اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

هل يجوز الاستغفار لغير المسلمين ؟


Grandma

Recommended Posts

و بيصطبحوا بسبعه عجوه

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

  • الردود 178
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

و بيصطبحوا بسبعه عجوه

ويبلعوا بشوب طازج من بول الإبل

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

new-egypt.gif

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
***************
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
***************
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

***************

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق
شارك

انت عايش فين؟

في الكتب الصفراء؟

مين قال لك انهم لا يستغفرون؟ مين قال لك أنهم لا يقدمون للمخلوقات كل يد من عون ومساعدة مغلفة بالرحمة والشفقة؟

يا استاذ محمد انت بتشرح ايه بس ... ياللا ..

المدهش ان ده هو الأسلوب الجديد لشرح الأسلام بصورة جديدة بعيدة عن الجمود و التحجر بتاع العقليات اللي افرزها اسلوب التعليم بتاعنا ..

Useless

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر


"صلاح جاهين"


رابط هذا التعليق
شارك

أخى الكريم طارق...

طيب بالنسبة للى بيعلن انه كافر او ملحد ده ظروفه ايه؟ يعنى اللى اختار الكفر او الشرك بالله او الالحاد... ده يبقى ايه؟

و إذا كانت الاديان كلها زى بعضها و المسلم زى الكافر, طيب ايه الداعى اننا نتمسك بالاسلام؟ او حتى نتمسك بأى دين؟ ايه المغزى من الاسلام و من الاديان السماوية؟

أخى الكريم طارق...

طيب بالنسبة للى بيعلن انه كافر او ملحد ده ظروفه ايه؟ يعنى اللى اختار الكفر او الشرك بالله او الالحاد... ده يبقى ايه؟

و إذا كانت الاديان كلها زى بعضها و المسلم زى الكافر, طيب ايه الداعى اننا نتمسك بالاسلام؟ او حتى نتمسك بأى دين؟ ايه المغزى من الاسلام و من الاديان السماوية؟

لن أريد عن جواب Grandma

جزاها الله خيرا ......

بس لازم تعرف الأول ما هو دين آدم ونوح وإبراهيم وموسى وعيسى ومحمد وكل الأنبياء عليهم السلام

..... أليس هو الإسلام بنص القرآن

الإله واحد والدين واحد والشرائع شتى .....

لا يمكن أقول المسلم زي الكافر ولكني مقدرش أكفر حد من تلقاء نفسي بدون أن يعلمنا القرآن بأنه كافر

يا أستاذ محاور .....

صحيح إن الله أخبرنا عن كفر بعض طوائف من أهل الكتاب ولكنه أبدا لم يقل لنا حكما عاما فيهم بالكفر .....

وأبحث قبل أن ترد علي عن آية واحدة تقول أن اهل الكتاب كلهم كفار أو أن اليهود والنصارى كلهم كفار .... لن تجد

ولكنك ستفاجأ بعد البحث والدراسة أن الله مدح طوائف منهم وأثنى على بعضهم في أكثر من موضع في القرآن الكريم

هل ستترك القرآن لقول هذا أو رأي ذاك من المكفرين

لا تحكم على أحد بحكم لم يحكم به الله .... لا تتقول على الله

هل نحكم ثم نكفر ونفجر ونقتل ونحرق ونغرق بلا دليل

أنت عمال تقول وتكرر

الإيمان محله القلب

نعم يا سيدي وألف نعم

فهل أطلعت على ما في قلوب عباد الله ؟

كيف لك أن تحكم عليهم ؟

أنى لك أن تفرض وصايتك ؟

ألا تتركهم لربهم وتريح وتستريح ؟

بدلا من أن تتأله عليهم وتدعي أنك مطلع على القلوب

الخطاب عام وليس موجها لك على وجه التحديد

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

 

رابط هذا التعليق
شارك

علي فكرة Grandma فيه موضوع اسمه " هل يجوز الترحم والدعاء لموتى غير المسلمين" وصل ل 14 صفحة و كولللللللللللل اللي اتكتب لحد دلوقتي كان اتكرر فيه ... و دي وصلته : http://www.egyptiantalks.org/invb/index.php?showtopic=59139&hl=%20%CC%E6%C7%D2%20%20%C7%E1%CA%D1%CD%E3&page=2

و بالمرة بقي نكرر هنا اللي كتبه واحد نصراني من اللي مستني قراركم حول جواز الترحم عليه بعد ما يموت ....

