اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

عشت جحشاً...وقتلك حماراً (النسر المصري)

النسر المصري

Recommended Posts

سليمان الجحش...مدير شركة القطاميه للانشاءات..... راجل عكر ورزل ولسانه طويل!!....عنده حوكشة شعر على صلعته نافرين لبره ..حواجببينه وزنهم سبعه كيلو!!....... كرشه يدل على كم الجرائم اللا نهائيه في حق العجول والبط والحمام البريء الذي التهمه ذلك الوحش !! .أأقصد الجحش!!!! اسنانه متباعده.. ويتخذ لنفسه سناً ذهبيا لامعاً مقراً لإغاظة الآخرين!!..... ناهيك عن الصوت المتحجرش لابن الجحش!! ...

تلك الصوره التي يتذكرها تامر اول مايصحى من النوم....وهي نفس الصوره اللي فاكرها زميله هيثم ......وحتى كمان وليد صاحبه....بل ان جميع من في الشركه يتذكرون ذلك الكابوس الجحشي كل يوم وهم في طريقهم للعمل والعذاب عند الجحش!!...كلهم يتذكرونه كيف يناديهم !!!... (انت ياض ياحماااااار...ماخلصتش شوغلك ليه ياحماااار)....هكذا تذكر تامر! وعينيه تترقرق دموع المهانه والغضب..ولكنه يتحمل من أجل أمه المريضه المسكينه!!! ....

اما هيثم ... اليتيم.. الضعيف الشخصيه..والمتربي عند خالته شوقيه....اللي استولت على فلوس امه وابوه وضحكت عليه!!!... ماكنش فارق معاه اي حاجة إلا اللي الرعب اللي راكبه لو اتأخر دقيقة واحده عن الشغل!!... أصل ياعين أمه مره راح متأخر تلات دقايق بس...لقى الجحش مستنيه عالباب!!..( انت متأخر لييه ياحمااااار...خوش ججوه شوف شوغلك)...وكانت غلطه ومش هيكررها تاني......!!! وطبعا هو متأكد سبب غضب الجحش منه في اليوم ده......هو انه ماكانش عارف يمسك على هيثم غلطه واحده يقوله بيها ياحمار!! :wub:

أما وليد ...فده بقى قصته قصه....الواد ده كومة عضلات متركبه ف بعض!!!....والكل مندهش له !!!.. فهو يتقبل الإهانه من الجحش بكل صدر رحب!!...( انت حمار ياحماااار... ايه اللي موقفك هنا.....روح شوف شوغلك)...... لكن تامر وهيثم يعرفون السر وراء ذلك.... أصل وليد ده يبقى ابن الجحش بنفسه!!!....بس غير شرعي !!!! ....ومستني بس الفرصه اللي ياخد حقه من أبوه اللي ناكره!!

ومثل كل صباح...تجمع تامر ووليد وهيثم عند محطة الاوتوبيس.....وركبو كلهم وبدأوا يتجاذبوا أطراف الحديث....!!

ومثل كل صباح..... فهم دائما يعلنون عن غضبهم وسخطهم مما يفعل ذلك الجحش!!!

ومثل كل صباح.... يتخبطون في الاوتبوبيس يمينا ويسارا لتمتزج الروائح النتنه ببعضها فتشعل من نار الغضب!!!

ومثل كل صباح .... يصمتون قبل الوصول بقترة طويله معلنين استسلامهم بصمت مخزي!!!

لكن اليوم....!!

ليس مثل كل صباح..!!!!... فقد اعلن وليد لزميليه أنه سيقتل والده اليوم!!...وصعق تامر وهيثم لما يسمعون!!! ...ووشوش وليد لهما بالخطه الكامله....!!! وانه كيف كان طوال تلك الفتره كان يفكر ويخطط الى ان وضع تلك الخطه الجهنميه لقتل هذا الجحش!!!!

...وسألوه ماهي تلك الخطه ....قالهم ( هحطله السم ده على ستيك الجيلاتي واطفحهوله)...!!!

