tarek hassan بتاريخ: 8 أبريل 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 8 أبريل 2015 (معدل) https://www.youtube.com/watch?v=0mCFFrOcSAM الرئيس السيسى فى قمة غضبة من الخطاب الدينى المتطرف ويتوعدهم فى الموتمر الثقافى الرئيس السيسى فى قمة الغضب و يوجه رسالة قوية صارخة : لا والله سأتصدى لهذا الأمر حتى ألقى الله ▌ السيسى غاضباً . . زرعوا جوا بلادنا ناس شر فى إطار المواءمات السياسيةلااااا والله !!أنا باقول تانى . . لا واللهمافيش حاجة اسمها مواءمات سياسيةيا تبقى جوة الوطن ، تحترم الوطن و تخاف على أهله يا مش ح نسيبك انا باقول لكوا الكلام ده لأن ده اللى بندفع تمنه دهده تمن . . . إن مافيش حد قام بدوره على مدى الـ 40 - 30 سنة فاتوا فى مؤسسات الدولة ديةو سابت الناس و سابت فهم دينى خاطىء !!!يطلع و يتكلم و ينتشر بيننا . . . . و يبقى مستعد إنه يقتل أخوهو يقتل أبوهو يقتل أهله . . لاجل فكرة . . . لااااااااااااااااااااااأنا قلت قبل كده إن مسألة الخطاب الدينى دى . . سأتصدى لها إلى أن ألقى الله . . لأن ده دين . . واللى انتوا شايفينه فى المنطقة بتاعتنا كلها من خراب و دمار ده أصله . . فكر خاطىء لم يتصدى له أحد . . و سابوه . . والناس أصلها أول ما بيتقال لهم . . دين . . بيكشوا . . !!و طبعا جل جلاله ربنا . . و لما يذكر اسم ربنا كلنا برضه لازم ح نكش . . بس خللى بالكوا . . فيه ناس ممكن ترفع الإسم ده . . و تتكلم اللغة دىو هى . . شر و فساد و قتل و تخريب و تدمير . . . !!أنا باقول كده للجيش و للشرطةو باقول كده للمصريين . . . للشعب المصرى . . عشان ينتبه . . اغلى حاجة فى حياتنا . . الدينو مش مفروض ناخده . . من اى حدعشان مايعملش فينا اللى انتوا شايفينه ده . .كلنا لما يكون عندنا تعب و للا مرض لا قدّر الله . . بنروح لأحسن طبيب عشان يقول العلاجو احنا الدين . . بنسيبه لأى حد . . أى حد يتكلم فيه . . لااااااااااأنا سبت ده كله . . و باتكلم فى المسألة دى؟أيوةلأن هى دى جوهر القصية اللى ممكن تقعد 100 سنة كمان ع بالما يتم فهم حقيقى للقضية الخطيرة دى . . عشان الناس تبص كويسو تشوف إن فيه ناس بتموّت . . و بتدمّر . . و هى ماعندهاش مشكلة . . !!و فاكر إن هو كده بيرفع راية الحق تم تعديل 8 أبريل 2015 بواسطة tarek hassan هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا أو أن اصل لمثالية كلامي ولا يوجد كلام مثالي ولا مثالية لمتكلم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
التونسى بتاريخ: 8 أبريل 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 8 أبريل 2015 (معدل) واضح جدا ان الرئيس السيسى ينتقد بشده نظام مبارك ونظام السادات الله يرحمه كمان بجزئية الموائمات السياسيه دى وهو عنده حق تماما .. لأن بذرة التطرف اتزرعت ايام السادات .. واترعرعت ايام مبارك .. وتغلغلت وتوغلت وتوحشت فى الفتره ما بعد الثوره وحتى الان .. وده اللى مخللى عملية مواجهة التطرف ((وفى ظل الظروف السياسيه والاقتصاديه المترديه الحاليه)) معقده وصعبه جدا جدا جدا .. لان الفكر المتطرف ده انتقل من مرحلة الكمون فى العقول .. الى مرحلة العلن والتنفيذ على أرض الواقع ..واللى شايفينه يطبق فى اطار عمليات ارهابيه لم يفلح معها حتى الان اى مجابهه مسلحه .. وبالطبع ((وفى رايى الخاص)) لن يفلح معها المواجهه بالفكر المستنير الصحيح .. لان الناس دى أثبتت التجربه على مر السنين ان التفاهم معهم ومحاورتهم نوع من تضييع الوقت .. المشكله بس ان البلد لازم تركز جهودها فى جبهه واحده او جبهتين على الاكثر ويتم التركيز على موضوع الحرب على الارهاب .. لانى شايف ان الدوله مشتته جهودها وطاقتها فى جبهات اخرى ممكن اننا نأجل مواجهتها او التغافل عنها خالص .. نظرية ان انت تقوم بكل حاجه فى نفس الوقت اثبتت فشلها مع نظام السيسى ولازم يبتدى يركز فى الاولويات .. ومن اولويات البلد دى تطهيرها من الارهاب والفساد تم تعديل 8 أبريل 2015 بواسطة التونسى اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه آمين آمين آمين رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
