اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مغتربي الإمارات

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اريد ان اشكركم جميعا على نصائحكم بس انا عاوز اقول حاجه ممكن نعمل اذا كان مفيش فرصه كويسه فى مصر

انا معايا ليسانس اداب جغرافيا - شعبه عامه 2005 والعقد بائع بمكتبه دبى للتوزيع الراتب 1500 درهم وبعد سته اشهر 1800 والسكن

والمواصلات عليهم العقد ثلاث سنوات والمفروض انى مستنى التاشيره بقالى شهر ونصف

بس سؤالى هل انا مقدرش اوفر حاجه من الراتب ده.

نصيحه لوجه الله لو تلاقى شغل فى مصر ب 600 جنيه هتعيش افضل من 1600 درهم بالامارات

I shall be telling this with a sigh

Somewhere ages and ages hence:

Two roads diverged in a wood, and I—

I took the one less traveled by,

And that has made all the difference

رابط هذا التعليق

• الردود 1.6k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

طيب ممكن اسألك سؤال انت تقدر تعيش في مصر ب 750 جنيه في الشهر وتحوش منهم وانت ساكن في منزل والدك

هو الراتب ضعيف جدا طبعا بس يمكن يكون مناسب لوظيفة بائع بس صعب تحوش منه الا اذا حتعيش في معسكر اهم حاجة علشان ما تتخنقش اسأل على السكن الي حتنزل فيه لأنه احتمال يبقى مجرد سرير في غرفة مشتركة

مصروفك الشهري من غير سكن ومواصلات مش حيقل عن 800- 1000 درهم علشان مصاريف الحياة من اكل و خلافه

مش محسوب لا تلفونات ولا اي كماليات اخرى زي فسح او ما شابه

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

استاذ إسلام سلامة

هقول لحضرتك و لاي حد بيجيله فرصة و خصوصا الامارات....لان الناس في مصر بتبقي شايفاها حلم....الحق يقال هي كمستوي معيشي هي بلد راقية جدا...بس محتاجة فلوس جدا جدا....

ممكن افكر مع حضرتك في كام نقطة كده:

1- كتير من العقود بتقولك المواصلات و السكن علينا فانت بيتهيالك....انك كده واخد صافي ال **** في ايدك لكن حقيقة الامر مثلا

ان السكن ممكن زي ما استاذي زعلان هيكون مجرد سرير في غرفة بيها 10 افراد...و ممكن يكون غرفة...و لو اني اشك (من طبيعة المرتب اللي حضرتك ذكرته)....و لو كان غرفة هتضطر انك تؤثثه.....و دي محدش هيساعدك فيها

2- نفس الحكاية لموضوع المواصلات...هيحطولك بند بمبلغ ***....لكن واقع الامر انك لو مش معاك سيارة....هتشوف الويل في التاكسيات و هتدفع اضعافه

3- تعالي معانا بقي البقالة....هضرب ليك مثال صغنتوت اوي....عارف علبة الطحينة...الرشيدي ميزان....اللي في مصر ب باني 6 جنيه....هنا ب 11 درهم يعني حوالي 18 جنيه مصري....خود عندك نفسك هفتك ع القرنبيط مثلا....القرنبيطاية.....ب 7 درهم يعني...حوالي 12 جنيه مصري...

عارف...كل دي امثلة بسيطة جدا....بس بجد مينفعشي نقارن الحياة في الامارات باسعار مصر خالص

و انا مع راي جاسمين و استاذ زوعلان.....حضرتك لو لقيت اي شوغلانة في مصر....حتي و احدة صباحي و التانية مسائي و تبقي في بيت والدك...هتوفر كتير جدا

الغربة بجد مس سهلة.....يا اما حاجة تستحق يا اما بلاها منها اصلا

و برضه حضرتك صلي استخارة....و ربنا يوسع رزقك منين ما تكون

=========================

اقتراح

ممكن لو حد عنده في المؤسسة اللي بيشتغل فيها اي وظيفة شاغرة ممكن يعلن عنها عنها.....باذن الله تكون فرصة لكل الزوار اللي بيترددوا ع المنتدي.....و تكون صدقة جارية لصاحبها باذن الله

تحياتي

رابط هذا التعليق

[يسار][/يسار]Vacancies

1-We are seeking a Senior Qualified Electrician with HV and LV experience of 10+ years preferably in industrial type situations.

