اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

دعوه لنوع جديد من الغناء

Recommended Posts

يا جماعه بصراحه انا ماقدرش اقوم عن نفسى انى مطرب كل اللى اقدر اقوله عن نفسى انى شيىء صغير او ضعيف جدا بجوار عمالقة الغناء القدامى اللى نفسى اعيد مجدهم ونفسى ربنا يقدرنى اعمل كده بصراحه لو اعدنا بحفظ اغانى ام كلثوم وعبد الحليم ونغنيها تانى ولا هنعمل اى حاجه لان لام كلثوم هترجع ولا زمانها الجميل هيرجع تانى ولا عبد الحليم ولا فريد ولا محمد فوزى ولا عبد الوهاب ولا اى حد من الناس دى وبصراحه برده اهانه لنا كابناء جيل واحد اننا مش عارفين نسبت وجودنا ونكتفى باتمحك او التمسح وانا اسف انى عبرت بهذا المصطلح بفن العظماء دول بس المفروض برده نعبر عن اللى احنا عايزين نقوله ومش صح برده اننا نقول امى مسافره وهعمل زفه بس ياريت ماتعمل رفه ياريت نحاول مجرد محاوله اننا مش نرجع فن زمان بس نقول كلام مهم زى مشاكل فى حياتنا مش مهم تكون حب او رمش او شفايف المهم نعبر عن نفسنا وخلاص

رابط هذا التعليق

أهلاً عزيزى العندليب الأبيض فى محاورات المصريين tulips.gif

موضوعك جميل و طرح قضية هامة فى نظرى و هى نظرة الناس الى عظماء الغناء الأن ...

معظم الموسيقيين ينظرون الى الجيل الفنى الذى ظهر فى فترة ما قبل الثورة و حتى السبعينيات على انهم ( تابوهات ) لا يجوز الإقتراب منهم أو تقليدهم أو حتى منافستهم ...

فى الغالب هم لهم الحق فى ذلك فموهبتهم الفنية ( أعنى العظماء من الفنانين ) كبيرة و قد عملوا فى فترة لم يكن للتقدم التكنولوجى فى الحقل الفنى اى شأن يذكر , و لكن ...

لننظر الى أوروبا و أمريكا كيف ينظرون الى عمالقة الفن عندهم ... و لنأخذ مثلاً ألفيس بريسلى على إعتبار انه عملاق فى موسيقى الروك اند رول ...

أغانيه توزع توزيع جديد يعاصر هذة الفترة بكل ما فيها من تقدم تكنولوجى فنى و تُغنى مرة ثانية ...

سيلين ديون ايضاً أغانيها القديمة توزع مرة أخرى و تُغنى بواسطة فرق جديدة ....

بإختصار يتم التجديد دائماً فى الأغانى القديمة و غنائها مرة أخرى بأصوات جديدة ....

ذلك لأنهم ينظرون الى الأغنية كقيمة فنية خالدة لا تموت بموت صانعيها ,و الأكثر من ذلك انهم يرون انها كالنبتة التى تحتاج الى رعاية فلا يتركوها على حالها القديم , فيطوروا و يحدثوا فيها ... مع الإحتفاظ بالطابع الفنى المميز لها ...

تماماً كالأبنية الأوروبية القديمة الى نجدها فى بريطانيا و فرنسا , مبانى ذات طابع قديم تعود الى عصر الباروك . و مع ذلك الحكومات تطورها و تدخل لها الكهرباء و التكيفات و آلات الإنذار و ما الى ذلك , كله مع الإحتفاظ بالطابع المميز لها ....

فمتى ننظر نحن الى عظماء عصرنا تلك النظرة فنطور من هذة الأغنيات و يعاد توزيعها و تشكيلها ليستمع اليها جيل الشباب الحالى بدون ملل ,.... الفاتحة ...

تحياتى ...

رابط هذا التعليق

أهلا بيك ياعندليب وياريت تتحفنا كل شويه بحاجه وتفكرنا باللذي مضى

أنا كنت هواه وحبيبه روحي وقلبي حواليه

لو كان الدمع يجيبه كنت ابكي العمر عليه

والكيمي كيمي كاه الكيمي كيمي كيه

أهلا بيك شرفت المنتدى

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

العندليب

الابيض

حماده

دياب

.

.

.

.هو ده اللي تقصده يا اخي الكريمViolinking

التراث بتوزيع الايام دي..العندليب مع دياب...الابيض ده لون حياتنا

دعني ..ارحب اولا باخونا الكريم ..ونتمني ان تكون معنا تنفعنا وننفعك

واقول من وجهه نظري ..

الموسيقي والاغاني ..ماهي الا انعاكسات من الواقع والمجتمع وثقافه ذلك المجتمع وما يحدث فيه

يامصر... يامصر...يامصر

ياااااااااااااااااااااااااااااامصر

رابط هذا التعليق

شكرا لكل الناس الجميله اللى ردت وياريت لو حد يكتب اشعار او قصايد وحد بيلحن نتعاون مع بعض ونعمل جيل او طابع مختلف من الفن الغنائى

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...