eslam elmasre بتاريخ: 25 مارس 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 25 مارس 2015 (معدل) انا اعتقد ان الرسول لم يكن عنده مرارة... و أيضا نزع من صدره الحقد و الغل... و هو ده سبب اعتقادى بأن هناك عملية تدخل ربانى حدثت له, و بناءا عليه.... فالنبوة ليست مجرد وحى, و لكنها عملية اكبر بكثير من مجرد الوحى. بالنسبة للسؤال... انا اول مرة أسألك السؤال ده. :) امسك انا مش هاسيبك النهاردة يا محاور ممكن اعرف مصدر قولك ان الرسول صلى الله عليه وسلم مالوش مرارة لو ما اثبتش لنا الان انه منزوع المرارة هايبقى انت بتتقول على الرسول وبتكذب على الرسول اثبت لنا الان لان عندما تتكلم عن رسول الله يجب ان تعرف قدره وتفرق بين الكلام عليه صلى الله وعليه وسلم وبين الكلام على من هو دونه مصادرك يا غالي واعى تقول ده اعتقادي لانك بتقول وصف عن الرسول يجب ان يكون ثابت ويقيني في انتظارك تم تعديل 25 مارس 2015 بواسطة eslam elmasre (.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 ) رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
محاور بتاريخ: 25 مارس 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 25 مارس 2015 وشوية اسئلة محيراني وعايز محاور يجاوبني هل العنفقة جزء من اللحية ام خارج حدود اللحية زيادة كمية البراغيث في المرتبة او اللحاف هل هي من مصلحة المسلم ام ضد مصلحته هل تقتل الفويسق الصغير المسمى الوزغ لانه تواطأ مع المشركين في حرق نبي الله ابراهيم عليه السلام ام لانه حيوان مقرف وشكله وحش هل اقوم بتعليق كرباج سوداني بعقل ام كرباج سوداني مدهون بالزيت لكي اخيف به اهل بيتي ام اترك الامر واذا تركته فانا اخالف ما جاء في الاثر انت عارف ان الانسان هو اللى بيسبب التعاسة و الشقاء لنفسه؟ و هو اللى بيصعب الامور على نفسه؟ يعنى سيدنا موسى لما طلب من بنى اسرائيل ان يذبحوا بقرة, لو كانوا جابوا اى بقرة و خلاص, مش كانوا يخلصوا من الموضوع؟ لكن اغتروا بعقولهم و قعدوا يصعبوا الامور على نفسهم, و مع كل سؤال يسألونه, يشق عليهم الأمر و يصبح اكثر صعوبة... و لولا قولهم "انا ان شاء الله لمهتدون", لما هداهم الله... و فى الاسلام, هناك صنفان من الاسئلة... سؤال هدفه الحب فى الدين و الحب فى التأكد من طاعة الله و رسوله, و من هنا ستجد مجموعة من الاسئلة, كمثال... يسألونك عن المحيض, يسألونك عن الخمر و الميسر, يسألونك عن الشهر الحرام, يسألونك عن الأهله... و هذا النوع من الأسئلة هى حب و تعمق فى الدين... و حب فى الطهارة و حب فى الله و رسوله... اما الصنف الاخر من الاسئلة, زى اللى انت بتسألها دى... فإجابتها ان من يسألها يريد ان يشق على نفسه... و طول ما انت بتسأل فى التفاصيل الصغيرة, صحيح انك هتلاقى اجابات ليها لأن هذا الدين متين, و لكن بمجرد معرفتك للإجابة, سيصبح لزاما عليك ان تلتزم بها, و لن تعامل مثل من عرف الاجابة البسيطة و تعامل مع الامر ببساطة.... تصدق؟ زى بالظبط بنى اسرائيل لما قعدوا يسألوا سيدنا موسى عن البقرة و لونها و وصفها... تفتكر انهم بعد ما عرفوا الاجابة, كانوا يقدروا يتراجعوا و يعودوا للسؤال الاول و هو ان تذبحوا بقرة و خلاص؟ مينفعش طبعا لانك لقيت اجابة, يبقى لازم تلتزم بيها... عشان كده الواحد ميسألش كتير... و ميجادلش كتير فى مسائل الدين... ببساطة لإنه هيوصل لإجابة لأن هذا الدين متين, و لكن هيكون فات الاوان لإن الاجابة دى ستصبح ملزمة له. وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61) فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62) أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63) صدق الله العظيم مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80) وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81) صدق الله العظيم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
