يحى الشاعر بتاريخ: 12 أكتوبر 2006 تقديم بلاغ مشاركة بتاريخ: 12 أكتوبر 2006 • مصطفى مصطفى عبد الوهاب ، شجاعة ، وطنية، وبطولة تجسس مجهولة ...!!! ضحت بورسعيد بالكثير حتى تحررت من الاحتلال. صمود شعب بورسعيد أمام العدوان برهن للعالم أننا شعب حر وسنظل أحرار مهما طال الزمن. هذه الحريه لم تأتي على طبق من فضه فقد ضحى الاجداد ووقفوا وقفه رجل واحد ليدافعوا عن هذه الارض الطيبه التي ننعم بدفئها الان. قليل هم الابطال الذين اشتهروا وكثيرون لا نعلم عنهم فتاريخنا مليئ بالابطال وواجبنا التعرف عليهم والدعاء لهم ودعونا نجدد العهد على حب الله والوطن والسير على درب الاجداد الذين صنعوا لنا تاريخ مجيد نفخر به جميعاً. نبذه عنه وعن تضحياته مصطفى مصطفى عبد الوهاب .... !!!! الذى لا يعرف أهالى وزملائه ماذا أدى لوطنه خلال حرب المقاومة السرية ضد القوات الأنجلوفرنسية فى بورسعيد سنة 1956، .... - ابن قبطان هيئة قناة السويس ووالدته أوربية - من مواليد الأسكندرية 2 نوفمبر 1939 - صديق حميم ليحى الشاعر ودرس معه فى المدرسة الثانوية فى بورسعيد - كان امدادنا بالمعلومات عما يحدث فى المنطقة التى انسحب اليها البريطانيون - كنا نستفيد من شكله الأوربى والشعر الأشقر الأصفر فى التجسس على القوات البريطانية والفرنسية التى تتواجد فى المنطقة الشرقية من المدينة وحى الأفرنج، لأمدادنا بالكثير من بالمعلومات اليومية عن المنطقة - كلف بمهمة مراقبة القوات البريطانية بشكل مستمر يوم مغادرتهم المدينة - ارسل تقريره المفصل عن يوم 23 ديسمبر الى رئاسة الجمهورية والمخابرات العامة البطل المجهول خلال أيام المقاومة السرية ، بأنه قد ..... ساهم خلال الستينيات ، بقدر كبير فى تحقيق صناعة أول طائرة مقاتلة نفاثة فى العالم ... تتعدى سرعتها ضعف سرعة الصوت ....... وهى ..... الطائرة المـــــــــصريـــة المقاتلة النفاثة .... حـــــلوان 300 .... !!!! صورته ... عندما تتمعنوا الصورة أدناه للطيارة يسحبها الجرار أمام الهانجار ... وتتمعنوا فى صورة الشخص الذى يقف على الجرار ويلبس نظارة ويشير بذراعه ... موجها ... فهذا هو البطل .... المهندس مصطفى مصطفى عبدالوهاب ... !!!! الذى يعرفه أيضا زملائه السابقون فى الهيئة خلال الستينيات ... الأهم من ذلك ، ساهم مصطفى فى إنقاذ العديد من الجنود الذين إسحبوا من سيناء عام 1967 ووصلوا متحطمون الى حدود بورفؤاد ... ثم أستعار موتوسيكل كان موجو فى الورشة ، وأخذ يتولى أحضار العديد منهم ، ختى تم فى النهاية أعدلد سيارة بيكآب ... وزورق صيد للذهاب بالقرب من بحيرة البردويل ... لآنقاذ العديد من الجنود المنسحبين ... ويؤكد ويشهد العديد من عمال الورشة ، بأن مصطفى قد أنقذ أرواح ما يزيد على خمسون فردا ... من جنود وضباط القوات المسلحة ... وهناك توضيح بسيط ، لماذا لا تنشر صورة حديثة له ... ..... يفضل التخلى عن ذلك فى الوقت الحاضر هـــؤلاء .... هم أبطالك ... يـــــــــــابورسعيد .... ويــــامصر .... !!!! الطائرة ... كانت [blink] صناعة مصرية [/blink] ... صنعت فى مصانع حلوان العسكرية .... وتوقفت صناعتها به هزيمة 1967 أسمها ... هـ 300 Helwan HA-300 مواصفاتها ... الطراز ... مقاتلة تعقب "يقتضى ذلك سرعة فائقة"إمكانيات قتال أرضى محدودة المحرك... محرك توربوجيت طراز حلوان هـ - 300اساسى الدفع 3402 كجم بعد التسخين 4990 كجم السرعة... 2124 كم \ ساعة على ارتفاع 12192 متر (ضعف سرعة الصوت)1802 كم \ ساعة على ارتفاع 12192 متر (بتسليح بصاروخين الجـو - للجـو) ارتفاع أقصى... 12000 متر المدى... 643 كيلومترا الجناح ... ديلتا ، ثابت ، مساحته 16 متر و 70 سم مربع الأرتفاع ... 3متر و 15 سم الطول 12 متر و 40 سمالوزن محملة دون حمل خارجى 5443 كيلوجرام التسليحمدفعين رشاشين هيسبانو عيار 30 ملم أو4 مدافع رشاشة نوديلمان-سيرانوف ن س - 23 عيار 23 ملم 2 - 4 صواريخ (جو - جو) أشعة تحت الحمراء صورها ... .... !!!! والآن ... هى فى "متحف فى ألمانيا ... ويعتقد فى مصر ..... " فـــأسلمى يامصر يحى الشاعر فيما يلى ، ما كتب عنها "الغرب" باللغة الأنجليزية ... لكى تعتزوا بإبن بورسعيد ...... مصطفى مصطفى عبدالوهاب أنظروا الصفحة التالية ..... Specification of the Helwan HA-300 Type: Single-seat point-defence interceptor with a limited ground-attack capability. Powerplant: One Helwan E-300 turbojet rated at 3,402 kg dry and 4,990 kg with reheat. Performance: Maximum speed: 2,124 km/h at 12,192 m and 1,802 km/h with two air-to-air missiles. Initial rate of climb: 12,192 m/min. Combat radius: 643 km in clean condition. Service ceiling: 12,000 m. Dimensions: Wingspan: 5.84 m. Length: 12.40 m. Height: 3.15 m. Wing area: 16.70 m2. Weights: Loaded weight: 