اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كله استعباط فى استعباط


محاور

Recommended Posts

اليكم قول الطبري في تفسير الآيه الكريمه

التي اوردتها او استشهدت بها في مداخله سابقه

ممنوع الضحك ..

: التحليل الموضوعي

القول في تأويل قوله تعالى : ( فالله يحكم بينهم يوم القيامة فيما كانوا فيه يختلفون ( 113 ) )

قال أبو جعفر : يعني بذلك جل ثناؤه : فالله يقضي فيفصل بين هؤلاء المختلفين ، القائل بعضهم لبعض : لستم على شيء من دينكم - يوم قيام الخلق لربهم من قبورهم - فيتبين المحق منهم من المبطل ، بإثابة المحق ما وعد أهل طاعته على أعماله الصالحة ، ومجازاته المبطل منهم بما أوعد أهل الكفر به على كفرهم به فيما كانوا فيه يختلفون من أديانهم ومللهم في دار الدنيا .

وأما "القيامة " فهي مصدر من قول القائل : "قمت قياما وقيامة" ، كما يقال : "عدت فلانا عيادة" و"صنت هذا الأمر صيانة" .

وإنما عنى "بالقيامة" قيام الخلق من قبورهم لربهم ، فمعنى "يوم القيامة" : يوم قيام الخلائق من قبورهم لمحشرهم .

تم تعديل بواسطة باهى الطائر الحزين

وكالريح لا يركن إلي جهه

إلا وهيأ لأخري راحله ...

 

رابط هذا التعليق
شارك

طيب لو انا عايز اؤمن... المفروض اعمل ايه؟ :)

على فكرة الايمان ليست عملية معقدة ولا كلام كتير... و ارجع لآيات الايمان و هتلاقيها مختصرة و بتجيب من الاخر... كلمات محددة و واضحة و قليلة لا تحتمل عدة معانى...

و لو الواحد مش واثق انه مؤمن... يبقى ازاى مؤمن؟

يعنى لو انا مش عارف ايه الفرق بين الكفر و الايمان... يبقى ازاى هقدر اعرف انى مؤمن او كافر؟

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

كل الكلام ده علشان المسيحيين .. و استعباط و استظراف و استهبال ..

يا عم احنا كفرة ... يا مولانا احنا كفرة .. يا سيدي احنا كفرة .. خلاص عرفنا ... حتفضل تعيد و تزيد فيها .. اخلص .. خش علي اللي بعده ... ايه المفروض يتعمل فينا بعد كده ...

اسلوب جنابك اتعمل بالحرف مع حيزوم .. ثم مع mhm ثم مع سيفوود ... ثم مع المصري ... ثم مع اباعمر .. والخ .. الخ .. الخ .. الخ .... و حاليآ العرض مستمر معاك ...

الخلاصة بقي وحياة ابوكم علشان بجد الحكاية بقت مملة و سمجة ...

.

عالعموم العزيز محمد جاب الخلاصة .. حقيقي الواحد بيغلط لما يدي لكلامك اهمية و يرد عليها ...

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر


"صلاح جاهين"


رابط هذا التعليق
شارك

العزيز سكوربيون...

هو انت دخلت فى نيتى؟ ولا انت ليك الكلام اللى انا بكتبه؟

لو انت ليك بالكلام اللى انا بكتبه, فأنا كلامى فى المطلق... أقصد به عموم البشرية... و لو مش واخد بالك, اقرا كلامى...

اما لو انت بتاخد بالنية, فانا النية عندى ماشية بالتقلية...

انت متخيل ان المسيحيين شاغلين دماغى لدرجة انى اسعى لتكفيرهم؟ يا عم ما يكفروا ولا يؤمنوا ولا يحصل لهم اى حاجة... هتفرق معايا فى ايه؟

حسناتى هتزيد مثلا؟ ولا هدخل الجنة الاول؟

القضية اكبر من قضية المسيحيين اللى هما مش فى دماغى ولا عمرهم كانوا فى دماغى...

القضية قضية الإيمان فى الاسلام... و رسالة الاسلام... و القرآن الكريم...

يعنى انا اللى يهمنى... انى انا كمحاور... ازاى ابقى مسلم و مؤمن فعلا؟ و ازاى اى انسان يصل للإيمان و الاسلام؟

القضية اكبر من اى تفاهات اخرى ذكرتها... القضية هى قضية الايمان و الكفر... قضية كبيرة جدا... و مينفعش انك تختزلها او تصغرها بمشاركتك اللى كتبتها و اللى بعيدة كل البعد عن الهدف و الغرض من الموضوع...

