اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

اين مهيب ؟؟

Salwa

Recommended Posts

تعمدت السؤال عنك فى هذا المكان ...

اين انت يامهيب ؟؟

عطر كلماتك يملأ المكان ....

الا ترى ان الورود التى نثرتها هنا تحتاج منك رعاية ؟؟

لقد نبتت ورود كثيرة جميلة فى حديقتنا ...

وأتت عصافير تغرد ....فرحا ..والما ..وشجنا ..

الا تطربك نغمات ..شهد....وصفاء...وسيناترا.. ومينا..ونزار..ودوفى .... وغيرهم ؟؟

فى انتظارك يامهيب ...

(وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً)

[النساء : 93]

رابط هذا التعليق

الفاضلة مدام سلوى كلنا نفتقد مهيب الكاتب المتميز عسى ان يكون المانع خيرا ويعد الينا بنغماته الراقيه وكلماته المتألقه

فكلنا في انتظارك مهيب

رابط هذا التعليق

• الزوار
Guest النسر المصري

عشقت الاستاذ مهيب من حوار واحد كان بيني وبينه...كان عن موضوع فيلم كينج دوم او هيفين

وكك كان راقي الاحساس والمعاني ...لقد عشقت هذ الرجل الاستاذ

في انتظارك يااستاذنا الكبير

شكرا مدام سلوى على طرح هذا الموضوع

رابط هذا التعليق

اانا طبعا لسه شايفاه من كم يوم والحمد لله هو بخير بس فى زيارة قصيرة للقاهرة ثم يعود لواد غير ذى زرع شخصية جميلة وطيبة ومغتربة فى مرافىء الروح

ياريت كلكم تعرفوا مهيب زيى

بطمنكم هو بخير ويارب يارب يارب يبطل وحدة وصمت ويكتب وينثر عطور الابداع فى ارجاء المكان

عندما تشرق عيناك بإبتسامة سعادة

يسكننى الفرح

فمنك صباحاتى

يا ارق اطلالة لفجرى الجديد

MADAMAMA

يكفينى من حبك انه......يملأ دنياى ....ويكفينى

يا لحظا من عمرى الآنى.....والآت بعمرك يطوينى

يكفينى .....انك........................تكفينى

رابط هذا التعليق

مساء الخير ..

فينك يا مهيب ؟؟

وحشتنا ياراجل ..

ارجع وبطل تقل بقى :P

ان شاء الله ترجع بالسلامة إلى واد غير ذي زرع ..

صحيح انك مش عايز ترجع ..

بس يلا دنيا قاسية ..

ومتنساش الهدايا ... عايزه فولية وملبس وجلابيات مصرية من كرداسه وقارورة فيها ميه من النيل :D

و هتلاقيني مستنياك في مطار الملك خالد ..

عند البوابة على طول .. ماشي؟؟

:D

جيجي ...

سعودية الجنسية ... مصرية الهوى ...

رابط هذا التعليق

كنت ساطرح هذا السؤال اليوم ولكن فوجئت بان مدام سلوى سبقتنى وفرحت لما عرفت ان البنت المصريه شافته وانه بكل خير وسلام وهذا اسعدنى كثيرا رغم انى لم اراه ابدا وجها لوجه ولكنى احس كانى اعرفه جيدا من كتاباته المميزه التى انتظرها كمن ينتظر العيد ليفرح وينسى ما فات من الدنيا ويعيش فى ارجاء قصص وحكايا مهيب بكل ما فيها من رومانسيه حالمه وحزن يحرك المشاعر وحدائق غناء وماء رقراق

عد من اجلنا يا مهيب وبطّل تغيب

انما الامم الاخلاق ما بقيت .............. فان همو ذهبت اخلاقهم ذهبوا

...................................................................!

وعلمتنى الحياه اضحك لأحبابى

واضحك كمان للعدو علشان يشوف نابى

واخده كمان بالحضن لو خبط على بابى

فيحس انى قوى وميشفش يوم ضعفى.......

قناتى ع اليوتيوب ....

صفحتى ع الفيس بوك .....

