أبو محمد بتاريخ: 2 مايو 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 2 مايو 2015 داعش عندما أحرقت الطيار الأردنى الشهيد أحيت سنة كانت معطلة .. وصدَّروا أحد بياناتهم بعبارة "ولَكُمْ فِي الْحَرْقِ سَلَفٌ" نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة تساند جيشها الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونةتحيا مصر*********************************إقرأ فى غير خضـوعوفكر فى غير غـرورواقتنع فى غير تعصبوحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
eslam elmasre بتاريخ: 2 مايو 2015 كاتب الموضوع تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 2 مايو 2015 الله يطمن قلبك يا أستاذ إسلام يعنى انا ممكن اصبغ شعرى الأبيض كالثلج واخليه أصفر ؟ ماهو أنا مش عايزه إسود .. لأن وانا صغير كان شعرى أصفر وبعدين معاك يا عم ابو محمد انت باين عليك ناوي تتعبي معاك وشكلك ناوي تشغل مخك وده مالوش عندي غير رد واحد ربنا يهديك عموما موضوع السبغ فيه فسحة ومجموعة من الاختيارات عشان تعرف ان فيه حرية ومساحة بس المهم انك في الاخرتسبغ يعني مثلا ممكن تسبغ اسود بس تحمره شوية او تسفره شوية يعني ممكن يتعمل ماشيت الوان متداخلة اسود مع شوية صفار مع شوية حمار المهم انك تخالف اليهود والنصارى شفت فسحة اكتر من كدة للاسف فيه ناس عايزة تعقد الدين لكن في الحقيقة الدين يسر وليس عسر وامامك اكثر من خيار ممكن تصفر وممكن تحمر وممكن تصفر وتحمر وممكن تسود وتحمر وممكن تسودوتصفر وممكن تسود تصفر وتحمر الخلاصة ان فيه اكثر من خيار والدين يسر وليس عسر وذلك ردا على العلمانيين الليبراليين الذين يشوهون صورة الاسلام ويحاولون اظهاره بالدين الجامد عليهم لعنة الله وحسبنا الله (.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 ) رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
eslam elmasre بتاريخ: 2 مايو 2015 كاتب الموضوع تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 2 مايو 2015 والله يا إسلام بيه أنت بتضحك والواحد بيزعل بسبب السنن المعطلة والفروض المعطلة .... وجدت فيديو الآن لم أشأ أن أشاهده لداعش وهي ترجم امرأة في حضور والدها بدعوى الزنا حد الرجم ... ومن يقوم به .... كلاهما مخترعات أدت لإزهاق أرواح أنا أعلم أنك تتهكم ولكن المعطل أخي دائما وأبدا هو الدين الصحيح الإسلام الحق بسبب شياطين الإنس والجن اللي واقفين قدام كل محاولة للتصحيح ولكن الله غالب على أمره ولكن أكثر الناس لا يعلمون انت تكلم على ايه باضبط انا بكلمك على النصوص وانت قصدك تخترع دين انت كمان ناوي تتعبني انا هالاقيها منك ولا من ابو محمد الواحد يروح حته تانية بأه يصول ويجول فيها ويلاقي فيها تشجيع بالكيلو بوستات وتشكرات ودعوات وخير ما بعده خير مش انتم كل ما انقل لكم علم موثق الاقي منكم محاولات لتشغيل اللي ما يتسمى يا طارق ربنا يهديك انت وانا وكل من يتابعنا من العوام ولا يجوز لنا الكلام في الدين الا بما يسمحو لنا به اما انك تشغل اللي ما يتسمى فحكمك جاهز ومطبوع ومفيش داعي افسر اكتر من كده عندك سؤال في التفاصيل انا ساعتها هانقلك رأي معتتبر غير كده هادعو لك بالهداية انا خلاص بشتري جلابية دلوقتي على مقاس محمد ابني عشان البسها وانا رايح الشغل الصبح وزيادة في التأكيد مش هالبس تحت منها سروال عشان ابين للناس اد ايه هي قصيرة وبعيدة عن منطقة الخطر اللي هي الكعبين (.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 ) رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
tarek hassan بتاريخ: 10 مايو 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 10 مايو 2015 مين فيهم ماشي على السنة صح في الجلابية هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا أو أن اصل لمثالية كلامي ولا يوجد كلام مثالي ولا مثالية لمتكلم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
eslam elmasre بتاريخ: 10 مايو 2015 كاتب الموضوع تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 10 مايو 2015 مين فيهم ماشي على السنة صح في الجلابية[/اعتقد ان الاخ اللي في النص هو اكثر التزام لكنه ويا حصرة على العباد يستخدم عداد للتسبيح او ما يطلقون عليه السبحة لانها بدعة وكل بدعة ضلالة و كل ضلالة في النار لان السنة هي ان تعد على اناملك وليس في هذا الاختراع المسمى سبحة (.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 ) رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
