اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

استفتاء للزوجات

inas

Recommended Posts

أخي زوهيري الكريم الطيب

طول عمري بقول عليك حقاني...ومصيرك ما ترجع إلي طريق الصواب

شكرا ياراجل يا طيب :lol:

..................................................................................

أخي نيرون.....برغم أنها المرة الأولي لي التي أتناقش فيها معك ولي الشرف بالطبع ....أقول لك أنك

قلت مداخلتك بمزحه جميله لكن صدقني مليئه بحكم كبيرة

بس برضه ماتنسوش أن الراجل كمان ممكن يكون مقصر في نفسه ..ومظهرة بعيد تماما عن مقوله ...الله جميل يحب الجمال...

وإذا الراجل ممكن يبص برة....فالمرأة أيضا بشر...وقد تصل بها أن تخرب بيتها وبيت رجل أخر......

أيضا إذا كان الرجل يطلب أشياء معينه من زوجته فتأكد أخي الكريم أن المرأة أيضا لها نفس الطلبات

وإذا الرجل لم يحنوا علي زوجته ويسمعها طيب الكلام صدقني هو يدمرها من الداخل وفاقد الشيء لا يعطيه......

...........................................................................................

علي فكرة ....اللي مالوش خيرة في زوجته وأولاده ....عمرة ماهيكون فيه خير لإمرأة أخري وأولاد ليسوا من صلبه أصلا....

............................................................................................

نيرون......مش مطلوب تحبوا بوتجاز......ولا مطلوب مننا نحن النساء أن نحب (.........)<<<<< فراغ :blink: :blink:

صن ضحكة الأطفال يارب

فإن هي غردت في ظمأ الرمال أعشوشبت

لكن إن زودوها وبكيوا ..ونكدوا ..... هايتلطشوا

رابط هذا التعليق

• الردود 106
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أخي نيرون.....برغم أنها المرة الأولي لي التي أتناقش فيها معك ولي الشرف بالطبع ....أقول لك أنك

قلت مداخلتك بمزحه جميله لكن صدقني مليئه بحكم كبيرة

بس برضه ماتنسوش أن الراجل كمان ممكن يكون مقصر في نفسه ..ومظهرة بعيد تماما عن مقوله ...الله جميل يحب الجمال...

وإذا الراجل ممكن يبص برة....فالمرأة أيضا بشر...وقد تصل بها أن تخرب بيتها وبيت رجل أخر......

أيضا إذا كان الرجل يطلب أشياء معينه من زوجته فتأكد أخي الكريم أن المرأة أيضا لها نفس الطلبات

وإذا الرجل لم يحنوا علي زوجته ويسمعها طيب الكلام صدقني هو يدمرها من الداخل وفاقد الشيء لا يعطيه......

أرجو قبل كل شىء الا يكون دايقك اسلوب كلامى .. لانى والله دى طريقتى والى يعرفنى هنا فى الحياه الواقعيه يعرف ان ده اسلوبى فعلا ومنهم اشكيف والله!! فلو كنت زعلتك انا أسف,,, ده شىء مهم جدا جدا .

نيجى بقى للمهم.. لتانى مره اسمع المثل الغريب ده الاول من الاستاذ هس.. والتانى من حضرتك وهو توقع ان تنظر المرأه ايضا الى رجل اخر غير زوجها!!!!!!! :lol:

هذا الموضوع اصلا اصلا خارج النقاش لانه ضد الفطره السليمه الانسانيه بل والحيوانيه ايضا فمن المقبول ان يكون للذكر اكثر من انثى فى بعض الفصائل وفى بعض العقائد ولكنه لم يرد على الاطلاق ان للمرأه اكثر من رجل؟؟؟؟؟؟ :blink:

المهم فى هذا الامر ان هذه المقارنه فيها من الظلم الكثير وليست مجال النقاش الان..

وأعود الى ما تفضلتى سعاتك وأشرتى اليه من هلهله حاله الرجل وانه يعنى ولا مؤاخذه مبهدل!!!

أى رجل هو نتاج اهتمام انثى.. فى الاول الام ثم الزوجه..

لو هو مبهدل يبقى مش لاقى حاجه يتشيكلها والدليل انه اول ما يتقندل ويدلق وينوى يتجوز تانى يبتدى يبص لنفسه علشان يعجب الجديده !!! صح ولا لأ..

