اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

اريد أن أضحك

أبو الفوارس

Recommended Posts

أنا فعلا عايز أضحك

بس ماليش نفس خالص

هو اية اللي بيحصل في المنتدي ده

ليه دايما كل محاولة لنقل الثقافة تؤخذ علي أنها محاولة سرقة

سرقة أيه الظبط ,,

سرقة كلام ...

انا شايف ان اسم ابو الفوارس أسم كودي ومش اسم انسان

حد بقي يقولي يطلع مين أبو الفوارس ده

ممكن السؤال يطرح نفسة علي العقول الناشطة ويقول اية بقي .........

يقولك وانت لية ما بتكتبش اسامي الناس علي حاجتهم ياعم

الأجابة ببساطة ياعم ..

اني معرفش مين اللي كتبها فبكتب تحتها اسم كودي ,,

ودا مش اسمي بكل تأكيد

حاجة تانية هو انتو مش لاقيين كلمة غير ان الواح يسرق قصيدة

طب مايسرق حاجة تأكل عيش

ولو قلنا انه حيضحك علي نفسة بشوية مدح زائف

هيستفيد اية برضك ..

دا مجرد منتدي ع النت ومش دار نشر ..

يعني الواحد لو يعني يمثل ويكتب هنا هتفضل برضة القصيدة بتاهة اللي كتبها لو كان مسجالها

عايزين شوية واقعية

طبعا في ناس ممكن ما تقتنعش بالكلام ده

عادي جدا ممكن يفضلوا زي ماهما كدا

فعلا ~أنا مصدوم في اللي بيحصل دا

أنا لو عايز أسرق قصايد ابقي عبيط لأنها أساسا مش حاجة تتسرق

يارب حد يكون فهم الفكرة اللي عيز أوصلها

وأنا آسف عموما

وكمان أنا أتقدم باستقالتي لو كان هناك مايسمي بهذا في المنتدي

أنا مستقييييييييييييييييييييل

مفيش تحية

بلا كلام فارغ

تم تعديل بواسطة Violinking

والآن ,,

الآن .. قد حان الرحيل ..

يا حلمنا الصافي ..

الصافي الجميل ,,

وأبو الفوارس النبيل

الفارس الحر الأصيل

يجتاز دربه الطويييييييييييييييل ,,,

رابط هذا التعليق

حاولت ارد على كلامك ...وفعلا حقيقى يعنى ملقتش اى كلام يتقال ........!!!

وجدت مجموعة افكار غريبة فعلا فعلا ..........ان كنت تؤمن بها فهذه كارثة !!!..

هل سيادتك ترى انه شئ طبيعى ....انك (( تعجب )) بشوية اشعار ...فتأخذها كدة ببساطة وتضع عليها اسمك الكودى ؟؟؟

هل حقيقى لاتعتبر هذه سرقة ؟؟؟.........آسفة ...لكن ملهاش اسم تانى .

ترضى انت انك تبنى بيت ........وتيجى بعد شهر تلاقى واحد سكن فيه ؟؟؟ وقال لك اصلى معجب بيه ؟؟؟

اسم كودى ايه......اللى بتقول عليه ....ادبيا كان مفروض تضع اسم صاحب العمل كما فعلت فى كلمات بيرم التونسى ؟؟؟ والا علشان كلمات بيرم صعب تتقال انها لغيره ؟؟؟...

هذا عذر اقبح من ذنب ....

ثم اذا اعترض اى انسان ......ترد وتهين الجميع ...(( انتوا بس فاضيين للى بيسرق كلمات مش بتأكل عيش .....وتيجوا فى الهايفة وتتصدروا ؟؟ )) ...

طيب....

راجع نفسك ....وبلاش تصلح الغلط ....بغلط.

واحنا بقى بنقول لك ....

تحياتنا لسيادتك ...

(وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً)

[النساء : 93]

رابط هذا التعليق

ليه دايما كل محاولة لنقل الثقافة تؤخذ علي أنها محاولة سرقة
سرقة أيه الظبط ,,

سرقة كلام ...

حد بقي يقولي يطلع مين أبو الفوارس ده

هيستفيد اية برضك ..

تلك أسئلة تحتاج انت الى الرد عليها و ليس نحن ,.....

فلسنا نحن من سرقنا تعب الأخرين و عصارة أفكارهم , و نتاج احساسهم و مشاعرهم ,....

انت قلت :

أنا لو عايز أسرق قصايد ابقي عبيط لأنها أساسا مش حاجة تتسرق

الشعر فن و الفن لا يقدر بمال الأرض ,....و هو فى حقيقته أثمن النفائس التى طالما طمع الناس فى سرقته و إقتباسه ,.....

هيستفيد اية برضك ..

انت تعلم جيداً مقدار النشوة و الفرحة التى يشعر بها الفرد بعدما يثنى عليه الجميع و يلقبونه بالفنان .....

أنا عن نفسى طالما كنت أسهر الليالى الطوال لأتدرب على الكمان ...... فقط لألقى إستحسان ممن سوف يسمعنى ,..... تخيل !