التونسى بتاريخ: 8 أبريل 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 8 أبريل 2015 (معدل) طيب والحل ايه ؟ .. تعالوا نفكر سوا بصوت مسموع ومدون ها هنا علنا نستطيع أن نخرج بأفكار او توصيات او حلول تساعد أولى الامر منا فى التخلص من تلك الاشكاليه التى عانينا ونعانى وسنعانى منها لو لم نتصدى لها ونستأصلها من مجتمعنا أول شئ طرا على بالى هو الاستفاده والعظه من الماضى ..وتعالوا معايا مثلا نعقد مقارنه بين عصر ما قبل الارهاب وعصر ما بعد الارهاب من الناحيه الدينيه فى مصر الحديثه منذ محمد على وحتى الان .. قبل عصر الارهاب مكنش فيه كل الجماعات والجمعيات والاحزاب والتكتلات والتنظيمات الاسلاميه الموجوده حاليا واللى كل واحده منهم تقريبا لها فهمها الدينى الخاص و تخالف الاخرى بل واحيانا ما تفسقها وتكفرها ايضا .. كان هو الازهر بس الموجود فى عصر ما قبل الارهاب .. هو المتحدث الرسمى او المعبر عن الاسلام فى مصر ,, بل وكان المناره التى يسطع نورها فى شتى بقاع الارض حتى على الدوله التى نزل فيها الاسلام .. وخصوصا فى عصر عبد الناصر .. لان قبل عبد الناصر كان ظهرت جماعة الاخوان المسلمين فى عهد الملكيه وكانت بتلعب دور مؤثر الى حد ما فى وقت ظهورها ثم سرعان ما اختفت تقريبا من الساحه بعد الاجراءات القمعيه اللى قام بها عبد الناصر .. فاصبح فى عهده لا يوجد الا الازهر هو الجهه الوحيده التى تعبر عن الاسلام ((الرسمى)) فى البلاد .. وللانصاف .. فان تلك الفتره .. كانت تتمتع بتسامح واعتدال فى الخطاب الدينى.. ولم يكن فيها اى نوع من انواع الارهاب المتعلق بالتطرف الدينى او الاحتقانات الطائفيه .. بل وشهدت ازدهار للاسلام والدعوه الاسلاميه تمثل فى انشاء اذاعة القران الكريم والبعوث الاسلاميه و جامعة الازهر والمؤتمر الاسلامى والمجلس الاعلى للشئون الاسلاميه المهم يعنى انا عايز من كده اقول ايه باختصار .. باختصار ان من اهم الحلول لمواجهة الفكر المتطرف او القيام بثوره دينيه هو تجفيف المنبع الفكرى الذى ((يغذى)) ويأتى منه أو يرتكن عليه هذا الارهاب ..وبعد كده ((نصفصف)) ونقضى على الارهاب الموجود على الارض حتى ينتهى .. لان اللى بيحصل حاليا ان النظام شاغل نفسه ومجند كل طاقاته وعمال ((ينزح)) الميه اللى مغرقه الدنيا وناسى تماما ((يصلح)) او ((يسد)) ماسورة المياه المكسوره اللى عماله تنضح وتسرب وتضيع وتضاعف المجهود ((فى النزح)) .. يعنى باختصار وبتوضيح اكتر .. قرارت ثوريه .. مفيش حاجه اسمها جماعات اسلاميه مختلفه متعدده تعبر عن الاسلام من وجهة نظرها منها لنفسها كده بعيدا عن سيطرة او مظلة الدوله .. حتى ولو كانت جماعات خيريه .. كله كله لازم يبقى تحت عباءه واحده .. تحت رئاسه واحده .. (((كلمه واحده)) .. ((فتوى واحده)) ..قياده واحده .. هيئه واحده .. وليكن عباءة الازهر .. او عباءه جديده مستحدثه تجمع كل تلك الشراذم من الجماعات والجمعيات والاحزاب والتكتلات والتنظيمات تحت لواء واحد .. يعنى نعود الى النقطه صفر .. ما قبل مرسى والمجلس العسكرى ومبارك والسادات .. مفيش حاجه اسمها جماعة انصار السنه منها لنفسها .. مفيش حاجه اسمها الجماعه الاسلاميه منها لنفسها .. مفيش حاجه اسمها جماعة سلفيين منها لنفسها .. مفيش حاجه اسمها جماعة اخوان مسلمين منها لنفسها ..