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

عشان كده الايمان مينفعش فيه استعباط... ولا فيه لف ولا دوران...

1 + 1 = 2... كلام واضح مفيهوش اى مساحة للبس او التأويل او الرغى الكتير... آه او لا... لكن اللف و الدوران و ابصر ايه و مادرك ايه...

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

عشان كده الايمان مينفعش فيه استعباط... ولا فيه لف ولا دوران...

1 + 1 = 2... كلام واضح مفيهوش اى مساحة للبس او التأويل او الرغى الكتير... آه او لا... لكن اللف و الدوران و ابصر ايه و مادرك ايه...

شوف ياسي محاور

المكان اللي بتكتب فيه اسمه محاورات "المصريين" وتوصيفه أنه "صالون ثقافي"

عمر المكان ده ماكان إسمه "زاوية الشيخ وجدي ولا الشيخ برهامي ولا الشيخ محاور" نحن هنا لسنا زاوية لبث روح الكراهية والفتنة بين المصريين.

لو كنت حاسس انك قرأت كلمتين في الدين، او اتلميت على محموعة في زاوية بعد سنوات من ضياع الشباب في التنكيت والاستعباط والقهاوي فأحسست أنك أصبحت منظرا دينيا، فأحب أقول لك أن الكثيرين مروا بحالتك.

إتكلم في أي حاجة إلا الدين والعقائد لأنك لست أهلا لذلك وما أنت إلا مجادل كبير ليس لديه من المعارف الدينية إلا القشور، وليس لديه من أدب الخطاب الديني أدنى قدر حتى الآن.

لو لم تفهم كلماتي هذه وظللت تلف وتدور حول نفس الفكرة بأساليب وعناوين مختلفة، فالأولى بك أن تبحث عن مكان ليس به عقول تعمل عليهم أستاذ أو CEO، ودع أهل المحاورات بأدبهم في الخطاب في حالهم.

أكلمك كعضو أصبح "ينزعج" كلما رأي إسمك في موضوع.

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

new-egypt.gif

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
***************
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
***************
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

***************

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق
شارك

أستاذى الكريم محمد...

رأيك و انت حر فيه... قول اللى انت عايز تقوله و انا شخصيا ادعم ان تقول رأيك بكل حرية..

لكن ان تتجاوز فى حقى و فى شخصى و تبنى افتراضات على جهل بين لا اساس له, و لمجرد خبرات سابقة لك و ليس على اساس معلومات...

ما ادراك انت بحياتى و بظروف حياتى؟ ماذا تعلم انت عن التجارب التى خضتها فى هذه الحياة و الظروف التى تعرضت لها؟

كيف لك ان تحكم فى امر شخصى انت تجهله ولا تدريه؟

و من اعطاك الحق فى ان تتحدث عن الدين و العقائد, بينما تمنع هذا الحق عن الاخرين؟

يعنى واحد جاهل يطلع فى الاعلام يقول رأى خايب, تجرى تسقف له و تفرح بيه...

لكن لما انا اقول رأى على صفحات افتراضية لمنتدى مصرى... فأنت تعترض...

بأى منطق تحكم؟ و على اى اساس تحتكم؟

ولا فاكر ان الكلمتين اللى هتكتبهم دول هيخلونى اتراجع عما اؤمن به و ادافع عنه؟

ان ما اؤمن به قد وصلت له بناءا على تجارب حياتية حقيقية, احتككت فيها بالكثير من البشر من مختلف البلاد و الجنسيات...

يعنى انا مش مجرد واحد قرأ له كلمتين و اقتنع بيهم و خلاص... او واحد كان فى الضياع و البلالا و قعدة القهاوى و بعد كده ربنا كرمه و اتلم على عيال صيع فى الزاوية اللى جنب بيتهم و اتفقوا انهم يقيموا حدود الله على اهل الحتة... ايه الفيلم الهندى المضروب ده؟

فيه حد هنا تناقش معايا بالفكر و انا لم اتجاوب معه؟ او شخصنت كلامى معه بالطريقة اللى انت بتعملها معايا دلوقتى؟

و عموما يا عم محمد, اكتب و شخصن براحتك... اكتب و اغلط فيا من هنا للصبح... والله ما هيغير حاجة فى قناعاتى ولا هتفرق معايا فى شىء اصلا...