لن أبحث مرة أخري بين النصوص لمحاولة فهم سبب تلك الأختيارات .... او محاولة فرضها علي الآخرين ... فهناك دائمآ خيارين في هذه المسائل .. و فريقان أحدهما يحرم عندما يريد و الآخر يحلل عندما يريد .... لن أكرر نصوصآ لأننا قد ناقشنا سابقآ موضوعآ ( لاتتخذوا اليهود والنصارى اولياء ) يعالج أمرآ مماثلآ

و من خلال هذا الموضوع المطروح الآن و كل ما سبقه أستطيع ببساطة أن أجد ردآ علي الموضوع الآخر الذي يدور حول المتشددين ....
المتشدد هو اذا تم عرض أمر مماثل عليه و أمامه خيارين صحيحين.. أختار دائمآ أصعبهما و أكثرهما قسوة ....

و لن أتكلم عن وقع كلمات مماثلة من المتشددين علي من يشاركهم الحياة في نفس المكان ... فبالرغم من حلو الكلام عن سماحة الأسلام تجاهه الذين يبدأون به كلامهم .. و لكنهم في الواقع همشوه .. و انفصلوا عنه .. رافضينه منذ أن رأت عيناه الدنيا الي أن يغلقها الي الأبد ... فلا سلام و لا كلام ... لا تهنئة و لا مشاركة .. بل حتي أمام الموت يظل الأمر قائمآ هكذا ...
لا أعترض و لا أتدخل في تلك القناعة ... فحضراتكم أكثرمن أحرار بالطبع في الأيمان و العمل بها .... و لكن ما أعترض عليه هو محاولة اجبار الآخرين علي القيام بها ... و أعترض و أرفض اتهامك لي بالكفر و الشرك .....

هل هو طبيعي أن تشارك زميل مسيحي العمل .. يعني تقضي معه وقتآ أكثر مما تقضيه مع أسرتك ذاتها .. تراه كل يوم و تتعاملون معآ و تعانون من نفس الظلم و قسوة الحياة .. و لكنك يجب أن تعامله نفس معاملة طائفة من مسيحيي الجزيرة العربية كانت تعيش زمن الرسول عليه السلام .. بعضها كان يعتبر السيدة مريم العذراء من الآلهة و بعضها شارك اليهود مؤامرات في القضاء علي هذا الدين الوليد الذي كان يمثل بالنسبة لهم خطرآ أقتصاديآ ....

فهل تجد تلك المؤامرات .. او هذا الخطر العظيم في "ميخا" زميلك الذي تطلب منه ان يمضي بدلا منك انصراف فلديك مهمة عاجلة و يجب ان تغادر العمل قبل ميعاده ...
أو تجديها في "تيريزا" التي تشاركك نفس الجمعية و التي فوتت دورها فيها كي تستطيعي دفع قسط المدارس ...

أو العكس في كلتا الحالتين ....

أعلم ان الرد سيكون هذا كلام عاطفي و لا يوجد دليل او مصدر ديني له .. و لكن بجوار نصوصه المقدسة الم يترك لنا الله قبسآ من روحه نجده في عاطفتنا و عقلنا يساعدنا أحيانآ علي ترجيح امرآ عن الآخر ...
كنت قد ذكرت مرة أنني منذ بلغت و انا في رحلة بحث دائمة ... لم اجد كتاب مقدس أو ديني الا و قرأته .. بنية صافية .... و لكنني في الآخر مازلت مقتنعآ بالأنجيل ... فهو كغيره من الكتب المقدسة يدلنا علي الطريق الي الله ... قد آخذ انا طريق .. و انت طريق مختلف .. و لكن صدقوني كل الطرق تنتهي عنده ... و في اختلاف الطرق للوصول اليه اكثر من حكمة ....و لكني لن أستاء منك ان لم تأتي معي في طريقي .. فهل هو كثير ان اطلب منك ألا تكرهني ان لم أصحبك .. مادمنا مجرد ضيوف هنا و يومآ ما سنكون جميعآ هناك معه .. و حيث سيقرر هو فقط هل فعل أحدنا طيبآ بسيره وحده دون أن يصطحب الآخر...

و لن أتعب من تكرار قناعتي بأن التوحيد و شروط التوحيد .. قد تختلف في رأيك أو في الشرع الأسلامي .. و لكنها ليست كذلك بالنسبة لنا .. و لن يكون هذا الأتهام المستمر بالشرك و الكفر الذي سيغير قناعة أحد ..
أما ما لا نستطيع أن نقتنع به فلقد تعلمت أنه من العبث مناقشة قضايا خارجة عن حدود الخبرة الحسية و العقلية للبشر... لذلك لا أنا و لا أي احد علي وجه الأرض من حقه أن يزعم أن لديه كشوفآ بأسماء الذين سيدخلون الجنة و الأخرين الذي ستكون جهنم مصيرهم... كما أنني أؤمن أن من حق الناس جميعآ .. و أكرر جميعآ ...أن يطمعوا في رحمة الله و عدله و جناته مادامت الناس قد سلمت من أيديهم و ألسنتهم..

