اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

امبارح صلينا المغرب في مسجد شيعي

MZohairy

Recommended Posts

تعمدت ان اطرح هذا الموضوع في هذا الباب لكي لا يأخذ اكبر من حجمه

لنا زميل في العمل سعودي شيعي توفى والده بالأمس

و طبعا قررنا جميعا الذهاب اليه لتقديم واجب العزاء

التجمع الشيعي في المنطقه الشرقيه بالسعوديه موجود في بلد اسمها القطيف شمال الخبر كل سكانها من الشيعه

المهم ذهبنا الى العزاء في القطيف قبل المغرب حسب المتبع

دخلنا الى مجلس ملحق بأحد المساجد يوجد به كنب داير مايدور كما يوجد به ايضا منبر و هو أول ما اثار استغرابي

جلسنا ثم قاموا بتوزيع المصاحف علينا جميعا حتى نقرأها و ندعو للمتوفى

لاحظت صوره معلقه ومرسومه بالزيت لثلاثة رجال.. اتنين منهم على اليمين واليسار يشبهوا بعض أوي كأنهم توأم واللي في الوسط شكله أكبر شويه بالسؤال تبين لي انهم الحسن و الحسين و علي ابن ابي طالب رضي الله عنهم جميعا

غطاء الرأس الإيراني للرجال منتشر في المجلس اكثر من الغطره السعوديه المعروفه

المهم اذن المغرب و كان لازم نقوم نصلي

حدثت حاله من الارتباك لدى البعض (نحن السنه)

ورفض البعض الصلاه بحجة الاستعجال او اي شيئ اخر

وقام البعض لأداء الصلاه و أنا منهم

دخلنا المسجد و لاحظنا وجود الأحجار امام كل مصلي للسجود ماعدانا نحن السنه

وبدأت الصلاه بشكل عادي و لم تختلف الركعه الأولى الا في ان السجود كان جهريا ولا يقول المصليين آمين بعد قراءة الفاتحه

وبدأت الركعه الثانيه وقرأ الامام الفاتحه بدون آمين و الصوره القصيره و قال الله أكبر فقمنا بالركوع.....

و تبين لنا اننا نركع وحدنا وباقي المصليين يقومون بالدعاء واقفين خلف الإمام

فتنبهت لذلك وعدلنا و ضعنا واستكملنا الصلاه

ولم يختلف شيئ الا عند السلام والذي كان مرة واحده بدون الدوران يمينا او يسارا

خلصنا و طلعنا ووجدنا باقي المصليين قد بدءوا في صلاة العشاء مباشرة حسب النظام الشيعي

المهم اننا لم نشعر نحن السنه جميعا بفوارق جوهريه في الصلاه

و خلص الموضوع على خير والحمدلله و كانت تجربه تدعوا للتأمل والبحث حول الأسباب الحقيقيه للخلاف والذي لم نشعر به بشكل كبير اثناء اداء ركن اساسي من اركان الاسلام

شكرا

تم تعديل بواسطة mzohairy

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

طيب اوي يا مسيو زوهيري انت والله :wub:

حاجة كده سكره ودماغك رايقه ومش بتاع مشاكل

انا لو مكانك بقى كنت طلعت اقعد اطلع البلاوي علي الاختلافات اللي بيعملوها دي

وكله كوم وموضوع صورة سيدنا علي والحسن والحسين دي كوم تاني

ناهيته...انا بحب الدماغ الرايقه...ماعندكش عروثة ليه يامثيو رايقه كده زي جناب حضرتك:blush:

يارب الرحمه..!!

رابط هذا التعليق

طيب اوي يا مسيو زوهيري انت والله :wub:

حاجة كده سكره ودماغك رايقه ومش بتاع مشاكل

انا لو مكانك بقى كنت طلعت اقعد اطلع البلاوي علي الاختلافات اللي بيعملوها دي

وكله كوم وموضوع صورة سيدنا علي والحسن والحسين دي كوم تاني

ناهيته...انا بحب الدماغ الرايقه...ماعندكش عروثة ليه يامثيو رايقه كده زي جناب حضرتك:blush:

:) :P :P

عندي بعض قرايبي دماغهم عاليه اوي بس انت تستاهل أحسن منهم يابو النسور يا غالي

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

هذا الموضوع حصل لي قبل رمضان كان عندي مشوار لاحد اقاربي بديره في دبي

وعندما ركبت العابره ورعت الي بر دبي كان المغرب قد اذن وسمعت بعض المساجد ان الصلاه قد اقيمت بالفعل

