اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ما هو المنهج العلمى لرفض التراث و قبول القرآن؟


محاور

Recommended Posts

أسئلتك تؤكد بما لا يدع مجالا للشك أنك تقرأ ولا تحاول أن تفهم

أنا آسف .. أنا لا أصفك بالغباء لا سمح الله

ولكنها الفكرة المسبقة المسيطرة عليك والتى لا تستطيع منها فكاكا

الله يكون فى عونك

من اكتر من عشر سنين دار حوار مشابه بيني و بين الراحل سي فوود هنا في المحاورات لو تعرفه يابو محمد :)

كان تقريبا بنفس الطريقه و لكن بحرفيه اكبر كثيرا

كان كل الهدف هو انك باختصار طالما رفضت الاحاديث او جزء منها يبقى مفروض ترفض القرآن كمان

و فهمته في الاخر الفرق الكبير بين الحالتين و تأثير الفرق الزمني بين كتابة القرآن و كتابة الأحاديث

كان حوار جيد رغم المحاوره الغير حميده لكن يشفع له انه كان محترفا و غير ممل ...الله يرحمه حيا كان او ميت

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

  • الردود 389
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

لم يخل عصر من العصور منذ عهد الرسول صلى الله عليه وسلم من الحافظين للقرآن الكريم ويتلقى منهم عن طريق المشافهة التي لا تغني عنها الكتابة أبدا


وخاصة أن الأمة كانت أمية


ولو كانت الكتابة هي المعول عليها لضاعت أحكام تلاوته كلها


أين هي روايات القرآن هذه ؟ عن عن .....


وصل بنا الحد أن نتناقش عن القرآن بهذه الطريقة المجترئة


وكأن البعض يقول لنا


إذا كنتم تناقشوننا في روايتنا فإننا سنناقشكم في قرآنكم


تتشككون في رواياتنا سنشكك في قرآنكم


تم تعديل بواسطة tarek hassan

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

 

رابط هذا التعليق
شارك

أسئلتك تؤكد بما لا يدع مجالا للشك أنك تقرأ ولا تحاول أن تفهم

أنا آسف .. أنا لا أصفك بالغباء لا سمح الله

ولكنها الفكرة المسبقة المسيطرة عليك والتى لا تستطيع منها فكاكا

الله يكون فى عونك

طيب ممكن تقول لى بناءا على اساس ايه بتختار مصدر و ترفض آخر؟

ام ان المسألة هى كده ولازم اقبلها كده؟

مرة أخرى... لو منهجك عقلانى مادى بحت, فالأولى هو رفض القرآن بل و رفض وجود خالق...

انا شايف فيه مرونة فى اختيارات حضرتك... و لو مفيش مرونة, فممكن افهم حضرتك عاملة التوليفة دى ازاى؟ :)

تم تعديل بواسطة محاور

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

لم يخل عصر من العصور منذ عهد الرسول صلى الله عليه وسلم من الحافظين للقرآن الكريم ويتلقى منهم عن طريق المشافهة التي لا تغني عنها الكتابة أبدا

وخاصة أن الأمة كانت أمية

ولو كانت الكتابة هي المعول عليها لضاعت أحكام تلاوته كلها

أين هي روايات القرآن هذه ؟ عن عن .....

وصل بنا الحد أن نتناقش عن القرآن بهذه الطريقة المجترئة

وكأن البعض يقول لنا

إذا كنتم تناقشوننا في روايتنا فإننا سنناقشكم في قرآنكم

تتشككون في رواياتنا سنشكك في قرآنكم

إنه الصراع الدائم بين أهل الرواية وأهل الدراية

طيب ممكن تقول لى بناءا على اساس ايه بتختار مصدر و ترفض آخر؟

ام ان المسألة هى كده ولازم اقبلها كده؟

مرة أخرى... لو منهجك عقلانى مادى بحت, فالأولى هو رفض القرآن بل و رفض وجود خالق...

انا شايف فيه مرونة فى اختيارات حضرتك... و لو مفيش مرونة, فممكن افهم حضرتك عاملة التوليفة دى ازاى؟ :)

أرجوك راجع ما كتبته أنا فى ذلك

إن لم يكن فى مداخلاتى القديمة ففيما كتبت منذ تسجيل عضويتك

ولكن

بعقل متجرد

هل تستطيع أن تجرد عقلك من كل فكرة مسبقة وأنت تقرأ ؟

إن استطعت هذا فسوف تستوعب ما تقرأه لى

أعانك الله

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
*********************************
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق
شارك

لم يخل عصر من العصور منذ عهد الرسول صلى الله عليه وسلم من الحافظين للقرآن الكريم ويتلقى منهم عن طريق المشافهة التي لا تغني عنها الكتابة أبدا

وخاصة أن الأمة كانت أمية

ولو كانت الكتابة هي المعول عليها لضاعت أحكام تلاوته كلها

أين هي روايات القرآن هذه ؟ عن عن .....

