dr khaled بتاريخ: 25 يوليو 2006 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 25 يوليو 2006 عزيزي مدهش بما انك صاحب فكره التحليل النفسي . ايه رايك نتكلم شويه عن احوال المجتمع الدي نعيش فيه يعني قصدي شويه دردشه كاننا قاعدين علي قهوه بالضبط ايه رايك في المجتمع الدي يهاجم و يلعن امريكا صباحا ويقول انها السبب في كل البلاء الدي تعاني منه المنطقه و يسرع للغداء في المطاعم الامريكيه و يتهافت علي المنتجات الامريكيه المختلفه و اخيرا في المساء يهرع لمشاهده فيلم امريكي جديد _________________________________________________________ ماتيجي نتمشي قليلا وقت صلاه الجمعه ( يعني معلشي هاندخل نصلي متاخر شويه ) شايف يامدهش ما شاء الله المساجد ممتلئه ( ينطبق القول علي الكنائس ايضا يوم الاحد ) علي اخرها المجتمع كله متدين و بعرف ربنا كويس اوي ما شاء الله بس عندي سؤال بسيط : مش هما دول اللي بيشتغلوا 28 دقيقه في اليوم مش هما دول الموظفين اللي غاويين يعطلوا المراكب السائره و كتير منهم فاتح الادراج مش هو برضه الاسلام بيحض علي العمل و لا علي الكسل (( ان الله يحب ادا عمل احدكم عملا ان يتقنه )) وقد دعي الاسلام الي التوكل وليس التواكل مش هما دول برضه احفاد الفراعنه اللي اصبحوا دلوقتي ماعندهمش و لا جامعه في التصنيف الدولي مع ان ياخي اول كلمه في القران (( اقرا )) _______________________________________________________ شكلك كده مش مقتنع بكلامي يامدهش :angry: طيب ايه رايك في وضع المراه في المجتمع اوعي تقولي هايل ولا المجتمع بينظر لها نظره مساويه للرجل كيف ينظر المجتمع للمراه المطلقه ؟ كيف يضغط المجتمع علي المراه في طفولتها و في مراحلها الاولي و يفرق بينها و بين الرجل (( لا انتي بنت عيب ماتعمليش كده .... هو راجل ممكن )) هل تستطيع المطلقه او الارمله الزواج من رجل لم يسبق له الزواج ؟ الرجل المطلق يستطيع بمنتهي السهوله ؟؟ ( ياريت ماحدش يطلع يقول انا اعرف حاله كده لان انا بتكلم عن مجتمع ككل وليس حالات فرديه ) المراه عندما تتخطي الثلاثين فهي عانس و مادراك ماهدا اللقب ولكن الرجل يستطيع الزواج في اي سن اما الاسلام فهو بري من هده الخرافات والجهل فقد وصي رسول الله بالمراه في خطبه الوداع 3 مرات وجعل الجنه تحت اقدام الامهات و جعل خير الناس من يبكر بالانثي شفت مجتمعنا عايش ازاي يقول حاجه و يعمل حاجه تانيه ده اسمه ايه يامدهش تحياتي د.خالد مصلح اجتماعي رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
otaka بتاريخ: 25 يوليو 2006 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 25 يوليو 2006 (معدل) ده حته موضوع انما على الجرح الف شكر يا د خالد طبعا ما ذكرت سابقا هى صفات المجتمع الذكورى الذى لا يعطى اى اهميه للمراءه و اوافقك الراى على ان الدين الاسلامى برئ من هذه التصورات لماذا يتعلق مقياس الشرف عندنا بالجزء الاسفل من الجسد مع ان اس الفساد هو العقل هل السارق اشرف من المنحرف ام ان الاتنين غلط فى بلاوى مسيحه فى المجنتمع محتاجه كلوركس للاسف انا ليه تحفظات كثيره على المجتمع العربى و حاولت كثيرا