أبو محمد بتاريخ: 6 مارس 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 6 مارس 2015 إخوانى الافاضل... احنا فى الموضوع ده ردينا على تساؤلات فئتين من الناس: الفئة اللى بتشكك اصلا فى البخارى و رفضوه و رفضوا التراث كله على بعضه بما فيهم القرآنيين. و الفئة اللى بتستخدم منهج انتقائى عشوائى بدون اى اساس واضح سوى عرضه على القرآن, و وجدنا ان هذا المنهج فيه عوار. ممكن نحتفظ بالموضوع ده زى ما هو كده... علشان اى حد عنده تساؤلات, هيلاقيها هنا, لإننا تقريبا ردينا على اغلب التساؤلات. ممكن نفتح موضوع جديد على نضافة نناقش فيه المنهج و المعايير و الاعتبارات؟ و اهم اعتبار هيكون هو : الاصل فى الامور الاباحة... اى القبول.. اى عدم وجوده فى القرآن لا يعنى رفضه... بالاضافة الى انه سيكون منهج قبول فقط لا غير... و سيحتوى على فرعين... فرع قبول... و فرع "لا أدرى" او لا أدرية مع وضع مقولة: لو قال رسول الله هذا فقد صدق. ينفع؟ :) أنا اكتشفت فيك حاجة جديدة :) إنت عسل نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة تساند جيشها الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونةتحيا مصر*********************************إقرأ فى غير خضـوعوفكر فى غير غـرورواقتنع فى غير تعصبوحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
محاور بتاريخ: 6 مارس 2015 كاتب الموضوع تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 6 مارس 2015 أنا اكتشفت فيك حاجة جديدة :) إنت عسل الله يخليك :D وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61) فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62) أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63) صدق الله العظيم مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80) وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81) صدق الله العظيم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
tarek hassan بتاريخ: 6 مارس 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 6 مارس 2015 (معدل) الله يفتح عليك يا دكتور ياسر.. هى دى الاعتبارات اللى بتكلم عنها بالظبط... مع الوضع فى الاعتبار ان الاصل فى الامور الاباحة... و هو ده بالظبط اللى اقصده بمنهج القبول و ليس منهج القبول و الرفض. فيه حد يقول لى انت ازاى هتقبل بس مش هترفض... هقول له ما هو انا ممكن اقبل من غير ما ارفض... انا سأقبل الاحاديث وفقا لاعتبارات معينة ذكر بعضها الدكتور ياسر, و لكنى لن ارفض... اى لن انكر.. و لن اشكك... يعنى هيبقى عندنا منطقتين او دائرتين... دائرة القبول... و دائرة "اللا أدرية" مع عدم الانكار او التشكيك... و وضع مقولة: "لو قال رسول الله ذلك فقد صدق". تنفع معاكم؟ :) هل ينفع معاك أنت ؟ ....... أنت بتقول عايز منهج علمي ..... وهو ( لا أدري ) منهج علمي ...... كيف يكون الجهل بالشي منهجا علميا ......... لا أظن أن الفاضل أبو عمر أو الدكتور ياسر سيتفقان معك في هذا وهما قد اختار المنطلق وبعدين ما أحنا عارفين إنه لو قال فقد صدق .... إزاي بقى نتأكد إنه قال ... إزاي وبمنهج علمي حسب طلبك .. بس لي ملحوظة : أكمل القاعدة الأصل في الأمور الإباحة .... إلا بنص قاعدة أنت لم تكملها ووفق قاعدتك هذه هنرد أحاديث كتيرة إخواني الافاضل... احنا فى الموضوع ده ردينا على تساؤلات فئتين من الناس: الفئة اللى بتشكك اصلا فى البخارى و رفضوه و رفضوا التراث كله على بعضه بما فيهم القرآنيين. و الفئة اللى بتستخدم منهج انتقائى عشوائى بدون اى اساس واضح سوى عرضه على القرآن, و وجدنا ان هذا المنهج فيه عوار. ممكن نحتفظ بالموضوع ده زى ما هو كده... علشان اى حد عنده تساؤلات, هيلاقيها هنا, لإننا تقريبا ردينا على اغلب التساؤلات. :) يا نهار أبيض إحنا ردينا .... تقول منهج العرض على القرآن الذي جاءت به السنة فيه عوار أنت كده رديت أحاديث في السنة مع إن منهجك