وكان هناك جامع مازال يؤذن فذهب اليه حتي الحق بالصلاه من اولها

وعندما نظرت الي المسجد وجته ضخم جدا

ودخلت بصراحة مسجد جميل جدا ولكن وجت المصلين في الركوع وعلي الرغم من ذالك اصمع اصوات عالية ولا اعرف ما هي

المهم لقتهم سجدوا علي ما دخلت الصف ودخل معي واحد وانتظرناهم حتي يقوموا من السجود عند الانتهاء من السجده الاولي

اكتشفت ان كل مصلي حاطت شئ مكان ما بيسجد اللي هي الفخارة او ( الشقفة ) المهم بسيت علي الراجل اللي داخل معاية

معهوش حاجة قلت حلو كده قوي اعمل شكله وخلاص واصلي وامشي المهم صلينا واول مسجدنا لقيت الراجل كان مسكها في ايده

واول ما سجد حطها اصبحت الوحيد الي مش حاطت حاجة خالص بصراحة خفت او مش عارف اعمل ايه اسيب الصلاه وامشي

مش عارف كده حرام ولا ايه المهم خلصت الصلاه ولقتهم بيقول حاجات غريبة بصوت عالي لم استطع ان افهمه

المهم صليت المغرب وطلعت من الجامع جري وروحت صليته تاني

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

اخى زهيرى هل سمعت عن الحديث النبوى ( صلوا كما رايتمونى اصلى )

بالله عليك هل ما يفعله هؤلاء كما فعل الرسول صلى الله عليه و سلم

الصلاه عباده توقيفيه لا نستطيع ان نبتكر فيها كما فعل هؤلاء. و لا نقول انه لا يوجد فوارق جوهريه

هدانا الله جميعا .

<strong class='bbc'><strong class='bbc'>وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا</strong></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>يَعْمَلُ </span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'><strong class='bbc'>الظَّالِمُونَ</strong></span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ</span></strong><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p class='bbc_center'><span style='font-size: 18px;'><strong class='bbc'>(24) إبراهيم </strong></span></p>

رابط هذا التعليق

هو المشكلة التى يجب سؤال شيخ متخصص فى الفتاوى فيها هو هل يجوز ان يُصلى خلف امام شيعى ؟ مع الأخذ فى الإعتبار ان الصلاة بها اختلافات طفيفة ..

اما بالنسبة لصلاة فى المساجد فلا اعتقد ان بها شيئ فهناك مساجد اكثر بهرجة و فخامة من تلك المساجد و يُصلى فيها بشكل طبيعى و اذكركم بمسجد قرطبة اكبر مسجد فى الإسلام (الأن تحول الى كنسية) و مسجد آيا صوفيا بإسطنبول ....

تحياتى ...

رابط هذا التعليق

هو المشكلة التى يجب سؤال شيخ متخصص فى الفتاوى فيها هو هل يجوز ان يُصلى خلف امام شيعى ؟ مع الأخذ فى الإعتبار ان الصلاة بها اختلافات طفيفة ..

اما بالنسبة لصلاة فى المساجد فلا اعتقد ان بها شيئ فهناك مساجد اكثر بهرجة و فخامة من تلك المساجد و يُصلى فيها بشكل طبيعى و اذكركم بمسجد قرطبة اكبر مسجد فى الإسلام (الأن تحول الى كنسية) و مسجد آيا صوفيا بإسطنبول ....

تحياتى ...

براوا عليك يا وليد ... هو دا الكلام التمام .. وأرجو الآخوة التانيين عدم إصدار فتاوى على وزن "مظنش" و"معتقدش" و"بس مش هو برضوه" و"بيتهيئلى" لآنهم مش متخصصين والموضوع مش فتة!

أعتذر للصراحة القاسية بس كله إلا الدين!

ياريت نصحى من الغيبوبة وكفاية سلبية! نحن لسنا قطيعا لكى نساق!

رابط هذا التعليق

براوا عليك يا وليد ... هو دا الكلام التمام .. وأرجو الآخوة التانيين عدم إصدار فتاوى على وزن "مظنش" و"معتقدش" و"بس مش هو برضوه" و"بيتهيئلى" لآنهم مش متخصصين والموضوع مش فتة!

أعتذر للصراحة القاسية بس كله إلا الدين!

صلي على النبي يا أخ ليمبيك

انا لم أقل ان الصلاه صحيحه او غير صحيحه

ومشفتش حد أفتى من المداخلين الكرماء

أنا قلت اننا لم نشعر بفروق جوهريه

بس..

شكرا

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...