ان ابحث عن توصيف دقيق للحاله التى يعيشها هذا المجتمع لم اجد الا وصف واحد هو انه مجتمع منافق مبنى على نظريه غريبه جدا شقها الاول انه طالما لا احد يعرف اذا كله تمام و الشق التانى طالما مش انا اللى فى الموضوع يبقى انا بخير تم تعديل 25 يوليو 2006 بواسطة otaka و بكينا.. يوم غنّى الآخرون و لجأنا للسماء يوم أزرى بالسماء الآخرون و لأنّا ضعفاء و لأنّا غرباء نحن نبكي و نصلي يوم يلهو و يغنّي الآخرون رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
لخبطه بتاريخ: 26 يوليو 2006 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 26 يوليو 2006 حمد الله على السلامه يا دكتور خالدعارف فكرة نجيب محفوظ في شخصية احمد عبد الجواد هو دا الحاصل بمعنى أن الكل أصبح له وجهين وجه صباحي عليه مساحيق التجميل ووجه مسائي لممارسة الرزيله الاخلاقية والدينية وكل ما ضاقت الاحوال الماديه على الناس كل ما كان المردود في الاتجاه السىء يعني فيه علاقة طرديه غريبه بين ضيق الحال وتدني الاخلاق لكن لي ملاحظة ( تقدر تصنفها على انها بشرة خير ) الملاحظة أنه نسبه اكتر من 70 من كل الشباب اللى بقابله رنج 20 - 30 حلووووووووو بل حلو اوي كمان اخلاق واهتمام بالدين وعدم تعلق بالفلوس زي سابقيهم مش عارف بقيت بقابل كتير اوي اغلب مثلا ابناء دفعتي 1975-1974 كلهم ملتزمين على الاقل بشكل متوسط كلهم مهتم حتى باسم ابنه او بنته يكون لهم نكهة اسلامية ( ان جاز التعبير ) متهم كمان يعلمه دينه أنا لا أكتب الأشـــعار فالأشعـــــــــار تكتبني أريد الصمت كي أحيا ولكن الذي ألقاه ُينطقني رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
المدهش بتاريخ: 27 يوليو 2006 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 27 يوليو 2006 أشكرك يا دكتور على هذه اللفتة الرقيقة.. طبعا أنا متفق معك في كل ما قلت واسمح لي أن أضيف إلى مشاهد الشيزوفرينيا المجتمعية التي ذكرتها.. الرجل والمرأة على السواء خارج البيت شئ وداخل البيت شئ مختلف تماما.. يعني خارج البيت رقة في التعامل وذوق وشياكة..وداخل البيت تأفف وشخط ونطر ورخامة غير مبررة. لو جلست بين مجموعة من الأصدقاء أو المعارف..اذا أخذ الحديث منحى الكلام في الجنس تجد الجميع خبراء يتسابقون في النكت القبيحة والافيهات الصريحة..واذا تحول الحديث في نفس الجلسة للكلام في الدين تجد الجميع وقد تحولوا إلى أولياء ودراويش وهاتك يا أحاديث وآيات قرآنية وحكم ومواعظ.. كلكم يشكو فمن سرق المصحف.. الجميع يتحدث عن الفضيلة والامانة والشرف وينتقد الفساد ..طيب مين اللي فاسد وحرامي ..مين اللي مزعل الناس دي كلها..يعني كل الناس فاكرة نفسها ملايكة ..طيب مين ابن الكلب الشيطان اللي مزعل الناس دي كلها.. كلنا يكتاتوريون.. احنا أحسن ناس تتشدق بالديمقراطية والحرية ومولد سيدي الحراك السياسي..طيب جرب تنتقد أي حد هنا في المنتدى..أقصد تنتقد فكرة قالها وشوف رد فعله..هياكلك بسنانه وهتطلع لا بتفهم ولا بتعرف حاجة..يعني تحيا الديمقراطية إذا كانت تتيح لي أن انتقدك أما لو تجرأت أنت وانتقدتني يبقى نهارك مش فايت.. والسبب.. نقص في التربية..يعني شفنا أهالينا في البيت حاجة ومع الناس حاجة تانية..ولم نتدرب منذ الصغر سواء في البيت أو المدرسة على أن نعبر عن أنفسنا ونقول آراءنا بصراحة وحرية.. على فكرة..في بداية مشاركتي في المنتدى..قلت لهم يا جماعة احنا شعب مش متربي ..زعلوا مني وحذفوا هذه العبارة..ربنا يجعل كلامنا خفيف عليهم!!!! رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
