اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

العيب في مين؟


بنت شعنونة

Recommended Posts

شوف يا واحد تانى كلامك صح فعلا الناس زمان كانت بتهتم تلبس وتهتم بالتناسق فى لبسها وشكلها وبيوتها

اول حاجة كسرت دة النكسة الناس حاجة دبلت فيها من جوة ولما جة النفتاح خلى الناس تحس انها كانت فى عصر شيوعى وانهم لا شافوا لبس ولا اكل ولا حياة

وبعد كدة جة عصر انك تشوف كل حاجة ومتقدرش عى اى حاجة

فمعدش مهم اى حاجة والدنيا بقت ولا حاجة

وبقت الاحتياجات المادية اهم ومعدش حد بيهتم انة ينمى روحة او حسة

ومن عنا بدينا ننزل من احسسنا ان مش مهم

مين دلوقت يسمع موسيقى ويحلم معاها الا الولاد الصغيرين الى مشفوش هم الدنيا

مين الى بيبص فى المرايا ويتاكد انة كدة صح غيرهم

دة موضع كبير اوى وعاوز كلام كتير

حاجة تانية الاماكن الى كتبت عنها فى القاهرة انارحتها كلها بس الى نما دة جوايا

دراستى وكمان ان الكلية اهتمت انك تشوف الاماكن دى وتحسها

فعاوز الناس تهتم بالحاجت دى لازم من المدارس والكليات لازم تنمى الوعى

رابط هذا التعليق
شارك

  • الردود 42
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

المسألة ببساطة هي كما الفرق بين ..

أنك تروح تشتري كوب عصير من ملكالمنجه في غمرة ..

في منتهى الحلاوة .. عصير طبيعي 100% بس الكباية شكلها وحش والمحل شكله وحش .. وطافي النور علشان الدبان مايدخلش المحل ..

وإنك تروح تشتري نفس كوب عصير به نفس المحتوى .. من محل شيك آهر ..

يضعه في كاس أنيق .. ويضع لك شوية كريم عليه .. وماصة .. ومنديل معاه ..

المحتوى لا يختلف كثيراً .. ولكن الشكل والربح مختلف في الحالتين .

هذه واحدة ..

أما عن الإبتكار .. فعلاً .. المصريين لا يبتكرون كثيراً ..

السياحة .. رغم أنها من أهم الأنشطة الإقتصادية في بلادنا .. فللأسف لا نعرف عنها الكثير ..

لا شعب .. ولا حتى حكومة ...

سياحة الشواطئ :

تحتاج لخدمات متكاملة بمعنى توفير فنادق 3 و 4 و 5 نجوم بالاضافة للمنتجعات مع توفير جميع الخدمات من شواطئ عامه و فتح المجال للمطاعم و الكوفى شوب 3 و 4 و 5 نجوم و ملاهى ليلية و خدمات بحرية عامة متمثله في ميناء لليخوت و القوارب و اماكن مسموح فيها الصيد و اماكن محمية تقدم خدمات الغوص و الاهم تقديم كوب ماء نظيف للسائح و وسيلة انتقال آمنه و نظيفة و شارع نظيف بلا متسولين ... بالطبع نشاط مستهدف لو نفذت شروطه ... لاحظ ان مدينه مثل الغردقة مثلاً لا يوجد فيها شاطئ عام ..

السياحة التاريخية :

السياحة التاريخية ليست آثار فقط .. هذا السائح يرغب في جرعة تاريخية دسمه عن التاريخ المصري الفرعونى و القبطى و الاسلامى و بالتالى يجب تنفيذ مشروعات ثقافية على غرار قرية د رجب الفرعونية و التى لا تكتفي فقط باعطاء السائح فرصة لمشاهدة الاثار و انما تجعله يعيش في تلك الاجواء .. قيام انشطه مثل ذلك مهمه جداً لتنشيط السياحة التاريخية ... بالاضافة الى تنمية المتاحف و صيانتها و بناء متاحف جديدة بأحث تكنلوجيا الغرض و انشاء مسارح ملحقة بالمتاحف و دور عرض تقدم افلبام تسجيلية عن التاريخ المصري و الخ الخ

السياحة العلاجية :

طبعاً انا مش بقصد حمام فرعون انا اقصد استغلال العقول المصرية عن طريق بناء مستشفيات ضخمه تقدم خدمات متميزة تجتزب الحالات الفنية الصعبة المهاجرة الى اوروبا و امريكا و الصين و علاجهم في مصر و ستجد بالتأكيد سوق رائج بين العرب و الافارقة

سياحة المؤتمرات و المعارض

مثلها مثل التسوق ... يجب ان يكون لمصر دور محوري حقيقي في السوق الاقليمى (الشرق الاوسط و افريقيا ) كي تنجح في اجتزاب عارضين و عملاء و بالتالى نسيبنا منها

الكلام الذي ذكره أخي طفشان هايل جداً ..

والحقيقة لا أجد سبباً .. لألا تكون لدينا سياحة مثل سياحة المؤتمرات والمعارض ..

إلا سبباً واحداً .. وهو غباء السلطات والحكومة في مصر عباءً شديداً ومستحكماً , وأزلياً ..

دبي .. أصبحت رائدة في هذا النوع خلال فترة وجيزة ..

كل ما نحتاجه .. إنشاء صالات للمعارض على مستوى عالي ... وإنشاء أو إستيراد شركات لإدارة وتنظيم المعارض ..

وفقط ..

السياحة التسويقية ..

في مصر هي نكته ..

فالإستيراد في مصر عملية معقدة والمنتجات يضاف على قيمتها الأصلية جمارك وضرائب .. إضافة إلى تدني الوعي لدى التجار للتعامل مع مثل هذه الأمور ..

دبي مثلاً مكان هائل للتسوق ...

(أعتقد ذلك) .. وماليزيا .. أيضاً ..

أما سياحة الشواطئ والترفيه .. فهي موجودة في مصر على سواحل البحر الأحمر .. وهي ناجحة إلى حد ما ..

ينقصنا أن نستقطب فيها نوعية جديدة من السائحين (الأثرياء) لتحقيق منفعة مادية أكبر ..

فالسياحة في مصر حتى الآن لا تصلح للأثرياء في العالم .. والذين يحتاجون أشياء كثيرة خاصة بهم ..

سياحة الآثار .. والسياحة الثقافية ..

المسألة طبعاً مثلما قال طفشان .. ليست فقط متحف ومعبد وتمثال ..

هي أشياء أخرى محيطة ..

والأهم والمهم .. تطوير الإنسان المصري بشكل أفضل .. وتنميته ..

وهذا لا يحدث إلا على مدار سنوات .. وتشكيل أجيال جديدة تستطيع إستيعاب والتعامل مع كل تلك المعطيات ..

وهنا أؤكد على أننا لا نناقش أصالة المصري .. وعظمته .. وبطولاته على مدار التاريخ ..

ولا نناقش إنجازات الكثير من المصريين ..

ولكننا نحاول البحث على الصورة الأفضل ..

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

 

1191_194557_1263789736.jpg


‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)
 

رابط هذا التعليق
شارك

فعلا زي ما بتقولوا

الفرد هو الاساس

لو حنتكلم عن الزوق في اللبس مبدئيا ....مين اللي بيتحكم في الموضه .....في ناس كتير اوي اوي مش بيعجبها الازواق اللي في المحلات وبتتضطر تتعب اوي عليشان تالف ...كام طقم شيك ..للخروج..الزوق موجود....بس المشكلة تلاقي فين اللي تشتريه..علشان كده تلاقي كل موسم.....استنساخ في الشوارع

ده حتي في الاغاني....لو صديق ليك شافك حاطط اغنية قديمة من كام ..موسم لمنير او لفؤاد...مثلا ..علي طول يقولك ....ياعم ..ايه الاغاني البايته دي :D

مع انها ...احلي من كل الجديد

وبعدين تعالي هنا منك ليها ( الكلام للستات)

اشمعني لما تكوني عايزي تهتمي ....بنفسك بتهتمي ..هاه

وبتطلعي نفسك زي القمر

ليه ما يكونش ده علي طول :D

بالنسبة للبيت....تتش صغنتوت اوي يخلي البيت روعة ....زرع

بيدي انطباع ..جميل وشيك...بس كام ست بتحرص عليه ....وحتي لو حرصت عليه ....كام راجل بيوافق!!!!!

