اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الجرح والتعديل جريمة كبرى


tarek hassan

Recommended Posts

احتمالية أن يكون الانسان عدل أو غير عدل تعني ان ما يقوله ظني أو محتمل لا يقيني.... إذن نحتاج إلى ضابط  اخر يؤكد ما قاله .... بالعرض على اليقيني الوحيد وهو القرآن 

انا لا امنع ان يخبر احد عن أحد ولكن هل يمكن أن نبني على ذلك أحكاما وتشريعات للناس في الدين 

وهل رواية واحد عن واحد علم ... قطعا لا .... انا مع من اعتبر الجرح والتعديل جريمة كبرى باعتبار أنه مبني على تزكية أشخاص لاشخاص

 

انا لا أنكر أن فيه شاهد عدل أو شهود عدول ولكن هناك شاهد زور وشهود زور ... ويمكن الزور اكتر 

... يبقى ان اقول انني لا اقبل رواية صحت عندهم سندا تجعل الرسول صلى الله عليه وسلم مثلا مشرعا مع ربه ولكني اقبل بالرواية اذا كانت تبين للناس ما نزل اليهم فمهمة الرسول تنحصر في البلاغ والبيان بنص القرآن 

انا لا اقبل برجم الزاني أو قتل المرتد برواية البشر وهي أحكام مهمة .... هل يمكن أن يهملها القرآن.... وهل يمكن أن يفتقر القرآن لمن يكمله وفيه ... اليوم أكملت 

الصلاح والفلاح في التمسك والتمسيك  بكتاب الله ليس معه كتب أخرى

أردت فقط تسجيل رأيي في محاورات المصريين المرجع التاريخي

  • أعجبني 1

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

 

رابط هذا التعليق
شارك

 

بس كده unfair يعني 

كلكو عليا ولا ايه

اجيب وقت منين أنا لكل ده ?

وإن كان ردي في موضوع الزهيري فيه رد على معنى الرسول والتبليغ فراجعه مشكورا

ورددت على موضوع النفاق فيما سبق

شفت بقى التشتيت ?

رابط هذا التعليق
شارك

2 ساعات مضت, مجرد مواطن said:

 

بس كده unfair يعني 

كلكو عليا ولا ايه

اجيب وقت منين أنا لكل ده ?

وإن كان ردي في موضوع الزهيري فيه رد على معنى الرسول والتبليغ فراجعه مشكورا

ورددت على موضوع النفاق فيما سبق

شفت بقى التشتيت ?

مين قال اني وجهت الكلام لحضرتك أو اني بكتب موضوع لك أو اخصك بيه .... منطق غريب اول مرة اشوفه 

ومين قال ان الرد هنا اجباري أو اوهمك بانتظاري للرد منك .... غريبة الحكاية دي بصراحة 

يا ريس انت مش في بالي ابدا وانا بكتب موضوعي أو أشارك ولا فاكرك والله 

الموضوعات قلت لك من قبل لا تخص أشخاص....  قلت لك من قبل دي محاورات ومشاركات وتعليقات وقراءات من اعضاء ومشرفين وزوار بآلالاف

وانت معفي تماما من الرد على اي مداخلة لي من الان فصاعدا حتى لا تعاود الكلام عن التشتيت وما شابه

ولولا اقتباسك وتوجيهك الكلام لي في الموضوع الاخر لم أكن معلقا

وانت كده فاهم غلط لان الأستاذ محمد زهيري مش محتاج لمعاونة والكل يعلم ذلك وممكن يرد على محافظة وصاحب ربما أكثر من عشرة آلاف مشاركة هنا مع ايضا المتابعين في أماكن أخرى لما يطرحه هنا أو هناك 

وكذلك العبد الفقير الي عفو الله من ..... رأيي تدخل الصفحات الشخصية وتتعرف على الجميع 

يعني احنا مش هنفرح بمشاركة أو موضوع ورد من حضرتك أو هنغرق في شبر ميه ... الموضوعات من قبل الفيسبوك كان يشارك فيها العشرات أو المئات هنا والتعليقات فيها تصل إلى الألوف والقراءات والمتابعة بعشرات الآلاف .... انت في المحاورات حاول تخليك قدها ... وحكاية unfair دي غير مناسبة مطلقا 