فنشوة الثناء تستحق أن يسعى اليها الفرد حثيثاً ,.... و لكن هناك ضعاف النفوس الذين يسعون اليها بطريق هم لا يدرون انه مسدود ,.... و ربما يدرون و لكنهم فقط يبحثون عن نشوة الثناء و التقدير ,...

أنا أعلم عضو هنا فى المحاورات أوهم العديدن بأنه شاعر مشهور و أغانيه مطروحة فى الأسواق , فإحترمه الناس و قدروه ,...... ثم بمجرد أن عرفت انه كذاب و مُدلس و يسرق تعب الأخرين و يعرضه علينا على انه أعماله الفنية ,....... سقط فى نظرى جداً ,...... و رغم اننى لم أكن على علاقة قوية به ,... فقد كرهت حتى الحديث عنه ..... لأنه مُدلس .

اما عن حكاية الأسم الكودى ,... فكلنا نحمل أسماء كودية ,.......و مع ذلك فلو وجه أحد الكلام لأبو الفوارس , فلابد ان ترد انت ,.. على اعتبار انك انت صاحب الأسم الحركى ( أبو الفوارس ) ,..

فرجاءً لا تلعب بالألفاظ , فنحن أكبر من أن نلعب بكلمات نحن أمهر من يستخدمها ...

ثم هناك اسئلة مباشرة :

لماذا لم تشير الى نقل القصائد عندما اثنى عليك الجميع ؟؟

لماذا لم تقول اننى لست صاحبها و اننى فقط معجب بها مثلكم تماماً ؟؟

كنت على الأقل أظهرت نفسك بمظهر الفنان العاشق لكل ما هو جميل ؟

فكنت ستلاقى نفس الإستحسان على إختيارك لهذة القصائد ؟؟

و أخيراً , إذا كنت تريد الإستقالة , فنحن لا نقبل إستقالة عضو لمجرد انه أخطأ و رفض الإعتراف بخطأه ....

عليك أن تفكر , و عليك أيضاً ان تدرك اننا أخوه و اننا لم و لن نحتقر شخصاً مهما فعل ,...

نحن أسرة كبيرة , إذا أخطأ واحد مننا لا ننبذه ,... بل نعرفه بخطأه ,... حتى يدرك حجم ما فعل ,... و عندها ننسى كل ما فعل ,.... و نعود كما كنا ....

أخوة .......

فى الوطن .....

تحياتى ,.....

رابط هذا التعليق

الاخ ابو الفوارس

لا كلام بعد كلام الفاضلة سلوى والاخ فيولين كنج

كنت فقط انتظر منك اعتذارا لكل من خدعت لكنك اخفقت ولست مستقيلا بل لا مكان لك بين الشرفاء ممن يقدرون حق الكلمة ويحترمونها

ارجو من السيدة سلوى وقف عضوية ابو الفوارس لاجل غير مسمى

وحضرتك اضحك براحتك على نفسك وعلى الناس فى مكان آخر غير محاورات المصريين

عندما تشرق عيناك بإبتسامة سعادة

يسكننى الفرح

فمنك صباحاتى

يا ارق اطلالة لفجرى الجديد

MADAMAMA

يكفينى من حبك انه......يملأ دنياى ....ويكفينى

يا لحظا من عمرى الآنى.....والآت بعمرك يطوينى

يكفينى .....انك........................تكفينى

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• Guest رامي محمد
      0
      أريد معرفة انا عندي بصمه استبعاد من السعودية ام لا مع العلم اني ترحلت بلاغ هروب من 2016
    • 12
      السلام عليكم اعضاء المنتدي انا مقيمة معي زوجي هنا في الطائف واريد ان اعمل توكيل لاخي في مصر ولا اعرف الاجراءات كي اعمل توكيل برجاء افادتي وشكرا
    • 1
      انا عيز خروج نهائي والشركه بتقول لازم تامين ونا اقامتي منتهيه وتأمين منتهي الصلاحية وعيز اروح بلدي اعمل ايه والشركه مش رضيه تأمن ونا بقالي 5 شهور علي كده 
    • 13
      ارجوا من الاخوة مساعدتى انا رايح يوم السبت اعمل كشف طبى فى مركز جاميكا وذلك للسفر للسعودية ومن المعروق ان هناك سأعمل أشعة على الصدر , وانا عارف ان عندى حساسية على الصدر فهل الحساسية على الصدر تمنع من السفر أفيدونى من فضلكم
    • 55
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اعزكم الله عز وجل وجزاكم الله خيرا كل عام وانتم بخير اخواني الكرام باختصار وحتي لا اطيل عليكم جئت الي السعودية بالرياض علي تأشيرة مهندس معماري وجواز سفري مهندس معماري واقامتي مهندس معماري ولله الحمد ولكن الشخص الذي اعمل عنده هو نفسه كفيلي وهو نفسه مديري بالعمل وصاحب الشركة ثم كان اتفاقه معي قبل مجيء للسعودية ان الدوام من 8 صباحا - 5 عصرا ثم صار الدوام من 8 صباحا وحتي 2 ظهرا ثم من 4 عصرا وحتي 12 او 1 ليلا . ومنعني من ايام الاجازات الرسمية كالجمعة فاصبحت
  • أضف...