مفيش حاجه اسمها جماعة دعوه وتبليغ منها لنفسها .. مفيش حاجه اسمها جماعة صوفيين منها لنفسها .. وهكذا قِس على الجميع ... واللى بقى يصر انه يشذ ويخرج و((ويجنح)) عن السرب او الهيئه الرسميه الموحده .. فلا يوجد الا الردع الشديد . هى دى ملامح الثوره الدينيه الحقيقه من وجهة نظرى .. هيئه اسلاميه رسميه موحده للبلاد((يكون أمرهم المتعلق بالدين شورى بينهم)) .. يتحدث الجميع من خلالها وتحت رقابتها وسيطرتها .. سواء بقى كان المتحدث مثلا هو اسلام البحيرى او الشيخ الحوينى تم تعديل 8 أبريل 2015 بواسطة التونسى اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه آمين آمين آمين رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
tarek hassan بتاريخ: 8 أبريل 2015 كاتب الموضوع تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 8 أبريل 2015 (معدل) ليس شرطا أن ننتظم في جماعة أو نكون في فرقة أو نفتقر إلى طائفة أو نحتكم إلى أمة من الناس لن ننتظر أبدا أحدا مش لازم أبدا حد ياخد بأيدينا لماذا دائما نبحث عن سيد سواء كان هذا السيد فرد أو جماعة فلتكن أنت سيد نفسك مش هنخلي حد بيتكلم باسم الدين الطريق مش محتاج لدليل أو مرشد ولكنه واضح جلي قريب دان عندنا شريعة ومنهج مفصل مش محتاج إنهم يجمعوا على شيء علشان أقبل به فإذا أجمعوا على شيء فإجماعهم يلزمهم وفهمهم لهم سأفهم أنا بنفسي بيني وبين ربي تحرر ... تحرر ومنتهى الحرية إنك تكون عبد لله .... ولله فقط اعرف طريقك بدون مرشد تم تعديل 8 أبريل 2015 بواسطة tarek hassan هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا أو أن اصل لمثالية كلامي ولا يوجد كلام مثالي ولا مثالية لمتكلم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
التونسى بتاريخ: 8 أبريل 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 8 أبريل 2015 (معدل) ليس شرطا أن ننتظم في جماعة أو نكون في فرقة أو نفتقر إلى طائفة أو نحتكم إلى أمة من الناس لن ننتظر أبدا أحدا مش لازم أبدا حد ياخد بأيدينا لماذا دائما نبحث عن سيد سواء كان هذا السيد فرد أو جماعة مش هنخلي حد بيتكلم باسم الدين الطريق مش محتاج لدليل أو مرشد ولكنه واضح جلي قريب دان عندنا شريعة ومنهج مفصل مش محتاج إنهم يجمعوا على شيء علشان أقبل به فإذا أجمعوا على شيء فإجماعهم يلزمهم وفهمهم لهم سأفهم أنا بنفسي بيني وبين ربي تحرر ... تحرر ومنتهى الحرية إنك تكون عبد لله .... ولله فقط اعرف طريقك بدون مرشد يعنى يا مان يبقى عند الديانات السماويه وحتى الوضعيه الارضيه جماعات او هيئات او مراكز أو مجمعات تعبر عنها وتتحدث باسم دينها ((رسميا)) وتحت مظلة ورعاية ورقابة قوانين الدوله .. واحنا كمسلمين عايزينا نتشرذم كده وكل واحد فينا يسير فى الدين ويفسره على هواه .. ماهو ده برده تطرف يا مان ..((أقصد التحرر)) .. التطرف والتحرر وجهان لعمله واحده .. ده فى اقصى اليمين والتانى فى اقصى الشمال .. وكلاهما لا يصلح لمجتمعنا المصرى التى يعتبر الدين جزء لا يتجزأ من مورثه الثقافى وحضارته الانسانيه منذ الفراعنه .. ولا سبيل للنجاة الا بالاعتدال والتوحد والسعى نحو (((((كلمة سواء))))) لا تهويل ولا تهوين فيها وكذا لا افراط ولا تفريط.. درأ للفتن التى تأتينا حتما من التطرف وستأتينا قطعا من التحرر تم تعديل 8 أبريل 2015 بواسطة التونسى اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه آمين آمين آمين رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