tarek hassan بتاريخ: 10 مايو 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 10 مايو 2015 (معدل) يا شيخ : إسلام إحنا عرفنا إن مشاركة اليسرى مع اليد اليد اليمنى في الطعام حرام ولا يكون ذلك إلا لعذر ... وكمان نأكل بثلاث أصابع فقط منها علشان النهم والطمع في الأكل بخمس أصابع ويستحب لعق الأصابع قبل مسحها عن ابن عباس رضي الله عنهما قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : إذا أكل أحدكم طعامًا فلا يمسح أصابعه حتى يلعقها أو يلعقها .. متفق عليه. أي خدمة ياشيخ سنة معطلة أهيه تم تعديل 10 مايو 2015 بواسطة tarek hassan هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا أو أن اصل لمثالية كلامي ولا يوجد كلام مثالي ولا مثالية لمتكلم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
Alshiekh بتاريخ: 10 مايو 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 10 مايو 2015 يا شيخ : إسلام إحنا عرفنا إن مشاركة اليسرى مع اليد اليد اليمنى في الطعام حرام ولا يكون ذلك إلا لعذر ... وكمان نأكل بثلاث أصابع فقط منها علشان النهم والطمع في الأكل بخمس أصابع ويستحب لعق الأصابع قبل مسحها عن ابن عباس رضي الله عنهما قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : إذا أكل أحدكم طعامًا فلا يمسح أصابعه حتى يلعقها أو يلعقها .. متفق عليه. أي خدمة ياشيخ سنة معطلة أهيه المهم أن "يُلَعِْقُها" تخيل انك في إحتفال رسمي وعلى يمينك زميلة وعلى يسارك زميلة أخرى، ترى من فيهن سَتُلعِْقْ أصابعك لها؟ وهل الفرض أن تستخدم أصابعك للأكل أم يمكنك إستخدام الشوكة والملعقة والسكينة، أو العصي الشرق آسيوية؟ -- {وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11) ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم***************مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)***************A nation that keeps one eye on the past is wise!AA nation that keeps two eyes on the past is blind!A***************رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة***************رابط القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة***************رابط سلسلة كتب عالم المعرفة رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
eslam elmasre بتاريخ: 11 مايو 2015 كاتب الموضوع تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 11 مايو 2015 يا شيخ : إسلام إحنا عرفنا إن مشاركة اليسرى مع اليد اليد اليمنى في الطعام حرام ولا يكون ذلك إلا لعذر ... وكمان نأكل بثلاث أصابع فقط منها علشان النهم والطمع في الأكل بخمس أصابع ويستحب لعق الأصابع قبل مسحها عن ابن عباس رضي الله عنهما قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : إذا أكل أحدكم طعامًا فلا يمسح أصابعه حتى يلعقها أو يلعقها .. متفق عليه. أي خدمة ياشيخ سنة معطلة أهيه وهل تعتقد انها فاتتني يا اخ طارق وقد ذكرتها سابقا المهم احياء تلك السنة المعطلة وترك المستورد من الغرب الكافر ( دي حتة لازم تتحط مع كل رد ) (.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 ) رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
eslam elmasre بتاريخ: 11 مايو 2015 كاتب الموضوع تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 11 مايو 2015 المهم أن "يُلَعِْقُها" تخيل انك في إحتفال رسمي وعلى يمينك زميلة وعلى يسارك زميلة أخرى، ترى من فيهن سَتُلعِْقْ أصابعك لها؟ وهل الفرض أن تستخدم أصابعك للأكل أم يمكنك إستخدام الشوكة والملعقة والسكينة، أو العصي الشرق آسيوية؟[/quo ربنا يهديك يا اخ محمد ماذا تقول اتجلس المرأة بجوار الرجل في حفلة يأكلون مع بعضهم العض وهذا هو الاختلاط بعينه والاختلاط حرام حراااااام انها عادات مستوردة من الغرب الكافر اما تلك الاختراعات المستوردة من الخارج مثل الشوكة والسكينة فهي بدعة وكل بدعة ضلالة وكمل انت بأهبأه الاكلاشيه (.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 ) رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
