اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الحج اشهر معلومات


باهى الطائر الحزين

Recommended Posts

لا طبعا انت مطالبة بتقديم دليل يخالف ملايين المسلمون ادائهم للصلاة لان الاصل هو ما يؤديه المسلمون في صلاتهم وحضرتك شككتي في صحته يبقى حضرتك تقدمي الدليل

كل الناس في المحاورات يعرفو ان اسمي اسلام المصري 

تيجي تيتة تقول لا ده ماسموش اسلام ده اسمه مجدي مثلا 

الناس هنا لن تصدقك الا اذا قدمت دليل على كلامك يعني مثلا انا شوفت بطاقته او انا اعرفه شخصيا وده ابن عمي مثلا

اما بالنسبة للروايات فانا متفق معك فيها ويمكن حضرتك ما اطلعتيش على صفحتي الشخصية بتعمق وساعتها كنتي هاتعرفي اد ايه انا عانيت من الحكاية دي 

لكن الصلاة غير الرويات وابعد ما تكون عنها ولذلك لن تجدي استرسال في روايات الصلاة عن باقي الاشياء الاخرى 

يعني بالبلدي مافهش لعب ولك كتير لانها عبادة مشاهدة و ممارسة خمس مرات يوميا منذ زمن الرسول فاذا شككت فيها فعليك بتقديم ادلتك وتكون ادلة قاطعة وليست احتمالية

 

 

 

نفسي أفهم اللي بيشك يقدم أدلة قاطعة ازاي ؟!!!

 

 انا بقولك  اني قرأت ان الصلاة في البداية كان بيتخللها كلام وسلام  ...

 وعرفت اننا مش لازم نقرأ سورة عقب قراءة الفاتحة في كل ركعة خصوصا في صلاة الظهر و العصر وكنت مذهولة من المعلومة دي وبعض الائمة الفاتحة عندهم مش واجبة رغم نها من اركان الصلاة  ....

وفيه اختلاف في صيغة و عدد التسبيحات عن المتعارف عليها في السجود والركوع و اللي احنا بننفذها اوتوماتيك بصيغة واحدة و 3 مرات كل سجود وركوع ...  

الرسول عليه السلام كان بيؤدي الصلاة و هو بيرتدي نعله ، مرة واحدة فقط خلعه لانه اتنجس ومن يومها وسرت العادة و السنة ان المصليين يخلعوه ولم يفرض عليهم الرسول ذلك بالعكس السنة اننا نصلي بنعالنا  ...

 آدي اربع خمس اختلافات رصدتهم انا وحدي تغير الشكل اللي اتعودنا عليه مابالك لو حد عنده اختلافات تانية !!!

 

ومع ذلك  تجد الشيوخ بيختلفوا حول وضعية اليد اثناء قراءة الفاتحة هل هي تحت الصدر مباشرة ولا على البطن ولا مفرودة جنب المصلي !! قال يعني احنا بنعمل كل حاجة صح مش باقي لنا الا التفصيلة دي .

 

كل حاجة ذكرتها اكتشفت ان لها دليل على النت يعني انا متذكرة كويس قراءتي القديمة  وحضرتك ممكن تتأكد بنفسك... انا بكسل أضع لينكات 

 

 

يا استاذ اسلام حضرتك ما كنتش عاوز تدخل في تفاصيل فرعية وانت آهو اللي بتزقني على سكة تانية احنا كنا بنتكلم عن الحج

 

 

على أي حال زي ما انا لم اطلع على صفحتك الشخصية أكيد برضو حضرتك لم تقرأ مداخلاتي لانك كنت هتفهم منها ان منهجي هو ( الشك ) دي طبيعتي  و حضرتك واضح ان عندك يقين كبير ربنا يزيدك و يثبت قلوبنا . 

خير الكلام ما قل ودل وإتكتب بالمصري الفصيح

رابط هذا التعليق
شارك

  • الردود 85
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

 

إشمعنى مجدي بقى ؟ 

الوحيد اللي ممكن يقول الاسم الصحيح هو الشخص نفسه 

أنا معنديش دليل على اسمك الصحيح إلا منك 

 

انت عارف والعارف لا يعرف nrd:

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )



رابط هذا التعليق
شارك

 

أكيد من حقك تأخذ بالرأي السائد 

وأكيد أنت مع الاجتهاد 

ومع مرونة الدين في التعامل مع المتغيرات 

وأكيد إنت مش ضد الرأي الآخر على مسئولية صاحبه 

لكن 

هل معك دليل أن الرسول حدد ما تحدده توقيتا ونهى عن سواه 

وهل أنت معي أن الأصل في الأمور الإباحة إلا بنص ؟ 

أنت مطلوب منك نص النهي 

لأن الإباحة موجودة بنص القرآن وعدم النهي 

تحديد المطلق أو تخصيص العام لا يكون إلا بنص أو دليل 

 

ماهو لما رسولنا الكريم صلى الظهر في ميعاد الظهر لم يقل لنا لا تصلو العصر في وقت الظهر لكنه برهن عمليا ان صلاة الظهر في هذا الموعد وبرهن لنا ان صيام رمضان في شهر رمضان وبرهن لنا ان الوقوف بعرفة يكون يوم التاسع من ذي الحجة فهو صلى الله عليه وسلم برهن لنا عمليا بتلك المواقيت

اما الاشهر المعلومات فهي تلك الاشهر التي يستعد فيها المسلم لاداء الفريضة ذهابا وايابا لذلك حددت بما هو قبل الحج وايضا بما هو بعد الحج يعني عرفنا ان اشهر الحج تبدأ قبل الحج وتنتهي بعد الحج لذلك كانت كلها ايام حددها المولى عز وجل بالاشهر المعلومات

حكت لي جدتي ان والدتها ذهبت الى الحج على الجمال قبل موسم الحج بشهر وكانت حبلى فيها فلما حضرت الحج ولدتها هناك فقام حاكم مكة او امير مكة باستضافتها لفترة شهور للمحافظة على الطفلة الصغيرة على نفقة الحكومة

ونتذكر جميعنا في الارياف عندما يعرف ان فلانا ذاهب الى الحج تبدأ الافراح الاحتفالات قبل ذهابه بفترة كبيرة مما يؤكد للجميع انها من الاشهر المعلومات

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )



رابط هذا التعليق
شارك

 

نفسي أفهم اللي بيشك يقدم أدلة قاطعة ازاي ؟!!!

 

 انا بقولك  اني قرأت ان الصلاة في البداية كان بيتخللها كلام وسلام  ...

 وعرفت اننا مش لازم نقرأ سورة عقب قراءة الفاتحة في كل ركعة خصوصا في صلاة الظهر و العصر وكنت مذهولة من المعلومة دي وبعض الائمة الفاتحة عندهم مش واجبة رغم نها من اركان الصلاة  ....

وفيه اختلاف في صيغة و عدد التسبيحات عن المتعارف عليها في السجود والركوع و اللي احنا بننفذها اوتوماتيك بصيغة واحدة و 3 مرات كل سجود وركوع ...  

الرسول عليه السلام كان بيؤدي الصلاة و هو بيرتدي نعله ، مرة واحدة فقط خلعه لانه اتنجس ومن يومها وسرت العادة و السنة ان المصليين يخلعوه ولم يفرض عليهم الرسول ذلك بالعكس السنة اننا نصلي بنعالنا  ...

 آدي اربع خمس اختلافات رصدتهم انا وحدي تغير الشكل اللي اتعودنا عليه مابالك لو حد عنده اختلافات تانية !!!

 

ومع ذلك  تجد الشيوخ بيختلفوا حول وضعية اليد اثناء قراءة الفاتحة هل هي تحت الصدر مباشرة ولا على البطن ولا مفرودة جنب المصلي !! قال يعني احنا بنعمل كل حاجة صح مش باقي لنا الا التفصيلة دي .