يا عم انا حر اقتنع ما اشاء و بالطريقة التى اراها مناسبة... انت ايه اللى مزعلك؟

عندك رد يحمل فكرا على كلامى, اهلا و سهلا... و هناقشه... لإنى هدفى ان اصل للحقيقة... هو ده هدفى الوحيد... و دايما اضع هذه الاية امام عينى..

قُلْ إِنْ كَانَ لِلرَّحْمَنِ وَلَدٌ فَأَنَا أَوَّلُ الْعَابِدِينَ. صدق الله العظيم

عارف الاية دى معناها ايه يا استاذى الكريم؟ معناها ببساطة انه ايا كان الحق, فأنا اول التابعين له... الحق ده يطلع زى ما يطلع, انا هقبله و سأؤمن به أيا كان...

يعنى معناها ان الانسان يتبع الحق أيا كان... ان شالله حتى لو كان للرحمن ولد... شفت درجة التشبيه عاملة ازاى؟ يعنى انت مش شغلتك ان تسأل عن ماهية الحق يكون ايه, و لكن شغلتك انك تقبل الحق كما هو... متغيرش فيه...

و اما لو مش عايز تشوف مشاركاتى, فانت حر... فالارواح جند مجندة ما تعارف منها ائتلف و ما تناكر منها اختلف...

و اعمل لى تجاهل و عيش.

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

شيء غريب فعلا...

يدوا لنفسهم الحق فى التكلم عن الدين و العقائد و يألفوا زى ما هم عايزين... و لما الواحد يتكلم و يقول, يقولوا له لأ اصل انت مبتفهمش زى ما احنا بنفهم..

اصل انت مش بتفهم و احنا بس اللى بنفهم..

و كإنه بيقول لى انى كافر و ماليش حق ان اعبر عن ايمانى بالله وحده لا شريك له... و كإن الايمان يحتاج لكل هذه التعقيدات و الفهم و القرائة و المناقشات و السفسطة...

الايمان عمره ما كان بالعلم و لا التفكير.... الايمان ده حاجة فطرية جوة الناس كلهم... الجاهل و العالم... الامى و الكاتب.... الغفير و الوزير...

ببساطة لإن الانسان جواه قدر من الثقافة و العلم و الفهم اسمهم "الفطرة"... و هذا الحد الادنى بالاضافة للحواس... كافيين جدا لإن اى انسان يؤمن..

هو ربنا خلقنا كده و هو اعلم بنا... و هو يعلم و نحن لا نعلم...

هو الايمان بالله ليه شروط؟ انك يكون معاك تعليم؟ إذا كان سيدنا محمد نفسى أمى... لا يقرأ ولا يكتب... ايه العظمة دى؟ يعنى و كإنها رسالة من ربنا سبحانه و تعالى ان الامر لا يتعلق بقدر معين من العلم...

العلم ممكن يدعم الايمان و يخليه يزيد... اكيد مفيش شك...

لكن العلم ليس بديلا عن الايمان... و لو مفيش ايمان, يبقى اى علم ملهوش اى قيمة...

الظريف بقى بجد ان مفيش ولا مداخلة واحدة بتتكلم عن الموضوع, و كله عمال يخوض فى شخصى... و يفترض نوايا و افتراضات ما انزل الله بها من سلطان...

و كإن الرد عالفكر بالفكر بقى صعب اليومين دول...

عندك رد مباشر و متعلق بهدف الموضوع؟ على عينى و على راسى...

لكن تشخصن المداخلات و تكتب مشاركة طويلة عريضة تغلط فى شخصى لمجرد انك مش عارف ترد؟ يبقى وفر الكلمتين دول لنفسك احسن لك...

واضحة؟ ولا محتاجة توضيح؟

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

انا راجعت الردود عالموضوع تانى دلوقتى... مفيش ولا رد عالموضوع الاصلى و مفيش اى رد له علاقة بالهدف من الموضوع...

الهدف اهو... ان الايمان بالله وحده لا شريك له داخل كل انسان فينا حتى و لو لم يعرف بالاسلام و برسول الاسلام... و ان اى حد هيشرك بالله و لن يخلص له فالله لن يغفر له هذا... و إذا كان الله قد قطع وعدا على نفسه بأنه لن يغفر الشرك به, فهذا يعنى ان كل انسان يجب ان يتعرض فى حياته لمسألة الايمان و الكفر, و ان كل انسان يمكن ان يؤمن بالله وحده لا شريك له دون اى فهم او تعقيدات او مناقشات...