رابط هذا التعليق

فعلا لاحظت - و أنا مازلت جديد على المنتدى و أعضائه - غياب الأستاذ مهيب ..

قليلون من ستركوا أثرا لا ينمحى من على جدار الذاكره .. و يظلوا حاضرين فى العقل دوما ..

و مهيب واحد منهم ..

اتمنى العوده السريعه لك يا أستاذى .. أشعر بالدفء و الحميميه حقا عندما أجدك هاهنا تتجول بين الموضوعات و تنثر سحرك

تحياتى لك ....

الليل ثوبُنا, خباؤُنا

رتبتُنا, شارتُنا, التي بها يعرفُنا أصحابُنا

"لا يعرفُ الليلَ سوى مَن فقدَ النهار"

هذا شِعارنا

لا تبكِنا, يا أيها المستمعُ السعيد

فنحنُ مزهوُّون بانهزامنا

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

افتقدتكم حقا .. جملة لا تعبر حتى عن ربع ما أحس .. افتقدتكم و اشتقت لكلماتكم و مواضيعكم .. ووسط صحراء الحياة و صراعاتها المحمومة المنهكة .. تبقى الواحة و النسمة و الكلمة .. و يبقى الوجود الحميم .. و تبقوا أنتم

مدام سلوى .. غبت قليلا فى اجازة فى مصر .. ورأيت كلماتك الرقيقة .. و بداخلى اتسعت تلك الابتسامة .. افتقدتك .. افتقدتك بجد ... شكرا لسؤالك و لاهتمامك .. ولوجودك ذاته .. أعلم أنك أتيتى فى التوقيت الخاطىء و الزمن الخاطىء بالنسبة لى .. ولو كنتى قد تأخرتى بضعة سنوات لرأيتنى على بابك أنا و أهلى .. حاملا علبة الشيكولاتة اياها .. متحدثا مع والدك بشأن طلب يدك ... لكن تأتى الرياح بما لا تشتهى السفن ... (بعاكس ؟؟ آه .. أيوة بعاكس ..)

شهد .. و أنا أيضا أفتقدكم أضعاف مضاعفة .. فرحى بكلماتك لا تحده الكلمات

النسر المصرى .. لم أنس ذلك الحوار و رقيك .. أسرتنى كلماتك حقا .. ولو أننى لست أستاذا كبيرا ... شكرا لسؤالك عنى

البنت المصرية ........... ماشى .. بس على فكرة اللى قالك ان الموبايل فايدته الوحيدة انه يشتغل كمنبه غلطان .. ساعات ممكن نستخدمه فى الاتصال .. أو الرد على الاتصال .. أحيانا يعنى !!!!

مصرية الهوى ... لو على الفولية و السمسمية و الجلابيات .. تبقى سهلة .. لكن الهوا و الناس و الابتسامات و ساعة المغرب و أكلة سمك فى كاستن و حفلة لنصير شمة و لا لعمر خيرت و الساقية و الأوبرا و الكورنيش و الضحك بصوت عالى و الهزار و الطيبة و المجدعة و اللمة و الأصحاب .. الدفا و ألوان الحاجات و الزحمة و الحياة و الروح و المجتمع و الرجالة و الستات و الأطفال .. الدنيا كلها .. أجيبهملك ازاى ؟؟؟ مصر كانت وحشانى حتى و انا فيها وحشانى بشكل مرعب .. شكرا على سؤالك يا جميل

هشام ... شكرا على كلامك و اطراءك و مشاعرك .. و فعلا أنا كمان بحس ان أعرفك مش عارف ليه .. يمكن من كتاباتك أو تعليقاتك ... روحك المتمردة يمكن بتفكرنى بحاجة .. يمكن

مينا .. ميرسى بجد على كلامك و رأيك فيم أكتب ... ثمة تشابه كبير .. و أحيانا حين أقرأ لك أحسب أنى أقرأ لى .. أحجية غريبة .. أعلم .. لكنها حقيقية ..