تحياتي و مودتي للجميع ... لمن سيترحم علي عندما أموت و لمن لن يفعل .....

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر


"صلاح جاهين"


رابط هذا التعليق
شارك

انت عايش فين؟

في الكتب الصفراء؟

مين قال لك انهم لا يستغفرون؟ مين قال لك أنهم لا يقدمون للمخلوقات كل يد من عون ومساعدة مغلفة بالرحمة والشفقة؟

عايشهم وعاشرهم لتعرف انهم من بني الإنسان وليسوا من بني حجر ولا بني صخر ولا بني صحراء.

مصيبتنا أننا نشعر بالتعالي على باق البشر على الرغم من أن من بيننا يخرج سفاحين وسافكي الدماء والمبرراتية وآكلي وهاضمي حقوق الناس، ومنا العنصريين وكله باسم الدين والدين منهم براء.

انت في حاجة للعيش في مجتمع منفتح متعدد الديانات والثقافات لتكتشف أنك في ذيل الأمم حيث لا تقدم لهم أي جديد سوي الإرهاب، ستكتشف انك من مجتمعات عالة على البشرية من حيث البحث والابتكار وتطوير الإنسان وما انت الا من مجتمعات تبيع كنوز أحفادها لتتلذذ بعوائدها على طريقة اليوم خمر وغدا أمر واحييني النهاردة وموتني بكرة، واذا فكرتم قليلا فلا تفكرون الا في استعادة الماضي ولا تعرفون للمستقبل أي معنى، وفي النهاية لا نسمع الا صرخات التعالي والاستعلاء وخير امة اخرجت للناس رغم انكم لا تأمرون بمعروف او تؤدونه، ولا تنهون عن منكر بالاتصال بالجهات المنوطة بمراقبة القانون وتفعيله، وتكتفون بمصمصة الشافيف والنظر الى الجانب الآخر ولعن الحكومة وانتظار صلاة العصر على امل رجوع مرسي للقصر.

انهم يستغفرون عملي، من يعمل منهم سيئة يكفر عنها عمليا لدرجة ان يصل عقابه لنفسه الى الاعدام.

أولا يا استاذى الكريم انا اعرف هذه المجتمعات أكتر من حضرتك, مع احترامى الشديد ليك.

أما عن باقى كلامك, فده مذكور فين فى القرآن إن شاء الله؟

إذا كان أساس العقيدة فاسد يا أستاذى الكريم؟ يعنى إذا كان الواحد مش مؤمن بوجود ربنا أصلا, أو مؤمن ان ربنا تلاتة واحد و ابنه و مراته و التخلف اللى بنسمعه طول الوقت ده من ناس عايشين خارج اطار اى زمن او حتى خارج اطار الكتب الصفرا اللى مزعلة حضرتك. :)

يا أستاذى الكريم... طالما ان وجود أساس عقائدى من عدمه مش فارق, و طالما ان الكافر زى المؤمن... يبقى ايه قيمة الدين؟ و ايه قيمة الانتماء للإسلام؟ و لو انا طلعت لقيت نفسى مسلم, يبقى ايه قيمة انى أؤدى الفروض و التزم بيها؟

أما بقى اللى بيعمل حاجة كويسة للبشرية, فعلى حد علمى ان ربنا بيجازيه فى الدنيا... و يظل حسابه فى ايد ربنا, لان الله وحده هو صاحب القرار.

لكن الشطحة اللى شطحتها انهم بيستغفروا بطريقتهم و الكلام ده, بصراحة مش عارف اركبه فى دماغى و لا عارف له آية و لا حديث.

كلامك ده كإنك بتقول لى ان واحد كافر مثلا ممكن يصوم رمضان و ياخد أجر صيام رمضان كمان, مع انه كافر... بس عادى يصوم رمضان و ياخد أجر الصائم.

طالما الاساس العقائدى فاسد عند الانسان, فالمسألة برمتها تسير فى اتجاه تانى خالص.