محاور بتاريخ: 25 مارس 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 25 مارس 2015 (معدل) امسك انا مش هاسيبك النهاردة يا محاور ممكن اعرف مصدر قولك ان الرسول صلى الله عليه وسلم مالوش مرارة لو ما اثبتش لنا الان انه منزوع المرارة هايبقى انت بتتقول على الرسول وبتكذب على الرسول اثبت لنا الان لان عندما تتكلم عن رسول الله يجب ان تعرف قدره وتفرق بين الكلام عليه صلى الله وعليه وسلم وبين الكلام على من هو دونه مصادرك يا غالي واعى تقول ده اعتقادي لانك بتقول وصف عن الرسول يجب ان يكون ثابت ويقيني في انتظارك انت ليه بتقولنى كلام مش بقوله؟ :) انا بقول انى اعتقد ان الرسول كان منزوع المرارة... و لكن لا اقول "ان الرسول كان منزوع المرارة بالفعل"... و فيه فرق كبير على فكرة بين الاتنين. هو انا لو جبت لك مصدر من البخارى هيمشى معاك؟ :) ولا عايز مصدر منين بالظبط؟ :) تم تعديل 25 مارس 2015 بواسطة محاور وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61) فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62) أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63) صدق الله العظيم مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80) وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81) صدق الله العظيم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
محاور بتاريخ: 25 مارس 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 25 مارس 2015 و بما انك تعرف اسلام.. هل إسلام خمورجى او بتاع نسوان او بتاع عيال او بتاع سيجارة و كاس؟ اوعى يكون بتاع ديسكوهات و كباريهات؟ :) احنا عايزين نعرف اخلاقه عشان نتطمن ان اللى بيدافع عن الاسلام و عن الله و رسوله محل ثقة... و هل هو بيركعها اصلا؟ :) عايزين نبذة عن اخلاقه الله يكرمك.... عشان ننام و احنا متطمنين. وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61) فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62) أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63) صدق الله العظيم مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80) وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81) صدق الله العظيم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
محاور بتاريخ: 25 مارس 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 25 مارس 2015 و كمان يا ريت تقول لى رأيك ايه فى اللى بيقول كلام متضارب و متناقض مع بعضه, فقط بهدف ان يثبت وجهة نظره؟ حمار ده ولا مش حمار؟ :) وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61) فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62) أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63) صدق الله العظيم مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80) وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81) صدق الله العظيم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