الجديد هو عدم الرد ... مش مهم يا محاور إحنا مناهج واتجاهات مش منهج واحد يعني الأستاذ : زهيري منهج .... فأكثر تعامله مع الروايات بالقطعة وبأسلوب عقلي مفهوم للناس ويختار منها الفج ظاهر الوضع والأستاذ : إسلام منهج وهو موسوعة تاريخ حديث ومصطلح حديث وتاريخ كبير في دراسة المتون السند وله فضل السبق في كسر حاجز الصمت في هذا الموضوع والفاضل : أبو محمد منهج علمي وخبرة في جميع المجالات العلمية والتنوير ويحسن الاستشهاد بالقرآن الكريم وغيره وطارق حسن منهج وأكثر اعتمادي على فهم مقاصد اللغة العربية بصفتي دارس لها وهم يضيفون لك ويتحدثون عن مناهجهم دون أن تلصق أنت بهم مناهج على مزاجك لكننا نلتقي باجتهاداتنا وقواسمنا المشتركة يعني العرض على القرآن ... واللغة العربية... والعقل ... والمنطق .... والفطرة .... والعلم الصحيح .... وعدم اعتماد السند منهجا علميا وحيدا .... الخ فين بقى القرآنيين والمشككين تم تعديل 6 مارس 2015 بواسطة tarek hassan هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا أو أن اصل لمثالية كلامي ولا يوجد كلام مثالي ولا مثالية لمتكلم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
eslam elmasre بتاريخ: 6 مارس 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 6 مارس 2015 الله يفتح عليك يا دكتور ياسر.. هى دى الاعتبارات اللى بتكلم عنها بالظبط... مع الوضع فى الاعتبار ان الاصل فى الامور الاباحة... و هو ده بالظبط اللى اقصده بمنهج القبول و ليس منهج القبول و الرفض. فيه حد يقول لى انت ازاى هتقبل بس مش هترفض... هقول له ما هو انا ممكن اقبل من غير ما ارفض... انا سأقبل الاحاديث وفقا لاعتبارات معينة ذكر بعضها الدكتور ياسر, و لكنى لن ارفض... اى لن انكر.. و لن اشكك... يعنى هيبقى عندنا منطقتين او دائرتين... دائرة القبول... و دائرة "اللا أدرية" مع عدم الانكار او التشكيك... و وضع مقولة: "لو قال رسول الله ذلك فقد صدق". تنفع معاكم؟ :) انت فين يا راجل من زمان حمد الله على سلامتك يعني انت منهجك اللي اتضح لنا بعد صراع مرير وعدد صفحات تعدت العشرين صفحة هي مبدأ القبول ولكن لما يختلط عليك الامر تقول لا ادري الله اكبر ولله الحمد انتظرني في المداخلة القادمة اصل لسه جاي من الصلاة وبشرب الشاي يا عسل (.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 ) رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
eslam elmasre بتاريخ: 6 مارس 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 6 مارس 2015 استكمالا للمداخلة السابقة ما هو المنهج الذي تتبعه في القبول وما هو المنهج الذي تتبعه في قولك (لا ادري) لان اللي انت بتتكلم فيه ده اساسا مش منهج لان المنهج هو هاتقبل ايه وهاترفض ايه وعلى اي اساس سيتم الانتقاء (.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 ) رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
tarek hassan بتاريخ: 6 مارس 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 6 مارس 2015 (معدل) انت فين يا راجل من زمان حمد الله على سلامتك يعني انت منهجك اللي اتضح لنا بعد صراع مرير وعدد صفحات تعدت العشرين صفحة هي مبدأ القبول ولكن لما يختلط عليك الامر تقول لا ادري الله اكبر ولله الحمد انتظرني في المداخلة القادمة اصل لسه جاي من الصلاة وبشرب الشاي يا عسل خلي بالك كمان يا إسلام من منهج ... إن كان قال هذا فقد صدق ..... الأخ محاور : أبو بكر في مواجهة المشركين المنكرين ... دي وجهة نظره فينا على ما يبدو الراجل دا طيب أوي يا خال ونعمل إيه في ورايات القتل والحرق والتغريق والسبي ....... هنحل مشكلتهم إزاي وفق منهج لا أدري لا أدري سيبوهم يتحرقوا ولا لا أدري إن كان قال فقد صدق تم تعديل 6 مارس 2015 بواسطة tarek hassan هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا أو أن اصل لمثالية كلامي ولا يوجد كلام مثالي ولا مثالية لمتكلم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