طبعاً....بلم تامر وهيثم ليه!!!.....وسكتوا ثانيتين.........!!! ...ثم بص تامر وهيثم لبعض ..وقعدو يبصبصوا لبعض بطريقه غريبه!! ..وبعدين بحلقو!!! ...وفجأه ....هاتك ياضحك وكركره لحد لما شبعو ووليد كان في نص هدومه مش عارف يعمل ايه!!

وبعد ان انهوا فاصل طويل من الضحك المميت .... وكان ذلك لأول مره منذ سنين!!!... قال لهم وليد (ايه في ايه<!! بتضحكو على ايه !!!)

.... رد تامر (انت عبيط ياض..!!! ...ازاي هتديله الستيك وهو سايح كده)...بص هيثم لتامر وخبطه بضهر ايده ( بس ياعبيط انت كمان بطل هزار.... لا بجد ياوليد الستيك ماينفعش !!....اصل هيبان انك فتحته <.! ..هات كيمو كونو احسن!!!)

نظر وليد له وقال (يابن الايه ياعبقري......وانا اقول اكيد في حاجة ناقصه في الخطه)....!!!!

ووصلوا الابطال المغاوير الثلاثه الى المحطه...ونزلوا ليشترو سلاح النصر (كيمو كونو)... ووضعوا الذخيره فيه !!!ثم وقفوا وقفه عسكريه.. وقرأوا الفاتحه!! وتوكلوا على الله وهم يحلمون بذلك الوقت التي سيستقبلونه زملائهم بالافراح والورود ...والفراخ واللحمه...!!! و استمروا في المشي الى ان اقتربوا من الشركه .............وفجأه!!!!

(كلوز أب على الحدث ) ...

سيارة المدير الجحش...!!! المرسيدس الخنزيره......!! يعترضها حمار كاره ..!!! وتنحرف يمينا ويسارا!!!!!... والجحش بالداخل يحاول ان يخرج هربا من السياره!!! فينجح ان يفتح الباب ويقذف بنفسه للخارج وهو يشتم السواق(انت حمااااار ياعبدو).... ثم يهبط الجحش مدكوكا على الأرض متفلطحاً...!!! وفي نفس الوقت الذي اعتقد الجميع انه كتبت للجحش حياة جديده.... !!! كان الحمار اللي بالكاره مفزوعاً...!!! وأخذ يجري وينهق يمينا ويساراً!!! وكان المدير الجحش معترضا طريق الحمار هذه المره.....!! فداس الحمار الجحش بعجلة الكاره!!!

...ثم عاد ليركل الجحش في انفه وأذنه!!!.... ثم عاد ووو(عملها عليه الحمار)....(إف إف يعني)..!!!! ...ثم جري الحمار بعيدا عن مكان الحادث !!! ....................ولكن..........................!!.......... اندهش الجميع ان الجحش لسه صاحي وماماتش بعد الفيلم الدرامي اللي حصل ده!!!.......وقام وقال ( انت حمار ياحماااار)...!!!!!!

.ومات الجحش اخيرا.....!! وهلل الميع لموته.....!!! وفرحوا العاملون بالشركه فرحا بالغاً........ واقاموا التهاني والافراح مباشرةً..!!!! وكان اكثرهم فرحا هم تامر وهيثم..!!! لان خطتهم نجحت بدون ان يروح وليد في داهية (خصوصا ان تامر كان ناوي يبلغ عليه عند الجحش لانه طمعان في قرشين منه).....(ونفس الفكره عند هيثم كمان)..!!!!

إلا وليد.......!!! الوحيد اللي زعل!!!....وودموعه بدأت تتساقط!!!......وعيط !!!!!!.....وجري على ابوه وهو بيعيط!!!!

(لاااااااااااالالالالاالالالالاالال.

.انا اللي كنت هموته...مش الحمار !!!

.انا اللي كنت هاخد باتاري.....مش الحمار!!!!.