الاسكندرنى بتاريخ: 27 يوليو 2006 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 27 يوليو 2006 السلام عليكم الله ينور عليك يا استاذ خالد موضوع حساس فعلا تصدق يا دكتور انت فعلا بتكلم عن وضع اصبح طبيعى فى طبع الشعب المصرى الان و انما فى الشعوب العربيه ايضا وزى ماقال المدهش معهم معهم عليهم عليهم انا كنت كده برده كنت مصاب بالشيزوفرنيا عندما كنت متواجد فى مصر كنت فى دوامه الحياة هناك و افعل ما يفعله الاخرين حتى لا يقال عنى ارهابى ولا فاسق بس تغير حياتى و استقرارى فى بلد اروبى جعلنى مصاب بمرض اخر وهو الاحباط لماذا كل الاختلاف بينى شعبى و بين هذا الشعب الاروبى الذى اعيش بداخله الان لماذا فقد شعبى قيمه الاخلاق و لماذا ترعرت داخل الشعوب الاروبيه قيمه الاخلاق انا لا اعتقد ان المادة او المال هو العامل الاساسى لمرض شعبى بهذة الدرجه و لكنى اعتقد ان السبب هو اعدام لفهم معاير جديده و اساليب حديثه و بسبب عدم الفهم اصبح كل مواطن عالم يفهم ما يحب ان يفهمه و يدافع عنه بشراسه ولا يترك الاخر يتكلم فاصبح الكل الان يبكى على ماهو له و من بعدى الطوفان انا مش عارف فى حد فهم انا عاوز اقول ايه صبح صبح يا عم الحاج رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
محمد عبدالعزيز بتاريخ: 27 يوليو 2006 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 27 يوليو 2006 طيب يا جماعة كل كلامكم جميل قوى وحقيقى وواقع ومشكلة نعانى منها جميعاً هل حاول أحد منكم حل هذه المشاكل؟ هل حاول أحد اﻷخذ بيد أصدقائه وإصلاح ماهو فاسد؟ أخشى اننا نمارس نفس اﻷسلوب اﻵن نريد أن نضرب اﻷمثلة بأنفسنا حتى تنتشر اﻷخلاق الحميدة ونعمل على إصلاح المجتمع نريد نماذج مضيئة تثبت أن اﻷمل باقى وموجود مادامت هناك إرادة بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟ shawshank رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
yacho بتاريخ: 28 يوليو 2006 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 28 يوليو 2006 (معدل) شوفوا يا جماعه احنا افراد .. يعنى احنا اللى بنشكل المجتمع اللى بنعيش فيه.. يبقى كل واحد يبدأ بنفسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسه الاول بلاش كلام ف المشكله بوجه عام . واجه نفسك بعيوبها وعقدها واتكلم فيها بصراحه .. ما تتكسفوش مفيش حد كامل بس كل ما بنزوق الصوره كل ما المشكله بتتعقد اكتر لان الشيزوفرنيا بتزيد. وحاجه كمان .. كل واحد فى حياته وفى المواقف المختلفه اللى بيمر بيها يخلليه فى حاله بلاش نحشر مناخيرنا ف شئون غيرنا .. ياااااااااااه حنستريح ونريح . اما بالنسبه للامثله ف معتقدش انى اقدر ادى امثله عن نفسى فى هذا الموضوع لانى حابقى عامله زى اللى داخله انتخابات وبافخم ف روحى وانا مش بحب كده. لكن اللى اقدر اقوله ان اللى انا كتبته فوق انا باطبقه بالفعل فى حياتى ومن زمان . تم تعديل 28 يوليو 2006 بواسطة yacho رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