eslam elmasre بتاريخ: 25 مارس 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 25 مارس 2015 انت ليه بتقولنى كلام مش بقوله؟ :) انا بقول انى اعتقد ان الرسول كان منزوع المرارة... و لكن لا اقول "ان الرسول كان منزوع المرارة بالفعل"... و فيه فرق كبير على فكرة بين الاتنين. هو انا لو جبت لك مصدر من البخارى هيمشى معاك؟ :) ولا عايز مصدر منين بالظبط؟ :) وعلى ذلك يمكن لي ان اقول اني اعتقد ان الرسول كان مالوش ودانكلامك تتحاسب عليه سواء تعتقد او تشعر او متأكد فيه مصدر لكلامكك ده انا هاسهله عليك هاتلي اي حديث من اي كتاب سواء كان ضعيف او قوي هاتلي حاجة من الاثر او من كتب التاريخ هاتلي اي مستند ذكر فيه ان رسول الله لم تكن له مرارة (.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 ) رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
eslam elmasre بتاريخ: 25 مارس 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 25 مارس 2015 لا تتقول على الله عز وجل فالمولي عز وجل حاشاه ان يشتم هو شبههم بفعل الحمير ولم يقل عليهم حمير قال كمثل الحمار يحمل اسفاراولم يقل اللذين يحملون التوراة حمير (.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 ) رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
محاور بتاريخ: 25 مارس 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 25 مارس 2015 لا تتقول على الله عز وجل فالمولي عز وجل حاشاه ان يشتم هو شبههم بفعل الحمير ولم يقل عليهم حمير قال كمثل الحمار يحمل اسفاراولم يقل اللذين يحملون التوراة حمير ماشى يا عم... انا هعدل كلامى... اسلام بحيرى زى الحمار ميفرقش عنه حاجة... حلوة الصيغة دى؟ :) وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61) فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62) أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63) صدق الله العظيم مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80) وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81) صدق الله العظيم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
eslam elmasre بتاريخ: 25 مارس 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 25 مارس 2015 وعلى ذلك يمكن لي ان اقول اني اعتقد ان الرسول كان مالوش ودان كلامك تتحاسب عليه سواء تعتقد او تشعر او متأكد فيه مصدر لكلامكك ده انا هاسهله عليك هاتلي اي حديث من اي كتاب سواء كان ضعيف او قوي هاتلي حاجة من الاثر او من كتب التاريخ هاتلي اي مستند ذكر فيه ان رسول الله لم تكن له مرارة سبنا من اسلام دلوقتي وخلينا في الاهمفين دليلك على اديني مستني رغم اني سهلتها لك كتير واوعى تلوع كلامك باني اقصد شيء معنوي انت ادعيت سواء بالاعتقاد ان الرسول لم يكن لديه عضو من اعضاء جسده وهو المرارة نريد دليل وفورادون مراوغة او تتويه المواضيع (.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 ) رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
eslam elmasre بتاريخ: 25 مارس 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 25 مارس 2015 يا مسهل كل امر عسير الجهاز هايفصل شحن ومافيش جنبي فيشة ياناس فيه واحددلوقتي بيقول يا رب الجهاز ينفجر في وشه ونرتاح منه ههههههههه (.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 ) رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
