اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

درجة سياحية ولا بيزنس ؟

حشيش

Recommended Posts

الأخوة والأخوات الأعزاء :wub:

أود أن أقوم بعمل إستفتاء عن هذا الموضوع الحيوى بس مش عارف أعمل الإستفتاء إزاى :wub: ( ساعدونى ياإدارة أنا ست مريضة :wub: )

سؤال الإستفتاء هو: إذا سمحت لك ظروفك المادية أن تسافر على درجة رجال الأعمال بالطائرة ... فإنك تفضل:

(1) أن تسافر على الدرجة السياحية لتوفر فارق السعر فى ما هو أكثر فائدة ً ونفعا ً.

(2) أن تسافر على درجة رجال الأعمال ( ملعون أبو القرش اللى ما ينزه صاحبه).

(3) أن تسافر بالأتوبيس.

الحقيقة أنا عمرى ما سافرت على درجة رجال الأعمال مما أدى إلى حدوث تفاعل نفسى تراكمى عندى كلما خرجت من باب الطائرة مروراً على درجة رجال الأعمال بعد ما بيكونوا نزلوا من الطيارة قبل منى طبعاً :wub: ..... ولما بشوف الكراسى اللى كانوا قاعدين عليها قد إيه واسعة ومريحة وإنهم كانوا مفخدين طول الرحلة وأنا قاعد ورا مع المعيز بحقد عليهم وبزعق بأعلى صوتى واشتمهم بس هما مش بيكونوا سامعين أنا بقول إيه لأنهم بيكونوا خرجوا خلاص من المطار :wub:

المعذب / حشيش

أَلا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ

رابط هذا التعليق

ومش بعيد كمان إن اللى نايمة جنب الراجل ده تكون المضيفة :wub: ... زيادة يعنى فى الإهتمام والترحيب بزباين درجة رجال الأعمال :wub:

رابط هذا التعليق

أهلا حشيش

والله سعيده بوجودك مرة ثانيه معانا..

وأحب أقولك ..كان ليك موضوع جميل عن الجيش..ويمكن ده كان سبب أنضمامي بشكل رسمي للمنتدي

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

نرجع للإستفتاء

أختار رقم 2بس للأسف زيك بالظبط دايما أشوفها فاضيه :wub: ..

صن ضحكة الأطفال يارب

فإن هي غردت في ظمأ الرمال أعشوشبت

لكن إن زودوها وبكيوا ..ونكدوا ..... هايتلطشوا

رابط هذا التعليق

أهلا حشيش

والله سعيده بوجودك مرة ثانيه معانا..

وأحب أقولك ..كان ليك موضوع جميل عن الجيش..ويمكن ده كان سبب أنضمامي بشكل رسمي للمنتدي

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

نرجع للإستفتاء

أختار رقم 2بس للأسف زيك بالظبط دايما أشوفها فاضيه :wub: ..

ربنا يجبر بخاطرك ياناش ياأختشى :wub:

رابط هذا التعليق

حشيش حشيش حشيش ....احمدك يارب

نورتنا بجد والله :wub:

بص يا حشيش ما تشيلش في نفسك ابدا...انا كل مره اعدي جنبهم الاقي الكرسي كبيييييييييييير اوي وفاضي

و حاسه لو قعدت فيه هاغرق و مش هاطلع منه

تاني عيب انه المكان قدام الكرسي واسع ا وي يعني الواحد مش بيلاقيه حته يسند رجله فيها.....ياي بيعذبوا بتوع الدرجه الاولي دول

تالت عيب بقه هو...انه الدنيا بتبقي فاضيه جدا و الناس كده بعيده عن بعضيها....ما فيش ونس كده

ومع ذلك ...و بعد ذكر تلك العيوب الا اني نفسي :wub: اجرب الدرجه الاولي ديه :wub: و طبعا لو معايا طظ في الفلوس

تم تعديل بواسطة نانو

there is a miracle called friendship,that dwells in the heart

you donot know how it happens

or when it gets its start

رابط هذا التعليق

تاني عيب انه المكان قدام الكرسي واسع ا وي يعني الواحد مش بيلاقيه حته يسند رجله فيها

شكراً يانانو ... ربنا يجبر بخاطرك :wub: .... أنا على العكس منك أكتر حاجة بتضايقنى فى الدرجة السياحية إنى مش بعرف أفرد رجليا 051.gif

رابط هذا التعليق

الأخوة والأخوات الأعزاء :wub:

أود أن أقوم بعمل إستفتاء عن هذا الموضوع الحيوى بس مش عارف أعمل الإستفتاء إزاى :wub: ( ساعدونى ياإدارة أنا ست مريضة :wub: )

سؤال الإستفتاء هو: إذا سمحت لك ظروفك المادية أن تسافر على درجة رجال الأعمال بالطائرة ... فإنك تفضل:

(1) أن تسافر على الدرجة السياحية لتوفر فارق السعر فى ما هو أكثر فائدة ً ونفعا ً.