اسود وتعالب وارنب بتاريخ: 28 يوليو 2006 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 28 يوليو 2006 فعلا موضوع جميل وشيق لكن احنا كتير بنتكلم ومش بنغير كتير من انفسنا وخصوصا في موضوع التفرقة بين الرجل والمراة وايضا المعاملة بين افراد المجتمع يعني الشخص الفقير لملوش لزمة وبيتعامل معاملة باهمال حتي لو شخص مثقف او ذو اخلاق عاليه لكن لو غني وقليل الادب برضه بتعملة حساب واخرين يبرررون له اخطاءه او انك تلاقيه لسه خارج من المسجد والتقوي حتموته ومع ذلك بتلاقي مواقفه في التعامل مع الناس الفقيره مثلا في منتهي السؤ ولو كلمتة يقول تحتي ربنا قال كده وجعلنا بعضكم فوق بعض طبقات رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
محمد عبدالعزيز بتاريخ: 28 يوليو 2006 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 28 يوليو 2006 اما بالنسبه للامثله ف معتقدش انى اقدر ادى امثله عن نفسى فى هذا الموضوع لانى حابقى عامله زى اللى داخله انتخابات وبافخم ف روحى وانا مش بحب كده. لكن اللى اقدر اقوله ان اللى انا كتبته فوق انا باطبقه بالفعل فى حياتى ومن زمان . أختلف معك يا ياشو فى هذا الرأى, ليس ﻷننى أحب الرياء, ولكن لسبب آخر سأوضحه من خلال الموقف التالى: كنت أحضر درساً فى المسجد يوم الثلاثاء الماضى, وجاء سؤال للشيخ عما إذا تعرض أحدنا للضغط لكى يدفع رشوة لموظف ﻹنهاء مصلحة أو تخليص ورق أو ماشابه, وكان أن أجابه الشيخ وقال: مادام لن يأخذ حقه إلا بدفع الرشوة ومادام لن يأخذ حق غيره أو زيادة عن حقه فيجوز له أن يدفع وسيكون الاثم على الموظف وليس على السائل, ثم استطرد الشيخ وقال: ولكنى أنصحكم بعدم الاستسلام لمثل هؤلاء الموظفين وأن تتحملوا بعض الصعوبات والتأخيرات فى سبيل الله وأن تفهموا هؤلاء الموظفين المرتشين أن الرشوة حرام وأنكم لن تدفعوا لهم مهما حدث حتى ينتهى هؤلاء عن هذا الفعل, ثم حكى الشيخ عن موقف حدث له عندما أراد أن يدخل الكهرباء فى منزله, وكالمعتاد طلب الموظف المختص مبلغ من المال فى مقابل تخليص اﻷوراق وتركيب العداد, وهذا ليس من حقه, فرفض الشيخ وقال للموظف أنه لن يدفع مهما فعل وأن هذا ليس من حقه, فما كان من الموظف إلا أن تسبب فى تأخير تركيب العداد لمدة 70 يوماً كان يعتقد ان الشيخ سيستسلم خلالها ويدفع المعلوم, كانت هذه السبعون يوماً فترة امتحانات والشيخ لديه سبعة من اﻷولاد فى المراحل المختلفة من التعليم, وكان أولاده يذاكرون على ضوء لمبة الجاز وكانت زوجته تغسل ملابسهم جميعاً على يديها لمدة 70 يوماً وتحملوا جميعاً هذه الظروف إلى أن تم تركيب العداد بدون دفع أى رشوة. نتيجة لهذا الموقف كنت أحتقر نفسى كلما تذكرت موقفاً استسلمت فيه لموظف طلب رشوة بدون أدنى مقاومة وكنت أعتمد على الفتوى التى تجيز ذلك مادام الموظف هو الذى طلب, ولكن موقف