محاور بتاريخ: 31 مارس 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 31 مارس 2015 (معدل) تجربتى فى محاورات المصريين كانت تجربة ثرية جدا و أضافت ليا كتير جدا جدا جدا... و أهم اضافة هى انى وصلت لقناعة لا رجعة فيها ان مفيش انسان على وجه الكرة الارضية من اول سيدنا آدم لغاية آخر انسان هتقوم عليه القيامة, الا و قد اختار بين الكفر و الايمان... صحيح ان الايمان درجات... يبدأ بأن تسلم وجهك لله رب العالمين و هذا هو اقل مراتب الايمان, و بين أن يصل بك الايمان الى الاحسان, اى ان تعبد الله كأنك تراه... و ان تكون واثقا فى الله و كأنك تراه... زى سيدنا محمد كده فى الغار لما قال لصاحبه لا تحزن إن الله معنا. لكن مفيش حاجة اسمها ان محدش مش عارف... و انا هنا بتكلم عن الايمان بالله الواحد الاحد وحده لا شريك له... لإن حقيقة ان الله واحد احد لا شريك له موجودة بداخلنا بالفطرة... يعنى حتى من لم يدرك الاسلام و من لم يسمع به, يجب ان يؤمن بالله وحده لا شريك الله... و الكفر فى اللغه هو ان تغطى على الشىء... و بالتالى من يكفر فهو يغطى على طبيعته الفطرية و على قلبه اللى جواه الايمان... و هو ده سبب ان ممكن تلاقى ناس فى اليابان ولا مجاهل افريقيا ولا امريكا ولا اى مكان, بمجرد ان يعرفوا بالاسلام انهم يسلموا... ببساطة شديدة و دون تعقيدات و مناقشات, لان الاسلام بداخلهم... ممكن الفهم يختلف... لان كلام الله سبحانه و تعالى له أبعاد كثيرة لا متناهية لن ندركها أبدا... لكن اللى مش ممكن يختلف هو الايمان... لإن الايمان ده لازم يبقى واضح كده و على بلاطة... يعنى 1 +1 =2 بلا اى اعتبارات ولا لى فى الكلام و لا اى استهبال و لف و دوران.... النهاردة و انا قاعد اقرأ فى سورة البقرة وصلت لهذه الآيات الكريمة فشعرت و كأنى اقرأها للمرة الاولى فى حياتى... لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ ۖ قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ ۚ فَمَن يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِن بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىٰ لَا انفِصَامَ لَهَا ۗ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ (256)اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ ۖ وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ ۗ أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ (257) صدق الله العظيم ربنا سبحانه و تعالى اتاح لنا الاختيار, بأنه لا اكراه فى الدين... عشان محدش يكون ليه حجة... و يكون كل واحد اختار بنفسه و لا يدعى بأن هناك من أجبره على الدين... و سبحانه و تعالى كمان بيقول لنا ان الرشد تبين من الغى... يعنى خلاص مفيش شك ولا فيه حيرة... و ربنا سبحانه و تعالى بيقول لنا كمان ان الله ولى الذين آمنوا... يعنى اللى فعلا عايز الحقيقة و فعلا نفسه تريد الايمان, فسيكون الله و ليه و سيخرجه من الظلمات الى النور... ام الذين كفروا فأولياؤهم الطاغوت... و هم اصحاب النار هم فيها خالدون.. و ربنا سبحانه و تعالى كمان بيقول انه بيغفر كل الذنوب الا ان يشرك به... و استحالة ان يخلف الله وعده... يعنى ده وعد من ربنا سبحانه و تعالى انه قد يغفر لنا اى ذنوب مهما كانت كبيرة او رهيبة, و لكنه لن يغفر الشرك... و طالما ان الله لن يخلف وعده, فهذا يعنى ان الله قد اتاح لجميع عباده فرصة ان يعبدوه وحده لا شريك له... إله واحد أحد... إذن فالقاعدة الرئيسية فى الايمان هى التوحيد, بل و الإخلاص لله وحده... و على فكرة مفيش ملحدين... حتى المحلدين لديهم يقين بوجود الله و لكنهم إما بيكابروا او إما قد اختاروا الكفر عن بينة... أهم حاجة اننا نؤمن بالله وحده لا شريك له فى الملك... و