tarek hassan بتاريخ: 8 أبريل 2015 كاتب الموضوع تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 8 أبريل 2015 لا يشترط لكي نتفق أن نكون جماعات ...... قول نعتصم بحبل الله لا نتفرق نتحد على الهدف .... وأمة تدعو للمعروف والمفهوم بين الناس لا الغريب الشاذ المنكر مش معقول بعد ما نجرب الجماعات وما جرت علينا نرجع نجيبها من الباب الخلفي أنت بتطلب المستحيل لأنك عايز تجيب البحيري مع الحويني مع البرهامي كلام نظري وكمان شوية هتقول المسيحي مع السلفي أنت عايزهم صفوف ولا قلوب مفيش حد هو بتاع الدين ولا حد الدين حكر عليه ولا حد متكلم باسم الدين .... الدين لنا كلنا بيخاطبنا كلنا وليس هناك حقوق حصرية لتفسيره أو بيانه مش لازم تعملنا متبوع وتابع إني ذاهب إلى ربي سيهدين أنا لا أعتقد بالزعيم الإسلامي ولا بالأب الروحي ولا بآية الله ولا بالمرشد رب أشعث أغبر ولو أقسم على الله لأبره ... ورب متأنق لا يساوي جناح بعوضة الراعي والرعية محكومون والمرء محكوم له أو عليه بميزان العدل بحسب كل إنسان أن يلتزم بالحق حتى نكون كلنا مع الحق هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا أو أن اصل لمثالية كلامي ولا يوجد كلام مثالي ولا مثالية لمتكلم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
التونسى بتاريخ: 8 أبريل 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 8 أبريل 2015 (معدل) لا يشترط لكي نتفق أن نكون جماعات ...... قول نعتصم بحبل الله لا نتفرق نتحد على الهدف .... وأمة تدعو للمعروف والمفهوم بين الناس لا الغريب الشاذ المنكر مش معقول بعد ما نجرب الجماعات وما جرت علينا نرجع نجيبها من الباب الخلفي أنت بتطلب المستحيل لأنك عايز تجيب البحيري مع الحويني مع البرهامي كلام نظري وكمان شوية هتقول المسيحي مع السلفي أنت عايزهم صفوف ولا قلوب مفيش حد هو بتاع الدين ولا حد الدين حكر عليه ولا حد متكلم باسم الدين .... الدين لنا كلنا بيخاطبنا كلنا وليس هناك حقوق حصرية لتفسيره أو بيانه مش لازم تعملنا متبوع وتابع إني ذاهب إلى ربي سيهدين أنا لا أعتقد بالزعيم الإسلامي ولا بالأب الروحي ولا بآية الله ولا بالمرشد رب أشعث أغبر ولو أقسم على الله لأبره ... ورب متأنق لا يساوي جناح بعوضة الراعي والرعية محكومون والمرء محكوم له أو عليه بميزان العدل بحسب كل إنسان أن يلتزم بالحق حتى نكون كلنا مع الحق افهمنى يا مان .. انا مش بقول نجيب الجماعت والشراذم دى من الباب الخلفى .. راجع كده مداخلاتى ببعض التانى من فضلك .. انا بقول ((نصهرها)) جميعا فى بوتقة واحده .. نلغى ونحل كل الكيانات دى ..ونُبقِى الافراد((مع فرض الرقابه والسيطره على ما يقولونه)) واللى مش عاجبه وعايز يحلق خارج السرب يتردع ((يتفرم)) .. مهما كان سواء فلان او علان .. وانا ضربت لك مثال بالبحيرى وبالحوينى .. فهمتنى يا مان .. هى دى الثوره اللى بجد وبحق وحقيق .. زى ما سيدنا عثمان عمل كده لما جمع المصحف الشريف .. بعد ما جمعه فى كتاب واحد واستوثق من صحته كما انزل على سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم .. راح حارق كل الصحائف والجلود وما شابه اللى كانت ايات القران مدونه فيها عشان يبقى المرجعيه المكتوبه للقران الكريم كتاب واحد .. اللى هو موجود لحد الان بنسخ لا تعد ولا تحصى فى كل العالم ومتقوليش مستحيل .. مع الاراده القويه و((الثوره)) مفيش مستحيل .. والا كان مستحيل نشيل مبارك .. او مستحيل يتم عزل مرسى .. المهم النيه المخلصه والعزيمه والتوكل على الله بالنسبه للاخوه المسيحيين فهما مش محتاجين ثوره دينيه ولا حاجه ولا محتاجين حتى التوحد مع نفسهم او معنا او مع غيرنا .. لانهم فعلا لهم كبرائهم و كياناتهم التى تجمعهم .. والناس يعنى بالبلدى ملهمش حس ..