eslam elmasre بتاريخ: 6 مارس 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 6 مارس 2015 انا عايز اوضح معلومة للزميل محاور ولكل المتابعين عشان محاور كل شوية يرمي شوية كلام لا يلقي لهم بالا وده مزعلني منه شوية وهي ان مافيش اي واحد دخل هذا الحوار منكر للسنة ويهدرها تماما وكل واحد من الناس اللي موجودة معروف منهجها ودي عشرة سنين واكيد مافيش ما نخاف منه ان نعلن صراحة منهجنا اما اني بهدر وبشكك في كتب السنة وعلى رأسهم صحيح البخاري فده مش حقيقي نا بنظر للامور نظرة موضوعية وبزيل عن تلك الكتب القداسة اللي الناس وضعتهم فيها ولما قلت ان البخاري ليس له اصل لم اقل كلام من عندياتي ولكنها حقائق ثابتة لا شك فيها والا من لديه حقيقة مخالفة لذلك فالميدان مفتوح للجميع ولما عضدت كلامي برأي واحد من لمتخصصين وهو العلامة الحميدي الذي اشار الي ذلك التلف لم يعترض عليه في زمانه (الحميدي) بل نقلوه حتى وصل الينا وكل ما فعله ابن حجر ان رد على كلامه وممكن اقتنع وممكن ماقتنعش بكلام ابن حجر وهذا لا يقلل من قدر ابن حجر لذا لزم التنويه واطلب من الزميل محاور ان يكف عن ترديد انكار السنة واهدارها وانا اوعده عندما يدخل زميل اخر يوضح ان منهجه هو اهدار السنة ساعتها ساشارك الزميل محاور في محاورته (.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 ) رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
محاور بتاريخ: 6 مارس 2015 كاتب الموضوع تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 6 مارس 2015 (معدل) أخى الكريم طارق... منهج العرض على القرآن فيه عوار طبعا... لإنه منهج عشوائى... لإن العرض على القرآن فقط غير كافى... و شرحت ان لازم يكون فيه معاه اعتبارات اخرى... و كتبت بعض هذه الاعتبارات الأخرى فى الصفحتين اللى فاتوا ممكن تراجعهم.. أما عن الأصل فى الامور الاباحة بنص... يعنى ايه الاصل فى الامور الاباحة و بعدين ترجع تقول بنص؟ يعنى لو عايز اعمل اى حاجة فى حياتى و مفيش نص, يبقى هقول لأ مينفعش اعملها؟ الاصل فى الامور الاباحة يا أخى الكريم... يعنى اى حاجة مباحة... طالما ان مفيش نص بيحرم. واضح ان الفكرة غير كاملة لإنى لم اعرضها بصورة كاملة... لو عرضتها لكم بصورة كاملة سيظهر إذا كان كلامى فيه تناقض ولا لا, و لو فيه تناقض هترجعونى تانى لنقطة اللامنهج, لإنى مش هقبل تناقض... كيف اقبله و انا ارفضه فى منهجكم؟ و اللى مش عايز يقبل منهجى له الحرية بكل تأكيد... اما عن القرآنيين و المشككين فاكيد انا لم اقصدكم... و لكنى اتكلم فى العموم... المنتدى ده منتدى مفتوح ممكن ييجى اى حد يسأل بعدينا, و اكيد ناس تانيين عندهم نفس تساؤلاتنا و لكنى اعتقد اننا بعد كل المناقشات دى وصلنا لشىء. تم تعديل 6 مارس 2015 بواسطة محاور وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61) فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62) أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63) صدق الله العظيم مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80) وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81) صدق الله العظيم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
محاور بتاريخ: 6 مارس 2015 كاتب الموضوع تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 6 مارس 2015 انا عايز اوضح معلومة للزميل محاور ولكل المتابعين عشان محاور كل شوية يرمي شوية كلام لا يلقي لهم بالا وده مزعلني منه شوية وهي ان مافيش اي واحد دخل هذا الحوار منكر للسنة ويهدرها تماما وكل واحد من الناس اللي موجودة معروف منهجها ودي عشرة سنين واكيد مافيش ما نخاف منه ان نعلن صراحة منهجنا اما اني بهدر وبشكك في كتب السنة وعلى رأسهم صحيح البخاري فده مش حقيقي نا بنظر للامور نظرة موضوعية وبزيل عن تلك الكتب القداسة اللي الناس