه .........

يا اما هيعيش طول عمره فى الدوامه دى .............

وربنا يستر .............

والامل موجود غصب عن التخين ...........وقول يا رب

وشكرااااااااااااا

انما الامم الاخلاق ما بقيت .............. فان همو ذهبت اخلاقهم ذهبوا

...................................................................!

وعلمتنى الحياه اضحك لأحبابى

واضحك كمان للعدو علشان يشوف نابى

واخده كمان بالحضن لو خبط على بابى

فيحس انى قوى وميشفش يوم ضعفى.......

قناتى ع اليوتيوب ....

صفحتى ع الفيس بوك .....

رابط هذا التعليق

عزيزي هشام.. انا مش ادك. مفهمتش تقصد ايه. او في الحقيقة اللي فهمته مريحنيش خالص. يا ترى دي تريقه ولا المعنى في بطن الشاعر؟ يا سيدي انا راجل غلبان كلمني على ادي.

تحياتي

رابط هذا التعليق

لا والله مش تريقه والعياذ بالله

انا بس قصدت اقول ان حال المصرين ميسرش عدو ولا حبيب

وان كل مصرى لو سالته السوال عن اماله فى المستقبل هيقولك مش عارف الكل متحير بين الوعد بالديمقراطيه اللى نفسه يصدقه والتجربه القاسيه مع تلك الوعود التى تتناثر من افواه المسؤلين وتطلع كلها كلام فارغ ملوش اى اساس من الصحه

المواطن المصرى تايه ومش عارف هيوصل لفين .............

وربنا يستر علينا .............. :angry:

انما الامم الاخلاق ما بقيت .............. فان همو ذهبت اخلاقهم ذهبوا

...................................................................!

وعلمتنى الحياه اضحك لأحبابى

واضحك كمان للعدو علشان يشوف نابى

واخده كمان بالحضن لو خبط على بابى

فيحس انى قوى وميشفش يوم ضعفى.......

قناتى ع اليوتيوب ....

صفحتى ع الفيس بوك .....

رابط هذا التعليق

انت ليه ربطت الموضوع بالسياسة يا هشام؟ السياسة جزء من الحياة، لكن مش كلها. التيه اللي بنحس بيه مش سببه سوء الوضع السياسي او حتى الاقتصادي و بس. انا شايف انه اولا.. لازم نعترف ببعدنا عن ربنا. ثانيا و ما تلاها.. مستنيها منكم :rolleyes:

تحياتي. و السلام عليكم

تم تعديل بواسطة حسـام المصـري

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      لا أحد ينكر أن قطاع السياحة فى مصر هو أجمل ما فى عام 2023 ورغم لهيب حرارة الجو واختناقات الرطوبة إلا أن السعاعرض المقال كاملاً
    • 0
      على مر عامين مازال العالم يواجه خطر جائحة كورونا التى أصابت جميع الدول بحالة من الشلل والإغلاق وصدمات متوالعرض المقال كاملاً
    • 74
      السيارات بتستهلك بنزين كتير وده اهدار للطاقة وكمان البترول حيجيي يوم و يخلص ، البترول اتكون في باطن الأرض من ملايين السنين و البشر انقضوا علي الثروة دي و يخلصوها بدري فكان ليااقتراح ان هيئة النقل العام تستخدم الحمير و الحصنة كوسائل نقل وده تمهيدا لتعميم هذه التجربة وممكن يقتصر استخدام السيارات علي المطافي و الأسعاف عشان محتاجة سرعة ولو بحسبة بسيطة نحسب الطاقة اللي بيستخدمها الحمار في اليوم حنلاقيها مثلا بجنيه واحد برسيم ، اما السيارة ممكن تاخد في اليوم 100 جنيه بنزين كمان لو حسبنا
    • 9
      بيقول لك الشفيق احمد فريق عمل مؤتمر جماهيري في الأقصر النهاردة ودخل السرادق وهو راكب حصان http://www.youtube.com/watch?v=4qFx-qx0Q28&feature=player_embedded بيقى اكيد عوكاشه لما يروح المؤتمر اللي جاي هايدخل راكب دكر بط
    • 8
      في مفاجأة سياسية من العيار الثقيل احتلت جبهة الكتلة المصرية وعلى رأسها أحزاب التجمع والمصريون الأحرار والمصري الديمقراطي الاجتماعي المركز الثالث في المرحلة الأولى لانتخابات برلمان 2011 بعد حزبي "الحرية والعدالة" التابع لجماعة الإخوان المسلمين و"النور" السلفي" مما جعلها توصف بالحصان الأسود. يعزو خبراء وسياسيون هذه المفاجأة إلى تصويت الأقباط المكثف للكتلة وعلى رأسهم حزب "الأحرار المصريون" الذي رشح رجل الأعمال المسيحي الشهير نجيب ساويرس، رغم أن أكثر المرشحين على قائمته مسلمون. وكان جدل واسع أثير ح
  • أضف...