أبو محمد بتاريخ: 25 مارس 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 25 مارس 2015 يا مسهل كل امر عسير الجهاز هايفصل شحن ومافيش جنبي فيشة ياناس فيه واحددلوقتي بيقول يا رب الجهاز ينفجر في وشه ونرتاح منه ههههههههه هو انت لسه ماتعرفش يا أستاذ إسلام ؟ :) "محاور" لا يجيب .. "محاور" يحاور نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة تساند جيشها الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونةتحيا مصر*********************************إقرأ فى غير خضـوعوفكر فى غير غـرورواقتنع فى غير تعصبوحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
محاور بتاريخ: 25 مارس 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 25 مارس 2015 هههههههههههه انا اقدر برضه يا عم إسلام. :) استاذى الكريم أبو محمد... ماتنساش اننا فى "محاورات" المصريين :P وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61) فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62) أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63) صدق الله العظيم مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80) وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81) صدق الله العظيم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
أبو محمد بتاريخ: 26 مارس 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 26 مارس 2015 القاعدة يا فندم بتقول العبرة بعموم اللفظ وليست بخصوص السبب مين اللى وضع القاعدة دى ؟ هل هم بشر ؟ .. أم أن هذه القاعدة وحى ؟ سبحان الله .. حضرتك قلت كلام عكس القاعدة (أو الوحى كما سيقرر محاور) فى مداخلة أخرى لك كنت تعلق فيها على حديث "أمرت أن أقاتل الناس حتى يشهدوا أن لا إله إلا الله" حضرتك قلت : الناس في الحديث مقصود بها مشركي العرب الذين قاتلوا الرسول والمسلمين وأخرجوهم من ديارهم وحاربوهم في دينهم وليس كل العالم لماذا فسرت بخصوص السبب لا بعموم اللفظ ؟ طيب إحنا تاعبين روحنا ليه وقاطعين نَفَسْنا ليه ؟ إيه رأيك فى عموم اللفظ فى هذه الآية يَا قَوْمِ ادْخُلُوا الأَرْضَ المُقَدَّسَةَ الَّتِي كَتَبَ اللّهُ لَكُمْ وَلاَ تَرْتَدُّوا عَلَى أَدْبَارِكُمْ فَتَنقَلِبُوا خَاسِرِينَ (المائدة : 21) عارف حضرتك الأرض دى فين ؟ .. طب عارف القوم دول مين ؟ بلاش انا اتكلم عشان كلامى ساعات - كتيرة - بيبقى تقيل وغلس وعلمانى ليبرالى معتزلى شيوعى ملحد نشوف مولانا ومولى الناس التانيين .. تاج راسنا وتاج راس الناس التانيين .. نشوفه بيقول إيه يَا قَوْمِ ادْخُلُوا الْأَرْضَ الْقَوْل فِي تَأْوِيل قَوْله تَعَالَى : { يَا قَوْم اُدْخُلُوا الْأَرْض الْمُقَدَّسَة } وَهَذَا خَبَر مِنْ اللَّه عَزَّ ذِكْره عَنْ قَوْل مُوسَى صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِقَوْمِهِ مِنْ بَنِي إِسْرَائِيل , وَأَمْره إِيَّاهُمْ عَنْ أَمْر اللَّه إِيَّاهُ , يَأْمُرهُمْ بِدُخُولِ الْأَرْض الْمُقَدَّسَة . ثُمَّ اِخْتَلَفَ أَهْل التَّأْوِيل فِي الْأَرْض الَّتِي عَنَاهَا بِالْأَرْضِ الْمُقَدَّسَة , فَقَالَ بَعْضهمْ : عَنَى بِذَلِكَ : الطُّور وَمَا حَوْله . ذِكْر مَنْ قَالَ ذَلِكَ : 9086 - حَدَّثَنِي مُحَمَّد بْن عَمْرو , قَالَ : ثنا أَبُو عَاصِم , قَالَ : ثنا عِيسَى , عَنْ اِبْن أَبِي نَجِيح , عَنْ مُجَاهِد : الْأَرْض الْمُقَدَّسَة : الطُّور وَمَا حَوْله . * - حَدَّثَنِي الْمُثَنَّى , قَالَ : ثنا أَبُو حُذَيْفَة , قَالَ : ثنا شِبْل , عَنْ اِبْن أَبِي نَجِيح , عَنْ مُجَاهِد , مِثْله . 