ان نخلص فى ايماننا.... يعنى نكون مؤمنين بجد... بلا اى مواربة ولا اى لف و دوران و توهان و مناقشات فارغة و سفسطة ملهاش اى قيمة... و لو آمننا بالله فعلا و أخلصنا له... توماتيكى توماتيكى هتلاقى ربنا اخرجنا من الظلمات الى النور... و مهما اختلف فهمنا و رؤيتنا و نظرتنا للقرآن و الدين, فعمرنا ما هنختلف على ان الايمان واضح جلى حتى و ان تعددت درجاته... صحيح الايمان درجات... و لكن لازم نبقى واضحين حتى فى ابسط درجات الايمان... و عمرنا ما هنبقى واضحين الا لما نعرف الفرق بين الكفر و الايمان... و لما نعرف الفرق, هنقدر نفرق بين الكفر و الايمان... تم تعديل 31 مارس 2015 بواسطة محاور وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61) فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62) أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63) صدق الله العظيم مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80) وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81) صدق الله العظيم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
باهى الطائر الحزين بتاريخ: 31 مارس 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 31 مارس 2015 كلام زي الفل لكن السؤال .. ايه دخل العنوان بالمقال ؟! وكالريح لا يركن إلي جهه إلا وهيأ لأخري راحله ... رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
tarek hassan بتاريخ: 31 مارس 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 31 مارس 2015 (معدل) بصرف النظر عن هذا العنوان الغير لائق ( كله استعباط فى استعباط ) ولكن لا بأس طالما هو يخصك أي هو في موضوعات شخصية ممكن نقرأ كلامك نلاقيه كله صح أو أكثره ولكن الشيطان يكمن في التفاصيل طبعا أنت بتتكلم عن الإيمان والكفر وهذا يتوقف على تفسيرك ووجهك نظرك لكل منهما ممكن أنت أو غيرك يضع تفسيرات أو تأويلات أو زيادات في الإيمان بحيث ينفر غيرك وبالتالي تجعله كافرا أ, غير مؤمن أما لو اعتبرت إن الجميع يجب أن يتوافق بداية على اليقيني الوحيد والثابت الأوحد فلن تجد خلاف حتى لو لقيت ذلك الرافض فاحكم عليه كيفما تشاء دائما المصلح من يتمسك أو يحاول أن يمسك الناس بالكتاب { وَاَلَّذِينَ يُمَسِّكُونَ بِالْكِتَابِ وَأَقَامُوا الصَّلَاة إِنَّا لَا نُضِيع أَجْر الْمُصْلِحِينَ } أنت قلت معنى الكفر وأظن تعريفك صح ولكنك حكمت بيه غلط على الياباني والأفريقي بدون فهم حقيقي مثلا للآية " وَمَا كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولاً" إذن ما هو معنى الإيمان أو عرفه تعريفا جامعا مانعا ومنك نستفيد تم تعديل 31 مارس 2015 بواسطة tarek hassan هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا أو أن اصل لمثالية كلامي ولا يوجد كلام مثالي ولا مثالية لمتكلم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
محاور بتاريخ: 31 مارس 2015 كاتب الموضوع تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 31 مارس 2015 الايمان هو ان تؤمن بالله وحده لا شريك له... الله الواحد الاحد... و أن تخلص فى الايمان له دون ان تشرك به أحدا... واحد أحد... يعنى مش تلاتة... و ملهوش لا صاحبة ولا ولد... التعريف ده تختلف معايا فيه فى حاجة؟ يعنى انا لا بكلمك عن الاسلام الدين الذى وصلنا و لا عن اى حاجة تانية.... يعنى حتى اللى ميعرفش حاجة عن الاسلام, فهو جواه فى فطرته و انسانيته موجودة... يعنى الايمان و الاسلام جوانا... جوة الناس كلهم... انت مختلف فى اما استشهادك بإن الله لن يعذب الا و ان يبعث رسولا... ما هو ربنا بعث الرسول... خلاص سيدنا محمد آخر الرسل و بالتالى الشرط بتاع الاية سقط... و دلوقتى فيه اعلام و انترنت و كل الناس فى العالم تقريبا تعرف ان فيه نبى بعث اسمه سيدنا محمد... او اغلب من فى الارض... و كون ان الله قد ذكر فى القرآن بأنه سيغفر الذنوب جميعا الا الشرك... فهذا يعنى انه بمجرد نزول هذه الاية, ان المسألة اصبحت محسومة... اما عن عنوان الموضوع... فأنا اقصد ان الايمان واضح جلى... و اى حد بيستخدم اللى و اللف و الدوران يبقى بيستعبط... و يبقى كل ده شغل استعباط فى استعباط... يعنى المؤمن مؤمن... من غير لف و دوران... و من غير مناقشات و تفكير و سفسطة فارغة.. مؤمن بالله وحده لا شريك له... و اللى يشرك بالله و لا يخلص له يبقى كافر... و دى مسألة منتهية.. و اى لف و دوران فيها يبقى هو ده الاستعباط بعينه. وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61) فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62) أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63) صدق الله العظيم مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80) وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81) صدق الله العظيم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
محاور بتاريخ: 31 مارس 2015 كاتب الموضوع تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 31 مارس 2015 ممكن نقرأ كلامك نلاقيه كله صح أو أكثره ولكن الشيطان يكمن في التفاصيل ما هو الكلام عن التفاصيل هو الاستعباط اللى انا اقصده... لإن موضوعى واضح وضوح الشمس... لإن الايمان واضح وضوح الشمس... إقرأ سورة الاخلاص و قل لى كده فيها تفاصيل؟ مفيهاش تفاصيل... كلمتين و رد غطاهم من غير تفاصيل ولا كلام كتير ولا لف و دوران... يعنى اللى عايز أقوله ان الايمان مفيهوش تفاصيل... واضح... 1 + 1 = 2... مفيهوش كلام كتير... قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ * اللَّهُ الصَّمَدُ * لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ * وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ . صدق الله العظيم. اقرا كده و قل لى فين التفاصيل؟ آيات واضحة فى كلمات قصيرة جدا... مش محتاجة لف و دوران و استعباط من اى نوع... و بمجرد ما تؤمن, اى تفاصيل تانية تحت مش هتكون عائق فى طريقك... لان الله يغفر الذنوب جميعا الا ان يشرك به... و عقيدتك و ايمانك بالله سيقودانك لفهم التفاصيل على النحو السليم... بلا اى استعباط من اى نوع... وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61) فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62) أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63) صدق الله العظيم مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80) وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81) صدق الله العظيم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
tarek hassan بتاريخ: 31 مارس 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 31 مارس 2015 ما هو الكلام عن التفاصيل هو الاستعباط اللى انا اقصده... لإن موضوعى واضح وضوح الشمس... لإن الايمان واضح وضوح الشمس... إقرأ سورة الاخلاص و قل لى كده فيها تفاصيل؟ مفيهاش تفاصيل... كلمتين و رد غطاهم من غير تفاصيل ولا كلام كتير ولا لف و دوران... يعنى اللى عايز أقوله ان الايمان مفيهوش تفاصيل... واضح... 1 + 1 = 2... مفيهوش كلام كتير... قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ * اللَّهُ الصَّمَدُ * لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ * وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ . صدق الله العظيم. اقرا كده و قل لى فين التفاصيل؟ آيات واضحة فى كلمات قصيرة جدا... مش محتاجة لف و دوران و استعباط من اى نوع... و بمجرد ما تؤمن, اى تفاصيل تانية تحت مش هتكون عائق فى طريقك... لان الله يغفر الذنوب جميعا الا ان يشرك به... و عقيدتك و ايمانك بالله سيقودانك لفهم التفاصيل على النحو السليم... بلا اى استعباط من اى نوع... يعني أنت فاتح موضوع عن الإيمان ومش عارف تعرفه !!! وبتقولي واضح وضوح الشمس طيب لما هو واضح وضوح الشمس بتفتح موضوع ليه عنه أو لما هو واضح وضوح الشمس مش عارف تعرفه ليه عيب لما تقول على كلامي استعباط وأنا هستعبطك ليه لا مؤاخذه يعني مش تخليك كويس شوية هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا أو أن اصل لمثالية كلامي ولا يوجد كلام مثالي ولا مثالية لمتكلم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
محاور بتاريخ: 31 مارس 2015 كاتب الموضوع تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 31 مارس 2015 (معدل) أخى الكريم طارق... صلى على حبيبك النبى اللى هيشفع فيك يوم القيامة ان شاء الله بجانب حوض الكوثر. :) انت لو قرأت مشاركاتى بتأنى, فستجدنى قد اجبت على سؤالك... و قلت لك بإن الايمان هو ان تخلص لله و ان تؤمن به وحده لا شريك له... لا صاحبة له ولا ولد... حتى لو كنت لم تسمع عن الاسلام, فبعد نزول الاسلام رفع الحرج... و رفع السبب عن الناس ليكفروا... و خلاص مفيش رسل تانى... اومال سيدنا محمد خاتم النبيين ليه؟ يعنى الايمان هو سورة الاخلاص... و كتبت لك سورة الاخلاص... و سألتك... شايف فيها تفاصيل يا أخى الكريم؟ هو ده الايمان... إن مفيهوش تفاصيل... كلام واضح بلا اى استعباط من اى نوع... و لو انت شايف ان سورة الاخلاص فيها تفاصيل, يا ريت توضح لى؟ يعنى سورة الاخلاص واضحة قصيرة جدا لدرجة لا تحتمل اى تأويل من أى نوع.... هل عندك اعتراض عالايمان الموجود فى سورة الاخلاص, و المتمثل فى أن تخلص لله وحده الواحد الاحد الذى لا شريك له ولا ولد؟ تم تعديل 31 مارس 2015 بواسطة محاور وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61) فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62) أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63) صدق الله العظيم مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80) وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81) صدق الله العظيم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
tarek hassan بتاريخ: 31 مارس 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 31 مارس 2015 (معدل) أخى الكريم طارق... صلى على حبيبك النبى اللى هيشفع فيك يوم القيامة ان شاء الله بجانب حوض الكوثر. :) انت لو قرأت مشاركاتى بتأنى, فستجدنى قد اجبت على سؤالك... و قلت لك بإن الايمان هو ان تخلص لله و ان تؤمن به وحده لا شريك له... لا صاحبة له ولا ولد... حتى لو كنت لم تسمع عن الاسلام, فبعد نزول الاسلام رفع الحرج... و رفع السبب عن الناس ليكفروا... و خلاص مفيش رسل تانى... اومال سيدنا محمد خاتم النبيين ليه؟ يعنى الايمان هو سورة الاخلاص... و كتبت لك سورة الاخلاص... و سألتك... شايف فيها تفاصيل يا أخى الكريم؟ هو ده الايمان... إن مفيهوش تفاصيل... كلام واضح بلا اى استعباط من اى نوع... و لو انت شايف ان سورة الاخلاص فيها تفاصيل, يا ريت توضح لى؟ يعنى سورة الاخلاص واضحة قصيرة جدا لدرجة لا تحتمل اى تأويل من أى نوع.... هل عندك اعتراض عالايمان الموجود فى سورة الاخلاص, و المتمثل فى أن تخلص لله وحده الواحد الاحد الذى لا شريك له ولا ولد؟ أنا هعتبرها طيابة منك وإن اللي في قلبك على لسانك وهسامحك أو هعتبرها حماسة في الدين أو غيرة عليه زيادة شوية مش مشكلة وطبعا لا يخفي علي بحكم السن مقصدك ومن ترميه بكلماتك وحسبك أنك لم تصرح ..