لو علي الميزانية حتلاقيه تمن وجبة :blush:

بس برضه ارجع واقول ان كتير اوي اوي اوي في مصر ....بيهتموا بالمسائل دي ..الشكليات وبيعتبروها من المضمون ولو حسبنا عددهم حنلاقيهم ....اكتر من اللبنايين والشوام كمان

وكتير اوي اوي العكس

احنا كتير اوي :rolleyes:

اهم شئ بقه

وهو اني باتغاظ اوي اوي لما احنا نيجي نقول كده عن نفسنا

لان انا باشوف ان البلاد التانية شايفانا غير كده بالعكس

بيحسدونا علي كل المصايب اللي احنا فيه .......ولسه الشعب واقف علي رجليه بالشكل ده

ده لسه واحد ..صيني شرق اسيوي قايلي انا باستغرب علي عدد العربيات الحديثة في مصر بالنسبة لدولة اوروبية ...تخيلوا

اما من ناحية المعلومات التاريخية فدي بقه فعلا لفتت نظري...زي ما قال واحد تاني وطفشان

لاني اتسئلت السؤال ده لما سافرت ..وتنبلت ... :o

ولما رجعت مصر زيارة اهتميت بالمعرفة ....

بس محدش سألني لغاية دلوقتي...مش عارفه ليه :D

الظاهر عارفين ..... :D

رابط هذا التعليق
شارك

mohameddessouk كتب

الفرق بين البلدين كالفرق بين مدينة ( قنا ) فى الصعيد وبين مدينة (الاسكندرية) ..!

الاولى تعيش بعيدا عن السواحل ومنافذ مصر على العالم تعيش محاطة بجبال وعرة وطقس قاسى يحكمها عادات وتقاليد قاسية مازال الثأر والقبلية تحكمها حتى القرن الواحد والعشرين لم تدخلها مرافق عصرية حتى اليوم والمخدرات وشرب السجاير فيها واحلام الفحولة تتحكم فى رجالها وحواديت الجدات لاتخرج عن امنا الغولة وام اربعة واربعين والجن والسحر والعمل والشعوذة ومقامات اولياء الله والموالد والحضرة والزار

والثانية بحر واسع كبير يجعلك دائما تنظر لبعيد فى هدؤ المطر فيها له طبيعة خاصة تغسل النفس من الهموم ومعاشرة الاجانب والسواح واقامة الجريج والطلاينة والفرنساويين علمتهم النظافة فى المأكل والملبس والسكن

ادغل بيت اى امرأة سكندرية فقيرة او متوسطة او غنية تجد طابع النظافة والذوق فى استخدام اغراض المنزل كل حسب قدرته الاقتصادية وقارن هذا بامراة فقيرة او متوسطة او غنية فى الصعيد الجوانى تجد فرق

واضح ان حضرتك ولا دخلت بيت دي ....ولا دي :D

ده ايه الفروق الجبارة دي

حضرتك بتقارن بين الصومال وامريكا ولا ايه

ما علينا

بصي يا شانا

الفرق مش كبير ومش واضح زي ماذكرتي

بدليل اني لما باقابل ....لبنانيات ...اول شئ بيقولوه احنا نفسنا نقلد المصريات...خصوصا في شوية الشوكولا اللي علي الايس كريم..........علي رأي نانسي :D

بس انا برضه في قرارة نفسي بقول ان الاختلاف بس في الشخص

احنا بنقلد الموضة الغبية

غيرنا لا..... هو اللي بيعمل موضة نفسه

بدليل المحلات .في مصر .في اي موسم ما تلاقيش فيها غير موضة السنة وزوقها وحش تدوري علي شئ تشتريه تاني ما تلاقيش

والفرق ده ما ظهرش ...غير في الكام سنة الاخيرة ..معرفش ليه

اما من ناحية البلد كسياحة مصر فيها شوية اماكن...وشياكة ..وديكورات ..في منتهي الرقي ..انا هنا ما لقيتهاش ...

ولعلمك مش محافظة واحدة ...كتير اوي .........

بحري....وقبلي :rolleyes:

بس انا عايزة اعرف اشمعني اللي عايش في مصر بس هو اللي حاسس بكده

انا معجب من الثقة التى تتكلمين بها وتصدرين احكامك وخاصة عبارة " واضح ان حضرك ولادخلت بيت دى ولابيت دى " لقد اصدرت حكما قاطعا ولم تذكرى كيف اكتشفت حضرتك او كيف وصلت الى هذا الحكم؟

واحب اقولك ان عدد بيوت اللبنانيات واللبنانيين والسوريين والفلسطينيين والسعوديين والبحرانيين وعدد بيوت المصريين من غزة (وقت ماكانت خاضعة للادارة المصرية )الى مطروح مرورا ببورفؤاد وبر سعيد ودمياط والاسكندرية الى المنصورة وطنطا والزقازبق والفيوم وبنى سويف والمنيا وقنا والاقصر اكثر مما يخطر ببالك ومالم ازورهم هم اسيوط وسوهاج واسوان

واعرف الفرق جيدا بين كل بيت واعرف ثقافة كل منهن جيدا ، فانا لاامر مرور الكرام او عايش فى روشنة كما يتضح من اسلوب المناقشة

بل اننى دخلت كل احياء القاهرة بلا استثناء وان ماشاهدته اتمنى ان تشاهدى جزء منه

ولو قرات ردى جيدا لعرفتى ان هناك فروق بين الشمال والجنوب وهناك فروق بين المدن الساحلية واعماق البلاد

ولاعجب فكل كلامك اصل انا فى قرارة نفسى.....! ـ فيه حكم من قرارة نفسك؟

واوضحت لنا نوعية اللبنانيات اللاتى قابلتيهم فى حياتك( وهن اللى بيسالوا حضرتك عن الشوكلاه على الايس كريم....! )هذه النوعيات نوعيات هالة شو مش نوعيات حقيقية فى الحياه ... نوعيات للاستعراض فقط

{الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُواْ لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَاناً وَقَالُواْ حَسْبُنَا اللّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ }آل عمران173MOHAMEDDESSOUKI

رابط هذا التعليق
شارك

http://www.islamonline.net/arabic/adam/200...Article06.shtml

pic06.jpg

المرأة المصرية.. صور وأصول

2006/05/18

**داليا يوسف

عبء المشقة من نصيب المصريات

سافرت إلى بريطانيا لحضور منتدى عن الإسلام والغرب، وكان الأمر يستدعي الاستقرار هناك مدة تزيد عن شهر، طبعًا وكالعادة لم يكن الأمر سهلاً على أسرتي، بل لم يكن ممكنا الحصول على موافقتهم بدون تجارب سفر سابقة، حاولت دومًا خلالها أن أثبت لهم إمكانية إدارتي لأموري على نحو مطمئن، كما لم يكن ذلك ممكنًا دون وجود من أعانوني كثيرًا في محيط عملي شديد الاستثناء فيما يخص العلاقات الإنسانية والإيمان بما يتم إنجازه.

عمومًا سافرت بحمد الله وفضله في تجربة أعدها من أهم ما مر بي.

نساء العرب

وهناك تعرفت على الكثير من أنماط المعيشة والبشر، خاصة في أوساط مسلمي بريطانيا، وأزعم أنني وجدت بينهم قدرًا من الرعاية والتعاون مكّنني من الاستفادة بإقامتي هناك. إلا أنني أستدعي معكم الآن أمرًا كان أسرع من لقطة ربما كان مجرد لحظة وجدتها مدخلاً مناسبًا لإعادة الحديث عن اختلافات الطبع والتطبع بين نساء العرب على أساس قطري (المغربية، اللبنانية، الخليجية، والمصرية، وهكذا...).

لقد همست القطرية -أكرمها الله- للعراقية التي استقرت منذ سنين في بريطانيا بأنها تخشى على تركي في الشقة التي أستأجرها المركز المنظم للمنتدى فردت العراقية هامسة أيضًا: "متخافيش على مصرية"!.

