اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

يترى سالت نفسك يعني ايه كروسوون؟؟

Ahmad Farahat

Recommended Posts

عاش الهلال مع الصليب :closedeyes:

قَالَ اللَّهُ هَذَا يَوْمُ يَنْفَعُ الصَّادِقِينَ صِدْقُهُمْ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ

رابط هذا التعليق

انا والله مش عرفه المشاركه راحت فين انا مش فهمه ايه الي حصل بجد !!

ومش هعرف غالبا ارجعها لاني كنت جيباها من الاميل ولغيت الاميل خلاص فمش عرفه ايه تفسير ده

رابط هذا التعليق

بصى يانورا انا كمان مستغربة لان محدش حذفها بدليل ان الموضوع موجود على العموم الكرواسون هو شبيه الشريك المصرى وده معجنات كلنا بنحبها واظن وطبعا غير متأكدة ان الاسم اطلق على اى معجنة تشكل بطريقة التقاطع لان كروس تعنى متقاطع والكرواسون اصلا بيتلف لطريقة متقاطعة علشان يدى احساس الرقائق ويستوى بشكل كويس واتمنى تكتبى المعنى اللى وصلك بالبريد علشان نقدر نعلق عليه ونفهم

صباحك فل

عندما تشرق عيناك بإبتسامة سعادة

يسكننى الفرح

فمنك صباحاتى

يا ارق اطلالة لفجرى الجديد

MADAMAMA

يكفينى من حبك انه......يملأ دنياى ....ويكفينى

يا لحظا من عمرى الآنى.....والآت بعمرك يطوينى

يكفينى .....انك........................تكفينى

رابط هذا التعليق

انا مش عيزة الخبط بس هقول الي وصلني تقريبا كان كالاتي

ان ايام الفتح العثماني لبعض الدول ومش فكرة تحديدا الدوله ايه بس كانت تمتاز هذه الدوله بالاسوار العاليه فقررو انهم يحفرو تحت الارض لحد ميوصلو للنقطه المناسبه ويطلعو يقضو عليهم

فبدأ الحفر كل يوم مساء وكان في في هذه الاثناء خباز كل يوم بيخبز في مخبزه تحت الارض كل يوم قبل النهار ميطلع علشان يكون كل حاجه جهزة لاهل المدينه ففيوم سمع خبط تحت الارض وهو بيخبز فجري تاني يوم وقال للملك بتاعو الحكايه فنزلو معاه في ليله دي وسمعو الخبط وفهمو الحكايه وجهزو الجيش علشان يستقبلو العثمانيين لما يوصلو بس وفعلا ده حصل وهزم العثمانيون هزيمه جمده جدا ومات عدد كبير منهم

ايه باه علاقه الكرووسون ....

لما حصل كده حب اهل المدينه يخلدو اسم الراجل ده فخلوه يعمل اكله تخلد اسمه وكانت الكرواسون والي بتاخد شكل الهلال وهو رمز العثمانيين في الوقت ده علشان يفكرهم انهم كل يوم الصبح انهم قضو على العثمانيون ومعني كلمه كروسون هلال في لغتهم بس مش فكرة ايه اللغه

وانا كنت بسال هل الكلام ده صح

بس ده منقول باسم كاتب في مجلت المجتمع وكان رقم العدد موجود وطبعا انا مش حفظه حاجه منه

بس .......

رابط هذا التعليق

كلمه فرنسيه بمعنى هلال

أو

منجل اللي بيشيلوا بيه الزرع

أو

المعجنات اللي بناكلها

بس ايه المشكله؟ :closedeyes:

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

وصلنا هذا الموضوع بالايميل

مثله مثل كثير من التهجيص

او إديني في الهايفة وانا احبك يا فنانس

انا ما اقصدش نورا طبعاً

ولكن اقصد كل من يحاول تعليق خيبتنا على شماعة الجهل او نظرية المؤامرة

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

بصي يا نورا

اصلها مش اول مره تجينا ايميلات غريبة من اشخاص غير معروفين عن الكورواسون والكوكاولا اللي لو شوفتي حروفها في المرآة تلاقيها " لا مكه ولا محمد " وكمان الراجل اللي رسم الرسومات المسيئة للرسول واللي لقوه محروق في احد شوارع كوبنهاجن .... الخ