الآية واضحة و هى انك تستغفر لهم او ماتستغفرلهمش او حتى لو استغفرت 70 مرة, فربنا مش هيغفر لهم... يعنى القرآن واضح وضوح الشمس, فسيادتك ايه اللى مزعلك و ايه اللى جاب سيرة الكتب الصفرا فى الموضوع؟

الحمدلله انى عايش فى الكتب الصفرا... احسن ما اعيش فى حتة تانية. :)

تم تعديل بواسطة محاور

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

لحظة هدوء كده بقى و كل اللى له نبى يصلى عليه. :)

واضح من الردود ان الناس مش قادرين يفصلوا بين ما هو إسلامى و دينى من جهة, و بين ما هو فلسفى او وصلوا اليه نتيجة بحثهم الشخصى عن الحقيقة من جهة أخرى, فالاتنين دخلوا فى بعض.

بصراحة انا شايف شطط عجيب فى الردود و مش لاقى له اى اساس من القرآن اللى كلنا كده كمسلمين اتفقنا اننا نحتكم ليه.

أما بقى اللى معتقد ان القرآن كتاب أصفر و اللى شايف انه كتاب فيه كلام مينفعش نقوله قدام الكافرين علشان مانجرحش مشاعرهم الحساسة, فده ربنا يسهل له, لانه له وضع خاص.

لكن تقول لى اصلهم بيستغفروا بطريقتهم و مش عارف ايه... جديدة دى... انا بجد دورت كتير و قليل بس دى جديدة عليا. :)

أما اللى بيقول كلام على أساس القرآن... اللى المسلمين اتفقوا انه مرجعهم الاساسى, فأحب اشوف الآية بتاعت انهم بيستغفروا دى.

لكن اللى بيشوف القرآن انه كتاب اصفر, فدى مسألة تخصه و احترمها بكل تأكيد, لكن ميلبسهاش فى الاسلام و القرآن و يفتكس فى كلام مالوش اساس.

تم تعديل بواسطة محاور

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

علي فكرة Grandma فيه موضوع اسمه " هل يجوز الترحم والدعاء لموتى غير المسلمين" وصل ل 14 صفحة و كولللللللللللل اللي اتكتب لحد دلوقتي كان اتكرر فيه ... و دي وصلته : http://www.egyptiantalks.org/invb/index.php?showtopic=59139&hl=%20%CC%E6%C7%D2%20%2علا 0%C7%E1%CA%D1%CD%E3&page=2

و بالمرة بقي نكرر هنا اللي كتبه واحد نصراني من اللي مستني قراركم حول جواز الترحم عليه بعد ما يموت ....

يا خبر !!! دا الموضوع قُتل بحثا من سنة 2008

انا باقترح بقى تجمعوا الموضوعين مع بعض وردودنا هنا تبقى استكمال للموضوع الاول

أنا شايفة ان الموضوع الاول أكثر ثراءا من دا لان كان فيه اعضاء و مشاركات أكتر

وما تقلقش يا حفيدي العزيز سكوربيون هدعيلك حيا و ميتا بعد عمر طويل أوي

خير الكلام ما قل ودل وإتكتب بالمصري الفصيح

رابط هذا التعليق
شارك

يا تيتة الموضوع اللى انتى بتتكلمى فيه أكبر من مسألة الاستغفار كما فهمت, فمسألة الاستغفار مسألة جانبية و هى مسألة محسومة و اللى عايز يستغفر هو حر, فالعبرة بالاستجابة من الله صاحب القرار.

فالموضوع أساسه فلسفى عميق, لكن للأسف الشديد السطحية و اختزال الحوار فى منطقة ضيقة هو اللى بيحصرنا فى كلام محسوم.

أهم شىء بس اننا نفرق و احنا بنتكلم ما بين ما هو إسلامى و ما بين ما هو فلسفى و اللى احنا وصلنا له من قناعات و افكار نتيجة البحث عن الحقيقة.

لكن اختلاط الامر و المفاهيم هو اللى بيسبب المشكلة دى. :)

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

أما إذا أنا سلمت و أقريت بأن الاديان كلها زى بعضها, و ان الكفر مثل الايمان, و أن المسلم يتساوى مع الملحد, فهذا يعنى ببساطة أن الله قد أخطأ التقدير, و إننا نحن بنى آدم اكتشفنا هذا الخطأ الفادح اللذى قام به الله.

يعنى طالما إن كلها شبه بعضها, و يتساوى الإلحاد مع الشرك مع اللادينية مع الاسلام... إذا معنى كده ان الله قد أخطأ لما ارسل الرسل و لما أقر الاسلام دينا لنا.

و أنا هنا مش بتكلم عن مسألة الاختلاف اللى ربنا خلقها... يعنى انا مش بتكلم عن وجود ملحدين و مشركين و لادينيين و مسلمين... لان ربنا سبحانه و تعالى له حكمة فى هذا الاختلاف و فى هذه التعددية فى العقائد اللى الناس بيؤمنوا بيها, والله قد ترك للناس حرية الاختيار بين العقائد.