لا بأس ولكنها في النهاية طريقك لاستنفار الغير في الرد عليك وعدم تجاهلك طبعا يا محاور التعريف اللي أنت عرفته للإيمان بصراحة فهلوة ومش هقول جهل ولا استعباط الدين يا بني مش كده تروح حاطط أي حاجه كده وخلاص أي إيمان هذا الذي يخلو من الإيمان بالملائكة والكتب والرسل واليوم الآخر أي إيمان تجعله هو فقط كلمة الإخلاص أو سورة الإخلاص أي إيمان هذا الذي ليس له تفاصيل فهو كما تقوله أنت فقط لا غير وإلا كنا كفارا مارقين بنستعبط عليك أنت حاطط نفسك في حارة مزنوقة من حارات مرسي تبات وتصبح فيها يا سيدي متزعلش نفسك أبدا خليهم في نظرك كفار كل من قال أن لله ولد سواء قال إن هذا الولد إله معه أو قال هو ابن له على جهة الحقيقة من غير أن يكون إله أو هو ابن له على جهة المجاز أو فسر الابن على معنى الرعاية زي ما أقولك أنت ابني أو يقولوا إحنا أولاده من الرعاية والحفظ أو كان لهم دينهم وتفسيرهم اجعلهم كفار كلهم .... وانعتهم بالكفر في الغدو والرواح وفي الصباح والمساء أجعلها عقيدة التوحيد وعقيدة الإيمان ودين الإسلام أنت حر في كل هذا وهذا فهمك لكن اعقيدتي تفهم في من الآيات فقط ( ( وَقَالَتِ الْيَهُودُ عُزَيْرٌ ابْنُ اللّهِ وَقَالَتْ النَّصَارَى الْمَسِيحُ ابْنُ اللّهِ ذَلِكَ قَوْلُهُم بِأَفْوَاهِهِمْ يُضَاهِؤُونَ قَوْلَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن قَبْلُ قَاتَلَهُمُ اللّهُ أَنَّى يُؤْفَكُونَ ) ) .. يضاهي دي عندنا في اللغة العربية أداة تشبيه يعني هما قالوا قول يشابه قول الذين كفروا وعندنا إن شبه الشيء يكون غيره لما أقولك أنت شبه زيد من الناس يببقى أنت واحد غيره مش هو نفسه حتى لو كنت تشبهه واللي قالوا قول يشبه قول الذين كفروا عندك كفار هذا فهمك وهذا إيمانك وليس لي أن أعدل عليك ولكن كونك تعرض بما يخالفك وتنعته مرات بالكفر وتصرح مرات بأن خلافك معه عقائدي أنت فيه الطرف المؤمن وهو الطرف الكافر أو الجاحد للحق أو اللي بيستعبط فهذه حالة افضل عدم وصفها شكرا تم تعديل 31 مارس 2015 بواسطة tarek hassan هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا أو أن اصل لمثالية كلامي ولا يوجد كلام مثالي ولا مثالية لمتكلم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
tarek hassan بتاريخ: 31 مارس 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 31 مارس 2015 (معدل) ظني سيأخذك الي مناطق تجهلها ... تقريبا فاهمك يا باشا فيه أبيات كده بحب أقولها ولو إنها ليس لها علاقة بالموضوع : وَمن جاهلٍ بي وَهْوَ يَجهَلُ جَهلَهُ وَيَجْهَلُ عِلمي أنّهُ بيَ جاهِلُ وَيَجْهَلُأنّي مالكَ الأرْضِ مُعسِرٌ وَأنّي على ظَهرِ السِّماكَينِ رَاجِلُ تُحَقِّرُ عِندي هِمّتي كُلَّ مَطلَبٍ وَيَقصُرُ في عَيني المَدى المُتَطاوِلُ وما زِلْتُ طَوْداً لا تَزُولُ مَنَاكبي إلى أنْ بَدَتْ للضّيْمِ فيّ زَلازِلُ شكرا يا فنان تم تعديل 31 مارس 2015 بواسطة tarek hassan هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا أو أن اصل لمثالية كلامي ولا يوجد كلام مثالي ولا مثالية لمتكلم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
محاور بتاريخ: 31 مارس 2015 كاتب الموضوع تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 31 مارس 2015 كلام زي الفل لكن السؤال .. ايه دخل العنوان بالمقال ؟! أستاذى الكريم باهى... العلاقة واضحة جدا.... و هى ان أى حد بيتلاعب فى تعريف الايمان و يدخل فيه تفاصيل, فهو يقوم بالاستعباط... و أى حد مش عايز يحسم موقفه من قضية الايمان و الكفر, فهو برضه بيستعبط... و أى حد يدعى انه مش قادر يوصل لحقيقة ان الله واحد أحد لا شريك له, فهو برضه بيستعبط... بيستعبط لانه عارف الحقيقة بس مش عايز يقر بيها... و بيلف و يدور. وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61) فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62) أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63) صدق الله العظيم مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80) وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81) صدق الله العظيم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