ولأنني مصرية فيبدو أنني لمحت الهمس ودلالته. لم يكن ذلك يعني لي على الإطلاق أن أيًّا منهما لا تحبني أو لا تكترث لشأني، بل على العكس كانتا وأخريات الضامن الحقيقي لأن أحظى برحلة مفيدة آمنة، ولكن ما جرى يثير أمر الصور الذهنية التي تستقر في العقول ويتم تداولها، بل وإشهارها أحيانًا عند اللزوم في مقارنات ومفاضلات بين نساء العرب. أراني عادة من كارهي النعرات القومية والإثنية وخلافه وتربيت على الأقل في العقد الأخير على خطأ التعميمات المخلّة، لكن إدراكي شيئًا فشيئًا للبعدين الثقافي والاجتماعي بتعقيدهما وتفاصيلهما جعلني أحبذ مناقشة هذه الصور نقاشًا هادئًا حتى لو أستخدم في ذلك السخرية والانطباعات، حيث يصعب الحديث في هذه الأمور بموضوعية خالصة دون تحيزات.

وتعليقي هنا ربما اقتصر على حال ووضع المصرية لكوني هي من ناحية ولانصهاري في التربة التي أفرزت هذه الأحوال والأوضاع من ناحية أخرى.

لا يمكننا الحديث حتى عن مسألة اهتمام المرأة بمخبرها ومظهرها وحسن تبعلها دون النظر إلى ثلاثة أشياء: التركيب الحضاري.. المحيط العمراني.. والظرف الاقتصادي...

مصطلحات تبدو متقعرة بعض الشيء، لكن لا أرى مفرًّا من استخدامها. المصرية تحديدًا تحمل تراثًا مركبًا من الخبرة والتجربة في داخل بيتها بشكل إدارتها له ولعلاقاتها الذي يصل أحيانًا إلى حد التفرد بتلك الإدارة، وخارج بيتها بالمشاركة المبكرة نسبيًّا عن نظيراتها العربيات (اتفقنا أو اختلفنا في تقييم طبيعة وجدوى تلك المشاركة) في الشأن العام (العراقية كان لديها الحق فيما قالت، أليس كذلك؟).

التركيب الحضاري

يذكرني حديثنا هنا بدعابة أستاذة الإعلام المصرية لنا في إحدى المحاضرات ساخرة من نفسها ومنا مشيدة بجمال اللبنانيات واهتمامهن بأنفسهن مقارنة ذلك بالمصريات لتقول: هكذا تكون النساء أما المصريات فقد خلقهن الله يحملن على ظهورهن فئوسًا استعدادًا لتحمل المشقة... الشاهد هنا أن التركيب الحضاري للمصرية ربما رشّح حديث المسئوليات والضغوط الحياتية ليكون دائمًا الأعلى صوتًا في حياتها كزوجة على الأقل، بينما يخفت كثيرًا صوت مسئوليتها -المفترض أن تكون مسئولية محببة- في العلاقة مع زوجها ذلك الصوت الذي -مع احترام الاستثناءات- لا يصمد أكثر من السنين الأولى في عمر الزواج على أفضل تقدير..

لا يعني ما ذكرت بطبيعة الحال إدانة للمرأة لكونها الفاعل الأوحد المقترف لإثم جفاف العلاقة الزوجية وروتينيتها، وإنما يفسر جانبًا من أسباب ما يحدث عادة، خاصة أن المحيط الاجتماعي قد يدين الأم المقصرة أو الزوجة التي لا تشدّ من أزر زوجها في المحن، بينما تتضاءل الإدانة كثيرًا إذا كان التقصير فيما تعودنا النظر إليه على أنه صغائر الأمور التي يمكن التعايش مع التقصير فيها، ثم يكتشف الجميع وكأنها المفاجأة أن تلك الصغائر سبب في فشل زيجات كثيرة وتقويض أركان بيوت عدّها الغافلون راسخة.

المحيط العمراني

وإذا ما أتينا للطلسم الثاني: المحيط العمراني فيمكن فكّ شفرته بقولنا إن الزحام الخانق والفقر أصبحا سمتين أساسيين ومؤثرين بقوة لا يمكن الاستهانة بهما على حياة المصريين ذكورًا وإناثًا.

شعور المرأة بإنسانيتها ثم بأنوثتها مشروط بتوفير المساحات، مساحة متسعة في المجال العام تجعلها تتعرف على ما يدور حولها وتشارك فيه مع التزامها بقواعد هذا المحيط واحتفاظها بكرامتها، ومساحة أخرى في المجال الخاص تسمح لها وهي بعد فتاة صغيرة بأن تنشأ وهي مهتمة بأنوثتها غير كارهة أو محتقرة لها، وهو ما يؤهلها حينما تصبح زوجة ألا ترى عيبًا أو إهدارًا في تقربها لزوجها بما تملك من ملامح للسكن - اللفظ القرآني الذي نردده في وصف العلاقة الزوجية دون إدراكنا بأن له شروطًا لا يتحقق إلا بها.

هذه المساحات التي تحدثنا عنها ليست متخيلة فقط، ولكنها مادية أيضًا، مادية تحتاج إلى بُنًى تحتية فهل عمارة بيوتنا وشوارعنا ومرافقنا تسمح للمرأة بالحركة على النحو الذي ذكرناه؟

أشعر أحيانًا أنني أرى أنصاف صور أو قل صورًا متشظية بين بيئاتنا العربية، غالبًا لا يسمح الظرف المصري سوى باختلاط -أستخدم الكلمة مع اعترافي بالواجب الغائب لتحريرها وتوضيحها- دون توافر مكان ملائم للمرأة (خاصة قبل الزواج) داخل بيوتنا تستشعر فيه حرية أكبر لممارستها وتدربها على اهتمام أكبر بمظهرها وحياتها الخاصة، بينما تظهر صورة أخرى خاصة في بعض من دول الخليج، حيث يمتد فصل المساحات من داخل البيوت التي تسمح عمارتها وتقاليدها بهذا الفصل إلى الخارج أيضًا، حيث يجب التعارف والتعامل مع المحيط المجتمعي (وإلا لما شُرع الحجاب).

إيقاع الحياة وأجوائها في المجتمع المصري على وجه التحديد -والتي ساهمنا جميعًا في صنعها- له أثره الواضح على حياة المرأة اليومية وبالتراكم على نمط الحياة الذي اتخذته: تلوث، تردي في الخدمات والمرافق أو ارتفاع أثمانها بما تعجز عنه غالبية الأسر حتى من الطبقات المتوسطة، الوجبات الجاهزة وأساليب التغذية غير الصحية، ساعات العمل الطويلة في القطاع الخاص والمهينة في القطاع العام، الجلوس أمام التلفزيون استجابة للجسد والعقل المنهكين، مكالمات المحمول الطويلة للتنفيس والتسلية، كل هذا إضافة لشبكة علاقات اجتماعية مهترئة في الغالب، الجماعة الاجتماعية (الأهل والأصدقاء...) في بعض الأحيان تتقدم، حيث يجب أن تتأخر (بالتدخل في المشكلات الخاصة والنصائح غير المطلوبة والمقارنات المفسدة...)، وتتأخر حيث يجب أن تتقدم (توفير الخبرة والتجربة المساندة المعنوية والتواجد عند اللزوم...).

الظرف الاقتصادي

أما الظرف الاقتصادي فلا يحتاج مني لحديث طويل، جميعنا يكتوي به. لقد أصبح فيما يخص العلاقة بين الزوجين خلط يدعو للتساؤل أكثر ما يدعو لتبادل الاتهامات.

التطور الاجتماعي الاقتصادي المعاصر في بلادنا وأثره على ما يخص العلاقات المالية الأسرية بين الرجل والمرأة يمكن النظر إليه عبر مراحل محددة ولنقل عبر أجيال:

· جيل الجدات، حيث بدت العلاقة (في الأغلب الأعم) فاصلة واضحة وبالتالي مريحة، الرجل هو الوحيد الذي يعمل بالخارج وينفق، بينما المرأة تتحمل مسئولية البيت في الداخل (ونحن هنا ننظر لهذا العامل معزولاً عن مسائل الدور الثقافي والاجتماعي للمرأة، وما يجب وما لا يجب، فقط نصف ما كان وما هو كائن دون تدخل).