وبالرغم من صعوبه دور الانثى الجديده التى ستدخل حياته فى لفت انتباهه والقاء خيوطها عليه.. تحتفظ الزوجه بهذا الحق بمنتهى السهوله..

ابتسامه من الزوجه لهذا الرجل فى توقيت معين تهدم كل ما بنته الانثى الاخرى لشهور..

اهتمام بسيط به فى مملكته يدمر كل دفاعاته من اجل الجديده..كلمه مستنى يسمعها.. تخليه زى المهلبيه الى باتت بره التلاجه !!!

والله احنا غلابه..

الرجل يتمنى ان يشعر فقط......... انه......الرجل الاوحد..

بس..

والله :blink:

العبقريه تنتهى بعود كبريت

رابط هذا التعليق

اخوتى وأصدقائى.

جائتنى رسائل ومكالمه دوليه من أصدقاء أثق بهم وبخاف منهم برضه!!! :blink: انى قد أكون تعديت حدودى فى الحديث

الى الاستاذه الفاضله مدام فولانه.!!

واكرر هنا وليس فى رساله خاصه للاستاذه الفاضله انى والله العظيم لم أقصد أى شىء.

واذا كان مزاحى قد سائها فأنى وأمام حضراتكم أعتذر لها وأقسم أنى لم أقصد اى شىء الا كل الاحترام والود لها

ولكل الزملاء الافاضل والاخوه فى هذا المكان الراقى.

أرجو منها أن تتقبل اعتذارى وها أنا أكتبه كما وعدت من وجهنى الى ذلك وأشكره بالطبع.

والنبى بقى خليه ما يحطش السيخ المحمى فى صرصور ودنى .... :lol:

هذه دعابه.

أكرر

هذه دعابه.

ارجو ان تتقبلوا جميعا اعتذارى وسأحاول ان اكون على مستوى حديثكم الراقى. :blink:

بس

خلاص

رابط هذا التعليق

اه ربنا شرعها

لكن لا هي سنه ولا فرض

نورا ؛؛؛؛؛

يا نووورا

نووووررررررااااا

اذاي يعني

تيجي اذاي

ربنا شرعها

لكن لاهي سنه ولا فرض

مش فاهمها دي ممكن تشرحيها لي تاني لو سمحتى

اما بالنسبة للموضوع نفسه فانا اسف لسه ما كملتش باقي الردود

بس رد نورا استقفني فحبيت استفهم

رابط هذا التعليق

[

السلام عليكم ورحمة الله....

فيه ايه؟......أنا مش فاهمة حاجة...!!!

انا متأسفة والله مادخلتش الموضوع تانى الا دلوقت...ياسيدى الله يبارك فيك....

وبأشكر الشخصية اللى حضرتك بتتكلم عنها بالرغم من انى ما اعرفش الموضوع الا دلوقت من كلام حضرتك.......لكن دى اسعد لحظة فى حياتى والله انى اشعر بان لى اخوة بجد بيخافوا على ....ربنا مايحرمنى منكم كلكم...

استاذ نيرون.....احنا اسرة واحدة واخوة فى الله....وانا باعتبركم اهلى فعلا وباكون مطمئنة على نفسى بينكم...وربنا ما يجيب زعل بينا يارب...

ربنا يجمعنا فى الخير دايما يارب...

{ لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ }

رابط هذا التعليق

ربنا يكرمك يا رب.!!!

يارب.

والنبى بقى خلى الاشكيف يخلينى أروح..!! :blink:

أصله حالف عليا ما أروح الا لما تردى وتقولى سماح.!! :blink:

يا هياخطفنى!!!!! :lol:

ودينى استرى عليا الله يستر عليكى!!! :lol:

:D

طبعا انا فى غايه السعاده ان اعود وأتواصل مع هذه المجموعه الرائعه من البشر

وربنا يديم المعروف :D

بس خصيمك النبى تكتبى كده فى مداخله...!!!

مسامحااااااااه

والنبى ..

انت ما تعلافهوش ده مفترررررى!!!! :D

رابط هذا التعليق

ربنا يكرمك يا رب.!!!

يارب.