محاور بتاريخ: 31 مارس 2015 كاتب الموضوع تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 31 مارس 2015 (معدل) أخى الكريم طارق... معنى كلامك ان أى حد مش مؤمن بالقرآن فهو كافر؟ انا بستند فى كلامى على محورين فى القرآن الكريم... أولهما سورة الاخلاص, و هى واضحة... و ثانيهما هو الآية التى قطع الله وعدا فيها على نفسه بأنه قد يغفر الذنوب جميعا الا ان يشرك به.... و المحورين مفيهمش أى سيرة عن كتب او رسل او انبياء... الاتنين بيتكلموا عن الا تشرك بالله... و اى ذنب آخر مغفور... مفيش كلام عن اى حد تانى... بص يا أخى الكريم... ناس كتير فى الارض ممكن ماتفهمش موضوع الملائكة... و موضوع الرسل... و موضوع الكتب... بس مفيش حد هتلاقيه مش فاهم مسألة التوحيد و أن الله واحد أحد لا شريك له فى الملك... و اللى هيؤمن بأن الله واحد أحد لا شريك له, مش هتبقى قضية انه يؤمن بالكتب و الرسل و الملائكة و الجنة و النار و اليوم الاخر... لإنه منطقيا و عمليا طالما إنه آمن بأن الله وحده لا شريك له, مش هتكون صعبة عليه إنه يؤمن بالمسائل الاخرى... و طالما انه مؤمن بأن الله وحده لا شريك له, فطبيعى انه يكون مؤمن باليوم الآخر... يعنى اللى عايز اقوله... إن الايمان متعلق أولا بالايمان بالله وحده لا شريك له... اى تفاصيل تانية, هتكون مبنية على الاساس ده... أساس الايمان... يعنى انا بكلمك عن أساس العقيدة و الايمان.... و عشان ابسط لك المسألة اكتر و أكتر.. تفتكر لو واحد مش مسلم و صام رمضان مثلا... هل صيام رمضان هيكون ليه قيمة؟ أكيد لأ... لإنه على اساس غلط... لإن مفيش إيمان أصلا... فبالتالى القيام بالشعائر هى تفاصيل لازم تكون مبنية على اساس إيمانى و عقائدى سليم, و إلا ستكون بلا قيمة... هو ده اللى انا بحاول اقوله... الايمان ليس فيه تفاصيل... التفاصيل اللى انت بتتكلم عليها دى امرها سهل, طالما ان الإيمان سليم... لكن لو الاساس مضروب, يبقى اى تفاصيل هتبنيها عالاساس المضروب ده مش هيكون ليها اى قيمة... هتكون كلام فاضى... يعنى القاعدة رقم واحد انك تؤمن بالله وحده لا شريك له... لو القاعدة دى مش على اساس سليم, كل القواعد اللى بعد كده هتبقى بلا قيمة و بلا معنى... يا رب تكون فهمت قصدى.. أما فيما يخص انك فاكر انى بتكلم عن المسيحيين... لأ طبعا... أنا مقصدش حد بعينه... انا بتكلم فى العموم المطلق, و لو أعدت قرائة مشاركاتى كلها, هتلاقينى بتكلم عن البشرية كلها و ليس فئة معينة... تم تعديل 31 مارس 2015 بواسطة محاور وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61) فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62) أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63) صدق الله العظيم مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80) وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81) صدق الله العظيم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