.انا الحمار ابن الجحش......اللي كنت هقتله قبل الحمااااااااار!!!

ياجحش. عشت جحش وقتلك حمااااار...!!!

ياجحش ...عشت جحش ....وقتلك حمااااار...!!!

ياجحش .....عشت جحش.... وقتلك حمااااار...!!!

ياجحش....عشت جحش... وقتلك حمااااار...!!!

تم تعديل بواسطة النسر المصري

يارب الرحمه..!!

رابط هذا التعليق

:wub: واضح كدة يانسر إنك امتداد لأخونا الفاضل حشيش اللي اتحفنا بذكرياته - وليت المشرفين يقومون بإعادة مذكرات أخونا حشيش للتذكرة لأننا في حاجة للترفيه المحترم - بالإضافة إلى مابدأه أخونا الفنان النسر الذي أتنبأ له أن يكون وزير الثقافة في التشكيل الوزاري الجديد :wub:

واللا أقول لك أخونا سي السيد شكل قبل كدة وزارة الظل في المنتدى ياريت يخللي باله منك خاصة إن سي السيد بيمثل راس حربة الأهلوية - وانت باعتبارك بتحب أبو تريكة فإنت بتمثل راس المثلث المقلوب :D

أهم حاجة يانسر استمر وكسر الرقم القياسي لأخونا حشيش :D

وبعدين ليه طنشت على سؤالي لما سألتك على طريقة إضافة مشاهد حية للمداخلات !!!!!!!!! :wub:

اسألوا الأيام .......... اسألوا الآلام

من الملام إذا ......... وكلنا لوام

رابط هذا التعليق

اديني لغيت ثوزة ابو تريكة عشان خاطر سعادتك ... :D

لا بجد ...اولا انا اشكرك على إطرائك لي ياصاحبي الحبيب.... :D

بس انت غلط غلط شنيعة في حق استاذنا الكبير حشيش...!!! :wub:

والغلطه دي لاتغتفر.....!!!...

:wub:

. بس انا هاحاول اكلمهولك عشان يسامحك!!! :D

انا جاي اهدي النفوس بس!! :D

اما وزارة الظل...فانا اعتقد ان سيسو بكبيره اوي هيشغلني بواب العماره اللي جنبه كمان....مش عمارته!!!! ياكوكو يابني الناس الكبيره دي احنا مش قدها...خلينا ف حالنا!!!

(بين قوسين ...انت تفتح التحكم بتاع التوقيع بتاعك....وتضع لينك الصوره اللي انت عاوزها.... الصوره دي لو اساسا متحركه ..هتبان متحركه..واذا ثابته هتبان ثثابته.....بس ادي الحكايه خلاص...... :wub: )

يارب الرحمه..!!

رابط هذا التعليق

لأ يانسر باتكلم جد لابد تكمل مسيرة أخونا حشيش

وبعدين أنا زملكاوي صحيح لكن ابو تريكة له مكانة عندي أولا لأخلاقه العالية وتدينه- ثانيا لمهاراته الفنية

علشان كدة اللقطة دي حفظتها عندي لإنه فنان بالفعل

اسألوا الأيام .......... اسألوا الآلام

من الملام إذا ......... وكلنا لوام

رابط هذا التعليق

دي شهادة اعتز بيها من حضرتك :wub:

طبعا شهادتك بابوتريكة :wub:

انما شهادتك باني ظوفر واحد من استاذ الكصص العالمي حشيش.....فاعذرني!!!.... ماعتقدش :wub:

يارب الرحمه..!!

رابط هذا التعليق

النسر المصرى

لسان حال الساخرين وخفة دم الضاحكين

وكانى اراك تسرد ونضحك ونكركر ثم نسخر ونتالم ونفكر او ربما ياتى التفكير اولا وفى النهاية سنتألم من دموع الضحك

وهذه الجملة تحديدا

ياجحش. عشت جحش وقتلك حمااااار...!!!