والنبى بقى خلى الاشكيف يخلينى أروح..!! :lol:

أصله حالف عليا ما أروح الا لما تردى وتقولى سماح.!! :lol:

يا هياخطفنى!!!!! :D

ودينى استرى عليا الله يستر عليكى!!! :D

:D

طبعا انا فى غايه السعاده ان اعود وأتواصل مع هذه المجموعه الرائعه من البشر

وربنا يديم المعروف :D

بس خصيمك النبى تكتبى كده فى مداخله...!!!

مسامحااااااااه

والنبى ..

انت ما تعلافهوش ده مفترررررى!!!! :D

انت بس قول : الراجل اللي يتجوز على مراته ميبقاش راجل :blink:

و هما يسامحوك كلهم :blink:

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله ....

مش عارفة ليه افتكرت اسماعيل ياسين .... :lol:

وعلى اى حال ...رأفة بك..وعلشان تروح لاولادك سليم..ولا تنشغل بغير الطريق....احب اقولك ..

روح وانا مسمحـــااااااااااااااااااااااااااااك

وقلبى وربى راضين عنك.....

بس ما انا كمان أشيكف برضه ...ولا لازم نشخط يعنى ... :blink:

بأشكرك جدا على ذوقك ..وبأشكر الاشكيف الزُمل رفيق الكفاح..ولو انه مش عايز يفصح عن اسمه علشان اشكره بنفسى....وان كنت اتوقع انهم كلهم عملوا كده باعتبارى نينتهم الحاجة ومايحبوش يزعلونى فى اخر ايامى.... :blink: ..ولا أملك فى هذه المناسبة الوطنية الا انى اقول

ردالة وطول عُمر ولادك يا محاورات ...ردالــــــــــــــــــــــــة ...( وش عمر الجيزاوى)

{ لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ }

رابط هذا التعليق

الراجل الى يتجوز على مراته يبقى ولا مؤاخذه!!! :lol:

الراجل الى يتجوز على مراته يبقى ولا مؤاحذه!!! :lol:

تيجى نقولها فى مظاهره يا معلم زهيرى؟؟؟

ونعمل لافتات ويبقى كله تمام...!!!

ونمشى ونقول..

بلا نتجوز بلا بلا نيله

حتى الضره خيبتها تقيله

وكده يعنى ..ربنا يقل منهم..

أفففففففففف ملوا البلدددددددددد

هييييييييييييييييييييييييييييييييه هاروح هاروح

هاروح.. :D

لا بجد يا مدام فولانه .. والله انا فعلا سعيد جدا :D

بعودتى الى هذا المجتمع الراقى فى كل شىء.. :D

وأرجو ان تتقبلى مزاحى السابق بروح الاخت أو الام كما تريدين..

وأشكرك من كل قلبى..

تصبحوا على خير بدل ما يقولوا لى سيق المنتدى قبل ما تقفل.. :blink:

انت كمان اشكيف.. :blink:

يا نهار..

كنت هاتضيع يا نيرو ولا حد يسمى عليك.. :D

ربنا ستر

رينا ستر

تم تعديل بواسطة Scorpion

رابط هذا التعليق

مش مهم تتقال في مظاهره يا نيرون

المهم تطلع من قلبك :blink:

قول ورايا:

محروس من العين ياجوز الأتنين و متهني

فرحان مزأطط و من كتر الضرب بيغني

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

لا لا لا لا كده أخرتنا احنا الاتنين وحشه..

انت متعرفهمش يا معلمى!! :blink:

أسألنى أنا!! :blink:

يالله قول ورايا بقلب جامد!!!

مش هانطاطى مش هانخاف

هانقضيها ملا يه ولحاف

راح نتجوز مره وبس

من غير زيطه من غير حس

للولولولولولويييييييي

معلش جرفتنى الحماسه :lol:

رابط هذا التعليق

زوهيري..........نيرون

ماشاءالله عليكم قمه في العقل

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

نيرون....خلي الحماسه تجرفك....مافيش مشكله نهائي :blink:

صن ضحكة الأطفال يارب

فإن هي غردت في ظمأ الرمال أعشوشبت

لكن إن زودوها وبكيوا ..ونكدوا ..... هايتلطشوا

رابط هذا التعليق

:lol:

:blink:

انا دخلت مكان غلط اكيد

مش دا موضوع استفتاء للزوجات

ولا مظاهرات الازواج :blink:

* لسانك لا تذكر به عورة امرىء فكلك عورات وللناس أعين

* إذا الشعب يوما أراد الحياة فلا بد أن يستجيب القدر

رابط هذا التعليق

إيناس .............