وضعتهم فيها ولما قلت ان البخاري ليس له اصل لم اقل كلام من عندياتي ولكنها حقائق ثابتة لا شك فيها والا من لديه حقيقة مخالفة لذلك فالميدان مفتوح للجميع ولما عضدت كلامي برأي واحد من لمتخصصين وهو العلامة الحميدي الذي اشار الي ذلك التلف لم يعترض عليه في زمانه (الحميدي) بل نقلوه حتى وصل الينا وكل ما فعله ابن حجر ان رد على كلامه وممكن اقتنع وممكن ماقتنعش بكلام ابن حجر وهذا لا يقلل من قدر ابن حجر لذا لزم التنويه واطلب من الزميل محاور ان يكف عن ترديد انكار السنة واهدارها وانا اوعده عندما يدخل زميل اخر يوضح ان منهجه هو اهدار السنة ساعتها ساشارك الزميل محاور في محاورته أخى الكريم اسلام... انا وضحت فى مداخلتى السابقة انى اتكلم فى العموم. اما كونك تشكك فى كتاب البخارى... فلا ادرى كيف ستقبله كنقطة انطلاق... فأنت تشكك فى البخارى و فى كل مكتوب للاحاديث... ولا انا فهمت غلط؟ انا عن نفسى لو شكيت فى البخارى, فلن اقبله كنقطة انطلاق... اما كونك تقبل البخارى رغم انك تشكك فيه, فلك مطلق الحرية... و لكنه سيكون منهج بلا اساس... و سيكون طريق بلا نهاية... لان الاساس مضروب عندك... هتبنى على ايه؟ وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61) فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62) أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63) صدق الله العظيم مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80) وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81) صدق الله العظيم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
محاور بتاريخ: 6 مارس 2015 كاتب الموضوع تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 6 مارس 2015 (معدل) خلي بالك كمان يا إسلام من منهج ... إن كان قال هذا فقد صدق ..... الأخ محاور : أبو بكر في مواجهة المشركين المنكرين ... دي وجهة نظره فينا على ما يبدو الراجل دا طيب أوي يا خال ونعمل إيه في ورايات القتل والحرق والتغريق والسبي ....... هنحل مشكلتهم إزاي وفق منهج لا أدري لا أدري سيبوهم يتحرقوا ولا لا أدري إن كان قال فقد صدق أخى الكريم طارق... هل القتل و الحرق و التغريق و السبى متناقضين بشكل واضح مع ما ذكر فى القرآن؟ لو مفيش تناقض واضح, هقبلهم... ايوة سأقبلهم. اما عن مسألة لا أدرى... فإنى أقول لا أدرى احسن ما أقول انا برفض... طيب افرض الرسول قال كده فعلا فى مناسبة محددة؟ و لكنها كانت لمناسبة محددة؟ انا اتكلمت اننا معندناش تأريخ للاحاديث و دى مشكلة... و مع احترامى لك يا اخى الكريم, لكنى لم اجد سوى سخرية من كلام منسوب لرسول الله.... مش شرط انك تكون انت اللى بتسخر بس فيه غيرك بيسخر. لكن انا مقدرش اسخر من كلام منسوب لرسول الله, لإن افرض الرسول قاله فعلا؟!!!!!!!!! هيبقى ايه العمل ساعتها؟ عموما انا هعرض المنهج كامل و هنطبقه... و لو طلع فيه اخطاء, هيبان... مرة اخرى منهجى هو منهج قبول لا رفض.... هقبل بس... لكن لن ارفض.... و لكن سأقول لا أدرى. بصراحة دى افضل من انى ارفض كده... لإنى حاليا لا أدرى مع كله... لا أقبل ولا أرفض... لكن الحمدلله وصلت لمرحلة قبول... كنا فين و بقينا فين. تم تعديل 6 مارس 2015 بواسطة محاور وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61) فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62) أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63) صدق الله العظيم مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80) وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81) صدق الله العظيم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