اللى عايز يناقشنى و يتكلم فى الموضوع... هيبقى حاجة من الاتنين... إما متوافق معايا... و اما مخالف لرأيى...

بالنسبة للى مخالف لرأيى... يكلمنى فى مسألة... هل الايمان يحتاج للبحث و اللف و الدوران؟ ولا الايمان فعلا موجود داخل البشر بالفطرة؟

هل الايمان موجود داخل البشر بالفطرة؟ و هل الايمان ده هو ايمان بالله وحده لا شريك له؟

دى اسئلة للمخالف معايا فى الرأى... لإنى مش عايز ادخل فى جدال فى مسائل فرعية تشتت الهدف من الموضوع...

او ان حد يدخل يطعن فى شخصى و يقل ادبه عليا...

اللى عنده فكر و رد عالاسئلة اللى فوق دى... اهلا و سهلا... اما اللى عايز يطعن فى شخصى و نيتى و افكارى... فده ربنا يسهل له... طريقه اصفر.

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

إتكلم في أي حاجة إلا الدين والعقائد لأنك لست أهلا لذلك وما أنت إلا مجادل كبير ليس لديه من المعارف الدينية إلا القشور، وليس لديه من أدب الخطاب الديني أدنى قدر حتى الآن.

اهو الكلام اللى بالاحمر ده هو بالظبط الهدف من الموضوع...

اهو الاستعباط اللى انا اقصده بقى... ان فيه ناس تستعبط و تقول ان الايمان يحتاج لأن يكون الانسان مؤهلا و ان يكون عالما.. و ده بقى الاستعباط بعينه... لإن الايمان لا يحتاج لاى فهم ولا اى قرائة ولا اى مناقشة... و اللى يناقش و يلف و يدور يبقى بيستعبط... و لو مش بيستعبط, يبقى ربنا سبحانه و تعالى كفيل بأن يهديه الطريق و يخرجه من الظلمات و النور و سيخرجه الله من الظلمات للنور لأن هذا وعد الله للذين آمنوا..

انا بتكلم عن الايمان بالله وحده لا شريك له... ايه اللى يحتاج فهم فى ده؟ ايه اللى يحتاج تأهيل فى ده؟

هل الايمان بالله وحده لا شريك له, يحتاج لفهم و كتب و مناقشات؟ هل يحتاج لتأهيل علمى فظيع؟ اكيد لا طبعا..

مرة تانية عشان اللى مش واخد باله... انا بتكلم عن الايمان بالله وحده لا شريك له... بلا اى تفاصيل... و بلا اى كلام عن رسل و انبياء و كتب و كل هذه التعقيدات...

لو الانسان لم يتعرض لكل هذه الظروف... و لو الانسان لا يمتلك شيئا من العلم... هل سيصل لحقيقة ان الله واحد احد لا شريك له ولا لا؟

الاجابة اللى انا متبنيها, ان الانسان يمكن ان يؤمن بالله وحده لا شريك له, دون الحاجة لكتب و رسل و فهم و تعقيدات و مناقشات...

و انا هنا اقصد حقيقة ان الله وحده لا شريك له... الحقيقة دى اى انسان ممكن ان يصل لها بكل سهولة... و بلا فهم ولا علم ولا اى قدر من الثقافة..

ازاى؟ لإنه ببساطة فيه جواه حاجة اسمها الفطرة... الفطرة دى هى اللى هتدفعه ان يصل للحقيقة بأن الله واحد احد لا شريك له...

اى تفاصيل بعد هذه الحقيقة, مش هنختلف فيها... طالما ان الاساس سليم... و هو ان الله وحده لا شريك له... و انه واحد أحد...

لإن بمجرد إيمان الانسان بأن الله وحده لا شريك له... لو عرضت عليه الاسلام... هتلاقيه هيوافق على طول...

يعنى الايمان ده جوة كل انسان... يعنى داخل كل انسان يوجد الحقيقة اللى هى الفطرة بأن لهذا الكون خالق و ان هذا الخالق واحد أحد لا شريك له...

اما التفاصيل بقى فمش هتفرق... يعنى تبقى مسلم او مسيحى او يهودى او حتى لادينى... مش هتفرق...