واضح إن الناس بدأت تهرج.............

والموضوع هيفقد معناه...........

بس أنا شايف إنه اتلم كويس............

لدرجة إني معنديش حاجة أقولها............

زهيري.............نيرون

كان نفسي أنضم للمظاهرة بس أنا لسه متجوزتش

ألام على هواك وليس عدلا ................ إذا أحببت مثلك أن ألاما

رابط هذا التعليق

صباح المظاهرات

فية اية يا رجالة بتتظاهروا هنا لية

واية مطالبكم هل هى الزواج بالثانية طيب ومالة ماهوة حقكم والموضوع مش مجتاج مظاهرات

رابط هذا التعليق

صباح المظاهرات

واية مطالبكم هل هى الزواج بالثانية طيب ومالة ماهوة حقكم والموضوع مش مجتاج مظاهرات

السلام عليكم ورحمة الله..........

الاخت الحبيبة سما مصر....انت كده بجد برافو عليك..رجعتى الامور الى نصابها ....ورجعنا للاستفتاء تانى...

كده يا ايناس يبقى فيه سيدتين موافقين ....والباقى معترض..مش حنحسب رأى الرجالة طبعا :P

مش عارفة مصرية يعنى مصرية اتأخرت علينا ليه كده...انت فين ياجميلة...

كلامك كان جميل ويفتح الشهية للمناقشة ..فى انتظار عودتك....

صباحكم جميل.... :angry2:

رابط هذا التعليق

اه ربنا شرعها

لكن لا هي سنه ولا فرض

نورا ؛؛؛؛؛

يا نووورا

نووووررررررااااا

اذاي يعني

تيجي اذاي

ربنا شرعها

لكن لاهي سنه ولا فرض

مش فاهمها دي ممكن تشرحيها لي تاني لو سمحتى

اما بالنسبة للموضوع نفسه فانا اسف لسه ما كملتش باقي الردود

بس رد نورا استقفني فحبيت استفهم

ايوة لا فرض ولا سنه ربنا اباح التعدد فقط ولم ياخد انه سنه ولا فرضو الا كان كل الصحابه في عهد الرسول عليه الصلاة والسلام كانو عملو بسنتو واتجوزو اكتر من وحده ومكنش الرسول منع زوج بنته من انه يتجوز عليها معلش انا مش عيزه الخبط في الاسامي

بس جبتلك الحكم اهو

تعدد الزوجات

قال تعالى: { وإن خفتم ألا تقسطوا في اليتامى فانكحوا ما طاب لكم من النساء مثنى وثلاث ورباع فإن خفتم إلا تعدلوا فواحدة أو ما ملكت أيمانكم ذلك أدنى إلا تعولوا } [النساء:3].

وقد تضمن الإسلام إباحة تعدد الزوجات للرجل الواحد إلى أربعة زوجات، وطبعا هذا ممكن من حيث خلقة كل منهما طالما أنه حكم الله الخالق تبارك وتعالى وهو أعلم بما خلق، ومن قال خلاف هذا فإنه نصب نفسه أعلم من خالقه والعياذ بالله، وهو بذلك قد جنح إلى دركات سفلى من الباطل ويكفر بالله العظيم ومن الموعودين بالعذاب بنار جهنم والعياذ بالله ولو بدا لنا أنهم سعداء, وهذا بعيد عنهم لأن سعادتهم سعادة شهوانية سريعة حيوانية, كما قال تبارك وتعالى: { إن الله يدخل الذين آمنوا وعملوا الصالحات جنات تجري من تحتها الأنهار، والذين كفروا يتمتعون ويأكلون كما تأكل الأنعام والنار مثوى لهم } [محمد:12]، فالكفر كل الكفر أن يستدرك المخلوق على الخالق فيقول، والعياذ بالله، إن هذا لا يصلح، وهذا يصلح.