وصل بنا الحد أن نتناقش عن القرآن بهذه الطريقة المجترئة

وكأن البعض يقول لنا

إذا كنتم تناقشوننا في روايتنا فإننا سنناقشكم في قرآنكم

تتشككون في رواياتنا سنشكك في قرآنكم

أستاذى الكريم... لكى لا نحرث فى البحر...

واضح ان هناك اجماع منكم جميعا على اعتمادكم على التواتر كمصدر سليم للقرآن.... و فى نفس الوقت الناس اللى بتقولوا عليهم كذابين و لفقوا كلام على الرسول, بتقولوا انكم مصدقين كلامهم فيما يخص القرآن..

على اى اساس معتمدين على التواتر؟ لأ و كمان من ناس انتم بتسخروا منهم و بتتهموهم بالتأليف و التأويل... طيب ايه المانع انهم يكونو ألفوا فى القرآن؟

مرة أخرة... المنهج اللى حضرتك بتستخدمه, سيؤدى فى النهاية الى التشكيك فى تحريف القرآن.... و هى قضية خطيرة لا يمكن الاستهانة بها.

أما اذا كنت حضرتك مؤمن بالمعجزة و بأن الله حفظ القرآن فقط لا غير... فهذا ليس كلاما منطقيا و لكنه كلاما غيبيا... أى انك تؤمن غيبيا و ليس منطقيا... و هذا هو المخرج الوحيد بكل أسف. :)

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

من اكتر من عشر سنين دار حوار مشابه بيني و بين الراحل سي فوود هنا في المحاورات لو تعرفه يابو محمد :)

كان تقريبا بنفس الطريقه و لكن بحرفيه اكبر كثيرا

كان كل الهدف هو انك باختصار طالما رفضت الاحاديث او جزء منها يبقى مفروض ترفض القرآن كمان

و فهمته في الاخر الفرق الكبير بين الحالتين و تأثير الفرق الزمني بين كتابة القرآن و كتابة الأحاديث

كان حوار جيد رغم المحاوره الغير حميده لكن يشفع له انه كان محترفا و غير ممل ...الله يرحمه حيا كان او ميت

طبعا فاكر سى فود هنا وفى "الواحة"

فيه مثل بيقول

:)

قاضى العيال شنق نفسه

"بَعَد الشر علينا"

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
*********************************
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق
شارك

إنه الصراع الدائم بين أهل الرواية وأهل الدراية

أرجوك راجع ما كتبته أنا فى ذلك

إن لم يكن فى مداخلاتى القديمة ففيما كتبت منذ تسجيل عضويتك

ولكن

بعقل متجرد

هل تستطيع أن تجرد عقلك من كل فكرة مسبقة وأنت تقرأ ؟

إن استطعت هذا فسوف تستوعب ما تقرأه لى

أعانك الله

لما بعمل اللى حضرتك بتقول عليه ده... بوصل لنتيجة واحدة بس... الا و هى ان عند نقطة معينة, نضطر الى الإيمان الغيبى بدون دليل مادى ملموس... فالايمان الغيبى هو ان تؤمن بالشىء و تصدقه كما هو... رغم غياب دليل مادى ملموس على صحته و سلامته...

و هو ده سبب تعب الملحدين نفسيا... لإن المنهج العقلانى و المنطقى سيؤدى الى الكفر بوجود إله... لعدم وجود دليل واحد مادى و ملموس على وجود الله... فيكون امامه إما التخلى عن المنطق و العقل... و إما ان يكفر بالله... و فى رأيى الشخصى ان هذا هو الفيصل فى الايمان... و أن المسألة تعتمد على توازن بين العقل و بين الايمان الغيبى.

فهل معنى كلام حضرتك انك عند نقطة معينة تتخلى عن الدليل العقلانى و المادى و الملموس؟ هو ده اللى انا فهمته. :)

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

لما بعمل اللى حضرتك بتقول عليه ده... بوصل لنتيجة واحدة بس... الا و هى ان عند نقطة معينة, نضطر الى الإيمان الغيبى بدون دليل مادى ملموس... فالايمان الغيبى هو ان تؤمن بالشىء و تصدقه كما هو... رغم غياب دليل مادى ملموس على صحته و سلامته...