محاور بتاريخ: 6 مارس 2015 كاتب الموضوع تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 6 مارس 2015 (معدل) طيب نقول كمان علشان الصورة تبقى واضحة. الاخ الكريم طارق و الاخ الكريم اسلام.... حاليا... على منهجكم أياً كانت قواعده و خطواته.... الحديث اللى لا يتوافق مع منهجكم... بتعملوا فيه ايه؟ بترفضوه؟ ولا بتشككوا فى ان الرسول قاله؟ ولا بتعملوا فيه ايه؟ أما انا فسأقول لا أدرى... لن اشكك و لن ارفض و لن اطعن..... و سأضع اعتبارات اخرى غير العرض على القرآن, بجانب العرض على القرآن... لكن العرض على القرآن وحده لا يكفى... يجب ان يكون هناك اعتبارات اخرى شرحت بعضها فى الصفحتين السابقتين. لكن بالنسبة لموقفكم الحالى... انتم بتقولوا ايه فى الاحاديث اللى مش بتقبلوها؟ بترفضوها ولا بتشككوا فيها ولا بتقولوا استحالة الرسول يكون قال كده؟ هذا هو محور الخلاف الآن بالمناسبة.... لإننا خلاص تخطينا نقطة نقاش منهجكم الحالى و مفيش اى كلام تانى هيتقال فيه, لان اى كلام هيكون كلام معاد. تم تعديل 6 مارس 2015 بواسطة محاور وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61) فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62) أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63) صدق الله العظيم مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80) وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81) صدق الله العظيم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
tarek hassan بتاريخ: 6 مارس 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 6 مارس 2015 (معدل) طيب نقول كمان علشان الصورة تبقى واضحة. الاخ الكريم طارق و الاخ الكريم اسلام.... حاليا... على منهجكم أياً كانت قواعده و خطواته.... الحديث اللى لا يتوافق مع منهجكم... بتعملوا فيه ايه؟ بترفضوه؟ ولا بتشككوا فى ان الرسول قاله؟ ولا بتعملوا فيه ايه؟ أما انا فسأقول لا أدرى... لن اشكك و لن ارفض و لن اطعن..... و سأضع اعتبارات اخرى غير العرض على القرآن, بجانب العرض على القرآن... لكن العرض على القرآن وحده لا يكفى... يجب ان يكون هناك اعتبارات اخرى شرحت بعضها فى الصفحتين السابقتين. لكن بالنسبة لموقفكم الحالى... انتم بتقولوا ايه فى الاحاديث اللى مش بتقبلوها؟ بترفضوها ولا بتشككوا فيها ولا بتقولوا استحالة الرسول يكون قال كده؟ هذا هو محور الخلاف الآن بالمناسبة.... لإننا خلاص تخطينا نقطة نقاش منهجكم الحالى و مفيش اى كلام تانى هيتقال فيه, لان اى كلام هيكون كلام معاد. طيب ما أحنا خلاص عايزين نناقش المنهج المقابل لمنهجنا اللي أنت وصفته بإنه هدام ....... فإذا بنا أمام منهجين : منهجك ..... ومنهج أبو عمر وقد وافق الدكتور ياسر على الانطلاق في المناقشة من خلاله ........ فإذا كنت لا تتخذه منهجا فحاول أن تتفق معهما على منهج واحد .... أن تأخذ بمنهجهما أو يأخذا بمنهجك حتى يكون منهج في مقابل منهج وليس منهج في مقابل منهجين لأنك في النهاية صاحب الموضوع وصاحب السؤال عن المنهج ولا تتم المناقشة بدونك تم تعديل 6 مارس 2015 بواسطة tarek hassan هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا أو أن اصل لمثالية كلامي ولا يوجد كلام مثالي ولا مثالية لمتكلم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
محاور بتاريخ: 6 مارس 2015 كاتب الموضوع تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 6 مارس 2015 (معدل) انا مش شايف اى مشكلة فى وجود مناهج متعددة طالما ان الهدف هو الوصول الى الحقيقة... و لكنك لم تجاوب على سؤالى, الا و هو كيف تتعامل مع الحديث اللذى لا تقبله؟ تشكك فيه ام ترفضه ام تنكره؟ و هذا هو احد اسباب رفضى لمنهجكم بالمناسبة... لإنى لا استطيع تحمل هذه المسئولية ان ارفض حديث ثم اكتشف يوم القيامة انى رفضت كلام قاله رسول الله ربما فى ظروف لا علم لى بها. و لذلك انا وجدت ان انسب حل هو القبول بدون رفض... دائرة للقبول... و دائرة لللا أدرية مع عدم التشكيك او الانكار. لكنك معترض على اساس منهجى فى هذه النقطة؟ فما هو وجه الاعتراض؟ و ما هو موقفكم من الاحاديث اللتى لا تقبلونها؟ لان ده هيوضح الالتباس. تم تعديل 6 مارس 2015 بواسطة محاور وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61) فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62) أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63) صدق الله العظيم مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80) وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81) صدق الله العظيم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