ببساطة شديدة لإنك إذا وصلت لحقيقة ان الله واحد أحد لا شريك له, فبمجرد علمك بالاسلام ستختاره و ستؤمن به مباشرة.... و هو ده اللى انا بقوله من الصبح... لكن على قلوب أقفالها و مش عايزة تفهم...

تم تعديل بواسطة محاور

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

من واقع تجاربى الشخصية و احتكاكى بعدد لا بأس به من الملحدين و اللادينيين و اللا أدريين و المسلمين و المسيحيين و اليهود والبهائيين و شهود يهوه و المارون و الهندوس و البوذيين و غيرهم من اصحاب الاديان البشرية الوضعية المتعددة...

مفيش انسان ملحد... يعنى حتى الملحدين اللى بينكروا وجود الله, فهما كمان مؤمنين بوجود الله و لكن منهجهم فى التفكير بيمنعهم انهم يعلنوا ده او يقولوه بصورة مباشرة...

إذن فمسألة الالحاد و الكفر بالله هى مسألة مستحيلة... و انا ماشفتهاش من واقع تجربتى الشخصية المحدودة بكل تأكيد... و حتى القرآن تقريبا لم يتطرق لها, و كان الكلام كله عن الشرك بالله...

إذن فالانسان لا يلحد ولا ينكر وجود خالق... لإن حتى الملحدين فالخالق عندهم اسمه "صدفة"... و المسميات مش هتفرق كتير... لإن الفكرة هى إثبات وجود خالق او لا... و مسألة إثبات وجود خالق هى مسألة محسومة و منتهية, و فى اضعف الايمان, بيقولوا ان اسمه "الصدفة"...

و القرآن لم يتطرق لمسألة الالحاد بشكل مباشر... و لكن كانت المسألة كلها تتحدث عن إنكار للبعث و اليوم الاخر... و ان تشرك بالله...

و فى رأيى الشخصى, ان اى حد هيؤمن بالله وحده لا شريك له... فطبيعى و منطقى انه سيؤمن باليوم الاخر مباشرة... لان مسألة يوم القيامة و الحساب دى مسألة من مسائل الفطرة...

هو احنا ايه اللى بيخلينا نراجع طريقة تصرفنا؟ اى انسان جواه حاجة اسمها "الضمير" بتخليه يراجع تصرفاته... و يراجع حركاته و كلامه...

طيب ما هو لو مفيش يوم آخر و يوم حساب, هتفرق فى ايه اننا نراجع تصرفاتنا و نبقى محترمين و كويسين؟

هتفرق فى ايه اننا نخرب الارض ولا نحرقها بجاز وسخ حتى؟ هتفرق فى ايه اننا نخلف و يبقى عندنا ذرية؟ هتفرق فى ايه اننا نبقى اغنيا او فقرا؟

ما نعيش بقى حياة بوهيمية من غير ما نعمل كل الحاجات دى...

إذن فمفهوم "عمارة الارض" مرتبط بالضمير, و الاتنين مرتبطين باليوم الاخر...

و كل الكلام ده سهل ان الانسان يعرفه و يفهمه من غير ما يكون بيعرف يقرا ولا يروح جامعة ولا يدور و يبحث...

زى الجنس كده و الاكل و الشرب... حد يقدر يعيش من غير ما ياكل و يشرب او يمارس جنس؟ اكيد حياته هتبقى هتبقى متدمرة و غير طبيعية...

و بالتالى الايمان زى الاكل و الشرب... من متطلبات الاستمرار فى الحياة... و إذا كان الايمان من متطلبات الاستمرار فى الحياة, فهذا يعنى ان الايمان يمكن الحصول عليه بسهولة و بلا تعقيدات... زى الاكل و الشرب كده... هتاكل اى حاجة قدامك و هتشرب اى حاجة قدامك...

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

كل دقيقة فى حياتى بتأكد لى فعلا ان القناعة اللى وصلت لها سليمة 100%...

الاستعباط يا بلاش... واحد غيره مينفعناش...

تفتكروا يعنى المومس هتقدر تعيش ازاى من غير استعباط و انها ترمى كل حاجة على غيرها؟

الرقاصة هتعيش ازاى من غير ما ترمى كل حاجة على غيرها؟

الحرامى هيعيش ازاى من غير ما يرمى كل حاجة على غيره؟

القاتل المجرم هيعيش ازاى من غير ما يرمى كل حاجة على غيره؟

برضه... المنافق و الكافر هيعيش ازاى من غير ما يرمى كل حاجة على غيره؟

اللف و الدوران و الاستعباط هما الحل و الدواء الشافى عشان الواحد يقدر و يعيش و هو ضميره مستريح....

