اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

محمد عبد الوهاب (المغني)


MZohairy

Recommended Posts

http://www.altarab.com/egypt/abdelwahab.html

http://6arab.com/singers-ar/middle/m7ammad...lwahab-ar.shtml

http://www.medi1.com/musique/liste_titres....ELWAHAB&l=debut

بعض المواقع لأغاني عبد الوهاب

يالاضافة الى موقعه

www.abdelwahab.com

تمنياتي باستماع سعيد

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

لقيتلكم الكرنك يا سمييعه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

محتاجه سمييعه هاي كلاس

ياللا لنستمع معا.....

http://www.sawari.com/index_files/karnak.wmv

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

للمرة التالتة على التوالي يا عم زهيري تضطرني أخلع القبعة وأنحني أمامك.. أول مرة من كام يوم بس لما حققت لي رغبتي بأغنية (كله في المواني) لعفاف راضي.. والمرة التانية في موضوع محمد رفعت، ولم أكن أعرف أنك دارس موسيقى، ولكني انحنيت أمام أذنك وإحساسك العالي كسميع كبير.. واليوم أجدد الانحناء، أمام عشقك لعبد الوهاب الذي يقشعر له بدني كلما سمعت إحدى روائعه.. وأ}كد على اختياراتك، وأدعم الجندول التي أعتبرها معجزة فنية بكل المقاييس، كما أشير إلى النهر الخالد، لأني من عشاق النيل أصلا.. وأغنية الرائعة فيروز (جارة الوادي) والتي غناها عبد الوهاب بصوته أيضا وأبدع فيها بإحساسه الخاص.. وبالطبع غيرهم الكثير جدا، بما فيها مواويله القديمة، وخد عندك:

مسكين وحالي عدم من كتر هجرانك

ياللي هجرت الوطن والأهل علشانك

****** ودا كمان ******

كل اللي حب اتنصف وانا اللي وحدي شكيت

حتى اللي رحت أشتكي له قال لي ليه حبيت**

حتى لما نادى عبد الوهاب على التين والعنب كالباعة الجائلين كان رائعاً.. ولعلك تعرف هذا الموال.. عموما الكلام عن عبد الوهاب بالفعل ممتع ولا ينتهي.. ولكن أتمنى عليك يا عم زهيري إنك ما تنساش الجميل بليغ حمدي.. لإن الراجل ده برضه حالة خاصة جدا.. وكما قال عنه عمار الشريعي ذات مرة إن بليغ حمدي أجبر كل الملحنين اللي بعده على السرقة منه، لأنه ما سابلهومش حاجة يقولوها.

فبليغ ـ حسب احساسي لإني مش دارس ـ مزج التراث بالتجديد الموسيقي، ونجح في أنه يعمل جملة شجنية خاصة في كل أغنية أو لحن، وقدر يخلق جيل جديد من المطربين، ويعيد اكتشاف بعض الموجودين أصلا.. زي ما عمل مع شادية ووردة ومحمد رشدي وعفاف راضي، وغيرهم الكثير، بل لا بد من الإشارة إلى رائعة أم كلثوم (فات الميعاد) والتي في رأيي كسر فيها ناموس غنائي لم يكن يخترقه أحد أو حتى يجرؤ.. لأنه عمل مقدمة موسيقية جبارة، وبدأ الإغنية بجملة صادمة (شبه جواب)، وظل يوتر الأجواء ويصعِّد الحالة تدريجيا، ثم يهبط بها تدريجيا لغاية ما يقفل الجملة تاني بفات الميعاد كما بدأها، ثم تنطلق الست صارخة في جواب جديد وإحساس جارف هو أشهر مميزات بليغ، لتقول: وتفيد بإيه يا ندم.

الأغنية دي بترعبني يا عم زهيري.. ومرسي جميل عزيز، وهو من هو في الشعر الغنائي عمل فيها العديد من العبارات الصادمة، كان أقواها (عايزنا نرجع زي زمان.. قول للزمان ارجع يا زمان.....).. ولو لاحظت رد فعل الناس في الحفلة عند غناء الست هذه الجملة، لعرفت حجم الصدمة، بل اني اشك ان فيه حد منهم أغمى عليه أو جاله انهيار عصبي..

