اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

هي سنة الله وحده


tarek hassan

Recommended Posts

أخى الكريم طارق...

للأسف مش عارف أوصل لأساس الجدل و الاختلاف و سببه... مع إنى متأكد ان السبب اختلاف فى فهم العقيدة, لكن مش قادر افهم حدود الخلاف و الاختلاف ما بيننا... عشان انت مش عايز تتكلم بصراحة..

و بناءا عليه... استئذنك ان ترد على مسألة معجزة الرسول فى الاسراء به من المسجد الحرام الى المسجد الاقصى... لإن ردك هيخلينى افهم اللى انت مش عايز تقوله...

ممكن ترد؟ :)

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

معذرة أستأذنك في نقل النقاش إلى الموضوع الجديد ونتناقش هناك واسأل زي ما أنت عايز


وعلى سبيل المزاح


ممكن حضرتك تروح من السعودية لفلسطين أو العكس تتعشى هناك وتقعد ساعتين وترجع ولا لاء


أو ترجع آخر الليل


أنا مقر طبعا بإن القرآن هو المعجزة


وهناك خلاف في المعجزات الحسية


ولكن كانوا في القرون الأولى كانوا بيعتبروا الإسراء معجزة والوقتي ناس بتقول مش معجزة أبدا


تم تعديل بواسطة tarek hassan

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

 

رابط هذا التعليق
شارك

أخى الكريم طارق...

الاسراء برسول الله معجزة, لإن القياس بيكون وفقا لمقاييس العصر... و بدليل انك مش قادر تصدق انها حدثت بشكل حقيقى او واقعى او مادى...

لإن اللى فهمته من كلامك, إن الرسول ذهب للمسجد الاقصى بخياله... او كأنه رأى المسجد الاقصى و هو فى فراشه... او كأنه لم يذهب له بجسده...

و بالتالى انت بتنكر ان اللى حصل معجزة... و بتنكر ان سيدنا محمد له معجزات...

بس خلاص هو ده اللى انا كنت عايز افهمه... فعلا احنا اختلافنا فى العقيدة... اى اختلاف فى قبول العقيدة... لإنك بتتعامل مع العقيدة بطريقة غير اللى انا بتعامل معاها... مقدرش اقول ان طريقتك دى كفر... لإنى فعلا مش قادر احدد انت جوة نفسك ايه و ربنا هو اللى هيحاسبك و ربنا اعلم بظروفك و اعلم بما فى نفسك... و الله اعلم بما تعرضت له من ظروف و ملابسات فى حياتك تسببت فى ان تتلقى العقيدة بهذا المنظور...

لكن اللى اقدر اقوله و بقلب جامد انك مش بتحب سيدنا محمد... يعنى انت شايف سيدنا محمد انسان عادى... شايف انه نبى و رسول و مؤمن بكده - على حسب كلامك - لكن فى نفس الوقت شايف انه انسان عادى... و طالما انك شايفه انسان عادى, فهذا يعنى انه له حياته الخاصة, و بالتالى له اخطاؤه البشرية...

و انا احب ابشرك بأنه لن يؤمن احدكم حتى يكون رسول الله احب اليه من والده و ولده و الناس أجمعين... و ده من شروط الايمان.. و ليس من شروط الاسلام... لإن فيه فرق كبير جدا بين المسلم و المؤمن... اومال الجنة درجات ليه؟ ولا انت مش مقتنع ان الجنة درجات ؟ و ان الناس كلها هتخش الجنة فى درجة واحدة؟

و عموما لو انا فهمت غلط, يا ريت توضح لى انا فهمت ايه بالظبط غلط؟

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

أخى الكريم طارق...

الاسراء برسول الله معجزة, لإن القياس بيكون وفقا لمقاييس العصر... و بدليل انك مش قادر تصدق انها حدثت بشكل حقيقى او واقعى او مادى...

لإن اللى فهمته من كلامك, إن الرسول ذهب للمسجد الاقصى بخياله... او كأنه رأى المسجد الاقصى و هو فى فراشه... او كأنه لم يذهب له بجسده...

و بالتالى انت بتنكر ان اللى حصل معجزة... و بتنكر ان سيدنا محمد له معجزات...

بس خلاص هو ده اللى انا كنت عايز افهمه... فعلا احنا اختلافنا فى العقيدة... اى اختلاف فى قبول العقيدة... لإنك بتتعامل مع العقيدة بطريقة غير اللى انا بتعامل معاها... مقدرش اقول ان طريقتك دى كفر... لإنى فعلا مش قادر احدد انت جوة نفسك ايه و ربنا هو اللى هيحاسبك و ربنا اعلم بظروفك و اعلم بما فى نفسك... و الله اعلم بما تعرضت له من ظروف و ملابسات فى حياتك تسببت فى ان تتلقى العقيدة بهذا المنظور...