ثم إن هذا الأمر طالما أنه حكم الله فلا بد أن يكون فيه من الخير ما لا يوصف أبدا لكل زمان ومكان حيث إن الحق سبحانه لم يشرع لنا إلا ما فيه الخير الراجح والمصلحة الأكيدة، كما بينا في هذا البحث. ومن حيث الرأي العقلي فإن العمل بتعدد الزوجات وانتشاره يوجد الاحترام الشديد للمرأة وذلك بالطلب الشديد عليها فأي امرأة تستطيع أن تتوقع مجيء من يخطبها بسرعة ولو كان متزوجا، وهي بذلك تصبح محترمة وصاحبة أولاد وأسرة ولها عائلة ويتحقق لها السكن والطمأنينة التي جعلها الله تعالى للزوج والزوجة معا، ولو كان متزوجا، وتصبح محترمة وصاحبة أولاد وأسرة، فمن أفضل ـ بالله عليكم ـ: هذا أم تبقى هائمة على وجهها رخيصة مبتذلة؟ وبذلك تكون قد أضاعت دنياها وآخرتها. وتبرز فوائد التعدد بشدة في أحوال ارتفاع أعداد النساء مقابل الرجال كما هو في المستقبل من الأيام حيث اخبر النبي صلى الله عليه وسلم: "إن من أشراط الساعة أن يرفع العلم ويفشو الجهل ويكثر الزنا ويشرب الخمر ويقل الرجال وتكثر النساء حتى يعود للقيم الواحد خمسين امرأة يذدن به" البخاري – كتاب الفتن .. نسأل الله العافية .

وقد سمعت من بعض الأصحاب، أن استفتاء قد جرى في مجتمع غير مسلم … يشتهر بارتفاع عدد النساء جدا مقابل الرجال، حول تعدد الزوجات فكانت الإجابات أنهن يفضلن أن يكن الزوجة رقم 10 على العنوسة !!. والله أعلم .

وواضح ان سبب الاباحه انو هيجي يوم عدد الستات هيبقى كبير جدا وده من علامات يوم القيامه ولذلك اباح الاسلام التعدد

والله اعلم

رابط هذا التعليق

ايوة لا فرض ولا سنه ربنا اباح التعدد فقط ولم ياخد انه سنه ولا فرضو الا كان كل الصحابه في عهد الرسول عليه الصلاة والسلام كانو عملو بسنتو واتجوزو اكتر من وحده

و مين اللي قال ان الصحابه متجوزوش اكتر من واحده؟

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

صباح المظاهرات

الحمد لله ... لسه فيه ستات عاقله

ولنا عودة مطولة بإذن الله

القسوة أن ألقاك غريبا ... في وطن ناء عن وطنك

والأقسى غربة أنفاس ... بين الخلان وفي أهلك

رابط هذا التعليق

في صحابه اه عددو من زوجاتهم لكن في كتير مرضوش خوف من انهم ميعدلوش ولا ايه ؟؟؟؟

http://www.ansar1.com/alshamel/lamhat.php?lamhat=lamhat30

تعتقدو ليه الرسول اعد 25 سنه مع السيده خديجه وبعد وفاتها ومكنش عدد!!! اهو الاسباب

حكمة تعدد الزوجات لرسول الله صلى الله عليه و سلم

كثير من الناس مسلمين و غير مسلمين شغلهم هذا الأمر , و ما يزالون شغوفين لمعرفة حكمة التعدد بالنسبة للنبى من مصادرها العربية و أيضاً الشباب المسلم فى أيامنا هذة مازال مشتاقاً لمعرفة الحقيقة الصحيحة و الحكمة المقصودة فى تعدد زوجات النبى , نبدأ بسم الله فى عرض الحقيقة لشبابنا المسلم :

1- عاش النبى حتى سن الخامسة و العشرين عزباً طاهراً نقياً حتى لقبوة بالصادق الأمين , و عاش خمساً و عشرين سنة أخرى مكتفياً بزوجة واحدة هى السيدة خديجة رضى الله عنها التى تكبره بخمس عشرة سنة , مع أن النبى كان شاباً نشيطاً قوياً جذاباً جميلاً , بينما كان لكل رجل من العرب من عشرة إلى عشرين زوجة على الأقل .

2- عاش النبى مع السيدة خديجة لمدة خمس و عشرين سنة و بعد وفاتها ( ثلاث سنوات قبل الهجرة ) تزوج من السيدة سودة بنت زمعة و انفردت به ثلاث سنوات و كان عمرها خمسين سنة و هو ايضاً فى سن الخمسين تقريباً , فلو كان النبى شهوانياً ما قضى سنى شبابة مع عجوزين و لم يجمع عليهما.