الله يرحم هؤلاء الناس يا عم زهيري.. ويرحم احساسنا منهم، لأنهم بصراحة بيمرمطوا مشاعري

تحياتي للدوق

تم تعديل بواسطة عصفور طاير

العشب طاطا للنسايم ونـــــــــــــــــــخ

أخضر طري مالهش في الحســــــن أخ

عصفور عبيـط انا .. غاوي بهجه وغـــــنا

ح انزل هنا.. وانشالله يهبرني فـــــــــخ

b8.JPG

رابط هذا التعليق
شارك

عادة مكنت احب اسمع المقاطع الطويله للاغاني لكن مع عبدالوهاب الوضع اختلف ..............وحقيقة بدايتي الفعليه مع عبدالوهاب كانت بعدتخرجي من الكليه سنه 96 وجلوسي عاطل حوالي 6اشهر وكنت الصباح دايما اسمع (مسافر زاده الخيال) من كاسيت استعرته من ابن خالتي..............حتى ادمنت سماعه

واول زياره لمصر اشتريت له سي دي من محل جنب الفيشاوي.........................

وموسيقى عاشق الروح بتعجبني جدا واغنية مضناك

ومن الاغاني الوطنيه ..........عاش الشعب العربي ...........اقول ايه ولا ايه على عبدالوهاب

بس سؤال للموسيقار زهيري عندك معلومات عن اغنيات حليم الرومي (ابو ماجده) سمعت في الاذاعه صدفه اغنية اذا شعب يوما اراد الحياه واعتقد انه عملاق لم يكتشف بعد بشكل جيد فما معرفتك به؟؟؟؟؟؟؟؟؟

:Zamalek: راية في البلكونه...

شاره عالعربية....

زملكاوي عيلتي كلها زملكاويه :dance:  

 

 

رابط هذا التعليق
شارك

نرد واحده واحده

أولا بشكر اخويا عصفور طاير على الاطراء اللي غرقني بيه ده وانا ماستاهلوش

ثانيا يااما تلبس القبعه على طول يا تقلعها على طول عشان متاخدش انفلوانزا وانت عصفور يا عصفور :)

فعلا عبد الوهاب لحن جملة( ولا تين ولا عنب زيك يا جميز ب نكله الوزنه) والله برافو انك عارفها :sad:

بالنسبه لبليغ حمدي :

بليغ للغرابه رغم كترة الحانه عمره ما لحن حاجه وحشه!!!!

يعني مبيعرفش يفوت ويعمل حاجه نص نص (مع الاعتذار للآنسه نانسي عجرم)

وبالمناسبه ياريت تسمع آخر كوبليه في أنا وانت ظلمنا الحب - من الحان بليغ حمدي

من أول : أنا وانت نسينا حتى نتعاتب ونتصارح

وعز عليك تسيب العند وتسامح

وعز عليا أكون البادي واتصالح

واصبح كل يوم بينا يفوت اصعب من امبارح

نسينا اننا عاشقين

نسينا واحنا مش داريين

(ثم يأتي للجبروت اللحني عندما ينحرف ببساطه متناهيه لمقام البياتي الشديد التأثير)

نسينا ازاي كده نسينا

وايه ده اللي جرا لينا

شيئ غير بشري بالمره

الله يرحمه

وبالنسبه لأخويا مسافر زاده الخيال فأنا بعترف اني مقصر في حق الموسيقى اللبناني شويه بس بحب أوي فيروز ووديع الصافي وناس تانيه كتير اعرف شكلها وصوتها بس معرفش اساميهم

وانشاءالله حجيبلك شوية وطنيات تحفه

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

ندخل في الأغاني الوطنيه

أرجوكم متخدوش الموضوع من الناحيه السياسيه يعني متفسروش الكلمات وتتهموهم بالكذب والنفاق والكلام ده