و هو ده سبب تعب الملحدين نفسيا... لإن المنهج العقلانى و المنطقى سيؤدى الى الكفر بوجود إله... لعدم وجود دليل واحد مادى و ملموس على وجود الله... فيكون امامه إما التخلى عن المنطق و العقل... و إما ان يكفر بالله... و فى رأيى الشخصى ان هذا هو الفيصل فى الايمان... و أن المسألة تعتمد على توازن بين العقل و بين الايمان الغيبى.

فهل معنى كلام حضرتك انك عند نقطة معينة تتخلى عن الدليل العقلانى و المادى و الملموس؟ هو ده اللى انا فهمته. :)

برضه النقطة دى أنا رديت عليها فى ردى على "تيتة" فى الصفحة اللى فاتت

بس انت عقلك الباطن أمرك ألا ترى ردى

ولأنك لا تستطيع فكاكا من فكرتك المسبقة الثابتة

فأنت لا تستطيع القراءة بتجرد

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
*********************************
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق
شارك

برضه النقطة دى أنا رديت عليها فى ردى على "تيتة" فى الصفحة اللى فاتت

بس انت عقلك الباطن أمرك ألا ترى ردى

ولأنك لا تستطيع فكاكا من فكرتك المسبقة الثابتة

فأنت لا تستطيع القراءة بتجرد

طيب ما تقرأ حضرتك كلامى بتجرد...

انا فعلا قرأت كلامك بتجرد شديد و لم أجد الا هذا الأمر... و هو انك مصدق بس علشان عايز تصدق... أى رغبة نفسية داخلية لا تخضع للعقل ولا المنطق... و ليس لأى سبب مادى او ملموس او حقيقى.

و إذا كان القرآن كان مكتوب و مجمع بالكامل فى وقت النبى, فلماذا خشى ابوبكر الصديق على ضياع القرآن؟ :)

يعنى ده معناه ان القرآن لم يكن مكتوبا بالكامل وقت الرسول... و الا لم يكن يسرع أبوبكر الصديق بأمر حملة القرآن بكتابته.

تم تعديل بواسطة محاور

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

أقولك حفظ تقولي رواية وتواتر ......


أنا يا سيدي مؤمن بالقرآن ومؤمن بالغيب فيه ومصدق وعاقل لكل ما فيه وقلبي مطمئن بهذا الإيمان ...


أنا أصلا غلطان .... اللي بتناقش في نقاش بالشكل ده ....


إزاي يصل بي الحال إني أدخل في مناقشة تقارن القرآن بغيره ....


استغفر الله العظيم


لكم دينكم ولي دين


.. أنا مؤمن بالله وبقرآنه وكافر بطواغيتكم أيوه كافر كافر بكل طاغوت


كافر بكل الكذابين والمدلسين ... وربنا يحطم كل هذه الأصنام التي تعبد من دون الله


لا إله إلا الله يا أخي ... وحسابي على الله


تم تعديل بواسطة tarek hassan

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

 

رابط هذا التعليق
شارك

مين اللى خلق لك عقلك .. مش ربنا ؟

طيب ممكن يخلق لك عقل ويطلب منك الإيمان بما يخالف هذا العقل ؟

ده يبقى - لا مؤاخذة ، واستغفر الله العظيم - هزار مش جد

وبالعقل كده ، آمنت بقدرة ربنا اللا متناهية ، وآمنت بأن فيه حاجات حجبها الله عنى ، بمشيئتة وقدرته ولحكمته

ومثال لها الغيبيات .. ربنا اللى انا آمنت بيه بعقلى قال لى دى من اختصاصى أنا ما لكش دعوة بيها

فقلت .. آمين

طيب انا هاخد رد حضرتك و لن أزيد عليه...

يعنى معنى كده ان اى حد "عاقل" هيؤمن بالقرآن بمجرد قرائته...

يعنى كلام حضرتك معناه ان كل من يقرأ القرآن ولا يؤمن به فهو مجنون و ليس عاقل... صح ولا ايه؟ :)

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

أقولك حفظ تقولي رواية وتواتر ......

أنا يا سيدي مؤمن بالقرآن ومؤمن بالغيب فيه ومصدق وعاقل لكل ما فيه وقلبي مطمئن بهذا الإيمان ...

أنا أصلا غلطان .... اللي بتناقش في نقاش بالشكل ده ....

إزاي يصل بي الحال إني أدخل في مناقشة تقارن القرآن بغيره ....