أنا بتكلم عن هذا الفارق بين المؤمن و الكافر... بين المسلم و اللادينى.. إذا كان الايمان لا قيمة له, و الاسلام لا قيمة له يبقى ده خطأ تقدير من الله بقى؟ :)

طبعا الله له الحق فى إدخال من يشاء الجنة و إدخال من يشاء النار... و دى مسألة بديهية المفروض اننا تخطيناها و اتفقنا عليها بمختلف افكارنا و معتقداتنا.. إن صاحب الحساب و صاحب التقدير هو الله, و هو صاحب الملك يدخل من يشاء الجنة و يدخل من يشاء النار.

لكن انا بتكلم عننا هنا فى الدنيا.. إذا كان المسلم يتساوى مع الكافر... و إذا كان الاساس العقائدى مش مهم.. و إذا كان الكل بيستغفر بطريقته, فده بديهيا و تلقائيا معناه ان الاديان كلها متساوية و ان العقائد كلها متساوية و ان ايمانك بالله من عدمه مش فارق, لانك كده كده بتستغفر بطريقتك الخاصة...

طيب طالما ان المسألة كده, يبقى الله أخطأ فى التقدير لما قال لنا فى القرآن ان المؤمن لا يتساوى مع الكافر, و ان اللذين آمنوا لا يتساوون مع اللذين كفروا.. و اننا احنا البشر اكتشفنا هذا الخطأ الالهى... و لازم الله يصلح غلطته... ولا ايه؟ :)

تم تعديل بواسطة محاور

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

إذا كان الايمان لا قيمة له, و الاسلام لا قيمة له يبقى ده خطأ تقدير من الله بقى؟

هو فيه حد قال ان الايمان و الاسلام لا قيمة لهما ؟!!

دا اساسا مش موضوعنا

معروف ان أكرمنا عند الله اتقانا ... و ميزان التقوى عند ربنا مش عند البشر

أهم حاجة اننا لا نعامل من هو مختلف عنا بحدة و عدوانية و كره حتى لو كان لا يؤمن بالله

ربنا في النهاية هو اللي هيحاسبه لانه أدرى بيه

خير الكلام ما قل ودل وإتكتب بالمصري الفصيح

رابط هذا التعليق
شارك

هو فيه حد قال ان الايمان و الاسلام لا قيمة لهما ؟!!

دا اساسا مش موضوعنا

معروف ان أكرمنا عند الله اتقانا ... و ميزان التقوى عند ربنا مش عند البشر

أهم حاجة اننا لا نعامل من هو مختلف عنا بحدة و عدوانية و كره حتى لو كان لا يؤمن بالله

ربنا في النهاية هو اللي هيحاسبه لانه أدرى بيه

بصى يا تيتة... كلنا متفقين على بديهية ان الحساب بيد الله سبحانه و تعالى و انه هو صاحب القرار فى ادخال من يشاء الجنة و ادخال من يشاء النار.

و مسألة ان الكافر انسان و ان نتعامل معه بانسانية لان الاسلام أتى للإنسانية و لتدعيم الانسانية, فدى برضه مسألة لا جدال فيها.

لكن أنا مندهش من هذا الشطط ان الكافر بيستغفرهو كمان على طريقته و فعلا مش عارف الكلام ده اساسه ايه من القرآن؟

كمان يا تيتة مسألة ان الكافر بيستغفر على طريقته و ان كل حسنة بيعملها هيتجازى بيها فى الآخرة حسنات, فده معناه بديهيا و منطقيا يا تيتة اننا مش لازم نبقى مؤمنين او مسلمين علشان ناخد حسنات و ندخل الجنة, لان اذا كان الكافر بيستغفر و هياخد حسنات, فده بيخل بمنظومة الثواب و العقاب اللى ربنا حاططها... صحيح ان ربنا له ارادته فى تقدير من يدخل الجنة, و لو ربنا اراد ادخال كل الكافرين الجنة, فهذه مسألة ربانية بحتة و ربنا حر يعمل اللى هو عايزه.

لكن ربنا عمل قوانين تحكم هذا الكون... و زى ما فيه سنن كونية... زى ما فيه قوانين للكفر و الايمان ربنا حاططها علشان نمشى عليها.

مرة تانية.. لو الكافر بيستغفر بطريقته و هياخد حسنات... طيب انا ليه بصلى كل يوم 5 مرات و اصوم رمضان و اقتطع الزكاة من مالى؟ و هل انا بستوى مع الكافر؟ طيب طالما انها كده مانخلينا نشبع شهواتنا نروح نعمل كل اللى نفسنا فيه و برضه نعمل خير و اهو كله استغفار.