الأعمال بالنيات والله يرحمهم جميعا

http://engr.smu.edu/~saad/abdelwahab/songs...a3alalfalah.ram

أغنية حي على الفلاح تلحين وغناء عبد الوهاب وتوزيع الرحبانيه ينهاية عام 1967

الأغنية من مقام الصبا الحزين وهي لتعزية وشد أزر الشعب المصري في المرحلة العصيبه

اسمعوا الأغنيه كلها وركزوا في آخر الأغنية حينما يغني عبد الوهاب مع الكورال ويقول حي حي على الفلاح

وكأنما المغني يتحول الى شيخ و مقرئ و مؤذن في آن واحد

منتهى التعبير ومنتهى الحس

اسمعوا معايا

ملحوظه : شروط الاستماع السليم فهناك فرق بين ان تسمع .......... و تستمع

( اضاءة خافته - ليلا - هدوء تام - مكان مفتوح - النظر الى السماء)

ياللا بينا

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

http://engr.smu.edu/~saad/abdelwahab/songs...taht3inayya.ram

أغنية اليوم فتحت عنيه

نهاية عام 1952

جاءت تعبيرا عن الفرح بالثوره وما كان متوقعا منها أن تحققه!

الأيقاع هنا ايقاع المارش وهو اختيار شديد التوفيق للمناسبة العسكريه

(ايقاع المارش هو دوم تك - دوم تك - دوم تك - دوم تك ) مثل المارش العسكري

واللحن خليط بين المارش العسكري والموسيقى الحالمه والآمله في الخير القادم

أشد انتباهكم لطريقة تلحين كلمة حريه حريه

فقد قفز فيها بثلاث نغمات مختلفه لثلاث مرات وكأنه عصفور يتنقل من غصن لغصن للتعبير عن الحريه!!!

عظيم وفاجر الموهبه :D

لنستمع معا..........

متنسوش شروط الاستماع

ياللا

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

الناقد الفني الأستاذ م زهيري

ماأيك فيما فعله الاستاذ عبد عبد العال في اغاني عبد الوهاب القديمة من إعادة توزيع بعضها وإدخال الات موسيقية جديدة

رابط هذا التعليق
شارك

ماأيك فيما فعله الاستاذ عبد عبد العال في اغاني عبد الوهاب القديمة من إعادة توزيع بعضها وإدخال الات موسيقية جديدة

والله في رأيي أنا انه جه يكحلها

عماها

الأغاني فقدت رونقها و جاذبيتها و قدرتها الجميله على تذكيرك بالماضي ( مابقتش هي)

الا انها قد تكون طريقه لدفع اجيال حديثه للاستماع الى الموسيقى القديمه لأنهم مبيربطهمش بيها ذكريات و مسمعوهاش في نسختها الأصليه