(3) أن تسافر بالأتوبيس.

المعذب / حشيش

شوف يا معنمي :wub: ... مفيش احلى من الاختيار رقم اتنين ... (خصوصا لما يكون على خساب المخل) mfb:

حمدلله ع السلامة :wub:

يا عابر الدهر سيب بينا أثر قدمك

اياك تكون امعة وجودك شبه عدمك

رابط هذا التعليق

والله فعلا بيكون جميل لو على حساب المحل وخصوصا لو بتاخد بدل سفر اليوم بالشيء الفلاني وسفر مجاني على درجة رجال الاعمال وعيش حياتك

ممتعة يا شباب بجد

خرج الثعلب يوما في رداء الواعظين

ومشى في الأرض يهذى ويسب الماكرين

رابط هذا التعليق

شيشو حبيبي :wub:

مجرد ما شفت موضوع بإسمك قلت هادخل أرد يعني هأرد قبل ما أقرأ الموضوع عن إيه .. اعمل إيه إنت فعلاً واحشني :wub: ... هات بوسة cheekkiss.gif

شوف يا عمي

أنا سافرت سفريات خاصة بالعمل (على خساب صاخب المخل على قول صديق الطفولة واحد بيه تاني -_- ) بعضها كان على الدرجة الأولى و البعض الآخر على درجة رجال الأعمال على شركات طيران عديدة و الفرق شاسع ليس فقط على الطائرة و إنما من لحظة دخولك المطار إلى لحظة خروجك منه ... أذكر بالذات في إير فرانس كنت لو عايز المضيفة تقعد جنبي تحكي لي حدوتة كانت هاتقعد بس أنا ما كنتش بارضى إنت عارف :)

على المستوى الشخصي بالتأكيد اختار رقم 2 إذا كانت الظروف تسمح و على رأيك: ( ملعون أبو القرش اللى ما ينزه صاحبه) -_-

بعد الرغي ده أقول لك إن الخلاصة في رأيي لو السفرية طويلة و ظروفك تسمح يبقى عيش يا شيشو و إركب بيزنيس كلاس و مِد رجليك إن شالله على مصر للطيران و ساعتها هاتاخد كل الجرايد و المجلات أول ما تركب الطيارة بدل ما توصل لك المضيفة ورا و تقول لك الجرايد خلصت و مفيش إلا الإيجيبشان جازيت :wub:

ماتغيبش عنّا تاني يا شيشو :wub:

وقف الخلق ينظرون جميعا ... كيف أبني قواعد المجد وحدي

وبناة الأهرام في سالف الدهر ... كفوني الكلام عند التحدي

أنا تاج العلاء في مفرق الشرق ... ودراته فرائد عقدي

إن مجدي في الأوليات عريق ... من له مثل أولياتي ومجدي

أنا إن قدر الإله مماتي ... لا ترى الشرق يرفع الرأس بعدي

ما رماني رام وراح سليماً ... من قديم عناية الله جنده

كم بغت دولة عليّ وجارت ... ثم زالت وتلك عقبى التحدي

إنني حرة كسرت قيودي ... رغم أنف العدا وقطعت قيدي

أتراني وقد طويت حياتي ... في مراس لم أبلغ اليوم رشدي

أمن العدل أنهم يردون الماء ... صفوا وأن يكدر وردي

أمن الحق أنهم يطلقون الأسد منهم ... وأن تقيد أسدي

نظر الله لي فارشد أبنائي ... فشدوا إلى العلا أي شد

إنما الحق قوة من قوى الديان ... أمضي من كل أبيض وهندي

قد وعدت العلا بكل أبي ... من رجالي فانجزوا اليوم وعدي

وارفعوا دولتي على العلم والأخلاق ... فالعلم وحده ليس يجدي

نحن نجتاز موقفاً تعثر الآراء ... فيه وثمرة الرأي تردى

فقفوا فيه وقفة حزم ... وارسوا جانبيه بعزمة المستعد

رابط هذا التعليق

وانا كمان بخبك ياخشيش :wub: ...بخبك ووخشتني خدا خدا ياخشيش ياخبي.....على راي صديقي الخبيب واخد تاني :)

انا بس صعبت علي نفسي اني اعدي عالمحاورات من غير ماسلم عليك في التوبيك بتاع سعادتك... ودة رغم الهم والغم اللي انا عايشه اليومين دول....او السنة دي بمعنى اصح

..المهم سعادتك دايما توبيكاتك بتشبه الاختيار رقم اتنين....يعني درجة رجال الاعمال....وطبعا المفضله عندي دايما وابدا :wub:

رغم اني عمري ماركبتها :wub:

يارب الرحمه..!!