هذا الشيخ وإصراره على عدم دفع الرشوة وتحمله ماتحمل فى سبيل الله جعلنى أغير رأيى وأقول لنفسى إذا كنت تريد الإصلاح فعلاً فافعل مثلما فعل هذا الشيخ وتحمل فى سبيل الله وعلى كل من يريد الإصلاح فعلاً أن يحارب مثل هذا الفساد وأن ينشر هذه الثقافة بين المحيطين به بنشر مثل قصة النجاح هذه حتى تكون عوناً لغيرنا على التمسك بالحق والثبات عليه, بناءً على ذلك أرى أننا يجب أن نذكر أى قصة نجاح فى محاربة الفساد مثل قصة الشيخ هذه ونكثر من القصص الحقيقية حتى تنتشر هذه الثقافة بيننا ومادمنا ننوى محاربة الفساد بنشر هذه القصص فلن تكون بإذن الله من قبيل الرياء. يجب علينا أن نظهر الحق ونزهق الباطل بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟ shawshank رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
El-Masri بتاريخ: 29 يوليو 2006 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 29 يوليو 2006 (معدل) أول ما شفت عنوان المداخلة إفتكرتك تقصد ما يسمى بالمجتمع الدولى، شفت اللى حصل فى مجلس الأمن فى موضوع قصف إسرائيل لقوات الأمم المتحدة، أهو ده بصحيح اللى إسمه الشيزوفرنيا. تم تعديل 29 يوليو 2006 بواسطة El-Masri رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
سيزيف بتاريخ: 29 يوليو 2006 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 29 يوليو 2006 الاخ الفاضل دكتور خالد تحيه لك على الموضوع الحساس الهام حاله الانفصام التى اصبت المجتمع المصرى خلال عقود طويله هى حاله مرصوده و ملحوظه من قبل المثقفين ولكن للاسف غير متداوله كثيرا على مستوى وسائل الاعلام اذ ان الاعلام الرسمى حرص دائما على ترسيخ فكره اننا شعب طيب و بناء و ذكى و مرح و متفوق و هو المعنى الذى تكرسه ادوات اعلامنا حتى اغانينا الوطنيه و الشعب المصرى يتمتع فعلا بكل الصفات سالفه الذكر ولكن تختفى تلك الصفات خلف موروثات ثقافيه و اجتماعيه فاسده كما لاحظت حصرتك الشعب المصرى " مسلم او مسيحى " متدين جدا - على الاقل من ناحيه العبادات ولكن ما جدوى الدين دون اخلاق ؟ لا اقول ان الشعب المصرى دون اخلاق ولكن - مع الاسف - لقد ضعفت كثيرا مبادىء الكثير من الاخلاق فى المجتمع الرشوه لم تعد فعلا شائنا و تقنعت خلف اسماء تعطيها قبولا اجتماعيا كلاكراميات و اصبحت عرفا متداولا بين الموظفين الكسل و الاهمال اصبح عاده لدى العاملين حتى فى القطاع الخاص حتى صار المصريون لا يثقون فى منتجات بلدهم التمييز الطبقى او الدينى او الاجتماعى او الاقتصادى تفشى بعنف الكذب صار خلقا غير مستهجن اجتماعيا فالكذب اصبح كرياضه يوميه يزاولها الناس الغش و عدم الامانه : من منا يستطيع ان يترك حرفيا يؤدى له عملا دون ان " يقف على راسه " والا " طلسأ " الشغل ناهيك عن الاطباء الذين يكتبون روشتات لا يحتاجها المرضى لمجرد ان شركات الادويه تمنحهم المقابل المناسب و مثل ذلك من المهندسين و المحامين و و و و و الخ القسوه فى التعامل مع الاخر و عدم احترامه : وتلك اصبحت سمه كل صاحب سلطان ولا اعنى بذلك الشرطه و الاجهزه السياديه فقط ولكن حتى الموظف الصغير اذا كان فى موقع يتيح