· جيل الأمهات اللاتي تعلّمن وتقدمن بنقاء إلى حياة تقوم على فكرة البدايات الصفرية والمشاركة والتدرج في سلم التحقق الاقتصادي، ثم ما لبثت أحلام كثيرة لهذا الجيل ككل تتبدد تحت وطأة مجتمع انهزم سياسيًّا واقتصاديًّا وتخبط اجتماعيًّا لأسباب مركبة ويطول شرحها.

· هذا الجيل ربّى أجيال البنات وفي فمه مرارة التضحية دون حلاوة الثمرة وشدّد في تربيته -مع احترام الاستثناءات مرة أخرى- على فكرة عدم جدوى التضحية وضرورة البداية، وقد اكتملت أسباب الراحة وعدم الحاجة للصعود التدريجي الذي لا طائل من ورائه، وتزامن هذا النمط من التفكير وترعرع في ظل غياب حلم كبير لهذا المجتمع، بل وتشظي الأحلام الجماعية والشخصية.

بالطبع الحدود ليست فاصلة بين الأجيال وظهور نماذج مختلفة في كل جيل أمر وارد إلا أن السمة الغالبة بدت كما ذكر آنفًا.

الدين أيضًا!

وعبر الأجيال الثلاثة كان استدعاء الدين أحيانًا -وللأسف- مستفزًّا، نشهره نصًّا في وجوه بعضنا البعض تارة لربط القوامة بالإنفاق إذا ما أرادت المرأة أن تعير رجلها، وتارة للتشديد على الطاعة وحسن التبعل إذا ما أراد الرجل إحراج زوجته. كأننا لا نختلف عن حكامنا في شيء إذا ما أرادوا توظيف النصوص الدينية دون ممارسة قيمية له. حديث الاستحقاقات وتبادل الاتهامات غير مجدٍ؛ إذ نحتاج لإدارة مناقشات مفتوحة ومتعددة لضبط العلاقات حتى المالية بين الزوجين.

أدرك أن كل ما ذكرت سببًا ونتيجة لأمور عديدة، وأن البعض قد يراني وقد أخذتكم بعيدًا عن موضع تركيز هذه السطور، لكني أراها شبكة خيوط تداخلت دون انتظام، وعلينا فضها حتى نتمكن من نظمها مرة أخرى كما اتفق.

دعونا نعترف بأن المرأة المصرية قد تكون مرهقة ومرتبكة، أحوالها الشخصية غير منتظمة غالبًا، تحتاج للوعي بمشكلاتها والاعتراف بها أمام نفسها تمامًا كما تحتاج للدعم دائمًا والإشادة أحيانًا.

الرجل هنا يظهر ساخرًا يشكو غباءات الزوجة وتقصيرها أو يدخل كهفه ليلوذ بالصمت. نحتاج هنا إلى أن نستمع إلى الرجل ونسمع منه حديثاً لا يكتفي بالسخرية ولا يتسربل بالصمت.

الاخت داليا

احترم اسلوب تحليلك فقد اجتهدت للوصول للحقيقة بجدية وليس بسطحية بجدية وليس بالهزل الذى نقرأه للبعض

ولكن اسمحى لى ان اقول انك اجبت عن نصف السؤال ! كيف ؟ لقد جاوبتى عن الاختلاف بين المرأة المصرية واللبنانية

ولم يكن هذا مراد السؤال الاصلى ولكن الفرق بين الرجل والمرأة المصريين والرجل والمرأة اللبنانيين . فانت حاولت الاجابة عن شق المرأة ونظرت للقضية نظرة انثوية ولكن هيا ننظر للقضية نظرة مجتمعية

{الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُواْ لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَاناً وَقَالُواْ حَسْبُنَا اللّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ }آل عمران173MOHAMEDDESSOUKI

رابط هذا التعليق
شارك

كل ما اعدي على الموضوع دا احس كأني ماسك الراديو وعمالة اقلب في المحطات الأذاعية :D ومخي بيتبرجل

بس مبسوطة بطريقة غريبة اوي

الصراحا

ااااااااااااااول مرة نتكلم عن مصر بطريقة مميزة جدا كدا

ماشائ الله استاذ طفشان و اسد و واحد اثروا الموضوع بزوايا جديدة " بالنسبة ليا على الأقل"

و طبعا كل من رد في الموضوع قال وجهة نظر جديدة نوووووووووفي عليا فعلا :rolleyes:

طيب نمسك فقرة فقرة

عاوزين اصلاح بقى

عجبتني اووووووووي حتة اننا نعرف المصري الأول ازاي يتفسح

النقطة دي قووووووووية جدا و مؤلمة في نفس الوقت

احنا عايشين بالعاااااااااااافية ها نعرف نتفسح؟ :D

الا اذا كنا ها نقسم الفسح الى 3 اقسام

فسح معدوم الدخل

فسح متوسط الدخل

فسح الدخل :D

و خلونا نستثني سياحة التسوق

على اعتبار انه عندنا حاجا اسمها مهرجان التسوق

صحيح مالوش لازمة وزي وشه

بس اهو احسن من مافيش

بالنسبة لسياحة المعارض

مش عارفا

بس اعتقد انه مصر فيها سياحة سياسية معقولة

واعتقد انه في خلال السنة عندنا عدد لاباس به من الاحداث السياسية الجماعية و التجمعات العربية من المنطقة اللي بيتجمعوا في بلدنا

ولو اني ما اعرفش النقطة دي بالذات بتدخل فلوس للبلد والا بتعدي مجاملات والا ايه النظام! :o

نقطة تانية بقى لفتت انتباهي جداااااااااااا في كلام استاذ اسد

موضوع محل العصير

هل السايح لما بيروح تايلاند والا بانكوك والا اي بلد حالها من حالنا كل الحاجات هناك على سنجة عشرة؟

اعتقد ان تايلاند احد مميزاتها طريقتها في عرض السلع سواء المحلات الخوص او المحلات العائمة و الموضوع في النظافة زيه زي عندنا يعني :D

هل السايح الأجنبي بالذات جاي عاوز يتفرج على فايف ستارز والا عاوز يشوف حاجا جديدة؟؟؟؟ هوا دا المهم..

سمعت مرة انه في عندنا سياحة دينيه لطائفة من الاسرائلين وطائفة اخرى بيعبدوا الهرم و ابيو الهول وانهم بيجوا بانتظام للعبادة

طبعا ما اعرفش حلال والا حرام البلا الأزرق دا

بس دا نوع سياحي كمان..

خلوني برضه اكمل اكني بكلم نفسي

عشان اعرف اتميز لالالالالالازم اعرف ايه اللي عندي مختلف

السؤال اللي لازم نبتدي نجاوبه دلوقتي وارجوكم تساعدوني فيه

ايه موجود في مصر مش موجود في حتة تانية " ارخخخخخخخخخخخخخخص" من مصر لأن السايح مش اهبل برضه

يعني لو فيه هرم في كوالالمبور و الفسحة ها تكلفه 5 جنيه هناك وفي مصر ها تكلفه 10 يبقى ها يروح كوالالمبور اكيد :D

وعشان نسهل البحث عن الأجابة خلينا نتكلم في داخل المنطقة العربية ايه عندي مش موجود في حتة تانية...

على قد علمي البسيط خلوني اعد شوية حاجات واللي يعرف حاجا يقول اهي تنفعنا

عندنا محميات طبيعية سواء سمكية او برية وخاصة السمكية دي مهمة

عندنا سياحة طبية في مناطق بعينها مش متوفرة في حتت تانية باسعارنا دي زي العين السخنة و سيناء

عندنا سفاري مميز جدا في سيناء لكن سعره غالي حبتين مقارنة بالسفاري في بلاد اخرى " دي معلوماتي الشخصية وحد يصححني"

عندنا سياحة طبية للسايح العربي المتوسط اللي ما معهوش فلوس يروح لندن وعاوز خدمة طبية ممتازة على قد فلوسه ف بيجي هنا

- الهرم و الفراعنة مش موجودين في حتة تانية بس ما اعرفش لسا فيه شغف للناس يروحوهم والا ايه؟

-مش فاكرا حاجا تاني مميزة؟ حد يقول حاجا بقى :blush:

وانا من البلد ديييييييييييي

رابط هذا التعليق
شارك

ايه موجود في مصر مش موجود في حتة تانية " ارخخخخخخخخخخخخخخص" من مصر لأن السايح مش اهبل برضه

يعني لو فيه هرم في كوالالمبور و الفسحة ها تكلفه 5 جنيه هناك وفي مصر ها تكلفه 10 يبقى ها يروح كوالالمبور اكيد

مصر ارخص الدول السياحية اللي من الدرجة الاولي

مع ان اللي فيها .......مش موجود في حته تانية :sad:

عندك شرم تعد المنتجع العاشر سياحيا ...علي العالم

مثلا عندك اوروبا الاغلي باستثناء بعض اماكن ...معينه عالميا

يليها امريكا ..يليها كندا

وعدي بقه....دبي ..شرق اسيا ....

