اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كل الظروف ملائمة لتكرار نكسة 67


wessam_abo_zed

Recommended Posts

بينما انقضت لجنة اللاسياسات على افراغ قوة الردع المصرية والمتمثلة فى المؤسسة العسكرية المصرية بتسريح الجيش وتقليص حجم القوات معتبرة ان البلاد تنعم فى السلام الابدى, لاتهدأ الايدى الصهيونية عن التوسع الافقى والرأسى للالة العسكرية الصهيونية.

ولعل الخبر التالى ينقل كارثة جديدة بعد تمكن العدو من تصنيع طائرة مقاتلة بدون طيار.

فها هو العدو يقدم اول زورق فى العالم بدون ملاح.

والسؤال الطبيعى لكل قارئ للخبر هنا:

ماهو مستوى الالة العسكرية المصرية مقارنة بما يمتلكه العدو؟

نقلا عن مصر العربية

كشفت الصحف الاسرائيلية عن نجاح الصناعة العسكرية الاسرائيلية في تطوير زورقا سريعا بلا بحارة مزودا بمدافع رشاشة لحراسة المياه الاقليمية.

وقالت شركة الصناعات العسكرية الاسرائيلية (رافاييل) المملوكة لدولة الاحتلال ان الزورق الذي يبلغ طوله تسعة أمتار يمكنه اكتشاف أهداف محتملة بواسطة رادار. كما أنه سيزود أساسا بصواريخ بحر-بحر.

وقال جادي كاتزير رئيس قسم تسويق معدات البحرية في رافاييل "المهمة الاساسية لمثل هذا النوع من النظم مخصص لقوة للحماية من الهجمات الارهابية." وتابع قائلا "نسعى لحماية مواقع مهمة مثل السفن والموانيء ومنصات النفط."

وقالت متحدثة باسم رافاييل ان جيش الاحتلال الاسرائيلي يختبر الزورق لكنه لم يوافق رسميا بعد على شرائه. ولم يكن لدى الجيش تعليق على الفور.

وتستخدم اسرائيل طائرات صغيرة بدون طيار في الاستطلاع وفي تعقب المقاومين الفلسطينيين خصوصا في قطاع غزة.

كما تقوم "اسرائيل" بتسويق هذه الطائرات في الخارج.

ولم تكشف "اسرائيل" عما اذا كان لهذا النوع من طائراتها قدرات هجومية. لكن شهادات فلسطينية متزايدة وتقارير أجنبية تشير الى أن اسرائيل تستخدم طائرات بدون طيار لشن هجمات جوية ضد نشطاء.

تم تعديل بواسطة wessam_abo_zed
رابط هذا التعليق
شارك

السلام عليكم ورحمة الله

يا شيخ تف من بقك .. لا قدر الله .. وغلطة 67 لا أعتقد انها ستعود أو تتكرر .. والكلام اللى انت بتقوله عن الطائرة اللى من غير طيار .. والزوارق اللى بلا بحاره .. اللى بيحكى عنه الجماعه دول .. دخلت مخازن النسيان .. حاجات قديمه .. ومكافحتها اصبحت من السهولة بشكل كبير والاسبوع اللى فات كان هنا هنا معرض ابتكارات المخترعين .. تشوف فيه العجب يا سيدى من اختراعات الكبار والصغار .. العيب عندنا فى جهاز الاعلام اللى مركز على الفنانين والفنانات .. واخبار الرقاصات ..

واطمئن يا اخى .. وربنا يلطف بمصر .. وتعدى ازمتها على خير .. وأعمل إن شاء الله ليلة لأهل الله يوم ما نسرح الافاقين والمنافقين بوسائل إعلامنا ونلغى حاجة اسمها وزارة إعلام ..

تم تعديل بواسطة achnaton

كلمات حق وصيحة فى واد .. إن ذهبت اليوم مع الريح ، فقد تذهب غدا بالأوتاد ..

ليس كل من مسك المزمار زمار .. وليس كل من يستمع لتصريحات الحكومة الوردية ..حمار

ويا خسارة يامصر .. بأحبك حب يعصر القلب عصر

رابط هذا التعليق
شارك

وقالت متحدثة باسم رافاييل ان جيش الاحتلال الاسرائيلي يختبر الزورق لكنه لم يوافق رسميا بعد على شرائه. ولم يكن لدى الجيش تعليق على الفور.

وتستخدم اسرائيل طائرات صغيرة بدون طيار في الاستطلاع وفي تعقب المقاومين الفلسطينيين خصوصا في قطاع غزة.

العزيز وسام

احب اطمنك ان شاء الله 76 عمرها ما حاتحصل تانى

القوات المسلحه لم يتم تسريحها ولا حاجه دى موجوده والناس اللى فيها صاحيين ومفتحييين عنييهم كويس قوى بس فى صمت الواثق مش مجرد دعايه وخلاص .

بالنسبه لموضوع الطائرات والزوارق بدون طيار او ملاح دى اصبح شئ عادى ما نتى عندك دلوقتى فى بيتك بتشغل التليفزيون والتكييف ...................بالريموت وطبعا دى ما أصبحش مشكله ان يتم تطوير نظام الاتصال باى معده لاسلكيا لتشغيلها وعندك كمان التليفون المحمول .

على فكره حزب الله من فتره ارسل طائره بدون طيار وصور فى اسرائيل لمدة ربع ساعه كذا مره بدون ان يتم رصد الطائره او اصابتها دى حزب الله مش مصر بكل امكانياتها البشريه والصناعيه .

اطمئن يا اخى الكريم مصر بخير وما يغركش شوية الحاجات اللى على الوش ولكن هناك رجال مستعدين للتضحيه بالغالى والنفيس من اجل هذا الوطن وقد عشت معهم فتره ورأيت التصميم والعزيمه فى عيونهم .

ومن لا يحب صعود الجبال يعش أبد الدهر بين الحفر
رابط هذا التعليق
شارك

  • بعد 1 شهر...

االأخوة والأخوات مفيش خوف ياجماعه من الزورق أو الطيارة ايه يعنى الحاجات دى ده أبنى عنده طياره بتطير بالخيط وكمان عنده مركب بلاستيك يعنى مفيش خوف أوقلق من تسليح اسرائيل وربك ستار على عباده

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
×
×
  • أضف...