شكرا لكم حقا ... و ها قد عدت من مصر .. معشوقتى ... التى أتعبنى حبها حقا ... مظلومة هى الرياض معى ... مظلومة لأنى لم أر أيا من جمالها بسبب مصر .. ربما لو كنت من مكان آخر لرأيتها بعين أخرى .. لكن مصر فاتنة .. فاتنة بأكثر ما كتبوه فى الكتب و تحدث عنه المؤرخون .. لم أشبع من مصر .. و أزعم أننى لن أشبع منها يوما ... كل مرة أسافر أكتشف أننى أترك جزءا أكبر من روحى هناك ... كنت كمن يقابل حبيبته .. فيفتقدها و هى معه .. كنت كمن عرف الحقيقة لكن لم تطالها يداه .. و تظل مصر .. محور الاهتمام و الاشتياق و الحب .. تظل كما هى .. بجنونها و طيبتها و منطقيتها و دفئها و شجنها... تظل المعنى و الدليل .. تظل الروح فى عالم بلا روح .. و تظل النغمة العذبة فى عالم أتلفته الملوحة .. تظل أحلى بلدان الدنيا .. ليس لأننى مصرى ... بل لأنها الحقيقة المجردة

ليتنى كنت من بلد آخر .. لما عانيت عشر الغربة التى أعانيها الآن ...

أشكركم لأنكم تذكرتمونى ...

مهيب

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>حين يصبح التنفس ترفـاً .. و الحزن رفاهية .. والسعادة قصة خيالية كقصص الأطفال</span>

رابط هذا التعليق

إلى اللواء الركن المهيب / مهيب ... حمد الله عالسلامة يا مان .. والـ coffe time بتسأل عنك وبتقول هو مهيب ما بقاش صاحب مزاج ولا إيه ؟.... في إنتظار تشريفك قريباً في سهرة مزجانجية من إياهم خصوصاً مع هفهفة نسمات ليالي الشتاء الباردة التي تلفح الوجوه عندما تغرب الشمس على مزارع الخيول في بئونه ( أموت وأعرف مهيب بيجيب الكلام المجعلص ده منين ؟ ) ..

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

حمد لله با السلامة يامهيب بيه ..

دي السعودية نورت لما حضرتك شرفتنا :D

الله الله الله .. ايه الكلام الجميل ده ( المجعلص على رأي سي السيد :P )

دنتا شوقتني كمان وكمان ان انا اشوف مصر ...

لكن الهوا و الناس و الابتسامات و ساعة المغرب و أكلة سمك فى كاستن و حفلة لنصير شمة و لا لعمر خيرت و الساقية و الأوبرا و الكورنيش و الضحك بصوت عالى و الهزار و الطيبة و المجدعة و اللمة و الأصحاب .. الدفا و ألوان الحاجات و الزحمة و الحياة و الروح و المجتمع و الرجالة و الستات و الأطفال .. الدنيا كلها .. أجيبهملك ازاى ؟؟؟

سيبك من ده كله .. الحاجه اللي تقدر تجيبها .. جبتها ؟؟!!

والا تحاول تتوهني في الكلام عشان انسى :P

في إنتظار تشريفك قريباً في سهرة مزجانجية من إياهم خصوصاً مع هفهفة نسمات ليالي الشتاء الباردة التي تلفح الوجوه عندما تغرب الشمس على مزارع الخيول في بئونه

الحمد لله ضمنا عزومة ...

سي السيد ايه رأيك لو تعزمنا في المطعم الصيني :P

وابقى بلغني قبلها بيوم عشان الحق اجي الرياض .. والا استنى لحد ما اجازة الحج تبدأ :rolleyes:

جيجي ...

رابط هذا التعليق

الحمد لله ضمنا عزومة ...

سي السيد ايه رأيك لو تعزمنا في المطعم الصيني  :rolleyes:

وابقى بلغني قبلها بيوم عشان الحق اجي الرياض .. والا استنى لحد ما اجازة الحج تبدأ  :

شكلك كده في القصيم دلوقت ؟ صح

بس بلاش المطعم الصيني أحسن نتقفش ...