انا باتكلم كسياحة فقط

يعني عشان تبقي عارفه السياح اللي بيجوا مصر ....يعدوا من الطبقة الفقيرة :sad:

رابط هذا التعليق
شارك

ايه موجود في مصر مش موجود في حتة تانية " ارخخخخخخخخخخخخخخص" من مصر لأن السايح مش اهبل برضه

يعني لو فيه هرم في كوالالمبور و الفسحة ها تكلفه 5 جنيه هناك وفي مصر ها تكلفه 10 يبقى ها يروح كوالالمبور اكيد

وطي صوتك ونــــــــــــــــــــــــبي :sad:

هي دى مصيـــــــــــــــــــــــــــبة السياحة في مصر :sad: :D

السياحة الجيدة لا يجب ان تقوم على مبدأ السعر المتدنى على الاطلاق لأنها بالطريقة دى ح تستهدف فئات غير مقبولة من السياح خاصةً ان مصر بها موروث ضخم من السياحة التاريخية و التى لا يقصدها الا الاثرياء و بالتالى تقديم الخدمه بسعر متواضع يجبر مقدم الخدمة على تقديم خدمات متواضعة و بالتالى ينفر نوعية هذا السائح المثقف الغنى ... مثل هذا السائح يود ان يشاهد عروض الاوبرا و البالية و الاستماع الى الموسيقى الكلاسيكية في وسط الاجواء التاريخية و على استعداد ان ينفق الكثير في سبيل ذلك ...

هذا ليس معناه ان لا ننوع المزيج الترويجي للمنتج السياحى بالعكس ... و لكن يجب ايضاً الاهتمام بمثل هذه الفئات

بعبارة اخرى ..

يجب ان تكون الاجنده السياحية لمصر عامرة بالاحداث مثل استضافة فرقة كذا للاوبرا في منطقة كذا .. استضافة فنان من الحجم الثقيل و اقامة حفلة سنوية له على سفح الهرم او مسرح القلعة ... و الترويج لدار الاوبرا المصرية و التى تعتبر الوحيدة في المنطقة مع بناء فنادق مناسبة في المنطقه المحيطة بها و جعل المربع الذى يحوى الاوبرا و الحديقة المقابلة (مش عارف اسمها ايه ) و متحف الثورة منطقة ثقافية تحوى العديد من المسارح المكشوفة و قاعات معارض للفنانين التشكيلين المصرين و اماكن مخصصة للرسامين و اخري لبائعوا الكتب على غرار سور الازبكية مع اعطاءهم المظهر المناسب و ميناء صغير للقوارب النهرية و كافتيريات و مطاعم عالمية و الخ

الافكار كثير ... لكن الاهم التخطيط و نفهم احنا عايزين نعمل ايه

الماتش متباع

رابط هذا التعليق
شارك

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

حقيقة اثارني هذا الموضوع الرائع الذي يدل على وجود فعالية بعض الاعضاء في طرح مواضيع محفزة ومثيرة

طبعا (العيب في مين) لا استطيع ان اضع اصابع الاتهام في شخص او عامل بعينه

فاذا تحدثنا عن جزئية الاناقة في الملبس

كان والدي باستمرار يحدثني انه في طفولته (بداية الخمسينات)في مدينة مكة بان اغلى واجمل الملابس التي كانت تأتي من مصر خصوصا القطنية ولم يكن باستطاعة اي شخص ان يرتديها في اي زمان ومكان مما يدل ان في مصر وقتها صناعة ملبوسات بمستوى عالمي حقيقي فمن الطبيعي والمنطقي ان تظهر الابداعات بشكل تلقائي خاصة اذا كان المجتمع يقنن بحزم مسألة التأنق في الملبس في كل مكان في المدارس والجامعات والاوبرا ال....خ دون تذمر ولكن في نفس الوقت للشعب المصري العذر كل العذر فيما وصل اليه (بشكل جزئي)فربما مسألة تأميم بعض الصناعات وكذلك ظروف الحروب والتدهور الاقتصادي وقوانين الاستيراد والتصدير جعل من تلك الامور ترفا اقتصاديا لان هناك ماهو اهم واستمرت تلك الظروف جيلا بعد جيل بعد جيل واصبح من يريد ان يهتم بملبسه وهندامه ان يحوش مبلغا فاحشا وحتى لو قدر الله لاحدهم السفر للخارج فليس من السهل سرعة التكيف مع الوضع الجديد (لكن لا ادرى عن الجيل الذي ولد في الثمانينات ونازل)

اما بالنسبة للسياحة (وقد زرت القاهرة مرتين سنه 2000 و2003) فقد استمتعت بالزيارتين بشكل عام وبما انني لا البس الملابس الوطنية سواء في السعودية او خارجها فقد سرني ان البعض يظن انني مصري او ليبي على الارجح

ولكن اعتقد ان مصر سياحيا تستحق اكبر واكثر كثيرا جدا جدا وليس في الامر معجزة او اختراع ذرة فالمواصلات مثلا تحتاج لتحديث يزغلل عين السائح الاجنبي خصوصا الاوربي فالتكسيات مثلا يجب ان تحدث(مثال دبي حيث تطبع لك فاتورة بالمللي)طبعا لن يتم ذلك في يوم وليله ولكن يجب ان يكون هدفا استراتيجيا وكذلك الباصات الخ الخ والاهتمام بالمناطق السياحية الاثرية مثلا من حيث النظافة حول الاهرامات مثلا سهل جدا اذا كانت هناك شركات نظافة متخصصه وكذلك الخرائط السياحية والبروشورات لم تكن بمستوى عال (ليس ضعفا بل ربما استسهالا)وربما صفر المنديال كان نتيجة لبعض تلك الامور(لاادرى كيف كان تنظيم كاس افريقيا على ارض الواقع؟)

ونسيت ان اقول يجب ان هناك رسائل سياحية مختلفة

فمثلا بالنسبة للخليجي (والسعودي خصوصا)ليس من المحبذ تركيز جرعة الاثار الفرعونية والمتاحف التى لا تعني الكثير له ولكن يتم التركيز على السياحة العائلية والمطاعم والسنما والمسرح (لاتزال السنما لكثير منا عجبة )بعكس الاوربي الذي ماجاء غالبا الا لتاريخ الفراعنة

والمتاحف فهم مولعون حد الهوس بذلك ولا تعني لهم السنمات لهم شيئاما بالنسبة لسياحة السباحة والغوض فرغم انني لم اجربها الا ان بعض السعوديين الذين جربوها يشيدون بمستواها العالمي جدا في مصر

لاادرى ماذا عن السياحة الطبية عما اذا كانت المسافة بين مصر والدول المحيطة لازالت كبيرة بحيث يمكن ان تكون مركزا طبيا مرموقا وكذلك بالنسبة للجامعات (التى اظن ان مصر لا زالت خيارا ممتازا للدراسة بالنسبة للشرق الاوسط وافريقيا)لكن تحتاج لتفعيل اكبر خصوصا بعدما اعلن انه ولا جامعة عربية ضمن افضل 500جامعة في العالم

طبعا ليس صعبا على المصريين ان يطوروا امكاناتهم خصوصا لو نظرنا لماليزيا البذين هم لا خواجات ولا يابانيين

وهناك نقطة لا ادري مادرجة اهميتها وهي عن الاخوة المصريين الذين لم يغادروا مصر ابدا وهي مامدى معرفتهم بما يريد السياح من عرب او اجانب وكيف هي نظرتهم للامور لانني اشعر بان(البعض) يظنون بان السائح جاهل او لا يعرف الاماكن والاسعار ال.....خوهناك نقطه ارجوا ان يعذرني اخوتي المصريين من ذكرها وهي ان (البعض)يخون البعض الاخر فمثلا في اخر زيارة لي ارسل لي المكتب الذي استأجرت منه الشقة سائقا تابعا لهم فطلب مني ان ادفع له مبلغ اسبوع مقدما وان يرافقني في مشاويري لانه سينضحك علي في السعر الضعف وانهم بلا ضمير ال...خ وشخص اخر عرض على ترك الشقة لاخرى افضل لانه اتنصب على في السعر ال..خ

و طبعا هذه ليست قاعدة وهم لا يمثلون الشعب ولكن ربما يتأثر بعض السياح بذلك ويمتنعون عن المجيء مرة اخرى

عموما هذه بعض النقاط التى جالت في خاطري لااجزم بالمعيتها او انها الحل الشافي ولكن ربما تحمل بعض الصواب وبعض الحل

والسلام عليكم

:Zamalek: راية في البلكونه...

