اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تجربة حياة 2


عمر عباس

Recommended Posts

wa7d يا عمنا

ايه الكلام اللي انت بتقوله ده الخيانة خيانة

إسمحلى أختلف معك عزيزى محمود الشاعر .... الرجل إذا عرف واحدة تانية لا يكون خيانه ، لأنه من حقه أن يتزوجها ، يعنى الرجل غير المرأة . الرجل إذا عرف واحدة غير مراته يقدر يصلح غلطته بأن يتزوجها ، هل ممكن المرأة التى تخون زوجها أن تصلح غلطتها وتتزوج الرجل الآخر ؟؟؟؟؟ هيه جاوب بأه !!!

يا نهار أسود ( انا اسف جدا معلهش بس كلامك غظني بصراحة )

انت نفسك قلت قبل كده أن الراجل لما يخون فده مش معناه انه بيحب الست دي وان المرأة لما تخون فهى بتخون علشان بتحب يعني انت خليت صورتنا زبالة قوي والراجل بالشكل ده مفيش فى دماغة غير حاجة واحدة وبس وهي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

احنا مش بنتكلم خطأ مين اكبر ( أيد لوحدها متصقفش لازم أتنين أيد ) يعنى مفيش راجل هيخون من غير ست و مفيش ست هتخون من غير راجل دى شركة ثم هو فين الغلط اللي اتصلح لما اتجوز الست اللي غلطت معاها أبقى صلحت غلطتي ولا كبرت الغلطة وهدمت بيتي ( فى حالة المتزوج ) احنا عوزين نعرف ايه اسباب الانحراف سواء للراجل أو للست ثم الست لما تخون يا حبيبي مش عاوزة تصلح غلطتها على فكرة مشكلتنا كلنا ان احنا كل واحد فى ناحية بيشوف الاشياء من زاوية ضيقة مفيش حاجة اسمها ده راجل ودي ست أحنا بشر لينا نفس المشاعر و نفس الالم ونفس العقاب صحيح ربنا أوصانا عن طريق رسوله اننا نترفق بالقوارير والقوارير هى الزجاجة الجميلة ( غالبا ما يوضع بها العطر ) الهشة بصراحة الغلطة دائما غلطة الرجل ( فيما عدا اصحاب الضلال من الفريقان أصحاب الهوى )

ادة يا واحد

يعنى انت شايف ان مدام الراجل يقدر يصلح غلطتة يبقى مفيش مشكلة انما هى متعرفش تصلح غلطتها

لا ياعم تعرف تصلح غلطتها ترفع على الراجل الى معاها قضية خلع وتسيبة وتروح للى غلطة معه ويصلحوا سوى

اوعى تكون فاكر ان الست عاجزة عن انها تقرر وتنفذ لا طبعا يا

جماعه بالاش النظرة القاصرة دى للامور

الراجل ممكن يغلط والست كمان احنا بنتكلم على البشر بشكل عام عندنا ضعف واحتياجات متختلفش من نوع للتانى

لازم نفكر فى الانسان مش ست وراجل

برافوا عليك فى الجون

البحر موعدنا ...........وشاطئنا العواصف جازف فقد بعد القريب ومات من ترجوه واشتد المخالف لن يرحم الموج الجبان ولن ينال الأمن خائف القلب تسكنه المواويل الحزينة ......... والمدائن للصيارف خلت الاماكن للقطيعة من تعادي أو تخالف جازف ولا تأمن لهذا الليل أن يمضي ولا أن يصلح الاشياء تالف هذا طريق البحر ................لا يفضي لغير البحر والمجهول قد يخفى لعارف جازف فان سدت جميع طرائق الدنيا امامك فاقتحمها ولا تقف كي لا تموت وانت واقف

محمد ابراهيم ابو سنة

رابط هذا التعليق
شارك

ادة يا واحد

يعنى انت شايف ان مدام الراجل يقدر يصلح غلطتة يبقى مفيش مشكلة انما هى متعرفش تصلح غلطتها

لا ياعم تعرف تصلح غلطتها ترفع على الراجل الى معاها قضية خلع وتسيبة وتروح للى غلطة معه ويصلحوا سوى