عيب قوي نسلم ودننا لهذا الجهل

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

أنا مش بعرف فرنساوي بس اعتقد اني قريت موضوع العثمانيين دة في مكان معتبر بس مش فاكر قصة المعركة أو انهم عملوا الكورواسون علشان يفكرهم بهزيمتهم للأتراك. عمومًا كلمة كورواسون تشبه إلى حد بعيد كلمة كريسينت ومعناها هلال بالإنجليزية. ودة طبعًا بجانب شكل الكورواسون إللي شبه الهلال بالفعل.

رابط هذا التعليق

الكرواسون ( Croissant ) كلمة أصلها فرنسى لفطيرة من رقائق العجين المشبع بالزبد ( زى الفطير المشلتت بتاعنا ) وأخذ الاسم عائدا على كلمة ( Crescent ) ,حيث ان الفطيرة بعد لفها تشبه هلال القمر.

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      كعادتها دائما كانت روزاليوسف- ولاتزال- تستضيف على صفحاتها تاريخ الفنانين وحكاياتهم.. نستكشفمن مسيرة العمرعرض المقال كاملاً
    • 97
      أمك ... أبوك ... أخوك ... صاحب عمرك ... زوجك أو زوجتك ... وغيرهم كتييييير جدا ممن توفاهم الله أو مازالوا بيننا ... لكن الظروف تلعب دورها.. نفسك تقول لمين ............. "واحشنى"؟ :) :P
    • 2
      طريقة عمل لازانيا ٣-٤ ملاعق زيت ٦ قطع لازانيا ٢ كوب بيشمل ربع كوب أو أكتر حسب الطلب من الزيت بصلة متوسطة مبشورة فص ثوم مهروس جزرة متوسطة مبشورة حزمة كرفس بلدى أو عود كرفس أفرنجى مهروس ٢ ملعقة زبدة طبق مشروم منظف و مقطع شرائح ربع كيلو لحم مفروم نصف ملعقة زعتر ( اوريجانو) نصف ملعقة بردقوش (مارجورام) نصف ملعقة عترة(باسيل) ملح و فلفل أسود حسب الطلب نصف كيلو طماطم مسلوقة خمس الى عشر دقائق و مقشرة و مقطعة صغيرة ٣ ملاعق صلصة طماطم ٣ ملاعق كريمة طهي نصف كوب جبنة
    • 0
      هذا الخبر  - في نظري - يساوي الكثير  جدا و يعرف ذلك آلاف المصريين  الذين بدأوا مشروعاتهم الخاصة  و يكافون او يحاربون من اجل انشاء آلية ناجحة لتسويق منتجاتهم و ما يستتبع ذلك من بحوث تسويق  و دعاية و اعلان    الخ ما سبق كان استهلالا لابد منه هذه المرة سأدخل في لب الموضوع و بإختصار شديد قد يخل بالمعني أنا من الجيل الذي كان يشترى حذاءا واحدا في العام ثمنه ١٤٩ قرشا و نصف من انتاج باتا … و الآن الحذاء الجلد في مصر الصناعة المصرية  ثمنه فوق إمكانيات الكثيرين  و بدون مبالغة الحذاء الصيني
    • Guest ناصح امين
      0
      كل من يكتب في السوشيال ميديا  يكتب باحساس انه ناصح امين و يوجه الخليقة او كل الناس للطريق الاحسن او ينهاهم عن تعاطي الموبقات و ينسى نفسه انه بمجرد الكلام عن الناس فهو يبدأ  في توجيه الأذى لنفسه و للغير  اللهم الا اذا كنت طبيبا حاذقا و تعرف هموم الناس و مشاكلهم  … و ليس كل الناس الناس فقط المحيطين بك و تعرف ظروفهم الصحية مثلا في القرن الماضي او قبل الماضي تم الغاء الزواج بين صاحب جريدة المؤيد  لماذا  …  لعدم الكفاءة. لأن مهنة الصحافة غير محترمة و من يمتهنها يفقد يفقد الاعتبار فما ب
  • أضف...