He should be capable of supervising all aspect of the works from design to completion He must have detailed knowledge of current ADDC regulations. The ideal person would have worked for a major main contractor and be capable of liaising with Authorities, Consultants, Clients and supervision of contractors.

He should be capable of obtaining and reviewing quotations from subcontractors etc. The vacancy is a for a short term contract 4 - 6 months. suitable candidates, please send their cv to info@tigerprofiles.com

2- seeking a Cladding Engineer with minimum 6 years of relevant experience in the cladding industry. If you know any suitable candidates please ask them to send their cv to info@tigerprofiles.com

3- TPI is seeking a QHSE Officer with a minimum of 4 years of UAE experience in the metal roof/wall & façade cladding industry.

any suitable candidates, please send their cv to info@tigerprofiles.com

عن أبي عبدالله النعمان بن بشير رضي الله عنهما قال : سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول : ( إن الحلال بيّن والحرام بيّن ، وبينهما أمور مشتبهات لا يعلمهن كثير من الناس ، فمن اتقى الشبهات فقد استبرأ لدينه وعرضه ، ومن وقع في الشبهات فقد وقع في الحرام ، كالراعي يرعى حول الحمى يوشك أن يرتع فيه ، ألا وأن لكل ملك حمى ، ألا وإن حمى الله محارمه ، إلا وإن في الجسد مضغة إذا صلحت صلح الجسد كله ، وإذا فسدت فسد الجسد كله ، ألا وهي القلب ) رواه البخاري و مسلم

رابط هذا التعليق

[يسار][/يسار]Vacancies

1-We are seeking a Senior Qualified Electrician with HV and LV experience of 10+ years preferably in industrial type situations.

He should be capable of supervising all aspect of the works from design to completion He must have detailed knowledge of current ADDC regulations. The ideal person would have worked for a major main contractor and be capable of liaising with Authorities, Consultants, Clients and supervision of contractors.

He should be capable of obtaining and reviewing quotations from subcontractors etc. The vacancy is a for a short term contract 4 - 6 months. suitable candidates, please send their cv to info@tigerprofiles.com

2- seeking a Cladding Engineer with minimum 6 years of relevant experience in the cladding industry. If you know any suitable candidates please ask them to send their cv to info@tigerprofiles.com

3- TPI is seeking a QHSE Officer with a minimum of 4 years of UAE experience in the metal roof/wall & façade cladding industry.

any suitable candidates, please send their cv to info@tigerprofiles.com

ايه ده

انا حسيت كده اني بشتغل استورجي قزاز..... wst::

بجد بقي

جزاكم الله كل خير استاذ ابو آدم و استاذ زوعلان علي المداخلات و باذن الله الناس تلاقي فيها فرصة تحترم انسانيتها و غربتها

جزاكم الله كل خير

الاسطي لماضة

رابط هذا التعليق

استاذ إسلام سلامة

هقول لحضرتك و لاي حد بيجيله فرصة و خصوصا الامارات....لان الناس في مصر بتبقي شايفاها حلم....الحق يقال هي كمستوي معيشي هي بلد راقية جدا...بس محتاجة فلوس جدا جدا....

ممكن افكر مع حضرتك في كام نقطة كده:

1- كتير من العقود بتقولك المواصلات و السكن علينا فانت بيتهيالك....انك كده واخد صافي ال **** في ايدك لكن حقيقة الامر مثلا

ان السكن ممكن زي ما استاذي زعلان هيكون مجرد سرير في غرفة بيها 10 افراد...و ممكن يكون غرفة...و لو اني اشك (من طبيعة المرتب اللي حضرتك ذكرته)....و لو كان غرفة هتضطر انك تؤثثه.....و دي محدش هيساعدك فيها

2- نفس الحكاية لموضوع المواصلات...هيحطولك بند بمبلغ ***....لكن واقع الامر انك لو مش معاك سيارة....هتشوف الويل في التاكسيات و هتدفع اضعافه

3- تعالي معانا بقي البقالة....هضرب ليك مثال صغنتوت اوي....عارف علبة الطحينة...الرشيدي ميزان....اللي في مصر ب باني 6 جنيه....هنا ب 11 درهم يعني حوالي 18 جنيه مصري....خود عندك نفسك هفتك ع القرنبيط مثلا....القرنبيطاية.....ب 7 درهم يعني...حوالي 12 جنيه مصري...