رغم انهم طوائف مختلفه .. لا سمعنا حد من الطائفه دى قتل فى حد من طائفه اخرى او فجر لهم كنيسه او خلافه .. الناس متماسكين ومتعقلين .. وياريتنا بجد كمسلمين نتعلم منهم تم تعديل 8 أبريل 2015 بواسطة التونسى اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه آمين آمين آمين رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
tarek hassan بتاريخ: 8 أبريل 2015 كاتب الموضوع تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 8 أبريل 2015 (معدل) انا بقول ((نصهرها)) جميعا فى بوتقة واحده .. نلغى ونحل كل الكيانات دى ..ونُبقِى الافراد((مع فرض الرقابه والسيطره على ما يقولونه)) متفق معاك ..... وهذا ما أقوله ولابد وأن نبدأ من القمة في التوحد أو الانصهار على أساس سليم وهو ثوابت الدين اليقينية التي ينبغي الانطلاق منها أولا أما وإذا بدأنا نساوي بالثابت اليقيني الغير مختلف على ثبوته .....بغيره بداية فسنختلف ولا نتقدم خطوة للأمام تم تعديل 8 أبريل 2015 بواسطة tarek hassan هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا أو أن اصل لمثالية كلامي ولا يوجد كلام مثالي ولا مثالية لمتكلم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
محاور بتاريخ: 8 أبريل 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 8 أبريل 2015 دعاة التحرر يطالبوننا بالتحرر من أى جماعة, و مع ذلك يقفون مع الدولة!!!! واضح ان دعاة التحرر مش واخدين بالهم ان الدولة هى شكل من أشكال الجماعة, و ان المجتمع كمان شكل من اشكال الجماعة... طيب ما نهدم الدولة و نهدها هى كمان بالمرة... ولا التحرر ده يكون من أى رابط دينى؟ إنما المؤمنون إخوة. ده كلام الله... ربنا بيقول إنما المؤمنون إخوة. و الإخاء هو احد الروابط بين المؤمنين... طيب ايه اللى بيربط المؤمنين ببعض غير انهم مؤمنين؟ هل الدين بهذا السوء لدرجة عدم صلاحيته كرابط يربط المؤمن بأخيه المؤمن؟ للدرجة دى من التطرف وصلت بنا الامور؟ طيب ما الاوطان هى كمان كلام فاضى... و بص و اتفرج على خريطة اوروبا بعد الحرب العالمية الثانية, و شوف خريطة ألمانيا و بولندا و المجر اتغيروا إزاى؟ هى ايه الحدود دى اللى مرسومة على شوية ورق اللى تربطنا ببعض؟ الحدود دى كلام فاضى و الله لم يخلق حدود من الاساس... ربنا خلق شعوب و قبائل... لكن لم يخلق حدود و انا شخصيا مش معترف بالاوطان ولا اؤمن بيها اصلا... و بشوف ان العالم - الكرة الارضية - كله بلادى... اعيش هنا شوية و اعيش هنا حبة... بلا اى التزام وضعى لا اساس ولا اصل له. وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61) فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62) أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63) صدق الله العظيم مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80) وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81) صدق الله العظيم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