تحمل كل شىء فهو مرارة ممن اراد ان ينتقم ولم يفلح وحزن غلى اب كان يتمنى ان يحظى باعترافه وسخرية لان مخططاته هو واصدقائه افسدها هذا المخلوق العجيب الهادىء الذكى المطيع الذى احترمه كثيرااااااااااااااااا

الحمــــــــــــــــــــــــــار

رائعة وفى الجون يارب يتحقق اللى ف بالى ويمشى الجحش اقصد يعنى يفعصه ................... حمار

هايل بجد

مستنية الجزء التانى انتقام وليد من الحنار وتوليه سلطة المكان

كان فى جره ويطلع لبره

مانا والديكتاتور الصغير :sad:

عندما تشرق عيناك بإبتسامة سعادة

يسكننى الفرح

فمنك صباحاتى

يا ارق اطلالة لفجرى الجديد

MADAMAMA

يكفينى من حبك انه......يملأ دنياى ....ويكفينى

يا لحظا من عمرى الآنى.....والآت بعمرك يطوينى

يكفينى .....انك........................تكفينى

رابط هذا التعليق

تيراااااارارااااا......

سوري لازم تنزل الموسيقى التصويريه.... :sad:

لا بجد هاااايل يا نسر بجد جميله جدآ...

عايزين بقى مواهب من دي على طول....

الكل عاجباه موهبتك...

في انتظار المزيد...

تحياتي....

تم تعديل بواسطة عازفه على أوتار الذهب

عازفه على أوتار الذهب

ياعيني عليكي يا طيبه...لما بتضيعي منا....

لما بنصحى نلاقينا بقينا حد غيرنا......

وفعز الإحتياج لحضن يضمنا.....

وفعز الإشتياق لحضن يضمنا....

قادرين إزاي ندوس على قلب حبنا...

وبقينا إزاي كده....ياعيني عليكي ياطيبه......

رابط هذا التعليق

صديقتي الغالية شهد

مرثي اوي ياعثل....ربنا مايحرمنا من ثعادتتك :huh:

شاعرة المنتدى ورفيقة الدرب الفني..الصديقة أم مادا

أولا طمنينا على البطل ...اخباره ايه !! فاكرني ولا نسيني خلاث :D

ثانياًً....مين قالك اني انا بتنجان وبتاع قصص ككوميديه...انا بس بحاول أجر رجل عبكري الكصص..واستاذ الاساتذه...الحاصل على جائزه نوفل في علوم الأدب الكصصي...الاستاذ حشيش!!

يعني زي ماتقولي كده انا بحاول اكون امتداد حشيشي -_-

ربنا يوعدنا واقابل الراجل ده قبل ماموت....ده يبقى يوم الهنا والسعد :huh:

العازفه على اوتار من دهب (يابنتي خفي من اسمك شويه مش عارف احفظه :huh: )

الحمدلله والشكر لله ولا اله الا الله وحده لا شريك له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير -_-

أما بعد

وأما دعاء الحمد والشكر هذا ياسيدتي ...فقد ذكرته بمناسبه حميده وعزيزه وحدث جليل اني لافخر به هذا اليو -_- م

الحدث ياسيدتي هو

اني مانسيتش المره دي ارد عليك........ :D

الف حمد وشكر ليك يارب -_-

يارب الرحمه..!!

رابط هذا التعليق

العازفه على اوتار من دهب (يابنتي خفي من اسمك شويه مش عارف احفظه :huh: )

الحمدلله والشكر لله ولا اله الا الله وحده لا شريك له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير -_-

أما بعد

وأما دعاء الحمد والشكر هذا ياسيدتي ...فقد ذكرته بمناسبه حميده وعزيزه وحدث جليل اني لافخر به هذا اليو -_- م

الحدث ياسيدتي هو

اني مانسيتش المره دي ارد عليك........ :D

الف حمد وشكر ليك يارب

-_-

ايه ده....

انا افتكرتك بترد غلط والله على موضوع تاني

موضوع ديني ولا حاجه والكلام دخل مع بعضه....