عارف...كل دي امثلة بسيطة جدا....بس بجد مينفعشي نقارن الحياة في الامارات باسعار مصر خالص

و انا مع راي جاسمين و استاذ زوعلان.....حضرتك لو لقيت اي شوغلانة في مصر....حتي و احدة صباحي و التانية مسائي و تبقي في بيت والدك...هتوفر كتير جدا

الغربة بجد مس سهلة.....يا اما حاجة تستحق يا اما بلاها منها اصلا

و برضه حضرتك صلي استخارة....و ربنا يوسع رزقك منين ما تكون

=========================

اقتراح

ممكن لو حد عنده في المؤسسة اللي بيشتغل فيها اي وظيفة شاغرة ممكن يعلن عنها عنها.....باذن الله تكون فرصة لكل الزوار اللي بيترددوا ع المنتدي.....و تكون صدقة جارية لصاحبها باذن الله

تحياتي

بصراحع عاجبنى اوى اقتراح لماضه جد بس ياريت حد يبدأ .... يحسسنا حتى ان لسه فى امل فى شغل محترم وشكلها هتفرج

على فكره كل العقود اللى موجوده فى المكاتب كلها تقريبا نفس الكلام كده بس هنعمل ايه؟ :roseop:

وياريت برده اللى يحب يدلنا على طريقه للى عايز يسافر على شغل محترم....ومحدش ياريت يكتب مواقع التوظيف لانى قرفت منها

والسلام ختام :roseop:

رابط هذا التعليق

تحياتي

بصراحع عاجبنى اوى اقتراح لماضه جد بس ياريت حد يبدأ .... يحسسنا حتى ان لسه فى امل فى شغل محترم وشكلها هتفرج

على فكره كل العقود اللى موجوده فى المكاتب كلها تقريبا نفس الكلام كده بس هنعمل ايه؟ :roseop:

وياريت برده اللى يحب يدلنا على طريقه للى عايز يسافر على شغل محترم....ومحدش ياريت يكتب مواقع التوظيف لانى قرفت منها

حكيم عاش من شافك ياعم ..

طمنا عليك أية أخر الأخبار بخصوص التأشيرة ..

رابط هذا التعليق

تحياتي

حكيم عاش من شافك ياعم ..

طمنا عليك أية أخر الأخبار بخصوص التأشيرة ..

ازيك ياعمده ..ايه اخبارك

ماانت لو فتحت اميلك هتلاقينى فى وشك ههههههه :lol:

رابط هذا التعليق

ازيكم جميعا

ارغب فى استفسار وارجوا الرد بسرعه

انا مستنى التاشيره من الامارات بس المكتب بيقول مفيش اخبار

انا معايا رقم المكتبه اللى المفروض حشتغل فيها بالامارات ممكن اكلمها ولا يبقى فيه مشكله