أبو محمد بتاريخ: 8 أبريل 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 8 أبريل 2015 طيب والحل ايه ؟ .. تعالوا نفكر سوا بصوت مسموع .......................................................... .......................................................... باختصار ان من اهم الحلول لمواجهة الفكر المتطرف او القيام بثوره دينيه هو تجفيف المنبع الفكرى الذى ((يغذى)) ويأتى منه أو يرتكن عليه هذا الارهاب ..وبعد كده ((نصفصف)) ونقضى على الارهاب الموجود على الارض حتى ينتهى .. لان اللى بيحصل حاليا ان النظام شاغل نفسه ومجند كل طاقاته وعمال ((ينزح)) الميه اللى مغرقه الدنيا وناسى تماما ((يصلح)) او ((يسد)) ماسورة المياه المكسوره اللى عماله تنضح وتسرب وتضيع وتضاعف المجهود ((فى النزح)) .. bv:- :ok: أنا مبسوط كتير .. أنا موافق .. بس على التوازى يعنى نقفل ونسد .. والسباك يصلح .. وإحنا ننشف الزروطة وننضف :) هنا أعود إلى البداية وأقول حلقة لابد من كسرها .. الارتقاء بالمعرفة والوجدان والذوق هو الحل فى رأيى ولكن بعد إغلاق منبع الفساد المنبع هو المشكلة يا سادة عندما نترك عملية البناء للمقاول ابو لبدة ستنهار العمارات حتما آجلا أو عاجلا وأعود إلى مثال الحنفية البايظة اللى مغرقة الشقة كل جهد لتنشيف الشقة وتنضيفها جهد ضائع مالم تقفل المحبس وتصلح الحنفية وتنضف الشقة كل ذلك على التوازى وليس على التوالى السباك يقفل ويصلح وبتوع النظافة ينشفوا المياه القذره وينضفوا الشقة لابد من "كود" أو ميثاق شرف للأعمال الفنية والإبداعية بحيث لا نترك وجدان وذوق الأجيال لكل من هب ودب يعبث بها كما يشاء باختصار الإرهاب له "مدارس" بتلعب فى أدمغة المستعدين ليكونوا إرهابيين والحل .. إغلاق "المنبع" وتصفية الموجود .. بدون فلسفة ولا فذلكة ولا نحنحة نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة تساند جيشها الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونةتحيا مصر*********************************إقرأ فى غير خضـوعوفكر فى غير غـرورواقتنع فى غير تعصبوحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
Grandma بتاريخ: 8 أبريل 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 8 أبريل 2015 طيب والحل ايه ؟ .. تعالوا نفكر سوا بصوت مسموع ومدون ها هنا علنا نستطيع أن نخرج بأفكار او توصيات او حلول تساعد أولى الامر منا فى التخلص من تلك الاشكاليه التى عانينا ونعانى وسنعانى منها لو لم نتصدى لها ونستأصلها من مجتمعنا أول شئ طرا على بالى هو الاستفاده والعظه من الماضى ..وتعالوا معايا مثلا نعقد مقارنه بين عصر ما قبل الارهاب وعصر ما بعد الارهاب من الناحيه الدينيه فى مصر الحديثه منذ محمد على وحتى الان .. قبل عصر الارهاب مكنش فيه كل الجماعات والجمعيات والاحزاب والتكتلات والتنظيمات الاسلاميه الموجوده حاليا واللى كل واحده منهم تقريبا لها فهمها الدينى الخاص و تخالف الاخرى بل واحيانا ما تفسقها وتكفرها ايضا .. كان هو الازهر بس الموجود فى عصر ما قبل الارهاب .. هو المتحدث الرسمى او المعبر عن الاسلام فى مصر ,, بل وكان المناره التى يسطع نورها فى شتى بقاع الارض حتى على الدوله التى نزل فيها الاسلام .. وخصوصا فى عصر عبد الناصر .. لان قبل عبد الناصر كان ظهرت جماعة الاخوان المسلمين فى عهد الملكيه وكانت بتلعب دور مؤثر الى حد ما فى وقت ظهورها ثم سرعان ما اختفت تقريبا من الساحه بعد الاجراءات القمعيه اللى قام بها عبد الناصر .. فاصبح فى عهده لا يوجد الا الازهر هو الجهه الوحيده التى تعبر عن الاسلام ((الرسمى)) فى البلاد .. وللانصاف .. فان تلك الفتره .. كانت تتمتع بتسامح واعتدال فى الخطاب الدينى.. ولم يكن فيها اى نوع من انواع الارهاب المتعلق بالتطرف الدينى او الاحتقانات الطائفيه .. بل وشهدت ازدهار للاسلام والدعوه الاسلاميه تمثل فى انشاء اذاعة القران الكريم والبعوث الاسلاميه و جامعة الازهر والمؤتمر الاسلامى والمجلس الاعلى للشئون الاسلاميه المهم يعنى انا عايز من كده اقول ايه باختصار .. باختصار ان من اهم الحلول لمواجهة الفكر المتطرف او القيام بثوره دينيه هو تجفيف المنبع الفكرى الذى ((يغذى)) ويأتى منه أو يرتكن عليه هذا الارهاب ..