الكلام غير منطقى يا تيتة... لان اذا كان الكافر بيستغفر فده معناه بديهيا و تلقائيا ان المؤمن يستوى مع الكافر... و معنى كده ان الله كاذب لما قال لنا ان المؤمنين لا يستوون مع الكافرين؟!!!! او ان الله أخطأ التقدير و اننا احنا البشر فتكين و اكتشفنا غلطته؟!!!

أما بقى مسألة ان الكافر بيعمل خير للبشرية و يتجازى عالخير ده ازاى؟ فدى حاجة بيد الله سبحانه و تعالى... و المعلوم لينا ان الكافر ربنا بيجازيه فى الدنيا خير... لكن اننا نفتكس و نألف من دماغنا و نقول ان الكافر هياخد حسنات يوم الحساب على الخير اللى عمله, فده تأليف و افتكاس و اى كلام فى الهجايص, طول ما هو مفيش اى دليل ليه فى القرآن.

اما اللى مش مقتنع بالقرآن اصلا و شايف انه كتاب اصفر, فدى مسألة تانية, لانه كده مش هيكون بيحتكم للقرآن و غير معترف بيه من اساسه.

تم تعديل بواسطة محاور

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

يا خبر !!! دا الموضوع قُتل بحثا من سنة 2008

انا باقترح بقى تجمعوا الموضوعين مع بعض وردودنا هنا تبقى استكمال للموضوع الاول

أنا شايفة ان الموضوع الاول أكثر ثراءا من دا لان كان فيه اعضاء و مشاركات أكتر

وما تقلقش يا حفيدي العزيز سكوربيون هدعيلك حيا و ميتا بعد عمر طويل أوي

الأفاضل. الموضوع قتل بحثا منذ بداية محاورات المصريين و كان من العادي ان نتلقى الكتابات التي تحرم تهنئة المسيحيين في كل موسم ديني لهم. و كان دائما ردنا الواضح هو رفض التحريم إلا ب " نص صريح قطعي الدلالة" أما بالنسبة للترحم و الإستغفار فيقول الله " رحمتي وسعت كل شئ و عذابي أصيب به من أشاء "

من نكون نحن حتى نقيد رحمة الله

و في كتاباتي هنا في محاورات المصريين كنت أطلب الدعاء بالشفاء لكل المرضى و ليس المسلمون فقط

الأفاضل العقل أداة للعبودية لله و ليست أداة للإشراف على الربوبية

مواطنين لا متفرجين


رابط هذا التعليق
شارك

بصى يا تيتة... كلنا متفقين على بديهية ان الحساب بيد الله سبحانه و تعالى و انه هو صاحب القرار فى ادخال من يشاء الجنة و ادخال من يشاء النار.

و مسألة ان الكافر انسان و ان نتعامل معه بانسانية لان الاسلام أتى للإنسانية و لتدعيم الانسانية, فدى برضه مسألة لا جدال فيها.

لكن أنا مندهش من هذا الشطط ان الكافر بيستغفرهو كمان على طريقته و فعلا مش عارف الكلام ده اساسه ايه من القرآن؟

كمان يا تيتة مسألة ان الكافر بيستغفر على طريقته و ان كل حسنة بيعملها هيتجازى بيها فى الآخرة حسنات, فده معناه بديهيا و منطقيا يا تيتة اننا مش لازم نبقى مؤمنين او مسلمين علشان ناخد حسنات و ندخل الجنة, لان اذا كان الكافر بيستغفر و هياخد حسنات, فده بيخل بمنظومة الثواب و العقاب اللى ربنا حاططها... صحيح ان ربنا له ارادته فى تقدير من يدخل الجنة, و لو ربنا اراد ادخال كل الكافرين الجنة, فهذه مسألة ربانية بحتة و ربنا حر يعمل اللى هو عايزه.

لكن ربنا عمل قوانين تحكم هذا الكون... و زى ما فيه سنن كونية... زى ما فيه قوانين للكفر و الايمان ربنا حاططها علشان نمشى عليها.

مرة تانية.. لو الكافر بيستغفر بطريقته و هياخد حسنات... طيب انا ليه بصلى كل يوم 5 مرات و اصوم رمضان و اقتطع الزكاة من مالى؟ و هل انا بستوى مع الكافر؟ طيب طالما انها كده مانخلينا نشبع شهواتنا نروح نعمل كل اللى نفسنا فيه و برضه نعمل خير و اهو كله استغفار.