الحاجة دى درسناها فى علم النفس... لإن تخصص دراستى الجامعية كان علمى الاجتماع و النفس, فأنا مش بألف و لا بقول حاجة من دماغى...

الانسان عشان يقدر يعيش من غير عذاب الفطرة اللى تؤنبه, بيبدأ يخلق ضلالات جديدة تحميه من ضميره, و ده بيتم من خلال العقل الباطن اللى هو اصلا مبيقدرش يفرق بين الشىء و نقيضه.... و ده اللى ربنا قال عليه ان الانسان يتخذ الهه هواه...

و عشان كده من رحمة ربنا سبحانه و تعالى ان الانسان بيتعرض لصدمة فى حياته كل فترة تخليه يرجع لربنا و تتحطم الضلالات دى على ارض الواقع... و يتفتح الباب لتوبة جديدة...

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

و من امثلة الاستعباط... انك تلاقى الواحد من دول منتسب للأزهر و هو اصلا مش بيطيقه و واقف ضده و ضد منهجه و افكاره...

يا عم طالما انك بتكره الازهر كده و مخنوق منه... ما تسيبه؟ ما تمشى منه؟ ايه التناقض ده؟ ايه القرف ده؟

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

الحمدلله الذى عفانا من الاستعباط و فضلنا على كثير من عباده تفضيلا...

الحمدلله على نعمة الايمان... الحمدلله الذى اخرجنا من الظلمات الى النور...

اللهم ثبت قلوبنا على الايمان... آمين آمين آمين

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

القرآن وقف امام المستعبطين و من يتبنوا اساليب الاستعباط...

و المستعبطين كانوا بيدوروا على اى سبب عشان يستعبطوا و يجادلوا و يستمروا فى استعباطهم...

و من دلائل ردود القرآن على المستعبطين... انهم ادعوا استخدام العقل فى الايمان... فرد القرآن عليهم بذكر التدبر و التعقل 47 مرة عالاقل ليتوقف استعباطهم فى مسألة العقل... ثم حسمها فى مسألة ابراهم من الله ان يريه كيف يحيى الموتى لكى يطمئن قلبه, فاظهر له الله ان المسألة لا تدرك بالعقل... و ان الامر اكبر من العقل و ادراكه...

و بعد الكثير من الجدل و المماطلة... قام القرآن بحسم الامر فى هذه الاية

قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ أَهْلَكَنِيَ اللَّهُ وَمَن مَّعِيَ أَوْ رَحِمَنَا فَمَن يُجِيرُ الْكَافِرِينَ مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ (28) صدق الله العظيم

و هذه الاية كانت الاية الحاسمة فى الجدال... ليرد القرآن على استعباطهم بسؤالهم... هل استعباطكم سيحميكم من العذاب الاليم؟ ام ان الاستعباط سيلغى الحقيقة و يبدلها؟

ان الاستعباط لن يبدل الحقائق... و لن يحمى الكافرين من المصير البائس و العذاب الاليم...

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

حيث أن الموضوع لا يقدم جديدا،

ويكرر كاتبه كتاباته مع ازدياد نبرة العداء لمن يخالفه في الرأي، وتبني الرأي وعكسه، واستخدام الفاظ غير مقبولة، لم نتعود على كتابتها في المنتدى ومنصوص على ذلك في قائمة شروط الكتابة والمشاركة في محاورات المصريين،

بناء على ذلك سيتم غلق الموضوع للتشاور بشأن تركه مفتوحا " للاستعباط فى استعباط " كما اراد له كاتبه، أو غلقه تماما احتراما لقراء المحاورات والذوق العام.

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

new-egypt.gif

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
***************
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
***************
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

***************

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق
شارك

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

    • 9
      الصراحة انا مش عارف اقول ايه على الخبر دة المنشور فى جريدة الدستور اقول دة فساد ولا إفساد ولا استعباط لا لا دة عقاب عشان الى هيعمل كدة تانى هندخل السيخ المحمى فى صرصور ودنه والجديد ان لازم السيخ يكون مصدى
×
×
  • أضف...