شاره عالعربية....

زملكاوي عيلتي كلها زملكاويه :dance:  

 

 

رابط هذا التعليق
شارك

سأحاول أن ألقي الضوء على نقاط متفرقة في هذا الموضوع .. في كل مداخلة سأتحدث عن نقطة واحدة ..

المطلعين على الأمر يعرف أن تصنيف الفنادق في مصر يكون بناء على تقييم من وزارة السياحة بموجب مواصفات معينة لكل درجة من درجات الفنادق ، من حيث الخدمات الموجودة بالفندق ، والحجمه ، وموقعه ، وتجهيزات الغرف .. وشكل المبنى ونوعية البناء وإدارة الفندق ... الخ.

فلا يعقل أن يكون فندق لا يوجد به مطعم مثلاً .. أو كوفي شوب ويصنف على أنه 5 نجوم ..

المشكلة في تلك النقطة تحديداً .. هي في الـ Standard أو المعيار الذي يقاس به تقييمالفنادق في مصر ..

حلفني الحظ بأنني سافرت إلى كثير من دول العالم .. للسياحة والعمل .. وأيضاً سافرت إلى الكثير من الأماكن في مصر ..

وأيضاً في بعض الدول العربية ..

وأنا من هواة الفنادق .. بمعنى أنني في كل مرة أسافر إلى مكان أتعمد تغيير الفندق ودرجته حسب الظروف ومن باب التغيير .. ونزلت في فنادق خمسة نجوم إلى ثلاثة نجوم .. وفي بعض المرات نزلت فيما يسمى Hostel أي نزل صغير ، وهذا يكون على الطرق السريعة في الغالب .. أو في بعض القرى الصغيرة.

وأي شخص مر بتلك التجربة .. وقارن بين الفنادق في مصر والفنادق في الدول الأوروبية (التي نستهدف منها معظم زائرينا) سيجد أن هنالك فارق كبير.

هذا باستثنناء الفنادق العالمية طبعاً ...

ولكن إذا قارننا أي فندق 3 نجوم في مصر أو حتى 4 نجوم

لا يصل إلى مستوى فندق نجمتين في أسبانيا مثلاً ..

لا من حيث النظافة .. وجودة الأثاث الموجود في الغرف أو جودة الحمام أو التجهيزات الأخرى في الغرف.

أو من حيث بوفيه الإفطار مثلاً والذي يعتبر أحد الخدمات الهامة للغاية في الفندق بالنسبة للسائح.

هذه واحدة .. قد تبدو بسيطة ولكنها هامة جداً ..

إذن يجب الإهتمام بالفنادق كخطوة أولى ورفع المستوى العام بها بمختلف درجاتها .. وزيادة الرقابة عليها ، وخاصة الفنادق المحلية (التي لا تدار بواسطة الشركات العالمية)

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

 

1191_194557_1263789736.jpg


‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)
 

رابط هذا التعليق
شارك

استاذ مسافر زاده الخيال

حضرتك مش مصري و وجهة نظرك مهمممممة جدا في موضوعنا دا

خصوصا انك حطيت ايدك على نقطة مهمة موضوع الناس اللي بتضرب بعض دي...

طفشان

نفسي اقول كلمة مرة تعجبك :lol: انت عقدتنيييييييييييييييي :D

ليه اوطي صوتي بس... ما ممكن كل حاجا تكون متوفرة الغالي و الرخيص واللي عاجبة يختار اللي يناسبه

سندريلا

انتي وجعتيلي قلبي بكلمة انه السياح اللي بيجوا مصر هما السياح الفقرا

بجد دا؟ B)

عشان كدا بلاقيهم بيركبوا الأوتوبيسات زيينا كدا وبتاع؟

استاذ اسد

ماشي التطوير جميل بس هل كل اسماء الفنادق الخرافية اللي عندنا دي معقولة مش كويسة؟

انا دخلت هيلتون رمسيس وموفنبيك بكل فروعه و شبرد وجراند حياة

بصراحا كلهم حاجات فوووووووق الوصف خرافية

زي برضه فنادق الجونة خرافية فعلا بمعنى الكلمة وانيقة

على فكرة انا بقارن بمستوى الفنادق اللي كنت بنزل فيها في السعودية زي الخزامى مثلا

ودي كلها فنادق خمس نجوم

يجوز شرم مافيهاش الا كام فندق كويسين و الباقي معقول

مع ان سعره للمصري بيبقى حراااااااااااق موت :wub:

ارجع لطفشان تاني

موضوع فنان من النوع التقيل دي

ماهي بتحصل؟

يعني مرة ريكي مارتن ومرة شاجي

بس لو تتابع الحفلات تلاقي كلنا مصريين

ايييييييييييييييييه ها يجيب الأجنبي عشان يتفرج على حفلة في مصر؟

والا بقى قصد حضرتك السائح العربي؟

وبرضه ما عرفناش ازاي ننقذ ما يمكن انقاذه

موضوع تطوير المواصلات دا اعتقد تاكسي العاصمة ها يرضي العرب جدااااااااا

يعني فيه حاجات بدينا نمشي فيها حبة اهو؟ :wub: :wub:

وانا من البلد ديييييييييييي

رابط هذا التعليق
شارك

استاذ اسد

ماشي التطوير جميل بس هل كل اسماء الفنادق الخرافية اللي عندنا دي معقولة مش كويسة؟

انا دخلت هيلتون رمسيس وموفنبيك بكل فروعه و شبرد وجراند حياة

بصراحا كلهم حاجات فوووووووق الوصف خرافية

زي برضه فنادق الجونة خرافية فعلا بمعنى الكلمة وانيقة

على فكرة انا بقارن بمستوى الفنادق اللي كنت بنزل فيها في السعودية زي الخزامى مثلا

ودي كلها فنادق خمس نجوم

يجوز شرم مافيهاش الا كام فندق كويسين و الباقي معقول

مع ان سعره للمصري بيبقى حراااااااااااق موت

أنا قلت باستثناء الفنادق العالمية ..

فالفنادق العالمية في مصر على نفس المستوى العالمي .. لا يوجد فرق ..

أنا أتحدث هنا عن فنادق النجوم الثلاث . والتي ينقصنا في مصر منها الكثير .. فعددها قليل .. والخدمة فيها ضعيفة ..

أدعوكي لزيارة الغردقة .. وخدي لك لفة على الفنادق ..

الثلاث والأربعة منجوم ..

الصيف الماضي نزلت في فندق إسمه بيروت في الغردقة ..

الفندق 4 نجوم ..

على البحر مباشرة ..

الليلة فيه للمصري شخص واحد 300 جنيه ..

تجهيزات الغرفة متوسطة .. الحمام فضيحة بكل معنى الكلمة .. بوفيه الإفطار كارثة ..

هذا لأن الزبائن من روسيا وأوروبا الشرقية ..

السائح الذي يبحث عن الرخيص ..

وبالتالي إذا كان العميل يبحث عن الأقل سعراً .. ستحاول الوصول إلى ألأقل كلفة .. لخدمته ..

والأقل كلفة أقل جودة .. وفي مصر الوضع مضاعف ..

الأقل كلفة .. ردئ جداً ..

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

 

1191_194557_1263789736.jpg


‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)
 

رابط هذا التعليق
شارك

الغردقة وشرم انا لاحظت انهم ماشيين على المثل اللي بيقول يا اطخه يا اكسر مخه

يعني يا يميييييييييييين اوي يا شمااااااااااال اوي..!!!!