بس عمومآ احمد ربك كمان وكمان عشان لو كنت نسيت المرادي

كنت تاويتك وحطيت السيخ المحمي فصرصور ودنك :huh:

ومكنش حد هيعرفلك طريق جره (صحيح هو ايه طريق الجره ده بجد نفسي اعرف الطريق ده منين لفين بالضبط) :huh:

ومين حميده وعزيزه وجليل دول مين دخلهم في الموضوع هااا -_-

تم تعديل بواسطة عازفه على أوتار الذهب

عازفه على أوتار الذهب

ياعيني عليكي يا طيبه...لما بتضيعي منا....

لما بنصحى نلاقينا بقينا حد غيرنا......

وفعز الإحتياج لحضن يضمنا.....

وفعز الإشتياق لحضن يضمنا....

قادرين إزاي ندوس على قلب حبنا...

وبقينا إزاي كده....ياعيني عليكي ياطيبه......

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      بعد فترة من الجفاء والبعد والتخبط الإدارى بين قطبى الكرة المصرية الزمالك والأهلى حدثت انفراجة وتقاربت المسافعرض المقال كاملاً
    • 0
      إن مصر الوطن الأعظم الذى ننتمى إليه وينتمى إلينا هو منتهى الأمل وغاية الحلم وأبناؤه الذين واجهوا التحديات معرض المقال كاملاً
    • 0
      تشابكت ثلاثة مفاهيم تتعلق بالتعليم فى ظل خفوت اهتمام «الماميز» هذه الأيام بالمنظومة، فارتأيت أنه وقت مناسب لمناقشتها. تساءلت قبل أشهر فى مقالات ولقاء تليفزيونى عن السبب الذى يدعونا أو لا يدعونا لنتعلم. بمعنى آخر، ما الذى يدفع الأب والأم لإرسال ابنتهما أو ابنهما إلى المدرسة أو يقرران بقاءه فى البيت، ثم العمل؟، وبدأ يومى أمس بحوار سريع مع سيدة محترفة تسول فى مدينة «الشروق»، حيث تتمركز تقريبًا فوق مطب يجبر السيارات على تهدئة سرعتها، واضعة يدها على خدها أو باكية كل يوم على مدار أيام العام وحولها عدد
    • 3
      إحصائيات بناء هرم خوفو نعرفها الآن و بعد مرور مايزيد على أربعة آلاف سنة عارفين التفاصيل - عدا طبعا إحصائيات الأمن و السلامة. ما سبق كان إستهلالا لابد منه أنا لا أقلل من حجم و قيمة الأعمال التي تمت و تتم لكن من حقنا أن نعرف أكيد هناك أرقام قياسية ممكن نفخر بها من سويعات تحدثت مع المهندس عمر الكومي - من أكبر خبراء إسالة الغاز الطبيعي في العالم - و كان المسئول الأول عن مشروع مصنع إسالة الغاز في دمياط  ذكر لي أنه كان مستهدفا إستكمال المشروع ٣٥ مليون ساعة عمل بلا حوادث - لكن بعد مرور ٣
    • 2
      جريمة «سعد الهلالى»     منذ بضعة أيام، ظهر الدكتور «سعد الدين الهلالى»، أستاذ الفقه المقارن بجامعة الأزهر، مع «عمرو أديب»، ليدلى بدلوه في مسألة «حجاب الأنثى»، وهل هو «فريضة» أم لا. حسب منهجه المعروف به، عرض «الهلالى»- مع حفظ الألقاب- مختلف الآراء الفقهية في المسألة، مع تأكيده أنه «لا يوجد نص يؤكد فرضية الحجاب». انتفضت المؤسسات الإسلامية وقادتها وأذرعها الإعلامية، وتوالت البيانات والتصريحات لتؤكد «فرضية» الحجاب. وكذلك ثار العديد من الناس وعبّروا عن غضبهم بكتاباتهم عبر وسائل التواصل
  • أضف...