9087 - حَدَّثَنِي الْحَارِث بْن مُحَمَّد , قَالَ : ثنا عَبْد الْعَزِيز , قَالَ : ثنا سُفْيَان , عَنْ الْأَعْمَش , عَنْ مُجَاهِد , عَنْ اِبْن عَبَّاس : { اُدْخُلُوا الْأَرْض الْمُقَدَّسَة } قَالَ : الطُّور وَمَا حَوْله . وَقَالَ آخَرُونَ : هُوَ الشَّام . ذِكْر مَنْ قَالَ ذَلِكَ : 9088 - حَدَّثَنَا الْحَسَن بْن يَحْيَى , قَالَ : أَخْبَرَنَا عَبْد الرَّزَّاق , قَالَ : أَخْبَرَنَا مَعْمَر , عَنْ قَتَادَة فِي قَوْله : { الْأَرْض الْمُقَدَّسَة } قَالَ : هِيَ الشَّام . وَقَالَ آخَرُونَ : هِيَ أَرْض أَرِيحَاء . ذِكْر مَنْ قَالَ ذَلِكَ : 9089 - حَدَّثَنِي يُونُس , قَالَ : أَخْبَرَنَا اِبْن وَهْب , قَالَ : قَالَ اِبْن زَيْد فِي قَوْله : { اُدْخُلُوا الْأَرْض الْمُقَدَّسَة الَّتِي كَتَبَ اللَّه لَكُمْ } قَالَ : أَرِيحَاء . 9090 - حَدَّثَنِي يُوسُف بْن هَارُون , قَالَ : ثنا عَمْرو بْن حَمَّاد , قَالَ : ثنا أَسْبَاط , عَنْ السُّدِّيّ , قَالَ : هِيَ أَرِيحَاء . 9091 - حَدَّثَنِي عَبْد الْكَرِيم بْن الْهَيْثَم , قَالَ : ثنا إِبْرَاهِيم بْن بَشَّار , قَالَ : ثنا سُفْيَان , عَنْ أَبِي سَعِيد , عَنْ عِكْرِمَة , عَنْ اِبْن عَبَّاس , قَالَ : هِيَ أَرِيحَاء . وَقِيلَ : إِنَّ الْأَرْض الْمُقَدَّسَة : دِمَشْق وَفِلَسْطِين وَبَعْض الْأُرْدُن . وَعَنَى بِقَوْلِهِ { الْمُقَدَّسَة } الْمُطَهَّرَة الْمُبَارَكَة . كَمَا : 9092 - حَدَّثَنِي مُحَمَّد بْن عَمْرو , قَالَ : ثنا أَبُو عَاصِم , قَالَ : ثنا عِيسَى , عَنْ اِبْن أَبِي نَجِيح , عَنْ مُجَاهِد : { الْأَرْض الْمُقَدَّسَة } قَالَ : الْمُبَارَكَة . * - حَدَّثَنِي الْمُثَنَّى , قَالَ : ثنا أَبُو حُذَيْفَة , قَالَ : ثنا شِبْل , عَنْ اِبْن أَبِي نَجِيح , عَنْ مُجَاهِد , بِمِثْلِهِ . وَأَوْلَى الْأَقْوَال فِي ذَلِكَ بِالصَّوَابِ , أَنْ يُقَال : هِيَ الْأَرْض الْمُقَدَّسَة , كَمَا قَالَ نَبِيّ اللَّه مُوسَى صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ . لِأَنَّ الْقَوْل فِي ذَلِكَ بِأَنَّهَا أَرْض دُون أَرْض , لَا تُدْرَك حَقِيقَة صِحَّته إِلَّا بِالْخَبَرِ , وَلَا خَبَر بِذَلِكَ يَجُوز قَطْع الشَّهَادَة بِهِ , غَيْر أَنَّهَا لَنْ تَخْرُج مِنْ أَنْ تَكُون مِنْ الْأَرْض الَّتِي بَيْن الْفُرَات وَعَرِيش مِصْر لِإِجْمَاعِ جَمِيع أَهْل التَّأْوِيل وَالسِّيَر وَالْعُلَمَاء بِالْأَخْبَارِ عَلَى ذَلِكَ . الْمُقَدَّسَةَ الَّتِي كَتَبَ اللَّهُ وَيَعْنِي بِقَوْلِهِ : { الَّتِي كَتَبَ اللَّه لَكُمْ } الَّتِي أَثْبَتَ فِي اللَّوْح الْمَحْفُوظ أَنَّهَا لَكُمْ مَسَاكِن , وَمَنَازِل دُون الْجَبَابِرَة الَّتِي فِيهَا . فَإِنْ قَالَ قَائِل : فَكَيْفَ قَالَ : { الَّتِي كَتَبَ اللَّه لَكُمْ } , وَقَدْ عَلِمْت أَنَّهُمْ لَمْ يَدْخُلُوهَا بِقَوْلِهِ : { فَإِنَّهَا مُحَرَّمَة عَلَيْهِمْ } ؟ فَكَيْفَ يَكُون مُثْبَتًا فِي اللَّوْح الْمَحْفُوظ أَنَّهَا مَسَاكِن لَهُمْ , وَمُحَرَّمًا عَلَيْهِمْ سُكْنَاهَا ؟ قِيلَ : إِنَّهَا كُتِبَتْ لِبَنِي إِسْرَائِيل دَارًا وَمَسَاكِن , وَقَدْ سَكَنُوهَا وَنَزَلُوهَا , وَصَارَتْ لَهُمْ كَمَا قَالَ اللَّه جَلَّ وَعَزَّ . وَإِنَّمَا قَالَ لَهُمْ مُوسَى : { اُدْخُلُوا الْأَرْض الْمُقَدَّسَة الَّتِي كَتَبَ اللَّه لَكُمْ } يَعْنِي بِهَا : كَتَبَهَا اللَّه لِبَنِي إِسْرَائِيل هم الأخوان وبتوع حماس ما بيقروش القرآن ولا إيه ؟ بيعرفوا قاعدة "العبرة بعموم اللفظ لا بخصوص السبب" ولا ما بيعرفوهاش ؟ مدوخين نفسهم ومدوخنا معاهم ليه ؟ نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة تساند جيشها الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونةتحيا مصر*********************************إقرأ فى غير خضـوعوفكر فى غير غـرورواقتنع فى غير تعصبوحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