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

http://www.sawari.com/start/la.mp3

لأ مش أنا اللي ابكي 1955

كلمات : حسين السيد

لأ مش أنا اللي ابكي ولا أنا اللي اشكي

لو جار عليا هواك

ومش أنا اللي أجري واقول عشان خاطري

وانا ليا حقا معاك

تبقى انت هاجرني وانت اللي ظالمني

وفاكرني ح ترجاك

أنا قلتها كلمه وكل شيء قسمه

ودي قسمتي وياك

وكفايه قلبي انشغل على قلب خان الأمل

وعايزني أرجع تاني لا أرجع لك تاني لا

من كم سنه لما دار الهوى بينا

فاكر احنا قلنا ايه

مش دى راحة قلبي ولا ده أمل حبي

اللي اتفقنا عليه

إشمعنى انا عهدك صنته ورعيت ودك

والعمر ضاع حواليه

لكن اللي بيحبك مالوش تمن عندك

والغالي يرخص ليه

أنا راح زماني هدر ولا كانش عندك خبر

وعايزني أرجع تاني لا أرجع لك تاني لا

أنا مش بعاتبك دلوقت أنا بدي اقول ليه ده يحصل

علشان نهايتك ونهايتي كان يجري ايه لو كانت اطول

غيروك ..علموك تنسى وتبيع اللي كان

بعته ليه .. تنسى ليه فين حبيبي بتاع زمان

فين قلبك من حبي ليه ماسكنش جنبي

كان مشاركني ف عمري ونسى يشارك قلبي

ما قدرش يعرفني ما عرفش يفهمني

وعشان ايه ما عرفش ده ذنبك مش ذنبي

بيقى انت هاجرني وانت اللي ظالمني

وفاكرني ح ترجاك

لو قريتوا الكلمات لوحدها حتعرفوا أد ايه جميله

اللحن والأغنيه اهداها عبد الوهاب لزوجته الأولى بعد طلاقهم

واللحن يعبر عن الحزين المفارق والمحتقظ بكرامته في آن واحد

أو التفاؤل الكاذب بمعنى آخر

انتبهوا لجزء انا مش بعاتبك دلوقتي انا بدي اقول ليه ده يحصل

و حرقته بتعبيره اللحني المبدع في جزئية غيروك علموك تنسى وتبيع اللي كان

ابداع لحني آخر لعمنا عبد الوهاب رحمة الله عليه

لنستمع معا.......

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

http://www.6rbtop.com/download.php?song_id...73&type=au&q=hi

من أد ايه كنا هنا

من شهر فات وللا سنه

خمسينات القرن الماضي

وقوف على الأطلال

أرجوكم

ارجوكم

أرجوكم

اسمعوها بتركيز حتلاقوا روحكوا ضعتوا.........

من أول نغمه وكأنها قافله تسير وتشاهد أثر ضاع

لآخر نغمه

وبالذات الحته بتاعة:

نسيت معاك كل الهموم

وقلتلي ياريت يدوم

مرضيتش يومها تقولي

ايه اللي قصدك يدوملي

الود

الصد

البعد

ياريت هنانا داملنا

وفي الآخر

يرجع للبدايه وكأنه يفيق ويقول

من أد اييييييه كنا هنا

من شهر فات وللا سنه

نستمع مع بعض........

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

http://www.medi1.com/player/player.php?i=217433

تراعيني قيراط اراعيك قيراطين - حسين السيد 1953 مقام صبا

دعوني القي الضوء على هذا المقام قليلا:

لمقام الصبا في الموسيقا العربية مكانة اثيرة ومحببة للأذن العربية, ذلك أن تأثيره النفسي يضع المستمع في حالة من الحزن الذي يعبر عن الأسى والشجن العميق

ولهذا نرى أغلب الأغنيات العربية الملحنة على هذا المقام الخاص تؤتي فعلها وأثرها البين في نفسية المتلقي والمستمع العربي الذي نراه يتفاعل بشكل عام مع هكذا نوعية من الأغاني كانعكاس طبيعي لآلامه وعذاباته الروحية التي تكاد لا تنتهي.‏

- ومقام الصبا الذي يولد الحزن كما أسلفت له طبيعة نغمية خاصة ومتفردة التي لا تتشابه مع أي مقام آخر في الموسيقا العربية أو حتى المشرقية عموماً, ومن هنا نرى تفرد هذا المقام بلون الحزن والألم والأسى بالرغم من أن كثيراً من المقامات الموسيقية تعطي نفس الأثر إذ ما توفر الملحن المبدع الذي يغوص بأسرار المنظومة المقامية العربية, كما حدث مع الموسيقار الكبير محمد عبد الوهاب والمبدع رياض السنباطي والشيخ زكريا أحمد وغيرهم من مبدعين لحنوا أغنيات خالدة من مقام الصبا الشجي