5,443 kg in clean condition. Armament: Two 30 mm Hispano or four 23 mm Nudelmann-Suranov NS-23 cannon and two to four infra-red (IR) homing air-to-air missiles. Helwan HA-300 Development The Helwan HA-300 was orginally designed in Spain by Professor Willy Messerschmitt, who headed a German-Spanish design team, to meet a Ejercito del Aire (EdA) (Spanish Air Force) requirement. The development was initiated by the Spanish Hispano-Aviacion concern who produced a full-scale glider model, designated HA-23P, before the programme was transferred to Egypt in 1960. The United Arab Republic (UAR), consisting of Egypt, Syria and Yemen, assumed the sponsorship of the programme and it was controlled by the Egyptian General Aero Organisation (EGAO). Test facilities and workshops for the development of the fighter and the powerplant were built at Helwan. The HA-300 was orginally conceived as a tailless delta, powered by one Bristol Siddeley Orpheus B.Or.12 turbojet, rated at 3,057 kg dry and 3,706 kg with reheat. The maximum speed should be Mach 1.5. Before the programme was transferred to Egypt, a swept tailplane was introduced at the base of the rear fuselage, so a similar configuration to the Mikoyan-Gurevich MiG-21 'Fishbed' was adopted, and considerable developemnt of the basic design was then undertaken by German, Spanish and Egyptian engineers, who adapted the design for the E-300 turbojet and for speeds in the order of Mach two. Structure The HA-300 was a very small aircraft, roughly comparable with the Fiat G.91 and the Northrop F-5A/B Freedom Fighter, and had a mid-mounted delta wing with a thickness/chord ratio of about four per cent and a leading edge sweep of 57.5 degrees. In view of the moderately large approach incidences associated with highly loaded deltas such as the HA-300, the pilot of the HA-300 would appear to suffer an exceptionally poor view for landing, and it is therefore possible that in the production variant some form of mechanical nose dropping would have been used. Powerplant The Bristol Siddeley Orpheus turbojet was initially planned to power the HA-300, but it was not powerfull enough for the HA-300 to reach supersonic speeds. The E-300 turbojet was developed by a team headed by Dr. Ferdinand Brandner, who came from Austria to Egypt to assist in the development of the E-300 turbojet. During a visit to Egypt in early 1963, the Vice President of India, Dr. Zakir Hussain, was asked by the Egytian Air Force Chief, M. Sidky Mahmout, for help with the HA-300 programme. In fact, Egypt wanted only help for the development of the E-300 engine and an Indian test pilot. A test rig for the E-300 turbojet was build at Military Aircraft Factory Number 36 at Helwan, where Indian engineers assisted in the development of the E-300 turbojet, which ran for the first time in July 1963. The HA-300 had lateral intakes, possible derived from the intakes of the Lockheed F-104G Starfighter, for the E-300 turbojet. To test the E-300 turbojet, an example was fitted to the left inboard position of an Egyptian Air Force (EAF) Antonov An-12 'Cub', where it replaced the Ivchyenko Al-20K turboprop. This An-12 was damaged on 5 June 1967 by IDF/AF Sud-Ouest SO.4050A Vantours at Helwan. India supported the development programme for the E-300 turbojet, because India planned to use the E-300 on the Hindustan Aircraft Limited (HAL) HF-24 Marut. A modified HF-24 Mk IBX was loaned, and later given, to Egypt for engine trails with the E-300 turbojet. Thirty engineers from HAL were send to Egypt to maintain the aircraft. Armament The planned armament for the intercept mission consisted of two to four infra-red (IR) homing air-to-air missiles, such as the Russian AA-2 'Atoll', and two 30 mm Hispano cannon or four 23 mm Nudelmann-Suranov NS-23 cannon would have been used for the ground attack role, although the high loaded delta configuration offered serious shortcommings in the latter role. Flight Trails The Egytian Air Force Chief, M. Sidky