انما في القاهرة و اسكندرية في اسماء معينه لفنادق 3 نجوم واسعارها في المعقول جدا وهيا كمان نضيفة مقارنة بسعرها بل احيانا بتكون فخمة بالنسبة لسعرها

يعني مثلا

في الهرم في فندق اسمه حور محب الغرفة فيه للمصري ب 150 ج مع افطار بوفيه

وبصراحا منتهىىىىىىىىى الشياكة و النضافة جداااااااا

في اسكندرية عندك بنفس السعر قاعود و كليوباترا وفيه اسماء تانية

ف الموضوع عاوز شوية بحث مننا + شوية مجهود من ادارة الفندق عشان يستقبل افواج سياحية :P

المشكلة بقى ان السائح بيجي تبع شركة سياحية هوا بيوصلها ازااااااااي او هيا بتوصله ازاي ولا اعرف؟ ;)

وهوا دا مربط الفرس

يعني لو شركة السياحة اختارت حاجات في الجون يبقى مصر تمام

ولو اختارت حاجات تقرف يبقى مصر مقرفة

اعتقد انه موضوع اختيار بس؟

والا ايه؟؟ :unsure:

وانا من البلد ديييييييييييي

رابط هذا التعليق
شارك

طفشان

نفسي اقول كلمة مرة تعجبك ;) انت عقدتنيييييييييييييييي :D

ليه اوطي صوتي بس... ما ممكن كل حاجا تكون متوفرة الغالي و الرخيص واللي عاجبة يختار اللي يناسبه

اقول لك ليه يا سيدتى توطى صوتك - بعد اذنك طبعاً ...

التسويق السياحى بيعتمد على عنصر الابهار على عكس التسويق السلعى الذي يعتمد على عنصر السعر مقابل الخدمة و بالتالى لا يمكن ان نفكر في تسويق السياحة بنفس مبدأ التسويق السلعى و بالتالى لازم يكون عندنا في المزيج الترويجي عناصر مبهرة ...

انا اسف ح اقارن بين مصر و دبي على اساس انى عايش فيها و على اساس انها تعتبر مدينه صنعت سياحة بدون وجود من مقومات نجاح السياحة ..

في دبي الفنادق ال 5 نجوم تبدأ الاسعار فيها من 2200 درهم في الموسم السياحى و تصل الى 27000 درهم (الجناح الملكى لفندق برج العرب ) .. اما الفنادق ال 4 و 3 نجوم فلا يقل سعر الغرفة فيها عن 500 درهم في نفس الموسم السياحى ... معدل الاشغال في دبي في الموسم الماضى حسب معلومات من صديق يعمل في مجموعة جميره وصل ل 110 % اي كانوا يقوموا بتوزيع الحجوزات على فنادق غير تابعة لهم من شدة الضغط ... طبعاً لم يحدث هذا في يوم و ليلة ... بل هو نتيجة لسلسلة من النجاحات للتسويق السياحى الذى بدأته دبي بمهرجان التسوق عام 1996 حتى اليوم و كانت نتيجته زيارة 3.3 مليون سائح لدبي في مهرجان 2005 و انفاقهم 6.67 مليار درهم في شهر واحد !!!!!! (1.8 مليار دولار )

المرجع

دخل مصر من السياحة لا يتعدى 2 مليار في السنه رغم تنوع المنتج السياحى و رخصه في مصر .. و بالتالى رخص المنتج او حتى تنوعه لا يحقق سياحة و انما ما يحقق السياحة هو الابتكار و الترويج المناسب

ارجع لطفشان تاني

موضوع فنان من النوع التقيل دي

ماهي بتحصل؟

يعني مرة ريكي مارتن ومرة شاجي

بس لو تتابع الحفلات تلاقي كلنا مصريين

ايييييييييييييييييه ها يجيب الأجنبي عشان يتفرج على حفلة في مصر؟

والا بقى قصد حضرتك السائح العربي؟

وبرضه ما عرفناش ازاي ننقذ ما يمكن انقاذه

اقول لك :unsure:

احنا ما بنعرفش نعمل مزيج ترويجي كامل بمعنى ما بنعرفش نعمل بروشر مزبوط للسائح .. ح ارجع لدبي و اقول ازاي ..

مهرجان دبي للتسوق بيشتمل على عديد من الاحداث يتضمن الاتى :

1- حفلة يومية - معلنه مسبقاً - كل يوم فيها نجم عربي كبير

2- حفل اسبوعية فيها نجوم غربين من العيار الثقيل مثل بافاروتى و سيلين ديون و ماريا كارى و بون جوفي و ... الخ

3- على هامش المهرجان في بطولة دبي الدولية للتنس و فيها جميع نجوم التنس في العالم

و الخ ,,,,

كل ده معلن و معروف انه موجود كجزء من الباكيج السياحى الذى سيستمتع به السائح ..

اما في مصر بنعمل الحفلة و نقوم بتسويقها في النوادى و غالباً في الصيف و هو ليس موسم سياحى للقاهرة على الاطلاق ;) و بالتالى فهى تستهدف مصريين فقط و لا تستهدف سياحة

و ...

نورت مصر :P

الماتش متباع

رابط هذا التعليق
شارك

حركة السير في مصر ..

حركة السير في مصر عملية كوميدية مأساوية جداً ..

فإذا كنت في القاهرة فستجد أشياء ليس لها نظير في أي مكان في العالم ..

سترى السيارات المتهالكة .. وسائق التاكسيات المساطيل .. وليلاً قد يكون بعضهم سكرانين ..

ستجد فوضى منقطعة النظير في الشوارع ..

لا توجد في القاهرة إشارة مرور تحترم .. فيجب وضع عدد من الجنود عند كل إشارة ..

السائحون الأجانب والعرب عندما يأتوا إلى مصر يتعجبون من كل هذه الفوضى العجيبة ..

ولا يوجد قانون يطبق ..

عندما أتقابل مع أي شخص أجنبي ويتحدث عن ذكريات زياراته لمصر إذا كان قد زارها .. لا يخلو حديث أي منهم عن العجب العجاب الذي رأوه في سيرك الشارع المصري .. من حركات أكروبات وفوضىوأن لا أحد يهتم وكأن الأمر عادي وطبيعي والسيارات التي تسير عكس السير .. والكلاكسات الفظيعة والمضاعفة والتي يستخدمها سائقوا السيارات في مصر بمختلف أنواعهم ...

في الحقيقة في كل مرة يتم الحديث عن هذا الأمر أشعر بالحرج ..

ولا أجد سوى إني أحكي نكتة عن أحوال السير في مصر ..

والنكتة هي ..

كان هناك سائحاً جاء إلى القاهرة .. وركب تاكسي ليلاً .. وأخذ قائد التاكسي يسير بسرعة كبيرة . وعندما يرى إشارة حمراء فإنه لا يخفف من سرعته ولا يقف عندها .. وعندما لفت نظره الراكب الخواجة ..

يقول له السائق في كل مرة ..

دو نت واري يا خواجة .. أيام جود درايفر

Do not worry, I am good driver

حتى جاءتهم إشارة خضراء .. فوقف السائق .. وهنا تعجب الخواجة .. وسأله لماذا وقفت ..

فأجابه السائق بكل ثقة وحكمة ..

يعني .. ممكن ييجي جود درايفر من هنا ولا جود درايفر من الناحية التانية .. لازم الواحد يخلي باله ..

فحركة السير في مصر تميزها الفوضى الشديدة .. وحوادث السير في مصر .. وخاصة تلك التي تحدث بكثرة للأفواج السياحية بسبب تهور السائقين .. وتعرضهم للإرهاق الشديد بسبب إستغلالهم من قبل شركات النقل السياحي .. وتكرار تلك الحوادث .. كلها عوامل مؤثرة على حركة السياحة في مصر ..

وتدهور حالة التاكسي في مصر يعبر عن كارثة مدمرة للسياحة ..

فهل تتخيل أن سائحاً أتى إلى مصر من أي مكان .. يفكر في ركوب تاكسي في القاهرة في ظهر يوم صيف .. ماذا سيحدث له ..

سيتشوي في الحر .. هذا بالإضافة إلى إستغلال السائق له بشدة ..

هذه واحدة أخرى تؤثر سلباً على لاسياحة في مصر ..