- لحن الموسيقار محمد عبد الوهاب من مقام الصبا أغنيتين فقط هما (هاجراني ليه) الأغنية الفاتنة بحق وهي من كلمات (أمين عزت الهجين) غناها سنة 1932 والأغنيه اعلاه (تراعيني قيراط) من كلمات حسين السيد غناها سنة 1953 إضافة إلى مقاطع عديدة من أغنيات لحنها لكبار المطربات والمطربين كما في أغنيات - أمل حياتي, أغدا ألقاك, شكل تاني, ورائعته (من غير ليه) وغيرها من أعمال قارب فيها محمد عبد الوهاب مقام الصبا ولامسه بشكل خفيف وعابر لأنه استخدم عوضاً عن ذلك مقامات أخرى تعطي نفس الأثر المراد كمقامات الراست والبياتي والكرد والنهاوند وغيرها من مقامات, كما نجد في مواويله الخالدة التي تفيض حزناً وشجناً مثل (مسكين وحالي عدم) و(اللي انكتب على الجبين) و (أشكي لمين الهوى) وغيرها من مواويل وإبداعات لهذا الفنان الكبير الذي وعلى الرغم من ابتعاده عن هذا المقام الشجي إلا أنه أثرى تاريخ الغناء العربي بروائع خالدة لا تنسى.

أغنية تراعيني قيراط من الأغاني التي غناها عبد الوهاب بعد انفصاله عن زوجته الأولى وعاونه حسين السيد في تجسيد ما يشعر به من معاني

و قام عبد الوهاب بتوهيبها واسمعوها واحكموا........

و في النهايه سأذكر لكم معلومه نادره عن محمد عبد الوهاب و أذنه......

فقد قالت عنه الدكتوره رتيبه الحفني بعد دراسات كثيره

أن اذن الانسان العادي تستطيع ان تشعر ب 1/9 من التون الموسيقي

و أذن أم كلثوم كانت تشعر ب 1/1000 من التون الموسيقي

بينما عبد الوهاب

فقد كانت أذنه تشعر ب 1/2400 من التون او النغمه الموسيقيه :D

رحمة الله عليهم

دعونا نستمع معا

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

http://www.sawari.com/start/om-kalthoom/WE...20EL%20AYAM.mp3

و دارت الأيام للعذب (جدا) مأمون الشناوي و تلحين (الأويمجي) محمد عبد الوهاب 1968

سنلاحظ هنا أن أم كلثوم كانت قد قاربت على السبعين من عمرها

لذا سيتعمد المحنك عبد الوهاب أطالة الفواصل الموسيقيه لأعطاء المطربه الكبيره فرصه لاراحة صوتها بين الكوبليهات الغنائيه

بعد مقدمه موسيقيه انتقل فيها بين قرابة الخمس مقامات موسيقيه ببراعة منقطعة النظير كان كل ما فيها جميل و بديع و حساس و معبر و معجز وسهل ممتنع و مسلطن للجمهور حتى يبدأ الاستماع للست و قد وصل الى النشوى الغنائيه في الأستماع ..........نبدأ التحليل

النغمه التي لحن بها عبد الوهاب كلمة دارت الأيام و مرت الأيام تصور لك و كأن انسان متقدم السن ينظر الى ما مضى بعذابه والامه ويردد و دارت الأيام وهو يهز رأسه متأسيا

وفجأه تأتي كلمة

وقابلته

لحنها كأنه رأى الحبيب فجأه ونسى كل شيئ بصدمه لحنيه

وينفجر ب مقدرش على بعد حبيبي بالصعود لأعلى السلم الموسيقي لكي يعلنها للعالم انه ليس له الا حبيبه

في الكوبليه الثاني سأركز على جملة

وهمسلي قالي الحق عليه (ينخفض بها الى ادنى درجات السلم ببراعه لكي يعبر عن الهمس)

معجزة عبد الوهاب في روعة التعبير الموسيقي عن الكلمة

ويأتي الكوبليه الثالث ( وصفولي الصبر ) مقام الكرد .... موسيقى عظيمة الجبروت.........