الكلام غير منطقى يا تيتة... لان اذا كان الكافر بيستغفر فده معناه بديهيا و تلقائيا ان المؤمن يستوى مع الكافر... و معنى كده ان الله كاذب لما قال لنا ان المؤمنين لا يستوون مع الكافرين؟!!!! او ان الله أخطأ التقدير و اننا احنا البشر فتكين و اكتشفنا غلطته؟!!!

أما بقى مسألة ان الكافر بيعمل خير للبشرية و يتجازى عالخير ده ازاى؟ فدى حاجة بيد الله سبحانه و تعالى... و المعلوم لينا ان الكافر ربنا بيجازيه فى الدنيا خير... لكن اننا نفتكس و نألف من دماغنا و نقول ان الكافر هياخد حسنات يوم الحساب على الخير اللى عمله, فده تأليف و افتكاس و اى كلام فى الهجايص, طول ما هو مفيش اى دليل ليه فى القرآن.

اما اللى مش مقتنع بالقرآن اصلا و شايف انه كتاب اصفر, فدى مسألة تانية, لانه كده مش هيكون بيحتكم للقرآن و غير معترف بيه من اساسه.

اذا مسألة ان الغير مسلم ياخد حسنات على عمل خير بيعمله ما تضركش في حاجة ... ليه متضايق ؟!!! :)

كل واحد بيفسر القرآن بمنظوره هو حر ...اذا شط عن المنهج الصحيح ربنا هيحاسبه هو مش انت ...ما تتنرفزش

احنا نكره ان كل الناس تدخل الجنة ؟!!!

ربنا عمل الجنة درجات كل واحد وعمله

نفرض اي حد فينا بيألف من دماغه ودا مريحه ... مادام تفسيره اللي انت شايفه غلط بيحببه في الاسلام

و اي تفسير تاني ممكن يخليه ينفر ... سيبه ... ربنا في النهاية هيحاسبه هو مش انت :)

خير الكلام ما قل ودل وإتكتب بالمصري الفصيح

رابط هذا التعليق
شارك

الأفاضل العقل أداة للعبودية لله و ليست أداة للإشراف على الربوبية

الله ... هو دا الكلام المظبوط

خير الكلام ما قل ودل وإتكتب بالمصري الفصيح

رابط هذا التعليق
شارك

اذا مسألة ان الغير مسلم ياخد حسنات على عمل خير بيعمله ما تضركش في حاجة ... ليه متضايق ؟!!! :)

كل واحد بيفسر القرآن بمنظوره هو حر ...اذا شط عن المنهج الصحيح ربنا هيحاسبه هو مش انت ...ما تتنرفزش

احنا نكره ان كل الناس تدخل الجنة ؟!!!

ربنا عمل الجنة درجات كل واحد وعمله

نفرض اي حد فينا بيألف من دماغه ودا مريحه ... مادام تفسيره اللي انت شايفه غلط بيحببه في الاسلام

و اي تفسير تاني ممكن يخليه ينفر ... سيبه ... ربنا في النهاية هيحاسبه هو مش انت :)

يا تيته أنا اتمنى ان الناس كلها ربنا يهديها و ان الناس كلها تدخل الجنة, و لكن الله سبحانه و تعالى خلق البشرية بطريقة معينة تؤدى الى استحالة ذلك, و يبقى القرار النهائى فى يد الله سبحانه و تعالى فى ادخال من يشاء الجنة او النار... فكلنا متفقين على هذه البديهية اللتى من المفترض أنها أصبحت من المسلمات (الأمور المسلم بها).

أما عن مسألة ان الكافر ياخد حسنات على الخير اللى بيعمله, فده فيه اخلال للنظام اللى ربنا عمله و المتمثل فى قانون الثواب و العقاب.

يعنى المسألة مش انى زعلان عشان الكافر هياخد حسنات, و لكن المسألة ان ده بيهدم بديهيات و مسلمات قانون الثواب و العقاب, و قانون الأساس العقائدى السليم و أن النية فى الافعال هى الاساس و ليست الافعال فى حد ذاتها.

أما ان الواحد يألف من دماغه كلام و ينشره و يفتكر ان ده الصح, و إن طالما ان ده بيحببه فى الاسلام, فلو مشينا بالمبدأ ده يا تيته, يبقى المفروض اننا ماننكرش داعش على افعالها, لان داعش برضه بتألف كلام و بتعمل حاجات شايفين انها الاسلام الصحيح, و القتل بيحببهم فى الاسلام... يبقى معنى كده اننا علشان نخلى الواحد يحب الاسلام, يبقى نخليه يقول كلام غلط؟ يبقى كده هو بيحب حاجة تانية يا تيتة و هو فاكر انها الاسلام.