له التحكم فى الناس فانه لا يتورع عن اساءه معاملتهم اذ يعلم انه ليس اماهم الا السكوت و الرضوخ و يستثنى من تلك المعامله اصحاب النفوذ و اصحاب المال ولا يتجرع مرارتها سوى المواطن الفقير كما اشارت الاخت اسود --- لا ريب ان العزيز اوتاكا اثار نقطه غايه فى الاهميه و هى ان المجتمع اختزل - الى حد كبير- الاخلاق فى العفه الجنسيه ناسيا عفه اليد و اللسان و الروح ولعل تلك مشكله التلقين الاسرى و المدرسى و الدينى فكثير من الاباء يعنى بان يكون بناته و اولاده مؤدبين - من الناحيه الجسديه - دون ان يعنى كثيرا بان يغرس فيهم قيما اخرى لا تقل اهميه فالاب عندما يكذب او يسىء معامله زوجته او يتهرب من عمله هو بذلك يرسل اشارات سلبيه الى اولاده مؤداها ان تلك السلوكيات الفاسده من الجائز ممارستها طالما نحافظ على عفه الجسد و تظهر جليا اهميه تطوير الخطاب الدينى لمجابهه تلك السلوكيات بحزم و شده و تبيان انها سلوكيات لا تقل اثما عن الكبائر المعروفه التى يتحاشاها الناس ولا يمكن بحال تبريرها فالموظف الذى يرتشى لينفق على بيته لا يختلف كثيرا عن المرأه التى تبيع جسدها لنفس السبب --- ولا اختلف كثيرا مع الاخت ياشو فى ضروره ان يبدأ كل شخص باصلاح نفسه ولكن فى ذات الوقت اتفق مع الاخ محمد عبد العزيز فى ضروره ان يتصدى كل شخص لاوجه الفساد التى يقابلها حتى يمكن تكوين جبهه ضد الفساد فالفساد تشكيل هرمى يحمى بعضه بعضا فالموظف الذى يرتشى بسيجاره لن يجرؤ على فضح رئيسه الذى يرتشى مئات الجنيهات و هكذا صعودا حتى كبار الفاسدين ولن يمكن هدم هذا الهرم الفاسد الا باتحاد الكثير من الشرفاء فى مواجهته -- الحديث عن موضوعك يا د0خالد يطول كثيرا و اتمنى ان نرى المزيد من الاراء و المشاركات ليس شرطا للموت ان يكفن الميت ولا ان ينشر له نعيا او ان يضعوا شاهدا على قبره انت تموت عندما تصمت بينما كان ينبغى عليك ان تتكلم "shinercorner" رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
ابو حلاوه بتاريخ: 29 يوليو 2006 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 29 يوليو 2006 مداخلتي قد تكون علي هامش الموضوع .......الشيزوفرينيا مرض نفسي شديد القسوه .........لا يعرف قسوته الا من يعانيه ...... اللفظ بيتم استخدامه في اللغه الدارجه للمثقفين بمعاني غياب المنطق و التناقض ........... و يحمل قدر لا بأس به احيانا من التهكم و السخريه في بعض الصياغات ........... في العالم ما زال المرض النفسي من الامراض شديدة الوطئة علي المريض و علي المجتمع و في مصر المرض النفسي كارثه للمريض و لاسرته و احيانا عار يجب الاختباء منه ........ استوعب تماما استخدام تعبير ورم سرطاني المنتشر في الدارجة المثقفه المصريه و لكن استخدام شيزوفرينيا يشعرني بعدم الارتياح لانه قد يضيف للتابوهات و القوالب الجامده التي يعرفها المصريون علي المرض النفسي و هو ما قد يضيف سد اخر يحول بين المريض و تلقي العلاج ...... اخيرا . كل التقدير للمشاركين في الموضوع الرئيس مسئول عن كل ما تعاني منه مصر الأن لا رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