استغفر الله العظيم

لكم دينكم ولي دين

.. أنا مؤمن بالله وبقرآنه وكافر بطواغيتكم أيوه كافر كافر بكل طاغوت

كافر بكل الكذابين والمدلسين ... وربنا يحطم كل هذه الأصنام التي تعبد من دون الله

لا إله إلا الله يا أخي ... وحسابي على الله

الله يفتح عليك يا أخى الكريم...

و هو ده بالظبط اللى انا عايز أقوله... :) انك عند نقطة معينة مضطر أن تؤمن بالغيب دون اى منهج عقلى او اى دليل مادى او ملموس...

لإن اذا كان الإيمان بالقرآن و بالله و بالاسلام يعتمد على العقل فقط, فهذا يعنى ان كل الكافرين بالقرآن هما لامؤاخذة مجانين.

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

الله يفتح عليك يا أخى الكريم...

و هو ده بالظبط اللى انا عايز أقوله... :) انك عند نقطة معينة مضطر أن تؤمن بالغيب دون اى منهج عقلى او اى دليل مادى او ملموس...

لإن اذا كان الإيمان بالقرآن و بالله و بالاسلام يعتمد على العقل فقط, فهذا يعنى ان كل الكافرين بالقرآن هما لامؤاخذة مجانين.

...... بص يا محاور ..... إذا كنت بتقصد إن الروايات دي غيب واجب الإيمان بيه وبتجعلها مثل القرآن فأنا غير مؤمن إلا بالغيب الذي أتي في القرآن وأنا لما قلت غيب كنت واضحا

أقولك حفظ تقولي رواية وتواتر ......

أنا يا سيدي مؤمن بالقرآن ومؤمن بالغيب فيه ومصدق وعاقل لكل ما فيه وقلبي مطمئن بهذا الإيمان ...

أنا أصلا غلطان .... اللي بتناقش في نقاش بالشكل ده ....

إزاي يصل بي الحال إني أدخل في مناقشة تقارن القرآن بغيره ....

استغفر الله العظيم

لكم دينكم ولي دين

.. أنا مؤمن بالله وبقرآنه وكافر بطواغيتكم أيوه كافر كافر بكل طاغوت

كافر بكل الكذابين والمدلسين ... وربنا يحطم كل هذه الأصنام التي تعبد من دون الله

لا إله إلا الله يا أخي ... وحسابي على الله

مش عايز تعرف إنك لو عطلت عقلك بمقتضى هذا الغيب كنت مستحقا للنار

﴿وَقَالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا كُنَّا فِي أَصْحَابِ السَّعِيرِ﴾.

تم تعديل بواسطة tarek hassan

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

 

رابط هذا التعليق
شارك

...... بص يا محاور ..... إذا كنت بتقصد إن الروايات دي غيب واجب الإيمان بيه وبتجعلها مثل القرآن فأنا غير مؤمن إلا بالغيب الذي أتي في القرآن وأنا لما قلت غيب كنت واضح

أخى الكريم... برجاء عدم تأويل كلامى و تحميله أكثر مما يعنى.

انا عنيت فقط ما كتبت... و هو أن الايمان لا يخضع للمنطق او العقل او المنهج العلمى... لان المنهج العلمى لا يعتمد على الغيبيات...

الإيمان هو مجرد رغبة نفسية مصدرها النفس البشرية و مكنوناتها, و ليس العقل.

و لو كانت المسألة عقلانية و علمية بحتة, فحضرتك ماكنتش هتبقى مؤمن بالقرآن رغم كل الكلام الكتير اللى بيتقال.

او اذا كان ايمانك بالقرآن عقلانى منطقى بحت, فده معناه ان المسيحيين و اليهود و الملحدين مجانين.

تم تعديل بواسطة محاور

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

أخى الكريم... برجاء عدم تأويل كلامى و تحميله أكثر مما يعنى.

انا عنيت فقط ما كتبت... و هو أن الايمان لا يخضع للمنطق او العقل او المنهج العلمى... لان المنهج العلمى لا يعتمد على الغيبيات...

الإيمان هو مجرد رغبة نفسية مصدرها النفس البشرية و مكنوناتها, و ليس العقل.

و لو كانت المسألة عقلانية و علمية بحتة, فحضرتك ماكنتش هتبقى مؤمن بالقرآن رغم كل الكلام الكتير اللى بيتقال.

لاء

تم تعديل بواسطة tarek hassan

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

 

رابط هذا التعليق
شارك

لاء

لأ ايه بالظبط؟ :)

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

و إذا كان القرآن كان مكتوب و مجمع بالكامل فى وقت النبى, فلماذا خشى ابوبكر الصديق على ضياع القرآن؟ :)

يعنى ده معناه ان القرآن لم يكن مكتوبا بالكامل وقت الرسول... و الا لم يكن يسرع أبوبكر الصديق بأمر حملة القرآن بكتابته.