3- يبين لنا تاريخ الأنبياء أن التعدد شمل الكثير من الأنبياء فكان للنبى داود و سليمان عليهما السلام سبعمائة من النساء و ثلثمائة من السرارى . , المشكلة هى : لماذا تزوج النبى هذا العدد من النساء ؟ الإجابة : 1- إعداد كوادر جديدة من الدعاة عن طريق المصاهرة لنشرالدعوة الإسلامية بين مشركى مكة . 2- الزواج بالمصاهرة إحدى طرق نشر الدين الجديد بين القبائل و الناس فى جميع أنحاء العالم . 3- بالزواج أنقذ النبى أزواج بعض الزوجات من انتقام و تعذيب العائلة عاجلاً او آجلاً . 4- وزوجات أخرى كافأهن الرسول لتمسكهن بالإسلام . 5- جعل النبى كل زوجة من زوجاته داعيه للإسلام و عاملة بتعاليم الإسلام فى حياتها اليومية مبيناً الأحكام الشرعية والغير شرعية لتجيب على ردود السائلات . 6- إن حياة النبى الزوجية لا تسير برغبتة كسائر البشر و إنما كانت بتقدير الوحى و رب القدرة ( الله عز و جل ) . 7- إن التاريخ الإسلامى مدين إلى زوجات النبى رضى الله عنهم لأنهم كانوا دائماً فى صحبته فى جميع غزواته حيثما يذهب إرضاء لإنسانيته , و عوناً له على الشدائد مجددين نشاطه لكى يتحمل الأعباء الثقيلة . , و بالطبع وضحت الأن حكمة تعدد زوجات النبى و أحب أن الخصها لكم فى هذة الأيات , قال تعالى {وَإِذْ تَقُولُ لِلَّذِي أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَأَنْعَمْتَ عَلَيْهِ أَمْسِكْ عَلَيْكَ زَوْجَكَ وَاتَّقِ اللَّهَ وَتُخْفِي فِي نَفْسِكَ مَااللَّهُ مُبْدِيهِ وَتَخْشَى النَّاسَ وَاللَّهُ أَحَقُّ أَن تَخْشَاهُ فَلَمَّا قَضَى زَيْدٌ مِّنْهَا وَطَرًا زَوَّجْنَاكَهَا لِكَيْ لَا يَكُونَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ حَرَجٌ فِي أَزْوَاجِ أَدْعِيَائِهِمْ إِذَا قَضَوْا مِنْهُنَّ وَطَرًا وَكَانَ أَمْرُ اللَّهِ مَفْعُولًا} (37) سورة الأحزاب , و قال تعالى ايضاً { لَا يَحِلُّ لَكَ النِّسَاء مِن بَعْدُ وَلَا أَن تَبَدَّلَ بِهِنَّ مِنْ أَزْوَاجٍ وَلَوْ أَعْجَبَكَ حُسْنُهُنَّ إِلَّا مَا مَلَكَتْ يَمِينُكَ وَكَانَ اللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ رَّقِيبًا} (52) سورة الأحزاب , و قال تعالى { عَسَى رَبُّهُ إِن طَلَّقَكُنَّ أَن يُبْدِلَهُ أَزْوَاجًا خَيْرًا مِّنكُنَّ مُسْلِمَاتٍ مُّؤْمِنَاتٍ قَانِتَاتٍ تَائِبَاتٍ عَابِدَاتٍ سَائِحَاتٍ ثَيِّبَاتٍ وَأَبْكَارًا} (5) سورة التحريم , و يروى عنه انه قال : ما زوجت شيئاً من بناتى إلا بوحى جاءنى به جبريل عن ربى عز و جل , ومما هو جدير بالذكر أن حياه النبى كان يحكمها منهج قرآنى ,فلكل فرد داخل بيت النبى حقوق وواجبات و سلوك يجب أن يتبعنه و لهن الثواب و إن خالفنه فعليهن العقاب كما قال تعالى فى كتابه العزيز{ يَا نِسَاء النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِّنَ النِّسَاء إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفًا} (32) سورة الأحزاب .

لا تعليق

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...