eslam elmasre بتاريخ: 6 مارس 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 6 مارس 2015 احنا كده عمالين نعيد ونزيد طب يا سيد محاور انت حددت منهجك بالقبول وعندما تجد لبس في حديث ستقول لا ادري تاني مرة عشان البيه ما هو معيارك لقبول حديث ولا ادري في حديث اخر ياريت تجاوب عشان كده فعلا احنا دخلنا في الجد (.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 ) رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
eslam elmasre بتاريخ: 6 مارس 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 6 مارس 2015 عشان نوضح المنهجين السابقين منهج السابقين ويدعمه الزميل ابو عمر والزميل ياسر وهو تطبيق قواعد الحكم على الحديث او الرواية وفق القواعد السابق ذكرها من اتصال السند وعدالة الرواة و سلامة المتن من الشذوذ والعلل اما المنهج الاخر ويتبناه الزملاء ابو محمد ومحمد وطارق حسن وزهيري والعبد لله هناك منهج جديد يعرضه الزميل محاور وهو قبول الحديث ولا ندري معيار قبوله وعدم قبول روايات اخرى الزميل سيقول فيها لا ادري نتمنى من الزميل الفاضل ان يستمر في عرض منهجه وشرحه ببساطة حتى نتمكن من مناقشته فيه (.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 ) رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
Alshiekh بتاريخ: 6 مارس 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 6 مارس 2015 عشان نوضح المنهجين السابقين منهج السابقين ويدعمه الزميل ابو عمر والزميل ياسر وهو تطبيق قواعد الحكم على الحديث او الرواية وفق القواعد السابق ذكرها من اتصال السند وعدالة الرواة و سلامة المتن من الشذوذ والعلل اما المنهج الاخر ويتبناه الزملاء ابو محمد ومحمد وطارق حسن وزهيري والعبد لله هناك منهج جديد يعرضه الزميل محاور وهو قبول الحديث ولا ندري معيار قبوله وعدم قبول روايات اخرى الزميل سيقول فيها لا ادري نتمنى من الزميل الفاضل ان يستمر في عرض منهجه وشرحه ببساطة حتى نتمكن من مناقشته فيه من الواضح أن الفاضل / محاور ليس لديه منهج أو طريقة واضحة حتى الآن لما يكتبه، هو فقط يقوم بفتح الموضوع تلو الموضوع وكلها مواضيع سبق النقاش فيها هنا في المحاورات وانتهت إلى لا شيئ، بل ربما إلى المزيد من التشكيك والتشكك في صحة ما كان مسكوت عنه وماكان مقبولا بشكل أو بآخر من التراث البشري البيئي الزماني الذي لصقوه بالإسلام وجعلوه دين أو أصنام تعبد من دون الله. حتى الحديث عن العدول، فتلك الروايات من العدول لم تصل لمن دونوا التراث بشكل شخصي، بل من خلال رواه متعددين جاءوا بعد العدول بعدة أجيال ولا نعلم عن سيتهم الشخصية شيئ. وأرى أنه من الأفضل عدم التشبث بمنهج الفاضل / محاور وانتظار أن يأتي الفرج على يديه، فقديما قال المثل "قالوا لابو الفصاد كنت فين؟ قال كنت باعجن، قالوا له كان بان على عراقيبك" -- {وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11) ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم***************مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)***************A nation that keeps one eye on the past is wise!AA nation that keeps two eyes on the past is blind!A***************رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة***************رابط القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة***************رابط سلسلة كتب عالم المعرفة رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