Mahmout, was invited by HAL in early 1963 and he asked Group Captian Kapil Bhargava of the Indian Air Force (IAF) to became the testpilot for the HA-300. He came to Egypt in June 1963 and flew more than 100 flight hours with aircraft powered by the E-300 turbojet. Two Egyptian pilots were send to India in 1964 where they attended the Indian Air Force test pilot school to prepare for the flight development of the HA-300. Major Zohair Shalaby was a pilot of exceptional ability and Major Sahby al-Tawail was both a pilot and an engineer. Both of these officers completed the course succesfully. The first prototype made its first flight on 7 March 1964, piloted by Group Captian Kapil Bhargava. The first HA-300 was powered for the initial trails by a 2,200 kg Bristol Siddeley Orpheus 703-S-10 turbojet. In the initial form, the aircraft was intended for relative slow speed trails, having subsonic engine air intakes and a non-powered rudder. The second prototype, which joined the test programma on 22 July 1965, had the same powerplant as the first prototype, but had supersonic intakes and a power control for the rudder. With the Orpheus 703-S-10 turbojet, the HA-300 attained Mach 1.13. The third prototype, which was the first with the E-300 turbojet, began taxi trails in November 1969, but the programme was cancelled without flight testing being undertaken with the third prototype. Cancellation The HA-300 programma was cancelled in 1969, due to the limited exceptions of the E-300 turbojet and thus the lack of a suitable powerplant and the Six Day War of June 1967. After the HA-300 was cancelled additional Soviet aircraft were ordered. At the start of the HA-300 programme, it was planned to built additional prototypes and pre-production aircraft to join the flight programme during the course of 1965, and that the delivery of production aircraft would have been started before the end of 1966 or early 1967. Later, this date was set at 1968. The production of the HA-300 would have taken place at Military Aircraft Factory Number 36 at Helwan. Specification of the Helwan HA-300 Type: Single-seat point-defence interceptor with a limited ground-attack capability. Powerplant: One Helwan E-300 turbojet rated at 3,402 kg dry and 4,990 kg with reheat. Performance: Maximum speed: 2,124 km/h at 12,192 m and 1,802 km/h with two air-to-air missiles. Initial rate of climb: 12,192 m/min. Combat radius: 643 km in clean condition. Service ceiling: 12,000 m. Dimensions: Wingspan: 5.84 m. Length: 12.40 m. Height: 3.15 m. Wing area: 16.70 m2. Weights: Loaded weight: 5,443 kg in clean condition. Armament: Two 30 mm Hispano or four 23 mm Nudelmann-Suranov NS-23 cannon and two to four infra-red (IR) homing air-to-air missiles. المصادر الدولية Sources Eyewitness to the Six-Day War, Kapil Bhargava, Air Forces Montly, June 1998 (Number 123), Key Publishing Limited, 1998. The Complete Book of Fighters - An illustrated encyclopedia of every fighter aircraft ever built and flown, W. Green and G. Swanborough, Salamander Books Limited, 1994. The World Guide to Combat Planes - Volume One, William Green, Macdonald & Company (Publishers) Limited, 1966. The World's Fighting Planes - Fourth and completely revised edition, William Green, Macdonald & Company (Publishers) Limited, 1965. يحى الشاعر مقتطف من سطور كتابى " الوجه الآخر للميدالية، حرب السويس 1956 ، أسرار المقاومة السرية فى بورسعيد" بقلم يحى الشاعر الطـبعة الثـانية 2006 ، طبعة موسعة رقم الأيداع 1848 2006 الترقيم الدولى ISBN 977 – 08 – 1245 - 5 لن يمتطى شخص ظهرك ، ما لم تقبل أن تنحنى له إسـلـمى يـــــامـــصــــــــر الوجه الآخر للميدالية ، أسرار حرب المقاومة السرية فى بورسعيد 1956 رابط هذا التعليق شارك المزيد من خيارات المشاركة
Recommended Posts
انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد
يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق
انشئ حساب جديد
سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .
سجل حساب جديدتسجيل دخول
هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.
سجل دخولك الان