باهى الطائر الحزين بتاريخ: 31 مارس 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 31 مارس 2015 استاذ محاور نحن هنا لسنا خصومك كما ليس بيننا خصومه مع الآخر ولما علينا فعلها ما دمنا لسنا اهلا لها ! من ذي يمنع الإيمان ! من ذي يمنح الإيمان ؟ سوي الرحمن ... قال تعالى فالله يحكم بينهم يوم القيامة فيما كانوا فيه يختلفون ) وكالريح لا يركن إلي جهه إلا وهيأ لأخري راحله ... رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
محاور بتاريخ: 31 مارس 2015 كاتب الموضوع تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 31 مارس 2015 (معدل) استاذ محاور نحن هنا لسنا خصومك كما ليس بيننا خصومه مع الآخر ولما علينا فعلها ما دمنا لسنا اهلا لها ! من ذي يمنع الإيمان ! من ذي يمنح الإيمان ؟ سوي الرحمن ... قال تعالى فالله يحكم بينهم يوم القيامة فيما كانوا فيه يختلفون ) أستاذى الكريم باهى... انا بتكلم عن الايمان بين الانسان و ربه... إن الانسان لازم يكون حاسم المسألة... بأن الله واحد أحد لا شريك له... و بستند على القرآن... يعنى مش بألف من دماغى... واضح ان فيه التباس هنا... انا مش بسمى المؤمن و الكافر... يعنى مش بقول مين مؤمن و مين كافر بالاسم... انا بقول ان المؤمن هو كل من يؤمن بالله وحده لا شريك له واحد أحد... و ان كل من يفعل عكس ذلك فهو كافر... لكن انا مش بقول ان فلان كافر.. لإن انا مدخلتش فى نفسه... و على فكرة محدش فى الدنيا دى كلها يقدر يقول ان فلان كافر الا إذا فلان ده اعلنها بنفسه... إنه يعلن بنفسه إنه يقول مثلا انا ملحد... او يقول ان الله له ولد او زوجه... او ان يقول بأن هناك اكثر من إله... او غيره من أشكال الكفر و الشرك.. يعنى الواحد هو اللى بيعلن بنفسه و بلسانه هو مؤمن بإيه... لكن انا مقدرش ادخل جوة قلب و نفس اى حد و اقول هل مؤمن ولا لا, طالما انه مقالش بلسانه... يعنى طالما انه لم ينطق بها.. لكن طالما انه نطق بها, فهو ينطبق عليه الكفر... لإنه هو نفسه اللى بيقول كده بلسانه بشكل واضح... و فيه فرق كبير بين إنه ينطبق عليه الكفر, و بين إنى اتبرع و اقول انه كافر... و عموما الصراع بين أهل الايمان و الكفر موجود فى القرآن و حدث وقت رسول الله... و إذا كان هناك صراع بين اهل الايمان و الكفر, فبناءا عليه... يجب ان تحدد موقفك كمؤمن من ماهية الايمان و الكفر... تم تعديل 31 مارس 2015 بواسطة محاور وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61) فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62) أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63) صدق الله العظيم مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80) وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81) صدق الله العظيم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
tarek hassan بتاريخ: 31 مارس 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 31 مارس 2015 وأفوض أمري إلى الله سلاما هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا أو أن اصل لمثالية كلامي ولا يوجد كلام مثالي ولا مثالية لمتكلم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
Alshiekh بتاريخ: 31 مارس 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 31 مارس 2015 أستاذى الكريم باهى... العلاقة واضحة جدا.... و هى ان أى حد بيتلاعب فى تعريف الايمان و يدخل فيه تفاصيل, فهو يقوم بالاستعباط... و أى حد مش عايز يحسم موقفه من قضية الايمان و الكفر, فهو برضه بيستعبط... و أى حد يدعى انه مش قادر يوصل لحقيقة ان الله واحد أحد لا شريك له, فهو برضه بيستعبط... بيستعبط لانه عارف الحقيقة بس مش عايز يقر بيها... و بيلف و يدور. جبت الخلاصة، الحقيقة أنا أرى أن كل كتاباتك من أول مداخلة لك بالمنتدى حتى هذه المداخلة ينطبق عليها عنوان موضوعك هذا. أحيانا أشعر بالخطأ لتفاعلي ومشاركتي في بعض موضوعاتك