الموسيقى فيه شديدة الملائكية (وستستمعوا الى صوت اندهاش الجمهور من جمال اللحن) يعبر الجيتار فيها عن الايقاع و الكمنجات عن اللحن في تناغم جميل و حساس ويدخل الأكورديون بينهم ليشعل اللحن ثم يعود الجيتار منفردا

انظروا الى التمايل اللحني في جملة

أهرب من قلبي اروح على فين

ليالينا الحلوه في كل مكان

مليناها حب احنا الاتنين

وملينا الدنيا أمل

حاله من اللا وعي مصوره لحنيا

لا أعرف كيف!!!!!!!!

ممكن نستمع مع بعض؟

لنستمع.......................

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

http://www.sawari.com/torath/set--elhabayb.ram

أغنية ست الحبايب يا حبيبه

غناء فايزه أحمد

كلمات حسين السيد

الحان عم الكل عبد الوهاب

مقام بياتي

من أحلى ما كتب و لحن عن الأم

تلحين عبد الوهاب من مقام البياتي يظل منفرد و متميز بالرغم من استعمال معظم الملحنين لهذا المقام

اللحن يجعلك تبكي بدون أن تشعر

وخصوصا (ياست الحبايب يا حبيبه)

والله و كل حته

أستمعوا واستمتعوا معي..........

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

كما نجد في مواويله الخالدة التي تفيض حزناً وشجناً مثل (مسكين وحالي عدم) و(اللي انكتب على الجبين) و (أشكي لمين الهوى) وغيرها من مواويل وإبداعات لهذا الفنان الكبير الذي وعلى الرغم من ابتعاده عن هذا المقام الشجي إلا أنه أثرى تاريخ الغناء العربي بروائع خالدة لا تنسى.

آآآآآآه يا زهيري.. وجعت قلبي يا عم حرام عليك

مواويل عبد الوهاب، أقسم ان ليس كمثلها مواويل

فهي ببساطة شديدة شروع في قتل.. اسمع يا سيدي:

أشكي لمين الهوى.. والكل عُزَّالي

أضحك لهم.. والبكا غالب على حالي

آه من عوازلي, وآه من قلبك الخالي

ياريت تحط الرابط بتاعها يا عم زهيري لو عندك، خللي الناس يسمعوها ويتعذبوا.. خليهم يشوفوا الأداء والإحساس واللحن.

واللا:

مسكين وحالي عدم من كتر هجرانك

ياللي هجرت الوطن والأهل علشانك

ورغم كل هذه الكوارث إلا أنها ممكن احتمالها.. لكن اسمع يا عم السميعة "في الليل لما خلي".. والتي غناها سنة 32.. شوف لما أحمد شوقي يكتب أغنية بالعامية يكتبها ازاي.. وشوف الصناجة عبد الوهاب بيقولها ازاي:

فى الليل لما خلى ............ إلا من الباكى

والنوح على الدوح حلى ......... للصارخ الشاكى

ما تعرف المبتلى ................. فى الروض من الحاكى

سكون ووحشة وظلمة........... وليل مالوش آخر

ونجمة مالت ونجمة ........... حلفت ما تتاخر

ده النوم ياليل نعمة ........... يحلم بها ساهر

الفجر شقشق وفاض ............ على سواد الخميلة

لمح كلمح البياض ........... من العيون الكحيلة

والليل سرح فى الرياض........ أدهم بغرة جميلة

هنا نواح ع الغصون ............ وهناك بكا فى المضاجع

ليه تشتهى النوم عيون ........... وعيون سوالى هواجع

ودوح غرق فى الشجون.......... ودوح ما شافش المواجع

يا ليل أنينى سمعته ............ والشوق رجع لى وعاد

وكل جرح وساعته ........... وكل جرح بمعاد

كم من مفارق وجعته ............ يا ليل وهجر وبعاد

عبقرية لحنية وموسيقية وأدائية.. بالإضافة إلى الكلام الذي ينزل الفصحى من برجها العاجي ويصعد بالعامية إلى ذرى البلاغة والرقي.. ولكن في هذه الأغنية يتجلى سي عبد الوهاب في موسيقاه، مستغنبا عن التوقيع، ومكتفيا بالموسيقى، إلا في مقطع (الفجر شقشق وفاض على سواد الخميلة)، فكأننا نسمع إيقاع الفالس خافتا حالما .