رابط هذا التعليق

ياجماعه الناس اللى بتشتغل فى الامارات

لو حد يعرف مكتبه دبى للتوزيع والناس اللى بتشتغل فيها مبيعات

يقولى ايه نظام المكتبه وهل الناس اللى فيها وضعهم كويس

ولكم جزيل الشكر

رابط هذا التعليق

ياجماعه الناس اللى بتشتغل فى الامارات

لو حد يعرف مكتبه دبى للتوزيع والناس اللى بتشتغل فيها مبيعات

يقولى ايه نظام المكتبه وهل الناس اللى فيها وضعهم كويس

ولكم جزيل الشكر

أخي اسلام

انا فاهم انك عايز تخلص من مصر بأي شكل و ده حال كتير من الشباب بس صدقني كل الردود كانت بأمانة و صدق و اكيد مكنوش يكرهوا لك الخير و انا منهم اتمنى انك تتأنا في موضوع السفر ده علشان بجد الوضع الحالي في الامارات مش من السهل انك تلاقي شغل تاني يعني متطلعشي على المرتب ده و تقول انك ممكن تنقل على شغل تاني بسهوله لانك لازم تقعد 3 سنين و الا الشركة هتعملك حرمان و هتدخل في مشاكل - لو الدنيا ضنك على الاخر معك دور تاني بس متطلعشي الامارات اقل من 5 ده لو السكن و المواصلات عليهم علشان تقدر تشيل حاجه من الراتب . و ان شاء الله ربنا يوفقك الى ما فيه الخير -- طبعا انت لو مصمم بخصوص سؤالك عن امكانية اتصالك بالمكتبه اتصل بيهم و اسألهم و فهمهم انك عايز تعرف ايه وضع التأشيرة علشان تحدد هل هتسافر و لا تشوف حاجه تانية و متقعدش مربوط معاهم.

و السلام عليكم اخوك المبرمج

رابط هذا التعليق

كثير قبله طلبوا النصيحة ومصدقوناش باعتبار اننا مش عايزنلهم الخير واننا مش عايزينهم يشاركونا فيه وبعد ما جم رجعوا ندموا وروحوا تاني في خلال ايام او شهور بالكثير

فخلوه يجي ويجرب ممكن ينبسط ويعجبه الوضع وممكن بس يا ريت يبقى يحكلنا ساعتها

رابط هذا التعليق

كلمه اخيره لوجه الله

لو حضرتك هتيجى فعلا لا محاله و عايز تجرب ياريت تجيب معاك مبلغ من مصر للطوارئ يعنى لا قدر الله

عشان فى احتمال كبير ان المبلغ ده مش هكفيك لاخر الشهر ممكن لو ملاكش صحاب محدش يرضى يسلفك مثلا

لاقتها مش ماشيه و حبيت ترجع يبقى معاك تمن تذكره السفر

I shall be telling this with a sigh

Somewhere ages and ages hence:

Two roads diverged in a wood, and I—

I took the one less traveled by,

And that has made all the difference

رابط هذا التعليق

كثير قبله طلبوا النصيحة ومصدقوناش باعتبار اننا مش عايزنلهم الخير واننا مش عايزينهم يشاركونا فيه وبعد ما جم رجعوا ندموا وروحوا تاني في خلال ايام او شهور بالكثير

فخلوه يجي ويجرب ممكن ينبسط ويعجبه الوضع وممكن بس يا ريت يبقى يحكلنا ساعتها

صح كلامك , الناس بتبقا فاكرة ان اى حد لما ينصحها يبقى مبيتمنالهاش الخير , وبالذات لو انتا أصلا مسافر برة وحد بيسألك فتقوله الوضع الحقيقى كذا كذا يقولك ياعم قول بقا ان انتا بتخذى العين عنك هههههه , السفر ده يا اما يبقى تجربة مفيدة وذكرى كويسة تعلم مع الإنسان ياما يبقا تجربة مريرة أليمة برده تعلم معاه مدة طويلة , لذا دعهم يجربون ثم يتعلمون :closedeyes:

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الاخوه والاخوات الافاضل مغتربى الامارات

بما انى ان شاء الله لو كان لى عمر كنت هاجى سياحه قريبا للامارات ...فانا هاعتبر نفسى واحد منكم وهاحكى اللى حصل معايا ...علشان تعرفوا ان قليل البخت يلقى العضم فى الكرشه

انا جالى استدعاء للجيش بعد ما اخدت تصريح السفر ....شىء غريب

انا موجود فى مصر منذ انهائى للتجنيد ولم يتم استدعائى ...والاستدعاء يجيلى بعد ما اخد التاشيره وبعد ما احجز التذكره ...لأ وكمان بعد ما اطلع اذن السفر

حاجات غريبه بتحصل لى

اسألكم الدعاء ...وربنا ما يحطكم فى الموقف بتاعى ابدا

إذا أردت أن يكون المستقبل صفحه مفتوحه أمامك فعليك أولا أن تدرس الماضى , فلن تحقق شيئا بالصدفه

لكى الله يا مصر http://www.youtube.com/watch?v=kpTg9XHi5zc

رابط هذا التعليق

ازيكم جميعا

ارغب فى استفسار وارجوا الرد بسرعه

انا مستنى التاشيره من الامارات بس المكتب بيقول مفيش اخبار

انا معايا رقم المكتبه اللى المفروض حشتغل فيها بالامارات ممكن اكلمها ولا يبقى فيه مشكله

يا اخ اسلام

هو انا كان نفسي حضرتك تقولنا انك واخد القرار.....لان فعلا حسيت ان كل مداخلاتنا ووقتنا راح سدي...