أبو محمد بتاريخ: 26 مارس 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 26 مارس 2015 هى المشكلة إن مشكلة فلسطين ما كانتش أيام الطبرى :) وإلا ما كانش فسر الآية بالشكل ده أبدا نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة تساند جيشها الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونةتحيا مصر*********************************إقرأ فى غير خضـوعوفكر فى غير غـرورواقتنع فى غير تعصبوحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
محاور بتاريخ: 26 مارس 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 26 مارس 2015 (معدل) أعتقد ان الاخ الكريم فولان يقصد ان "نية و مقصد الشارع ينفصلوا عنه بعد وضع القانون"... ده لو انا فهمته صح. عموما يعنى.. تعدد التفاسير و الافهام امر منطقى و طبيعى, لان محدش عارف نية او مقصد او حكمة الشارع - اللى هو الله سبحانه و تعالى.. و بالتالى احنا بناخد بالنص... لا بناخد بالنية ولا بالحكمة, لان محدش يقدر يدعى و يقول انه يعرف النية او الحكمة من النص. عشان كده انا مش ضد إسلام بحيرى ولا غيره بشخصه... لكن انا ضد انه يدعى ان كلامه هو بس اللى صح... و يفرض هذا "الصح" على الاخرين... الحقيقة الوحيدة فعلا هى العقيدة... لكن كل ما هو دون العقيدة, يتعدد فيه الفهم... و محدش يقدر يقول هل الفهم ده صح ولا غلط؟ تم تعديل 26 مارس 2015 بواسطة محاور وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61) فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62) أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63) صدق الله العظيم مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80) وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81) صدق الله العظيم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
أبو محمد بتاريخ: 26 مارس 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 26 مارس 2015 هو صحيح بيقول كده الفاجر الفاسق ده ؟! :o :Exclam: نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة تساند جيشها الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونةتحيا مصر*********************************إقرأ فى غير خضـوعوفكر فى غير غـرورواقتنع فى غير تعصبوحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
محاور بتاريخ: 26 مارس 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 26 مارس 2015 يعنى اصحاب الديانات الاخرى ليسوا كفار؟ يعنى اللى بيقول ان ربنا تلاتة مش كافر ولا مشرك؟ على فكرة رؤوس المواضيع حلوة و جميلة و زى العسل... بس العسل ساعات بيكون فيه سم, و بيكون فيه كلام متضارب و متناقض. يعنى مفيش اعتراض على مجمل رؤوس المواضيع, و لكن الاعتراض على التناقض و التضارب... و الاعتراض أيضا على الاعتقاد بأن ما يقوله هو ما يجب ان يكون, و ان اى رأى تانى غلط... و انه هو فقط من يملك الحقيقة.. المفارقة القدرية بقى انه حتى وقتنا هذا, ستجد ان ال average joe او المسلم العادى يعنى, بيصدق الاحاديث اللى فى البخارى, و معندهوش اى مشكلة فى كل الرغى اللى بيتقال... وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61) فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62) أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63) صدق الله العظيم مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80) وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81) صدق الله العظيم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