tarek hassan بتاريخ: 26 يونيو 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 26 يونيو 2015 كل ما أكتب تعليق أحذفه هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا أو أن اصل لمثالية كلامي ولا يوجد كلام مثالي ولا مثالية لمتكلم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
باهى الطائر الحزين بتاريخ: 26 يونيو 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 26 يونيو 2015 كل ما أكتب تعليق أحذفه مقرفه هو مافيش شطاف !! وكالريح لا يركن إلي جهه إلا وهيأ لأخري راحله ... رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
eslam elmasre بتاريخ: 28 يونيو 2015 كاتب الموضوع تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 28 يونيو 2015 كل ما أكتب تعليق أحذفه شوفت يا حاج طارق الفقهاء بتوعنا ما سابوش حاجة الا وافتونا فيها حتى الخراء لم يتركوه لنا احمد ربك على ان الناس دي بتتعب عشانك وعشاني هو السؤال افرض ان ده حصل يبقى كده الواحد يروح يفطر على طول ولا يكمل صوم ويقضي عنه يوم نعمل ايه في البراز اللى دخل بعد ما طلع طب ينفع نستفرغة طب ينفع نجري على المستشفى وناخد حقنة شرجية اه الحقنة معناها ان فيه سائل هايدخل البطن يبقى ما ينفعش ممكن تسأللي يا طارق عشان انا مابتركش فتفوتة علم ومش هانقول ده تنطع لكن هانقول ده علم (.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 ) رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
tarek hassan بتاريخ: 28 يونيو 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 28 يونيو 2015 (معدل) شوفت يا حاج طارق الفقهاء بتوعنا ما سابوش حاجة الا وافتونا فيها حتى الخراء لم يتركوه لنا احمد ربك على ان الناس دي بتتعب عشانك وعشاني هو السؤال افرض ان ده حصل يبقى كده الواحد يروح يفطر على طول ولا يكمل صوم ويقضي عنه يوم نعمل ايه في البراز اللى دخل بعد ما طلع طب ينفع نستفرغة طب ينفع نجري على المستشفى وناخد حقنة شرجية اه الحقنة معناها ان فيه سائل هايدخل البطن يبقى ما ينفعش ممكن تسأللي يا طارق عشان انا مابتركش فتفوتة علم ومش هانقول ده تنطع لكن هانقول ده علم كل عام وأنت بخير يا حاج إسلام علاجان غريبان اللبوس والحقنة الشرجية اللي اخترعوهم كان عليهم مسئولية كبيرة جدا مش في الاختراع بس ولكن في إقناع الناس بالفكرة وكان المطلوب منهم برضه إن لازم ينزلوا في النشرة حكم التداوي بهما في نهار رمضان ولذلك قالوا إذا وجدت صعوبة في إقناع الناس بأفكارك فتذكر مخترع اللبوس تم تعديل 28 يونيو 2015 بواسطة tarek hassan هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا أو أن اصل لمثالية كلامي ولا يوجد كلام مثالي ولا مثالية لمتكلم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
أبو محمد بتاريخ: 28 يونيو 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 28 يونيو 2015 آدى اللى بناخده من الإخوان المفسدين إحياء سنن إخوان الشياطين https://www.youtube.com/watch?v=pAAaMOxwfhE نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة تساند جيشها الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونةتحيا مصر*********************************إقرأ فى غير خضـوعوفكر فى غير غـرورواقتنع فى غير تعصبوحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
eslam elmasre بتاريخ: 28 يونيو 2015 كاتب الموضوع تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 28 يونيو 2015 كل عام وأنت بخير يا حاج إسلام علاجان غريبان اللبوس والحقنة الشرجية اللي اخترعوهم كان عليهم مسئولية كبيرة جدا مش في الاختراع بس ولكن في إقناع الناس بالفكرة وكان المطلوب منهم برضه إن لازم ينزلوا في النشرة حكم التداوي بهما في نهار رمضان ولذلك قالوا إذا وجدت صعوبة في إقناع الناس بأفكارك فتذكر مخترع اللبوس وانت طيب يا حاج طارق وتعود عليك الايام بالخير والسعادة وراحة البال ظاهر النص ووضوحه في الصيام هو الامتناع عن الطعام والشراب عن طريق الفم والشهوة عن طريق الفرج اي حاجة تانية استفت قلبك وريح دماغك دون التردد على الفقهاء واخذ رأيهم لانهم ممكن يدخلوك في متاهات زي اخوانا بتوع البراز اللي دخل واللي دخل وطلع وممكن اتنطع في الموضوع ده تنطع ما بعده تنطع يعني مثلا بيقولو الحقنة تفسد الصوم لانها تدخل عن طريق الدم طب انا برد عليهم وبقول الوضوء ايضا يفسد الصوم لان مسام الجسم تمتص الماء اللي جاء نتيجة الوضوء وبذلك تدخل الماء الى الجسم عن طريق اخر غير الفم التنطع مافيش اسهل منه والعبرة في الصيام هي الامتناع عن الطعام والشراب عن طريق الفم وحتى فتوى جمال البنا بشرب السجائر في نهار رمضان لا تفطر هي وجهة نظر وجيهة جدا ولم ارى من يتصدى لها بنفس العمق وعلى فكرة اعرف ناس من قبل ان تصدر تلك الفتوى مقتنعون جدا ان السجائر لا تفطر وبالفعل ليس بالكلام يشربون السجائر في نهار رمضان عن اقتناع بانهم مازالو صائمين اما وجهة نظري هي ان الامتناع هو الامتناع عن كل ما هو من امور الحياة اليومية من مأكل ومشرب في نهار رمضان (.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 ) رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
tarek hassan بتاريخ: 3 يوليو 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 3 يوليو 2015 دخلت أحلق شعري عند حلاق شاب النهاردة الراجل كان ماشي كويس وتمام .... قص شعري وعايز حاجه تانية حضرتك قلت ألف شكر لكن لو سمحت الفتلة بقى وخلاص لقيت وشه إتغير ومحرج وقالي ممكن بعد الفطار قلت له : ليه ؟ قالي علشان إحنا في رمضان وحرام قلت له : حرام ليه ؟ قال لي : لأنه لعن الله النامصة والمتنمصة مرضتش أقوله النامصة والمتنمصة معناها إيه ولكن قلت له : هو إنت شايفني نامصة أو متنمصة أنا راجل ياعم قدامك أهه قال لي : ما هو كله بقى قلت له طيب مين اللي قال لك كده ؟ قال لي : حلاق زميلي قلت له : وهو بيشتغل بالفتلة ولا لاء ؟ قال لي: بيشتغل قلت طيب اشتغل يا عم والذنب علي .... أنا النامص والمتنمص مش إنت ... وأنت مالكش ذنب هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا أو أن اصل لمثالية كلامي ولا يوجد كلام مثالي ولا مثالية لمتكلم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
أبو محمد بتاريخ: 3 يوليو 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 3 يوليو 2015 دخلت أحلق شعري عند حلاق شاب النهاردة الراجل كان ماشي كويس وتمام .... قص شعري وعايز حاجه تانية حضرتك قلت ألف شكر لكن لو سمحت الفتلة بقى وخلاص لقيت وشه إتغير ومحرج وقالي ممكن بعد الفطار قلت له : ليه ؟ قالي علشان إحنا في رمضان وحرام قلت له : حرام ليه ؟ قال لي : لأنه لعن الله النامصة والمتنمصة مرضتش أقوله النامصة والمتنمصة معناها إيه ولكن قلت له : هو إنت شايفني نامصة أو متنمصة أنا راجل ياعم قدامك أهه قال لي : ما هو كله بقى قلت له طيب مين اللي قال لك كده ؟ قال لي : حلاق زميلي قلت له : وهو بيشتغل بالفتلة ولا لاء ؟ قال لي: بيشتغل قلت طيب اشتغل يا عم والذنب علي .... أنا النامص والمتنمص مش إنت ... وأنت مالكش ذنب أهو ده اللى كان نامص نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة تساند جيشها الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونةتحيا مصر*********************************إقرأ فى غير خضـوعوفكر فى غير غـرورواقتنع فى غير تعصبوحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
tarek hassan بتاريخ: 4 يوليو 2015 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 4 يوليو 2015 أهو ده اللى كان نامص هو دا .................................. إشارة ................... ولا هو دا اللي كان ناقص حتى الحلاقة عكننوا علينا فيها الحلاق عايزني أحلق على فترتين فينك يا حاج إسلام تشوف الفتلة حلال ولا حرام هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا أو أن اصل لمثالية كلامي ولا يوجد كلام مثالي ولا مثالية لمتكلم رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
Recommended Posts
انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد
يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق
انشئ حساب جديد
سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .
سجل حساب جديدتسجيل دخول
هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.
سجل دخولك الان