إسمعي الحكاية الواقعية دي : السنة اللي فاتت لقينا إتصال من واحد زميلنا مهندس إتصالات جنوب أفريقي بس من البيض .. المهم الواد عمال يعيط ويصرخ ويقول إلحقوني أنا في السجن - وهو أساساً صغير في السن وشكله بودي على الاخر - .. إجري يا جدع .. حوش يا عم ... روحنا له .. إيه يابني اللي حصل ؟ فصاحبنا طبعاً عايش في كومباوند ... وإنتي عارفه المواضيع عندهم سلطة جوه وعادي يعني .. المهم صاحبنا حب يعمل تلات أربع رجالة ويتقمص روح حاتم الطائي وراح عازم إتنين من صحباته أمريكيات من جيرانه في الكومباوند على المطعم الصيني - عارفه مجمع المطاعم الصيني اللى عند التعاونية ؟ - المهم كلوا وإتبسطوا وصاحبنا دفع الحساب ولسه خارجين من المطعم لقوا عربية الهيئة .. راحوا شقطينه وعلى العمبوكة عدل - السجن يعني - والامر ما يسلمش برضوا من الأمريكيات اللي راحوا هما كمان وبقوا يغنوا يا حلوه يا بلحه يا مقمعه .. وبقت قضية ولازم فيها حكم - على الأقل جلد - .. المهم جبنا له واسطه من الإمارة وطلع منها وهو عنده شبه تخلف عقلي - والله الواد كان بدأ يتجنن فعلاً لإنه كان عمال يكلمهم إنجليزي وهما مش فاهمين وهو مش عارف هو ممسوك ليه وهما مش عارفين يفهموه إنها تُعتبر قضية آداب مع إنه ما عملش حاجة من اللي بالي بالك :P دي هي أكلة سمك ومعها سلطات - ولإن حظه كان إسود فلقد تم إلقاء القبض عليه يوم أربعاء .. والخميس والجمعة أجازة .. وعلى ما الواسطة إتدخلت كان عدى إسبوع .. طبعاً الواد خرج من السجن - زايد النص وزيادة - وهو يهذي بكلمات وعبارات غير مفهومه - بس إحنا كنا فهمينها - وحلف ما هو قاعد فيها وفعلاً أستقال ومشي نهائي ..

أنا كنت هاتجنن بقى وأعرف مصير بنات بوش إيه ... فطبعاً إحنا وقفنا وقفة رجالة .. وولا سألنا عنهم ...

فالله يخليكي بلاش صيني ومشيها أي مطعم شعبي في البطحاء .. أهو على الأقل نبقى في وسط الزحمة وماحدش شايفنا من اللهم أجعل كلامنا خفيف عليهم :P ... أو حولي لي 50 ريال وأشتري أنا وجبتين بروستد ويا دار ما دخلك شر .

رابط هذا التعليق

لسه زى مانت يا س س ... لسه زى مانت هتكون سبب رفدى من الشغل فى القريب العاجل ... ايه يابنى ؟؟ انت ايه ؟؟ قريت حكايتك و قعدت أضحك للمرة التالتة فى الشغل و الناس تقول ده ماله ده .. اتجنن بسبب رجوعه من الاجازة أكيد ...

انت بص بقى ... انت تحاول من دلوقتى يكون ليك سلسلة كتابات و لا مقالات منتظمة ... مش معقول الدماغ دى بجد

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>حين يصبح التنفس ترفـاً .. و الحزن رفاهية .. والسعادة قصة خيالية كقصص الأطفال</span>

رابط هذا التعليق

انت بص بقى ... انت تحاول من دلوقتى يكون ليك سلسلة كتابات و لا مقالات منتظمة ... مش معقول الدماغ دى بجد

دماغ إيه يا مهيب يابني ما خلاص ....

كنت عايزك تشوفني من ييجي 10 سنين أيام ما كانت دماغي دي أكبر من حي السليمانية ... هيييييه .. ما فيش حاجة بتفضل على حالها ...

دلوقت دماغي بتلُق في الطاقية .. وده دليل على إنها فاضية أو مهويه - منسمه على رأي إخوانا السعوديين -

يالله بقى إنتوا الجيل اللي هايشيل الراية من بعدنا ..

رابط هذا التعليق

يالهوووي .. لا طالما الحكاية فيها هيئة وبتاع .. لا خلينا بعيييييد ..