تحياتي

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

 

رابط هذا التعليق
شارك

10 دقائق مضت, tarek hassan said:

مين قال اني وجهت الكلام لحضرتك أو اني بكتب موضوع لك أو اخصك بيه .... منطق غريب اول مرة اشوفه 

ومين قال ان الرد هنا اجباري أو اوهمك بانتظاري للرد منك .... غريبة الحكاية دي بصراحة 

يا ريس انت مش في بالي ابدا وانا بكتب موضوعي أو أشارك ولا فاكرك والله 

الموضوعات قلت لك من قبل لا تخص أشخاص....  قلت لك من قبل دي محاورات ومشاركات وتعليقات وقراءات من اعضاء ومشرفين وزوار بآلالاف

وانت معفي تماما من الرد على اي مداخلة لي من الان فصاعدا حتى لا تعاود الكلام عن التشتيت وما شابه

ولولا اقتباسك وتوجيهك الكلام لي في الموضوع الاخر لم أكن معلقا

وانت كده فاهم غلط لان الأستاذ محمد زهيري مش محتاج لمعاونة والكل يعلم ذلك وممكن يرد على محافظة وصاحب ربما أكثر من عشرة آلاف مشاركة هنا مع ايضا المتابعين في أماكن أخرى لما يطرحه هنا أو هناك 

وكذلك العبد الفقير الي عفو الله من ..... رأيي تدخل الصفحات الشخصية وتتعرف على الجميع 

يعني احنا مش هنفرح بمشاركة أو موضوع ورد من حضرتك أو هنغرق في شبر ميه ... الموضوعات من قبل الفيسبوك كان يشارك فيها العشرات أو المئات هنا والتعليقات فيها تصل إلى الألوف والقراءات والمتابعة بعشرات الآلاف .... انت في المحاورات خليك قدها

تحياتي

يا راجل يا طيب

مش مداخلتك دي مستنسخة من حوار سابق في الموضوع الآخر

وعموما ما تزعلش يا باشا انت والأستاذ زهيري ممكن تردوا على ملايين

ماشي يا فندم باأحاول أكون قدها بمعاونة من حضرتك

أما خكاية التعرف والصفحات الشخصية

شوف يا أبو هنا أنا عرفت من البحث عنكم  مش بس في المحاورات أكثر مما تتصور

ولا أريد أن أدخل الأمور الشخصية في الحوار

تحياتي

 

رابط هذا التعليق
شارك

7 دقائق مضت, مجرد مواطن said:

شوف يا أبو هنا أنا عرفت من البحث عنكم  مش بس في المحاورات أكثر مما تتصور

ولا أريد أن أدخل الأمور الشخصية في الحوار

تحياتي

 

شوفت الفرق بقى؟

انت شاغل نفسك بشخصية طارح الطرح

احنا كل اللي هاممنا الطرح نفسه

ايا كان قائلة

ده الفرق بين المهتم بالسند....والمهتم بالمتن باختصار شدييييييييد

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

2 دقائق مضت, MZohairy said:

شوفت الفرق بقى؟

انت شاغل نفسك بشخصية طارح الطرح

احنا كل اللي هاممنا الطرح نفسه

ايا كان قائلة

ده الفرق بين المهتم بالسند....والمهتم بالمتن باختصار شدييييييييد

لا كده المعادلة مش مضبوطة الفرق بين المهتم بالسند والمتن والمهتم بما في حدود ما يفهمه هو فقط 

وبعدين حيرتوني

أتعرف عليكم ولا ما أتعرفش 

مش أنتم اللي طلبتم كده

  • أعجبني 1
رابط هذا التعليق
شارك

يحصلنا الشرف بالتعرف عليك

لكن مايفرقش معانا انت مين

يفرق معانا ما تقول فقط

وانا متشرف بالتعرف عليك حتى لو كنا ننتسب لاديان مختلفة

  • أعجبني 1

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

8 دقائق مضت, مجرد مواطن said:

يا راجل يا طيب

مش مداخلتك دي مستنسخة من حوار سابق في الموضوع الآخر

وعموما ما تزعلش يا باشا انت والأستاذ زهيري ممكن تردوا على ملايين

ماشي يا فندم باأحاول أكون قدها بمعاونة من حضرتك

أما خكاية التعرف والصفحات الشخصية

شوف يا أبو هنا أنا عرفت من البحث عنكم  مش بس في المحاورات أكثر مما تتصور

ولا أريد أن أدخل الأمور الشخصية في الحوار

تحياتي

يا ريس مش هنا الصغيرة بس ... اولادي

فيه احمد حاصل على كلية شريعة وقانون

وفيه ابراهيم اصل على آداب قسم جغرافيا 

تمام اكيد عرفت من البحث طالما انك مهتم بنا كاشخاص

يا استاذ انا لم اخالف قواعد الكتابة بل اتبعها بفصل الموضوعات التي تنحرف عن الموضوع الأصلي في موضوع مستقل

ولما هي نسخة من هناك ليه مردتش هناك لاني احترمت توجيه الكلام لي بالرد فقط هناك ثم انصرفت لفتح موضوع مستقل

وكمان أعلنت السبب من الفصل وهو رغبة مني في توثيق رأيي في المحاورات

عموما حصل خير وركز يا ريس وربنا يعلمنا جميعا ويرزقنا الحكمة والتواضع 

  • أعجبني 2

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

 

رابط هذا التعليق
شارك

والله الذي لا اله الا هو يا شيخ طارق

انا لا ابغض المختلف معي اطلاقا (طالما كان محترم زي مجرد مواطن كده)

وصلت لمرحلة من السمو و الصفاء النفسي اللي تخليني اعتبر المختلف في ابجديات و بديهيات الدين...انه من دين تاني وخلاص!!!!

هنتعب نفسنا ليه طالما الدينين مختلفين؟؟؟؟؟؟

كل واحد حر....مش هينفع اصححله معتقداته....هي عجباه كده.....خلاص

و بيظل فقط الاخلاق الطيبة اللي ممكن تجمع البشر ببعض

  • أعجبني 2

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

38 دقائق مضت, MZohairy said:

والله الذي لا اله الا هو يا شيخ طارق

انا لا ابغض المختلف معي اطلاقا (طالما كان محترم زي مجرد مواطن كده)

وصلت لمرحلة من السمو و الصفاء النفسي اللي تخليني اعتبر المختلف في ابجديات و بديهيات الدين...انه من دين تاني وخلاص!!!!

هنتعب نفسنا ليه طالما الدينين مختلفين؟؟؟؟؟؟

كل واحد حر....مش هينفع اصححله معتقداته....هي عجباه كده.....خلاص

و بيظل فقط الاخلاق الطيبة اللي ممكن تجمع البشر ببعض

اعرف من زمان انك بتطلب فقط السمو والارتقاء من المخالف

ولازم نلتمس العذر ايضا الاخ الفاضل مجرد مواطن فهو مازال جديد على المحاورات اللي هي لها طابعها الخاص 

وكمان نلتمس له العذر لأنه ما زال ينطلق بناء على حماسة وقد شارك بعشرات المشاركات في وقت قصير يشكر على ذلك

وكمان علشان الموضوعات غريبة عليه اظنه لم يطلع على هذه الأفكار من قبل 

وربما هناك من يعطي الأعضاء الجدد  فكرة مسبقة عن الشخص ينطلق من خلالها بعيدا عن الفكرة وطبعا لما ييجي واحد ويتكلم بالأدلة والصفحات ربما يظهر وكأنه مقنع ... هههه

وكمان انت لا ترى بعض المشاركات التي لا يتم تمريرها أو المسيئة المحذوفة من هؤلاء الاشخاص

عموما يا مرحب بالأخ الفاضل مجرد مواطن وعليه لن يلتزم بقناعاته ولا نطلب منه تغييرها بل يترك غيره ليعبر عن قناعاته دون تخوين أو تكفير أو اتهام بالالحاد حيث لا يوجد مساس بالمسلمات اوالأحكام اليقينية

تحياتي

 

  • أعجبني 1

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

 

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
×
×
  • أضف...