nancy بتاريخ: 29 يوليو 2006 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 29 يوليو 2006 المجتمع كلة مريض او على الاقل معظمةنقول احنا اصحاب حضارة فى المتاحف وبس على ارض الواقع لا نتعامل بهذه الحضارة .. كان لازم نكون متحضرين بمعنى لنا موقف واحد ولنا تاثير قوى وثقافة تنطبع على كل تعاملتنا انما ديما كل حاجة عندنا لها لونين الراجل برة ظريف وجو البيت كئيب الست توضب نفسها برة وجوالبيت تلف شعرها وتلبس لبس مبهدل البيت يتنظف والشارع والسلم مش مهم نهتم بالكراكيب ومنهتمش بالزرع والجمال نجرى نلحق الصلاه وبعد ما تخلص نرجع للغلطات الى بعضها كبائر نقول بنحب الدنيا ومش بنعرف نعشها نقول المطلقة وضعها صعب ونصعبة اكتر بمعملتنا ليها كتير اعرفهم بيتجوزا تانى من رجالة خيال ماتة علشان لقب مطلقة بيخلى اهلها يخنقوها الارملة ارحم على الاقل الرجال مات موتة ربنا معليهاش ذنب او مينفعش نحملها ذنب الست تعانى من حماتها ولما تبقى حمى تعمل كل الى كانت بتكرهه نقول للولد انت بقيت راجل اعمل الى يعجبك ونقول لبنت انت بقيت دموازيل متعمليش اى حاجة تعجبك كل حاجة عيب وحرام فى النور والضلمة لا كل واحد يقولك الناس مبقاش عندها ضمير .. طيب فين ضمير الى بيتكلم .. وهو مفهومة اية عن الضمير الحل انك ترمى النصيحة والتصرف الكويس زى الطوبة الصغيرة فى المياه حتعمل دواير تردد الى انت قلتة على الاقل الدواير القريبة التاثير حيبان فيها الى هما ولادك ووبيتك واصحابك والى يهموك وبعدين الابعد والابعد اهم حاجة كلم نفسك كتير وقيم تصرفاتك وطلع نفسك من جواك وبص للى بتعملة كانك حد تانى حتعرف انت صح ولا غلط ولو كنت غلط لازم تبقى عندك الشجاعة لمواجة غلطاتك ومحاولة تحجيم الخسائر فى شخصيتك وبالتالى حنبطل شيزوفنيا دة لو قررنا دة رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
سيزيف بتاريخ: 1 أغسطس 2006 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 1 أغسطس 2006 الاخ العزيز ابو حلاوه اتفق معك فى ان استخدام كلمه الشيزوفرينيا ربما يكون قاسيا بعض الشىء و ان المقصود حقا هو الازدواجيه فى المعايير و المواقف و الشعوب عموما لا تصاب بامراض نفسيه و انما بامراض اجتماعيه و ثقافيه ------ الاخت العزيزه نانسى كانت الصور التى عرضتها امامنا هى الاصدق و الاكثر انتشارا فى مجتمعنا و هى صور على سبيل المثال لا الحصر لامراض اجتماعيه نعانى منها و نحياها كل يوم المشكله ان كل الناس يمارسونها ببساطه و كأنها سلوكيات معتاده و الذى لا يمارسها تعود على مشاهدتها و التعايش معها ليس شرطا للموت ان يكفن الميت ولا ان ينشر له نعيا او ان يضعوا شاهدا على قبره انت تموت عندما تصمت بينما كان ينبغى عليك ان تتكلم "shinercorner" رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
Recommended Posts
انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد
يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق
انشئ حساب جديد
سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .
سجل حساب جديدتسجيل دخول
هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.
سجل دخولك الان