في اعتقادي يا عم زهيري اللحن ده معجز، وصعب غناؤه إلا على كل متمكن حساس من المطربين.

شوفه وهو بيقول:

سكون ووحشة وظلمة.. وليل مالوش آخر

ونجمة مالت ونجمة حلفت ما تتاخر

وشوفه كمان وهو بيقول:

هنا نواح ع الغصون.... وهناك بكا في المضاجع

ليه تشتهى النوم عيون ........... وعيون سوالى هواجع

ودوح غرق فى الشجون.......... ودوح ما شافش المواجع

شوف وشوف وشوف... خلاااااص يا اخوانا أنا تعبت

الفاتحة لعبد الوهاب

العشب طاطا للنسايم ونـــــــــــــــــــخ

أخضر طري مالهش في الحســــــن أخ

عصفور عبيـط انا .. غاوي بهجه وغـــــنا

ح انزل هنا.. وانشالله يهبرني فـــــــــخ

b8.JPG

رابط هذا التعليق
شارك

تحليلك أكثر من رائع يا عصفور

واتحدى

واتحدى مره تانيه حد من المطربين الحاليين (وليس المغنيين) يقدرعليها زي ماعملها عبد الوهاب

المشكله يا عصفور ان فيه ناس من الجيل الجديد لما يسمع عبد الوهاب يقولك (ياي سوفاج خالص و دقه قديمه)

صحيح الدنيا أزواق!!!

لكن مفيش حد يقدر يقول ان السكر طعمه مر

أو الملح طعمه مسكر

او البرد بيدفي

أو الحر بيبرد

أو الشمس مبتنورش

فيه ثوابت في الدنيا

وعليه العوض لو طلعت الشمس في الآخر بتضلم!!!!!!!!

http://engr.smu.edu/~saad/abdelwahab/songs/31-32_ashki.ram

أشكي لمين الهوى

http://engr.smu.edu/~saad/abdelwahab/songs/32_maskeen.ram

مسكين و حالي عدم

http://engr.smu.edu/~saad/abdelwahab/songs/27_filleil.ram

في الليل لما خلي

لنستمع مع عصفور الفنان.......

تم تعديل بواسطة mzohairy

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

http://www.6rbtop.com/downram.php?song_id=1907&type=au&q=hi

http://www.6rbtop.com/downram.php?song_id=1908&type=au&q=hi

الجزئين الأول والثاني لأغنية فكروني

الشاعر الرومانسي عبد الوهاب محمد

الملحن (الأويمجي تاني ) محمد عبد الوهاب

المقام راصد

العام 1966

صوت الست لم يكن قد وصل بعد للعجز النهائي

بمعنى انها كانت في نهاية حقبتها الجميله

سنجد عبد الوهاب قد اعطاها مساحات طربيه ابداعيه جميله و طويله

مقدمه ثريه اليفه خصيبه يحاول عبد الوهاب فيها بمكر أن يلفت النظر للحن أكثر من الأداء القادم

ويدخل في أول كوبليه

وركزوا على ..رجعولي الماضي بنعيمه وهناوته وبحلاوته وبعذابه وبقساوته ... كلها من نفس النغمه

ليعبر باعجاز عن ان الماضي كان جميلا بما له وما عليه!!!!

بعد ما صدقت اني قدرت انسى

بعد ما قلبي قدر يسلاك و يقسى

لحن موسيقي أخاذ بيعبر بيه عن مدى صعوبة النسيان ليتحول بعدها بمنتهى السهوله الى انهم .....جم بهمسه وغيروني و بحزن .....كانوا ليه بيفكروني؟

الكوبليه التاني

دققوا في جملة وابتدى قلبي يدوبني بآهاته وتطويله لكلمة الليييييييييييل يبقى أطول من ساعاته لاظهار طول الليل و رتابته

تحسوا انها متنفعش تتلحن غير كده

نييجي للبلوى والمصيبه اللحنيه في الأغنيه

الكوبليه الثالث

لحنه عبد الوهاب مخصوص من مقام ( النوا أثر)