بجد و الله كنت وضحتلنا كده من البداية

ربنا يصلح لحضرتك الحال و يوسع رزقك منين ما تكون

لو سمحت خليك ع تواصل معانا

و لما تيجي ان شاء الله الامارات...ابقي برضه قولنا بعد شهر واحد ايه النظام

سلام

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الاخوه والاخوات الافاضل مغتربى الامارات

بما انى ان شاء الله لو كان لى عمر كنت هاجى سياحه قريبا للامارات ...فانا هاعتبر نفسى واحد منكم وهاحكى اللى حصل معايا ...علشان تعرفوا ان قليل البخت يلقى العضم فى الكرشه

انا جالى استدعاء للجيش بعد ما اخدت تصريح السفر ....شىء غريب

انا موجود فى مصر منذ انهائى للتجنيد ولم يتم استدعائى ...والاستدعاء يجيلى بعد ما اخد التاشيره وبعد ما احجز التذكره ...لأ وكمان بعد ما اطلع اذن السفر

حاجات غريبه بتحصل لى

اسألكم الدعاء ...وربنا ما يحطكم فى الموقف بتاعى ابدا

اخونا الفاضل

عضم ايه بس اللي في الكرشة....كده حضرتك قلبت التوبيك ع المطبخ خالص

حضرتك.....فيه مقولة للرسول صلي الله عليه وسلم "إن الأمور تجري بمقادير"

و دايما قول....لعله خير

يمكن يطلع خير و انت مش عارف

ربنا كريم

و يصلح حالك و حالنا اجمعين

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      أجرى الرئيس عبدالفتاح السيسى اتصالا هاتفيا مع صاحب السمو الشيخ محمد بن زايد آل نهيان رئيس دولة الإمارات الشقعرض الصفحة
    • 36
      السلام عليكم و كل سنة و انتم طيبين و رمضان كريم علي الامة الاسلامية كان عندي استفسار لي حبايبنا الي في الامارات :ninja: هل 2000 درهم لمحاسب بدون خبرة في الشارقة مرتب كويس؟ مع العلم ان السكن عليهم و كنت عاوز اعرف مرتبات ال E R P تقريبا كام خصوصا الي معاه اوراكل فينانشيال طب لو فرضنا و رحت علي الشغلانة ام 2000 دي و ربنا اراد و لقيت شغل بمرتب احسن في نفس البلد, هل من السهل اغير الوظيفة و الي فيها صعوبة؟ ياريت لو حد عنده معلومه يفيدنا و ميبخلش عشان انا لسه 23 سنه و جالي الضغط من بلدنا دي :rol
    • 0
      تنطلق الثلاثاء المقبل فى دبى بالإمارات العربية المتحدة بطولة العالم للكاراتيه والتى يشارك فيها منتخبنا الوعرض الصفحة
    • 0
      دبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN) – أعلن مصرف الإمارات المركزي يوم الثلاثاء عن تمديد أجزاء من خطة الدعم الاقتصادية التي أطلقتها البلاد للتصدي لجائحة كورونا، حتى منتصف العام 2022. وقال بيان نشره المصرف المركزي إنه بموجب التمديد "سيظل بإمكان المؤسسات المالية الاستفادة من تسهيلات السيولة ذات التكلفة الصفرية المغطاة بضمان، البالغ قدرها 50 مليار درهم، حتى شهر 30 يونيو 2022، لتتمكن من توفير قروض تمويلات جديدة لعملائها من الأفراد، والمؤسسات الصغيرة والمتوسطة، وشركات القطاع الخاص... View the full a
    • 0
      على رأس وفد عسكرى رفيع المستوى يشارك الفريق أول محمد زكى القائد العام للقوات المسلحة وزير الدفاع والإنتاج الح عرض الصفحة
  • أضف...