رابط هذا التعليق

ازيك يا حشيش فينك يا راجل والله ليك وحشه انت ومواضيعك الي دايما بتفطسني من الضحك ..........

انت بتسال هركب درجه رجال الاعمال والبيزنيس معلش ايه بيزنيس دي-_-

انا دايما بركب درجه رجال الاعمال طبعا:wub:

الواحد ميعرفش يحلم يا ناس شويه .........

بص بصراحه لو معايا همتع نفسي يلا الواحد يطلع العقد والكبت والحرمان وخاصة انك وانت طالع تلقيهم مدينهم مخدات وبطاطين ومشروبات وقائمة طعام وحجات كتير كده وانا ليه تجربه مع الدرجه رجال الاعمال كنت ايامها لسه ثانويه عامة و كنت مسافرة على الطيارة درجه سياحيه وكنت ايامها لسه باخد القطط بتعتي في الصندوق المخصص وانا من عادتي بتخانق علشان القطط تطلع معايا الطيارة وميشحنوهاش مع الشنط :wub:

وطبعا يا سيدي ركبنا الطيارة واول الناس الي حولينا مشافو القطط كاني مطلعه اسود وهتطلع تاكلهم مع اني مفتحتش القفص

والناس تسرخ لحد لما جت الموضيفه واعدت مصره تاخد القطط مني توديها للشحن وانا اعدت اعيط وراسي الف جزمه ان القطط تعد معايا بس وفعلا بعد استماته قرروا لحل المشكله ارسال القطط لدرجة رجال الاعمال وكان بابايا المرافق وانا كل شويه اروح اشوف بابا والمتعه الي كان عايش فيها :wub:

ومن ساعتها وبابا بيسافر بالقطط :wub:

ومرة سافرة على الطيران السيرينالكي لدبي على درجة رجال الاعمال لاني مكنتش لايه حجز في اي مكان بس وكانت رحله حلوة بس الاكل كان صعب جدا بتسالني المضيفه اسبايسي اووور ليييييتل سبايسي فقلت ليتل ياختي هو انا حمل الاسبايسي مش هقولكم ان الليتل كان حريقه في بقي :)

بس ذكريات الله يسامحك

رابط هذا التعليق

لو مسافة الطيران من ساعه الي اربع ساعات يبقي (1)

لو المسافه اكتر من اربع ساعات يبقي عيش حياتك(2)

عيوبي، إنْ سألتَ بها، كثيرٌ، وأيُّ النّاس ليسَ له عُيوبُ؟

وللإنسان ظاهرُ ما يراهُ، وليس عليه ما تُخفي الغيوبُ

يجرّونَ الذيولَ على المخازي، وقد مُلئتْ من الغِشّ الجُيوبُ

وكيفَ يصولُ في الأيام ليثٌ، إذا وَهَتِ المخالِبُ والنُّيوبُ؟

رابط هذا التعليق

حمد لله على سلامتك يا حشيش

يارب تكون بكل خير وعافية

موضوع شيق جدا جمع كل الحبايب

نورت بيتك الكبير كلنا افتقد خفة دمك ومواضيعك الرائعة

نورت :wub:

عندما تشرق عيناك بإبتسامة سعادة

يسكننى الفرح

فمنك صباحاتى

يا ارق اطلالة لفجرى الجديد

MADAMAMA

يكفينى من حبك انه......يملأ دنياى ....ويكفينى

يا لحظا من عمرى الآنى.....والآت بعمرك يطوينى

يكفينى .....انك........................تكفينى

رابط هذا التعليق

الأعزاء واحد تانى ... رمضان ... مودست ... النسر المصرى ... نورا ... بنت مصرية :)

أنا موس عارف يسكركم إزاى والله :wub: .... أنا كمان يخبكم كتير :wub: ... أنا خلاص راخ يركب درجة البيزنيس ده علسان يجربه ومس يموت وهوه مخروم منها :wub:

رابط هذا التعليق

ازيك يا حشيش فينك من زمان

انت عارف انا سافرت لحد دلوقت حوالى 30 مرة بس سياحى والساعتين دول بيعدوا هواء وعمرى ما فكرت لية مش بسافر فى احسن من كدة

بس لو مفيش حل ولازم اسافر وده الى متاح الخاص برجال الاعمال حسافر يعنى مجرد ظرف طارق

انما لو على حساب صاحب المحل يبقى رجال اعمال ولو ممكن اسافر فى اوضة الطيار يبقى احسن كمان :lol:

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...