مقام حزين مناسب للحرمان والتعبير عنه

عازف الطبله هنا هو مطرب السبعينات الشعبي كتكوت الأمير

بدايه منفرده طربيه حزينه لأم كلثوم تعبر عن المعنى بأخلاص

وترجع الموسيقى لمقام النهاوند ثانيا عند جرحوا الجرح اللي قرب يبقى ذكره استعدادا للانفجار الرومانسي القادم

يا حياتي انا كلي حيره و نار و غيره و شوق اليك

نفسي اهرب من عذابي نفسي ارتاح بين ايديك .... شوفوا لحن ارتااااح و بين ايديك عامل ازاي؟

والخصام والهجر وليالي القسيه كل دول ميهونوش حبك عليا.....معملوش حاجه في حبها لمحبوبها ....سلاسه لحنيه خالصه

وينقلب ببراعه غريبه الى مقام الراصد الشرقي وباحتراف عندما يصل الى

واللي جوه القلب كان في القلب جوه

رحنا واتغيرنا احنا الا هوه ( لاحظوا اندهاش الجمهور)

هوه نفس الحب واكتر

هوه نفس الشوق واكتر هو هو هو هو

ليعبر عن المعنى المقصود حرفيا

عظيم يا عبد (بضم العين)

معلم

و أسطى

واستاذ

و صنايعي

وفنان

وحساس

وأويمجي تالت

لنستمع سويا..........

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

http://engr.smu.edu/~saad/abdelwahab/songs/35_sahirtou.ram

قصيدة سهرت منه الليالي

القاهرة .......1934

الكلمات لأبن امير الشعراء أحمد شوقي حسين احمد شوقي---وهذه القصيده الوحيده التي كتبها.

سهرت منه الليـــالي ***** ماللغرام ومالــي

إن صدّ عني حبيبــــي ***** فلست عنه بسالــي

يطوف بالحب قلبــــي ***** فراشة لا تبالـــي

الحب فيه بقائـــــي ***** الحب فيه زوالــي

قلب بغير غــــــرام ***** جسم من الروح خالِ

أما رأيت حبيبـــــي ***** في حسنه كالغـزالِ

ربي كساه جمــــــالاً ***** ما بعده من جمـالِ

انظره كيف تهــــادى ***** من رقـــــــة ودلالِ

قل للأحبة رفقــــــاً ***** بحالهم ووبحالــي

يبدون صداً ولكـــــن ***** هم يضمرون وصالـي

ماأقصر العمر حتـــى ***** نضيعه في النضـالِ

الحب فيه بقائـــــي ***** الحب فيه زوالــي

قلب بغير غــــــرام ***** جسم من الروح خالِ

المقام : نهاوند وبه بعض التعريجات

كل ما أرغبه هو دقة الاستماع لكوبليه ( أما رأيت حبيبي في حسنه كالغزال-ربي كساه جمالا ما بعده من جمال) الى آخر المقطع

هذا المقام في الموسيقى الشرقيه يسمى مقام ( سيكا غريب) وهو نادر الأستعمال لصعوبته لحنا و عزفا و غناءا

لكن على مين!!1 :rolleyes:

ده الكبير والوحش الكاسر عبد الوهاب :blink:

واللي حيغنيه بمنتهى السهوله واليسر والطرب

من أحلى ما غنى عبد الوهاب في التلاتينات

ممكن نستمع مع بعض؟

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

المقام راصد

راصد ولا راست يعنى بدايته دو الراست؟

إنّ القلوب إذا هوت أوراقها        فالمال لا يحيى ربيعاً ذهبا

رابط هذا التعليق
شارك

ساعات بتتكتب راصد أو راست

وطبعا بدايته من ال دو

ويعتبر هو المقام الشرقي الرئيسي زي مقام الماجير أو العجم في المقامات الغربيه

تم تعديل بواسطة mzohairy

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

×
×
  • أضف...