وبعد كده ((نصفصف)) ونقضى على الارهاب الموجود على الارض حتى ينتهى .. لان اللى بيحصل حاليا ان النظام شاغل نفسه ومجند كل طاقاته وعمال ((ينزح)) الميه اللى مغرقه الدنيا وناسى تماما ((يصلح)) او ((يسد)) ماسورة المياه المكسوره اللى عماله تنضح وتسرب وتضيع وتضاعف المجهود ((فى النزح)) .. يعنى باختصار وبتوضيح اكتر .. قرارت ثوريه .. مفيش حاجه اسمها جماعات اسلاميه مختلفه متعدده تعبر عن الاسلام من وجهة نظرها منها لنفسها كده بعيدا عن سيطرة او مظلة الدوله .. حتى ولو كانت جماعات خيريه .. كله كله لازم يبقى تحت عباءه واحده .. تحت رئاسه واحده .. (((كلمه واحده)) .. ((فتوى واحده)) ..قياده واحده .. هيئه واحده .. وليكن عباءة الازهر .. او عباءه جديده مستحدثه تجمع كل تلك الشراذم من الجماعات والجمعيات والاحزاب والتكتلات والتنظيمات تحت لواء واحد .. يعنى نعود الى النقطه صفر .. ما قبل مرسى والمجلس العسكرى ومبارك والسادات .. مفيش حاجه اسمها جماعة انصار السنه منها لنفسها .. مفيش حاجه اسمها الجماعه الاسلاميه منها لنفسها .. مفيش حاجه اسمها جماعة سلفيين منها لنفسها .. مفيش حاجه اسمها جماعة اخوان مسلمين منها لنفسها ..مفيش حاجه اسمها جماعة دعوه وتبليغ منها لنفسها .. مفيش حاجه اسمها جماعة صوفيين منها لنفسها .. وهكذا قِس على الجميع ... واللى بقى يصر انه يشذ ويخرج و((ويجنح)) عن السرب او الهيئه الرسميه الموحده .. فلا يوجد الا الردع الشديد . هى دى ملامح الثوره الدينيه الحقيقه من وجهة نظرى .. هيئه اسلاميه رسميه موحده للبلاد((يكون أمرهم المتعلق بالدين شورى بينهم)) .. يتحدث الجميع من خلالها وتحت رقابتها وسيطرتها .. سواء بقى كان المتحدث مثلا هو اسلام البحيرى او الشيخ الحوينى تصفيق حاد .... عجبني جدا الكلام دا ... أحسنت خير الكلام ما قل ودل وإتكتب بالمصري الفصيح رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
Grandma بتاريخ: 8 أبريل 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 8 أبريل 2015 دعاة التحرر يطالبوننا بالتحرر من أى جماعة, و مع ذلك يقفون مع الدولة!!!! طبيعي ان المواطن يقف مع دولته مش مع الجماعة .... أي جماعة تقصد فيه جماعات كتير خير الكلام ما قل ودل وإتكتب بالمصري الفصيح رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
tarek hassan بتاريخ: 10 أبريل 2015 كاتب الموضوع تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 10 أبريل 2015 (معدل) الأزهر قابل دعوة الرئيس لتجديد الخطاب الديني بالرفض من قبل هيئة كبار العلماء وقالت الهيئة : إن الدعوة إلى تجديد الخطاب الديني هي دعوة خاطئة وان أن التجديد يكون في الخطاب الدعوي لا في الخطاب الديني وبذلك يبقى الحال على ما هو عليه وبالـتأكيد هذا تسبب أولا - في غضب مؤسسة - في تصاعد الغضب من مؤسسة الأزهر ومما نستنتجه من زيارة وزير الداخلية لشيخ الأزهر وبعدها لقاء الرئيس بالدكتور أسامة الأزهري هذا اللقاء هو الذي أوجد حالة من الذعر في مؤسسة الأزهر وكان الخوف على الكراسي هو المسيطر وأكدت المصادر "لـ"البوابة نيوز"" أن المشايخ سارعوا في التحرك حين أحسوا بالخطر على كراسيهم، ودعوا وبشكل عاجل إلى عقد ندوة حول تجديد الخطاب الديني وآلياته، وهي خطوة وصفتها مصادر المشيخة بالمتأخرة، وأن هذه التحركات المتأخرة والبطيئة من الأزهر لن تنقذ الموقف المتأزم بين الأزهر وجميع مؤسسات الدولة - بلا استثناء - ووسائل الإعلام والرأي العام، خاصة وأن التخبط والتناقض العجيب في تحركات الأزهر وسياساته هو سيد الموقف وأكدت المصادر أن الشيخ أسامة الأزهري لا يحظى بأى حب أو قبول من المستشار محمد عبد السلام ومحمد السليماني مستشارى الدكتور وأحمد الطيب، وتم تهميشة وابعاده عن دائرة صنع القرار في مشيخة الأزهر.