اوعى تكون فاكر ان الست عاجزة عن انها تقرر وتنفذ لا طبعا يا

جماعه بالاش النظرة القاصرة دى للامور

الراجل ممكن يغلط والست كمان احنا بنتكلم على البشر بشكل عام عندنا ضعف واحتياجات متختلفش من نوع للتانى

لازم نفكر فى الانسان مش ست وراجل

دة مش جون زى ما بيقول محمود الشاعر ، مادام بنقول خلع يبأه أوت . لأن لو خلعت جوزها علشان راجل تانى ، فالرجل التانى لن يتزوجها ... ما إنتم عارفين الرجالة :o . لكن الراجل له الحق فى مثنى وثلاثة ورباعة ، وكلهم آخر حلاوة ، ما إنتم عارفين ، فيه 9 مليون بنت زى القمر فى مصر تبحث عن زوج . يعنى الراجل بس يشاور بصباعه البنات تنزل زى المطر ....... طيب ماعلش أنا بهزر ، ماحدش يتخانق .

أنصر أخاك ظالما أو مظلوما

رابط هذا التعليق
شارك

ولهى العظيم يا واحد لولا انك بتقول انك بتهزر لكان ليا رد تانى عليك

بس حنمشيها انك بتهزر :o

رابط هذا التعليق
شارك

ولهى العظيم يا واحد لولا انك بتقول انك بتهزر لكان ليا رد تانى عليك

بس حنمشيها انك بتهزر :o

الحمد لله .... أطلع بأه من الحته إللى أنا مستخبى فيها <_<

أنصر أخاك ظالما أو مظلوما

رابط هذا التعليق
شارك

تحية للاخوة وبعد

اولا من حيث المبدأ جميعنا متفقين على ازدراء الخيانة من الجميع ذكرا ام انثى لا يشذ احد عن ذلك ولكن عملية مصادمة المنطق من البعض مثل اخونا الصديق محمود الشاعر واختنا ننسي فاعتقد ان هدفهما طيب ونبيل ولكن للاسف غير واقعي بتاتا ولم يردا على امثلتي الواردة في ردودي السابقة

ولا ادري هل السبب عدم وجود حجة مقنعة ام لا ؟

واقول لصديقي الشاعر (بعيد الشر عنك وعن كل انسان)هل سيكون شعورك لا سمح الله لو ان احدى قريباتك امك بنتك زوجتك قامت بعمل مشين مثله لو قام به احد اقربائك الذكور؟

ياناس ليست العملية اباحة الفحش للرجل ولكن يجب وضع الامور في نصابها الصحيح

ان تشابة العمل لا يعني دائما تساوي الاثر الناتج عنه واسمحلولي بابداء هذا المثال (السيء والمقزز ولكني مضطر لذكره)

جميع الاسوياء وجميع الاديان حرمت الشذوذ الجنسي بلا استثناء مثل -اللواط وعقوبته اسلاميا الموت للفاعل والمفعول به

ولكن هل عار الذي فعل به مساو لعار الفاعل ؟؟؟ بينما في الطرف الاخر السيء والقذر كذلك وهو السحاق فقذارة وخزي واثر الفعل متساو تماما حتى لو ادعى طرف مكانة الفاعل او المفعول به

وقد ذكرت مرارا مثال ان تعتدي امراة على الرجل الذي اعتدى عليها

ولتسبيط مثال الصوره 2*6 نفسها 6*2 وكذلك 2+6 نفسها 6+2 ولكن 2\6 ليست 6\2ارجوا ان اكون قد استطعت توضيح الصوره

واخيرا اقول لاشك ان السماح للرجل بأن يمرح على كيفه له اثار وخيمة على المجتمع ولكن تقبل المجتمع كذلك للمرأه وان خطأها مساو لخطأ الرجل فالنتيجة معروفة لديكم دون شك او مواربة

والسلام عليكم

:Zamalek: راية في البلكونه...

شاره عالعربية....

زملكاوي عيلتي كلها زملكاويه :dance:  

 

 

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
×
×
  • أضف...