محاور بتاريخ: 26 مارس 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 26 مارس 2015 (معدل) و برضه محدش عايز يجاوب على سؤالى... هل اسلام بحيرى بتاع عيال؟ او نسوانجى ؟ او خمورجى و بتاع كاس؟ او بيروح كباريهات و ديسكوهات؟ او بتاع كوتشينة او برتيتة؟ قمارجى يعنى؟ حد هنا يعرف حياة اسلام بحيرى الشخصية عاملة ازاى؟ حد يعرف إذا كان اصلا بيركعها ولا مبيركعهاش؟ بيزكى؟ بيصوم؟ هل قام بأداء فريضة الحج؟ انا بتكلم عن اركان الاسلام الخمس اللى المفروض بيعملها اى مسلم, و مش هقول بقى إذا كان بيعمل خير ولا لا... انا فعلا معرفش... بس من حقى انى اعرف, طالما انه مصدر نفسه للدفاع عن الاسلام و عن الله و رسوله... ولا انتم شايفين انه مش من حقى اسأل, و ان سؤالى ده شخصنة؟ لإن لو اكتشفنا انه منحرف بأى صورة, يبقى كل اللى بيقوله ده هجص و كذب و كلام خرابات.. طبعا ده وفق منهجكم فى تقييم الاشخاص... يعنى انا باخد من كلامكم و برد عليكم... ولا انتم مش شايفين انه من حقنا اننا نعرف اسلام بحيرى اخلاقه و شخصيته عاملة ازاى؟ يرجى الالتزام باستخدام الفاظ لائقة تم تعديل 26 مارس 2015 بواسطة Alshiekh انذار العضو لتماديه في استخدام الفاظ غير ل� وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61) فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62) أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63) صدق الله العظيم مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80) وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81) صدق الله العظيم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
tarek hassan بتاريخ: 26 مارس 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 26 مارس 2015 (معدل) هو صحيح بيقول كده الفاجر الفاسق ده ؟! :o :Exclam: بس محدش فاضي يناقش الراجل في كلامه العلمي بأسلوب مماثل لأنهم لا يملكون أي علم علمهم عبارة عن شوية بغضاء على قباحة تعبر عن الجيف التي نفوسهم هو دينهم اللي بيقدموه للناس في كل مكان هم مستمرون في النعيق والنهيق في مواقع التواصل الاجتماعي والمواقع والمنتديات والراجل ماض في اجتهاده بخطى ثابتة لا يضره القمص والرفس والنطح زعلانين من إسلام بحيري علشان عايز ينظفهم من الوساخة دي تم تعديل 26 مارس 2015 بواسطة tarek hassan هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا أو أن اصل لمثالية كلامي ولا يوجد كلام مثالي ولا مثالية لمتكلم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
tarek hassan بتاريخ: 26 مارس 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 26 مارس 2015 بلاش انا اتكلم عشان كلامى ساعات - كتيرة - بيبقى تقيل وغلس وعلمانى ليبرالى معتزلى شيوعى ملحد أنت أخدت كل دول يا أبو محمد ومش سايب لي غير قرآني وانقلابي خلينا نقسم بالنص يا أبو محمد هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا أو أن اصل لمثالية كلامي ولا يوجد كلام مثالي ولا مثالية لمتكلم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
Recommended Posts
انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد
يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق
انشئ حساب جديد
سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .
سجل حساب جديدتسجيل دخول
هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.
سجل دخولك الان