لكن اللى اقدر اقوله و بقلب جامد انك مش بتحب سيدنا محمد... يعنى انت شايف سيدنا محمد انسان عادى... شايف انه نبى و رسول و مؤمن بكده - على حسب كلامك - لكن فى نفس الوقت شايف انه انسان عادى... و طالما انك شايفه انسان عادى, فهذا يعنى انه له حياته الخاصة, و بالتالى له اخطاؤه البشرية...

و انا احب ابشرك بأنه لن يؤمن احدكم حتى يكون رسول الله احب اليه من والده و ولده و الناس أجمعين... و ده من شروط الايمان.. و ليس من شروط الاسلام... لإن فيه فرق كبير جدا بين المسلم و المؤمن... اومال الجنة درجات ليه؟ ولا انت مش مقتنع ان الجنة درجات ؟ و ان الناس كلها هتخش الجنة فى درجة واحدة؟

و عموما لو انا فهمت غلط, يا ريت توضح لى انا فهمت ايه بالظبط غلط؟

لا إله إلا الله يا أخي ... أنت مش معقول ..... خلتني منكر للقرآن الكريم بالعافية ... أنت عايزني كافر بأي طريقة ...... يعني هتستريح لما أبقى كافر ..... مش بحب أغلط وبحب احتفظ بهدوئي

فسأتغاضى عن التلبيخ اللي أنت كاتبه ده

(سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِنْ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ)

أسرى بعبده ليلا من المسجد الحرام إلى المسجد الأقصى

عندك هي معجزة حسية وعند البعض الآخر ليس أمرا خارقا للعادة .... وقديما اختلفوا بالروح والجسد ولا بالروح فقط

أنا طبعا مؤمن ونفسي متقبلة ومصدقة لكل ما يقول القرآن بلفظه

أسرى يبقى أسرى

بعبده يبقى بعبده كله نعم بعبده إذا كانت فاهم معنى الكلمة

من المسجد الحرام للمسجد الأقصى ... نعم كما قال الله

تم تعديل بواسطة tarek hassan

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

 

رابط هذا التعليق
شارك

لا إله إلا الله يا أخي

خلتني منكر للقرآن الكريم بالعافية

أنت عايزني كافر بأي طريقة ...... يعني هتستريح لما أبقى كافر

(سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِنْ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ)

يا سيدي أسرى بعبده ليلا من المسجد الحرام إلى المسجد الأقصى

عندك هي معجزة حسية وعند البعض الآخر ليس أمرا خارقا للعادة .... وقديما اختلفوا بالروح والجسد ولا بالروح فقط

أنا طبعا مؤمن ونفسي متقبلة ومصدقة لكل ما يقول القرآن بلفظه

أسرى يبقى أسرى

بعبده يبقى بعبده

من المسجد الحرام للمسجد الأقصى ... نعم

أخى الكريم طارق...

اولا لما الله سبحانه و تعالى يقول انه اسرى "بعبده"... يعنى بيه كله على بعضه... جسدا و روحا...

ثانيا بذمتك انت بتقرأ كلامى بتأنى؟

يا راجل يا طيب انا بقول انى مقدرش اكفرك, و إنى معرفش ايه هى حدود الاختلاف العقائدى اللى بيننا... و قلت لك ان ربنا اعلم بما فى نفسك و بظروف و ملابسات حياتك التى جعلتك تصل لهذه الطريقة من التفكير و ان حسابك عند الله...

و انا لم أقل ابدا انك منكر للقرآن... انا بقول انك منكر لمعجزة سيدنا محمد فى الاسراء...

طيب بالنوسبة لسيدنا موسى ايه ظروفه معاك؟ يعنى العصايا اللى اتقلبت حية... يا ترى يا هل ترى هى كمان مكانتش معجزة؟

و البحر لما اتفلق نصين... برضه كان تهيؤات و احلام و خيال مش معجزة؟

يعنى مقياس المعجزات عندك واحد؟ ولا شايف ان ممكن يكون فيه معجزات حدثت فعلا و واقعيا و ماديا على أيدى رسل و أنبياء؟

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

ما هو أنت لو بتصبر دقيقة من غير رد


لأنك مش بتلحق تشوف التعديل


لأن عندك أحكام مسبقة ********


عموما أقرأ التعديل وأحكامك تخصك لأنها مبنية على تأويلاتك الفاسدة ****


لما أكتب


تم تعديل بواسطة أبو محمد
حذف عبارات نراها غير مناسبة بين زملاء فى "ا&#1

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

 

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
×
×
  • أضف...