وكتاباتك. -- {وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11) ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم***************مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)***************A nation that keeps one eye on the past is wise!AA nation that keeps two eyes on the past is blind!A***************رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة***************رابط القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة***************رابط سلسلة كتب عالم المعرفة رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
محاور بتاريخ: 31 مارس 2015 كاتب الموضوع تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 31 مارس 2015 جبت الخلاصة، الحقيقة أنا أرى أن كل كتاباتك من أول مداخلة لك بالمنتدى حتى هذه المداخلة ينطبق عليها عنوان موضوعك هذا. أحيانا أشعر بالخطأ لتفاعلي ومشاركتي في بعض موضوعاتك وكتاباتك. الاستعباط حلو مفيش كلام... :) وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61) فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62) أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63) صدق الله العظيم مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80) وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81) صدق الله العظيم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
باهى الطائر الحزين بتاريخ: 31 مارس 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 31 مارس 2015 وأفوض أمري إلى الله سلاما مش قلتلك بتفصلني الذ من ازازة .. نمشيها ببس ... هههههه وكالريح لا يركن إلي جهه إلا وهيأ لأخري راحله ... رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
باهى الطائر الحزين بتاريخ: 31 مارس 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 31 مارس 2015 جبت الخلاصة، الحقيقة أنا أرى أن كل كتاباتك من أول مداخلة لك بالمنتدى حتى هذه المداخلة ينطبق عليها عنوان موضوعك هذا. أحيانا أشعر بالخطأ لتفاعلي ومشاركتي في بعض موضوعاتك وكتاباتك. واضح انكم متفقين عليا النهارده كنتم فين من بدري هههههه وكالريح لا يركن إلي جهه إلا وهيأ لأخري راحله ... رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
محاور بتاريخ: 31 مارس 2015 كاتب الموضوع تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 31 مارس 2015 انا فعلا مش فاهم فين المشكلة بأن نقول بأن أساس الايمان هو ان تؤمن بأن الله واحد أحد لا شريك له... و أن الله يغفر الذنوب جميعا الا ان يشرك به... و أن اى إيمان بدون هذا الاساس العقائدى بأن الله واحد أحد لا شريك له, فهو إيمان لا قيمة له... هو الموضوع صعب قوى كده؟ للدرجة دى حسم المسألة صعب؟ مرة أخرى... انا اتكلم عن الايمان بين الانسان و ربه... الانسان لازم يحسم هذه المسألة ليكون مؤمن... وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61) فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62) أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63) صدق الله العظيم مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80) وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81) صدق الله العظيم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
باهى الطائر الحزين بتاريخ: 31 مارس 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 31 مارس 2015 استاذ محاور انت فله اه وربنا كده وكالريح لا يركن إلي جهه إلا وهيأ لأخري راحله ... رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
Recommended Posts