وكان الرئيس عبد الفتاح السيسى قد أطلق دعوته لتجديد الخطاب الدينى منذ أكثر من 8 شهور، ثم عاد الرئيس وجدد دعوته أثناء الاحتفال بالمولد النبوي الشريف بحضور شيخ الأزهر ومشايخ المؤسسة الدينية الرسمية. http://www.albawabhnews.com/1220806 تم تعديل 10 أبريل 2015 بواسطة tarek hassan هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا أو أن اصل لمثالية كلامي ولا يوجد كلام مثالي ولا مثالية لمتكلم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
أبو محمد بتاريخ: 10 أبريل 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 10 أبريل 2015 الأزهر قابل دعوة الرئيس لتجديد الخطاب الديني بالرفض من قبل هيئة كبار العلماء وقالت الهيئة : إن الدعوة إلى تجديد الخطاب الديني هي دعوة خاطئة وان أن التجديد يكون في الخطاب الدعوي لا في الخطاب الديني وبذلك يبقى الحال على ما هو عليه وبالـتأكيد هذا تسبب أولا - في غضب مؤسسة - في تصاعد الغضب من مؤسسة الأزهر ومما نستنتجه من زيارة وزير الداخلية لشيخ الأزهر وبعدها لقاء الرئيس بالدكتور أسامة الأزهري هذا اللقاء هو الذي أوجد حالة من الذعر في مؤسسة الأزهر وكان الخوف على الكراسي هو المسيطر عذرا يا أستاذ طارق .. لن يبقى الحال على ما هو عليه جيراننا الأكثر تشددا وتنطعا فى الدين كانوا يحرمون التليفون وكانوا يحرمون التصوير الفوتوغرافى وفى الثمانينيات كانوا يحرمون الدش والريسيفر زال الرعب وزالت الرهبة وطـُرحت التساؤلات علانية بعد أن كانت همسا ونشطت العقول الكسلانة للتفكير فى أمر دينها "المُختطـَف" ولن تسكت هذه العقول قبل الإجابة على تساؤلاتها واسترداد دينها من مختطفيه نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة تساند جيشها الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونةتحيا مصر*********************************إقرأ فى غير خضـوعوفكر فى غير غـرورواقتنع فى غير تعصبوحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
باهى الطائر الحزين بتاريخ: 11 أبريل 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 11 أبريل 2015 اشجيبني كمان آه والله ... وكالريح لا يركن إلي جهه إلا وهيأ لأخري راحله ... رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
أبو محمد بتاريخ: 11 أبريل 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 11 أبريل 2015 اشجيبني كمان آه والله ... :shutup: المتألهون يتألهون نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة تساند جيشها الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونةتحيا مصر*********************************إقرأ فى غير خضـوعوفكر فى غير غـرورواقتنع فى غير تعصبوحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
Recommended Posts
انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد
يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق
انشئ حساب جديد
سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .
سجل حساب جديدتسجيل دخول
هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.
سجل دخولك الان