 

كل حاجة ذكرتها اكتشفت ان لها دليل على النت يعني انا متذكرة كويس قراءتي القديمة  وحضرتك ممكن تتأكد بنفسك... انا بكسل أضع لينكات 

 

 

يا استاذ اسلام حضرتك ما كنتش عاوز تدخل في تفاصيل فرعية وانت آهو اللي بتزقني على سكة تانية احنا كنا بنتكلم عن الحج

 

 

على أي حال زي ما انا لم اطلع على صفحتك الشخصية أكيد برضو حضرتك لم تقرأ مداخلاتي لانك كنت هتفهم منها ان منهجي هو ( الشك ) دي طبيعتي  و حضرتك واضح ان عندك يقين كبير ربنا يزيدك و يثبت قلوبنا . 

 

يعني حضرتك بتشكي ولذلك ليس لديك دليل

اوكي

شكي زي مانتي عايزة

بس بالنسبة لي انا اشك اذن انا دبوس على رأي عادل امام

بالنسبة للثوابت انا ماعنديش ذرة شك فيها

وشكي حضرتك زي مانتي عايزة وبراحة راحتك لكن لما شكك هذا يدفعك لتأييد اقتراح ما سأضطر ساعتها اني اقول رأيي وخصوصا لو كان مخالف لك

تحياتي

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )



رابط هذا التعليق
شارك

يعني حضرتك بتشكي ولذلك ليس لديك دليل

اوكي

شكي زي مانتي عايزة

بس بالنسبة لي انا اشك اذن انا دبوس على رأي عادل امام

بالنسبة للثوابت انا ماعنديش ذرة شك فيها

وشكي حضرتك زي مانتي عايزة وبراحة راحتك لكن لما شكك هذا يدفعك لتأييد اقتراح ما سأضطر ساعتها اني اقول رأيي وخصوصا لو كان مخالف لك

تحياتي

 

كل الأدلة اللي قدمتها دي ما نفعتش ؟!!

ولا يهمك يا سيدي  انا بشك منغير أدلة  ...

الانسان ما يقدرش يغير من طبيعته فما بالك ( الدبوس ) 

حضرتك تقول رأيك المخالف ليَ عادي.. هو انا منعت حضرتك !!

الحكاية دي ما تضايقنيش خالص بالعكس انا سعيدة ليقينك المريح 

خير الكلام ما قل ودل وإتكتب بالمصري الفصيح

رابط هذا التعليق
شارك

  • بعد 4 أسابيع...

بسم. الله. الرحمن الرحيم

بجد بجد انا تهت في قراءة الموضوع !!!اي نعم الله تعالى اكرمنا بالعقل ولكن ان لم نحجمه سيصل بنا الى مواصيل لا يعلم بها الا الله تعالى ...الحج اشهر معلومات الاتدرون ان الرحلة الى الحج كانت ممكن تستغرق شهرا او اكثر .

ممكن نحرم في اي يوم فيها ونتمتع بالكعبة والطواف قدر ما نشاء ...لكن هناك يوم معلوم للنحر وقبله عرفة ..فهل نغير ؟؟

انها طقوس ورثناها عن الاولين والذي اخذوها بدورهم من النبي عليه السلام فهل نخالفة ---اذا كنا لا نقو على ادائه لا مانع الله خفف عنا وقل لمن يستطيع..الحج به طواف وسعي ومبيت في منى والوقوف بعرفه وكل تلك الطقوس دي لابد ان نؤدى في الوقت المتعارف عليه.

اما عن الكوارث فهي من البشر وان الجح مرة في العمر ممكن يقنن الا يذهب مرة اخرى درا للزحام.

انا سابحث في كتبي لاصل الى الرد الناسب بالحجة ولكن الان اكتب من مادرسته وما قمت بتدريسه للطالبات..فالى اللقاء الى حين.

سومه

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

×
×
  • أضف...