تانى ؟

ليه بقى كده ؟

طيب تغير فى كلامك .. إنت حر .. بس مش أوى طالما بتتحاور

إنما تغير فى كلامى ؟ .. ليه كده بقى ؟

أنا قلت إن القرآن كان متجمع فى أيام النبى ؟

القرآن كان مكتوبا فى عهد النبى وتم جمعه فى عهد أبى بكر

عارف ليه إنت بتعمل كده ؟

لأنك مفترض إنى معنديش عقل ممكن يكشف "دسَّك" لكلمات تغير المعنى

لا يا أستاذ محاور .. الكلام ده تعمله مع حد تانى له منهج زى منهجك

:)

اللى بالمناسبة أنت ما قولتش هو إيه ؟

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
*********************************
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق
شارك

و هو أن الايمان لا يخضع للمنطق او العقل او المنهج العلمى

ده عندك انت بس .. حسب منهجك "المجهول"

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
*********************************
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق
شارك

أخى الكريم... برجاء عدم تأويل كلامى و تحميله أكثر مما يعنى.

انا عنيت فقط ما كتبت... و هو أن الايمان لا يخضع للمنطق او العقل او المنهج العلمى... لان المنهج العلمى لا يعتمد على الغيبيات...

الإيمان هو مجرد رغبة نفسية مصدرها النفس البشرية و مكنوناتها, و ليس العقل.

و لو كانت المسألة عقلانية و علمية بحتة, فحضرتك ماكنتش هتبقى مؤمن بالقرآن رغم كل الكلام الكتير اللى بيتقال.

او اذا كان ايمانك بالقرآن عقلانى منطقى بحت, فده معناه ان المسيحيين و اليهود و الملحدين مجانين.

لأ ايه بالظبط؟ :)

يعني إن الإيمان دائما ناتج عن يقين واليقين ناتج عن جواز الشيء عقلا ومنطقا .....

هبدأ معاك من الأول خالص .....

هل تستطيع أن تأتي بآية أو بسورة من القرآن ؟ بالطبع لا ...

هل تصدق قدرة الله على تسيير عبده محمد صلى الله عليه وسلم ؟

نعم وأنا ارى قدرته فيما هو أعظم وأكبر من ذلك بكثير وليلا ونهارا

أرى قدرته في خلقه السماوات والأرض والكون كله .......

هتقولي من أدراك أنه الخالق ؟

أقولك لم يقل أحد أنه خلق غيره في قرآنه المعجز فواجب تصديقه ( عقل )

أظن هتقولي إن أنا عرفت بإعجاز القرآن وتحديه لفصحاء العرب من خلال الغيب

لا إنه من خلال التحدي ومازال قائما

شغل عقلك وهات

ثم بقى سيادتك هات لي رواية حديث معجزة

ستجد الألفاظ غير فصيحة أو بها أخطاء لغوية ويوجد كلام كثير أفصح منها

لأنها في النهاية عمل بشري أو نقل بشري

أنت لازم يكون قدامك كل حواسك وأنت تتعامل مع كتاب الله

لازم يكون لك قلب وعقل ومشاهدة وفكر وتجرد وووووووو

إزاي تقولي زي ما تقبل القرآن علشان هو غيب أقبل كلام فلان وعلان ما هو كله غيب

اتق اللاه يا محاور

الله الحق يا أخي

ولا تجعل حوارك وجدالك مستخدما كتاب الله ومقارنا له بغيره من كلام مخلوقاته وأنت تعلم بهم

اتق الله يا محاور ولا تزعم أن الله أمرك أن تؤمن بالغيب دون تيقن ونظر وسمع وبصر

فلا تجعل الغيب ضد العقل والقلب والنظر والتفكر وقد أمرك بإعمالهم .......... إلخ

هو أعطاك الغيب وأعطاك الأدوات التي تؤمن بها بهذا الغيب

ولم يقل لك سد ودانك وغمض عينيك وعطل عقلك

أنت بتتقبل دين عظيم ...... مش بتاخد شاربه

تم تعديل بواسطة tarek hassan

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

 

رابط هذا التعليق
شارك

لمن يقول إن الإيمان لا يخضع للعقل والمنطق والمنهج العلمى


أن يراجع قصة إيمان سيدنا إبراهيم .. هذا إن كان يؤمن بأن هناك قرآنا


نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
*********************************
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق
شارك

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

×
×
  • أضف...