على رأيك ومالها منفوحة والبطحاء :wub:

50 ريال حرام عليك ..!!

عايز تاخد نص رأسمالي :excl:

وان شاء الله الراية هتتشال يعني هتتشال .. ياجدو سي السيد :excl:

جيجي ...

رابط هذا التعليق

حمد الله على السلامه يا مهيب ولو انى كان نفسى اكون اول المرحبين بعودتك لبيتك الكبير المنتدى ده

بجد وحشتنا جدا وبجد اشتقنا لاعمالك بس بعد مقريت رائعتك الجديده احسست وكانك لم تغب الا لكى تاتى على غفله وتهدينا هديه العيد عشان نفرح وتفرح معانا

بجد حمد الله على السلامه :wub:

انما الامم الاخلاق ما بقيت .............. فان همو ذهبت اخلاقهم ذهبوا

...................................................................!

وعلمتنى الحياه اضحك لأحبابى

واضحك كمان للعدو علشان يشوف نابى

واخده كمان بالحضن لو خبط على بابى

فيحس انى قوى وميشفش يوم ضعفى.......

قناتى ع اليوتيوب ....

صفحتى ع الفيس بوك .....

رابط هذا التعليق

شكرا يا هشام .. و أنتم و الله وحشتونى بجد ... الله يسلمك يا رب .. أعمالك وحشتنى و كلامك و أفكارك و تعليقاتك على ما أكتب من هراء ... و اعتبر يا سيدى نفسك أول المرحبين

مهيب

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

ايه يا مهيب ؟؟

هي بنت السلطان خطفتك والا ايه الحكاية !! :D

جيجي ...

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      ودع الملايين حول العالم الملكة إليزابيث الثانية بحضور عدد كبير من قادة العالم وتقدم الملك تشارلز وكبار أفرادعرض المقال كاملاً
    • 3
      تشغلنى منذ فترة الكثير من التساؤلات ... ففى ظل هذا الزخم الشديد من تناقض المفاهيم .. فى ظل هذا الزخم الشديد من الاختلاف و العنف و الدماء التى تملأ الأجواء .. فى ظل الزخم الرهيب من الدعوات و الاعتراضات و تردى الأحوال ... أجد نفسى دونما ارادة أسترجع الكثير مما كنت قد قرأت عن أحداث تاريخية .. وقفت عندها تساؤلاتى و حيرتى ... يقولون أن التاريخ يحوى العجب العجاب .. و لعل دارس متعمق فى التاريخ البشرى بصفة عامة ليكون أقدر الناس على أن ينبئنا بم ينتظرنا ... والآن دعونى أسرد لكم بعض النقاط التى استوقفتنى
    • 3
      كل سنة وحضرتك طيب يافندم
    • 17
      لم يستطع أن يصدق أن اليوم هو آخر أيام دراسته .. يوم حفل التخرج .. نظر الى مبنى الكلية العتيق الجاثم أمامه .. اللافتات تعلو كل شيء ... و الكلية مزدحمة بشكل أو بآخر .. وجوه كثيرة يعرف أغلبها ... "انظر جيدا ... املأ عينيك فانك مفارق هذا كله " .. هكذا حدث نفسه .. لكنه لم يدر ما سر حالة الشجن تلك ... استمر توارد الخواطر بذهنه الى أن قطعه صديقه قائلا بمرح : "- لا تحاول أن تضفى جوا كئيبا على يوم مرح كهذا ... اننى لم أصدق يوما أن هذه اللحظة ستأتى و أتخلص و للأبد من حياة الدراسة تلك" ابتسم و هو يجيبه
    • 4
      :rolleyes: كل سنة وانت طيب وبالف خير وصحة وعافية وسعادة وهناء كل سنة وانت جميل الروح صافى القلب مالى الدنيا أدب ومؤلفات ومدونات كل سنة وانت بيننا بتسعدنا بحروفك ووجودك وما تغيبشى كتير كده وحشتنا وعقبال مليون سنة مادا اللى بقى شكل هارى بوتر وماما مانا
  • أضف...