eslam elmasre بتاريخ: 6 مارس 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 6 مارس 2015 من الواضح أن الفاضل / محاور ليس لديه منهج أو طريقة واضحة حتى الآن لما يكتبه، هو فقط يقوم بفتح الموضوع تلو الموضوع وكلها مواضيع سبق النقاش فيها هنا في المحاورات وانتهت إلى لا شيئ، بل ربما إلى المزيد من التشكيك والتشكك في صحة ما كان مسكوت عنه وماكان مقبولا بشكل أو بآخر من التراث البشري البيئي الزماني الذي لصقوه بالإسلام وجعلوه دين أو أصنام تعبد من دون الله. حتى الحديث عن العدول، فتلك الروايات من العدول لم تصل لمن دونوا التراث بشكل شخصي، بل من خلال رواه متعددين جاءوا بعد العدول بعدة أجيال ولا نعلم عن سيتهم الشخصية شيئ. وأرى أنه من الأفضل عدم التشبث بمنهج الفاضل / محاور وانتظار أن يأتي الفرج على يديه، فقديما قال المثل "قالوا لابو الفصاد كنت فين؟ قال كنت باعجن، قالوا له كان بان على عراقيبك" هو ممكن يكون عاكف عشان ينظم منهجه الجديد عشان يعرضه بطريقة واضحة بس حلو المثل بتاع ابو فصادة ده اول مرة اسمعه الصراحة (.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 ) رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
tarek hassan بتاريخ: 6 مارس 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 6 مارس 2015 هو ممكن يكون عاكف عشان ينظم منهجه الجديد عشان يعرضه بطريقة واضحة بس حلو المثل بتاع ابو فصادة ده اول مرة اسمعه الصراحة هو قدامه حل كويس إنه يتبنى رأي أبو عمر وخلاص ... بدل منهج الدائرتين نصف صح والنصف الآخر مقدرش أقول عنه إنه مش صح .... أو منهج أدري أن النصف صح ولا أدري أن النصف الآخر غير صح وإذا لم يجد منهجا جديدا .... مافيش حل غير إننا نقيد الموضوع ضد مجهول وعليه العوض هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا أو أن اصل لمثالية كلامي ولا يوجد كلام مثالي ولا مثالية لمتكلم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
eslam elmasre بتاريخ: 6 مارس 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 6 مارس 2015 هو قدامه حل كويس إنه يتبنى رأي أبو عمر وخلاص ... بدل منهج الدائرتين نصف صح والنصف الآخر مقدرش أقول عنه إنه مش صح .... أو منهج أدري أن النصف صح ولا أدري أن النصف الآخر غير صح وإذا لم يجد منهجا جديدا .... مافيش حل غير إننا نقيد الموضوع ضد مجهول وعليه العوض يعني بعد كل التحقيقات دي وسين وجيم ورايح فين رايح التحقيق جاي منين جاي من التحقيق تقولي تقيد ضد مجهول انا احتج يا راجل ده انا تم استجوابي واتعصرت عصر عشان يتحفظ التحقيق انا مش ماشي من هنا الا لما اشوف المنهج انا عايز المنهج اديني مستني على باب المنتدى ومش ماشي (.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 ) رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
أبو محمد بتاريخ: 6 مارس 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 6 مارس 2015 هناك روايات تستوقفنى رغما عنى وعندما أعرضها على القرآن الكريم أخرج بنتيجة مفادها كذب الرواة .. وصدق الله العظيم .. وصدق رسوله الكريم هناك من تستوقفهم نفس الروايات ولكنهم - باللا منهج أو بمنهج كوم الفول - يخرجون بنتيجة مفادها حتى لو كذب الرواة فهذا ما قاله رسول الله والعيب فيكم .. يا فى أهاليكم .. أما النص يا روحى عليه فى الدنيا مفيش أبدا أبدا أحلى من الكذب الأمثلة .. ربما فى موضوع جديد بعنوان كَذَب الرواة .. وصدق الله العظيم ورسوله الكريم نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة تساند جيشها الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونةتحيا مصر*********************************إقرأ فى غير خضـوعوفكر فى غير غـرورواقتنع فى غير تعصبوحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
Recommended Posts