يعنى ربنا بيقول انك سواء استغفرت او لم تستغفر فهو - الله - لن يغفر لهم, و احنا نخالف النص و الآية الصريحة و نقول لا ربنا بيغفر و انهم كمان بيستغفروا بطريقتهم؟

يا تيتة لو الاساس العقائدى غير سليم و لو النية غير سليمة فده بيهدم اى حاجة تتبنى بعد كده.

زى العمارة اللى اساسها غلط... هتفضل واقفة شوية لكن بعد كام سنة هتتهد على دماغ اللى ساكن فيها, لان الاساس غلط.

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

الأفاضل. الموضوع قتل بحثا منذ بداية محاورات المصريين و كان من العادي ان نتلقى الكتابات التي تحرم تهنئة المسيحيين في كل موسم ديني لهم. و كان دائما ردنا الواضح هو رفض التحريم إلا ب " نص صريح قطعي الدلالة" أما بالنسبة للترحم و الإستغفار فيقول الله " رحمتي وسعت كل شئ و عذابي أصيب به من أشاء "

من نكون نحن حتى نقيد رحمة الله

و في كتاباتي هنا في محاورات المصريين كنت أطلب الدعاء بالشفاء لكل المرضى و ليس المسلمون فقط

الأفاضل العقل أداة للعبودية لله و ليست أداة للإشراف على الربوبية

أستاذى الفاضل عادل أبو زيد...

حضرتك بتتكلم فى مسألة تانية, و مسألة التهانى او الاستغفار فى حد ذاتها مش هى المشكلة... اللى عايز يستغفر فليستغفر, لان الامر الالهى واضح فى القرآن و هو ان الله لن يغفر لهم, و ده نص واضح و صريح.

لكن احنا بنتكلم فى مسألة تانية... و هى ان الكافر بيستغفر بطريقته الخاصة و ان ربنا هيجازيه حسنات عالخير اللى بيعمله...

لان ده فيه هدم لبديهية الايمان بالله, لانه ببساطة معناه انى اروح اكفر بالله و اعمل خير, فهى كده كده مش فارقة... طالما ان المعيار انى اعمل خير و خلاص... يبقى اصلى و اصوم و ابتعد عن الشهوات و احرم نفسى ليه؟

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

الآية واضحة و هى انك تستغفر لهم او ماتستغفرلهمش او حتى لو استغفرت 70 مرة, فربنا مش هيغفر لهم... يعنى القرآن واضح وضوح الشمس, فسيادتك ايه اللى مزعلك و ايه اللى جاب سيرة الكتب الصفرا فى الموضوع؟

إنت ليه مصمم تقول "فويل للمصلين" وتسكت ؟

يا أخى ما تشوف "تأويل" الرسول عليه الصلاة والسلام للأمر الإلهى

وقوله ما معناه إن كان الله يقول لو استغفرت سبعين مرة فأنا (عليه الصلاة والسلام) سأستغفر أكثر من سبعين

هل وجدت فى القرآن الكريم آية تلومه على ذلك كما لامه سبحانه وتعالى فى مواضع عديدة

إقرأ بعينيك الاثنتين يا أخى الكريم وارحمنا من الجدل العقيم

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
*********************************
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق
شارك

لكن اختلاط الامر و المفاهيم هو اللى بيسبب المشكلة دى. :)

عجييييييييييييييييييييييييييييييييييييييب

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
*********************************
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق
شارك

إنت ليه مصمم تقول "فويل للمصلين" وتسكت ؟

يا أخى ما تشوف "تأويل" الرسول عليه الصلاة والسلام للأمر الإلهى

وقوله ما معناه إن كان الله يقول لو استغفرت سبعين مرة فأنا (عليه الصلاة والسلام) سأستغفر أكثر من سبعين

هل وجدت فى القرآن الكريم آية تلومه على ذلك كما لامه سبحانه وتعالى فى مواضع عديدة

إقرأ بعينيك الاثنتين يا أخى الكريم وارحمنا من الجدل العقيم

دلوقتى التراث بقى حلو و جميل و الاحاديث بقت مصدقة و كلام مقدس, و مبقاش كلام اصفر.... و بقى كلام بن كثير و تفسيره كلام جامد و حلو و آخر حلاوة.

و نرجع نسأل نفسنا هو فيه تطرف ليه؟

الازدواجية فى المعيار من اكبر المخاطر علينا كلنا.

و حاضر هرد على حضرتك, و لكن ادينى وقت و ارمينى البحر.

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

×
×
  • أضف...