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

 

1191_194557_1263789736.jpg


‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)
 

رابط هذا التعليق
شارك

ياايها الزملاء سؤال : فين السؤال؟ هل السؤال الفرق بين اللبنانيين والمصريين ؟

ام السؤال عن السياحة ومشاكلها؟

حددوا السؤال علشان منخرجش عن الموضوع وندخل فى حوارى وازقة والموضوع الاصلى تركناه !

انا عرفت دلوقت ليه احنا واقفين فى مكانا ولبنان وتونس ودبى بتتقدم ! هدفهم واضح امانحن نخرج عن الهدف ويصبح غير واضح

حددوا فين السؤال اولا

{الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُواْ لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَاناً وَقَالُواْ حَسْبُنَا اللّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ }آل عمران173MOHAMEDDESSOUKI

رابط هذا التعليق
شارك

mohameddessouki

مش حضرتك مصرى برضة

يعنى بتفهمها وهى طايرة وان مكانتش طايرة

ببساطة تشوف اول الموضوع وكانت كتباه الدكتورة شانا

وترد على اساس الموضوع الاصلى

لو كان فى دايرة اهتمامك

شفت بسطة ازاى :huh:

رابط هذا التعليق
شارك

يا استاذ دسوقي انا ملاحظ انك عامل شبطة كبيرة في المنتدى..يعني لو مرديتش بعنف يبقى بسخرية..ووصلت الامور بينك وبين احد الأعضاء لمرحلة التهديد بالضرب بالأحذية..فيا ترى حضرتك ليه منفعل دايماً كده..عباراتك غليظة وقاسية واسلوبك ساخر ومتهكم..بالراحة علينا شوية يا باشا ..طبعاً هاتقولي وانت مالك..هوه السؤال ليك أصلاً..وسأرد عليك بأني أستفز كثيراً من هجومك القاسي في معظم مداخلاتك..رغم أني شخصياً أحد المعجبين بالموضوعات الجادة التي تطرحها في المنتدي..لكن معلش اسمح لي اطلب منك تكون أحن من كده علينا..مع احترامي وشكري.

رابط هذا التعليق
شارك

يا استاذ دسوقي انا ملاحظ انك عامل شبطة كبيرة في المنتدى..يعني لو مرديتش بعنف يبقى بسخرية..ووصلت الامور بينك وبين احد الأعضاء لمرحلة التهديد بالضرب بالأحذية..فيا ترى حضرتك ليه منفعل دايماً كده..عباراتك غليظة وقاسية واسلوبك ساخر ومتهكم..بالراحة علينا شوية يا باشا ..طبعاً هاتقولي وانت مالك..هوه السؤال ليك أصلاً..وسأرد عليك بأني أستفز كثيراً من هجومك القاسي في معظم مداخلاتك..رغم أني شخصياً أحد المعجبين بالموضوعات الجادة التي تطرحها في المنتدي..لكن معلش اسمح لي اطلب منك تكون أحن من كده علينا..مع احترامي وشكري.

اخى الفاضل

اشكرك على ملاحظتك وانا مقدرش اقول لواحد بهذه الاخلاق الجميلة انت مالك ، لكن ارجو ان تعذرنى وتتصور انك تتكلم فى موضوع جد وتتحمس للفكرة ثم تجد من تتكلم معه مشغول بذبابة طايرة او انت تتكلم جد وهو يسالك هو اسمنت اسيوط اتغلب من مين اخر مرة ؟

فاذا تكلمنا فى موضوع جدى نكون جديين وان كان الموضع هزل لا مانع من الهزل ، كما يجب ان تكون ردودنا مركزة حتى لايضيع الوقت وتتوه الاستفادة من الحوار السؤال كان ماهو الفرق بين المصريين واللبنانيين ؟ ولماذا هم بهذا النشاط والحركة فى الكون ولماذا نحن بالعكس ، فكانت رؤية زميل انهم مهتمون بالسياحة فتحول الموضوع الى السياحة وان احنا عندنا امكانيات ولا نعرف ان نستغلها ودخلنا فى دخل السياحة وتاكسلى العاصمة ....الخ

فكان لابد ان يلفت احد نظرنا الى اننا خرجنا عن الموضوع ولابد من التركيز

هذا كل ما فى الموضوع وانا اعتذر لك ان فهمت من كلامى غير ما اقصده واعدك ان اعدل الاسلوب حتى لاتزعل وشكرا

{الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُواْ لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَاناً وَقَالُواْ حَسْبُنَا اللّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ }آل عمران173MOHAMEDDESSOUKI

رابط هذا التعليق
شارك

أشكرك يا أستاذ محمد، على حسن استجابتك وسعة صدرك معي..وأحب أن أخبرك معلومة أنني أتشرف واشترك معك في نفس الاسم..محمد الدسوقي..

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

  • الموضوعات المشابهه

    • 0
      العيب في مين؟ مين اللي قسم الناس وصنفهم؟ انت جنة وانت نار؟ مش وجدي غنيم من يومين بيصف من هم ليسوا تبعهم بأنهم "كفار"؟ طيب نلوم مين؟ النظام؟ الشعب "الكافر" على حد زعمهم؟ ام نلومهم ونلوم قياداتهم التي غسلت أدمغتهم وجعلتهم في عداء لأقرب الناس إليهم؟ عملوا في نفسهم كده ليه؟ وخلوا الناس تكرههم او تنظر لهم نظرات الشك والريبة، ويبتعدون عنهم فرار الصحيح من الأجرب. راجعوا أنفسكم وكفى فرقة وانقسام، من يريد العمل منكم بالسياسة فلا يلبسها لباس الدين، عندما دخلتم السياسة قمتم بأفظع مايفعله السياسيون الأقذار
    • 29
      بدون اي داعي نجيب نازل تريقه ع الشعب المصري ! هو ساعات بتجيله شعرة هبل كده ويورط نفسه ويورط شركاته في خساير ويرجع يعتذر ويلطم بعد كده ! للحياديه انا حطيت الفيديو هنا عشان زي ما بنلاقي هرتله من الاسلاميين ونجري نحطها آدي كمان ليبرالي اتهبل على كبر http://www.youtube.com/watch?v=LLgE5HiwHd4
    • 7
      فرأت موضوع الفاضل سين سين عن المدعوة ايناس الدغيدى عندما كتبة واتابع المشاركات وردود افعال السادة الاعضاء ولم اشعر برغبة فى كتابة اى تعليق فى الموضوع لاننى شعرت بان رأيى سيكون تحصيل حاصل ولن يضيف شيئا جديدا و قد عبر عنة الكثير من الاخوة والاخوات الافاضل ومجملة هو رفض التعاطى مع ما تقدمة هذة السيدة المريضة نفسيا شفاها اللة والعدوة لنفسها ليس فقط ماتقدمة من افساد وتشوية للقيم و نفث السموم الهدامة بل ايضا اراؤها وتصريحاتها واقتراحاتها التى تعلن عنها بكل وقاحة ولكن ماذا نقول (ونفس وما سواها فا
    • 3
      مقال " العيب فينا" المنشور فى جريدة الدستور. كثرت مقالات جلد الذات, و لكن هذا المقال يختلف لأنه يتضمن قدرا كبيرا من الصحة, و لكن المقال يغفل عن ذكر النصف الآخر الفارغ من الكوب. ما هو تعليق السيدات و السادة الكرام على محتوى هذا المقال؟
    • 11
      اول ما تتكلم مع اى واحد فى المشاكل اللى بنمر بيها يقولك دى اصلها حكومة بنت .........و هات يا شتيمة فى الحكومة طيب لو بصينا لمشاكلنا بموضوعية هل الحكومة سبب كل المشاكل ؟ طبعا لا انا اعتقد ان اكتر من نصف مشاكلنا سببها احنا مش الحكومة الحكومة طبعاً عندها عيوب كتيرة بس ليه احنا ما نصلحش عيوبنا و بعدها نتقول الحكومة على سبيل المثال لا الحصر عندما توفر الحكومة الدقيق المدعم ويقول البعض بسرقتها دا عيب مين حاجة تانى عندما تذهب الى اى مصلحة حكومية و لا يقوم الموظف بعملها كما ينبغى ان يقو
×
×
  • أضف...